Juhamatti Aaltonen Helsingin Jokereihin!

  • 269 127
  • 973

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
17 pojoa 14 pelii isolla vastuulla olisi pitänyt sementoida Aaltosen paikka joukkueen peliaikakuninkaana seuraavaksi kahdeksi vuodeksi vailla suoritusvelvoitteita?
Ei tietenkään. Lue aiempi viestini äläkä saivartele. Aaltonen oli joukkueen tehokkaimpia pelaajia lähes aina kun sai vastuuta. Sitäpaitsi Westerlund on jo pitkään puhunut yksilövalmentamisen periaattesta. Aaltosen peluuttaminen sotii nähdäkseni sitä periaatetta vastaan. Sinulla, kuten monella muullakin tänne kirjoittavalla on väärä ja valheellinen muistikuva Aaltosen pelaamisesta, ja se perustuu siihen minkä näköistä tämän pelaaminen toisinaan oli. Todellisuudessa tilanne oli toisenlainen, vaikka en minäkään voi kokonaisuutena Aaltoselle täysin kiitettävää arvosanaa voi jokeriajalta antaa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Totuus löytyy tilastoista. Jeesus mitä jankuttamista.

Mä olen nähnyt noi kaikki pelit vähintään telkkarista ja täytyy sanoa, että valmennusjohtoa ei ole moittiminen tässä kohtaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Totuus löytyy tilastoista. Jeesus mitä jankuttamista.
Perustele, hyvä ihminen! Väite on paska jos se perustuu siihen "että mä näin telkkarista kun se oli semmonen ja tämmönen". Kuten sanoin, monen näkemys perustuu siihen, miltä pelaaminen näytti, ei siihen mitä se oli. Jääkiekko on hyvin pitkälle myös tilastopeli. Esim corsi- ja fennwick-analyysit ovat muuttaneet pelin valmennusta ja tulkintaa radikaalisti. Samoin yksilöä voi tutkia hyvin pitkälle nimenomaan erilaisilla tilastoilla. Ei nykyään riitä yhtään että vain katsoo pelin ja kuvailee muutamalla sanalla miltä se näytti!
 

Gemondo

Jäsen
Ei tietenkään. Lue aiempi viestini äläkä saivartele. Aaltonen oli joukkueen tehokkaimpia pelaajia lähes aina kun sai vastuuta.

Entä jos minä väitän että Aaltonen oli joukkueen paskimpia pelaajia lähes aina kun ei saanut eniten peliaikaa? Totta, eikö vain?

Haluaisinkin kysyä että mikä vittu siinä on että aina kun on Aaltosesta puhe, niin aina syy epäonnistumisiin löytyy jostain muualta kuin pelaajasta itsestään? Eikö Aaltosella todella ollut mitään osaa eikä arpaa tuohon peliajan vähenemiseen? Entä olisiko Aaltonen itse voinut edes yrittää voittaa peliaikaa takaisin itselleen?

Olisiko tämä olut jopa Westerlundin master plan? Saada Aaltosesta vielä enemmän irti eikä antaa mukavoitua liian helposti vallitsevalle tasolleen. Aaltosellahan taisi olla tuolloin pari vuotta sitten vielä NHL-haaveitakin joten ehkä Westerlund uskoi että poika on valmis haasteeseen.

Sitäpaitsi Westerlund on jo pitkään puhunut yksilövalmentamisen periaattesta. Aaltosen peluuttaminen sotii nähdäkseni sitä periaatetta vastaan.

Tästä olen samaa mieltä, ei Westerlund missään nimessä onnistunut saamaan Aaltosesta parasta mahdollista irti. Siitä Erkalle miinus, oli tekemässä samaa virhettä myös Omarkin kanssa, mutta Omark pelasti itse oman kautensa.

Sinulla, kuten monella muullakin tänne kirjoittavalla on väärä ja valheellinen muistikuva Aaltosen pelaamisesta, ja se perustuu siihen minkä näköistä tämän pelaaminen toisinaan oli.

Ja oikean kuvan Aaltosen peleistä saa tilastoista?

Minä taas väitän että sinulla on väärä ja valheellinen muistikuva Aaltosen pelaamisesta, ja se perustuu siihen minkä näköistä tämän pelaaminen toisinaan oli. (Tarkoitan tällä sitä että monet tuntuivat sokaistuvan niistä päämäärättömistä jalkakynistä, hyökkäysalueen kiertämisestä ja poikkikentän lättysyöttöyrityksistä. <-- = kivan ja erikoisen näköistä mutta loppupuleissä yhtä hyödyllistä kuin kiekon heittäminen katsomoon.)
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Peruste: Vale, emävale, tilasto. Järkevästi käytettynä tilastoista saa apua, mutta niistä löytyy myös helposti oikeutusta ristiretkille. Nyt käytössä on ristiretkimoodi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Entä jos minä väitän että Aaltonen oli joukkueen paskimpia pelaajia lähes aina kun ei saanut eniten peliaikaa? Totta, eikö vain?
Ei totta. Mutta oikeassa olet siinä, että pieni peliaika ja huonot tehot korreloivat selkeästi, selkeämmin kuin iso peliaika ja suuret tehot. Tässä on paikka kritiikille, totta kai.
Eikö Aaltosella todella ollut mitään osaa eikä arpaa tuohon peliajan vähenemiseen?
Nopeasti vastattuna, ei suuremmin.

Ensimmäisellä kaudella peliaikaa vähensivät LoKoMon selkeästi kasvanut peliaika ja Hagmanin loukkaantumisen jälkeiset ketjuviritelmät sekä loppukaudesta Aaltosen oma loukkaantuminen. Toisella kaudella loukkaantumiset sotkivat kautta laajamittaisemmin.

Edit. Jos uskoo sellaiseen, että muutama selänsuoristaminen pitää aina johtaa penkitysrangaistukseen niin sitten kyllä. Minä en ole sitä koulukuntaa, enkä kuvittelisi Erkankaan olevan.
Entä olisiko Aaltonen itse voinut edes yrittää voittaa peliaikaa takaisin itselleen?
Olisi, ja tekikin niin. Kolmesti.
Siitä Erkalle miinus, oli tekemässä samaa virhettä myös Omarkin kanssa, mutta Omark pelasti itse oman kautensa.
Erkkahan tosiaan ulkoisti Omarkin jopa ylivoimista, kunnes rooli löytyi Moseksen tutkaparina. Sallisesta ja Aaltosesta oli toiveissa samankaltaista, mutta se ei toteutunut kuin varsin harvoin.
Tarkoitan tällä sitä että monet tuntuivat sokaistuvan niistä päämäärättömistä jalkakynistä, hyökkäysalueen kiertämisestä ja poikkikentän lättysyöttöyrityksistä. <-- = kivan ja erikoisen näköistä mutta loppupuleissä yhtä hyödyllistä kuin kiekon heittäminen katsomoon.)
Minä kyllä viihdyin Aaltosta seuratessani, mutta siitä on jo niin paljon aikaa että en koe sitä haitalliseksi tämän päivän pohdinnoille. Väitän että suuri osa Aaltosen pitkistä kuljetuksista hyökkäysalueella edisti peliä ja synnytti pisteitä (ja väsytti vastustajaa).
 

jeani

Jäsen
Jokerit on viihdyttävä joukkue ja taitopelaajia joukkuessa riittää, ja Aaltonen on turhake. Eiku. No, konsensus sai mitä halusi, pitäkäähän siis hauskaa katsomossa!
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aaltoselle on maailmassa vain yksi oikea joukkue: se, jossa saa eniten rahaa pienimmällä mahdollisella vaivalla ja päälle lupauksen peliajasta riippumatta esityksistä. Se joukkue ei onneksi ole enää Jokerit.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aaltoselle on maailmassa vain yksi oikea joukkue: se, jossa saa eniten rahaa pienimmällä mahdollisella vaivalla ja päälle lupauksen peliajasta riippumatta esityksistä. Se joukkue ei onneksi ole enää Jokerit.

Lisäisin vielä että jos saa/pystyy olla joukkueen ykköspyssy niin silloin menee Juhiksella aina kovaa! Jokereissa ei saanut olla - hifkssa taso riittää ykköstykiksi.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kun katsoo tän kauden joukkueen esityksiä ja viihdyttävyyttä niin täytyy todeta että Juhista on ikävä. Salminen on ollut pelkkä huono vitsi kun vertaa viihdyttävyyttä ja ei ne Salmisen tehotkaan nyt hirveästi vakuuta.

Törmäsen HIFK:ssä ainakin Juhiksen alku on ollut vakuuttava. Saa nähdä miten kausi menee.
 

faro

Jäsen
Salmisen PPG on muuten jo nyt parempi kuin Juhiksella viime kaudella, vaikka ensin mainittu onkin vetänyt alkukauden osittain vihkoon.

Siinä sulle tilastoa, @V-G-
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihme suolausta kun V-G tuo keskusteluun uusia näkökulmia tilastojen näkökulmasta. Tilastot eivät selitä kaikkea, mutta onpa Juhis itsekin sanonut että haluaa joko olla se johtava kaveri joka pellaa tosi paljon tai sitten ei oikein huvita. Tätä sitten taas tilastot tukevat ihan selvästi.

Vaikka osalla jengistä ihan ymmärrettäviä antipatioita JMA:ta kohtaan onkin niin mies on jokatapauksessa pellaajatyyppi jota tässä maassa ei ole yhtään liikaa. Puukätisten puurtajien seassa Juhis on taikuri ja niitä kaivataan. Mies on myös rehellinen siinä ettei huvittanut lennellä ympäriinsä ja tuijottaa leffoja jossain Siperiassa vuositolkulla kun voi hengata Stadissa gimmafrendin kanssa ja loistaa heikompien pelaajien joukossa kirkkaammin. Onhan se lätkäfanin näkökulmasta ärsyttävää kun kundia ei kiinnostaa raataa niska limassa, mutta kuinka moni meistä ei itse tekisi samoin? Ei Juhis ole kenellekään mitään velkaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Salmisen PPG on muuten jo nyt parempi kuin Juhiksella viime kaudella, vaikka ensin mainittu onkin vetänyt alkukauden osittain vihkoon.

Siinä sulle tilastoa, @V-G-
Aha. No. Sellanen analyysi millanen analysoija. Juhin PPG-statseja en kyllä varsinaisesti ole edes maininnut koko keskustelussa, mutta antaa olla.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Itsekkään nuhamatista pitämättä niin se olisi vahvistus tohon jengiin. Se olisi sentää parissa pelissä väläyttänyt vs. Keränen esimerkkinä. Ja kyllähän noita tiistaitorstai läpsyttelyjä kattelis jos nuhamatti pelaisi täysillä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Sinä kun tunnut tykkäävän tilastoista, niin nostinpa nyt vain yhden esille.
Tykkään. Jatkoa varten ilmoitan, että mulla on seurantataulukko O'Neillistä, Salmisesta ja Jormakasta samaan tapaan kuin viime kaudella oli Kozunista, Aaltosesta ja Jormakasta. Olen varsin tietoinen noiden kolmen pisteistä, ylivoimapisteiden osuuksista ja pelimääristä. Jaan pelit kymmenen sarjoihin ja teen kauden päätteeksi graafit. Teen omaksi ilokseni tätä, mutta jos haluat, niin voin jakaa kauden päätyttyä taulukon sullekin...
 

faro

Jäsen
Tykkään. Jatkoa varten ilmoitan, että mulla on seurantataulukko O'Neillistä, Salmisesta ja Jormakasta samaan tapaan kuin viime kaudella oli Kozunista, Aaltosesta ja Jormakasta. Olen varsin tietoinen noiden kolmen pisteistä, ylivoimapisteiden osuuksista ja pelimääristä. Jaan pelit kymmenen sarjoihin ja teen kauden päätteeksi graafit. Teen omaksi ilokseni tätä, mutta jos haluat, niin voin jakaa kauden päätyttyä taulukon sullekin...
Kyllä tilastot aina kiinnostavat. Eli kiitosta vaan jo etukäteen. Hienoa, että joku jaksaa nähdä vaivaa.

Mutta liian pitkälle viedyt analyysit tilastojen pohjalta ovat mielestäni typeriä. Tilastot ovat kuitenkin vain yksi osa peliä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tilastot ovat kuitenkin vain yksi osa peliä.
Tästä samaa mieltä, edeltävästä lauseesta ehdollisesti. Enkä mä ole keksimässä pyörää uudelleen, vaan matkin suoraan pohjoisamerikkalaisia tilastoanalyysejä, joita esim. junioripelaajista uudella mantereella tehdään scouting-lafkojen toimesta.

Aaltonen on vain kovin poikkeuksellinen pelaaja siinä mielessä, että hän saattaa pelata samassa pelissä sekä varsin löysästi että varsin hyvin ja tehokkaasti (vrt. vaikkapa Tim Kennedy tai Johan Harju, jotka pelasivat löysästi ja tehottomasti). Se vaikuttaa mielikuviin todella voimakkaasti ja tällöin huonommat jaksot saavat hyviä jaksoja suuremman painoarvon. Tässä tilastot auttavat tulkintaa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Montas peliä nuhamatti ratkaisi? Oliko keväällä pelin päällä?

Lähinnä viihdyttävyys jää jäljelle. Sirkusapinoita saa halvemmalla, eikä niihin tarvitse tuhlata paikkaa rosterissa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Montas peliä nuhamatti ratkaisi?
En tiedä kannattaako sulle vastata, mutta ihan sama. Ratkaisi viisi peliä. Syötti voittomaalin 14 kertaa joista ykkössyöttöjä kuuteen voittomaaliin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jokerit pelasi tuona aikana 120 peliä + pleijarit päälle. Massiivista.
Ei Aaltonen pelannut 120 matsia, vaan 93. Pelattua peliä kohti vain Omark ja Moses ovat olleet tehokkaampia ratkaisumaaleissa, Kozun tasoissa (todellisuudessa aivan himpun verran edellä). Selkeimmistä verrokeista Hagman kaukana takana. Pleijareista en ole pitänyt kirjaa, mutta pleijarit ovat Jokereille KHL:ssä yhdentekevät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös