Jesse Niinimäki ja Brett Harkins vahvistamaan Jokerien sentteriosastoa

  • 41 193
  • 179
Tila
Viestiketju on suljettu.

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
siffa

Jos olet seurannut pitempään keskustelua Niinimäestä niin olet ehkä huomannut että häntä pidetään tai pidettiin varsinkin juniorina ehkä koko ikäluokkansa taitavampana miehenä Suomessa ja tätä mieltä ollaan oltu lähes laidasta laitaan.
Mutta jo tilastoista huomaa että mies ei ole mitenkään erikoinen pistehemmo ollut edes junioreissa ja miehissä lähes surkea.
Jossain siis mättää ja pahasti.
 

Illuminatus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Taito
Niin monesta suunnasta kuuluu ja huokuu epäuskoa Niinimäkeä kohtaan, että jää sellainen kuva, että moni pelkää Jessen breikkaavan Jokereissa. Pelkää siksi, että näin käydessä vitutuskäyrä nousisi pilviin, sanokaa mitä sanotte. Luulenpa, että monella Ilves-fanilla olisi varovaisen optimistinen kuva Niinimäen mahdollisuuksista liigassa jos Jesse olisi palannut Ipaan. Ei kaikilla, mutta se on niin helppoa kääntää oma tyytymättömyys pelaajan halveksuntaan.

Eihän Jesse kuitenkaan missään tapauksessa riskitön pelaaja ole. Siitä ovat varmaan kaikki yksimielisiä. Itse en ole kaverin uraa seurannut mitenkään erityisen tarkasti mutta eikös se ole suunnilleen mennyt näin:

1) Nousujohteista uraa junioreista liigaan (19-vuotiaana 17 pistettä) ja nuorten MM-kisoihin, ykkösvaraus NHL:ään sekä hyvin alkanut kausi liigassa.

2) Ikävä loukkaantuminen, joka päätti hyvin alkaneen liigakauden.

3) Harjoittelumotivaatio-ongelmat korostuvat tilanteessa jossa harjoittelulla pitäisi korvata pelaamattomuutta. Loukkaantumisen jälkeinen vaikea kauden alku, löysäilyä ja halutonta pelailua. Edmonton nappaa miehen koska näkee, ettei kehitystä tapahdu ja haluaa ykkösvarauksensa harjoittelemaan ja pelaamaan P-Amerikkaan. Niinimäki vedetään uuteen paikkaan, alla huono valmistautuminen liigaan ja huono alkukausi. Pelit eivät suju, rooliksi vaihtuu taitopelaajalle sopimaton jarrukenttä -> pelit sujuvat entistä huonommin ja katsomokin kutsuu.

4) Takaisin Suomeen ja tällä kertaa Jokereihin. Nyt Jesse on vedenjakajalla. Toinen epäonnistunut kausi peräkkäin veisi todennäköisesti uskon miehen kykyihin. Nyt pitäisi loukkaantumisen olla historiaa ja jos nyt motivaatio ei ole korkealla niin sitten se ei tule koskaan olemaankaan.

Eli kun noista lähtökohdista lähdetään niin kyllä mä näen ihan ilman lasejakin sellaisen mahdollisuuden, että tänä vuonna kaikki natsaa ja nyt tulee se läpimurtokausi. Se olisi saattanut hyvin jo tulla kaksi kautta sitten mutta silloin loukkaantuminen katkaisi kehityksen. Nyt olisi taas mahdollisuus toteuttaa itseään oikeassa roolissa (lähtökohtaisesti kakkossentteri ja toinen yv-pyörittäjä). Uskoisin lisäksi, että yleinen ilmapiiri Jessen breikkaamiseen on hyvä. Hypetys ei ole mitenkään megalomaanista vaan ehkä juuri sellaista varovaisen optimistista. Tällainen on aina sopinut paremmin suomalaisen urheilijan mentaliteetille. Sitten on vielä se näyttämisen halu, se on varmasti huikea. Voihan tietysti olla, että haluton surffailu jatkuu ja motivaatio ei ole harjoittelussa korkealla. Silloin kutsuu neloskenttä/viltti ja voidaan todeta, että potentiaali jäi käyttämättä. Itse uskon enemmän läpimurtoon, perusoptimisti kun olen, mutta kohtahan se nähdään.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
siffa kirjoitti:
Esimerkiksi minulla ei ole käytettävissäni muuta tietoa Jessestä kuin, että kyseessä on poikkeuksellisen taitava nuori pelaaja.

Ja sen kyllä huomaa. Harvinaisen varmasti osaat silti sanoa, että paras valmentaja Jesselle on Piri Eloranta ja ei ole itsekäs pelaaja.


edit: Itse pidän Jesseä myös melkoisen loukkaantumisherkkänä pelaajana. Tämän arvelisin suurelta osin johtuvan siitä, että lihaskunto ja -huolto ovat olleet varsin huonolla tolalla. Oletteko muuten kuulleet aikaisemmin ykköskierroksen varauksesta, joka ei saa ensimmäisellä AHL-kaudellaan peliaikaa?
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
HN kirjoitti:
Harjoitteluun hän ei sitävastoin ole koskaan panostanut, eikä se ole häntä koskaan kiinnostanut.

Voisin lyödä tuopposen vetoa, että siellä harjoitushallissa se Niinimäki menee ja hikoilee niinkuin muutkin. Jos alkaa puuskuttamaan, niin eiköhän siihenkin lääkkeet löydy.
Tuski pelaa xboxilla, kun muut treenaa. Ja asia on tehty varmasti selväksi, jos siinä mitään selvittämistä on ollutkaan, jo sopimusta tehtäessä.
Sekä scouttauksen yhteydessä on luultavasti käytetty muitakin tietolähteitä, kuin teosta: Ilveksen lupaavat juniori 1950- 1995.
 

diego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ruotsi
HN kirjoitti:
Jesse on mielettömän lahjakas urheilija. Hänen jäntevyytensä, motoriikkansa ja "pallosilmänsä" ovat luontaisesti aivan poikkeuksellisella tasolla. Harjoitteluun hän ei sitävastoin ole koskaan panostanut, eikä se ole häntä koskaan kiinnostanut.

Varmasti koskee myös osittain Niinimäkeen, eli yksi osa lahjakkuutta ja taitoa on kyky ja taito harjoitella. Usein lahjakkuus mielletään ainoastaan kiekolliseen tai pallolliseen taitoon, näyttävyyteen. Kova treeni ja sen oikein tekeminen, kestäminen ja palautuminen vaatii lahjakkuutta jota kaikilla ei vain ole.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
HN kirjoitti:
Olen esittänyt omia näkemyksiäni ja niitä tukevia tietoja Jessestä persoonana, jääkiekkoilijana ja urheilijana.

HN kirjoittaa asiaa. Taustalla on faktaa, jota hän tulkitsee parhaan kykynsä mukaan ja ymmärtääkseni sittenkin suhteellisen puolueettomasti kiekkoihmisen silmin.

On mielenkiintoista nähdä kauden aikana se, mitä Niinimäestä saadaan Jokereissa irti ja ennen kaikkea mitä Niinimäki saa itsestään irti. Jos kaikki menee parhaan mukaan, Niinimäestä tulee aivan loistokaappaus Jokereiden kannalta katsottuna. Tosin muitakin vaihtoehtoja on. Eikä aivan pienellä prosentilla. Kunhan nyt ei kävisi aivan pahimman mukaan niin, että Lukkarila treenauttaa Niinimäen ensin täysin puhki - jolloin jalat eivät liiku yhdessäkään pelissä kunnolla - ja sen perään sitten rikki, jolloin Niinimäki on puolikautta sivussa. Pahin skenaario tuo on, ei siis kovin todennäköinen.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
siffa kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, oliko Ilves kiinnostunut oman juniorin palveluksista? Kuten olen aikaisemmin kirjoittanut, niin minun mielestäni paras mahdollinen valmentaja ja uran eteenpäin viejä Jese Niinimäelle olisi ollut Kari Eloranta.

Ilves oli kiinnostunut edelleen Jessen palveluksista, kuten Hautamaa kertoo Aamulehdessä. Jokerit vei tällä kertaa voiton, mikä mielestäni oli pelaajan kannalta hyvä ratkaisu. Jesse on puolestaan itse kertonut haluavansa vielä joskus pelata Ilveksessä. "Joukkuehengen syöpä"-väitteet ovat siis tässäkin valossa vahvasti liioiteltuja ja Jessen asenne tuskin on ollut syöpä kenellekään muulle kuin hänelle itselleen. Mistään diivasta tai primadonnasta ei ole kysymys, vaan leppoisa ja mukava kaveri on vain yksinkertaisesti pelannut viime vuodet alle tasonsa.

Joukkuehenki ja pelaajien keskinäinen ilmapiiri Ilveksessä on ollut pitkään hyvä, kuten varsinkin muista joukkueista tulleiden pelaajien esim. Rajamäen ja Heleniuksen suusta on kuultu.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
HN kirjoitti:
Sinulla ei ole muuta kuin tilastot, minulla taas on. Olen seurannut Jessen pelejä C-junnuista asti, nähnyt hänen harjoittelevan Ilveksen liigajoukkueen mukana, kuullut näkemyksiä hänen valmentajiltaan ja pelikavereiltaan. Mitä muuta mulla vielä pitäisi olla näkemyksieni pohjaksi?

Höpö höpö. Vesität siis tilastojen perusteella sen, minkä muut ovat OMIN SILMIN nähneet. Aika ylimielistä.

Et tiedä, vaan luulet. Jesse on mielettömän lahjakas urheilija. Hänen jäntevyytensä, motoriikkansa ja "pallosilmänsä" ovat luontaisesti aivan poikkeuksellisella tasolla. Harjoitteluun hän ei sitävastoin ole koskaan panostanut, eikä se ole häntä koskaan kiinnostanut.

Tätä minä tarkoitinkin. En halunnutkaan kyseenalaistaa sinun pitkää ja tarkkaa tuntemustasi Ilveksestä ja Jesse Niinimäestä sekä jääkiekosta yleensäkään. Sehän on tullut ilmi ansiokkaista kirjoituksistasi täällä JA:ssa. Minä sen sijaan joudun tukeutumaan niihin peleihin, joissa olen Niinimäen nähnyt pelaavan sekä hänen tilastoihinsa. En ole mielestäni ylimielinen vaan nöyrästi ilmoitan, että tarkastelen Jesseä omista vajavaisista lähtökohdistani.

Sen tiedän varmuudella, että Jesse Niinimäen huikeat taidot, joista sinä HN olet jälleen ansiokkaasti kirjoittanut, eivät ole olleet olemassa vaan ne on hankittu intohimolla ja suurella määrällä harjoituksia lapsena ja juniorina. Ja nyt tarkoitan harjoituksilla niitä kaikkia pelinomaisia höntsäilyjä ja leikkejä, joita juniorit tekevät. Mutta tämä on jonkin muun keskustelun paikka. Tähän puoleen olen perehtynyt jonkin verran matkan varrella.

Tärkein tuli jo yhden Ilveksen kannattajan kirjoittamana esille. Ilves on ollut kiinnostunut Niimäestä, mutta hävisi tällä kertaa kilpailun Jokereille. Minä väitän, että Kari Eloranta olisi ollut Niinimäelle paras valmentaja tässä vaiheessa. Ehkä lähtö Jokereihin uusiin kuvioihin on kuitenkin nyt Jesselle vain hyväksi.
 

Mounir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Illuminatus kirjoitti:
3) Harjoittelumotivaatio-ongelmat korostuvat tilanteessa jossa harjoittelulla pitäisi korvata pelaamattomuutta. Loukkaantumisen jälkeinen vaikea kauden alku, löysäilyä ja halutonta pelailua. Edmonton nappaa miehen koska näkee, ettei kehitystä tapahdu ja haluaa ykkösvarauksensa harjoittelemaan ja pelaamaan P-Amerikkaan. Niinimäki vedetään uuteen paikkaan, alla huono valmistautuminen liigaan ja huono alkukausi. Pelit eivät suju, rooliksi vaihtuu taitopelaajalle sopimaton jarrukenttä -> pelit sujuvat entistä huonommin ja katsomokin kutsuu.

Piti ihan kysellä Kandasta päin siitä mitä Niinimäeltä odotetaan seuran puitteista ja tuossa on lainaus e-mailistä, koskien Niinimäen tulevaisuutta Oilers organisaatiossa minkä sitten sain. Ihan liittyen myös Niinimäen viimekauteen. Ja tuo on aika paikkansa pitävä pointti sinulta.

He's still in their plans but really needs to have a good season this year in Finland to keep himself high on their list of players.

When he came to Edmonton last November he really did not impress at all. In practices he was decent but in games he was terrible. He didn't play with a lot of emotion and looked like he wasn't trying hard. The coach didn't play him very much for the rest of the year.

When he first came to Edmonton he was 180lbs, maybe. Now since working out in Edmonton with their trainers, he's over 200lbs which is much more of what the team wanted.

Now they want to see how he plays with the extra weight. If he does well this year, they'll want him to come back. If he plays like he did last year, he could be done as an Oiler prospect.

He would be in North America this year except the Oilers do not have their own AHL team so they don't have enough places for all of their players, they are OK with him playing back home this year as the SM-Liiga is no worse than the AHL.


Joten Niinimäelle viimeinen kausi näyttää myös Oilersille, jos aikoo seuran listoilla pysytellä.

Eiköhän lopeteta keskustelu tähän ja katsota mihin mies pystyy.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
JanJ kirjoitti:
Älä nyt tosissasi vertaa Kovalchukia Niinimäkeen. Hei.

Olenko verranut? Muutkin juttusi on samaa onnetonta tasoa. En ole koskaan ymmärtänyt Jokereiden aiempaa liian juoksupainotteisista ja ei-yksilöllistä treeniä. Hei.
 
Suosikkijoukkue
JOKERIT, D.I.F., Sergei Fjodorov
HN kirjoitti:
Tähän vielä sellainen tarkennus, että Ilves oli kiinnostunut Jessen palveluksista kolmos-nelosketjumiehen lähtöstatuksella. Jokerit kiinnitti Jessen kahden ensimmäisen ketjun pelaajana ja kakkosketjutason palkalla. Ilves siis ei ollut valmis ottamaan Niinimäen kohdalla riskiä, mutta Jokerit oli ja päihitti vielä ruotsalaiset loppuväännössä.

Menikös se nyt ihan näin? Itse olen käsittänyt Ilveksen tilanteen olevan se että ykkössentteri on haussa, Helminen on kakkonen ja kolmos- sekä nelosketjuun kaavaillaan muita miehiä. Jokereissa taas haussa on/oli ykkönen ja kakkonen, Pakaslahti on kolmonen ja Kuki nelonen. Joten näkisin että Ilveksellä ei tällä erää ollut edes tarvetta signata Jesseä. Jokereilla taas oli, kakkossentteriksi, koska lienee selvää että kyseessä on kahden ensimmäisen ketjun pelaaja tai ei mitään. Eli en puhuisi Ilveksen kohdalla riskinottohaluttomuudesta, vaan siitä että teillä ei ollut just nyt käyttöä Niinimäelle. Meillä oli ja uskon että tämä oli Virmaselta hyvä liike.
 

Santiago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jokerit Forever kirjoitti:
Menikös se nyt ihan näin? Itse olen käsittänyt Ilveksen tilanteen olevan se että ykkössentteri on haussa, ... Eli en puhuisi Ilveksen kohdalla riskinottohaluttomuudesta, vaan siitä että teillä ei ollut just nyt käyttöä Niinimäelle.

HN vastaa varmaan itsekin, mutta:

Uskoisin, että HN tarkoitti kolmos-nelosketjustatuksella lähinnä hintaa. Ei makseta liikaa eikä luvata liian isoa roolia, ennenkuin on näyttöjä. Eli Ilves olisi ollut valmis sainaamaan Jessen halvalla ja katsomaan josko kaveri tällä kertaa ottaa itselleen johtavan sentterin paikan. Ilveksen pelimerkeillä ei ole varaa uhrata ykkös- tai kakkossentterin palkan verran euroja näin epävarmaan korttiin. Ilveksen on sijoitettava euronsa huolella, jolloin on ykkös-kakkosketjujen palkkasummilla viisaampaa katsella luotettavia AHL jyriä kuin high risk-high reward Niinimäkiä.
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Jokerit Forever kirjoitti:
Menikös se nyt ihan näin?

Meni, sulla oli luetun ymmärtämisessä vain hieman vaikeuksia.
Ilves ei siis ollut kiinnostunut Jessestä 3.ketjun sentterinä vaan palkkaamaan miehen kolmosketjulaisen palkalla. Low risk jne.
Jokerit palkkasi miehen kakkossentterin palkalla.

Tarvitaanko rautalankaa?

edit: olinpa hidas.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Santiago kirjoitti:
HN vastaa varmaan itsekin, mutta:

Uskoisin, että HN tarkoitti kolmos-nelosketjustatuksella lähinnä hintaa.

HN lainasi kirjoituksessaan mun ilmoittamaa hintaa Ilveksen tarjoukselle, joka siis oli tuo muutama kymppi try outin kanssa. Todellisuudessa se oli hieman isompi kuin 20-30 kiloa, mutta ei merkittävästi. Se siis ei olisi ollut mikään varma pesti. Ilveksen tarkoitus oli peluuttaa Niinimäkeä toisena johtavana sentterinä, jos homma olisi toiminut.
 

Santiago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
cobol kirjoitti:
HN lainasi kirjoituksessaan mun ilmoittamaa hintaa Ilveksen tarjoukselle, joka siis oli tuo muutama kymppi try outin kanssa. Todellisuudessa se oli hieman isompi kuin 20-30 kiloa, mutta ei merkittävästi. Se siis ei olisi ollut mikään varma pesti. Ilveksen tarkoitus oli peluuttaa Niinimäkeä toisena johtavana sentterinä, jos homma olisi toiminut.

Jep, näin se meni, tuohon ei ole lisättävää. Ilveksen tarjouksessa status rahassa mitattuna kolmos-nelosketjutasoa, mutta homman toimiessa rooli johtavana sentterinä. Jokereilla löytyi enemmän luottoa Jesseen ja olivat valmiita ottamaan isomman riskin. Ei siis mikään ihme, että Jesse näistä kahdesta valitsi Jokerit. Kenelle nuorelle ei kelpaisi suora sopimus ja isompi tilipussi try-outin sijaan?

Oikeasti todella mielenkiintoista nähdä kumpi joukkueista teki oikean ratkaisun. Tulipahan ihan uutta virtaa Jokerien seuraamiseen tänne Tampereen suunnallekin.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Santiago kirjoitti:
Jokereilla löytyi enemmän luottoa Jesseen ja olivat valmiita ottamaan isomman riskin. Ei siis mikään ihme, että Jesse näistä kahdesta valitsi Jokerit. Kenelle nuorelle ei kelpaisi suora sopimus ja isompi tilipussi try-outin sijaan?
Maksaakohan Jokerit sitten kuinkakin reilusti enemmän kuin Ilves olisi maksanut? En ainakaan itse usko/toivo Niinimäen nauttivan mitään miljoonapalkkaa. Mutta tuskin tässä ihan taskurahoillakaan neppaillaan. Sopimus taitaa myös olla muotoa, jossa pelisuorituksilla ei niin väliä ole. Vai olisiko Masa tehnyt sellaisen temoun, että olisi sitonut palkan pelisuorituksiin? Vähän epäilen.

Mielenkiinnolla odotan Niinimäen esiintymisiä narrinutussa. Näitä luovia pelaajia ei koskaan ole liikaa, varsinkaan nyt Filppulan lähdön jälkeen. Niinimäki tulee löymään itsensä läpi tällä kaudella, uskokaa pois. Varsinkin kun ottaa huomioon lähteneiden pelaajien jättämät aukot. Mutta turha tulla kettuilemaan mikäli toisin käy. Eli oikeudet pidätyksiin muutetaan vai miten se meni.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
HN kirjoitti:
Jos tämä kaikki on totta, niin miksi ihmeessä Road Runnersin koutsi ei päästänyt Jesseä kaukaloon viime kaudella?
Jos hän halusi kuntouttaa ensin Niinimäen ensin henkisesti kuin fyysisestikin kuntoon, ennenkuin halusi hänet laatikkoon - mitä ei kuitenkaan tapahtunut.
HN kirjoitti:
Luuletteko te, että ykkösvarausta, johon Oilers-organisaatio on panostanut valtavasti, istutetaan katsomossa ilman todella hyviä syitä?
Mitkä ovat hyviä syitä? Loukkaantuminen, henkinen takalukko vai harjoittelun laiskuus. Syitä on varmasti monia, mutta hyviä... Onko niitä? Haluaisin uskoa ensin Road Runnersin koulivan hänestä harjoittelun kautta kovakuntoisemman ja tiuhassa otteluruuhkassa kestävän nuoren miehen. Muita syitä on vaikea keksiä. Loukkaantumisen jälkioireet olkapäävamman tienoilta voisi olla sellainen.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Routainen Sydän kirjoitti:
Jos hän halusi kuntouttaa ensin Niinimäen ensin henkisesti kuin fyysisestikin kuntoon, ennenkuin halusi hänet laatikkoon - mitä ei kuitenkaan tapahtunut.

Eikö täällä olekaan ollut juuri kirjoituksia siitä, että Jesse on oppinut harjoittelemaan (henkinen puoli kuntoon) ja Jesse on kehittynyt myös tätä kautta fyysisesti (fyysinen puoli kuntoon - lisää massaa)? Uskotko siis, ettei näin kuitenkaan tapahtunut?

Vai tapahtuiko, mutta tapahtui vasta kesämökin laiturilla / Ilveksen yökerhossa? Jessen Tampere Cupissa nähneenä ihmettelen todella tätä 10 kilon massan lisäystä. Onko hän saanut Edmontonilta rautahampaat vai mistä tämä paino on peräisin? Mies näytti ainakin päällepäin samalta Uunolta mikä käveli ennen usein vastaan - uskoisin 10 kiloa näkyvän cokispullokropassa selvästi.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
nuck kirjoitti:
Eikö täällä olekaan ollut juuri kirjoituksia siitä, että Jesse on oppinut harjoittelemaan (henkinen puoli kuntoon) ja Jesse on kehittynyt myös tätä kautta fyysisesti (fyysinen puoli kuntoon - lisää massaa)?
Uskon edelleen, että näin on tapahtunut pääosin Edmontonissa, mutta kysymys onkin ollut siitä, miten Niinimäen edistyminen on tapahtunut, kun hän meni Road Runnersiin. Ominaisuuksia alettiin kehittämään vasta Road Runnersissa. Näkisin, että hän on valmiimpi ottamaan liigan haasteet vastaan - niin henkiseltä puolelta kuin fyysisestikin.
nuck kirjoitti:
Uskotko siis, ettei näin kuitenkaan tapahtunut?
En. Uskon, että hän on vahvistunut näillä alueilla kaikin puolin, mutta jokin esti hänen pelaamisensa Road Runnersissa. Peliaikaa jostain syystä ei tullut, mutta sitä kysynkin; miksi?
 

Alkiolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue ja Jokerit
Pitkästä aikaa täytyy minunkin kirjoitella tälle palstalle. Ei voi muuta kuin valittaen todeta, että kyllä on aikoihin eletty, kun pari viikkoa ennen kauden alkua joudumme käymään keskustelua sellaisten vahvistusten kuin Niinimäki ja Harkins ympärillä. Kaiholla tulee muisteltua niitä aikoja, jolloin sarja-avauksen kynnyksellä Jokeri-leiristä julkaistiin... no, vaikkapa nyt Osku Grönmanin pelaajasopimus. Kovillle odotuksille oli tuolloin sentään katetta, toisin kuin nykyään. No, ei auta itku markkinoilla. Nyt on kaikkien tyydyttävä niihin, mitä (pelaaja)markkinoilla on tarjolla.

Mitä ketjun varsinaiseen aiheeseen Niinimäkeen ja Harkinsiin tulee, niin enpä heiltä paljon henkilökohtaisesti odota. Harkins onkin "keikkamatkalla". Uskon, että niissä otteluissa, joissa hän "meillä" pelaa hänestä on varmasti hyötyä. OK, viime kausi meni miten meni - niin kuin vähän koko IFK:lta - mutta täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on toissa kauden all-stars-mies. Miettikääpä sitä, sanoisi Saukkonen.

Niinimäki... suuri arvoitus. Sanoisin, että paljon melua tyhjästä. Jos - ja toivottavasti kun - hän pystyy itselleen Jokereiden kakkossentterin paikan ottamaan, niin mielestäni se kertoo enemmän koko SM-liigan laskeneesta tasosta kuin Niinimäen ympäristön muutoksen myötä kokemasta uudesta keväästä. Annetaan miehelle kuitenkin näyttömahdollisuus (n. 10-15 peliä) ja keskustellaan sitten uudestaan. Tuskin ainakaan Jokeri-leirissä kenelläkään on mitään sitä vastaan, jos Jesse yllättää meidät positiivisesti.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Hähä! Tämä ketju alkaa hipoa tasoltaan taivaita. Voidaan kai jo puhua persoonasta nimeltään Niinimäki vaikka näytöt eri sarjatasoilla ovat mitä ovat.

Kaveri on ehtinyt olla kehuttavana Kiekko-lehdessä, erinäisillä foorumeilla. Hän on ensimmäisen kierroksen varaus, lahjakkuus. Pelejä on alla A-junnuissa, Mestiksessä, SM-Liigassa, AHL:ssä, mutta näytöt kaikilta sarjatasoilta ovat pisteiden ja tulosten valossa heikot.

Mikä on tämä Jesse Niinimäki? Kaikilla sarjatasoilla kaveria tuntevat ja tietävät sanovat, että täysi kusipää. Esim. keikka Vaasan Sportissa jäi varsin lyhyeen. Sportinkin pukkarista löytyy monenlaista hiihtäjää, mutta sekaan ei mahtunut herra Niinimäki isolla egollaan. Tämä siis Mestiksessä!

Alkaako Niinimäen potentiaali elää jo omaa elämäänsä urbaanilegendana? -Ei, sillä henkilökohtaiset kiekonkäsittelytaidot ovat kaikkien nähtävissä. -Kyllä, sillä pelkkä kikkailutaito ei riitä ja ainakaan plussaa kaverin osakkeille ei ole selkeä kusipäisyys ja isoegoisuus, johon ei vielä meriittien puolesta olisi edes varaa.

Mielenkiintoinen kaveri tämä Jesse. Jokereiden mielenkiintopisteet kasvoivat Jessen myötä potenssiin kaksi. Varmasti hauska yhdistelmä sekä kaukalossa että sen ulkopuolella tulee ensi kaudella olemaan Niinimäki-Jantunen -tutkapari. Viestiketjun pitenemistä odotellessa: Tervetuloa Suomeen Jesse!
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jesse Niinimäki todellakin tuntuu herättävän keskustelua ja jakavan mielipiteet kahtia.
Itse kuulun tähän joukkoon joka todellakin uskoo ja toivoo Jessen lyövän itsensä läpi tällä kaudella.
Jessestä on oma ketju Ilveksen keskustelupalstalla, joka on alkanut tarkalleen vuosi sitten ja on edelleenkin voimissaan. Oli otteet kaukalossa tai harjoituksissa mitkä tahansa niin ainakaan mikään HMV jamppa ei ole kyseessä!

Jesse Niinimäki - Suuri arvoitus
http://www.ilves.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2393
 

JanJ

Jäsen
cobol kirjoitti:
Olenko verranut? Muutkin juttusi on samaa onnetonta tasoa. En ole koskaan ymmärtänyt Jokereiden aiempaa liian juoksupainotteisista ja ei-yksilöllistä treeniä. Hei.
Sullehan menee ihanan helposti aina jauhot suuhun. Senkun vaan pitäytyy faktoissa. Ne kun ei ole sun vahvin alue.

Mutta sitten kommentoisin väitettä (rautalankaa cobolille: et väittänyt, eikä kukaan väittänyt suoraan minulle) että täällä oltaisiin kateellisia Niinimäestä ja pelättäisiin että hän pärjää Jokereissa. Itse voin vain henk koht todeta että päinvastoin. Olisi hienoa nähdä nuori lahjakkuus puhkeavan loistoonsa ja samallahan hänestä voisi potentiaalinsa puolesta kasvaa tulevaisuuden runkopelaaja maajoukkueeseen. Eli tremppiä vaan Jesse!

Tsemppiä myös cobolille. Kyl se siit. Joskus.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
HN kirjoitti:
Joku nettimedia (olisiko ollut Hockey's Future) esitti juuri tämän kysymyksen RR:n pääkoutsille kevättalvella.
Olenkin töissä siellä, heheh (hymiöitä)...
HN kirjoitti:
Vastaus oli kutakuinkin, että "Jesse ei ole esittänyt pelaamissaan peleissä eikä harjoituksissa tarvittavaa nälkää ja tahtoa ansaitakseen paikan kokoonpanossa".
Todella sääli. Ehkä sittenkin on ollut niin, että kehitys on ollut kesken siinä vaiheessa, kun pelipaikkoja on pitänyt alkaa jakamaan. Toivotaan nyt perkeleesti, että Niinimäki olisi sanojensa mittainen mies ja pelaisi kuin miehet. Muuten käy kyllä kylmät ja mies löytää itsensä - vaikka Mestiksestä.
 

Veikko

Jäsen
Suosittelen lukemaan Ilves.comista The G:n kirjoituksen Jesseen kohdistuneista odotuksista ja pettymyksistä "Jesse Niinimäki - suuri arvoitus" - viestiketjun viidenneltä sivulta (kyseisen sivun kolmanneksi viimeinen viesti).

Pätkä tekstistä:

"Jesselle tekee uskoakseni hyvää lähteä pois turvallisista olosuhteista. Ystävistä. Äidin ruokapöydästä. Isästä. Tampereelta. Tutusta hallista ja joukkueesta. Lähteä ulkomaille - yksin, jossa kaikki on uutta. Siis kaikki. Jesse joutuu vastaamaan ja huolehtimaan itse itsestään ja tämä tulee olemaan shokki.

Ja kuten sanottua - jos Jesse tämän prässi kestää. Kestää tämän "uuden aikuisemman maailman" eli vastuun ja AHL:n kovuuden - treeneissä kuin peleissäkin, niin Jessestä voi hioutua kuinka tahansa iso timantti."


Uskoin ja toivoin, että Uuno ottaisi itseään niskasta kiinni (kuten Vidgrenkin toivoi Jatkoajan haastattelussa Niinimäen siirron varmistuttua) ja näyttäisi ettei ole menetetty tapaus. Pettynyt olin/olen siihen, että kommentit sieltä suunnalta olivat kuitenkin samanlaisia mihin täälläkin jo totuttiin eikä kasvua tapahtunut (paitsi ilmeisesti tavalla tai toisella fyysistä sellaista).

Olisin ehkä edelleen ollut valmis ottamaan Jessen Ilvekseen, mutta samoilla ehdoilla mitkä Ilveskin asetti. Toisin sanoen siis Ilvekselle edullisella sopimuksella ja mielellään aluksi try-outillakin.

Nimimerkki cobol mainitsi, että Jesse varmasti tiesi minkälaiseen harjoittelukouluun joutuu/pääsee. Kuitenkin Jesse on kahden kesän ajan "nauttinut" Vaclav Sykoran rääkistä ja viime talven jälkimmäisen puoliskon Edmontonin/Road Runnersien silmien alla, josta huolimatta ei harjoituksissa(kaan) osoittanut sellaista itsensä likoon laittamista, uhrautumista ja intohimoa, joilla olisi peliajan siellä itselleen ANSAINNUT.

The G:n kirjoituksessa on hieno kohta: "Jesse vetosi Ilvesläiseen tunnekeskukseen". Kenties tämä on se syy miksi edelleen olisin Niinimäelle Ilveksessäkin kaikesta huolimatta sen mahdollisuuden antanut. Upeata seurattavaa Jessen peli parhaimmillaan on jalkakikkoineen ja rystylättyineen. Varmasti on vaikeata katsoa Jessen harhauttelevan ilvesläisiä ensi kaudella, mutta jos kentällä kuitenkin TAAS nähdään se sama laiska ja haluton löysä makarooni, jonka perseilyyn viime kaudella ennen Pohjois-Amerikkaan lähtöä paloi totaalisesti hermo, ja joka ylpeänä poseerasi Veikkaajassa SM-liigan omana Uunona, vie se kyllä sen kaipuun tunteen täydellisesti ja kenties lopullisesti.

Samalla se voi viedä Edmontoninkin uskon Niinimäkeen ja tuhota mahdollisuudet NHL:ään pääsystä, joten ei voi kuin toivoa, että Jessen asenne olisi viimeinkin kunnossa ja oikeasti yrittäisi täyttää odotukset, jotka mieheen ilvesläisten toimesta kohdistettiin liigarinkiin noustessaan.

Vituttamaan se pistää jos tuollaiset lahjat menee hukkaan ihan vain sen takia että on niin laiska. Onnistunut kausi Jokereissa, takaisin rapakon taakse ja sitten joskus takaisin Ilvekseen. Tätä todella toivon.

Go Jesse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös