Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 521 555
  • 3 095
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Jos nyt ei pysty vajaata puolta tuntia jonottelemaan ruuhkassa, niin silloin varmaan kannattaa jättää pelin seuraaminen paikan päällä.
No halukkaat sinne vaan jonottamaan, ei mua ainakaan kiinnosta edes vähää alusta lähteä Hippokselle peliin, kun autoa ei saa mihinkään ja jos saa, niin ei sieltä pääse milloinkaan pois. Ei ihme, että Jypin peleistä häviää porukka aina kun kellossa on vielä noin 5min peliaikaa.
 

Jaakko81

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS,JYP
Jos nyt ei pysty vajaata puolta tuntia jonottelemaan ruuhkassa, niin silloin varmaan kannattaa jättää pelin seuraaminen paikan päällä. Aika monessa hallissa Suomessa on jonotetaan samalla tavalla, enemmän se on mun mielestä asenteesta kiinni, eli oletetaan että heti päästään pelin jälkeen sujuvasti kotia kohti, koska yleensä aina on päästy.
Se on nyt se puoli tuntia, se vähintään tuplaantuu kun tuplataan automäärät. Jos lapsiperhe haluaa tulla vaikka toivakasta ja peli loppuu viikolla noin 20.40 ja jonotat tunnin hallilta pois niin olet puoli yhdentoista maissa kotona, ei ole pikkulasten reissu sitten enää. En ajattele tässä itseäni, käyn yleensä hallilla ilman autoa, mutta halusin osallistua keskusteluun silti.
 

Jaakko81

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS,JYP
No halukkaat sinne vaan jonottamaan, ei mua ainakaan kiinnosta edes vähää alusta lähteä Hippokselle peliin, kun autoa ei saa mihinkään ja jos saa, niin ei sieltä pääse milloinkaan pois. Ei ihme, että Jypin peleistä häviää porukka aina kun kellossa on vielä noin 5min peliaikaa.
Tämähän se, monet jättää tulematta ja se ei lohduta että osa on sitä mieltä että ei tarviikkaan tulla jos ei kiinnosta jonottaa. Jos yritetään kasvattaa kävijämääriä niin kai niihin ongelmakohtiin mitkä estää kävijämäärien nousun voi jollain tavalla puuttua.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Tämähän se, monet jättää tulematta ja se ei lohduta että osa on sitä mieltä että ei tarviikkaan tulla jos ei kiinnosta jonottaa. Jos yritetään kasvattaa kävijämääriä niin kai niihin ongelmakohtiin mitkä estää kävijämäärien nousun voi jollain tavalla puuttua.
Ei ole tässä kaupungissa yritetty hetkeen. Samat ongelmat keskustan kanssa. Näivettyy ja muuttuu viherpiipertäjien, alkoholistien ja huumehörhöjen paikaksi. Liikkeet katoavat yksi kerrallaan. Ketään ei kiinnosta mennä, kun et pääse millään etkä löydä autolle parkkipaikkaa. Keljoon, Seppälään ja Palokkaan pääsee autolla, ilmainen parkkipaikka ja kaikki palvelut saman katon alla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Se on nyt se puoli tuntia, se vähintään tuplaantuu kun tuplataan automäärät. Jos lapsiperhe haluaa tulla vaikka toivakasta ja peli loppuu viikolla noin 20.40 ja jonotat tunnin hallilta pois niin olet puoli yhdentoista maissa kotona, ei ole pikkulasten reissu sitten enää. En ajattele tässä itseäni, käyn yleensä hallilla ilman autoa, mutta halusin osallistua keskusteluun silti.
Mihin perustuu automäärän tuplaantuminen ? Kysyn kun en ymmärrä mihin se perustuu, en kyllä millään jaksa uskoa tunnin jonotusaikoihin, mulla pisin aika n.20 minuuttia Voianmaankadun kautta Väinönkadulle, en pidä tätä kohtuuttomana, samalla kuulee valmentajien näkemykset pelistä.
Yksi parkkis on aika hyvä mistä on helppo lähteä, eli Moventaksen parkki vanhaa paloasemaa vastapäätä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ei ole tässä kaupungissa yritetty hetkeen. Samat ongelmat keskustan kanssa. Näivettyy ja muuttuu viherpiipertäjien, alkoholistien ja huumehörhöjen paikaksi. Liikkeet katoavat yksi kerrallaan. Ketään ei kiinnosta mennä, kun et pääse millään etkä löydä autolle parkkipaikkaa. Keljoon, Seppälään ja Palokkaan pääsee autolla, ilmainen parkkipaikka ja kaikki palvelut saman katon alla.

Huvittavana vuodatuksesta tulee mieleen, että käypä Barcelonassa Camp noulla maistelemassa mitä se meininki oikeasti on. Kun tavallisena ei täytenä klassikko peli - iltana siellä on jotain 70 000 katsojaa, millainen on ruuhka ja minkä ajan se vie olitpa liikkeellä millä tahansa kulkumuodolla. Silti väki käy, eikä valita. Toki sielläkin panostetaan väkeä liikkumaan julkisilla, jotta sumppu edes hiukka helpompi olis. Mutta en ole huomannut sielläkään kaiken näivettyvän ja muuttuvan viherpiipertäjien, alkoholistien ja huumehörhöjen paikaksi tai liikkeiden katoavan yksitellen, ellei iske lama, kun isot pojat leikkii tuolileikkejään.

Voisko olla niin, että mukavuudenhalu ja ilmaiset palvelut on kuitenkin sen agendan syntyjuuri, eli liian helposta tehdään liian vaikeaa.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mutta ei jaksa ymmärtää, että tätä asiaa ei ole saatu kuntoon viimeisen 42 vuoden aikana: varsinkin Monnarin parkista pitäisi päästä suoraan Länsi-Päijänteen tielle, eikä ensi jonottaa pääsyä Kuntoportti-kujalle, sitten Rautpohjan kadulle, sitten San Siron liikennevaloissa Keskussairaalantielle, ja sitten vielä yhdet vai kahdet valot ennen kuin pääseen L-Päijänteentielle. Eihän tuossa ole mitään järkeä tyhjäkäyttää satoja autoja varttitunti kun Monnarin parkista on ajokelpoinen 100 m pitkä tie suoraan Länsi-Päijänteen tien alkuun.

Voisi tuon pätkän päällystää ja käyttää sitä otteluiltoina, ja muuten sulkea nostettavilla metalliputkilla. Tästä nöyrä pyyntö tulevaisuutta varten. Ei maksa paljon.

Ja jos sinne nyt tulee vielä enemmän asuntoja, muita käyttäjiä, ja ehkä hotellikin, niin ruuhkaan kuluva aika lisääntynee ellei jotain radikaalia tehdä.
Tuossa se ongelma oli hyvin kuvattu. Minua ei ärsytä ruuhka ja puolen tunnin jonottaminen sinänsä, vaan se kiusantekohenkisyys, mikä Jyväskylässä näkyy autoilua kohtaan. Yksinkertaisia asioita liikenteen sujuvuuden hyväksi ei tehdä, koska niitä ei haluta tehdä. Joka kerta siinä jonossa istuessa tulee mietittyä, kuinka paljon sujuvammaksi asian saisi suht pienillä muutoksilla. Suurempi stressin aihe on kuitenkin parkkipaikan löytäminen ennen peliä kuin ruuhka pelin jälkeen. No, minä käyn peleissä nykyään bussilla pääsääntöisesti, kun on se mahdollisuus itsellä olemassa.

Autoilun haittoja voisi pienentää pudottamalla nopeusrajoituksia kaupunkialueella. Keskustassa ihan ok rajoitukset, mutta sitten Rantaväylällä saa melkein keskustassa ajaa 70 km/h ja kilometrin päässä 80 km/h. Siinäpä helppo asia, millä pudottaa päästöjä ja meluhaittoja paljon enemmän kuin tukkimalla katuja keskustassa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Olen käynyt, pariinkin kertaan. Mitä helvetin tekemistä Barcelonalla ja Jyväskylällä on keskenään?

Molemmissa on ruuhkat ja siellä päin hiukka rajumpia, kuin jykylässä kuunaan, ja eikös kirjotuksessa ruuhkien kautta asiaa pohdittu, kuinka kukaan ei käy ja keskustatkin tyhjenee ym. soopaa.

Kyse on kulttuurin puutteesta lajia kohtaan, jos oikeasti ruuhkat estää ottelussa käynnin, sanon minä. Silloin ei tule lähteä, näkeehän pelit netistäkin.

Myös tavallaan verrannollista on myös se, että Hippos on niin syrjässä mukamas, niin eipä ole sielläkään stadioni keskustassa ole, eikä tunnut haittaavan tuon taivaallista, camp nou paikkana ei myöskään sisällä mitään järjellisiä liikenne järjestelyjä, ole alueena mikään yritysten keskittymä, ei sisällä huvittelupaikkoja sen enempää kuin mannerheimintiekään, jopa päinvastoin, eikä kukaan luultavasti paikkaa toiseksi halua muuttaa.

Verrokkipohjalla näitä voi siis vallan mainiosti katsella ja miettiä, jos niin haluaa.
 

Hokihaki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos nyt ei pysty vajaata puolta tuntia jonottelemaan ruuhkassa, niin silloin varmaan kannattaa jättää pelin seuraaminen paikan päällä. Aika monessa hallissa Suomessa on jonotetaan samalla tavalla, enemmän se on mun mielestä asenteesta kiinni, eli oletetaan että heti päästään pelin jälkeen sujuvasti kotia kohti, koska yleensä aina on päästy.
Itse ratkaisen tämän "ongelman" niin että jätän aina auton paikkaan "X" josta matkaa hallille kävellen aika tarkalleen 700m.
Ei tarvitse ruuhkissa olla ja pieni kävely ei pahitteeksi ennen ja jälkeen pelin.
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse ratkaisen asian niin että saavun paikalle klo 18.25 nälkäisenä. Kiroilen kun en saa hallin eteen autoa. Ajan 40 kmh syyspimeällä parkkipaikalla ja rähjään vapaaehtoiselle kun ei ruutua löydy. Lopuksi akan auton uimahallin luo. Juoksen hallia kohti, kastelen jalat kuralammikkoon ja rähjään kun olen turvatarkastus jonossa.

Ottelun loputtua jos Jyp voittaa voin antaa tilaa/ajaa vetoketju periaatteella. Jos tappio on niskassa pidän perusoikeuksista kiinni, katse alhaalla en ole huomaavinani kanssa autoilijaa. Kaahaan hallilta ja en väistä jalankulkijoita. Pääsen Vinkinkulmalle jossa jonossa ajan puskurissa ja en päästä ketään väliin.

Radio ksml kuuntelen ja Heikkiläkin harmittaa.

Kotina ihmettelen miksi Jyväskylässä ei ole sujuvaa liikennettä.

Lopuksi laitan tästä tekstarilla ksml lyhyet palstalle oman näkemyksen.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Alkaa tuntumaan sille et on todennäköisempää löytää joko neliapila, vähän ajettu raksa-mallin Hiace tai voittaa eurojackpotissa 100 miljoonan päävoitto, kuin se et Hippokselle nousisi uusi jäähalli.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkaa tuntumaan sille et on todennäköisempää löytää joko neliapila, vähän ajettu raksa-mallin Hiace tai voittaa eurojackpotissa 100 miljoonan päävoitto, kuin se et Hippokselle nousisi uusi jäähalli.
Mikä tässä vallitsevassa tilanteessa saa tuollaisen tunteen aikaiseksi? Nythän ollaan kuitenkin erittäin lähellä sitä, että lapio isketään maahan ja rakentaminen alkaa. Kaikki muu alkaa olla valmista.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Alkaa tuntumaan sille et on todennäköisempää löytää joko neliapila, vähän ajettu raksa-mallin Hiace tai voittaa eurojackpotissa 100 miljoonan päävoitto, kuin se et Hippokselle nousisi uusi jäähalli.
Et ilmeisesti siis ole lukenut ollenkaan uutisointia aiheesta? Viimeiset viilaukset tullaan tekemään tämän kuun aikana ja sen jälkeen Komatsu voi alkaa touhuta hippoksella ihan sillä punaisella minuutilla.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Et ilmeisesti siis ole lukenut ollenkaan uutisointia aiheesta? Viimeiset viilaukset tullaan tekemään tämän kuun aikana ja sen jälkeen Komatsu voi alkaa touhuta hippoksella ihan sillä punaisella minuutilla.
Minä olen lukenut. Viimeisimmän tiedon mukaan rakentaminen piti alkaa helmikuussa. Tänä vuonna. Viime vuoden lopulla Sahindal sanoi lehdessä, että rahoitus on kunnossa. Tammikuussa tänä vuonna Ruuhonen sanoi lehdessä, että rahoituksesta neuvotellaan. Ei sillä että uskoisin muutenkaan lehtijuttuja, mutta kun nyt uutisoinnista puhuttiin.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Et ilmeisesti siis ole lukenut ollenkaan uutisointia aiheesta? Viimeiset viilaukset tullaan tekemään tämän kuun aikana ja sen jälkeen Komatsu voi alkaa touhuta hippoksella ihan sillä punaisella minuutilla.
Oli sinne vanhan pesiskentän saatu muutama tolppa eli tolppia on nyt ainakin parissa paikassa *hymiö
Toivotaan, että tosiaan lähtisi nyt homma mahdollisimman nopeasti käyntiin. Tuo halli on sopiva palveluiltaan noin 3000 ihmisen ottelulle, sen yli menevä yleisömäärä aiheuttaa melkoista jonotusta ja mitä nopeammin jonot vetävät —> myynti saattaa jopa kasvaa. Itse kuulun siihen väkeen joka tykkää katsoa erät ja ottelut loppuun saakka. En jaksa lähteä jonottamaan, sillä jonottaminen on kirosana. Pakko liikkua ja en usko olevani ainoa.

Tuli tuossa taannoin eräänä lauantaina vierailtua Nokia Areenalla joka oli loppuunmyyty. Olimme yläkatsomossa, jonne sai viedä oluen mukanaan. Menimme paikalle noin tunti ennen ottelua ja paikalla oli jo väkeä siellä alakerrassa ennen lipunmyyntiä älytön määrä. Tuonne ole turvatarkastus, mutta lippua ei sinne tarvinnut. Nautimme alakerrassa pari ohrapirtelöä, jossa vedettiin jotain showta ja ihmisiä oli myös ruokailemassa. Meininki oli hyvä ja varmasti rahaa kului ihmisillä ihan kivoja summia. Ei tullut muuten kiinnitettyä asioihin kummemmin huomiota sillä päivä oli alkanut noin kello 9 astuessani bussiin Jyväskylässä ja saavuin Tampereen rautatieasemalle yhdentoista jälkeen junalla, josta siirryimme päivän ensimmäiselle Alepubin viehkeän ravintolan syleilyyn.

Lipuntarkastus ennen rullaportaita sujui jouhevasti, josta siirryimme yläparven ravintolatarjontaa. Luonnollisesti ennen ottelua nautimme vielä käytävällä oluet ennen kuin siirryimme katsomoon seuraamaan joukkueiden sisääntuloa. Pelaajaesittely oli kyllä komea jäähän heijastettujen kuvien kera ja tunnelma vaikutti loistavalta. Tässä vaiheessa ohrapirtelöiden vaikutus alkoi olla jo korkealla, joten itse ottelun seuraamisesta on hieman hatarat muistikuvat. Mainoskatkoilla kävin hakemassa olutta ja jonoja ei ollut, kuten ei myöskään erätauoilla juurikaan. Ainoa nega humaltuneena savukkeen ystävälle oli pitkähkö matka tupakointialueelle, mutta tästäkin selviää lopettamalla tupruttelun. Sentään mahdollisuus tähän oli.

Ottelun jälkeen jäimme vielä nauttimaan virvokkeita alemmalle tasolle ja hauskuuttamaan tamperelaisten tyttäriä. Meno oli melko rauhallinen, mutta väkeä oli jäänyt yllättävän paljon. Onko Hippoksella nykyisin edes mahdollista jäädä käytävälle juomaan olutta tai ostaa kioskista mitään? Vuosiin en ole tätä vaihtoehtoa edes harkinnut, kun joskus aikoinaan kaikki oli kiinni lukuunottamatta Hurrikaania.

Tästä siirryimmekin nauttimaan ravinnosta, jotta jaksaisimme bailata koko yön. Tampereen yöelämästä onkin sitten vielä hatarammat muistikuvat ja ne mitä on eivät sovellu tälle palstalle. Sanotaan näin, että emme ole enää nuoria niin keski-ikäiset ukot väsähtivät suht aikaisin. Onneksi nukkumapaikka löytyi Hämeenkadulta. Onnistuin heräilemään melko sopivaan aikaan ja varasin kännykällä lipun Jyväskylän junasta ja olin kotona jo kahden maissa iltapäivällä omassa sängyssä morkkis korkealla.

Tuo olisi mielestäni oikea tapahtuma eikä pelkkä jääkiekko-ottelu. Aion vierailla hallissa ensi kaudellakin ja houkuttelen teinit matkaan, olutta tuskin juon yhtä paljon, mutta meno ennen ottelua sekä ottelun jälkeen oli jotain mitä en ole vähään aikaan kokenut ja oli todella mahtavat puitteet muutenkin. Todellakin olisi mahtava saada Jyväskylään vastaava Areena Matkakeskuksen lähistölle, lisäisi omatoimista matkailua varmasti. Tämä kun ei ole mahdollista en osaa sanoa miten tuo kilpahallin modernisointi tuottaa sitten uusia maksavia asiakkaita. Jo se, että joka paikalta näkee koko kentän auttaa vähän, joukkueen menestys auttaa paljon.

Ai niin se itse ottelu, Tappara tai voittaa IFK:n. Se itse ottelu ei ollut tässä reissussa se pääasia. Pääasia oli vanhojen pelikaverien tapaaminen ja hauska ilta sekä erityisesti se vuorokausi vapaata omasta elämästä vailla stressiä ja tunne mikä sai itsenä tuntemaan jälleen nuoreksi.

Vaikka krapula kesti tutut kolme päivää ja morkkis oli valtava, tuon vuorokauden tunteella selviää taas helposti kesälomiin saakka painaa duunia kuin pieni eläin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös