Jere Karalahti vielä kerran?

  • 307 933
  • 665
Suosikkijoukkue
IFK, respektit suomalainen Jokerit
En gång till...

Jotenkin mulla on sellainen palo nähdä punainen kymppi (raittiina) tähtipaidassa, ettei varmasti kenelläkään muulla kuin Jerguksella itsellään ole vastaavaa. Kausi 05-06 jäi mieleen...

...silloin Sheddenin korttitalo kaatui Näätiä vastaan ja se oli siinä (myös itselleni). En varmasti ollut ainoa, joka tunsi samalla tavalla kolmen jatkoaikatappion jälkeen(?!) Vaikka Doug kuinka heitteli mediaan monenlaista viestiä, sai Jere sopimustarjouksen naapurista...

Valmentaja nimeltä Baxter oli kerta kaikkisen megatason virhe koko organisaatiolta. Tämän herran takia Jere aikanaan lähti ja ihan hyvä niin.

Nyt on kuitenkin aika palata himaan. (Ainakin mun mielestä...välkommen tillbaks...nummer 10")
 

Kettumainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikuttais, että valtaosa IFK:n faneista on niitä ämmiä, jotka ottaa äijältään toistuvasti turpaan, mutta selvänä päivänä ottaa sen takaisin "kun se on niin ihana".
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joku Blues-fani siellä jo lämpesikin siitä, että Bluesin pitäisi päästää Jere vapaasti siirtymään, jotta jonkun nettikeskustelijan (ilm. minun) mieli tulisi paremmaksi. Tähän vastaan, että ei pitäisi. Nimenomaan sen vuoksi ei pitäisi, vaan kuten sanoin, se osoittaa tyylikkyyttä ja etenkin suurta itsekunnioitusta..

Siis..miten Blues osoittaa tyylikkyyttä ja/tai itsekunniotusta jos päästää jonkun joukkueen tärkeän kaverin vihollisen leipiin?

Toinen juttu mikä tulee mieleen että jos Jergus HIFKiin siirtyis niin kumpi antaisi enemmän periksi,J vai IFK johto? En kyllä itse usko että kumpikaan,toki ajatus on herkullinen..onhan J pysynyt pitkään järkilinjalla.
 

Iris

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Vaikuttais, että valtaosa IFK:n faneista on niitä ämmiä, jotka ottaa äijältään toistuvasti turpaan, mutta selvänä päivänä ottaa sen takaisin "kun se on niin ihana".

Aina on eri arvoja. En jaksa kinastella näistä. Faneilla ja seurajohdoilla on omansa. Mulle merkkaa eniten kuitenkin se, että joku pelaaja haluaa tulla pelaamaan tiettyyn joukkueeseen ja tekee sitä intohimosta ja rakkaudesta. Kohta joku KalPa-fani varmaan lainaa tuon lauseen ja pätee katoamistempuilla, mutta mulle se on ihan sama. Se 2004-case ei liity jääkiekkoon. (Kelatkaa, 7 vuotta ilman katoamisia!) Muualla Jere onkin ollut omien sanojensa vain duunissa.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Siis..miten Blues osoittaa tyylikkyyttä ja/tai itsekunniotusta jos päästää jonkun joukkueen tärkeän kaverin vihollisen leipiin?

Voi vittu, että on vaikeeta ymmärtää. Mä nyt vielä kerran (kolmannen kerran) yritän... Mun mielestä on tyylikästä, että ei roiku sellaisessa, joka haluaa muualle. Siinä on väkisinkin itsekunnioitus kohdallaan, kun pitää vain ne, jotka vapaaehtoisesti haluavat olla jengissä, eivätkä siksi, että on pakko.

Ja hei, jos et ymmärrä, niin sitten et ymmärrä. Anna olla. Ei kaikkea voi ymmärtää tässä maailmassa eikä ees tarvitse.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Olen kuitenkin vanhojen muistelija. Jos Jere olisi kussut seuran kintuille vain kerran olisin valmis ottamaan herran takaisin ilman varauksia. Mutta kun Jere kusi kintuille monta kertaa en pysty enää unohtamaan sitä kaikkea. Samalla tavalla kuin Nikita Fougantine ei kuuluu mielestäni vapauteen Jere Karalahti ei kuulu mielestäni HIFK:hon. Jos Maran tilalle todella katsellaan paluumuuttajaa, niin minun suussa nimi Teemu Laakso maistuu paljon paremmalle.

Ihan kuin omalta näppäimistöltä. Jere sai aikoinaan useita mahdollisuuksia seurassamme, mutta sama saatanan säätäminen jatkui aina vaan. Jatkuva omaan pesään kuseminen ei unohdu ainakaan minulta, joten toivottavasti Jergus pysyy poissa täältä. Kelpo pakki on edelleenkin, vaikka liike onkin hidastunut, mutta siitähän tässä ei ollut nyt kyse.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mun mielestä on tyylikästä, että ei roiku sellaisessa, joka haluaa muualle. Siinä on väkisinkin itsekunnioitus kohdallaan, kun pitää vain ne, jotka vapaaehtoisesti haluavat olla jengissä, eivätkä siksi, että on pakko.
Ihan pakko kysyä etä oisitko samaa mieltä jos Mikael Granlund ilmottaskin että haluaa nyt takaisin Ouluun ja kasvattajaseuraansa Kärppiin? Vaikka esim. sen takia että sieltä suunalta on löytynyt joku kiva vosu tai on aina halunnut edustaa Kärppiä ja pakon sanelemana on nyt joutunut edustamaan Hifkiä kun sukset meni ristiin Kärppien seurajohdon kanssa pari vuotta sitten. Miten on?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Karalahti oli kevään 2011 playoffeissa sm-liigan top3-pakki, joidenkin arvioiden mukaan jopa paras puolustaja. Ei Jeren osaaminen katoa kesän 2011 aikana, joten wb Jere Karalahti HIFK:hon, jos päästään sopimukseen siirtymisestä Bluesin kanssa, Jere itse haluaa tulla HIFK:hon ja saadaan aikaan pelaajasopimus, joka mahtuu HIFK:n sapluunaan ja on Karalahden toiveiden suuruinen. Aika monta jossia on edessä ennen kuin Karalahden ja HIFK:n tiet saattaisivat edes teoriassa kohdata, mutta minun HIFKiini nyky-Jere kyllä sopii. Jere on jo maksanut itse todella kovan hinnan kaikista hölmöilyistään ja itse uskon, että ne ovat taakse jäänyttä elämää ja pelaaja keskittyy vain ja ainoastaan peliuransa loppukausien hoitamiseen niin hyvin kuin kykenee. Puolustajaksi Jere ei ole edes iäkäs, kun on 36-vuotias, joten saattaisi vahvistaa HIFKiä vielä usean kauden ajan.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ihan pakko kysyä etä oisitko samaa mieltä jos Mikael Granlund ilmottaskin että haluaa nyt takaisin Ouluun ja kasvattajaseuraansa Kärppiin? Vaikka esim. sen takia että sieltä suunalta on löytynyt joku kiva vosu tai on aina halunnut edustaa Kärppiä ja pakon sanelemana on nyt joutunut edustamaan Hifkiä kun sukset meni ristiin Kärppien seurajohdon kanssa pari vuotta sitten. Miten on?

On aika teoreettinen kysymys, kun Mikael ei halua pois HIFK:sta ja miksi haluaisi Kärpät-joukkueeseen, jossa on vanha kunnon "pelaa ilmaiseksi meillä seuraavat 4 kautta" Junno Tj:n hommissa. Palataan asiaan, jos Granlund haluaa pois HIFK:sta toiseen sm-liigajoukkueeseen, johon en usko.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
On aika teoreettinen kysymys,.
Kyllä, kysmys on aika teoreettinen. Mutta sen tarkoituksena olikin saada kysmyksen vastaaja miettimään että pitäisikö Bluesin/Hifkin päästää Karalahti/Granlund/pelaaja X kasvattajaseuraansa jos pelaaja niin haluaa vai pitää kiinni sopimuksesta ja omista oikeuksistaan. Jos vastaus on toisen kohdalla kyllä ja toisen kohdalla ei, niin sinä on mielestäni selvä ristiriitaa ja silloin vain mielestäni tekopyhää saivartelua.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kyllä, kysmys on aika teoreettinen. Mutta sen tarkoituksena olikin saada kysmyksen vastaaja miettimään että pitäisikö Bluesin/Hifkin päästää Karalahti/Granlund/pelaaja X kasvattajaseuraansa jos pelaaja niin haluaa vai pitää kiinni sopimuksesta ja omista oikeuksistaan. Jos vastaus on toisen kohdalla kyllä ja toisen kohdalla ei, niin sinä on mielestäni selvä ristiriitaa ja silloin vain mielestäni tekopyhää saivartelua.

Pelaaja kannattaa aina päästää lähtemään, jos oikeasti haluaa lähteä. Muuten menee eläminen vaikeaksi kaikille osapuolille. Tämä on käytäntöä ja muu teoriaa. Korvaukset pitää saada ja maksaa, jos sopimuksia puretaan, mutta muu on ihan turhaa asioiden teoretisointia, kun puhutaan elävistä ihmisistä.
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jos vastaus on toisen kohdalla kyllä ja toisen kohdalla ei, niin sinä on mielestäni selvä ristiriitaa ja silloin vain mielestäni tekopyhää saivartelua.

Tämä on itse asiassa hemmetin hyvä pointti ja ajttelemisen arvoinen asia kaikki tyynni.

Näitä "mä haluuuuun"-pelaajia, olivat kuinka hyviä hyvänsä, ei pitäisi arvostaa yhdenkään kiekkoperheen jäsenen toimesta! Mutta kyllä se tietty laittaa omaakin arvomaailmaa vähän uuteen uskoon kun kyseessä on Heatley (Oilers) tai vaikkapa Eric Lindros (Nordiques) ja tällainen kaiffari olisi tyrkyllä omaan jengiin...
 

Kapo

Jäsen
Pelaaja kannattaa aina päästää lähtemään, jos oikeasti haluaa lähteä. Muuten menee eläminen vaikeaksi kaikille osapuolille. Tämä on käytäntöä ja muu teoriaa. Korvaikset pitää saada ja maksaa, jos sopimuksia puretaan, mutta muu on ihan turhaa asioiden teoretisointia, kun puhutaan elävistä ihmisistä.

Tottakai pitää pelaaja päästää kunhan sopiva kohtuullinen korvaus saadaan sovittua. Ehkä tulkitsen väärin mutta ainakin itse sain King Jeremyn viesteistä sen käsityksen että hänen mielestään sopimus pitäisi purkaa/kaupata tuosta vain pelaajan halutessa (varsinkin kun olisi IFK:hon tulossa :) ).

Jos Jere siirtyy itärajan taakse niin jääkö Melart sitten ilman pelipaikkaa? Jos näin niin Melart + muutama kymmenen tonnia vs. Jere olisi varmaan ihan kohtuullinen kauppa molemmille. Meillä ei oma junnutoiminta tuota isokokoisia pelaajia ollenkaan ja näen Melartissa ihan potentiaalisen fyysisen liigapakin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikkien suureksi yllätykseksi mä kuulun siihen väestönosaan, jonka mielestä Jeren uran IFK:ssa tulisi olla ohi. Liian paljon on tapahtunut ja vaikka Jere on (ainakin näennäisesti) parantanut tapansa ja tsempannut elämässään, joitain asioita ei vain voi unohtaa. Anteeksi voi toki antaa, mutta kyllä mun mielestä Jere on toiminut IFK:ta kohtaan niin törkeällä tavalla, että ei niitä voi vain villaisella painaa. Niin makaa kuin petaa.

Olen kuitenkin henkisesti valmistautunut siihen, että Jere IFK-paidan päälleen tulee vielä pukemaan, ja jos ja kun näin tapahtuu, Jere on tällöin osa IFK:ta. Hurraan hänelle ja hänen esityksilleen, koska kannatan IFK-nimistä joukkuetta. En ole katkera Jerelle mistään, en vain hyväksy hänen menneitä tekojaan. Ja luonnollisesti toivon, että Jere on todella oppinut menneisyydestään ja toivon hänelle kaikkea hyvää. Niin uralla kuin siviilissäkin.

Siihen en missään nimessä usko, että IFK maksaa kymmeniätuhansia Jeren sopimuksen ulosostamisesta. Jonkinlaista vaihtokauppaa voi toki miettiä, mutta en oikein näe sen sopivan IFK:n nykystrategiaan. IFK:lla ei ole yhtään sellaista pelaajaa, ainakaan pakkia, josta kannattaisi luopua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma suhtautumiseni on ns. fifty-sixty. Pisteitä syntyi viime kaudella Espoossa niin paljon, että mielestäni on turha keskustella siitä, olisiko miehen taidoille käyttöä IFK:ssa vai eikö. Ehdottomasti olisi. Maalejakin tuli 11, eli tykki on edelleen kunnossa. Mikään pikakiituri Jere ei ole koskaan ollut, joten sikäli on erityyppinen peluri kuin Järventie. Vanhat toilailut kuitenkin ovat vielä tuoreessa muistissa, mutta onhan niistä jo aikaa ja yhtälailla syyllisiä olivat se toinen Matikainen ja silloiset valmentajat, kun Karalahden annettiin rellestää vapaasti, eikä miestä pistetty kuriin.

Tuleepa Jere takaisin IFK:hon tai ei, niin ihan sama. En itke kummassakaan tapauksessa, mutta totta kai omille hurrataan, vaikka selässä olisi nimi Karalahti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kausi 05-06 jäi mieleen...

...silloin Sheddenin korttitalo kaatui Näätiä vastaan ja se oli siinä (myös itselleni). En varmasti ollut ainoa, joka tunsi samalla tavalla kolmen jatkoaikatappion jälkeen(?!)

Nyt taisi mennä kaudet sekaisin. Kaudella 05-06 Sheddenin korttitalo kaatui HPK:ta vastaan, kun Lundell ei tehnyt yhtään maalia kahdessa viimeisessä välierässä. Ei siihen jatkoaikoja tarvittu, toisin kuin Aravirran ensimmäisellä kaudella 03-04, jolloin puolen Suomen joukkue Oulusta nappasi kolme ja-voittoa ja eteni finaaleihin.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Tottakai pitää pelaaja päästää kunhan sopiva kohtuullinen korvaus saadaan sovittua. Ehkä tulkitsen väärin mutta ainakin itse sain King Jeremyn viesteistä sen käsityksen että hänen mielestään sopimus pitäisi purkaa/kaupata tuosta vain pelaajan halutessa (varsinkin kun olisi IFK:hon tulossa :) ).

Oot tulkinnut hieman väärin, mutta se voi johtua siitä, että muiden kommentit saattavat myös muokata mielipiteitä. Johannes tossa jo vastailikin mun puolesta Barcelonalle (kiitos näistä!), mutta sellainen pointti on jäänyt tässä kohtaa kertomatta, joka on aivan oleellinen. Nyt on huomioitava myös pelaajan ikä ja jäljellä oleva ura. HIFK päästi Järventien pois (ainakin mun käsityksen mukaan), koska ikää alkoi jo olemaan ja ura pikku hiljaa loppusuoralla. Jerenkin ura alkaa olemaan paketissa. Siksi suhtaudun näihin hieman eritavalla kuin esim. 20-vuotiaan räkänokan vaatimuksiin.

Se saattaa olla ristiriitaista, mutta mun mielestä ikä on otettava huomioon myös. Eli perusperiaate on kuten Johanneksellakin:
1. Jos pelaaja todella haluaa pois jengistä, antaa mennä, mutta pääsääntöisesti tästä kuuluu saada asiaankuuluva korvaus. Korvauksen suuruus on mielestäni verrannollinen jäljellä olevan sopimuksen pituuteen, pelaajan arvoon ja myös siihen, kuinka kauan pelaaja on vaikuttanut jengissä ja mitä hän siellä on saavuttanut. Myös se, miten pelaaja pystytään korvaamaan vaikuttaa rahasummaan. Näistä vertailuksi käyvät hyvin futiksen puolelta Torresin ja Mascheranon lähdöt. Pool sai molemmista hyvät korvaukset, etenkin Torresista, mutta niin pitikin, koska vuosia on vielä edessä ja korvaaja piti saada heti. Mascheranosta olisi varmasti voinut lypsää enemmänkin, mutta vaihtoehto olisi ollut se, että hän olisikin jäänyt jengiin, ja olisi aiheuttanut tyytymättömänä pelaajana joukkueelle hankaluuksia. Näin ollen hinta oli siinäkin kohdallaan. Etenkin juuri Mascheranon kohdalla hinta oli hyvinkin sopiva. Ei liian pieni, mutta ei liian suuri, vaan käypä korvaus menetetystä pelaajasta.
2. Jos pelaaja on +35-vuotias, on syytä hieman pudottaa hintapyyntiä tai jättää se kokonaan pyytämättä, mikäli tähän on perusteet. Nämä ovat aina tapauskohtaisia ja toivon, että kaikki nyt ymmärtävät, että tähän kategoriaan kuuluvat ovat yksittäistapauksia. Itse olin ymmärtäväinen, kun Mara päästettiin Ipaan. Tyylikästä ja ymmärrettävää. Mara tuli, näki ja voitti. Kiitos palveluksista. Vastapalvelus oli tietysti palkka, mutta bonuksena nyt siirto "kotiin" ilman korvausta. Jos Mara olisi halunnut lähteä rahastamaan Venäjälle tai muualle, niin silloin en tietenkään olisi puoltanut ilmaista siirtoa, koska pelaajan tarkoitusperät ovat ns. väärät.

Selvensikö tämä nyt yhtään? Mielestäni jo se olisi tyylikästä, että Blues päästäisi Jeren himaan alennetulla hinnalla. Tietyllä tavalla ymmärrän, jos näin ei tapahdu, koska Jere on Bluesin ykköspakki, mutta tässä on kolikolla kääntöpuolikin. Mielestäni näin toimimalla antaa signaalin, että meillä ei pidetä ketään vastoin tahtoaan ja kaikesta voidaan neuvotella. Se on helvetin iso asia, kun puhutaan ihmisistä ja heidän työpaikoistaan.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Selvensikö tämä nyt yhtään? Mielestäni jo se olisi tyylikästä, että Blues päästäisi Jeren himaan alennetulla hinnalla. Tietyllä tavalla ymmärrän, jos näin ei tapahdu, koska Jere on Bluesin ykköspakki, mutta tässä on kolikolla kääntöpuolikin. Mielestäni näin toimimalla antaa signaalin, että meillä ei pidetä ketään vastoin tahtoaan ja kaikesta voidaan neuvotella. Se on helvetin iso asia, kun puhutaan ihmisistä ja heidän työpaikoistaan.
Tämä on todella kaksipiippuinen juttu. Toisaalta olen ihan samaa mieltä, varsinkin jos mietin asiaa työntekijän näkökulmasta. Toisaalta taas päästämällä Jere "alehinnalla" pahimpaan kilpailijaan/finaalivastustajaan voidaan kysyä mikä signaali sillä annetaan esim Bluesin sidosryhmille kuten kausikorttilaisille? Toki kaikki on aina kaupan mutta näen asian niin että jotta Jere päästetään suoraan HIFK:hon pitäisi korvauksen olla suurempi kuin tilanne jossa mies siirtyy vaikka Luulajaan.

Sittenhän tässä on vielä sekin pointti että nykyisellä palkallaan Jere on lähtökohtaisesti erittäin hyvä pelaaja ns hinta-laatusuhteltaan. Jos mies nyt päästetään muualle muutaman kymmenen tonnin korvausta vastaan en ole läheskään varma siitä että Jeren nykyisellä palkalla+korvauksella saadaan yhtä hyvä mies tilalle.

En sano että tämä olisi optimaalitilanne mutta minulle kävisi ratkaisuna tähän tilanne jossa Jere siirtyy KHL:ään ja Blues kuittaa sen kuusinumeroisen summan korvauksena sopimuksen purusta. Jos siinä sitten käy niin että Jeren KHL-sopimus puretaan kauden aikana ja mies palaa sieltä HIFK:hon niin se on minulle ihan ok, HIFK ja KHL-seura neuvotelkoot keskenään sitten mahdollisista kuluista. Lähtökohdan pitää kuitenkin olla se että Jere pelaa ensi kaudella Bluesissa enkä näe mitään syytä Bluesin osalta muuttaa tätä kantaa, ellei sitten korvaus ole mallia "riittävä".
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
#3 kelpaisi minulle paremmin.

Aamen! Kolmonen on ainoa oikea pelinumero herralle.


Puolustajaksi Jere ei ole edes iäkäs, kun on 36-vuotias, joten saattaisi vahvistaa HIFKiä vielä usean kauden ajan.

Saattaisi? Blegissä pelasi todella kovia minuutteja finaaleissa ja kun meillä ei tarvitse peluuttaa yhtä pakkiparia loppuun, niin toisi todellakin leveyttä ja kokemusta pakistoon useammaksi vuodeksi.

Ei nyt viitsi meuhkata tai tästä ketjusta tulee uusi WTC-juupas-eipäs-isäsoli-ketju.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ihan mielenkiinnosta vain, niin haluaisin ehdottomilta Jeren paluun vastustajilta kommentteja ja arvioita Jeren peliesityksistä viime kaudelta Bluesissa. Unohtakaa miehen nimi, historia ja kaikki muu sälä, ja arvioikaa vain siis esityksiä kaukalossa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Unohtakaa miehen nimi, historia ja kaikki muu sälä, ja arvioikaa vain siis esityksiä kaukalossa.

Mitä hyötyä tästä olisi? Eihän niissä mitään moittimista olekaan, paitsi turhia jäähyjä tuli liikaa, mm. kevään pleijareissa, kun liike ei oikein ottanut riittääkseen. Jeren peliesityksillä ei ole tietääkseni mitään merkitystä näiden negatiivisuuksien kanssa häntä kohtaan. Joten ihan turha pähkäilla tuollaista, kun asiat kulminoituvat nimenomaan henkilön aikaisempiin tekemisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Tänne vaan jos saumaa ja haluja on. Aikoinaan vitutti suunnattomasti pyllistys IFK:ta kohtaan, mutta äijä näytti, että pystyy pelaamaan halutessaan helvetin korkealla tasolla ja kausia on vielä jäljellä runsaasti. Viimeisessä finaalimatsissa tuli Jergusta tarkkailtua enemmänkin ja pakko myöntää, että paidan väri oli "väärä". Tänne vaan Maraa stunttaamaan tuttuun ja vaativaan valmennukseen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ihan mielenkiinnosta vain, niin haluaisin ehdottomilta Jeren paluun vastustajilta kommentteja ja arvioita Jeren peliesityksistä viime kaudelta Bluesissa. Unohtakaa miehen nimi, historia ja kaikki muu sälä, ja arvioikaa vain siis esityksiä kaukalossa.

Joo, vastustan Jeren paluuta IFK:hon paitsi jos tulee kunnon korvaus ja jostain saadaan korvaava pakki.

Itse kysymykseen - luulisin nimittäin nähneeni enemmän Jeren pelejä viime kaudella kuin keskiverto palstan IFK-kannattaja. Jere pelasi kokonaisuutena hyvän kauden. En sanoisi kuitenkaan että loistavan. Oli parhaimmillaan runkosarjassa, erinomainen ennenkaikkea pelinrakentajamisessa, myös laukaus OK vaikka on kyllä ollut 5-10 vuotta sitten paljon kovempi yv-pelote. Pudotuspeleissä otti liikaa jäähyjä (esim. ratkaisevassa JYP-välierässä peräti neljä kakkosta). Sanoisin kuitenkin että Jeren parhaat avut olivat johtajuudessa; hän tsemppasi joukkuetta, rakenteli taukojen aikana kuvioita ja huomioi myös joukkueen fanit ympäri kauden. Todella hieno mies. Ja Jere ei tehnyt juuri lainkaan virheitä pelissä (liikaa jäähyjä toki, mutta ei harhasyöttöjä, merkkausvirheitä tms.).
Pelillisesti oli mielestäni kuitenkin Oskari Korpikari selkeästi Bluesin tärkein puolustaja kaudella. Jere oli Bluesille tärkeä, muttei ole korvaamaton. Eli sen kun otatte jos seuranne tarpeeksi maksaa.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Onko Jere Karalahti hyvä puolustaja? - On kiistatta.
Toisiko Karalahti mitään uutta HIFK:n puolustukseen? - Ei mielestäni, Jokela on käytännössä pelaajatyyppinä aivan samanlainen kuin Karalahti, mitä nyt Karalahti ehkä tekee hivenen enemmän maaleja/pisteitä.
Kannattaako HIFK:n hankkia Karalahti? - Ei ylläolevien syiden vuoksi. Jos HIFK jotain puolustajaa hakee niin sen pitäisi olla enemmänkin Järventien tyylinen kiekollinen pakki.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä, kysmys on aika teoreettinen. Mutta sen tarkoituksena olikin saada kysmyksen vastaaja miettimään että pitäisikö Bluesin/Hifkin päästää Karalahti/Granlund/pelaaja X kasvattajaseuraansa jos pelaaja niin haluaa vai pitää kiinni sopimuksesta ja omista oikeuksistaan. Jos vastaus on toisen kohdalla kyllä ja toisen kohdalla ei, niin sinä on mielestäni selvä ristiriitaa ja silloin vain mielestäni tekopyhää saivartelua.
Saivartelua tahi ei niin ymmärrän ja ostankin pointtisi sopimuksien kunnioittamisesta. Mutta!
Niin, se mutta on siksi, että on jossakin määrin eriasia mielestäni se, että onko kyseessä juuri uraansa aloittelemassa oleva talentti, jossa nykytilanteessa joukkueet tekevät myös satsauksia sen suhteen, että kasvattamalla saadaan mahd. jotakin korvauksia, kun kaveri jatkaa uraansa muualla (josta käytännöstä voidaan olla montaa mieltä). Vaan kun kyseessä on kaveri, joka on toisaalta lopettelemassa uraansa ja haluaa ehkä vielä antaa kasvattajaseuralleen jotakin, ja lopetella uransa siellä missä sen on aloittanut, niin kyllä, koen hiukan mauttomaksi tilanteen jossa ehdoin tahdoin estettäisiin pelaajaa mahdolliseksi loppu-urakseen siirtymästä vain koska meillähän oli soppari.
Koen siis että tällaisissa tapauksissa lienee olevan hyvinkin kohteliasta suoda kaverille tämä mahdollisuus ilman erityisempää itkemistä. Ja tämä vain täydentyy ajatuksena kun vielä vaikkapa järventien tapauksessa katsomme mitä hän lyhyenä aikana tarjosi edustamalleen joukkueelle ja tämän kannattajille. Näin kaveri saa mahdollisuuden hyvinkin arvokkaasti hyvässä yhteisymmärryksessä ja toista arvostaen voi toteuttaa ns viimeisen haaveensa ennen uran päättymistä. Uskoisin tämmöisten ratkaisuiden kantavan hedelmää kaikkien joukkueiden kohdalla ennemmin tai myöhemmin. Eli se olisi pitkässä juoksussa kaikille hyödyllistä kun ikäänkuin hiljaisesti kunnioitettaisiin tämmöistä ajattelua.

Jotenkin kuitenkin arvostan tätä halua antaa vielä panoksensa kasvattajaseurallleen, kun luistin vielä kulkee sen verran että on hyödyksi joukkueelle. Näissä ei pelaajakaan enää toivottavasti niinkään katso että miten paljon seura voi maksaa, vaan se tulee arvostuksesta sitä kohtaan mitä seura on aikanaan hänelle edustanut. Eli vaikka kaveri on kiertolainen ja siinä todellinen ammattilainen, niin kuitenkin on se sydän olemassa sinne ns. kotikonnuille.

ps. tämä ei ole puolustuspuhetta sille, että haluaisin nyt bluesin päästävän jeren meille, koska mulle se on ainakin varsin sama tuleeko vaia ei. Itse en hirveästi arvosta tällaisia pelleilijöitä, koska useimmiten kunnollisestikaan elämänsä läpi vetävät immeiset eivät saa anteeksi juuri mitään silloin kun vihdoin jokin virhe elämässä sattuu.
Tämä on enemmänkin vain kannaotto yleisesti tähän käytäntöön. Ja itse arvostan IFK:n johtoa nyt entistäkin enemmän, koska mahdollistivat Järventielle tämän ilman sotaa ja vinkumista. Uskon myös Järventien ja Ilveksen arvostavan samaa asiaa, ja se voi joskus aikanaa tulla takaisin positiivisena asiana jossakin vastaavassa tilanteessa. Menen ja tiedä. : )

Tämän vuoksi en nyt vertailisi edes hypoteettisesti Granlundin siirtymistä vosun perässä nyt takaisin kärppiin tai liki kiekkoeläkeläisen siirtymistä kasvattajaseuraansa.
Jotenkin niistä ei nyt vaan voi puhua edes samana päivänä eikä tällaista vertailua ole mitään aihetta tehdä. JOtenkin vaan uskon, että tällaista bisnestä ei kiekonkaan tarvitse olla, että pitäisi ryhtyä estelemään tämmöisiä siirtoja. Eritoten kun pellaja kuitenkin siihen asti on omilla esityksillään antanut kaikkensa sillä hetkellä edustamalleen seuralle.
No voin olla, ja varmaan olenkin, täysin väärässä tässäkin asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös