Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 615 717
  • 13 531

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Junttimaista on itseasiassa kuvitella itsensä älykkäämmäksi kuin muut. Vanha klisee on, että jos kysyt tavalliselta tallaajalta kuinka älykäs hän on, niin hän vastaa, että keskimääräistä älykkäämpi. Menee tämä hieman toisinpäinkin, että jotakuta jopa täysin tuntematonta luonnehditaan kovasti älykkääksi jollain omituisella päätelmänomaisella verukkeella, joka ei perustu mihinkään muuhun kuin omaan "hunchiin". Usein tämä luonnehtija pitää itseään normaalimpaa älykkäänä, koska voi tehdä tällaisia oletuksia. Ihmisen älykkyyden pohtiminen saattaisi olla jopa kaikessa sekavuudessaan yksi junttiuden päämuodoista, koska vain omasta mielestään älykkäät pitävät siitä eniten ääntä. Astuin tämän verran tälle salakavalalle maaperälle, mutta älkää pakottako minua takaisin sille.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Maaseudun Tulevaisuuden "Henkilökohtaiset"-palstalla on ollut pariinkin kertaan jonkun pikkufirman ilmoitus: "Sinkkuisäntien yhteisreissu Thaimaaseen. Lähdetään porukalla reissuun! Matka, joka voi muuttaa elämäsi."
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Maaseudun Tulevaisuuden "Henkilökohtaiset"-palstalla on ollut pariinkin kertaan jonkun pikkufirman ilmoitus: "Sinkkuisäntien yhteisreissu Thaimaaseen. Lähdetään porukalla reissuun! Matka, joka voi muuttaa elämäsi."
Junttimaista tosiaankin ja vielä tuplasti jos Thaimaa kirjoitetaan ilmoituksessa noin kuin sen kirjoitit.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tänään sellainen hipin näköinen mies antoi kakaransa riehua aivan irrallaan ja mm. hakata munille täysin vieraita ihmisiä eikä puuttunut millään lailla siihen riehumiseen, ei sanoin, ei elein. Katseli vaan vierestä kun kakara rynkytti kaikkea mahdollista irtainta ja hakkasi tosiaan nyrkillä ohikulkijoita. Onneksi ei äpärä ottanut kohteekseen minua, kun jo muutenkin teki mieli hakata sitä vitun hippi-isää sillä saatanan kakaralla naamaan. Jos on niin urpo että sikiää, niin saatana kasvattakaa edes ne vitun sikiönne.

Lukiessani tämän viestin tajusin, että kaikkein junttimaista taitaa tosiaan olla huonot käytöstavat, jotka yleensä johtuvat huonosta kotikasvatuksesta.

Junttimaisia ovat usein myös sellaiset ihmiset, joiden koko suku ja muut läheiset asuvat samalla paikkakunnalla tai muuten lähellä. Kutsuttakoon tätä henkiseksi sisäsiittoisuudeksi.
 

sinikettu

Jäsen
Eugeniikka ja muu 30-luvun hörhöily.

boldattu lainauksesta avainsana mikäli degeneroituminen on jo pitkällä...
Luepa tästä natsitutkijoiden näkemyksiä: http://www.cell.com/neuron/fulltext/S0896-6273(10)00137-6

Oleellinen kuva katsausartikkelista: https://pbs.twimg.com/media/DRSDnWSV4AAkdqT.jpg:large

Shared environment = koti ja muu yhteiset ympäristötekijät
Non-shared environment = Muut tekijät, joita ei kyetä sen kummemmin havainnoimaan. Suurin osa lienee pelkkää sattumaa, miten elämä sattuu ihmisellä menemään.

Sosiaalisesta käyttäytymisestä keskimäärin 40-50 prosenttia varianssista johtuu geneettisistä eroista ,noin puolet tuntemattomista ympäristötekijöistä ja hyvin hyvin pieni osa jaetusta elinympäristöstä. Ainut merkittävä ominaisuus, jossa jaettu ympäristö suurena tekijänä, on "social responsiveness" ja siinäkin vain noin parikymmentä prosenttia varianssista.

Lisättäköön vielä, että vahvin ja käytännössä sataprosenttisesti replikoituva käyttäytymisgenetiikan (tai psykologian) löydös on, että kaikki psykologiset ominaisuudet ovat hyvin vahvasti periytyviä. Persoonallisuuspiirteiden heritabiliteetti on yleensä 50 % luokkaa. Jaetun ympäristön keskimäärin 0-5 %, tosin poikkeuksia löytyy, mutta vahvimmillaankin varianssi on jotain 20-30 % luokkaa, ja nämä edustavat hyvin pientä murto-osaa (ehkä joitain prosentteja).
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän tuo geneettinen junttiteoria ainakin ruotsalaisten kokemuksiin suomalaisista sopii. Monta vuosisataa ruotsinvallan alla koittivat meitä sivistää, mutta junttius (ja viinanhimo) säilyi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kyllähän tuo geneettinen junttiteoria ainakin ruotsalaisten kokemuksiin suomalaisista sopii. Monta vuosisataa ruotsinvallan alla koittivat meitä sivistää, mutta junttius (ja viinanhimo) säilyi.
Näinhän se on, vaikka Ruotsin vallan aikana suomalaiset tunnettiinkin niinä raittiimpina (etenkin ruotsalaisiin verrattuna), rehdimpinä ja ahkerampina osina valtakunnan rahvasta (viinanhimo tuli kuvioihin lähinnä raittiusliikkeen myötä kun käytännön syistä miedot juomat vaihtuivat pariksi vuosikymmeneksi spirtus-sportukseen). Mutta hyvähän se on aina muistaa tuhkaa päälle sirottaa ja haukkua heikkogeenisiä suomalaisia.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Katsottuani yhden erän verran FPS:n kotipeliä Fanseatilta, olen saanut varmistuksen sille mitä olen aina epäillytkin; mitä junttimaisuuteen tulee niin ei ole Forssan voittanutta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Katsottuani yhden erän verran FPS:n kotipeliä Fanseatilta, olen saanut varmistuksen sille mitä olen aina epäillytkin; mitä junttimaisuuteen tulee niin ei ole Forssan voittanutta.
Mä allekirjoitan tämän myös täysin. Työskentelin Forssassa aikoinaan kuusi vuotta eli omakohtaista kokemustakin löytyy.
 

Pata4win

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers ja FC Barcelona
Katsottuani yhden erän verran FPS:n kotipeliä Fanseatilta, olen saanut varmistuksen sille mitä olen aina epäillytkin; mitä junttimaisuuteen tulee niin ei ole Forssan voittanutta.

Samalla luokalla oli joskus yksi forssalainen ja sen perusteella voin myös allekirjoittaa tämän kommentin... Joo joo tiedetään, ettei saisi tuomita yhden henkilön perusteella, mutta tuomitsen silti kaikki forssalaiset.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Katsottuani yhden erän verran FPS:n kotipeliä Fanseatilta, olen saanut varmistuksen sille mitä olen aina epäillytkin; mitä junttimaisuuteen tulee niin ei ole Forssan voittanutta.

Minä mietin tätä usein, mutta sitten muistan Loimaan. Näiden kanssa pitäisi hatusta arpoa, kumpi milloin tuntuu juntimmalta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti

Nyt oli rohkea teko. Valmistaudu kuitenkin siihen että henkilöllisyytesi kaivetaan esiin ja joudut vastaamaan sanoistasi staystrongnaisille(suomeksi: olemme kauniita juuri tällaisina 180kg räkäläreettoina). Joku saattaa vielä kyseenalaistaa heittosi niin että sä alat vihdoin viimein käsittää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nyt oli rohkea teko. Valmistaudu kuitenkin siihen että henkilöllisyytesi kaivetaan esiin ja joudut vastaamaan sanoistasi staystrongnaisille(suomeksi: olemme kauniita juuri tällaisina 180kg räkäläreettoina). Joku saattaa vielä kyseenalaistaa heittosi niin että sä alat vihdoin viimein käsittää.
Kyse ei missään nimessä ole ulkonäöstä (Kaija on ihan ok MILFFI), mutta jotenkin tuo koko sen ympärillä oleva jonkinasteinen "mania" muodostaa kyllä aika junttimaisen symbioosin itse artistin kanssa. Eihän se varsinaisesti siis Kaijan itsensä vika ole.

Tätä mietin 18-vuotiaana, kun yökerhon "suomipoppipuolella" Tinakenkätyttö oli kovimpia hittejä. Junteimmin hoilotti ne jätkät, jotka olivat Turun lähikunnista tulleet kaupunkiin.
Saman ilmiön olen todennut aikoinaan Pieksämäen yöelämässä. Eli oikeastaan junttimaisinta mitä tiedän on se kun Pieksämäen yökerhossa Tinakenkätyttö soi ja jostain Niskamäestä oli pojat lähteneet vähän isolle kirkolle.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tätä mietin 18-vuotiaana, kun yökerhon "suomipoppipuolella" Tinakenkätyttö oli kovimpia hittejä. Junteimmin hoilotti ne jätkät, jotka olivat Turun lähikunnista tulleet kaupunkiin.

Tämä nyt ei ole junttiutta nähnytkään. Joskus reilu kymmenen vuotta sitten täyteen ikään päästyäni me noustiin poikain kanssa erään yökerhon pöydille joraamaan kun tinakenkätyttö kajahti soimaan. Tuon jälkeen joku kävi tilaamassa soittoon Martti Vainaan ja sallittujen aineiden pelimiehen. Toiminnan huipensi se ettei seuraksi löytynyttä naisväkeä häirinnyt rikoksemme ihmisyyttä/ihmiskuntaa vastaan.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Saman ilmiön olen todennut aikoinaan Pieksämäen yöelämässä. Eli oikeastaan junttimaisinta mitä tiedän on se kun Pieksämäen yökerhossa Tinakenkätyttö soi ja jostain Niskamäestä oli pojat lähteneet vähän isolle kirkolle.

Tosin noina aikoina velloi enemmän amisten pilllurallikin. En tiedä, onko tätä kulttuuria enää. Onko?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kyse ei missään nimessä ole ulkonäöstä (Kaija on ihan ok MILFFI), mutta jotenkin tuo koko sen ympärillä oleva jonkinasteinen "mania" muodostaa kyllä aika junttimaisen symbioosin itse artistin kanssa. Eihän se varsinaisesti siis Kaijan itsensä vika ole.

Itsekin tarkoitin ko. artistin ympärille rakennettua kulttia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tosin noina aikoina velloi enemmän amisten pilllurallikin. En tiedä, onko tätä kulttuuria enää. Onko?
Kyllä pilluralli on vähentynyt, itsekin ajelin kartsaa ympäri joskus 18-kesäisenä aika paljon mutta sen huomasi kyllä itsekin että parin kesän aikana ne autot siellä kylillä väheni. Toki itse ei tullut niin pahasti jotain toria pyörittyä ympäri, vaan ajettiin kyllä kaikki mahdolliset lähikylien pikkutiet läpi kesän valoisina öinä. Oli itse asiassa ihan metkaa puuhaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös