Jatkoajan Geokätköilijät (JatGe)

  • 21 625
  • 98

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Kiva ollut seurata myös omien ja muiden lähettämien travel bugien liikkeitä. Viimeksi eilen bongasin omalta multikätköltä "kulkijan", joka oli laskettu liikkelle v 2005 ja matkaa on kertynyt liki 45 000 km.

Tämä on kyllä totta ja on kyllä hienoa, että kyseinen kulkija on saanut matkata noinkin kauan! Paljon saa lukea, että ihmisten kätköilijät häviää jonnekkin ja jotkut vieläpä ihan alkumatkassa.

Matkaajan elinkaaren kyllä turvaa, jos sen määrää esimerkiksi pudotettavasti vain vaikeisiin kätköihin. Itsellänikin on yksi matkaaja liikkeellä ja se on matkannut viime lokakuusta lähtien 2329.8mi.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt kaikki Twin Peaks fanit huomio:

Vihjeet

5. päivä
Tänään Ne olivat voimakkaampia kuin yleensä
Televisiosta tuleva lempisarjani ruokki niitä
Mahtaako rautakaupasta saada vahvaa muovikelmua?
---------------
Palvelin käyttäjätunnusta ja salasanaa. Palvelimen viesti: "The owls are not what they seem"

Nyt jumalauta, tämä mysteeri on vaivannut jo useamman vuoden. Kyseessä on tämä mysteerikätkö (geocaching.com) ja päivä 5.

En ole katsonut ikinä Twin Peaksia niin syvällisesti, että keksisin mitä tuo meinaisi. Wikipedia sekä Google koluttu läpi ja tiedän kyllä mistä tuo "The owls are not what they seem" on mutta en keksi mikä voisi olla käyttäjätunnus ja salasana.

APUA!
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
En ole katsonut ikinä Twin Peaksia niin syvällisesti, että keksisin mitä tuo meinaisi. Wikipedia sekä Google koluttu läpi ja tiedän kyllä mistä tuo "The owls are not what they seem" on mutta en keksi mikä voisi olla käyttäjätunnus ja salasana.

APUA!

Ensimmäisenä tuli mieleen että vastaus olisi Dale Cooper.
Käyttäjätunnus Dale ja salasana Cooper?
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensimmäisenä tuli mieleen että vastaus olisi Dale Cooper.
Käyttäjätunnus Dale ja salasana Cooper?

Nope. Tuota on tullut koitettua jo useammassa eri muodossa. Samoin giant, owls ja kaikki mahdolliset suomennokset. FBI, agentti ymym... Toi on kuitenkin joku selvä mitä ei tajua.
 
Viimeksi muokattu:

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
72 kätköä löydetty tässä muutaman vuoden aikana. Jonkin aikaa unohdin koko touhun mutta siitten huomasin, että kotikunnallani onkin vuoden aikana tullut monta kätköä lisää, ja innostuin taas hommasta.

Geokätköilyä harrastan lähinnä sen vuoksi, että siinä tutustuu uusiin mielenkiintoisiin kohteisiin. Monenmoista museota ja muita historiallisia paikkoja sitä onkin tullut kierreltyä ja opittua paljon sellaista, mitä muuten olisin tuskin tullut tietämään.

Toki se ilo minkä tuntee, kun löytää jonkun haasteellisen kätkön, antaa myös motivaatioita harrastukselle. Kaikki kätköt kun olen hakenut kävellen/pyöräillen niin jaan itse kätköt kahteen eri lohkoon.
Toisessa ovat kätköt, jotka ovat niin kaukana jossain pusikon huitsissa, että itse kohteen löytäminen voi olla hankalaa, vaikka itse kätkön löytäminen voi olla sitten helppoa kun osuu oikeaan kohteeseen.

Sitten on kätköjä, jotka ovat tutussa kohteessa mutta, jotka eivät tahdo löytyä millään.

Molempiin tapauksiin törmäsin eilen hakureissulla ja samalla tuli kivasti tehtyä noin kolmenkymmenen kilometrin pyöräreissu ja tutustuttua yhteen täysin minulle entuudestaan tuntemattomaan mutta historialliseen ja mielenkiintoiseen paikkaan.
Hain kaksi kätköä ja löysin molemmat. Ensimmäinen oli varsin tutun museon ulkoseinässä lähes keskellö kaupunkia. Olin käynyt raapimassa seinää jo kerran aikaisemmin ja nyt löysin kätkön noin puolentunnin koluamisen jälkeen. Jokunen jästi siinä hieman ihmetteli mutta ihmetelkööt, Suomi on vapaa maa.

Sitten suuntasin kaus pöpelikköön eräälle 1800-luvun lopulla rakennettuun tehtaalle, josta nyt tosin oli jäljellä vain muistomerkki keskellä sankkaa metsää. Kohde oli vaikeahko löytää mutta kätkö oli sitten helpossa paikassa muistomerkin takana postilaatikon tapaisessa boxissa.


Mukava harrastushan tämä on! Suosittelen kaikille!
 
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Tasuno Tasalakki
Maaliskuussa aloitin kätköilyn ja nyt on kasassa 467 löytöä sekä 15 FTF:ää. Omiakin kätköjä on tullut piilotettua toistakymmentä, joista 3 on mysteeriä ja yksi wherigo, jonka päätin tehdä huomattuani ettei ohjelma, jolla niitä tehdään olekaan kovin vaikeakäyttöinen. Tähän mennessä Android ja c:geo on riittänyt hyvin, mutta olen huomannut, että esim. puhelimen ja halvahkon, mutta paikannukseltaan valioluokkaisen Garmin eTrex 20:n yhdistelmä voisi toimia parhaiten.

Omalla kätköllä tapasin kesällä sattumalta naapuripaikkakuntalaisen Tappara-fanin ja tapaamisesta alkaen on tullut muutama yhteinen reissu hänen ja vaimonsa kanssa sekä yhdessä on lähdetty naapurikuntiin ftf-jahtiin, kun oma ajokortti on vasta tuloillaan. Yhteistä peli- ja kätköilyreissuakin on kaavailtu keväälle. Juuri tässä lauantainakin oli tylsä päivä paikallispeliä odotellessa, kunnes puhelimeen kilahti ilmoitus neljästä uudesta laavukätköstä paikkakunnalle ja sinnehän oli isän kanssa salamannopeasti lähdettiin ja tuloksena oli 3 ftf:ää juoksujalkaa autosta satoja metriä laavulle ja hetki ajoa ja seuraavalle laavulle. Viimeisellä paikalla sitten tavattiinkin em. tuttujen kanssa samoissa puuhissa ja saatiin logata yhteinen ftf, kun pitkän etsiskelyn jälkeen bongasin purkin.

Koukkuunhan tähän on jäänyt ja pahasti, tuntuu että kiekon seuraaminenkin on vähentynyt kätköilyn myötä. Olen myös huomannut kuinka paljon sosiaalisia suhteita kätköilyssä syntyy erilaisten miittitapahtumien kautta ja olenkin erään miitissä tavatun kätköilijän kanssa käynyt muutamalla "turneella" ja syksyn pimeissä illoissa ratkottuja mysteerejä olisi joskus tarkoitus yrittää hakea 100 vuorokaudessa Seinäjoki-Jyväskylä -akselilta. Oman auton ja ajokortin saaminen helpottaa kätköilyä niin paljon, että pitää toivoa ettei homma karkaa käsistä, jos päätän esim. ryhtyä haastekätköjä suorittamaan.

Mites muilla muovipurkinmetsästäjillä on tämä hullutus viime aikoina sujunut?
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Mites muilla muovipurkinmetsästäjillä on tämä hullutus viime aikoina sujunut?
Täytyy kyllä sanoa, että tämä harrastus on jäänyt aika pahasti jalkoihin Ingressille sen jälkeen, kun se tuli kuvioihin yli vuosi sitten. Yhtälailla siinä voi olla sosiaalinen halutessaan, vaikka toki geokätköilyä ei siihen suoraan voi verratakaan. Piruuttani katsoin äsken kätköilysaldoja ja 59 logattua näyttäisi olevan, mutta loggaamattomia on varmasti saman verran ja enemmänkin. Hyvä esimerkki siitä, että pitäisi logata samantien, eikä jättää offline listille yhtään mitään. Vuoden sisään olen vissiin tasan yhden reissun asian tiimoilta tehnyt ja olisi kiva aktivoitua jossain vaiheessa taas jonkun reissun yhteydessä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan tämä kiehtovaa puuhaa keväästä syksyyn, kun ilmat ovat suotuisat. Kiekkokauden aikana ja varsinkaan ihan keskitalvella ei tule juuri käytyä kätköillä, ellei aivan lähiseudulle ilmesty uusia helpohkoja tradeja. Nokia Lumia 630 ja siihen GC Live -sovellus on nyt työkaluina ja hyvin toimii.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Kivaa touhua on, muutamia kätköjä tullut käytyä kun mulla pari luokkakaveria tätä harrastaa. Ekan kätköni löysin kuitenkin vahingossa Traleesta Irlannista, siellä oli semmonen luonnonpuisto missä yhdellä kielekkeellä pari kaveriani istui, menin ottamaan heistä hassunhauskaa kaksarikuvaa alapuolelta ja siinä kielekkeellä oli kivenkolossa kätkö. Siitä se sitten lähti, ei mulla tota ohjelmaa ole kännykässä enkä muutenkaan usein tee, mutta etenkin kesällä oli kiva käydä kävelyillä ja käydä etsimässä kätköjä.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Kyllähän tähän harrastukseen on koukkuun jääty. Harmittavasti vain lähiseudulla on enään pelkkiä mysteereitä, joita en yksinkertaisesti osaa ratkaista.

Esimerkiksi tässä yksi: http://www.geocaching.com/geocache/GC52V1V_qr-koodi-paimio-alphabet-q

QR-kuvasta paljastui teksti: "Ei tämä näin helppo ole!" No ei todellakaan ole! Miten tuonkin lauseen osaisi kääntää koordinaateiksi?

Oisko jollain heittää jotain vinkkiä?
 

Pawe87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ura, Hermes
Tulipahan tähänkin harrastukseen hurahdettua. Kävi vähän samoin kun golfin kanssa: "Minähän en ikinä tämmöstä viitti edes kokeilla! Ihan hullua ja hyödytöntä!" No kokeilin kuitenkin ja koukkuun jäin. Ei vielä paljoa ole tullut kätköjä haettua, mutta eihän tässä hätäillä tarvitse. Mukavasti löytyy tässä Kokkolan alueella kätköjä, ja pari-kolme päivässä on tarkoitus käydä nappailemassa.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Nostellaanpa ketjua ylös, kun tuli itse hurahdettua tähän keväällä, ja varmasti täällä on useampia ketkä tätä harrastaa.

Joo. Toukokuun 29. se sitten iski. Tyttäreni oli käynyt kavereittensa kanssa kätköilemässä, ja kertoikin siitä, mutten silloin juuri asiasta kiinnostunut. Tiesin siis asiasta hyvin vähän, ennenkuin tuona toukokuisena iltana kävin vaimoni suostuttelemana etsimässä yhden kätkön läheisen lammen rannalta. Loimme yhteisen nimimerkin ja päätimme logata tuolla nimimerkillä löytämämme kätköt. Sovittiin oikein, että etsitään kätköjä yhdessä, joten saataisiin parisuhteeseen uusi harrastusmuoto. Ja jukoliste että tämä harrastus on vienyt mennessään! Lähes kaikki lappeenrannan tradit on tullut etsittyä yhdessä, ja tietenkin etsintäpiiri laajenee kokoajan. Pirun hauskaa on ollut löytää sellaisia paikkoja kotikunnasta, joitten olemastaolosta et tiennytkään. Lapsetkin on saatu välillä mukaan, ja mikäs sen parempaa, kuin saada kakarat ylös sohvalta luontoon!

Toki mukaan mahtuu paljon itsekseen haettuja kätköjä, muunmossa oman kalastusharrastukseni vuoksi, Imatralla tulee käytyä Vuoksen rantoja koluamassa, ja tokihan ennen kalastusta pitää jokunen purkki hakea, parhaimpana päivänä.

Vajaaseen kahteen kuukauteen on kätköjä löytynyt 268, kaikki tradeja. Lappeenranta, Joutseno, Imatra ja Savitaipale alkaa olla tradien suhteen melko vähissä, joten pikkuhiljaa pitäisi siirtyä multeihin ja mysteereihin.

Kolme kätköä ollaan piilotettu tähän asuinpaikkamme läheisyyteen. Kolmen sarja on suunnitteilla läheisen pururadan varrelle, mutta itse ainakin olen niin kiero, että purkki kuusen oksassa ei tule kysymykseen, ellei kätkö ole suurehkossa kuusenkävyssä, johon on porattu reikä, ja sieltä löytyy mikro kokoinen putkilo...
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nostellaanpa ketjua ylös, kun tuli itse hurahdettua tähän keväällä, ja varmasti täällä on useampia ketkä tätä harrastaa.

Joo. Toukokuun 29. se sitten iski. Tyttäreni oli käynyt kavereittensa kanssa kätköilemässä, ja kertoikin siitä, mutten silloin juuri asiasta kiinnostunut. Tiesin siis asiasta hyvin vähän, ennenkuin tuona toukokuisena iltana kävin vaimoni suostuttelemana etsimässä yhden kätkön läheisen lammen rannalta. Loimme yhteisen nimimerkin ja päätimme logata tuolla nimimerkillä löytämämme kätköt. Sovittiin oikein, että etsitään kätköjä yhdessä, joten saataisiin parisuhteeseen uusi harrastusmuoto. Ja jukoliste että tämä harrastus on vienyt mennessään! Lähes kaikki lappeenrannan tradit on tullut etsittyä yhdessä, ja tietenkin etsintäpiiri laajenee kokoajan. Pirun hauskaa on ollut löytää sellaisia paikkoja kotikunnasta, joitten olemastaolosta et tiennytkään. Lapsetkin on saatu välillä mukaan, ja mikäs sen parempaa, kuin saada kakarat ylös sohvalta luontoon!
.
Itselläni on menossa jo neljäs kesä kätköilyn parissa. Talvella en juuri purkkeja ole yrittänyt hakea, mutta tämä valoisa vuodenaika on mitä parhainta aikaa tähän touhuun.

Kovin urbaanissa ympäristössä en tykkää kätköillä, mutta maaseudulla ja metsissä on kiva liikkua purkkeja etsien. Olen löytänyt "vain" reilut 650 kätköä pääasiassa Satakunnan maakunnan alueella liikkuen.

Omia piilotuksia on viitisentoista, joista kymmenkunta tradia, sekä pari multia ja mysteeriä.

Hauskaa hommaa, jota voi harrastaa itsenäisesti, mutta kätköilyn ympärille on kehittynyt myös yhteisöjä jotka järjestävät ns. miittejä ja tapaamisia samanhenkisten kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Vantaa, HPK, symp. Haukat, divarit
Nostellaas tätä, tuli taannoin aloitettua kyseinen harrastus. Jos kanssapalstalaisilla on hyviä jääkiekkoaiheisia kätkösuosituksia, otan niitä mielelläni vastaan. Tuli mieleen kurkata onko tästä aiheesta täällä keskustelua kun käväisin Metro Areenan vieressä sijaitsevalla Blues-kätköllä
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Nostellaas tätä, tuli taannoin aloitettua kyseinen harrastus. Jos kanssapalstalaisilla on hyviä jääkiekkoaiheisia kätkösuosituksia, otan niitä mielelläni vastaan. Tuli mieleen kurkata onko tästä aiheesta täällä keskustelua kun käväisin Metro Areenan vieressä sijaitsevalla Blues-kätköllä
No tietenkin kaikki jäähallikätköt, joita nyt on joka liigapaikkakunnalla ja muuallakin. Turhan vähän itse olen halleja kierrellyt, mutta ehtiihän tuota.
 

ardou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1988
Nostetaanpas taas ketjua ylös.

Itse aloitin kätköilyn kolme kuukautta sitten. Huomenna tulee 100 päivää kätköilijänä ja löytöjen määrä on tällä hetkellä mukavat 763 kätköä. Olen siis hurahtanut tähän harrastukseen aika lailla. Aluksi kun kuulin tästä kaverilta, ajattelin että onpas aika naurettavaa puhaa, mutta kun menin mukaan hakemaan paria kätköä, jäin täysin koukkuun tähän.

Aluksi hain pelkkiä peruskätköjä, kun en päässyt sisään millään mysseihn, mutta nyt nekin on alkanut luonnistua mukavasti. Nyt touhu on mennyt sellaiseksi, että ”pakko”metsästää tiettyjä määriä päivälöytyöjä, jotta voi hakea tiettyjä haastekätköjä (mm. 30 erilaista kätköilypäivää yhdestä päivälöydöstä 30. päivälöytöön). Kesän kuumimpina hellepäivinä tuli myös toteuettua sadan löydön päiväkin.

Olen tässä miettinyt, että onko tässä mitään järkeä, kun mieli tekee jo ostaa kiipeilyvälineitä, käsi gps:ää yms. Tällä hetkellä kuitenkin vielä päätynyt siihen, että kännykkä riittää tähän toimintaan.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Nostetaanpas taas ketjua ylös.

Itse aloitin kätköilyn kolme kuukautta sitten. Huomenna tulee 100 päivää kätköilijänä ja löytöjen määrä on tällä hetkellä mukavat 763 kätköä. Olen siis hurahtanut tähän harrastukseen aika lailla. Aluksi kun kuulin tästä kaverilta, ajattelin että onpas aika naurettavaa puhaa, mutta kun menin mukaan hakemaan paria kätköä, jäin täysin koukkuun tähän.

Aluksi hain pelkkiä peruskätköjä, kun en päässyt sisään millään mysseihn, mutta nyt nekin on alkanut luonnistua mukavasti. Nyt touhu on mennyt sellaiseksi, että ”pakko”metsästää tiettyjä määriä päivälöytyöjä, jotta voi hakea tiettyjä haastekätköjä (mm. 30 erilaista kätköilypäivää yhdestä päivälöydöstä 30. päivälöytöön). Kesän kuumimpina hellepäivinä tuli myös toteuettua sadan löydön päiväkin.

Olen tässä miettinyt, että onko tässä mitään järkeä, kun mieli tekee jo ostaa kiipeilyvälineitä, käsi gps:ää yms. Tällä hetkellä kuitenkin vielä päätynyt siihen, että kännykkä riittää tähän toimintaan.

Kiva kuulla, että olet löytänyt kipinän! :) No, ei ole mitään järkeä! :D Teimme kesällä "pienen" trailikierroksen - about 560 kätköä vajaassa viikossa. Päälle vielä parikymmentä saarikätköä pari viikkoa myöhemmin. Itse olen jättänyt kiipeilyt geoapinalleni eli tiimin toiselle jäsenelle. Toki teen oman osuuteni, eli pidän tikkaita ja varmistan köysissä. Kännykkä riittää pitkälle. Jos käsi gps:ää tekee mieli, niin kannattaa hankkia ensin käytetty. Jos joku askarruttaa, niin nimimerkkini on sama niin täällä kuin .comin puolella..
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kova on tahti joillakin. Mulla meni nyt toukokuussa 1000 löydetyn kätkön raja rikki ja aikaa tähän kului rapiat viisi vuotta. Talvella hommat on yleensä tauolla mutta keväästä syksyyn tämä on ihan hauskaa.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kova on tahti joillakin. Mulla meni nyt toukokuussa 1000 löydetyn kätkön raja rikki ja aikaa tähän kului rapiat viisi vuotta. Talvella hommat on yleensä tauolla mutta keväästä syksyyn tämä on ihan hauskaa.
Itselläni tahti 10 vuotta -> 1500 kätköä.. slowcaching..
 

Lahis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Red Wings, Barcelona, AC Milan.
Onneksi tämä ketju on nostettu ylös, sillä muuten ei olisi meikäläisellä ollut tämän ketjun olemassa olosta hajuakaan. Itse olen kätköillyt vajaan vuoden ja löydettyjä kätköjä on tällä hetkellä 131. Tähän asti on kännykkä (OnePlus 5) riittänyt hyvin. Toki löydöt ovat pääasiassa helppoja tradeja, mutta on matkan varella pari multia ja mystiäkin tarttunut mukaan. Olin joskus aikoinaan pohtinut kätköilyn aloittamista, mutta työkaveri sai minut lopulta purkkijahtiin mukaan. Työkaverillani on n. 660 haettua kätköä, mikä sekin on jo mielestäni ihan mukava määrä. Toissapäivänä hämmästeltiin, kun erään kätkön lokiin oli löytönsä kirjannut henkilö, jolla on tilillään jo 61856 kätköä. Ihan älytön määrä ja tulee väkisinkin mieleen, että miten kellään voi olla noin paljon aikaa/innostusta hakea moiset määrät. Luulisi, että töissäkin pitäisi käydä.
 

Majoneesi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki voijjaan tuhota
Noin 7 vuotta, alle 300 kätköä. Hurahtamista ei ole näkynyt, mutta silloin tällöin junnun seurana - jolla löytöjä onkin reippaasti enemmän.

Tradit omaperäisellä toteutuksella (auringonpaisteessa) suosikkeja.
 

Montana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset.
Meillä on perheen kesken yhteinen tili ja joku 1300 löytöä kuudelle vuodelle. Sellaista kivaa kesäpäivän puuhailua, jonka avulla on löydetty ihan kodin lähimetsästäkin jotain uutta ja kiinnostavaa.

Matkaillessa myös mukavaa, kun näiden avulla päätyy paikkoihin, joihin ei perus matkaoppaat osaa. Bonuksena tulee vielä itselle mukavia muistoja tuova "where i have been" kartta kun näyttää kätkökartalla vain omat löydöt.

Itse olen laittanut filtteriin vain helpot 1-2 tradit ja yleensä tulee työmatkoillakin katsottua mitä läheltä löytyisi niillä spekseillä. Suunnitelmissa on ollut väkärrellä puhelimeen appi joka täräyttää puhelinta aina kun lähellä (esim max 100m) on helppo kätkö. En ole vaan saanut aikaiseksi vielä.
 

ardou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1988
Tuli haettua tänään 26 saarikätköä. Se on siinä ja siinä, meneekö 800 rikki tänä viikonloppuna. Tavoite olisi samalla saada syyskuussa tonni rikki, saas nähdä, riittäkö aikaa tuon toteuttamiseen.
Mua on ruvennut tässä viime aikoina ottamaan päähän hirvikärpästen runsaus. Onko kellään mitään toimivaa vinkkiä, jolla noita pirun pörriäisiä voisi välttää mahdollisimman hyvin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös