Jokerit & KHL – millä fiiliksillä?

  • 1 734 214
  • 8 198

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Nyt niitä valoja päälle. Tasoero Liigan ja KHL:n välillä voi olla vaikka kuinka iso mutta tuskin Suomen pääsarja haluaa vapaaehtoisesti alistaa itsensä Jokerien farmisarjaksi. Muutaman nimimerkin kannattaisi ottaa ne värilasit pois silmiltä ja ajatella asiaa myös liigaseurojen kantilta.

Jokerien kannattajana alkaa tuntua hieman häiritsevältä se, että oma seura yrittää tappaa jääkiekon tässä maassa. Koko Suomen ''Jokerit''-ajatteluun sopii toki hyvin se, että yritetään ajaa muut suomalaiset seurat tekemään farmityötä KHL-Jokereille.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysymys on liigan kannalta aika marginaalisesta asiasta, mutta kysymys on edelleen siitä, ettei haluta tehdä yhteistyötä kilpailevan organisaation kanssa. Varmasti asiaan vaikuttaa myös tyyli millä Harkimo KHL siirron hoiti.

Kuten jo mainitsin ja itsekin sen tässä jo aika suoraan myönnät, kyse on jotakuinkin vain ja ainoastaan pienisieluisuudesta ja katkeruudesta, eikä sillä ole mitään tekemistä bisneksen tai kilpailun kanssa. Lueppa uudestaan mitä kirjoitit tossa lainauksessa. Mikä asia tossa viittaa mihinkään muuhun kuin pienisieluisuuteen? Et ole edelleenkään antanut yhtään hyvää perustelua, millä muotoa lyhytaikaiset lainat vaikuttaisi negatiivisesti Liigan bisnekseen tai kilpailukykyyn. Jos ei haluta tehdä yhteistyötä kilpailevan organisaation ja sarjan kanssa, niin millä logiikalla koko kauden kestävät lainat on yhtään hyväksyttävämpiä, kuin lyhytaikaiset lainat esim sairastuvan täyttyessä? Kyllähän ne liigaseurat nytkin tekevät lyhytaikaisia lainoja, niin miksi juuri Jokereista hankittava lyhytaikainen laina aiheuttaisi mitään kilpailukyvyn tai bisneksen dyykkausta? Huomaathan, että yhdenkään Liigaseuran ei ole mikään pakko kuitenkaan ottaa ainoatakaan lainapelaajaa Jokereista, vaikka Liiga sen itse sallisi, koska mitään farmisopimuksia ei ole, enkä sellaisia itsekään edes kannattaisi.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
En missään nimessä pyrkinyt määrittämään ''Jokereita'' universaalisti. Viestini kuvasi ainoastaan omia mielipiteitäni ja näkemyksiäni. Kyllä minäkin pidätän oman oikeuteni mielipiteeseeni, onhan Jokerit ollut myös iso osa omaa elämääni.

En tarkoittanut viestiäni provoksi. Se on ehkä vähän jääräpäinen ja menneisyydessä vellova, mutta se on silti minun mielipiteeni. Se ei tee sitä oikeaksi eikä vääräksi. Tunteeni ovat tosia.
En mä sitä provona ottanutkaan. Kyseenalaistit kuitenkin sen, onko Jokerit enää Jokerit ja ettei se enää ole sitä mitä se ennen on ollut implikoiden, että se entinen Jokerit oli jotenkin aidompi/parempi/mitä tahansa. Se mulle särähti korvaan. Voi olla että tulkitsen liian kärkkäästi, mutta en pidä tätä sellaisena asiana josta "ulkopuolisella" voi tuollaisia näkemyksiä olla. Sulle Jokerit on aina ollut merkityksellinen ainoastaan HIFK:n kautta, joten miten ihmeessä mikään edes voisi tuntua samalta kun se linkki on katkottu ja sillatkin poltettu takana? Minä olen kuitenkin alkanut seuraamaan Jokereita Jokereina enkä minkään seuran kilpakumppanina. Siellä se mun Jokerit edelleen pelaa, mutta vähän eri joukkueita vastaan ja uudistetulla kokoonpanolla. Vastustajat ja pelaajat on Jokereiden historian aikana ennenkin kiertäneet.

HIFK esimerkiksi on jopa minun elinaikanani muuttunut seurana ja organisaationa, mutten ikipäivänä menisi tuntemilleni IFK-faneille kertomaan, että se vanha kunnon hifki oli sentään kunnon porukka, mutta nykyään ovat tollasia lapasia*. En mä näe ja koe HIFK:ta siten kuin sitä seuraa täysillä koko elämänsä kannattaneet. Mä voin nähdä, että seura on muuttunut ja joskus mulla voi olla siitä muutoksesta joku täysin triviaali mielipidekin, mutta urheilujoukkueen fanittamisessa on jo lähtökohtaisesti niin vähän järkeä, etten todellakaan pysty kertomaan miten fanien pitäisi niistä muutoksista sisällään tuntea. Onko Pelicans vähemmän aito kuin Kiekko-Reipas? En mä tiedä. Aitous on erittäin vaikeasti mitattava arvo tässä yhteydessä ja siksi mun nähdäkseni määriteltävissä ainoastaan fanien kokemusten kautta. Ei millään muulla oikeastaan edes ole väliä.

Sekavaksi meni kyllä tämäkin viesti. Toivottavasti jossain tuolla on joku pointti. On myös mahdollista että oikaisin kaikki mahdolliset mutkat. Se ei sitten ole tarkoituksellista. TIedän olevani vähän herkkä tässä asiassa.

*Ihan hatusta keksitty heitto, ei viittaa mihinkään.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä ymmärrän erittäin hyvin miksei Liiga halua ottaa noita Jokereiden pelaajia, ensin jättivät Liigan ilmeisesti vielä melko kyseenalaisesti jonka jälkeen vielä odotetaan, että autetaan antamalla ylimääräisille pelaajille pelipaikkoja ja näin pelituntumaa, hah. Henkilökohtainen voi voi niille pelaajille jotka Jokereissa eivät peliaikaa saa, tiesivät kyllä mihin ryhtyvät.

Ja miten tuo Reginin, Jensenin, Larsenin ja Kozunin hankinta tähän liittyy? Joo ei mikään liigajoukue olisi noita pystynyt hankkimaan totta, mutta eivät nuo kaverit sieltä ole tulossa Liigaan pelaamaan jos joku sopimus Liigan ja Jokereiden välille saataisiin. Sieltä tulisi pöystit jne. sitä pelituntumaa yllä pitämään.

Ihmeellistä jankkaamista asiasta. Kuten jo mainitsin, yhdenkään Liigaseuran ei olisi mikään velvollisuus ja pakko ottaa yhtään pelaajaa Jokereista lainalle, vaikka Liiga niin sallisi. Mistä sulle edes tulee mieleen ajatus, että Jokerit odottaisi Liigaseurojen auttavan ja ottavan ylijäämiä pelaamaan? Ne joukkueet ottaa tai ottaisi, jotka sellaista tarvitsisi. Ei siellä IFK:ssa varmasti tulisi mitään kärkiketjujen kiintiöpaikkoja Jokereitten pelaajille eli älä siitä huoli. Sport, KooKoo yms varmasti mielellään ottaisi välillä pelaajan tai toisen hetkeksi auttamaan, jos se sallittaisiin. Esim Niko Peltola viime kaudella. Keneltä se taas on pois? Mä uskon ihan rehellisesti, että myös Pöysti kelpaisi oikein mielellään monelle Liigajoukkueelle lyhytaikaisenakin lainana. Ja lainaehdoistahan sopii myös aina kaksi joukkuetta, lainalle antava ja lainalle ottava, eikö? Jos lainasopimus ei jompaa kumpaa tyydytä, niin sitä ei ole mikään pakko allekirjoittaa.

Joten löytyisiköhän jo niitä järjellisiä perusteluja, miksi lainakielto Jokereista on olemassa? Jotain muita siis kuin noita pienisieluisia katkeruuden aiheuttamia järjenjuoksuja, jotka nekin kyllä ymmärrän, mutta niillä ei ole kilpailun tai bisneksen kanssa mitään tekemistä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Joten löytyisiköhän jo niitä järjellisiä perusteluja, miksi lainakielto Jokereista on olemassa? Jotain muita siis kuin noita pienisieluisia katkeruuden aiheuttamia järjenjuoksuja, jotka nekin kyllä ymmärrän, mutta niillä ei ole kilpailun tai bisneksen kanssa mitään tekemistä.

Kuinka monta kertaa ne pitää sulle kertoa? Varmasti on näitäkin täällä lueteltu jo useita kertoja, mutta mainitaan nyt taas heti pari:

1. Liiga ei halua joutua KHL-Jokereiden farmiksi jonne KHL-Jokereiden jämät jotka eivät saa tarpeeksi peliaikaa tulevat pitämään tuntumaa yllä.
2. Ei haluta auttaa kilpailevan liigan joukkuetta, joukkuetta joka pelaa Suomessa ja joukkuetta joka kilpailee samoista sponsoreista.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Liiga on nykyään puhdas kasvattajasarja. Tasoltaan vieläpä niin huono, että lahjakkaat juniorit on tähtiä. Pelaajat lähtee parempien maksajien sarjoihin hyvin kiimaisesti. Se, ettei yhteistyötä sallita narrien kanssa, ei muuta liigan imagoa, mutta kertoo lapsellisuudesta.

Joku Saipa tai Vaasa (lue pikkuseura liigassa) voisi nähdä yhteistyön itselleen edullisena. Narrien rotaatiomiehet olisi kuitenkin selkeitä vahvistuksia liigassa... mutta näillä ei ole sopimusvapautta. Siitä kärsii yleisellä tasolla suomalainen jääkiekko ja hyötypuolelle voidaan laskea vain erittän kyseenalainen imagovoitto.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuinka monta kertaa ne pitää sulle kertoa? Varmasti on näitäkin täällä lueteltu jo useita kertoja, mutta mainitaan nyt taas heti pari:

1. Liiga ei halua joutua KHL-Jokereiden farmiksi jonne KHL-Jokereiden jämät jotka eivät saa tarpeeksi peliaikaa tulevat pitämään tuntumaa yllä.
2. Ei haluta auttaa kilpailevan liigan joukkuetta, joukkuetta joka pelaa Suomessa ja joukkuetta joka kilpailee samoista sponsoreista.

Menikö sulta joku pointti ohi?

1. Lyhytaikainen laina ja farmisopimus ovat kaksi täysin eri asiaa ja farmisopimuksia en itsekään kannata. Kuten jo mainittu, yhtäkään Liigaseuraa tuskin kuitenkaan pakotettaisiin ottamaan yhtään Jokereitten pelaajaa kokoonpanoon vastoin omaa tahtoaan, joten siltäkin osin sun perusteltulta putoaa pohja pois kokonaan.

2. Asia riippuu täysin näkökulmasta. Samalla ehkä autetaan Jokereita antamalla heidän pelaajilleen pelituntumaa ja kehityspaikkoja, mutta eikö sitä tapahdu myös koko kauden kestävissä lainoissa? Toisaalta taas esim Sport viime kaudella oli ihan oikeasti pelaajien tarpeessa ja Peltola kävi siellä auttamassa, joka auttoi Sportin tilannetta. Eli oliko kyse siitä, että Jokerit auttoivat Sportia vai Sport Jokereita, koska Peltola ei Jokereissa merkittävää vastuuta saanut lainan jälkeenkään? Ne pelaajat, jotka lainalle Liigaan lähtisivät satunnaisesti, eivät ole pelaajia joiden mukana Jokereiden menestys tulee tai kaatuu, vaan ovat täytemiehiä. Sen sijaan Liigaseuroille ne saattavat olla todella tärkeitä ja isoja apuja eli taas näkökulmasta kiinni kuka auttaa ketäkin. Ja näkökulmastakin riippumatta, miten se edelleenkään haittaa Liigan bisnestä ja miten Liiga siitä esimerkiksi taloudellisesti kärsii?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei olekaan, mutta siellä on pitkästä historiasta johtuvia voimakkaita vastakkainasettelu -meininkejä, verisiä paikallispelejä ja sellaista tunteiden vuoristorataa kaikinpuolin, ettei kylmäksi kyllä jätä millään mittarilla.

Ei niin. Mutta jos palataan Liigaan, siellä ei ole oikeastaan yhtään otteluparia joka kiinnostaisi. Mitenkään.

Tämänhetkinen Jokerit täältä katsottuna -mielipide, ei kannata imaista hernettä nenään sen takia :) -ei todellakaan miltään oikealta ja aidolta Helsinkiläiseltä Jokeri-joukkueelta tunnu, vaan joltain sekalaiselta joukkiolta, joka on yhtäkkiä vaihtanut maisemaa, ja vieläpä todella vastenmieliseen liigaan. Harmi, sillä minä ainakin haluasin että Jokerit palaisi identiteettiinsä ja kotiliigaan, ja sekin lähtisi sitten lapsenkengissä (vielä) olevaan CHL:ään mukaan liigasta käsin.

Mä taas olisin kiinnostunut HIFK:sta jos se olisi KHL:ssä. Olisin suoraan sanoen vitun kateellinen siitä, että HIFK:n pelaajat ja joukkue pyyhkisi Liigassa olevaa Jokereita tosipelissä jotain 6-0. Ja olisin 100 varmasti seuraamassa HIFK:n KHL-otteluita siinä kuin Jokerienkin otteluita Liigassa. Koska HIFK pelaisi siinä tapauksessa Suomen parasta seurakiekkoa ja se kyllä kiinnostaisi. Ei mulla olisi tarvetta muovistaa HIFK:ta tms.

Mutta kukin tavallaan.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ne pelaajat, jotka lainalle Liigaan lähtisivät satunnaisesti, eivät ole pelaajia joiden mukana Jokereiden menestys tulee tai kaatuu, vaan ovat täytemiehiä. Sen sijaan Liigaseuroille ne saattavat olla todella tärkeitä ja isoja apuja eli taas näkökulmasta kiinni kuka auttaa ketäkin. Ja näkökulmastakin riippumatta, miten se edelleenkään haittaa Liigan bisnestä ja miten Liiga siitä esimerkiksi taloudellisesti kärsii?

En nyt missään tapauksessa ala jankkaamaan, mutta ihan pienet omat mielipiteet noihin kohtiin.
Liikaa jossittelua kuinka paljon joku yksittäinen pelaaja pystyy satunnaisella siirrolla mitäkin joukkuetta vahvistamaan. Jokereista tuleva täytepelaaja voi olla huonoimmassa tapauksessa täysi floppi ja ennemminkin sotkee joukkueen peliä. Onhan noista nyt esimerkkejä kuinka kovakin pelaaja voi olla varsinkin alkuun ihan hukassa kun tulee KHL-statuksella Liigaan ihan erilaiseen pelitapaan. Joku voi onnistua, joku ei. Mielestäni sen tilaisuuden voi antaa ihan hyvin ennemmin omalle junnulle jota on jo vuosia seurattu ja tiedetään varmasti mitä saadaan. Se tuottaa hedelmää myös pitemmällä aikavälillä, toisin kuin pelaaja josta tiedetään että lähtee pomminvarmasti viiden pelin kuluttua pois kunhan saa pelejä alle.
Samalla kun sieltä oman kylän poika pääsee vetämään ekat matsit Liigassa, niin saattaa myydä hetkellisesti ihan kohtalaisen suuren määrän lippuja peleihin kun koko suku ja kummin kaimat haluavat nähdä ne ekat matsit. Varsinkin joku pelaaja joka on pieneltä paikkakunnalta siirtynyt vaikka SaiPan junnuihin ja nyt saa sitten ekat matsit Liigassa vyölle niin sieltä kunnasta josta siirtynyt saattaa tulla "koko kylä" kattomaan oman pojan matseja. Vastaavasti jos sieltä tulee joku tanskalainen tai norjalainen niin tuskin herättää lähikunnissa kummoistakaan puhetta ja kiinnostusta. Ei siis välttämättä vaikuta Liigan bisneksiin, mutta yksittäiseen joukkueeseen saattaa ainakin vaikuttaa. Lipunmyynnin ohella bisnes voi kantaa hedelmää myös siten, että pienestä kunnasta suurin teollinen työllistäjä haluaakin lähteä tukemaan SaiPaa nyt kun se kummipoika on noussut jo Liigajenginkin rinkiin.

Faktaahaan noihin on vaikea löytää mistään, joten tämäkin viesti sisältää mielipiteitä ja mutuilua. Kaikki tapaukset ovat erilaisia, niin se on ihan tuurissaan miten käy missäkin tapauksessa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ei niin. Mutta jos palataan Liigaan, siellä ei ole oikeastaan yhtään otteluparia joka kiinnostaisi. Mitenkään.

Jaahas, silloin kun narrit olivat vielä täällä, niin paikallisten pelien lisäksi kuumia pelejä olivat ainakin narrien pelit Kärppiä, Tapparaa, Lukkoa ja mm. JYPiä vastaan.

Mä taas olisin kiinnostunut HIFK:sta jos se olisi KHL:ssä. Olisin suoraan sanoen vitun kateellinen siitä, että HIFK:n pelaajat ja joukkue pyyhkisi Liigassa olevaa Jokereita tosipelissä jotain 6-0. Ja olisin 100 varmasti seuraamassa HIFK:n KHL-otteluita siinä kuin Jokerienkin otteluita Liigassa. Koska HIFK pelaisi siinä tapauksessa Suomen parasta seurakiekkoa ja se kyllä kiinnostaisi. Ei mulla olisi tarvetta muovistaa HIFK:ta tms.

Mutta kukin tavallaan.

Tässä se ajatusmaailman ero sitten tuleekin. Mä en kyllä osaa mitenkään olla kateellinen Jokereiden nykymenolle, koska sen toiminta ei ole sellaista, jollaista haluaisin IFK:n toiminnan olevan. Jokerit saavat tietysti kasvaneella budjetilla joukkueeseen rutkasti taitoa jne. mutta kun se jokin maku vaan hävisi siinä samalla kun kauppasivat itsensä venäläiseen toimintaan. Särähtää pahasti korviin se, että täällä jotkut hehkuttavat miten hienoa se on. Njet njet njet!
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Jaahas, silloin kun narrit olivat vielä täällä, niin paikallisten pelien lisäksi kuumia pelejä olivat ainakin narrien pelit Kärppiä, Tapparaa, Lukkoa ja mm. JYPiä vastaan.
Oli vai? Kärpät tuosta voi allekirjoittaa helposti ja Tapparan ehkä kahden-kolmen viimeisen Liigakauden ajalta ja sekin vain siksi, että lätkä oli hyvää. Ei siksi, että kellään olisi mitään biiffiä Tapparaa kohtaan. Lukko veti Areenalle todella vähän väkeä, eikä se JYPkään herättänyt mitään sellaisia tunteita, joita ei olisi herännyt SaiPaa tai KalPaa vastaan. Ainakin ensimmäsellä KHL-kaudella käytännössä jokainen matsi tuntui "kuumemmalta" kuin Liigapelit keskimäärin ihan sen takia, että jengiä oli enemmän. Tietysti kaikki megamatkat ja muut sitten muuttivat yksittäisten Liigapelien tunnelmaa voimakkaasti positiivisempaan suuntaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä se ajatusmaailman ero sitten tuleekin. Mä en kyllä osaa mitenkään olla kateellinen Jokereiden nykymenolle, koska sen toiminta ei ole sellaista, jollaista haluaisin IFK:n toiminnan olevan. Jokerit saavat tietysti kasvaneella budjetilla joukkueeseen rutkasti taitoa jne. mutta kun se jokin maku vaan hävisi siinä samalla kun kauppasivat itsensä venäläiseen toimintaan. Särähtää pahasti korviin se, että täällä jotkut hehkuttavat miten hienoa se on. Njet njet njet!

Totta, ollaan eri mieltä. Minä olen vanhan ajan seurauskollinen, sinä et. Jos jääkiekosta puhutaan, mulle tärkeintä on se miten Jokerit pelaa ja kuinka hyvää jääkiekkoa joukkue pystyy esittämään. Tämä on ykkösjuttu. Itse asiassa ainoa juttu.

Mikään ei sitä ylitä enkä ihan ymmärrä näkemyksiä, joiden mukaan esimerkiksi II tai III tason jääkiekko on Jokerien KHL-kiekkoa parempaa jos sen II tai III tason seuran omistaa Äiti Teresan kuolinpesä. Paheksun toki kuten moni mm. Chelskin kannattaja omistuspohjaa ja otan reippaasti kantaa Putinia ja Arenan omistajia vastaan kun on sen paikka.

Se ei kuitenkaan poista Jokereita minusta. Olen kyllä yrittänyt, mutta ei se lähde. Niinpä keskityn Suomen parhaaseen seurajääkiekkoon jatkossakin.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajattelin tuoda edellä käytyyn keskusteluun mukaan pari omaakin mielipidettä. Ensinnäkin se on Jokereiden oma ongelma, jos omat junnut eivät ole tarpeeksi laadukkaita edustusjoukkueeseen. Silloin organisaation pitäisi varmaan tuottaa laadukkaampia junnuja ja panostaa entistä enemmän valmennukseen ja harjoitteluun, jos junnuja halutaan tuottaa suoraan edustukseen. Kyllähän muutkin KHL-joukkueet kykenevät tähän, tosin hiukan pienemmässä mittakaavassa kuin Liigassa, joten miksi ei siis myös Jokerit? Toisekseen en näe suurta ongelmaa siinä, jos jokin lupaava jokerijunnu tekee parin vuoden sopparin johonkin liigaseuraan. Mitä sitten? Kyllähän nämä kaverit myöhemmin Jokereihin takaisin pääsevät, jos ovat tarpeeksi hyviä ja he ovat vanhassa seurassaan valmiit pelaamaan KHL:llää.

Sitten tähän HIFK vs Jokerit asetelmaan. Silloin kun Jokerit pelasi sm-liigaa, niin voiton tullessa mieleen ei kyllä koskaan juolahtanut huutaa "Jee Helsinki!", "Hyvä Helsinki", "Helsinki voitti!" tai jotain muuta yhtä omalaatuista. Enemmän olen ollut linjalla "Jee Jokerit!". Minulle on aina riittänyt se, että seura pelaa Helsingissä, jotta voin seurata seuraa mahdollisimman läheltä. Ei tämä kuitenkaan sitä tarkoita, etteikö Jokereilla olisi identiteettiä. Jo Jokereiden kotisivuilla hyvin näkyvästi tuodaan seuran historiaa ja juuria esille ja niistä ollaan selvästi ylpeitä. On kuitenkin eri asia kunnioittaa ja olla ylpeä omasta taustastaan, kuin antaa oman taustan ja historian rajoittaa nykyisyyttä ja olla jossain määrin sen kahlitsema. Jokerit on aina ollut paljon enemmän ulospäinsuuntautunut kuin HIFK, eikä menneisyyden ole annettu estää etenkään Harkimon kaudella isoksi kasvamista ja kansainvälistymistä. Minulla on sellainen käsitys, että tämän seurauksena Jokereiden kannattajakunta on myös paljon monipuolisempi taustoiltaan ja ajatuksiltaan kuin HIFK:n ja ainakin minä koen asian vain positiiviseksi.

Olen myös vähän hämmästynyt tästä pinnalle nousseesta Helsinki-teemasta, koska oman muistini mukaan silloin, kun Jokerit pelasi sm-liigaa, niin HIFK:n kannattajien mielestä stadi loppui kai jonnekin Nordiksen ja Sörkan paikkeille ja näistä paikoista itään / pohjoiseen ei ollut niin väliä, koska nehän oli sitä vähempiarvoista Jokerialuetta. Silloin kun Jokerit pelasi sm-liigaa, HIFK ja Jokerit edustivat mukamas eri alueita, joten minusta tämä Helsinki-keskustelu KHL:n suhteen on täyttä paskanjauhamista. Ei Jokerit ole koskaan koko Helsinkiä edustanut HIFK:n fanien mielestä. Ei alueellisesti eikä muutenkaan. Joten on todella outoa keskustella Jokereiden helsinkiläisyydestä tai sen vähenemisestä HIFK:n kannattajien kanssa.

Olen iloinen, että Jokerit pelaa nykyisin KHL:ssä, koska vastakkainasettelu meni aivan liian pitkälle etenkin mediassa. Ilmapiiri oli täysin myrkyttynyt jo ennen KHL:ään siirtymistä, ja on hienoa, että nykyisin voi keskittyä taas pääasiallisesti jääkiekkoilullisiin asioihin ja kannattamiseen typerän vastakkainasettelun sijasta. Toki kyllähän sen perinteisen vastakkainasettelun voi vielä mediastakin huomatta, esim. HS:n Miettinen oli vielä viime keväänä ylpeä kolumnissaan siitä, että HIFK:n Playoff kevät kesti ajallisesti pitempään kuin Jokereiden. Tuo oli se taso, jolle urheilujournalismi Suomessa Jokereiden suhteen vajosi. Ei ole ikävä.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En nyt missään tapauksessa ala jankkaamaan, mutta ihan pienet omat mielipiteet noihin kohtiin.
Liikaa jossittelua kuinka paljon joku yksittäinen pelaaja pystyy satunnaisella siirrolla mitäkin joukkuetta vahvistamaan. Jokereista tuleva täytepelaaja voi olla huonoimmassa tapauksessa täysi floppi ja ennemminkin sotkee joukkueen peliä. Onhan noista nyt esimerkkejä kuinka kovakin pelaaja voi olla varsinkin alkuun ihan hukassa kun tulee KHL-statuksella Liigaan ihan erilaiseen pelitapaan. Joku voi onnistua, joku ei. Mielestäni sen tilaisuuden voi antaa ihan hyvin ennemmin omalle junnulle jota on jo vuosia seurattu ja tiedetään varmasti mitä saadaan. Se tuottaa hedelmää myös pitemmällä aikavälillä, toisin kuin pelaaja josta tiedetään että lähtee pomminvarmasti viiden pelin kuluttua pois kunhan saa pelejä alle.
Samalla kun sieltä oman kylän poika pääsee vetämään ekat matsit Liigassa, niin saattaa myydä hetkellisesti ihan kohtalaisen suuren määrän lippuja peleihin kun koko suku ja kummin kaimat haluavat nähdä ne ekat matsit. Varsinkin joku pelaaja joka on pieneltä paikkakunnalta siirtynyt vaikka SaiPan junnuihin ja nyt saa sitten ekat matsit Liigassa vyölle niin sieltä kunnasta josta siirtynyt saattaa tulla "koko kylä" kattomaan oman pojan matseja. Vastaavasti jos sieltä tulee joku tanskalainen tai norjalainen niin tuskin herättää lähikunnissa kummoistakaan puhetta ja kiinnostusta. Ei siis välttämättä vaikuta Liigan bisneksiin, mutta yksittäiseen joukkueeseen saattaa ainakin vaikuttaa. Lipunmyynnin ohella bisnes voi kantaa hedelmää myös siten, että pienestä kunnasta suurin teollinen työllistäjä haluaakin lähteä tukemaan SaiPaa nyt kun se kummipoika on noussut jo Liigajenginkin rinkiin.

Hyvä kirjoitus kaikinpuolin ja ollaan aika samoilla linjoilla. Ja tossahan niinkuin itsekin totesit, jäisi täysin Liigaseurojen omaan harkintaan, ottaako lainapelaajaa Jokereista vai mielummin laittaa kokoonpanoon oman juniorin ja sen takia en itsekään kannata farmisopimuksia, että Liigaseuroilla olisi jatkossakin oma valinnan vapaus tässä asiassa. Nyt tosin Liiga itsessään ottaa sen vapauden valita pois, johtuen käytännössä ainoastaan huonosta hengestä osapuolten välillä ja bisneksellä ei taas ole sen kanssa mitään tekemistä. Jokereitten täytepelaajahan voi olla täysi floppi siinä missä kuka muukin, mutta itse pääasiassa näkisin todennäköisimmät lainapelaajat Jokereista nimenomaan suomalaisiksi ja Liigassa jo pelanneiksi, jolloin varsinaisen flopin riskit ovat aika pienet. Ei ne välttämättä sateentekijöitäkään olisi, jos nyt jotain Peltolaa esimerkiksi viime kaudelta ajattelee, mutta Liigatasolle kuitenkin ihan kohtuullisen laadukkaita paikkaajia. Jos pieni Liigajoukkue haluu taas pisteitäkin kerätä, niin ihan pelkillä junnujen näyttöpaikoilla ei alemman kastin joukkueet enää pisteitä kerää, vaan kyllä sinne tarvitaan myös pelaajiakin sekaan terävimmän kärjen ollessa todella ohut kyseisissä joukkueissa. Ei IFK:lla, Kärpillä ja Tapparalla esimerkiksi olisi juurikaan mitään hyötyä lainata Jokereista ylijäämäpelaajia, kun eivät ole mitenkään merkittäviä parannuksia rosteriin, mutta Sportilla ja KooKoolla saattaisi olla ihan oikeakin tarve. Vaihtoehtona myös valitettavan usein on paniikkihankinnan tekeminen jostain pienestä sarjasta esim ECHL:stä ja pakotettuna on annettava loppukauden sopimus suoraan käteen ja siinä ne floppiriskit ja rahan menetykset on oikeasti isoja verrattuna siihen, että saisi pahimpaan hätään kohtuuhinnalla vuokrattua Jokereista tuttuja pelaajia ja joissain tapauksissa vaikka koko loppukaudeksi. Jokereittenkaan kannalta mä en näe millään tavalla ehdottoman tärkeänä saada mitään lainasopimuksia Liigaan aikaiseksi, koska ne eivät tuo eikä vie Jokereilta menestystä, joten en mä tässä ole Jokereitten takia niitä lainoja puolustelemassa vaan ihan yleisellä järjenkäytöllä ja seurojen vapaudella valita omia pelaajiaan ja sopimuksiaan. Isoin asia mitä Jokerit voisivat noilla lainasopimuksilla saada aikaiseksi, on junioripolun vieminen eteenpäin, mutta sekin osittain onnistuu koko kauden kestävillä lainoilla esim Salminen/HPK. Mä ymmärrän ihan täysin Liigan katkeruuden Jokereita kohtaan, joka tässäkin asiassa nyt näkyy, mutta niinkuin aikaisemminkin totesin, noilla lainakielloilla ei ole mitään järjellistä bisnespainoitteista perustetta, vaan ne perustuu vain ja ainoastaan katkeruuteen ja pienisieluisuuteen ja siinä jääräpäisyydessään Liiga ampuu myös omia seurojaan polveen.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä kun on Jokereita tullut seurattua vuodesta 1974 niin olihan tuo siirtyminen KHL kaukaloihin aivan mahtavan hieno veto, suoranainen lämäri!
HIFK paikallispelejä on ajoittain ikävä, mutta kyllä itse ainakin annan nykyisin suurimman painoarvon pelin tasolle, viihdyttävyydelle, vauhdille, taidolle...

Kyllä Jokerit tällä hetkellä tarjoaa satunnaiskatsojalle aivan ylivoimaisen katsojakokemuksen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Jos joku kaipaa tämän päivän matsiin lipun, niin oliis yksi tarjolla. En veloita mitään - YV:tä kehiin,lippu tulee mailitse tai saa tulla Niittykumpu/Olari akselilla hakemaan.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt tosin Liiga itsessään ottaa sen vapauden valita pois, johtuen käytännössä ainoastaan huonosta hengestä osapuolten välillä ja bisneksellä ei taas ole sen kanssa mitään tekemistä.
Näinhän se tällä hetkellä vielä menee. Mikäli KHL on vielä vaikka viiden vuoden päästä pystyssä ja Jokerit siellä ainoana suomalaisena seurana pelaa (ja vaikka ei olisi ainoa), niin uskoisin tähän tulevan ajan kanssa muutosta. Mielestäni seurojen pitäisi saada itse päättää mistä pelaajiaan hankkivat. Kunhan HIFK ei lainaa Jokereilta ainuttakaan pelaajaa...
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Näinhän se tällä hetkellä vielä menee. Mikäli KHL on vielä vaikka viiden vuoden päästä pystyssä ja Jokerit siellä ainoana suomalaisena seurana pelaa (ja vaikka ei olisi ainoa), niin uskoisin tähän tulevan ajan kanssa muutosta. Mielestäni seurojen pitäisi saada itse päättää mistä pelaajiaan hankkivat. Kunhan HIFK ei lainaa Jokereilta ainuttakaan pelaajaa...
Nimenomaan näin. En kannata mitään yhteistä päätöstä olla pelaajia Jokereista lainaamatta, mutta en näe noita myöskään HIFK:lle mitenkään houkuttelevina. Lyhyillä lainasopimuksilla ei kannata koviakaan pelaajia ottaa mukaan, vaan yrittää rakentaa ja ajaa sisään sitä joukkuetta, joka on keväällä ratkomassa sijoituksia. Jossain loukkaantumissumassa voisi olla tarvetta lainoille, mutta ennemmin hommataan nekin korvaajat muualta, ihan vaan vanhan vihanpidon kunniaksi;)

Liigan maineelle nuo lainat voisivat olla hyväksikin, kun nähtäisiin, että KHL- pelaajatkin saavat pistellä liigassakin ihan tosissaan. Ilman muuta pitäisi olla kuitenkin niin, että kukin seura voi ihan vapaasti päättää ketä ja mistä mahdollisesti vuokraa tai on vuokraamatta.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Tuskin liigaseuroja kiinnostaa mitään Miro Mäkisiä ja Saku Salmisia ottaa huostaansa. Kaikella kunnioituksella näitä nuoria lupaavia pelaajia kohtaan. Mutta kyllähän tarjolla pitää olla Goldobinin kaltaisia maailmanluokan lupauksia, jotka selkeästi nostavat joukkueen kiinnostavuutta. Tuskin tuollaiseen kannattaa muuten liigaseurojen kannalta lähteä, oli kyseessä sitten Jokerit ja KHL tai mikä tahansa muu sarja.
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Totta, ollaan eri mieltä. Minä olen vanhan ajan seurauskollinen, sinä et. Jos jääkiekosta puhutaan, mulle tärkeintä on se miten Jokerit pelaa ja kuinka hyvää jääkiekkoa joukkue pystyy esittämään. Tämä on ykkösjuttu. Itse asiassa ainoa juttu.

Mikään ei sitä ylitä enkä ihan ymmärrä näkemyksiä, joiden mukaan esimerkiksi II tai III tason jääkiekko on Jokerien KHL-kiekkoa parempaa jos sen II tai III tason seuran omistaa Äiti Teresan kuolinpesä. Paheksun toki kuten moni mm. Chelskin kannattaja omistuspohjaa ja otan reippaasti kantaa Putinia ja Arenan omistajia vastaan kun on sen paikka.

Se ei kuitenkaan poista Jokereita minusta. Olen kyllä yrittänyt, mutta ei se lähde. Niinpä keskityn Suomen parhaaseen seurajääkiekkoon jatkossakin.

Tämä on aika kapea näkemys vanhanajan seurauskollisuudesta. Omistuspohja on tietenkin yksi juttu mutta myös se mistä pelataan. En minä ainakaan IFK-kannattajana voisi olla ylpeä siitä että oma joukkue pelaisi Juri Gagarin nimeä kantavasta pokaalista ja Venäjän mestaruudesta. Chelski vertaus ontuu juuri siinä kohdassa että joukkuetta ei siirretty Venäjän liigaan.

Voi toki olla että olen väärässä mutta en usko että IFK-kannattajat olisiivat olleet yhtä hyväksyväisiä KHL-siirrolle kuin Jokerifanit olivat. Minä en hypoteettista IFK:n KHL-kiekkoa kävisi katsomassa, eikä se mielestäni tee minusta yhtään vähemmän seurauskollista. Kävisin edelleen IFK:n futispeleissä ja saattaisin käydä useammin jääpalloa katsomassa. Kiekkojoukkueena IFK kuolisi minun silmissä sinä hetkenä kuin se alkaisi pelata Venäjän liigaa, se olisi minulle liikaa.

Jokerithan on työläistaustainen ja näin ollen historiansakin kautta enemmän kallellaan itään päin kuin porvaritaustainen ja kaksikielinen IFK. IFK otti omat vaikutteensa pohjoisamerikasta ja loi brändinsä Carl Brewerin jättämän perinnön ympärille kun Jokereilla oli jo Neuvostoliiton aikaan yhteistyötä itäänpäin. Kävihän täällä mm Majorov ja Makarov vaikka rautaesiriippu oli vielä täysissä voimissaan. Tom Nybondaksesta voi olla monta mieltä mutta mielestäni hän kiteytti asian hyvin noin parin vuoden takaisessa haastattelussa. Jokerien ja hallin myynnin jälkeen häneltä kysyttiin IFK:n tulevaisuuden suunnnasta, johon hän vastasi lyhyesti "Länsi". Uskon että tämä on IFK-kannattajien odotusarvo seuraa kohtaan ja seurauskollisuudessa on kyse myös siitä että seuran tulee olla uskollinen kannattajakunnalleen. Hjallis otti riskin siirtäessään Jokerit venäläisille mutta näin jälkikäteen ajateltuna hän taisi tuntea Jokerifanit ja heidän arvomaailmansa riittävän hyvin. Hän uskoi heidän seuraavan joukkuetta Venäjälle ja näin myös kävi.
 

faro

Jäsen
En minä ainakaan IFK-kannattajana voisi olla ylpeä siitä että oma joukkue pelaisi Juri Gagarin nimeä kantavasta pokaalista ja Venäjän mestaruudesta.
Jokerit ei pelaa Venäjän mestaruudesta, vaan KHL:n mestaruudesta. Jokereilla ei ole suomalaisena joukkueena mahdollisuutta voittaa Venäjän mestaruutta. Viime kaudella Venäjän mestaruuden voitti Moskovan TsSKA.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on aika kapea näkemys vanhanajan seurauskollisuudesta. Omistuspohja on tietenkin yksi juttu mutta myös se mistä pelataan. En minä ainakaan IFK-kannattajana voisi olla ylpeä siitä että oma joukkue pelaisi Juri Gagarin nimeä kantavasta pokaalista ja Venäjän mestaruudesta. Chelski vertaus ontuu juuri siinä kohdassa että joukkuetta ei siirretty Venäjän liigaan.

En minä neuvo miten sinun tai jonkun muun pitää joukkuettaan kannattaa. Kannata ihan kuten haluat. Kerroin vain omasta kannatuksestani. Se on hyvin NHL-tyyppistä eli voin kannattaa seuraa, joka pelaa ylikansallisessa sarjassa. Jos Jokerit olisi siirretty Venäjän liigaan pelaamaan Venäjän mestaruudesta, asia olisi kokonaan toinen. Jokerit on edelleen suomalainen ja Suomen ylivoimaisesti paras seurajoukkue rosteriltaan ja pelaa kotiottelut Helsingissä todennäköisesti jälleen yli 10 000 katsojalle keskimäärin per ottelu. Lisäksi Jokerit on ainakin paperilla 51 prosenttisesti edellisen omistajan - Hjalliksen - näpeissä, joten näillä mennään.

Voi toki olla että olen väärässä mutta en usko että IFK-kannattajat olisiivat olleet yhtä hyväksyväisiä KHL-siirrolle kuin Jokerifanit olivat. Minä en hypoteettista IFK:n KHL-kiekkoa kävisi katsomassa, eikä se mielestäni tee minusta yhtään vähemmän seurauskollista. Kävisin edelleen IFK:n futispeleissä ja saattaisin käydä useammin jääpalloa katsomassa. Kiekkojoukkueena IFK kuolisi minun silmissä sinä hetkenä kuin se alkaisi pelata Venäjän liigaa, se olisi minulle liikaa.

Kyllä ainakin mun kavereiden keskuudessa ns. vanhan ajan seurauskollisuuteen kuuluu, että omaa seuraa ei hylätä. Vaikka se olisi Pirun hallussa. Jos HIFK lähtisi Venäjän liigaan, syntyisi mielenkiintoinen tilanne Jokerien jatkaessa KHL:ssä. Ymmärrän hyvin että matkustaminen HIFK:n kotiotteluihin Venäjälle olisi aika vittumaista noin kannattajan silmin varsinkin kun Jokerit pelaisi kotiottelunsa Helsingissä.

Kaikella kunnioituksella, jospa sinäkin keskittyisit ihan vaan HIFK:n kannattamiseen. Näin lapsellisia provoja Jokereista täynnä joko tahattomia tai tahallisia virheitä ei viitsisi saada hälytyksenä kommentoitavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on aika kapea näkemys vanhanajan seurauskollisuudesta. Omistuspohja on tietenkin yksi juttu mutta myös se mistä pelataan. En minä ainakaan IFK-kannattajana voisi olla ylpeä siitä että oma joukkue pelaisi Juri Gagarin nimeä kantavasta pokaalista ja Venäjän mestaruudesta. Chelski vertaus ontuu juuri siinä kohdassa että joukkuetta ei siirretty Venäjän liigaan.

Voi toki olla että olen väärässä mutta en usko että IFK-kannattajat olisiivat olleet yhtä hyväksyväisiä KHL-siirrolle kuin Jokerifanit olivat. Minä en hypoteettista IFK:n KHL-kiekkoa kävisi katsomassa, eikä se mielestäni tee minusta yhtään vähemmän seurauskollista. Kävisin edelleen IFK:n futispeleissä ja saattaisin käydä useammin jääpalloa katsomassa. Kiekkojoukkueena IFK kuolisi minun silmissä sinä hetkenä kuin se alkaisi pelata Venäjän liigaa, se olisi minulle liikaa.

Jokerithan on työläistaustainen ja näin ollen historiansakin kautta enemmän kallellaan itään päin kuin porvaritaustainen ja kaksikielinen IFK. IFK otti omat vaikutteensa pohjoisamerikasta ja loi brändinsä Carl Brewerin jättämän perinnön ympärille kun Jokereilla oli jo Neuvostoliiton aikaan yhteistyötä itäänpäin. Kävihän täällä mm Majorov ja Makarov vaikka rautaesiriippu oli vielä täysissä voimissaan. Tom Nybondaksesta voi olla monta mieltä mutta mielestäni hän kiteytti asian hyvin noin parin vuoden takaisessa haastattelussa. Jokerien ja hallin myynnin jälkeen häneltä kysyttiin IFK:n tulevaisuuden suunnnasta, johon hän vastasi lyhyesti "Länsi". Uskon että tämä on IFK-kannattajien odotusarvo seuraa kohtaan ja seurauskollisuudessa on kyse myös siitä että seuran tulee olla uskollinen kannattajakunnalleen. Hjallis otti riskin siirtäessään Jokerit venäläisille mutta näin jälkikäteen ajateltuna hän taisi tuntea Jokerifanit ja heidän arvomaailmansa riittävän hyvin. Hän uskoi heidän seuraavan joukkuetta Venäjälle ja näin myös kävi.

Koko teksti on sellaista "voi toki olla tai voi toki olla olemattakin tai ehkä niin jos nyt olen sitä mieltä, mutta voi olla kuitenkin etten ole, koska eihän sitä koskaan tiedä" -mutuilua vailla yhtään mitään totuuspohjaa, että on jo vaikeaa ymmärtää miten saa noin paljon tekstiä aikaan sanomatta yhtään mitään. Siihen päälle todella väsyneet jutut Venäjän mestaruudesta vielä, niin alta riman mennään ja kovaa. Yritän kuitenkin ymmärtää, että sinun seurauskollisuutesi on riippuvainen sarjatasosta, niinkuin menestyshullulla Suomen kansalla usein on tapana. Mutta yritä sinäkin vastavuoroisesti ymmärtää, että on olemassa myös kannattajia, jotka pysyvät seuran kannattajina riippumatta sarjatasosta. Kiekkojoukkueena IFK todennäköisesti kuolisi sun silmissä myös, jos se putoisi Mestikseen, mikä toki nykyjärjestelmän puolesta ei taida valitettavasti olla mahdollista. Tom Nybondas taas on naapurin Matti Virmanen, jotkut tykkää noista lievästi koomisista hahmoista ja toiset ei. Eikä siinä mitään väärää ole, että on tragikomiikan ystävä. Viimeiseen lauseeseen voinee myös sanoa, että Hjallis taisi tosiaan tuntea Jokerifanit ja tietävän heidän olevan lojaalia ja uskollista porukkaa seuralleen, eikä ollut yllätys ettei tuulipukujen takit suhisseet oikealla ja vasemmalla. Jotkut näkee lojaalisuuden ja seurauskollisuuden hienona asiana ja jotkut taas täysin typeränä, jos ei menestystä tule tai sarjataso on väärä. Meitä on moneen junaan, eikö?
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit FC
En minä ainakaan IFK-kannattajana voisi olla ylpeä siitä että oma joukkue pelaisi Juri Gagarin nimeä kantavasta pokaalista ja Venäjän mestaruudesta.

Venäjän mestaruus kohta (taas kerran) jo oikaistiinkin, mutta sitten tuo kannun nimi. Onko Kanada-malja yhtään sen hienompi nimi? Suomen mestarillehan se annetaan, ei Kanadan. Juri Gagarin on erittäin tunnettu ja arvostettu nimi ihan ympäri maailmaa. Ja mitä väliä sillä nimellä noin ihan oikeasti edes on?

Mielenkiintoinen juttu, että sinulle kiekko-ifk kuolisi, jos siirtyisivät KHL:ään. Kuitenkin 3/4 tälle palstalle tuottamastasi tekstistä koskee Jokereita ja KHL:ää. Taitaa kuitenkin itäliiga kiinnostaa reippaasti enemmän kuin itsellesi väität.
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Siihen päälle todella väsyneet jutut Venäjän mestaruudesta vielä, niin alta riman mennään ja kovaa. Yritän kuitenkin ymmärtää, että sinun seurauskollisuutesi on riippuvainen sarjatasosta, niinkuin menestyshullulla Suomen kansalla usein on tapana. Mutta yritä sinäkin vastavuoroisesti ymmärtää, että on olemassa myös kannattajia, jotka pysyvät seuran kannattajina riippumatta sarjatasosta. Kiekkojoukkueena IFK todennäköisesti kuolisi sun silmissä myös, jos se putoisi Mestikseen, mikä toki nykyjärjestelmän puolesta ei taida valitettavasti olla mahdollista.

Miksi jättäisin IFK:n jos se putoaisi Mestikseen? Olen käynyt IFK:n futismatseissa vielä alemmallakin tasolla ja jos kuvittelit että kyse oli jostain sarjatasosta tai pelin tasosta niin ymmärsit väärin. Jos IFK siirtyisi pelaamaan ylikansalliseen länsieurooppalaiseen liigaan tai skandinaviseen liigaan niin seuraisin perässä. Mutta KHL edustaa minulle Venäjää, vaikka täällä nyt raivosasti taas korjataan edellistä kirjoitustani, jossa mainitsin Jokerien siirtyneen Venäjän liigaan.

Venäjän mestaruus kohta (taas kerran) jo oikaistiinkin, mutta sitten tuo kannun nimi. Onko Kanada-malja yhtään sen hienompi nimi? Suomen mestarillehan se annetaan, ei Kanadan. Juri Gagarin on erittäin tunnettu ja arvostettu nimi ihan ympäri maailmaa. Ja mitä väliä sillä nimellä noin ihan oikeasti edes on?

Juri Gagarin oli Neuvostliiton suurin kansallissankari ja propagandan keulahahmo. Minulle hän edustaa jotain ihan muuta kuin maintsemasi asiat. Kanada on hieno maa ja kaiken lisäksi kiekon kotimaa, eli ihan hyvä nimi kannulle. Jos Kanada-maljan nimi jostain syystä olisi Neil Armstrong malja niin pitäisin nimeä todella hölmönä mutta ei se minua muuten häiritsisi. Siinä ei olisi mitään negatiivista latausta, siis minun kannaltani.

Kyllä ainakin mun kavereiden keskuudessa ns. vanhan ajan seurauskollisuuteen kuuluu, että omaa seuraa ei hylätä. Vaikka se olisi Pirun hallussa. Jos HIFK lähtisi Venäjän liigaan, syntyisi mielenkiintoinen tilanne Jokerien jatkaessa KHL:ssä. Ymmärrän hyvin että matkustaminen HIFK:n kotiotteluihin Venäjälle olisi aika vittumaista noin kannattajan silmin varsinkin kun Jokerit pelaisi kotiottelunsa Helsingissä.

No, korjataan nyt sitten että jos IFK siirtyisi KHL:ään ja pelaisi ottelunsa Helsingissä, niin en siltikään kävisi niissä peleissä. Harmittaisi todella paljon mutta kai sitä vaan pitäisi toivoa että se joukkue joskus palaa kotiin. Pointtini oli siinä että seurauskollisuudessa on kaikilla oma rajansa, ja kaikkien joukkueiden faneilla se raja ei välttämättä ole samassa kohdassa. Uskokaa pois, kyllä Jokereillakin se raja kulkee jossakin. Peliasun värien vaihtaminen, logon vaihtaminen, nimen vaihtaminen, kotikaupungin vaihtaminen jne. Eli jossain kulkee se raja jolloin seura on hylännyt faninsa, eikä päinvastoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös