Jatkoajan leffakerho

  • 2 310 476
  • 11 991

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Samoista asioista itsekin pidin, joskin jäin ehkä arvosteluissani 3,5/5-tasolla. Hyvä elokuva, mutta ei missään nimessä tuleva klassikko. Hauskaa, että sekä The Greatest Showman että tämä käsittelivät täsmälleen samoja teemoja hieman eri näkökulmista tietenkin. Oli tämä kuitenkin parempi kuin mainitsemani musikaali.

Edit. Seuraavaksi The Florida Projects ja sitten ne kolme kylttiä. Note to self: älä lue arvosteluja ennen teatteriin astumista. Häiritsee liikaa eläytymistä itse elokuvaan.

On kyllä vääryys, jos Shape of Water voittaa ison osan 13 ehdokkuudestaan. Tai ainakaan sen ei pitäisi voittaa parhaan elokuvan pystiä. Parhaasta kuvauksesta tai maskeerauksesta yms. saakin voittaa minun puolestani, mutta vaikka leffa oli ihan ok, niin ei se mikään klassikko ollut eikä vuoden parhaimmistoa.

Tosin en kaikkia parhaan leffan ehdokkaita ole vielä nähnyt. Three Billboardsin katsoin äskettäin, se oli minusta oivallinen ja äkkiväärä draama. Ei missään nimessä mikään komedia muutamasta absurdista hahmosta ja tilanteesta huolimatta, pikemminkin naurun takana oli koko ajan traagisuus ja lohduton suru, varsinkin päähenkilöllä.

Kohtahan Oscar-gaala jo onkin!

Yle televisioi gaalan su-ma välisenä yönä 4-5.3., ja ma-iltana tekstitetty jälkilähetys. Sekä televisiossa että Areenassa. Myös Oscar-aiheisia leffoja luvassa viikonloppuna, kertoo Ylen artikkeli.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aus dem Nichts, eli suomeksi vissiin Kuin tyhjästä. Varmaan yksi vuoden kovimmista elokuvista ja keskustelua herättänee. Lahjakas saksanturkkilainen elokuvantekijä Fatih Akin tunnetaan mm. sellaisista aiemmista töistään kuin Suoraan seinään ja Soul kitchen. Pääosassa Diane Kruger näyttää että on hänestä vaativampiinkin rooleihin kuin mitä hollywoodissa yleensä hänelle annetaan. Erinomaisen hyvin tehty elokuva, oikeussalista (joo tässäkin elokuvassa joudutaan sinne, vaikkei olekaan amerikkalainen leffa) tosin olisin halunnut nopeammin eteenpäin. Jotenkin Hanekrmaisella tavalla tunteita aiheuttava ja provosoivakin elokuva.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aus dem Nichts, eli suomeksi vissiin Kuin tyhjästä. Varmaan yksi vuoden kovimmista elokuvista ja keskustelua herättänee. Lahjakas saksanturkkilainen elokuvantekijä Fatih Akin tunnetaan mm. sellaisista aiemmista töistään kuin Suoraan seinään ja Soul kitchen. Pääosassa Diane Kruger näyttää että on hänestä vaativampiinkin rooleihin kuin mitä hollywoodissa yleensä hänelle annetaan. Erinomaisen hyvin tehty elokuva, oikeussalista (joo tässäkin elokuvassa joudutaan sinne, vaikkei olekaan amerikkalainen leffa) tosin olisin halunnut nopeammin eteenpäin. Jotenkin Hanekrmaisella tavalla tunteita aiheuttava ja provosoivakin elokuva.
Iso suositus täältäkin. Kruger veti hienon roolin ja leffan kun katsoi ilman mitään ennakkotietoja oli todellakin positiivinen yllätys.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kuinka monelle tämä youtube-kanava on tuttu? CineFix - YouTube
Itse olen katsellut jo vuosien ajan Cinefixin tekemiä listauksia, sillä heidän fokuksensa ei ole niinkään blockbustereissa, vaan taiteellisissa sekä ennen kaikkea klassikkofilmeissä aina Jenkeistä Japaniin ja action-pätkistä trillereihin. Toki jotkut heidän suosikeistaan menevät täysin yli hilseeni (kuten vaikkapa Annie Hall), mutta useimmiten heidän sadoista listauksistaan löytyy todellisia helmiä.

Lainasin tänään kirjastosta Steve McQueenin tähdittämän The Great Escapen, jonka ajattelin katsella heti, kun siihen aukenee tilaisuus. Tuollaisia ajattomia klassikoita ei edes Ylen Areenassa näytetä kuin ehkä kerran vuodessa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kuinka monelle tämä youtube-kanava on tuttu? CineFix - YouTube
Itse olen katsellut jo vuosien ajan Cinefixin tekemiä listauksia, sillä heidän fokuksensa ei ole niinkään blockbustereissa, vaan taiteellisissa sekä ennen kaikkea klassikkofilmeissä aina Jenkeistä Japaniin ja action-pätkistä trillereihin.

Täällä on cinefix tuttu kanava. Todellakin menevät taiteellisuus edellä melkeinpä nörttimäisellä tasolla jolle itsekin nauravat monissa videoissaan. Esim top montage-videossa laittoivat Rockyn ykköseksi ja perusteina muistaakseni "tiedostamme että yleensä näissä listauksissa valitsemme sen taiteellisimman version mutta tällä kertaa ei ollut muuta vaihtoehtoa kun Rocky oli pakko valita."

Ovat myös viime päivinä käyneet oscarehdokasleffat läpi ja niiden perusteella tuntuu että Get Out on vahvoilla mitä en ymmärrä sitten lainkaan.

Edit. Oli pakko käydä tarkistamassa ja tottakai muistin pykälän verran metsään. Listasivat siis montagetyyppejä ja harjoitusmontage oli sijalla 8 ja siitä kategoriasta valitsivat Rockyn sanoilla "we're not always pretentious film snobs picking the artsiest film. Sometimes we gotta to go with the obvious answer."
 
Viimeksi muokattu:

Buster

Jäsen
Onpas tylyä ja virtaviivaistettua ajattelua jonkun nimettömän äänestäjän Oscar-valinnat: Linkki Hollywood Reporterin haastatteluun . Nuo kun sanoisi omalla nimellä, niin saisi varmaan alkaa miettiä jotain muuta uraa. Vähän säpsähdyttävää kyllä kun sitä on niin tuntunut kuulemaan eritoten näyttelijöiltä aina vain pelkkää hyvää ja pieniä valkoisia valheita.

Sieltä löytyy sattumalta myös se perustelu miksi The Shape of Water tuntuu ennakkosuosikilta Parhaan leffan kisaan. Three Billboardsille löytyy varmasti paljon rakastajia, mutta sitten on näitä jotka ehdottomasti vihaavat sitä sijoittaen sen äänestyslistansa jumbosijoille. Shape of Waterista on helppo pitää ja 13 ehdokkuuden perusteella elokuvalla riittää ihailijoita. Lisäksi on tuntunut jo jonkin aikaa, että kyseessä olisi nimenomaan näiden kahden välinen kaksintaistelu, joten jotkut voivat jopa taktikoida ylläolevaan tapaan ja laittaa sen Shape of Waterin ykköseksi, koska eivät halua Three Billboardsin voittavan missään nimessä. Äänestyksessä ei valita parasta elokuvaa, vaan keskimääräisesti suosituin elokuva jonka voiton kanssa kaikki voivat elää. Äänestystapahan on "preferential ballot", jossa äänestäjä laittaa kaikki elokuvat parhausjärjestykseen. Jos ei mikään elokuva kerää 50 prosenttia ykkössijoista, niin vähiten ykkössijoja saanut elokuva eliminoidaan ja näillä listoilla eliminoidun leffan alla olleet elokuvat nousevat pykälällä ylöspäin. Näin jatketaan kunnes joku sen 50 prossaa rikkoo.

Voi kai Dunkirkillakin olla jotain mahdollisuuksia jo koska keräsi toiseksi eniten ehdokkuuksia. Mutta sen ongelma on alusta asti ollut tarinan tietty kasvottomuus vailla mitään samaistumiskohteita. Kieltämättä tuon äänestäjän tapaan itsekin vähän toivon, ettei ainakaan Get Out ratsasta poliittisella kortilla voittoon.

Mielenkiintoinen näkemys tosin tuolla oli noista näyttelykategorioista, joissa on tuntunut voittajat aika kiveenhakatuilta. Uskoin ennakkoon, että Three Billboardsin vihaaminen olisi rajoittunut vain itse elokuvaan ja sen käsikirjoitukseen. Mutta tuo äänestäjä ei ainakaan pitänyt näyttelijäsuorituksistakaan, vaan vähätteli niitä melkein samanlaisella angstilla kuin itse elokuvaakin.

Tuo dokkaripuoli on kyllä taas kerran vähän huvittava. Kunkin kategorian haarajäsenistö, eli tässä tapauksessa dokkarihaara, valitsee keskenään ennakkoon nämä ehdokkaat. Nyt viimeiset vuodet dokkarihaara on jättänyt pois muutamia vuoden suosituimpia dokumentteja, oletettavasti kun ne eivät kanna riittävää yhteiskunnallista arvoa ja koska ne todennäköisesti kaiken lisäksi voittaisivat. Tänä vuonna Jane on jätetty pois. Takana on kai se, että siitä lähtien (2012) kun koko akatemia on saanut äänestää kaikissa kategorioissa, niin parhaan dokkarin on voittanut sellaisia populistisia ja tähtikultin suuntaan kumartavia tekeleitä kuin Amy, Searching for sugar man ja 20 feet from stardom. Taakse taas on jäänyt sellaisia merkityksellisiä ja maailmaa muuttavia teoksia kuin The Act of Killing. Ja se jäytää dokkarihaaran jäseniä kun kiihkeiden poliittisten puheiden sijaan kiitellään Amy Winehousea.

Toivottavasti Icarus tuon voittaa. Avasi hienosti sitä kaikkea uutisointia Venäjän doping-skandaalin takaa. Tekijällä kävi aivan käsittämätön flaksi, minkä tosin voi kai nähdä jollain lailla negatiivisena asiana.

Omat Oscar-veikkaukset on jo tehtynä ja ei muuta kuin maanantaiaamua odottelemaan, että saa alkaa tallennukselta katsoa gaalaa. Livenähän se tietysti olisi parasta katsoa, mutta kun tätä jonkin verran tulee odotettua, niin tärkeintä on pysyä hereillä ja nähdä gaala kokonaisuudessaan. Bonuksena vielä lyheneekin kun saa kelata "mainoskatkojen" yli.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Vihdoin sain "oman hevosen" kisaan. Mitään tajunnan räjäyttävää leffaa ei viime vuonna julkaistu ja paras leffa-kategoriassa olenkin lähinnä Shapen ja Billboardsin kannalla koska Lady Bird ja Get Out ovat ehdolla vain poliitisista syistä.

"Oma hevoseni" löytyykin miespääosa-kategoriasta = Denzel Washington teki hehkutettavan suorituksen Roman J. Israel, Esq. leffassa. Elokuva kosketti ja sai minut todellakin välittämään päähenkilöstä joka on ollut harvinaista viime vuosina. Sitten varsinkin se loppukohtaus
Kun dialogi Colin Farrelin kanssa loppuu ja Denzel lähtee kävelemään poispäin ja Colin huomaa auton lähtevän Denzelin perään... siinä kohtaa kaikki tiesi mitä on tapahtumassa ja melkein pala nousi kurkkuun. Bravo!
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Vajaavaisten googletustaitojeni takia en löytänyt tietoa onko leffa tulossa teatterilevitykseen suomessa mutta jos ei tarvitse tekstityksiä niin itse katsoin hd:na putlockers.la sivustolta.
Unohdin lisätä kysymykseeni yhden sanan, eli "Onkos tuo leffa jossain laillisesti nähtävillä Suomesta käsin?"
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Unohdin lisätä kysymykseeni yhden sanan, eli "Onkos tuo leffa jossain laillisesti nähtävillä Suomesta käsin?"
No kai nyt minkä tahansa julkaistun elokuvan saa netistä ladattua itselleen... ihan laillistahan se edelleen on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Oisko jotain kättä pidempää tähän? Esim lainvoimaista tuomiota?

Voihan tuollaisen googlata vaikka Suomesta, jossa esimerkiksi muistaakseni hyvin nuori tyttö latasi jonkin suomalaisen uutuuskappaleen netistä ja isästä tuli maksumies 600 eurolla. Siitä on tosin aikaa, joten en muista miten homma päättyi, mutta oli näitä jotain muitakin vastaavia. Kiristyskirjeitä lähetetään se harva päivä ihmisille, mutta useinkaan ne eivät etene oikeuteen asti, koska joko ihmiset heittävät ne roskiin tai maksavat laskun. En pidättäisi hengitystä, ettei jatkossa homma alkaisi vielä kiristymään, vaikka nyt erinäiset lakifirmat eivät haluaisikaan mennä oikeuteen asti.

Lyödäänkö veto siitä onko lataaminen laitonta vai ei?

Lataaminen omaan käyttöön ei ole koskaan laitonta, mutta jos käytät vaikkapa jotain torrent-ohjelmaa, niin jaat sitä väkisinkin sen verran, että syyte voi tulla. Sinun on aivan turha alkaa väittään, ettei ole jakanut koskaan mitään, jos torrenteilla pelaat.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lataaminen omaan käyttöön ei ole koskaan laitonta, mutta jos käytät vaikkapa jotain torrent-ohjelmaa, niin....
Ja malliesimerkki maalitolppien siirtelystä...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@godspeed Käsittääkseni vertaisverkosta lataamisia nuo, siitähän ei ollut nyt kyse. En ymmärrä miksi kukaan torrentteja enää käyttäisi kun kätevämpiäkin tapoja on.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Paras leffa-oscar menee toivottavasti Shape of Waterille tai Three Billboardsille.
Itse kävin katsomassa silkasta mielenkiinnosta nämä kaksi ja olin kyllä lumoutunut Shape of waterin hyvyydestä. Ainakin itselleni upposi (Pan's Labyrinth ja Pacific Rim kun antoivat aika ääripäät mitä odottaa). Toki jos sitä alkaa pilkkomaan tuollaisiksi kuten edellisissä spoilereissa, niin hiukan hassullehan se vaikuttaa. Mutta pidin kyllä kokonaisuutena paljon ja saa näyttää paremman leffan ehdokkaista, niin mielelläni katson senkin.

Three Billboards oli myös hyvä. Mutta elokuva, jossa ei käytännössä tapahdu mitään ja toisaalta tapahtuu paljonkin, on perus draamakamaa, ei sen ihmeempää. Alkoi myös vituttamaan päänaisen kyynisyys pidemmän päälle. Liian yksipuoleiseksi oli nyt lipsahtanut käsikirjoitus hänen kohdallaan.

All in all, todella hyviä elokuvia kummatkin. Suosittelen.

Note to self: älä lue arvosteluja ennen teatteriin astumista. Häiritsee liikaa eläytymistä itse elokuvaan.
Tämä vahvasti. Pyrin pitämään itseni tietoisesti poissa elokuvien (tai vaikka videopelien) arvosteluista. Ainakin niistä ennakkoon itseäni kiinnostavimmista. Jotenkin se on niin siistiä, kun ei oikein tiedä mitä edes odottaa. Vastakohtana taas ne jotkut moniminuuttiset trailerit, joissa tuntuu että näytetään koko elokuva lyhennettynä.

Katselin kaverin suosituksesta Bone Tomahawk (2015) elokuvan. Vaikka erinäisissä nettiarikkeleissa se luetaan ”horror western” –kategoriaan, niin mielestäni se oli vain pätevä ja tyly western.

Tästä piti vielä mainita, kun tuli itsekin tämä katseltua - myös kaverin suosituksesta. Ihan hyvä leffa ja tosiaan toi ulkonäön kierrätys huvitti itseänikin. Tämä horror/kauhu on vaan aivan liian lavea genre. Gore pitäisi ottaa käyttöön niille luokitukseksi, joissa tämä nk. horror on vaan satunnaisia sisäelimiä tai jotain muuta silpomista tms. Horroriin sitten ne aidot kauhuelokuvat.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kuka ihme lukee valtamedian elokuva-arvosteluita ylipäätään? Ne ovat vain mainoksia joko lehdelle tai elokuvalle tai kummallekin yhtäaikaa, mutta mitään analyyttistä et niistä löydä, jolloin esimerkiksi oman näkemyksen haasto elokuvan näkemisen jälkeen suhteessa omaan tulkintaan olisi paikallaan. Mutta eihän elokuva ole enää kiinnostava keskustelunaihe, kun sen on jo nähnyt.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Three Billboards oli myös hyvä. Mutta elokuva, jossa ei käytännössä tapahdu mitään ja toisaalta tapahtuu paljonkin, on perus draamakamaa, ei sen ihmeempää. Alkoi myös vituttamaan päänaisen kyynisyys pidemmän päälle. Liian yksipuoleiseksi oli nyt lipsahtanut käsikirjoitus hänen kohdallaan.

Joo olihan se nainen ihan päin helvettiä mutta sitähän siinä katsojalle tyrkytettiin että hänellä on oikeus olla sekopää ja ajattelematon kun maailma on potkinut häntä päähän joka tilanteessa.
Sympatiat vaihtelivat pitkin elokuvaa henkilöstä toiseen ja jokainen sai palasen joten sen takia tuotos oli keskitason leffoja korkeammalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös