Joukkue emme ole me.

  • 38 287
  • 137

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Moni täällä mainitsee, ettei logolla ole väliä, mutta kuitenkin puolustetaan kettua. Jos sillä ei kerran ole väliä, niin eikö kannattaisi silloin lähteä tukemaan niitä faneja, joille logolla on suurikin merkitys.

Palaaminen perinteiseen logoon alkaa olla SM-liigassa muoti-ilmiö (HIFK, HPK, KalPa ja TPS) ja siksi uskon, että lukko palaa Lukon paitaan hyvinkin pian.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kommentoidaan nyt tätä perinteisyyttä vielä vähän.

Tämän ketjun aloitusviesti kiittää turkulaisia siitä, että logoa ei vaihdettu EIKÄ MODERNISOITU. Ja toivoo Lukon seuraavan esimerkkiä. Ja se TPS-pallo on vanhempi kuin mikään Lukon logo ja itse asiassa aika tylsän näköinen.

TPS:lla oli muuten joskus erilainen logo rinnuksissa, mutta palasivat vanhaan. En muista vuosia.

Minun mielestäni tuossa avausviestissäkin on lähinnä kiitelty TPS:ää siitä että kuuntelivat faneja ja peruivat logouudistuksen, ja toivotaan samalla että myös Lukko kykenisi kuuntelemaan samalla tavalla fanejaan ja vaihtamaan logoksi sen minkä ilmeisesti aika iso osa faneista haluaa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mäkeläisen Kimmo teki Länsi-Suomeen haastattelun mun omalla nimellä, kun aloitin tämän logo asian. Sitemmin olen tehnyt sen katugallupin, jossa kettu murskattiin 10-1. Facebookissa avaamassani sivustossa on n.1500 jäsentä, paljon Lukon ex pelaajia, mm. Mika "veikko" Nieminen. Viime talvena asia saatiin Iltalehden uutisiin, josta ansio nimimerkki 1936 lle.

Mä olen itse niin väsynyt tähän, että mulle on sama, vaikka siinä paidassa olis etana. Jos yrittää muutakin, kun räksyttää keskustelupalstalla, saa näköjään mukavasti paskaa niskaan. Se paska on muuten tullut sellaisilta, jotka eivät asian eteen muuta tee, kun räksyttävät keskustelupalstalla:)
 

ganaali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Robert Nordmark #31, Johtaja Virta
Mäkeläisen Kimmo teki Länsi-Suomeen haastattelun mun omalla nimellä, kun aloitin tämän logo asian. Sitemmin olen tehnyt sen katugallupin, jossa kettu murskattiin 10-1. Facebookissa avaamassani sivustossa on n.1500 jäsentä, paljon Lukon ex pelaajia, mm. Mika "veikko" Nieminen. Viime talvena asia saatiin Iltalehden uutisiin, josta ansio nimimerkki 1936 lle.

Näitten hienojen tempausten jälkeen, luulisi jo puusilmäisemmänkin johdon tajuavan muuttavan jotain. Onko tämä joku arvovalta kysymys tuolla johdossa, siltä rupeaa tämä pelleily tuntumaan. (Tämän viestin terkoitus ei ollut loukata millaan tavalla Lukon johdossa istuvia asiansa osaavia yleisöä palvelevia henkilöitä)
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kommentoidaan nyt tätä perinteisyyttä vielä vähän.

Tämän ketjun aloitusviesti kiittää turkulaisia siitä, että logoa ei vaihdettu EIKÄ MODERNISOITU. Ja toivoo Lukon seuraavan esimerkkiä. Ja se TPS-pallo on vanhempi kuin mikään Lukon logo ja itse asiassa aika tylsän näköinen.

TPS:lla oli muuten joskus erilainen logo rinnuksissa, mutta palasivat vanhaan. En muista vuosia.

Tarkennetaan tätä vielä kun tuntuu olevan vaikea asia :

- kiitin TPS-johta siitä, että se KUUNTELI ja arvosti fanien mielipidettä.
- TPS:n logoa ei oltu MODERNISOIMASSA, vaan kokonaan vaihtamassa.
- modernisointi ei muuta logoa, vaan siinä työstetään värimaailmaa ja muotoja nykystandardien mukaisesti paremmin painettavaksi. Jos vaivaiduit katsomaan linkittämääni esim. Bruinsien logon kehitystä.
- minulle on tärkeintä, että lukko palaa pelipaitaan, oli logo sitten modernisoitu tai alkuperäinen. Modernisoitu lehväslukko logo, joka on tehty on erittäin tyylikäs ja kunnioittaa vahvasti perinteikästä lukko-logoa.
- TPS:kin on muuttanut kyllä logoaan, esim. kultaiset lehväkset lähtivät pari vuotta sitten pois.
- Suurin osa faneista haluaa muutosta.
- Uskon, että jotain muutosta on tulossa..
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ei se logo vaihdu niin kauan kuin Rajala on tuolla johdossa. Vaikuttaa olevan sen suuntainen arvovaltakysymys. Toimitusjohtajahan menettäisi kasvonsa jos vaihtaisi kantansa.

Uskon kuitenkin että jossain vaiheessa toimitusjohtaja väistämättä vaihtuu ja uusi toimari vaihtaa ensi töikseen logon.
 

senilix

Jäsen
Tuosta TPS-logosta vielä.
Kaukalologo ja kultalehvälogo olivat näitä modernisoituja versioita. Nykyinen on se vanha alkuperäinen.

Sovellettuna Lukkoon, 80-luvun lehväslukko vastaa TPS:n kultalehvää ja Lukon 50-luvun versio TPS:n alkuperäistä....
 

Mark Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uusi Rauma-lehti lainasi (ainakin) verkkolehdessään tätä keskustelua:

Uusi Rauma

Tai käytännössä lainasi keskustelusta Senilixin Lukko-logo -historiikkiviestin. Varmaan Rantanen ensin kysynyt Rajalalta, joka on sanonut, että lainaa tuota viestiä, kun sille nimimerkille näyttää kettukin kelpaavan...;)
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Sovellettuna Lukkoon, 80-luvun lehväslukko vastaa TPS:n kultalehvää ja Lukon 50-luvun versio TPS:n alkuperäistä....

Lehväslukko voisi periaatteessa vastatakin tuota TPS:n kultalehvää, mutta kettu vastaa kyllä aika selkeästi TPS:n kaukaloa. Kaukalologo ja kettu eivät millään mittapuulla oikein ole mitään modernisoituja versioita, vaan ihan kokonaan uusia logoja. Lukon tapauksessa tuo uudistus menee mielestäni vaan vielä enemmän metsään, koska logo ei enää kuvaa mitenkään järkevästi joukkueen nimeä.
 

senilix

Jäsen
Omalta osaltani yritän päättää tämän logokeskustelun tähän viestiin (ellei kiusaus joskus nouse liian suureksi).

Kunnioitan TPS:n viimeistä logomuutosta siitä syystä, että sinä palattiin konstailematta vanhaan ja perinteiseen, ei lähdetty modernisoimaan sitä.

Yleensäkin olen sitä mieltä, että perinteinen tarkoittaa jotakin vanhaa ja alkuperäistä, logoasiaan sovellettuna jotakin, joka on ollut käytössä kauan sitten.

Se ei ole perinteistä, jos pohjana käytettyä vanhaa logoa modernisoidaan muutaman vuoden välein grafiikan kulloistenkin muotihömpötysten mukaisiksi.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kunnioitan TPS:n viimeistä logomuutosta siitä syystä, että sinä palattiin konstailematta vanhaan ja perinteiseen, ei lähdetty modernisoimaan sitä.

Kyllä, vaihdos oli hyvä.

Se ei ole perinteistä, jos pohjana käytettyä vanhaa logoa modernisoidaan muutaman vuoden välein grafiikan kulloistenkin muotihömpötysten mukaisiksi.

Katot mitä tahansa perinteistä urheiluseuraa maailmalla ja Suomessakin niin jokaisen logoa aina silloin tällöin hieman muokataan ja modernisoidaan. Perinteitä kunnioittaen. Se on todellisuutta.

Painotettakoon vielä, että minulle sopisi vaikka siirryttäisiin alkuperäiseen lehväslogoon tms. En usko vaan, että se sopisi Lukon johdolle.
 

carr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Peter Forsberg
Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.

Mielestäni perinteitä pitää kunnioittaa eli minulle kelpaa vaikka paidassa olisi teksti LUKKO. Oli mielestäni tyylikkäät paidat. Tosin kompastus tulee mainoksissa. Kyseisen logon kanssa ei samaan paitaan mahdu mainoksia raiskaamaan paitaa. Muutamia kyllä muttei nykytyyliin. Joten lehväslukko on mielestäni riittävän perinteinen ja tyylikäs.

Tuo kettu nyt ei sovi mitenkään lukon logoksi. Siis mitä tekemistä sillä on Lukon kanssa. Edes se, että on maakunnaneläin niin ei oikein ole hyvä peruste. Raumahan on muutenkin katsomassa monissa asioissa mielummin Varsinais-Suomen suuntaan kuin Satakuntaan.

Vinkki Uudelle Raumalle ei oikein kantanut hedelmää. Rantanen se ei näemmä uskaltanut avata keskustelua kunnolla ja valitsi sen mukaan lainaukset. Taitaa olla Rajalan golfkaveri.

Yhtään uuta fanituotetta en ole ostanut koska niissä tuo kettu "komeilee". Vanhat lehväslukot kaapista kyllä löytyy.

Se mitä tässä ei olla lainkaan mietitty niin tuo hallissa viilettävä maskotti. Jos Lukko siirtyisi käyttämään lehväslukkoa niin ovia pitäisi leventää tollasiksi 120cm leveiksi ainakin. Maskotti ei pääse muuten liikkumaan. Kaukaloon pääsee päätyovista mutta muuten kulku on hankalaa.
 

Kiikartorni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Rantanen
Uusi Rauma-lehti lainasi (ainakin) verkkolehdessään tätä keskustelua

Olipahan vuosisadan paskin kirjoitus UR:ssa. Tulipahan ainakin Rantasen, jollei myös kyseisen turhakelehden kanta hyvin selväksi tähän asiaan. Heti alusta vihkoon! "Olisi viisasta tehdä pieni juttu keskusteluista." Jutussa ei puhuta keskustelusta lopulta mitään vaan tuodaan esiin juuri sellaisen kirjoittajan perspektiivi, jolla "ei todellakaan ole kovin isoa merkitystä silllä, millainen kuva rinnuksissa on." Jutun tärkein sisältö on lopulta hatara historiikki, jollaisen löytää ihan faktisenakin. Loistavaa oli myös viittaus kettukirouksen murenemiseen huikealla pronssilla. Ei muuta kuin Rantasen rinnalle kaikki puolustamaan kettua viimeiseen mieheen. Hyvä Janne!

Jälleen tuli osoitus siitä, että paikallismedia kirjoittaa niin kuin seura haluaa. Nyt tämän Samin pitäisi seuraavaksi ottaa yhteyttä vaikka vihonviimeiseen Petteri Sihvoseen, joka ei oikoluetuta kirjoituksiaan Rajalalla.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo kettu nyt ei sovi mitenkään lukon logoksi. Siis mitä tekemistä sillä on Lukon kanssa. Edes se, että on maakunnaneläin niin ei oikein ole hyvä peruste. Raumahan on muutenkin katsomassa monissa asioissa mielummin Varsinais-Suomen suuntaan kuin Satakuntaan.
Eipä sovi ei. Varsinkin kun Satakunnan maakuntaeläinkin on nykyään (=2008 alkaen) euroopanmajava. Siitä saisikin varmaan loihdittua hienon uuden logon Lukolle. Vaihtoehtoisia olisivat mm. sinitiainen (maakuntalintu), nahkiainen (maakuntakala) ja tyrni (maakuntakukka).
 
Viimeksi muokattu:

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Jutun tärkein sisältö on lopulta hatara historiikki, jollaisen löytää ihan faktisenakin. Loistavaa oli myös viittaus kettukirouksen murenemiseen huikealla pronssilla.

Ihan näin "ulkopuolisenkin" silmistä katsottuna juttu oli kyllä yksinkertaisesti surkea. Mihin oli jäänyt perustelu siitä miksi Lukko-fanit haluavat nimennomaan sen Lukon, eikä Kettua? Sisältö tuntui keskittyvän puolustelemaan Kettua ja vähättelemään fanien tahtoa.

Ymmärrän kyllä fanien tuskan, kun ääntä ei saada kuuluville. Onneksi TPS ymmärsi elää sloganinsa mukaisesti, toivottavasti Lukkokin alkaa jossain vaiheessa kuulla joukkueensa kantavaa voimaa, faneja.
 

omaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
UR on liian rähmällään Lukon johtoportaan edessä. Ei sieltä apuja tule. Olen ennekin sanononut, että varmasti järki voittaa tässä asiassa joskus, mutta en jaksaisi enää odottaa.

Arvovaltakysymykseksi muuttunut, eikä voida perääntyä.
 

Ojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
"Hieno" kirjoitus Jannelta. Lainattiin yksi kommentti tästä ketjusta ja tosiaan mainittiin "kettu-kirouksen" murtamisesta. Mikä oli jutun tarkoitus ja anti? UR:kin tanssii näemmä täysin Lukko-johdon pillin mukaan. Oivoi.
 

ArtisT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hakrit
Vaihtoehtoinen ratkaisu

Mikäli Kettulogo on ja pysyy joukkueen logona, ehdottaisin vaihtoehtoista ratkaisumallia/lähestymistä asiaan:

Voisimmeko käynnistää kansanliikkeen seuran nimen vaihtamiseksi muotoon "Rauman Kettu"?

Pääsisimme tästäkin loputtomaksi tuomitusta väittelystä seuraavaan teemaan. Vai onko niin, että joukkueen nimi onkin jostain syystä logoa tai identiteettiä pyhempi asia?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Voisimmeko käynnistää kansanliikkeen seuran nimen vaihtamiseksi muotoon "Rauman Kettu"?

Jos kaupallisista syistä vaihdetun logon takia koko joukkueen nimi vaihtuu, niin siihen loppuu minun kunnioitukseni ja kannattamiseni Lukkoa kohtaan.

Lukon mestaruusviiri vaihdettiin katosta roikkuvasta pienestä viiristä isoon viiriin, joka on päädyssä. Tämä vaihto tapahtui aikana, jolloin paitaa koristi ketun toinen tai kolmas versio. Viirissä oleva logo vaihtui myös, mutta ei kettuun. Kettu on paidoissa vain ja ainoastaan (Rajalan) itsepäisyydestä ja fanituotekaupan takia.

Kyllä se logo vaihtuu, mutta nyt sitä ei voida tehdä, koska silloin johto myöntäisi heihin kohdistuvan painostuksen. Logo vaihtuu vasta, kun asiasta ei sen enempää huudella ja kuten aikaisemmin mainitsin, seurataan trendiä. Tehokkaampaa olisi vaatia johdolta myös lukkologolla varustettuja fanituotteita. Silloin sielläkin nähtäisiin, että se olisi taloudellisesti kannattavaa. Ja lumipallo lähtee pyörimään.
 

Dishier

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olihan tuo Uuden-Rauman kirjoitus logo-asiaan liittyen yksi kaikkien aikojen huonoimmista, mitä olen itse kyseisestä lehdestä lukenut. Itse olen sitä mieltä, että jos johonkin toimittajaan ottaa yhteyttä tässä asiassa niin oikea henkilö on länskärin Marko Leppänen. Leppänen ei mielistele teksteissään mihinkään suuntaan ja hän uskaltaa/haluaa myös kritisoida tarpeen tullen Lukon johtoporrasta.

Niin, mutta palataanpa sitten takaisin ketjun aiheeseen. Vaikka itse olen seurannut Lukon pelejä vasta noin 15 vuotta niin olen ehdottomasti perinteisen logon kannalla. Tosin ei elämäni siihen kaadu, jos tuo kettu tuossa paidassa muutaman vuoden vielä virnuilee.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tähän kuvaan, joka oli Rauno Mokan haastattelun kuvituksena UR:ssä, on viitattu, kun on ollut puhe Lukon alkuperäisestä logosta.

Liitteen kuvassa taas on Lukon jääkiekkojoukkueeen pelipaita 1950-luvun alkupuolelta (paita löytyy Äijänsuon perinnetilasta).

Molemmissa logona on lehväslukko, joten minusta on turha väittää, että lehväslukko (mikä tahansa versio) olisi myöhempien aikojen tuotos tai että se on ketun kanssa samanarvoinen. Toki se logo, jota monet nyt paitaan ovat haluamassa, on 1980-luvulta. Mutta se on kuitenkin modernisoitu versio seuran alkuperäisestä logosta ja jääkiekkojoukkueen pelipaidoissa aivan alkuaikoina olleesta logosta. Minulle se on aivan riittävän moderni (pientä tuunausta jos halutaan, niin minulle käy). Pääasia on perinteiden ja kannattajien mielipiteen kunnioittaminen.
 

Liitteet

  • 50-luvun_lehvaslukko.jpg
    50-luvun_lehvaslukko.jpg
    92,9 KB · kertaa luettu: 1 016

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Ja nyt kun sitä lehväslukkoa päivittäisi 2010-luvulle, niin se se vasta olisikin poikaa.

Kettu nyt on ihan täysi vitsi. Silloin kun uutta logoa valittiin, niin yhtenä vaihtoehtona oli myös pelikaani. Se olisikin ollut komiaa.

Senilix haluaa perinteitä mutta silti pitää perinteisen joukkueen perinteisenä logona kettua. En vaan ymmärrä.

Uusi Rauma ja Janne Rantanen voi haistaa pitkän.
 

senilix

Jäsen
Rikon heti lupaukseni ja palaan aiheeseen.

Tuo lipussa oleva logo on luullakseni kauempaa kuin 50-luvulta, tarkkaan en tiedä. Viime kauden alkuvideossa Sillankorvan paidassa oli hyvin samankaltainen logo.

Ja eipäs nyt sekoiteta asioita Wrighter. En minä ole missään sanonut kettua perinteiseksi. Sanoin kyllä niin, että modernisoitu lukko on ihan yhtä väärä kuin kettukin. Jos perinteitä halutaan kunnioittaa, pitää tehdä kuten TPS ja palata vanhaan.

Tiedän myös, että tuo vanha logo ei nykynuorisolle kelpaa, pitää olla moderni ja muokata sitä muutaman vuoden välein kulloistenkin muotivirtausten mukaan.

Koska kerran alkuperäistä ei voi saada, kelpaa minulle kettukin.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo lipussa oleva logo on luullakseni kauempaa kuin 50-luvulta, tarkkaan en tiedä. Viime kauden alkuvideossa Sillankorvan paidassa oli hyvin samankaltainen logo.
Sitähän minä tarkoitinkin (lipun logo = alkuperäinen = 1930-luku tjsp.). Liitetiedostossa oli eri kuva, jossa on 50-luvun alkupuolen pelipaita. Logo muistuttaa tuota lipun logoa, mutta ei ole tismalleen samanlainen. Ainakin lehväkset ovat erilaiset ja väreissäkin on eroja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös