Juice Leskinen

  • 144 436
  • 470

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Tulipahan mieleeni 70-luvun ajoilta eräs tapaus kun Juice bändeineen esiintyi jonkin pohojanmaalaisen koulun juhlasalissa. Tai siis piti esiintyä. Koulun rehtori peruutti keikan yksinvaltiaan elkein, kun joku opettajakunnan latinan kieltä hallitsevista Kukkahattutädeistä tajusi Juicen bändin nimen olevan nimenomaa latinaa ja että se tarkoitti suomeksi käännettynä Keskeytettyä Yhdyntää (Coitus Int = Keskeytetty Yhdyntä). Jäi sitten sillä kertaa körttinuoriso ilman yhtä tajuntaa laajentavaa kokemusta.

Muuten, jos joku joskus jonnekin tajuaa perustaa jonkinlaisen Suomirockin museon, niin sinne pitäisi ehdottomasti saada se Juicen kuuluisa Suomineidon muotoinen sähköskeba. Ja Mikko Alatalon rikoo. Joka oli riskillä ruma - oikein rillumaruma oli riskillä rikoo.
 

scholl

Jäsen
Paitselo kirjoitti:
Muuten, jos joku joskus jonnekin tajuaa perustaa jonkinlaisen Suomirockin museon, niin sinne pitäisi ehdottomasti saada se Juicen kuuluisa Suomineidon muotoinen sähköskeba. Ja Mikko Alatalon rikoo. Joka oli riskillä ruma - oikein rillumaruma oli riskillä rikoo.

Ylellä pyörii mainos, jossa mikkoalatalo laulaa syksyn säveltä henkseleissä. En itse muista enää tollaista esiintymistä syksyn sävelestä, mutta onhan se huvittavaa. Tampere on tuottanut kaksi koomikkoa, alatalon ja juicen ja kyllähän Suomen kansa on saanut nauraa kolmisenkymmentä vuotta niille. Sehän on loppujenlopuksi kuitenkin ihan sama, mitä skeidaa ne laulaa. Se kokonaisuus on se, mille jengi nauraa. Mikko Alatalon 20" siniset Salorat ja Juicen erkkinysten-hiukset etc.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
scholl kirjoitti:
Juicen erkkinysten-hiukset etc.

Juicehan sanoi jo kauan sitten, silloin Juankoski Here I Come-biisin julkistamisen aikoina, että "mä olen Suomen ainoa pitkätukkainen kalju mies".
 

Ponto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paitselo kirjoitti:
Muuten, jos joku joskus jonnekin tajuaa perustaa jonkinlaisen Suomirockin museon, niin sinne pitäisi ehdottomasti saada se Juicen kuuluisa Suomineidon muotoinen sähköskeba..

Helvetin hieno ajatus. Sinnehän pitäis laittaa esille kaikkea vanhaa ja legendaarista mm. Albert Järvisen skeba, Remun rummut, Irwinin merimieslakki ja aurinkolasit, Baddingin liian pieni t-paita jne. Ja sitten myös uudenpolven rokkareilta hienoa ja ihmeteltävää nähtäväksi, vaikka Andyn skeba. Kingston Wallilta HIM:lta ja monelta muulta bändiltä olisi varmasti jotain nähtävää annettavaa museoon.

Kenelleköhän olisi rahaa, halua ja aikaa tehdä suomirock-museo? Käviöitähän riittäisi..
 
Suosikkijoukkue
D-Kiekko, Teräs-Kiekko, Eka-Kiekko
Hienoista piiseistään taitaa olla mainitsematta uljas "Kuumaa tuhkaa", joka löytyy myös tuoreehkolta "Sunnuntailapsi"- devarilta vuonna 1981 sateisessa Kaivopuistossa nautiskellen tulkittuna versiona.

Itselleni rakkaimmat Juice-piisit taitavat kuitenkin olla Kaurismäki-leffoissakin kuullut "Per Vers, runoilija" ("Arvottomat") ja "Mies joka rakastaa itseään" ("Valehtelija").

Kirjallisesta tuotannostaan kannattaa ehdottomasti etsiä käsiin suomalaisen rockmuusikon arkea (ja siinä sivussa myös aikansa yhteiskuntaa) 70-luvun loppupuolella valottava teos, nimeltään muistaakseni "Kuka murhasi rock`n`roll tähden?"...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kuka muistaa tämän Järvi-Suomessa Saimaalla 1980-luvun alussa suoritetun kiertueen, jossa samalla sisävesilaivalla kiersivät esiintymässä Juicen lisäksi Eppu Normaali ja Hassisen Kone?
Laivahan oli oikein iso ja komea Wanhan Ajan höyrylaiva ja Juice vinoili silloin, että "laivan pohjalle ei tarvita ollenkaan painolastia - riittää kun sinne roudataan kaikki ne kaljakorit jotka on kiertueelle varattu". Hetken lisää mietittyään Juice tuli toisiin aatoksiin ja totesi että "ai perkele, se laivahan kaatuu sivutuulessa ilman painolastia heti kun se on kolmenkymmenen metrin päässä rannasta - kuitenkin siinä vaiheessa ne kaljakorit on jo tyhjiä"...

Ehkäpä Maestro ei nykyisin kärvistelisi hajonneiden munuaisten takia dialyysihoidoissa, jos sitä viunaa olisi tullut vedettyä vain yhdellä kädellä?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paitselo kirjoitti:
Kuka muistaa tämän Järvi-Suomessa Saimaalla 1980-luvun alussa suoritetun kiertueen, jossa samalla sisävesilaivalla kiersivät esiintymässä Juicen lisäksi Eppu Normaali ja Hassisen Kone?

Minä muistan. Vuosi oli 1981 ja olin tuolloin yksivuotias.

No joo, en ehkä muista tuota tapahtumaa ihan aikuisten oikeasti, mutta tuosta tehty dokumentti 'Saimaa-Ilmiö', live-levy ja Juntusen kirja 'Tuuliajolla' on tullut kahlattua läpi moneen otteeseen. Eli aiheeseen on tutustuttu todella tiukasti.

Kappale "Luonas kai olla saan" soi upeasti aivan elokuvan alussa ja taustalla näkyy vuoroin laivan kylkeä ja vuoroin öistä Saimaata. Tuo risteilyhän oli muistaakseni osittain Juicen kynäilemä idea. Ainakin hänellä oli ollut pitkään unelma, että joku tekisi elokuvan, jossa Suomen kesä kohtaa Rockin ja Saimaata kierreltäisiin ympäriinsä höyrylaivalla.

Tuo tapahtuma on mielestäni yhä se kaikkien aikojen kovin juttu suomalaisessa rock-musiikissa. Vuosi 1981 oli muutenkin se "the vuosi", johon osaltaan vaikuttaa kaikkien aikojen suomalainen rock-levy, Hassisen Koneen "Rumat Sävelet".
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Sistis kirjoitti:
Vuosi 1981 oli muutenkin se "the vuosi", johon osaltaan vaikuttaa kaikkien aikojen suomalainen rock-levy, Hassisen Koneen "Rumat Sävelet".

Jonkinmoinen legenda on myös tässä Saimaa-Ilmiö leffassa ollut spitaalisvitsi-marathon. Lähinnä Juice ja Syrjän veljekset kunnostautuvat tällä saralla.

- Mitä spitaalinen sanoi kun se valmistautui kertomaan vitsiä?
- Kohta alkaa huuli lentää.

- Mitä spitaalinen sanoi kun se tuli ulos ilotalosta?
- Sinne jäi sekin.

- Mitä spitaalinen sanoi kun sen korvaa rupesi kutittamaan ja sitä piti sitten raapia?
- Olen yhtenä korvana.

... jne.

Hassisen Koneesta tulee tietysti aina ekana mieleen "rappiolla on kiva olla", mutta minulle ainakin kolahti enemmän mainio kertosäe "reippaina käymme rekkain alle, kun se tuntuu niin ihanalle".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paitselo kirjoitti:
Jonkinmoinen legenda on myös tässä Saimaa-Ilmiö leffassa ollut spitaalisvitsi-marathon. Lähinnä Juice ja Syrjän veljekset kunnostautuvat tällä saralla.

Itseasiassa ei. Vitsien kertomisessa kunnostautui erityisesti niin sanottu Oravaryhmä, johon kuului Juicen roudari Appo sekä Anssi Tikanmäki. Vitsit olivat kyllä lähinnä tuota luokkaa, kuten kerroit. Lisäksi tällaisia vitsejä kerrottiin:

- Mitä työmies sanoi toiselle? Vedetäänkö kamelia!

- Mitä työmies sanoi toiselle? Poltetaanko Saimaa?
- Mitä Saimaa sanoi toiselle? Poltetaanko työmies?

Ja joka vitsin perään kaamean aavemainen nauru. Juice sitten murjaisi seuraavan:

- Hei tää on hyvä.... Anssi Tikanmäki!

Ja jälleen kamala nauru. Oravaryhmä jakoi jossain vaiheessa kiertuetta 'Vuoden kävyt' -palkinnon, jonka voitti Pantse Syrjä.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Kyllähän Juicen tuotanto iskee, dvd löytyy, ja Saimaa-ilmiö nauhoitettuna vhs:ällä.

Juicen top 5:

1. Viime yönä ennen kahta
2. Outoon valoon
3. Musta aurinko nousee
4. Einarin polkupyörä
5. Rakkauden ammattilainen
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Master God kirjoitti:
laitanpa tähän huvikseni parhaita 80-luvun jälkeen levytettyjä biisejä satunnaisessa järjestyksessä... "Ollaan ihmisiksi"

Eikös tämä kuitenkin ole jo jostain 80-luvun alkupuolelta? Mulla on joku Juicen Parhaat kasetti vuodelta 1982 ja siinä tuo biisi on. En kylläkään muista onko sitä ollut koskaan millään studiolevyllä, ehkä jonkun sinkun b-puolena?
 

JayV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitselo kirjoitti:
Kuka muistaa tämän Järvi-Suomessa Saimaalla 1980-luvun alussa suoritetun kiertueen, jossa samalla sisävesilaivalla kiersivät esiintymässä Juicen lisäksi Eppu Normaali ja Hassisen Kone?
Laivahan oli oikein iso ja komea Wanhan Ajan höyrylaiva ja Juice vinoili silloin, että "laivan pohjalle ei tarvita ollenkaan painolastia - riittää kun sinne roudataan kaikki ne kaljakorit jotka on kiertueelle varattu". Hetken lisää mietittyään Juice tuli toisiin aatoksiin ja totesi että "ai perkele, se laivahan kaatuu sivutuulessa ilman painolastia heti kun se on kolmenkymmenen metrin päässä rannasta - kuitenkin siinä vaiheessa ne kaljakorit on jo tyhjiä"...

Ehkäpä Maestro ei nykyisin kärvistelisi hajonneiden munuaisten takia dialyysihoidoissa, jos sitä viunaa olisi tullut vedettyä vain yhdellä kädellä?

Mika Kaurismaen ohjaama filmi ko. turneesta on jaanyt mieleen. Juicen teoksista ehka parhaana Viidestoista Yo.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sain joululahjaksi Juicen kokoelmakasetin joskus 70-luvun lopulla ollessani about 9-vuotias. Ekan kerran näin Juicen livenä keväällä -86 Köyliön Lallintalolla. Kaksoiselmää -biisi oli juuri julkaistu ja Grand Slam skulasi todella hyvin. Suomi-kitaraa rämpyttänyt Juice oli vielä silloin melko hyvässä kunnossa. Eikös miehen maksa paukahtanut joskus kolmisen vuotta sen jälkeen?

Ehkä paras Juicen pitkäsoitoista on Pyromaani palaa rikospaikalle. Biisit, kuten Musta aurinko nousee ja Pyhä toimitus ovat Leskistä parhaimmillaan.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
teemu73 kirjoitti:
Eikös tämä kuitenkin ole jo jostain 80-luvun alkupuolelta? Mulla on joku Juicen Parhaat kasetti vuodelta 1982 ja siinä tuo biisi on. En kylläkään muista onko sitä ollut koskaan millään studiolevyllä, ehkä jonkun sinkun b-puolena?
No jos aivan tarkkoja ollaan niin biisihän on Ollaan ihmisiksi / Munasillaan sinkun A-puoli vuodelta 1981. Itse en olisi aivan noin tarkka ollut.

Hieno biisi anyway.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juice on lyyrikkona vain ja ainoastaan nero. Oli muuten hyvä juttu kun Mikko Alatalosta ja Juicesta tuli taannoin dokkari kakkoselta. Siinä näytettiin 30 vuotta vanhaa matskua, jossa Alatalo yritti esittää syvällistä. Kysyi Juicelta: "Mikä on sun biisien tarkoitus?" Juice vastasi heti: "Niistä saa keikkapalkkion".

Mahtava lyyrikko ja monipuolinen säveltäjä! Juice on hieno muusikko ja älykäs ihminen! Juice on legenda.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Sistis kirjoitti:
Ja joka vitsin perään kaamean aavemainen nauru. Juice sitten murjaisi seuraavan:

- Hei tää on hyvä.... Anssi Tikanmäki!

Ja jälleen kamala nauru. Oravaryhmä jakoi jossain vaiheessa kiertuetta 'Vuoden kävyt' -palkinnon, jonka voitti Pantse Syrjä.

Loistavia vitsejä Juice viljeli enemmänkin tuossa dokumentissa kohteenaan Juho Juntunen. "´Juho, miltä juntuu?" Lopussa yrittivät saada Juntusta lavalle ja kun Juntunen ei suostunut niin Juice tokaisi: Juho ei tuu lavalle, kun sillä on lavantauti.

Juice on malliesimerkki siitä, että pinnalle voi päästä vaikkei olisikaan idols tai popstars-koulun läpikäynyt kiiltokuvapoika. Juice ei todellakaan ole mikään kovin hyvä laulaja, mutta biisit ja varsinkin tekstit ovat olleet erinomaisia.

Montako merkitystä muuten keksitte "Musta aurinko nousee" -biisin otsikolle?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Mäkkäri67 kirjoitti:
Montako merkitystä muuten keksitte "Musta aurinko nousee" -biisin otsikolle?
Kolme. Itse olen aivan varma, että olen tätä dilemmaa joskus pohtiessani keksinyt neljännenkin, mutta en ole enää sen koommin sitä neljättä merkitystä saanut päähäni.

edit:

Siis
- Musta (väri) aurinko nousee
- Musta (minusta tuntuu että) aurinko nousee
- Musta (minusta sisältä) aurinko nousee
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Master God kirjoitti:
Kolme. Itse olen aivan varma, että olen tätä dilemmaa joskus pohtiessani keksinyt neljännenkin, mutta en ole enää sen koommin sitä neljättä merkitystä saanut päähäni.

edit:

Siis
- Musta (väri) aurinko nousee
- Musta (minusta tuntuu että) aurinko nousee
- Musta (minusta sisältä) aurinko nousee

Neljäs on se, kun taivaanrannasta nousee sellainen korkea sienimäinen pilvi. Eli siis ydinpommi. Tämä on ihan Juicen itsensä kertoman mukaan.

En tiedä muistanko väärin, mutta Juice taisi väittää merkityksiä olevan viisi.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Mäkkäri67 kirjoitti:
Neljäs on se, kun taivaanrannasta nousee sellainen korkea sienimäinen pilvi. Eli siis ydinpommi. Tämä on ihan Juicen itsensä kertoman mukaan.

Nuo 'musta' -sanaan perustuvat (väri, minusta tuntuu ja minusta sisältä) ovat jotenkin eri sarjaa kuin tämä kuvainnollinen ydinpommin aiheuttama "musta aurinko". Kappaleen nimihän on selvästi kuvainnollinen ja teksti viittaa todellakin ihmisten sotimisen myötä nousevaan epätoivoon. Kuoleman lähestymiseen mustan auringon nouseminen voi myös yhdistyä.

Juice Leskinen Musta aurinko nousee

Riisu yltäni tähtivyö.
Viivy vielä huomiseen.
Kun henki on vahva, niin vähäkin työ
riittää maailman luomiseen.
Ole kanssani tämäkin yö,
viivy vielä huomiseen.
Rakasta minua,
minä rakastan sinua.

Katso ulos. Näätkö sen:
toiset tappaa toisiaan.
Alla veristen vaatteiden
loiset tappaa loisiaan.
Ole minulle ihminen,
kun toiset tappaa toisiaan.
Rakasta minua,
minä rakastan sinua.

Ja sinä hymyilet ja katsot noin.
Viet minut aamuun uuteen
kuin kevään ensimmäiseen sateeseen.
Sinun sieluusi kiinni päästä voin.
Viet meidät tulevaisuuteen.
Ja jonakin aamuna
ennen sarastusta
huomaat että musta
aurinko nousee.

Riisu yltäni tähtivyö.
Viivy viikkoon seuraavaan.
Tätä riemua aika ei syö,
ei se törmää maailmaan.
Katse hellä kuin viime yö
miehen riisuu aseistaan.
Rakasta minua,
minä rakastan sinua.

Ja sinä hymyilet ja katsot noin.
Viet minut aamuun uuteen
kuin kevään ensimmäiseen sateeseen.
Sinun sieluusi kiinni päästä voin.
Viet meidät tulevaisuuteen.
Ja jonakin aamuna
ennen sarastusta
huomaat että musta
aurinko nousee.

Ja minä hymyilen kun sinut nään.
Mä uskon aikaan toiseen:
ei liput liehu sotaa julistain.
Sinun kanssasi nousen hellimpään
aamuun aurinkoiseen,
ja jonakin aamuna ennen sarastusta
huomaat että musta
aurinko nousee.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Juice on Juice, yksi suomalaisen musiikin suurista.

Top5 joka voisi olla ihan missä järjestyksessä vaan.

Eesti
Sika
Paperitähdet
Viidestoista yö
Kaksoiselämää
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Musta aurinko nousee

Tähdennettäköön vielä, että itse olen insinöörismiehenä miettinyt nimenomaan eksakteja merkityksiä tuolle otsikolle. Symbolisia merkityksiähän löytyy vaikka kuinka paljon, ja niitä voi jokainen keksiä itselleen vaikka satoja.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Master God kirjoitti:
Tähdennettäköön vielä, että itse olen insinöörismiehenä miettinyt nimenomaan eksakteja merkityksiä tuolle otsikolle. Symbolisia merkityksiähän löytyy vaikka kuinka paljon, ja niitä voi jokainen keksiä itselleen vaikka satoja.

Jep. Näinhän minäkin insinöörinä asian tuumailin. Jos olisi/on Mu -niminen paikka niin aurinko voisi nousta myös sieltä :). Masaryk University Brnossa käyttää muistaakseni lyhennettä MU... kuten varmaan moni muunkin m:llä alkavan paikan yliopisto :)
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
rellu kirjoitti:
Jep. Näinhän minäkin insinöörinä asian tuumailin. Jos olisi/on Mu -niminen paikka niin aurinko voisi nousta myös sieltä :). Masaryk University Brnossa käyttää muistaakseni lyhennettä MU... kuten varmaan moni muunkin m:llä alkavan paikan yliopisto :)
Varmaankin. Britanniassa on joku muusikkojen yhdistys, joka lyhentää nimensä MU. Tosin tämä menee jo niin kaukaa haetuksi saivarteluksi, ettei näitä lasketa...
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Master God kirjoitti:
Kolme. Itse olen aivan varma, että olen tätä dilemmaa joskus pohtiessani keksinyt neljännenkin, mutta en ole enää sen koommin sitä neljättä merkitystä saanut päähäni.

edit:

Siis
- Musta (väri) aurinko nousee
- Musta (minusta tuntuu että) aurinko nousee
- Musta (minusta sisältä) aurinko nousee
Vielä:
- Musta aurinko nousee
A) Minusta tuntuu siltä että (tai minun mielestäni) aurinko nousee.
(Mitä tapahtuu?)
B) Minusta tuntuu siltä että (tai minun mielestäni) aurinko nousee.
(Mitä aurinko tekee?)
B) Minusta tuntuu siltä että (tai minun mielestäni) aurinko nousee.
(Mikä siellä taivaanrannassa nousee?)

Näsäviisastelijan unelma, on tuo kappale.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Sistis kirjoitti:
Itseasiassa ei. Vitsien kertomisessa kunnostautui erityisesti niin sanottu Oravaryhmä, johon kuului Juicen roudari Appo sekä Anssi Tikanmäki. Vitsit olivat kyllä lähinnä tuota luokkaa, kuten kerroit. Lisäksi tällaisia vitsejä kerrottiin:.

Roudari taitaa olla Aposta hieman imarteleva määritelmä. Toisaalta, ainahan Juice taisi valita niin soittajia kuin muutakin henkilökuntaa aika pitkälle myös sen perusteella kuinka suuresti jaksoivat maestron kanssa tenutella.

Sistis kirjoitti:
- Hei tää on hyvä.... Anssi Tikanmäki!

Olen viime vuosina alkanut epäillä, että Leskinen sanookin tuossa ''...Anssi tikan näki!''

Pitänee joskus tsekata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös