Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 521 929
  • 3 095

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä olen lukenut. Viimeisimmän tiedon mukaan rakentaminen piti alkaa helmikuussa. Tänä vuonna. Viime vuoden lopulla Sahindal sanoi lehdessä, että rahoitus on kunnossa. Tammikuussa tänä vuonna Ruuhonen sanoi lehdessä, että rahoituksesta neuvotellaan. Ei sillä että uskoisin muutenkaan lehtijuttuja, mutta kun nyt uutisoinnista puhuttiin.
Missä ja kuka on sanonut, että rakentamisen piti alkaa helmikuussa? Viimeisin tieto tuo nyt ei missään nimessä ole.

Käytännössä tuota rahoitusasiaa on välillä kommentoitu erilaisilla termeillä, vaikka on tarkoitettu samaa. Rahoituksen kunnossa oleminen ei tarkoita, että kaikki olisi sen suhteen täysin valmista.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Missä ja kuka on sanonut, että rakentamisen piti alkaa helmikuussa? Viimeisin tieto tuo nyt ei missään nimessä ole.

Käytännössä tuota rahoitusasiaa on välillä kommentoitu erilaisilla termeillä, vaikka on tarkoitettu samaa. Rahoituksen kunnossa oleminen ei tarkoita, että kaikki olisi sen suhteen täysin valmista.
Jossain taisi olla maininta aikanaan, että rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan helmikuussa. Sen jälkeen tuo homma taidettiin laittaa uuteen muotoon, kun projekti pilkottiin osiin. Sen jälkeen noihin alettiin kilpailuttamaan rakennuttajia ja hakemaan eri osiin rahoitusta. Homma on siis aivan aikataulussaan niiltä osin, kun projekti on muuttunut tässä matkan varrella.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Missä ja kuka on sanonut, että rakentamisen piti alkaa helmikuussa? Viimeisin tieto tuo nyt ei missään nimessä ole.

Piti alkaa tammikuussa, sitten helmikuussa, sitten maaliskuussa. No, niin kuin varmaan jokainen tietää tai osaa kalenteria katsoa, niin yksikään näistä aikamääreistä ei ole pitänyt ja homma venyy jatkuvasti.

Jos asia olisi niin hyvin kun yrität väittää, niin miksi rakentaminen ei alkanut jo? Helppo vastaus: rahoitus ei ole kasassa. Ja jos se ei tässä vaiheessa ole, niin tuskin tulee olemaankaan. Päinvastoin.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Onhan tuo todennäköisesti viivästynyt jos siellä ei ole tehty edes valmisteluja, mutta myöskään en ole huomannut uutisoinnissa missään vaiheessa mitään tarkempaa aloitusta, ainoastaan aikaisintaan ja mahdollisesti etuliitteillä oleva kuukausi (alkuvuosi 2024 tai helmikuu)
Sekä että rahoitus ei ole 100 prosenttisesti valmis kuitenkin hyvällä mallilla.

En pidä mahdottomana myöskään sitä että nämä poliittiset lakot viivästyttävät asioita tavalla tai toisella. Niille tuskin tulee loppua ihan lähiaikoina. Eihän osapuolet ole edes neuvotelleet vakavasti. Kohta puoli vuotta mennyt ja nyt on jo täysin varmaa että siihen keissiin ei ole enää voittajaa, ainoastaan häviäjiä. Yhteneväisyys löytyy kumminkin JYPiin kaikki on mennyt perseeleen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jossain taisi olla maininta aikanaan, että rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan helmikuussa. Sen jälkeen tuo homma taidettiin laittaa uuteen muotoon, kun projekti pilkottiin osiin. Sen jälkeen noihin alettiin kilpailuttamaan rakennuttajia ja hakemaan eri osiin rahoitusta. Homma on siis aivan aikataulussaan niiltä osin, kun projekti on muuttunut tässä matkan varrella.
Juurikin näin. Ja tällä nykyisellä suunnitelmalla on edetty jo syksystä lähtien, jos en ihan väärin muista.
 

manageri6969

Jäsen
Suosikkijoukkue
Osaavat Jääkiekko-organisaatiot, Jypinkylä
"Pikkuveljen" rakentaminen=Hirviareenan tekeminen on ollut kuukauden päivät käynnissä ja kehikkoa on lyöty pystyyn menneellä viikolla, että nämä "Iisakinkirkot" täälläkin seudulla jossain vaiheessa tapahtuvat. Maakuntana me tapellaan jopa yksittäisistä puunrungoista, kenellä siihen on päätäntä valta...
 
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Se, että joukkoliikennettä ei ole Tre tapaan ei ole muusta kiinni kuin siitä, millaisia valintoja tehdään.
Maalla asuva voi ajatella noin.. tai siis monasti ajattelevatkin, myös Tre tai Hki seuduilla joissa tätä asennetta ollaan saatu vähennettyä panostamalla siihen joukkoliikenteeseen, sen etuisuuksiin ja vuorotiheyksiin. (Ei! Jkylä ei ole liian pieni mihinkään tästä, seudullinen joukkoliikennelautakunta tekee ihmeitä, alko tre 2014).
Tietty jos Jyväskylä haluaa pysyä maalaispitäjänä, by all menas, rakentakaa lisäkaistoja, mutta jos haluatte olla Kaupunki ja asua Kaupungissa, olla kaupunkilaisia, niin ... "ennakkoluulottomuus" josta Tamperetta on hehkutettu… älkää toistako virheitä vaan ajakaa sitä keskustan kehittämistä (hienot edellytykset siä) ja joukkoliikennepanostuksia.
Iso pyörä pyörimään. Annoin tämän uuden jäähallin keissin ja materiaalin laadukkaalle konsulttitoimistolle seuraavilla kriteereillä:
  1. hallille pitää päästä suoraan junalla
  2. sen pitää olla Hippoksella nykyisen päätöksen mukaan
  3. sinne pitää päästä myös helposti autolla
  4. ratkaistun pitää ratkaista muitakin Jyväskylän infraongelmia
Ratkaisu alkoi hahmottua kun @Tarinankertoja :n sanat heijastuivat erään tamperelaisen IT-miljonöörin sanoihin, joka kirosi että "minkä takia Tampereelle tehtiin normaalia liikennettä haittaava raitiovaunuhässäkkä kun samalla rahalla olisi saatu metrokin!" Siitä se kuulemma lähti ja ratkaisu löytyi: Jyväskylä tarvitsee oman metron! Ajatus ei sinällään ole uusi, sillä esimerkiksi suunnittelija Teppo Vuori on laatinut siitä luonnoksen 2007.

Väylävirasto on parhaillaan päivittämässä Jyväskylän ja Tampereen välistä ratayhteyttä, esim. Jämsään on suunnitteilla 8 km oikaisu. Nyt Hippos2025-hankkeeseen liittyvä ehdotettu Köhniön ja keskustan välinen radan oikaisu on 2 km mittainen ja sijoittuessaan maakunnan keskukseen Jyväskylään varsin perusteltu. Siinä liitetään toisiinsa tehokkaammin ja kriisiturvallisemmin keskistä länsi- ja itäsuomea yhdistävä ainoa strateginen junayhteys etelästä tulevaan rataan. Rataan liittyyvät metroasemat yliopiston, Hippoksen/Rautpohjan, Kyllön terveysaseman, sairaala Novan kohdalla ja niillä luodaan samalla paremmat edellytykset Jyväskylän alueen julkisen paikallisliikenteen kehittämiseen. Ratkaisu helpottaa myös tärkeän risteyskohdan junien reitittämistä yksiraiteisilla osuuksilla. Oikaisun yhteydessä voidaan purkaa Mattilanpeltoa ja Tarhamäkeä rikkova rataosuus ja kaavoittaa Korkeakosken vesitouksen alueelle noin 50 uutta OKT-tonttia.

Laajempaa synergiaetua on mahdollista saavuttaa lisäämällä 2 kilometrin metrotunneliin levike 4 kaistalle, jotka yhdistävät valtatie 18 Köhniöltä Tourulan E63 tiehen, mikä helpottaa Jyväskylän itä-länsi ohikulkuliikennettä. Tässä yhteydessä voidaan palauttaa Länsi-Päijänteen tie valtatieksi ja muuttaa rantaraitti kaduiksi, mikä vähentää keskustan liikennehaittoja sekä helpottaa Lutakon yhdistämistä paremmin keskustaan. Vertailun vuoksi Tampereella on tehty vastaava Rantatunneli vähemmän valtakunnallista liikennettä varten. Rahoitus tulisi pääosin Väylävirastolta, sillä kyse on valtakunnallisesta tieverkosta eikä Jyväskylän kaupungin omasta infrasta.

Ratkaisun edut: Kaikki nykyisen Hippos-suunnitelman takana olevat ovat onnellisia kun jäähalli jää Hippokselle. Pelipäivien ajankohtaiset junat voidaan reitittää Hippoksen kautta jolloin lätkäturistit pääsevät suoraan junasta jäähalliin aivan kuin Tukholman lähijunasta Arlandan lentokentän aulaan. Hippokselle pääsee myös ajamaan suoraan moottoritietä joka suunnasta: Muuramesta, Keuruuntieltä ja Vaajakosken moottoritieltä, ilman liikennevaloja ja taajamanopeuksia.

Jos joku sanoo, ettei ole rahaa, niin siihen vastaus on että "kyllä on!" Otetaan käyttöön kaikki vihreän siirtymän edut (koska tämä vähentää autoilua), koronatuet ja EU:n infratuet. Projekti olisi huomattavasti edullisempi ja JÄRKEVÄMPI kuin Tampereen raitiovaunuverkko ja Rantatunneli. Ja ennen kaikkea palvelisi Jypin lukuisia mukavuudenhaluisia faneja.

Kyllä siinä Sanna Marin ja nääsville on kateudesta vihreä kun heillä on vain spora mutta Jyväskylässä on metro. Kuopiosta puhumattakaan.

EDIT: Tai vaihtoehtoisesti tehdään se monitoimiareena sinne ratapihan kannelle. Mulle käy molemmat, vaikka rantaraitilla onkin liikennevaloja ja pitää hidastaa taajamanopeuksiin Keljossa.
 

Liitteet

  • metro2b.jpg
    metro2b.jpg
    137,4 KB · kertaa luettu: 130
  • tietunneli b.jpg
    tietunneli b.jpg
    124,8 KB · kertaa luettu: 131

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Miksi Jyväskylässä pitäisi päästä junalla hallille? ketä se ylipäätään palvelisi? tai montaako ihmistä. Missä ylipäätään on lähimmät asemat mistä johonkin jyväskylään tulevasta junaan pääsi, Jämsä minkä asema ei ole lähelläkään asutusta? toisesta suunnasta Hankasalmi? jonka asema ei myöskään lähellä paikallista asutusta, saati juna aikataulut ei taida edes palvella liigan aikataulua. Kun tuota lähijuna liikennettä ei taida olla luvassa vuosi kausiin jos silloinkaan.
Koskee myös vieras paikkakuntalaisia nuo intercity / bendolino liikenne, VR pistä pitkän matkan liikennettä kulkemaan satunnaisten jääkiekko otteluiden mukaan, ja jos pistäisi niin ei ainakaan jyväskylässä alkavien tai loppuvien pelien. Jos minkään muunkaan. Helsinki taitaisi olla teoreettisesti mahdollisin koska on myös pääteasema. Tuo junaliikenteen aikatauluttaminen ei ole ihan yhtä helppo kun jonkun paikallis bussin välillä vaaajakoski - keskusta
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Itse ratkaisen tämän "ongelman" niin että jätän aina auton paikkaan "X" josta matkaa hallille kävellen aika tarkalleen 700m.
Ei tarvitse ruuhkissa olla ja pieni kävely ei pahitteeksi ennen ja jälkeen pelin.

Tämä on useimiten omakin pelikirja. Paljon helpommalla selviää ja saa tosiaan sen pienen happihypyn mennessä ja tullessa.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Miksi Jyväskylässä pitäisi päästä junalla hallille? ketä se ylipäätään palvelisi? tai montaako ihmistä. Missä ylipäätään on lähimmät asemat mistä johonkin jyväskylään tulevasta junaan pääsi, Jämsä minkä asema ei ole lähelläkään asutusta? toisesta suunnasta Hankasalmi? jonka asema ei myöskään lähellä paikallista asutusta, saati juna aikataulut ei taida edes palvella liigan aikataulua. Kun tuota lähijuna liikennettä ei taida olla luvassa vuosi kausiin jos silloinkaan.
Koskee myös vieras paikkakuntalaisia nuo intercity / bendolino liikenne, VR pistä pitkän matkan liikennettä kulkemaan satunnaisten jääkiekko otteluiden mukaan, ja jos pistäisi niin ei ainakaan jyväskylässä alkavien tai loppuvien pelien. Jos minkään muunkaan. Helsinki taitaisi olla teoreettisesti mahdollisin koska on myös pääteasema. Tuo junaliikenteen aikatauluttaminen ei ole ihan yhtä helppo kun jonkun paikallis bussin välillä vaaajakoski - keskusta
Korjaan väitteesi eli kyllä rautatieasema on Jämsässä aivan keskustaajamassa. Rautatien pääteasema tosiaan Helsingissä, eli on tuossa välillä aika monta muutakin asemaa ennen Jyväskylää, mistä hypätä kyytiin. Mitä enemmän kohteita on asemien läheisyydessä, sitä enemmän kysyntää rautatieliikenteelle on, mikä taas mahdollistaa kyseisen palvelun saatavuutta ja paranemista.

Junaan myös mahtuu aika paljon enemmän väkeä kerralla kuin bussiin. Ja parempi että aikataulut edes johonkin suuntaan toimii kuin ei ollenkaan. Kaukojunalla matkustavalla ei aina ole tarve mennä kotiin saman vuorokauden aikana. Ja mahdollisuutena muutenkin kiskot kannattaa ottaa. Aivan erilaista on siinä tapauksessa hakea vaikkapa kisaisännyyttä kun tuollainen optio on. Aseman läheisyys tekeen monen kohteen keskeisemmäksi, kuin mitä se ilman olisi.
 
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Tuossa aiemmin lueteltiin esimerkkejä ulkomailta ja kotimaasta, missä raideliikenteeseen linkitetyt monitoimiareenat ovat osoittaneet konseptin päteväksi standardiksi. Jos ja KUN Jypin tavoitteena on nostaa katsojamäärät takaisin kultaisen 80-luvun tasolle (5000 per peli) niin merkittävä lisäpotentiaali on vierasjoukkueen katsojissa.

Lättähattu-karnevaalimatka tai jopa normi-VR-vuoro ovat mukavin ja helpoin tapa matkustaa, varsinkin pohjoiseen ja länteen: kuka haluaa mennä Vaasaan, Poriin tai Ouluun omalla autolla tai bussilla, yöllä marraskuussa lumisateessa kun Suomen tiet on huonompia kuin Romaniassa, kaksikaistaisia nokkakolariloukkoja? Sama on näistä kaupungeista Jyväskylään tulevilla faneilla. Ja kyllä, Oulusta ja Vaaasasta tulee lähes suora junarata Jyppilään! VR:n ansiosta tällä välillä vain ei koskaan kulje matkustajajunia vaan kaikki yhteydet Ouluun ja Vaasaan menevät Tampereen kautta ja matka kestää 5+ tuntia. Edes Seinäjoen kautta ei enää pääse Ouluun. Mutta Lahdesta pääse useamman kerran tunnissa Helsinkiin - hyvin hoidettu taas Keski-Suomen asiat eduskunnassa, Sinuhe ja "muu Suomi" Keskustan kollegat.

Kuten @Hieroja hienosti aiemmin kuvaili,ei vieraspeleihin mennessä junan tarvitse juuri peliä ennen osuakaan, jos hallilla ja ympäristössä on mahdollisuus syödä/juoda rauhassa etukäteen. Ravintola Hurrikaanikin on ihan OK tässä mielessä.

Lahden eteläisellä esikaupunkialueella Kannelmäessä joskus työn takia asuneena voin vahvistaa, että mieluummin menin katsomaan lyhyemmänkin matkan Jokerien liigamatseja Hartwall Areenaan suoraan yhdellä junalla edestakaisin kuin IFK-Jyp matseja Nordiksen sumppuun. Autosta puhumattakaan.

Tiedoksi myös, että Pendolinot pysähtyvät jo nyt Jämsässä ja Pasilassa, joten niihin ei tarvitse pelien takia tehdä muutoksia. Ja kuten @Hurraa mainitsi, Jämsän asemalta on yhtä pitkä matka keskustaan kun Jypin parkkipaikalta tai "etäparkeilta" hallille. Ja näillä pienemmillä asemilla on ilmainen parkki, voi jättää vaikka useammaksi päiväksi auton. Mutta junayhteys palveleekin ennen kaikkea vierasjoukkueen kannattajia sopivan etäisyyden päästä: Kuopio, Mikkeli ja Tampere (x2) lähinnä, sitten Hämeenlinna ja Vaasa (Lättähattu).

EDIT: @Hokihaki:n taktiikka oli myös omani aiemmin, jätin auton Liikunnan eteen parkkiin. Mutta nykyään kun perheessä on liikuntarajoitteinen henkilö, niin täytyy jättää ja tuoda hallin eteen. Etäparkista takaisin hallille ajaminen pelin jälkeen ei siis ole vaihtoehto.
 

Liitteet

  • juna vieraspeleihin.jpg
    juna vieraspeleihin.jpg
    50,7 KB · kertaa luettu: 80

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kyllä mä tykkään, että pohdit näiden kulku yhteyksien kautta asioita, mutta hetkittäin tuntuu, että menee vähän hifistelyksi aka unelmoinniksi, eikä siinä mitään vikaa ole tietenkään.

Mutta jos nyt lähtee miettimään askelmerkkejä muunkin lätkänpelaajien ja jäähallin kautta tuota Hippos kokonaisuutta, niin huomioitavaahan ensinnä on se toimintojen moninaisuus, joka kompleksiin sijoittuu, eri lajien lisäksi sinne syntyy tai synnytetään paljon muutakin, jos se toteutetaan kuten on suunniteltu. Majoitustilaa, asuntoja, päiväkoti ja muitakin työpaikkoja, kuin lätkän kanssa puuhaajat.

Tuon kautta ensimmäinen asia, mikä ei toki kuulu JYPille ja yhtä vähän tai paljon yritysmaailmalle mutta ennen kaikkea kaupunkisuunnittelulle. Isot muutokset pakottavat miettimään uusia ratkaisuja, ,jos esim. tuo päiväkoti tuo pelkästään (kuinka iso siitä paikkamäärältään tulee en ole varma) säännöllistä liikkumista lisäävää liikennettä, puhumattakaan majoituksesta jne. Kaupunki suunnittelun on oikeasti kyettävä ratkomaan asioita muutostarpeiden pohjalta, joten olisi iso ihme, jos liikenne järjestelyissä ei muutoksia alueelle tulisi, tai tietty, jos siellä h moilasia päättävissä elimissä, joille ihmiset on kuin vesi, eli tiensä löytää joka tapauksessa, voi kysyä keitä niille paikoille on äänestettykään.

Ja jos ei niin suureellisesti pohdittaisi, kuin valtakunnan rataverkon uudelleen järjestämistä, jotta ihmiset hippokselle peliin pääsee, niin tätä kustannustehokkaampi ja jopa sutjakkaampihan on ostaa bussiyhtiöltä ns. sukkula palvelu pelien ja tapahtumien ajaksi ja tämähän voi olla yhteinen satsaus siltä hippos kokonaisuudelta, muissakin urheilutapahtumissa riittää kävijöitä, ei lätkässä pelkästään.

Tuommoinen sukkula juna - aikatauluihin pohjaten toimii ihan kelpoisasti matkakeskukselta hippokselle ja takaisin, tähän sulavuuteen eri kulkuvälineiden kanssa muuallakin maailmassa, varsinkin isommissa metropoleissa pyritään, ihan kaikki kun oopperasta balettiin ja lätkästä futikseen ei vaan samassa keskittymässä voi olla, eikä yleensä ole. Hippos kokonaisuuden hoitaisi neljällä sähköisellä pikku bussilla vallan kelpoisasti, kun väki joka tapauksessa pysyy nelinumeroisissa luvuissa aina.

Voin myös hyvin kuvitella, jos liikennejärjestelyissä ollaan hiukkaakaan hereillä oltu, siellä on jo mietittynä reittiliikenteenkin muutoksia, lisääntyvän työmatkailun ja majoituspalvelun johdosta. Oleellista ei aina ole päästä liikkumaan omalla autolla, vaan liikkumaan jouhevasti aina kun on tarvis vaihtoehtoisin tavoin. Samoin mieleen tulee, että kun sinne kerran jo tässä ensi vaiheessa pystytetään se parkkitalo, niin onhan pakko ollut ottaa huomioon liikenteen vuo sinne ja sieltä pois jo suunnittelussa, vai voiko joku muka vedellä suunnitelmaa paperille miettimättä, voiko se toimia edes?
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tuossa aiemmin lueteltiin esimerkkejä ulkomailta ja kotimaasta, missä raideliikenteeseen linkitetyt monitoimiareenat ovat osoittaneet konseptin päteväksi standardiksi. Jos ja KUN Jypin tavoitteena on nostaa katsojamäärät takaisin kultaisen 80-luvun tasolle (5000 per peli) niin merkittävä lisäpotentiaali on vierasjoukkueen katsojissa.

Lättähattu-karnevaalimatka tai jopa normi-VR-vuoro ovat mukavin ja helpoin tapa matkustaa, varsinkin pohjoiseen ja länteen: kuka haluaa mennä Vaasaan, Poriin tai Ouluun omalla autolla tai bussilla, yöllä marraskuussa lumisateessa kun Suomen tiet on huonompia kuin Romaniassa, kaksikaistaisia nokkakolariloukkoja? Sama on näistä kaupungeista Jyväskylään tulevilla faneilla. Ja kyllä, Oulusta ja Vaaasasta tulee lähes suora junarata Jyppilään! VR:n ansiosta tällä välillä vain ei koskaan kulje matkustajajunia vaan kaikki yhteydet Ouluun ja Vaasaan menevät Tampereen kautta ja matka kestää 5+ tuntia. Edes Seinäjoen kautta ei enää pääse Ouluun. Mutta Lahdesta pääse useamman kerran tunnissa Helsinkiin - hyvin hoidettu taas Keski-Suomen asiat eduskunnassa, Sinuhe ja "muu Suomi" Keskustan kollegat.

Kuten @Hieroja hienosti aiemmin kuvaili,ei vieraspeleihin mennessä junan tarvitse juuri peliä ennen osuakaan, jos hallilla ja ympäristössä on mahdollisuus syödä/juoda rauhassa etukäteen. Ravintola Hurrikaanikin on ihan OK tässä mielessä.

Lahden eteläisellä esikaupunkialueella Kannelmäessä joskus työn takia asuneena voin vahvistaa, että mieluummin menin katsomaan lyhyemmänkin matkan Jokerien liigamatseja Hartwall Areenaan suoraan yhdellä junalla edestakaisin kuin IFK-Jyp matseja Nordiksen sumppuun. Autosta puhumattakaan.

Tiedoksi myös, että Pendolinot pysähtyvät jo nyt Jämsässä ja Pasilassa, joten niihin ei tarvitse pelien takia tehdä muutoksia. Ja kuten @Hurraa mainitsi, Jämsän asemalta on yhtä pitkä matka keskustaan kun Jypin parkkipaikalta tai "etäparkeilta" hallille. Ja näillä pienemmillä asemilla on ilmainen parkki, voi jättää vaikka useammaksi päiväksi auton. Mutta junayhteys palveleekin ennen kaikkea vierasjoukkueen kannattajia sopivan etäisyyden päästä: Kuopio, Mikkeli ja Tampere (x2) lähinnä, sitten Hämeenlinna ja Vaasa (Lättähattu).

EDIT: @Hokihaki:n taktiikka oli myös omani aiemmin, jätin auton Liikunnan eteen parkkiin. Mutta nykyään kun perheessä on liikuntarajoitteinen henkilö, niin täytyy jättää ja tuoda hallin eteen. Etäparkista takaisin hallille ajaminen pelin jälkeen ei siis ole vaihtoehto.
Kyllähän junaratoja on, mutta ei junavuoroja. Tällä hetkellä normaalit junavuorot eivät palvele minkään kaupungin vieraskannattajia, jos ajatellaan että pitäisi päästä Jyväskylästä pois vielä saman vuorokauden sisällä. Tämä asia tuskin tulee muuttumaan. Tampereelle pääsee ja sieltä pääsee myös pois junalla järkevillä aikatauluilla Jyväskylästä, Vaasasta, Turusta, Porista, Helsingistä, Hämeenlinnasta, Lahdesta, jopa Oulusta. Ja Jyväskylään ei mistään, ei näitä oikein voi edes verrata.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tuon kautta ensimmäinen asia, mikä ei toki kuulu JYPille ja yhtä vähän tai paljon yritysmaailmalle mutta ennen kaikkea kaupunkisuunnittelulle. Isot muutokset pakottavat miettimään uusia ratkaisuja, ,jos esim. tuo päiväkoti tuo pelkästään (kuinka iso siitä paikkamäärältään tulee en ole varma) säännöllistä liikkumista lisäävää liikennettä, puhumattakaan majoituksesta jne. Kaupunki suunnittelun on oikeasti kyettävä ratkomaan asioita muutostarpeiden pohjalta, joten olisi iso ihme, jos liikenne järjestelyissä ei muutoksia alueelle tulisi, tai tietty, jos siellä h moilasia päättävissä elimissä, joille ihmiset on kuin vesi, eli tiensä löytää joka tapauksessa, voi kysyä keitä niille paikoille on äänestettykään.

Ja jos ei niin suureellisesti pohdittaisi, kuin valtakunnan rataverkon uudelleen järjestämistä, jotta ihmiset hippokselle peliin pääsee, niin tätä kustannustehokkaampi ja jopa sutjakkaampihan on ostaa bussiyhtiöltä ns. sukkula palvelu pelien ja tapahtumien ajaksi ja tämähän voi olla yhteinen satsaus siltä hippos kokonaisuudelta, muissakin urheilutapahtumissa riittää kävijöitä, ei lätkässä pelkästään.

Voin myös hyvin kuvitella, jos liikennejärjestelyissä ollaan hiukkaakaan hereillä oltu, siellä on jo mietittynä reittiliikenteenkin muutoksia, lisääntyvän työmatkailun ja majoituspalvelun johdosta. Oleellista ei aina ole päästä liikkumaan omalla autolla, vaan liikkumaan jouhevasti aina kun on tarvis vaihtoehtoisin tavoin. Samoin mieleen tulee, että kun sinne kerran jo tässä ensi vaiheessa pystytetään se parkkitalo, niin onhan pakko ollut ottaa huomioon liikenteen vuo sinne ja sieltä pois jo suunnittelussa, vai voiko joku muka vedellä suunnitelmaa paperille miettimättä, voiko se toimia edes?
Jos Jyväskylän viime vuosien teot liikenteen suhteen jatkuvat entisellään, niin kaupunki panostaa korkeintaan pysäköinninvalvontaan. Hyvä esimerkki on konservatorio, jonka uusinnan yhteydessä poistettiin viimeisetkin pysäköintipaikat lähistöltä. Sielläkin kuitenkin järjestetään yleisötapahtumia, joihin perheet saapuvat autoilla. Eikä siinä ole edes kunnollista paikkaa pysähtyä, kun sinne viedään lapsia soitto- ja tanssiharjoituksiin. Onneksi ei ole sen ikäisiä lapsia enää itsellä, että tarvisi tuolla käydä.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Kauniita ajatuksia mutta missä realisimi.
Teoriittinen ajatus että Jyväskylässä olisi VRn ratapihalla areena. ja vieraspaikka kuntalainen tulisi katsomaan peliä. Yksikään matka ei onnistuisi arkipäivänä yhden päivän aikana. Jyväskylästä et pääse junalla mihinkään suuntaan kello 20 jälkeen nyky aikataululla, ja perus aikataulun valtakunnallisesti ei muutu liigapelien loppumisen jälkeen.
Myös vko loppuna klo 17:00 alkavan pelin jälkeen lauantaina olisi siinä ja siinä että ehtisitkö jyväskylästä lähtevään junaan vaikka hallista suoraan astuisit junaan.
Aika pirusti mahdollisia lätkämatsiin junalla saapuvien määrä tippuisi kun et pääse saman vrk kauden aika kotiin. kustannukset nousee huomattavasti. jäisi aika satunnais matkaajiin.

myös se että Jyväskyllään tulisi kattava lähijuna liikenne on aika epätodennäköistä tällä väestöpohjalla ja todennäköisillä matkaajilla. Esim jos paikallisliikenne lähtisi äänekosken suuntaan, kuinkahan moni Leppävedeltä, Vihtavuoresta tai Laukaasta nousisi junaan? rata ohittaa asutuksen sen verran etäältä että kävely mahdolliselle junan pysähdyspaikalle kestää kauemmin kun omalla autolla kotoa ilman aikataulu vahtimisia. Sama koskisi myös Kuopion suuntaan meneviä (Lievestuore, Hankasalmi) josta potenttiaalisia kannattajia käy jo nytkin.


Se että jostain Vaasasta lähtisit "museorataa" pitkin disel veturilla tai lättähatulla puskemaan pakkastalvena. jääkiekko otteluun useamman kerran, kuka kantaa tämän seikkailun kustannukset. Se että Jyväskylästä on Tampereelle tai Kuopioon lättähatulla matkustettu noin 150km YHDEN kerran vuodessa, sponsoroiden avustamaana. JA jos esim Vaasalaiset haluaisi tekisivät esim vastaavan matkan millä todennäköisyydellä valittu junamatka kohdistuisi jyväskylään.

Eikä myöskään satunnaiset konsertitkaan pelasta kannattavuutta. Niitä ei kumminkaan riittäisi niin paljon ja isoihin tähtiin ei areenan koko riittäisi, koska se ei mikään 10 000 vetävä areena kumminkaan ole. Konserttien kustannuksetkin on nousseet tähtiin, kannattavuus alkaa näillä stadion tason vedoilla olemaan että pitäisi ollaa vähintään tupla keikka mielummin tripla. Yhden konsertin loppuun myynnillä oli kyseessä stadion tai nokia areenan loppuun myynti pääseen ehkä nolla tulokseen jopa tappiollinen ilman hyviä tukioita.

Tulevaisuudessa vanha Jaffala tulee jollain aikavälillä mukaan kuvioihin. Sekä suurella todennäköisellä Helsinki Gardenkin HIFKn toimesta. Niin Jyväskylän mahdollisen "kansiareenan" tai uudistetun Hippoksen pienehköjen kapasiteetin areena jää näiden jalkoihin kun jaetaan vuokraajia.
Jotain nuoriso turnauksia ehkä voisi saada, mutta ne ei valitettavasti ole bisnestä. missään muodossa, hotellien käyttöastetta nostavat kyseisellä viikolla. ja näitäkään viikkoja ei motaa ole 5v periodeilla ja välttämättä ei ollenkaan.

Aina voi rakentaa teorioita ja pilvilinnoja, mutta totuus on AINA erinlainen kuin parhaat myyntipuheet ja uskottelut ihmisten liikkumis tavoista.
Myös on huono perustella Lahtea junaliikenteen liikkumis mahdollisuuksista, koska Lahden ohi kulkevia junia niin Savon radan Kuopio/Mikkeli junat kuten myös Itäradan Lappeenranta/Joensuu kulkevat junat kulkevat Kouvolan ja Lahden ratavälin, Sekä lähijunalla pääsee Riihimäelle josta pääsee niin Porin kuin Tampereen suunnalta kulkevien junien kyytiin. vaihtoehdot lisääntyy huomattavasti verrattuna Jyväskylään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jos Jyväskylän viime vuosien teot liikenteen suhteen jatkuvat entisellään, niin kaupunki panostaa korkeintaan pysäköinninvalvontaan. Hyvä esimerkki on konservatorio, jonka uusinnan yhteydessä poistettiin viimeisetkin pysäköintipaikat lähistöltä. Sielläkin kuitenkin järjestetään yleisötapahtumia, joihin perheet saapuvat autoilla. Eikä siinä ole edes kunnollista paikkaa pysähtyä, kun sinne viedään lapsia soitto- ja tanssiharjoituksiin. Onneksi ei ole sen ikäisiä lapsia enää itsellä, että tarvisi tuolla käydä.

Tämä on se, mitä tekstissäni osin mietin, realismi. Jos ajattelee, että tuolle alueelle lisääntyy jo pysyvä liikenne päiväkodin myötä, syntyy liikenteen sumppu aina aamuisin kun viedään ja iltaisin kun haetaan, päiväkoti - ikäiset kun ei vielä omatoimisesti kulje julkisilla kumminkaan, samoin, kun alueen työssäkäynti lisääntyy ja samoin syöttöliikenne yrityksille(tavaran toimitukset ym.) ja siihen lisää majoitus palvelujen lisäys liikenteeseen, on liikennesuunnittelun pakko huomioida ja uudelleen järjestää liikennöinti alueelle ja sieltä muualle.

On vaikea uskoa, ettei nämä asiat olisi olleet jo aikaa sitten kaupunkisuunnittelun pöydällä, niin isoja muutoksina kun ovat. Vaan samalla, kun joku asia on haaste, on se myös mahdollisuus ja onnistunut suunnittelu voi lopulta palvella paljon laajemminkin kuin hippos pelkästään ja niin sen oikeastaan pitää palvellakin, mikäli suunnittelupöydän ääressä on hereillä olevia.

Miten sitten nuo asiat lopulta ratkaistaankaan, siellä on erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa asiat win win ja toki jos suunnittelupuoli on täynnä ns. käsiä, niin ainahan voi saada aikaan sen loose loose tulemankin.

Yllättävän vähän täällä on ollut pohdintaa kuinka parkkitalon liikennejärjestelyt muuttaa väkisinkin sitä, mikä on nykytilanne, sekin kun on asia, joka vaikuttaa muutenkin, kuin paikkana parkkeerata. Itse en kuitenkaan ole liikenne puolen asiantuntija, joten en noista kaavio kuvista oikein osaa katsella, näkyykö niissä miten tätä asiaa on ajateltu säädettävän. Varmaa joka tapauksessa on, että noin iso muutos pakottaa siihenkin jotenkin puuttumaan, jotta se toimisi.

Varsinkin, jos tuota hippos kokonaisuutta pohtii nimenomaan liikenteen ja kulkuväylien kautta, sitä on pohdittava kokonaisuutena, ei pelkästään lätkän kautta, kun lopulta kokonaisuutena se vaikuttaa.

Kun pohdit tuota konservatorion parkki paikattomuutta, se on gordionin solmu nykyisessä kaupunkisuunnittelussa. Autot vie niin ison tilan ihmisiltä kaupungeissa pois ja yleisesti, ei pelkästään suomessa trendi keskuksissa on panostaa joukkoliikenteeseen henkilöautoilun sijaan. Esim Helsingissä Arabia ja Kalasatama kohtalaisen uusina alueina panostavat parkkihalleihin, ei niinkään parkkipaikkoihin ihan tarkoituksella. Tietenkin tuo autoilijoille kustannuksia, kun ilmaista ei ole, mutta asian toisen puolen huomioiden se on myös ymmärrettävää.

Jyväskylän suhteen voi olla niin, että keskittymänä siellä ollaan murroksessa ns. kylästä kaupunkimaisemmaksi, joka muuttaa niitä perusteita, kuinka asioita on suunniteltu toiseksi, tätä en tiedä, ajatus vain. Kuitenkin sen pitäisi johtaa samanaikaisesti parempaan ja kattavampaan joukkoliikenteeseen, eli vanhoista kaavoista pitäisi nähdä asiat uusin silmin. Alkuvaiheissaan tuo varmasti tuo sapettamista ja ärsytystä, muutokset kun aina vie aikaa asettuakseen uomilleen. Se tietenkin on plussa niille jotka tarvitsee autoilla, että toimiva joukkoliikenne vähentää ruuhkia ja liikenne sumppuja lopulta.
 
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Kyllä mä tykkään, että pohdit näiden kulku yhteyksien kautta asioita ... Mutta jos nyt lähtee miettimään askelmerkkejä muunkin lätkänpelaajien ja jäähallin kautta tuota Hippos kokonaisuutta, niin huomioitavaahan ensinnä on se toimintojen moninaisuus, ... Majoitustilaa, asuntoja, päiväkoti ja muitakin työpaikkoja, kuin lätkän kanssa puuhaajat.
joten olisi iso ihme, jos liikenne järjestelyissä ei muutoksia alueelle tulisi, tai tietty, jos siellä h moilasia päättävissä elimissä, joille ihmiset on kuin vesi, eli tiensä löytää joka tapauksessa, voi kysyä keitä niille paikoille on äänestettykään.
parkkitalo, niin onhan pakko ollut ottaa huomioon liikenteen vuo sinne ja sieltä pois jo suunnittelussa, vai voiko joku muka vedellä suunnitelmaa paperille miettimättä, voiko se toimia edes?
Demokratiassa kun eletään, niin on hyvä että näistä asioista voi puhua ja ottaa selvää. Ja vaatia selvitystä. Silloin voidaan jalostaa ratkaisu entistä paremmaksi, tai ainakin toimivaksi. Aiemmin Jyväskylässä kyllä on sössitty tuelta näitä valintoja, alkaen rantaväylästä millä pakotettiin neljän ilmansuunnaan valtatieliikenne kulkemaan keskustan läpi 60 kmh ja sitten iskettiin siihen kahdet liikennevalot. Sen sijaan, että olisi tehty alunperin suunnitellut kehätiet Kuokkalan ja Kuohun läpi. Nyt niitä sitten korjaillaan (kts 1 ja 2).

Toinen on Lutakon talojen parkkipaikat: kenellä kaikilla halukkailla on lämmin parkkipaikka hallissa tai edes lumikatos? Olikohan suunnitelmissa 5-8 katettua parkkipaikkaa per torni kun kävin katsomassa siellä asuntoa joskus 2006. Ostin sitten Muuramesta kaksion ja siellä oli sama homma: ei kaikille asukkaille parkkipaikkoja.

Eli rakennusfirmoja kuten LehtoGroup ei kiinnosta miten liikenne toimii rakennuskohteen ja muun kaupungin välillä, se on kaupungin asia maksaa siitä suunnittelusta. Heitä kiinnostaa saada se 20-30 vuoden tilavuokrasopimus takomaan rahaa public-private-partnership (PPP) ideologian siivittämänä. Jännä, että vaikka täällä on aika paljon hyvin perillä olevaa porukkaa, myös virkansa puolesta, niin liikennepuolesta ei ole laittaa linkkiä. Siksi hyvin mieluusti kuulisin jonkun kaupungin virkahenkilön selvityksen suunnitelluista liikennejärjestelyistä, koska ne hyvin nopeasti vaikuttavat alueen toimijoiden elämään ja kannattavuuteen, ml. kilpajäähallin merkittävimmän toimijan Jypin elämään. Keskustan liikkeet vs. ostoskeskukset on esimerkki liikenteen merkityksestä liikevoitolle.

Hippokselle kyllä mahtuu asuntoja ja olisivat hyvällä paikalla. Kunhan alueen vihermäisyyttä ei pilata. Mieluiten purattaisin pois vanhimmat, matalat talot, ennen kuin näkisin kerrostaloja futiskentän tilalla. Hieman kyllä mietin, että miten majoitustoiminnot kannattavat Hippoksella suhteessa keskustaan.

Ja jos ei niin suureellisesti pohdittaisi, kuin valtakunnan rataverkon uudelleen järjestämistä, jotta ihmiset hippokselle peliin pääsee,
Jyväskylän metro oli osin sarkastinen vertaus Tampereeseen, missä näyttää olleen tarjolla tukia EU:lta, valtiolta ja vihervaroista älyttömään raitovaunuun (vs. sähköbussit) ja Rantatunneliin. Mutta ei kahden kilometrin tunneli mikään älytön satsaus olisi, niitä tehdään muualla Euroopassa useita vuosittain ja Suomessakin Tampereelle. Itävallan 2220km päätieverkossa on 165 tunnelia; mutta siellä autoilijoilta kerättävät maksut menevätkin tieverkon ylläpitämiseen loistavan ASFINAG-systeemin kautta. Ihan halpoja nuo ohitustietkään eivät ole (kts 1 ja 2) ja jotenkin Rantaväylän liikennesolmu pitää ratkaista, mieluiten Minimania jyräämättä.

Sarkasmilla pyrin myös osoittamaan, että se ratapihan kannen päälle tehtävä jäähalli olisi parempi vaihtoehto. Varsinkin kun kaupunki on sitä kattamista tekemässä muutenkin ja hinta on pienempi kuin Hippos-hankkeen hintalappu - mistä vähennettäisin rakennuttajille myytävät rakennuspaikat. Kaikella kunnioituksella Hippos-hankkeen tekijöille, mutta nykytilanteessa pidän ehdottomasti varmempana investointina rakentaa katetun radan päälle, kaupungin keskustaan ja Jyväsjärven rannalle asuntoja, toimitiloja ja Jyp-johtoinen monitoimiahalli kuin saada Jyp "seuraavalle tasolle" nykyisellä paikalla Hippoksella. Muut funktiot kuin edustusjoukkueen pelit, kuten liikunta- ja koulutustilat, voisi toteuttaa Hippoksella suunnitellusti, ml. Jypin harjoitushalli ja pelit 2030-luvulle asti.


muissakin urheilutapahtumissa riittää kävijöitä, ei lätkässä pelkästään.
Mitkä ovat muiden lajien ottelukohtaiset katsojamäärät suhteessa Jypiin? Ei taida tulla ruuhkaa.

Tuommoinen sukkula juna - aikatauluihin pohjaten toimii ihan kelpoisasti matkakeskukselta hippokselle ja takaisin, ... Hippos kokonaisuuden hoitaisi neljällä sähköisellä pikku bussilla vallan kelpoisasti,
Jyväskylässä kun ei ole tilaa bussikaistoille, niin miten bussit ohittaisivat sen keskustaan menevän ruuhkan? Käytännössä samat bussit eivät ehdi tekemään useampaa matkaa vaan busseja pitää olla semmoinen määrä ennen ja jälkeen pelien, että niihin menee kerralla se 1.000 - 2.000 ihmistä mitkä käyttäisivät julkisia, eli 10 - 20 bussia(?). Ei mahdoton kylläkään, parempi kuin nykyinen systeemi.

Jopa New Yorkissa ja Wieniessä pystytään suunnittelemaan joukkoliikenne siten, että isojen pelien jälkeen on metrojunia jonossa valmiina tarvittava määrä: kun yksi juna tulee täyteen, se lähtee ja tulee heti toinen tilalle lastattavaksi. Kunnes asema on tyhjä.

Kyllähän junaratoja on, mutta ei junavuoroja. Tällä hetkellä normaalit junavuorot eivät palvele minkään kaupungin vieraskannattajia, jos ajatellaan että pitäisi päästä Jyväskylästä pois vielä saman vuorokauden sisällä.
Niinpä. Onneksi tilanteeseen tehdään muutosta, mutta varmaan hetki menee, ennen kuin yksityinen raideliikenne on sillä tasolla, että se palvelee henkilöliikennettä Jyväskylässä. Keski-Euroopassa kuljetusfirmoilla on omia junia, esim. LKW Walter, ja homma toimii silloin paremmin kuin hikisellä VR Cargo-systeemillä.

Vielä 90-luvun lopulla lähti useampia junia klo 22 jälkeen Jyväskylään ja Jyppälästä pois, mutta ei enää. Tähän tarvittaisiinkin kaupungin ja kansanedustajien tukea, että olisi ainakin yksi juna kaupungista kumpaankiin suuntaan päivän päätteeksi klo 22 jälkeen eikä viimeinen klo 1915 Tampereella kuten nykyään. Tai sitten pitää tehdä kunnollinen 4-kaistainen moottoritieverkko Tampere-Jyväskylä-Kuopio välille ja lopettaa puhuminen joukkoliikenteen edistämisestä.

Pelejä varten olisi kyllä mielenkiintoista selvittää lättähattu-järjestelyn mahdollisuus meidän naapuriseurojen kannattajaporukoiden kanssa. Eli lättähattu hakisi kaikkiin peleihin Jyväskylään fanit ja veisi Jypin porukan sinne. Kaikki seurat voittaisivat ja mukavaa olisi.

on liikennesuunnittelun pakko huomioida ja uudelleen järjestää liikennöinti alueelle ja sieltä muualle. --- On vaikea uskoa, ettei nämä asiat olisi olleet jo aikaa sitten kaupunkisuunnittelun pöydällä, niin isoja muutoksina kun ovat --- Yllättävän vähän täällä on ollut pohdintaa kuinka parkkitalon liikennejärjestelyt muuttaa väkisinkin sitä, mikä on nykytilanne, sekin kun on asia, joka vaikuttaa muutenkin, kuin paikkana parkkeerata.
Siitä pitää olla useampi ulosajo, jokaiselle pääreitille omansa, ja ulosajon pitää olla liikenneohjattua tai rampitettua niin, että autot pääsevät nopeasti ulos ja matkaan. Muuten riskinä on se, että siellä on tuhat autoa tupruttamassa pakokaasua parkkitalon sisällä kun jokaisen kohdalla laskee puomi ja sitten edessä on punainen valo matkalla kadulle.

Autot vie niin ison tilan ihmisiltä kaupungeissa pois ja yleisesti, ei pelkästään suomessa trendi keskuksissa on panostaa joukkoliikenteeseen henkilöautoilun sijaan. - - - Kuitenkin sen pitäisi johtaa samanaikaisesti parempaan ja kattavampaan joukkoliikenteeseen, eli vanhoista kaavoista pitäisi nähdä asiat uusin silmin.
Helsingissä ja Tampereella tuo joukkoliikenne voi toimiakin, kun on riittävästi yhteyksiä ja asutus on tiheää. Keski-Suomessa ei kauaksi keskustasta tarvitse mennä, kun julkisia reittejä ei ole ja mitä on, kulkevat harvoin. En tiedä onko Jyp tehnyt selvitystä siitä, missä se potentiaaliset fanit asuvat ja miten he haluaisivat tulla otteluun? Olisi mukava kuulla.
 

Liitteet

  • kansi.jpg
    kansi.jpg
    232,8 KB · kertaa luettu: 87
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
yväskylässä kun ei ole tilaa bussikaistoille, niin miten bussit ohittaisivat sen keskustaan menevän ruuhkan? Käytännössä samat bussit eivät ehdi tekemään useampaa matkaa vaan busseja pitää olla semmoinen määrä ennen ja jälkeen pelien, että niihin menee kerralla se 1.000 - 2.000 ihmistä mitkä käyttäisivät julkisia, eli 10 - 20 bussia(?). Ei mahdoton kylläkään, parempi kuin nykyinen systeemi.

Paljon hyvää pohdintaa, mutta jos tähän nyt tarttuisin hiukan. Tuossa sukkula liikenteessä idea ei ole, että jono busseja odottaa yhdessä paikassa ja täyttyy ja lähtee lähes samaan aikaan. Taitaa tuo matka , jos matkakeskus hippos alue olla n. +-1km tuohon jos laittaa sukkulan pyörimään ennen ja jälkeen n. 60 min, ei nämä bussit mitään ruuhkaa synnytä tai mitään laituria kummempaa syöttöpaikkaa tarvitse. Nämä kun eivät ole myöskään mitään linja busseja, jotka pysähtelee muualla kuin lähtö ja päätepisteessä, ehtisi neljällä kiertäjällä tuon nelinumeroisen väen kevyesti tuntiin kierrättää. Samalla se vähentäisi sitä yksityisautojen ruuhkaa jos iso osa hyödyntäisi keskustan parkkihalleja. Siitähän kyse on onko se vaivatonta käyttää.

Sitä tietenkin on lopulta vaikea määrittää, millaisia määriä katsojia muissa tilaisuuksissa käy, sen sanelee kunkin lajin yleisökapasiteetti, eikös tuolla kuitenkin useita ihan yleisö lajeja ole. Kaikissa tapauksissa, jos hippos on monipuolinen tapahtuma - areena, konserteista messuihin ihan urheilutapahtumien lisäksi, tuo sukkula olisi halvin ja järkevin tapa asiaa toteuttaa.

Mitä tulee noihin asukas parkkeihin ja niiden dilemmaan, niin jonkun verran asioissa mukana olleena on vastaan tullut, kuinka paljon autot korottavat asuntojen hintoja, kun tonttipinta - ala kasvaa, mitä kattavammin autoilua noin huomioidaan, se ei siis ole mitään autovastaisuutta, vaan kaupunki tilasta autot lohkaisee maapinta - alasta ison osan, samalla nostaen asuntojen hintaa, olipa sitten vuokratontti, tai ostettu. Tilanne on kuitenkin sitten se, että myös ne asukkaat jotka eivät autoile, joutuvat asumisen hinnassa saman maksamaan kuin muutkin, eli ne parkkipaikat. Tämä on yksi niistä asioista, joihin täällä tsadissa on tullut törmättyä ja selitä siinä sitten ostajalle, miksi on oikein, että hän joutuu pulittamaan sievoisesti siitä mitä ei koskaan käytä. Näistä syistä trendi on mennyt näihin parkkitaloihin ja mahdollisimman pieneen autopaikkamäärään talojen hintoja nostamassa.
 
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Tuossa sukkula liikenteessä idea ei ole, että jono busseja odottaa yhdessä paikassa ja täyttyy ja lähtee lähes samaan aikaan. Taitaa tuo matka , jos matkakeskus hippos alue olla n. +-1km tuohon jos laittaa sukkulan pyörimään ennen ja jälkeen n. 60 min, ei nämä bussit mitään ruuhkaa synnytä tai mitään laituria kummempaa syöttöpaikkaa tarvitse.
Ymmärrän juu sukkulaliikenteen idean, mutta haaste on se, että Hippokselta rantaväylälle asti on joutopiilejä puskuri puskurissa niin, että kävely on nopeampaa. Miten se bussi ehtii viedä lastin keskustaan ja palata takaisin? Ei fanit halua odottaa sukkulan palaamista hallin edessä yli 30 minuuttia. Siksi ne 10-20 bussia pitäisi olla valmiina jonossa, eikä se ole ongelma koska iltaisin niitä kyllä riittää JKL Liikenteen muilta reiteiltä.

Tilannetta helpottaisi. jos Hippoksen parkkipaikalta tehtäisiin suora liittymä Keskussairaalantielle (siinä on jo tie, mutta sitä ei saa ajaa + alikulku / liikenneympyrä / liikennevalot) ja tuolle tielle lisättäisiin kolmas kaista koko Rantaväylälle ja Kyllöön asti. Tämä kaista voisi olla osittain juuri bussikaista ja helpottaisi myös hälytysajoa sairaala Novaan ja Kyllöön. Ruusupuiston ramppi voisi olla joko nykyiselle pohjalle tehty (etuajo-oikeuttu Seminaarinkatuun nähden) taikka sitten parin miljoonan ramppi ylittämään suoraan Mattilanniemen alikulkutunneliin (sekin vaatii vain pienen fiksin uudelle kaistalle, onneksi tarpeeksi leveä).

Mitä tulee noihin asukas parkkeihin ja niiden dilemmaan, niin jonkun verran asioissa mukana olleena on vastaan tullut, kuinka paljon autot korottavat asuntojen hintoja, ... . Tilanne on kuitenkin sitten se, että myös ne asukkaat jotka eivät autoile, joutuvat asumisen hinnassa saman maksamaan kuin muutkin, eli ne parkkipaikat.
Sanoisin, että päinvastoin. Asuntojen myytävyyttä (kysyntää) sekä jälleenmyyntihintaa nostaa se, että uudetkin asukkaat saavat autonsa parkkiin järkevästi. Ensiostajalle ne eivät nosta hintaa, koska parkkipaikat myydän erikseen. Ja kaupungeissa ei todellakaan ole enää järkevää käyttää pihapinta-alaa tai katuja parkkeeraukseen, vaan tehdään aina parkkihalli, minkä taloyhtiö vuokraa niitä hallinnoivalle firmalle. Se itseasiassa tuo tuloja taloyhtiölle ja samalla mahdollistaa asiakkaille edullisen parkkeerauksen. Tämäkin on maailmalla ihan standardimenettely. Toivottavasti Hippoksen asuntoihin tulee sama järjestely, niin se helpottaa osaltaan parkkeeraamista siellä ja tuo tuloja alueella yleisötapahtumien yhteydessä.
 

Liitteet

  • Hippos liittymät.jpg
    Hippos liittymät.jpg
    111,9 KB · kertaa luettu: 67

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ymmärrän juu sukkulaliikenteen idean, mutta haaste on se, että Hippokselta rantaväylälle asti on joutopiilejä puskuri puskurissa niin, että kävely on nopeampaa.

Tästä on sudeettina kysyttävä, onko siellä liikenne järjestelyt muuttuneet niin, että ainoa reitti hippokselle on rantaväylää pitkin? Ennen sinne pääsi monia reittejä pitkin ja yhtä monia takaisin. Tässä kohtaa siis seison korjattuna, jos asiat näin on muuttuneet.

Itse mietin kuinka helppo tuo olisi oikeasti toteuttaa, kun matka on noin lyhyt, jos sitä noin kilometrinä ajattelee, niin kulkuvälit n. 250 - 500 m/bussi, joten ei uskoisi odottelijan muumioituvan laiturilla odottamiseen.

No, liikenteen ohjaus kysymys tämä.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Tästä on sudeettina kysyttävä, onko siellä liikenne järjestelyt muuttuneet niin, että ainoa reitti hippokselle on rantaväylää pitkin? Ennen sinne pääsi monia reittejä pitkin ja yhtä monia takaisin. Tässä kohtaa siis seison korjattuna, jos asiat näin on muuttuneet.

Itse mietin kuinka helppo tuo olisi oikeasti toteuttaa, kun matka on noin lyhyt, jos sitä noin kilometrinä ajattelee, niin kulkuvälit n. 250 - 500 m/bussi, joten ei uskoisi odottelijan muumioituvan laiturilla odottamiseen.

No, liikenteen ohjaus kysymys tämä.
Itse ainakin viimeeksi menin Länsi-Päijänteentie, Keskussairaalantie, Rautpohjankatu.
Takaisin lähdin Rautpohjankatu-Keskussairaalantie pohjoiseen ja siitä Keuruun kautta Tampereelle .
Paluumatka ei ollut niin onnistunut kuin joskus kymmenen vuotta sitten, mutta pääsi siitäkin perille.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katselin yöllä töissä noita kaupungin keskustan suunnitelmia joidenkin vuosien takaa ja silloin puhuttiin keskustan asukasmäärän moninkertaistamisesta ja korkeiden talojen nousemisesta keskustaan.

Aika paljon noita havainnekuvia löytyy, toki osa niistä jo toteutettu jo toisin. Mutta jännä katsoa mihin kohtiin näitä 10-20 kerroksisia taloja on edes kaavailtu, koska aika monen tilalla on jokin rakennus tai parkkipaikka.

Mutta selkeästi keskustaa yritetään saada "kaupunkimaiseksi" edes ajatuksissa.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Eli rakennusfirmoja kuten LehtoGroup ei kiinnosta miten liikenne toimii rakennuskohteen ja muun kaupungin välillä, se on kaupungin asia maksaa siitä suunnittelusta. Heitä kiinnostaa saada se 20-30 vuoden tilavuokrasopimus takomaan rahaa public-private-partnership (PPP) ideologian siivittämänä. Jännä, että vaikka täällä on aika paljon hyvin perillä olevaa porukkaa, myös virkansa puolesta, niin liikennepuolesta ei ole laittaa linkkiä. Siksi hyvin mieluusti kuulisin jonkun kaupungin virkahenkilön selvityksen suunnitelluista liikennejärjestelyistä, koska ne hyvin nopeasti vaikuttavat alueen toimijoiden elämään ja kannattavuuteen, ml. kilpajäähallin merkittävimmän toimijan Jypin elämään. Keskustan liikkeet vs. ostoskeskukset on esimerkki liikenteen merkityksestä liikevoitolle.

Hippokselle kyllä mahtuu asuntoja ja olisivat hyvällä paikalla. Kunhan alueen vihermäisyyttä ei pilata. Mieluiten purattaisin pois vanhimmat, matalat talot, ennen kuin näkisin kerrostaloja futiskentän tilalla. Hieman kyllä mietin, että miten majoitustoiminnot kannattavat Hippoksella suhteessa keskustaan.

Sarkasmilla pyrin myös osoittamaan, että se ratapihan kannen päälle tehtävä jäähalli olisi parempi vaihtoehto. Varsinkin kun kaupunki on sitä kattamista tekemässä muutenkin ja hinta on pienempi kuin Hippos-hankkeen hintalappu - mistä vähennettäisin rakennuttajille myytävät rakennuspaikat. Kaikella kunnioituksella Hippos-hankkeen tekijöille, mutta nykytilanteessa pidän ehdottomasti varmempana investointina rakentaa katetun radan päälle, kaupungin keskustaan ja Jyväsjärven rannalle asuntoja, toimitiloja ja Jyp-johtoinen monitoimiahalli kuin saada Jyp "seuraavalle tasolle" nykyisellä paikalla Hippoksella. Muut funktiot kuin edustusjoukkueen pelit, kuten liikunta- ja koulutustilat, voisi toteuttaa Hippoksella suunnitellusti, ml. Jypin harjoitushalli ja pelit 2030-luvulle asti.

Siitä pitää olla useampi ulosajo, jokaiselle pääreitille omansa, ja ulosajon pitää olla liikenneohjattua tai rampitettua niin, että autot pääsevät nopeasti ulos ja matkaan. Muuten riskinä on se, että siellä on tuhat autoa tupruttamassa pakokaasua parkkitalon sisällä kun jokaisen kohdalla laskee puomi ja sitten edessä on punainen valo matkalla kadulle.


Helsingissä ja Tampereella tuo joukkoliikenne voi toimiakin, kun on riittävästi yhteyksiä ja asutus on tiheää. Keski-Suomessa ei kauaksi keskustasta tarvitse mennä, kun julkisia reittejä ei ole ja mitä on, kulkevat harvoin. En tiedä onko Jyp tehnyt selvitystä siitä, missä se potentiaaliset fanit asuvat ja miten he haluaisivat tulla otteluun? Olisi mukava kuulla.
Paljon hyviä pointteja. Jyväskylän keskustan elinvoima on romahtanut 15 vuodessa, keskeiset syyt ovat automarkettien ja Seppälän ylivoimaisuus liikenteen ja ilmaisten parkkipaikkojen suhteen. Ostovoima liikkuu yksityisautoilla jopa pk-seudulla ja niin myös Jyväskylässä. Keskustan elävöittämiseen Areena + ostoskeskus + asuntoja ratakannen päälle olisivat isoja asioita. Samalla säästettäisiin Hippoksen aluetta isommilta liikennejärjestelyiltä ja saataisiin se pidettynä enemmän urheilupuistomaisena. Hippos ei nimittäin tule toimimaan, jos sinne ei rakenneta uusia ramppeja tai jotain vastaavaa, millä autot pääsevät sujuvasti pois sieltä hallista tupruttamasta.

Majoitusbisnes on melkoisen haastava laji, ja erityisesti se on sitä kaupunkikeskustojen ulkopuolella. Hotellin pitää nykyään olla melko suuri pärjätäkseen. Vaikea nähdä että iso hotelli voisi menestyä Hippoksella, ehkä joku pienempi automaattihotelli/hostelli ilman henkilökuntaa voisi pärjätä.

Sijoittajaneuvottelut eivät ole ymmärtääkseni olleet erityisen lennokkaita missään vaiheessa Hippos -hankkeen historiassa. Se kertonee omaa kieltään kannattavuushaasteista. Voisiko olla niin, että keskustassa hallin kannattavuus saataisiin ainakin paperilla näyttämään huomattavasti paremmalta? Ilmeisesti näin on ollut Tampereella, Turussa ja maailmalla. Onko Jyväskylällä sitten "varaa" tehdä jotain muuta kuin se kaikista kannattavin vaihtoehto? Tuskin, pikemminkin päinvastoin jos vertaa mainittujen kaupunkien elinvoimaa. Nyt kun kansirakentamisesta on Suomessakin jo kertynyt kokemusta, asia on joka tapauksessa kaupungin pöydällä lähitulevaisuudessa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Sijoittajaneuvottelut eivät ole ymmärtääkseni olleet erityisen lennokkaita missään vaiheessa Hippos -hankkeen historiassa. Se kertonee omaa kieltään kannattavuushaasteista. Voisiko olla niin, että keskustassa hallin kannattavuus saataisiin ainakin paperilla näyttämään huomattavasti paremmalta? Ilmeisesti näin on ollut Tampereella, Turussa ja maailmalla. Onko Jyväskylällä sitten "varaa" tehdä jotain muuta kuin se kaikista kannattavin vaihtoehto? Tuskin, pikemminkin päinvastoin jos vertaa mainittujen kaupunkien elinvoimaa. Nyt kun kansirakentamisesta on Suomessakin jo kertynyt kokemusta, asia on joka tapauksessa kaupungin pöydällä lähitulevaisuudessa.

Ihan ensimmäisenä tätä pähkäiltäessä on viisasta selvittää miten alue on kaavoitettu, millainen rakennusoikeus, millaiseen toimintaan? Homma kun on niin, että kaavoituksen muuttaminen vaatii kyllä vahvaa poliittista dominointia, eikä silloinkaan ole helppo rasti muuttaa sitä toiseksi. Sen verran on näiden kanssa tullut pähkäilleeksi että tiedän tämän verran.

Muutos ei siis ole mahdoton, mutta veikkaan että puhutaan lähemmäs kymmenen vuoden savotasta, ennen kuin on kaavoitus muutettu ja siihen päälle muut asiat.

Siksi minä pidän sääli kyllä huuhaana tuota ajatusta jostakin kansi hallista. Se olisi pitänyt alun perin olla kaavoitettu tuohon käyttöön. Eikä oletettavasti ole ollut pääomaa ja rahoittajia aikanaan edes ehdottamaan moista uskottavasti, niinpä se on kaavoitettu muuhun tarpeeseen, kuin jäähallille.

Mitä tulee hippoksen mahdolliseen onnistumiseen ja menestymiseen, se on taas kerran osaamiskysymys. Kaiken saa toimimaan jos asialla on yhtään pohjaa toimia. Sen perusteella mitä hankkeesta olen ymmärtänyt, ei ole mitään syytä, miksi se ei toimisi. Syrjäiseksi tuolla etäisyydellä siitä ei millään saa. Kaiken, jopa hyvänkin saa tietty vesitettyä, jos visiota toteuttajilla ei ole, tämähän on sitten totta ihan minkä tahansa hankkeen suhteen, keskustassa tai ei.

Kysymys, onko Jyväskylällä "varaa" tehdä muuta, kuin kaikista kannattavin vaihtoehto on siis lähtökohdiltaan väärä. Kysymyksen kuuluu olla, mikä olosuhteiden suhteen on se paras oleva vaihtoehto. Loppu on sitten eri näkemysten ja mieltymysten tunteen paloa, sillä mikään ei koskaan ole kaikkien mielestä se paras, vaan mielipiteet hajoaa. Ehkä vielä asetella kysymys niin, että millä keinoin vallitsevan todellisuuden raameissa saa parhaan lopputuloksen Jyväskylälle.

Esim. sillä, mitä mieltä minä olen jos noita vertailee, ei ole olevassa todellisuudessa minkään maailman pointtia, niillä korteilla pelataan mitkä kädessä on, vaikka kaikki on sitä mieltä, että herttareeti on paras.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Onko Jyväskylällä sitten "varaa" tehdä jotain muuta kuin se kaikista kannattavin vaihtoehto?
Minä en näe näiden kahden hallin, rempatun ja mahdollisen uuden, sulkevan toisiaan pois. Ratapihan kattaminen olisi byrokratian vauhdilla vasta 2040-luvun asia ja jossain olisi pelattava se väliaikakin.

On eri juttu, mitä väestökehitys ja jääkiekon suosio tuolloin ovat. Kannattavuudesta ei voi sanoa mitään ilman näitä tietoja. Kun katsoo keskimääräisen lätkäkatsojan jo hieman harmaantuneita hapsia, ei voi olla välttyä ajatukselta saadaanko niukkenevan nuorison entistä suurempi osa jäähalliin, vai taantuuko laji nevöforget-ajan glooriaa kaiholla muisteleviksi lätkäniiloiksi.

Lajin kuin lajin houkuttelevuus katoaa silloin-kun-kaikki-oli-paremmin-muisteloissaan rypevien koukkupolvien pitäessä katseen tiukasti peräpeilissä. Olen varmasti yksi näistä tulevista horisijoista.

Ehkä mielenkiintoisin liikennesuunnittelun avoin kysymys vuoteen 2040 mennessä liittyy droneihin. Jos akkutekniikka jatkaa kehitystään nykyvauhtia, voi nykyinen maaliikenteeseen ja erityisesti autoihin nojaava ajattelumme vaatia muutaman rankemman ravistuksen. Jyväskylän kaltaisessa mäkien ja vesistöjen rikkomassa kaupungissa ilmatilan tarjoama käyttämätön kapasiteetti olisi todella tarpeen. Eivät ne autot mihinkään katoa, mutta joukkoliikenteelle nopeat siirtymät tarjoavat hyvän kilpailuedun ja tehostavat kaupungin sisäistä liikkumista mukavasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös