Jouni Myllymaa – ”vissiin joku kommentaattori”

  • 25 105
  • 105

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuten toisessa ketjussa tuli esiin, hetki voisi olla oikea avata oma ketju uudelle punamustalle (?) äänelle ja porilaisen kiekkokeskustelun viralliselle asiantuntijalle, Jouni Myllymaalle.

Myllymaahan on, kuten tiedämme, Ässien entinen pitkäaikainen juniorivalmennuspäällikkö joka kevättalvella 2014 sai tehtävästään potkut kiistanalaisten vaiheiden jälkeen ja joka myöhemmin vaati potkuistaan Ässiltä oikeusteitse korvauksia.

Lisäksi Myllymaa on jo muutaman vuoden toiminut kiekkokommenttaattorina sekä radiossa että television puolella ja herättänyt kommenteillaan sekä ihastusta että kiukkua. Pelkästään eilisen Hifk - matsin jälkeen Myllymaan kommentteihin viitataan ainakin kahdessa ellei kolmessakin ketjussa.

Miehen nykyisestä työtilanteesta en muuten tiedä, joku paremmin tietävä kertokoon. Sen tiedän, että Myllymaa harkitsi jossakin vaiheessa yritystoiminnan aloittamista, mutta tästä aiheesta minulla ei ole sen yksityiskohtaisempia tietoja.

Onko Myllymaa vakavasti otettava kiekkokeskustelija vai Ässille katkeroitunut helppoheikki?

Entä mikä on hänen mahdollinen kompetenssinsa valmennustehtäviin? Miksei hän sitten valmenna kun on kerran kaikessa niin etevä?

Tämä ketju on omistettu Jouni Myllymaalle ja hänen julkisen roolinsa ja siihen liittyvien kysymysten selvittelyyn. Otsikko on lainattu nimimerkki Mondien Myllymaata koskevasta kommentista.

Sana olkoon vapaa mutta hyvän maun rajoissa.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Avaan keskustelun toteamalla, että onhan niitä turhempiakin ketjuja perustettu ja tämä olkoon ensimmäinen sekä viimeinen viestini tähän ketjuun. En lähde repostelemaan yksityisen henkilön siviilielämän asioita, varsinkin kun eivät millään tavalla liity HC:n asioihin vaan RY:n aikaisiin asioihin. Voisinpa vielä ehdottaa, että ketju lukkoon eikä muita viestejä lisää. Yksi P.Sihvos kaltaine ketju riittänee tai jos ketjun aiheena olevasta henkilöstä pitää keskustella, menköön ketju tuonne yleiseen osioon. Ei liity Ässiin mitenkään.
 

Esteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️
Kuka tämä Myllymaa oikein on joka tietää kaikesta kaiken? Ihan neverhöörd mulle. Joku kommentaattori vissiin? Miksei valmenna kun kerran niin pätevä on kaikessa?

Jouni Myllymaa on käsittääkseni toiminut Ässien junioreissa valmennuspäällikkönä.

Omasta mielestä Myllymaan kommentointi tulee aina samalta kasetilta. Samaa "tukitoimet" jargonia tullut jo ainakin pari vuotta. Kerran ottelussa kertoo jostakin pelaajasta jotain uutta ja sitten palaa nopeasti tukitoimiin.

...Onhan siinä Myllymaan C-kasetissa myös se A-puoli, missä opetellaan ensin rytmittämään hyökkäyksiin lähtö oikein. Ja jossa keskialuetta ei voi ylittää, jos pelin eteneminen pysähtyy. Vasta sitten kaivataan tukitoimia maalille... :)

Silti olen iloinen Jouni Myllymaan kommentoinnista. Ilman Myllymaata olisi myös eilinen HIFK -ottelu pitänyt katsoa ilman ääntä. Siis ihan sen vaasalisen pellen takia, joka ei kiekkoilusta tiedä eikä ymmärrä hölkäsen pölkkäriä...

Kiitos ketjun avaajalle. Tätä oli jo odotettu.

Myllymaa on mielestäni loistava piriste näihin Ruutu -palvelun sinänsä tylsiin ja asiaa tuntemattomiin selostuksiin. Hieman sama "kasetti" pyörii nauhurissa, mutta kuka helvetissä nyt voisi tunti tolkulla suoltaa uutta asiaa jääkiekosta olematta Rauno Korpi? Meille joskus "kauan sitten" kiekkoa pelanneille "out of date" -tapauksille ja myös aivan "out of puskista" tulleille Myllymaan kommentit ovat pelin tiimellyksessä syntyviä tilanteita loistavasti valottavia. Jos kokee tietävänsä Myllymaan selittämät asiat jo entuudestaan, niin ne voi ihan vaivattomasti ohittaa, koska hän ei missään tapauksessa ole ärsyttävä. Hän ei myöskään esitä mitään, vaan vaikuttaa ihan luontevalta.

Hyvin positiivinen selostaja-ihminen.

(Edit. Siirsin Saarelan ketjusta oman kirjoitukseni tänne aiheeseen hieman paremmin sopivana, sekä nuo aiheeseen liittyvät kirjoitukset ennen minua)
 
Viimeksi muokattu:

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Muistan yhden Myllymaan haastattelun SK:sta vuosia sitten.

Poliitikon ainesta:

1. Junioritoiminaan tarkoitus on kasvattaa liigapelaajia Ässille, Mitalit ovat sivuseikkaa.

2. Olemme voittaneet x mitalia/x vuodessa(en muista määrää). Se kertoo toimintamme laadusta. viittaa ikäluokkiin 88-89.

Kysymys, kumpi nyt olikaan tärkeämpää?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse en enää jaksa nykyään peliä seuratessa kiinnittää sen suuremmin huomiota pelitaktisiin asioihin, joten Myllymaan tapainen analyyttinen kaveri sopii itselleni vallan mainiosti kommentoimaan peliä ja avaamaan näitä asioita. Välillä toistelee vähän samoja juttuja, mutta kun kommentoit 30 peliä puolessa vuodessa, on tuo vähän väistämätöntä.

Nuorten kisoissa Kibe Kuhdan mouhotessa vähän väliä mm. aloitusten tärkeydestä ja vastaavista itsestäänselvyyksistä, tuli kyllä Myllymaata ikävä. Puhumattakaan silloin kun saa kuunnella erään raumalaisen psykologin syväanalyyseja..
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Haha, olipa hassua. En ole seurannut junioreita koskaan enkä katsonut kotipelejä telkkarista, joten yritän selitellä tietämättömyyttäni näillä argumenteilla. Aina sitä vaan vanhakin oppii uusia asioita.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Avaan keskustelun toteamalla, että onhan niitä turhempiakin ketjuja perustettu ja tämä olkoon ensimmäinen sekä viimeinen viestini tähän ketjuun. En lähde repostelemaan yksityisen henkilön siviilielämän asioita, varsinkin kun eivät millään tavalla liity HC:n asioihin vaan RY:n aikaisiin asioihin. Voisinpa vielä ehdottaa, että ketju lukkoon eikä muita viestejä lisää. Yksi P.Sihvos kaltaine ketju riittänee tai jos ketjun aiheena olevasta henkilöstä pitää keskustella, menköön ketju tuonne yleiseen osioon. Ei liity Ässiin mitenkään.

En nyt ihan suoraan sanoen ymmärrä ketjun avaukseen kohdistettua kritiikkiä, tässä ei ole ollut tarkoitus repostella kenenkään siviilielämän asioita vaan keskittyä Myllymaan julkiseen toimintaan johon myös potkut Ässistä oikeudenkäynteineen liittyvät oli se ns. kiva juttu tai ei. Mutta varsinainen pointti tässä on se, että kommentaattoreiden merkitys on koko ajan kasvussa koska tv - tarjonnan määrä on sekin lisääntynyt hurjasti ja Myllymaa nyt on ollut tämän takia keskustelun aiheena monessakin ketjussa vaikka kaikki eivät edes tiedä kenestä on kysymys. Onhan täällä myös Jussi Ahoa koskeva ketju; eikö sekään sitten liity Ässiin mitenkään?

Siihen onko tämä ketju henkilöä loukkaava vaikuttavat keskustelijat itse, minä en lainkaan käsitä millä perusteella ketju pitäisi lukita. Ehkä aloitus oli huonosti muotoiltu ja johti johonkin väärinkäsitykseen, muuten ei oikein aukea mistä on kysymys.
 

Kumura

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Harvoin olen Myllymaata joutunut kuuntelemaan, mutta aika nopeasti laitan äänen pois. Mielipiteet miellyttävät varmaan suurta yleisöä. Jos Ässillä menee huonosti, ovat erityisesti ulkomaiset surkeita ja sarjaan täysin sopimattomia. Mullanekin on jo nykyään tehnyt aika kivasti pisteitä. Mahtaisiko nykyään kelvata jo Liigaan? En ole onneksi kuullut mielipidettä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Myllymaa on hyvä kommentaattori, edustaa nykyaikaista jääkiekko ajattelua. Ja valmentaa muuten Ässien D 02 joukkuetta.
 

Esteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️
En nyt ihan suoraan sanoen ymmärrä ketjun avaukseen kohdistettua kritiikkiä, tässä ei ole ollut tarkoitus repostella kenenkään siviilielämän asioita vaan keskittyä Myllymaan julkiseen toimintaan johon myös potkut Ässistä oikeudenkäynteineen liittyvät oli se ns. kiva juttu tai ei... ,,,Siihen onko tämä ketju henkilöä loukkaava vaikuttavat keskustelijat itse, minä en lainkaan käsitä millä perusteella ketju pitäisi lukita. Ehkä aloitus oli huonosti muotoiltu ja johti johonkin väärinkäsitykseen, muuten ei oikein aukea mistä on kysymys.

Olen täysin samaa mieltä Vellihousun kanssa. Ehkäpä veli @Rannari vain hieman ylireagoi lähtiessään puolustamaan Myllymaan yksityisyyttä. Eikä täällä tosiaankaan ole tarkoitus repostella kenenkään siviilielämän kiemuroita, työsuhteita ja muita kuvioita, jotka eivät muille kuulu. Pidetään yhdessä huolta siitä, että niin ei tapahdu, niin meillä kaikilla on kivaa. Vaikkapa myös Myllymaalla itsellään, jos hän sattuu näitä töherryksiä joskus lukaisemaan.

Toisaalta pitää muistaa, että Jouni Myllymaa on julkisuuden henkilö. Aloittaessaan TV -kommentoinnin hän on ollut tietoinen, että hän tulee saamaan osakseen kritiikkiä myös siltä saralta. Välillä tulee plussaa ja toisinaan kenties myös miinusta. Mikäli tämä ketju osoittautuu turhaksi, niin se aikaa myöden painuu pohjalle ja unohduksiin. Mitään syytä ketjun sulkemiseen ei mielestäni ole.



Edit: Korjasin muutaman kirjoitusvirheen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Myllymaa on mielestäni ihan hyvä kommentaattori. Eipä tule Liigasta nyt äkkiseltään parempiakaan mieleen. Osaa mielestäni kertoa kohtuu yksinkertaisesti pelin pienistä yksityiskohdista siten, että myös jääkiekkoa vähemmän seuraavat nämä varmaankin tajuavat.

Tottakai ne levyt alkaa toistamaan itseään, kun monta kymmentä peliä kommentoi saman joukkueen peliä. Täytyy sanoa, että ei tuo Ässien pelin evoluutio ole juossut kovinkaan kiivaasti ja siksi kommentaattorin "levyjen vaihtuminen" vaatisi jo kommentaattorin mielikuvitusta.
 

Myrvold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse pidän Myllymaata hyvänä kommentaattorina. Miellyttävä ääni ja avaa tosiaan pelillisiä asioita keskiverto kommentaattoria huomattavasti paremmin.

Itseasiassa hänen heitostaan aikanaan aloin miettiä, että noinkohan on Lindell Ässien mies tulevalla kaudella. Silloin siis edusti Jokereita. Ja niinhän siinä kävi. En jaksa uskoa, että vahingossa "lipsautti". Muistaakseni mainitsi tyyliin, että Lindell sopisi hyvin Ässien tulevan kauden jengiin ja kuinka olisi mahdollisuus kehittyä Porissa pelaajana tms.

Ja sitä, että valmentaa Ässien juniorijoukkuetta pidän myös hyvänä asiana.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Myllymaa on erittäin hyvä kommentaattori avaamaan pelin eri osa-alueita televisiokatsojalle. Tietotaso on korkea ja kykenee myös välittämään viestin selkokielellä ja ymmärrettävästi. Oikeastaan ainut miinus Myllymaan kommentointiin on ainakin aiemmilla kausilla ollut tietynlainen itsensä jalustalle nostaminen bongaamalla asioita pelistä ja kertomalla ne muka puolihuolimattomasti ensin katsojille ja myöhemmin tyylillä huomasitteko kun tuo minun bongaamani asia tapahtui taas. Voi olla, että tapahtuu vahingossa, mutta aina hieman särähtää korvaan. Tällä kaudella olen katsonut kaikki kotimatsit hallilla, joten en tiedä onko muuttanut kommentointiaan tälle kaudelle, mutta aiempien kausien perusteella kuitenkin todella pätevä mies tuohon hommaan tästä yhdestä ärsyttävästä piirteestä huolimatta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heitä nyt edes vähän perusteluja, muuten aika turhaa tyrmäämistä.

Kyse on mielipiteestä. Ei kukaan voi olla kaikkien mielestä hyvä kommentaattori.

Itse en esimerkiksi tykkää kaverin tyylistä juurikaan. Aika ärsyttävän oloinen besserwisser kaiken kaikkiaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Erittäin hyvä kommentaattori, varmasti yksi Suomen parhaista juuri tuossa hommassa ja muistan lukuisia muiden jengien kannattajia, jotka samaten ovat kehuneet kaverin analyyttista tyyliä.

Hauska muuten verrata näitä ääripäitä, eilen oli Suikkanen tv-pelissä "kommentoimassa": Olipa hieno syöttö! Kyllä nyt haisee jäähy! Hallissa on hyvä tunnelma!
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyse on mielipiteestä. Ei kukaan voi olla kaikkien mielestä hyvä kommentaattori.

Itse en esimerkiksi tykkää kaverin tyylistä juurikaan. Aika ärsyttävän oloinen besserwisser kaiken kaikkiaan.
En missään nimessä tarkoittanut, ettei saisi olla mielipiteitä, pikemminkin päinvastoin. Ihmetytti miksi ei saisi sanoa Myllymaan olevan hyvä kommentaattori tai edustavan nykyaikaista jääkiekkoajattelua.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Erittäin hyvä kommentaattori, varmasti yksi Suomen parhaista juuri tuossa hommassa ja muistan lukuisia muiden jengien kannattajia, jotka samaten ovat kehuneet kaverin analyyttista tyyliä.

Hauska muuten verrata näitä ääripäitä, eilen oli Suikkanen tv-pelissä "kommentoimassa": Olipa hieno syöttö! Kyllä nyt haisee jäähy! Hallissa on hyvä tunnelma!
Täällä on tullut naureskeltua Suikkasen kommentoinnille. Mies ei oikeasti sano mitään asiantuntevaa about ikinä. Samaa mitään sanomatonta perusjargonia kommentointia esittää Jortikka. Esim. Heikki Paasonen voisi korvata nämä jätkät tuolla selostuskopissa.
 

Myrvold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Täällä on tullut naureskeltua Suikkasen kommentoinnille. Mies ei oikeasti sano mitään asiantuntevaa about ikinä. Samaa mitään sanomatonta perusjargonia kommentointia esittää Jortikka. Esim. Heikki Paasonen voisi korvata nämä jätkät tuolla selostuskopissa.

Paasonen korvais Suikkaset ja Jortikat oikeastikin mennen, tullen ja palatessa. On lätkäjätkä. Tosin väärää punaista kannattaa.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Varmasti suuren yleisön mieleen, mutta kaverin pelitaktiset analyysit on jo kuultu, pari kertaa. Ei mitään uutta kerrottavaa sitten kolmannen kommentointi kerran. Osaa tarttua pelin sisällä tapahtuviin asioihin, mutta.. Olen jo stana kuullut! Kun Ässille tulee takaisku-maali, niin äänet lähtee samantien pois. "pitäisi tehdä niin ja näin....ininää ja paljon...." Tähän krapulaan kyseisen kaverin ääni olisi viimeinen niitti.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Toisaalta, jos melkein kenen tahansa kommentaattorin juttuja kuuntelee muutaman kerran putkeen hiukan tarkemmalla korvalla huomaa, että samat jutut siellä toistuvat itse kullakin; jääkiekko ei ole kovin monimutkainen peli. Lisäksi pitää muistaa että matsikommentaattorit heittävät juttunsa lennosta eli siinä ei ole välttämättä aikaa miettiä tuleeko toistoa vai ei. Tilanne on ihan toinen kuin studiossa operoivilla erätaukomiehillä joiden jutut suunnitellaan suurelta osin etukäteen ja joiden kanssa toimittaja pääsee muutenkin valikoimaan näkökulmia ja vaikuttamaan siten keskustelun moinipuolisuuteen.

Minusta pieni toisto on kuitenkin pikkuvika josta voi oppia kokemuksen kautta pois, tärkeintä on se, että Myllymaan kaltaiselle kommentaattorille on ollut Porissa suuri tilaus ja hän on mielestäni ottanut nämä saappaat onnistuneesti käyttöönsä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Varmasti suuren yleisön mieleen, mutta kaverin pelitaktiset analyysit on jo kuultu, pari kertaa. Ei mitään uutta kerrottavaa sitten kolmannen kommentointi kerran. Osaa tarttua pelin sisällä tapahtuviin asioihin, mutta.. Olen jo stana kuullut! Kun Ässille tulee takaisku-maali, niin äänet lähtee samantien pois. "pitäisi tehdä niin ja näin....ininää ja paljon...." Tähän krapulaan kyseisen kaverin ääni olisi viimeinen niitti.

Mä olen eri mieltä. Ässien hyökkäyspelaamisessa on ollut samoja ongelmia viimeisen parin kauden aikana, mielestäni on suorastaan kommentaattorin velvollisuus puuttua näihin. Näitä on ollut heikko avauspeli, laiturien karkaaminen ja hyökkäysten päättäminen, eli ne tukitoimet, joita muutama täällä mielestäni täysin turhaan naureskeli.

Kannattaa muuten muistaa, että aina Myllymaa myös muistaa kehua Ässiä, mikäli pelissä on oikeita rakenteita, mikään katkera tyyppi ei ole ainakaan kyseessä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä olen eri mieltä. Ässien hyökkäyspelaamisessa on ollut samoja ongelmia viimeisen parin kauden aikana, mielestäni on suorastaan kommentaattorin velvollisuus puuttua näihin. Näitä on ollut heikko avauspeli, laiturien karkaaminen ja hyökkäysten päättäminen, eli ne tukitoimet, joita muutama täällä mielestäni täysin turhaan naureskeli.

Ehkä ongelma ei sitten olekaan Myllymaa vaan se, että Rockyn perikunta ei siedä Mestarinsa pelikirjan puutteiden ääneenlausumista.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä olen eri mieltä. Ässien hyökkäyspelaamisessa on ollut samoja ongelmia viimeisen parin kauden aikana, mielestäni on suorastaan kommentaattorin velvollisuus puuttua näihin. Näitä on ollut heikko avauspeli, laiturien karkaaminen ja hyökkäysten päättäminen, eli ne tukitoimet, joita muutama täällä mielestäni täysin turhaan naureskeli.
Ymmärsit nyt väärin. Ei tässä asia sisällöstä niinkään ole kritisoitu, vaan siitä kun Myllymaa toistaa tuota samaa virttä uudelleen ja uudelleen, monta kertaa erässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös