Jatkoajan Geokätköilijät (JatGe)

  • 21 606
  • 98

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
miten tuon koordinaatin muka voi ratkaista? Ihme höpinää

Kyllä tuosta tietty logiikka löytyy kun numeroita ja tekstiä alkaa sovittamaan.
Siinä höpinässä on usein avain :)

Geochecker olisi kuitenkin aina mukava lisä mysteissä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Hyvin hidas oli alku, mutta nyt on päästy liikkeelle. Viikonlopun aikana hain neljä kätköä. Seuraavalle hakureissulle laitan sitten hyttysmyrkkyä.

T: Nimim. "neljä kätköä, 4645 hyttysenpuremaa"
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Parin kuukautta sitten aloittelin, ja tähän päivään mennessä on kertynyt 55 löytöä. Kaikki ovat olleet tradikätköjä, tosin vaikeus ja maastot ovat vaihdelleet. Mysteereihin ja moniosaisiin en ole vielä perehtynyt.

Pari viikkoa sitten väsäsin myös ensimmäiset omat kätköt ja nyt on kolme peruspurkkia tässä lähitienoolla odottamassa loggauksia.

Yllättävän helposti Lumia 610 opereoi GC Live -sovelluksen kanssa ja koordinaatit täsmäävät hyvin. Alkuun oli vaikeuksia etenkin micropurkkien kanssa jotka oli "camottu" hyvin. Ajan myötä silmä on kuitenkin oppinut erottamaan potentiaaliset piilot myös näitten osalta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onko kenelläkään toiminut Lumia 800 ja Geocaching Live hyvin yhteen? Minulla toimi aluksi, vaan eipä toimi enää. Aiemmin alkoi tehdä sitä, että ~10 metrin etäisyydellä nollapisteestä lakkasi päivittämästä omaa liikkumista. Välillä sovelluksen sulkeminen ja avaaminen auttoi, välillä ei. Eilen sitten tilanne meni jo tragikoomiseksi, kun paikallani seisten sain etäisyyteni nollapisteeseen vaihtelemaan 9 ja 32 metrin välillä, ilmansuunnan vaihdellessa myös.

Taitaapi tämä harrastus jatkua jollain muulla laitteella.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Huhtikuun 11. päivä kuluvaa vuotta rekisteriöidyin Geocaching.com -saitille ja nyt kolme kuukautta myöhemmin, eli tänään tuli sata (100) täyteen löydettyjen purkkien määrässä. Kuusi (6) kätköä olen duunannut itse ja sijoiteillut ne noin 20 km säteelle asemapaikastani.

Muutama travel bug on tarttunut matkaan ja olen pyrkinyt saamaan ne eteenpäin mahdollisimman pian. Yksi oma "reissaaja" on myös jo liikkeellä ja toivottavasti pysyykin mahdollisimman pitkään hengissä. Niitten elinkaari kun on kuulemma joskus aika lyhyt. Osin tahallisesta kiusanteosta, tai sitten vaan inhimillisistä erehdyksistä johtuen.

Mulla oli jo tässä kerran käsissäni reissaaja, joka oli lähtenyt matkalle vuonna 2006 Yhdysvaltain länsirannikolta ja pyörinyt Euroopassakin pitkään. Kilometrejä sillä on takana jo reilut 47000.

Onhan tämä hienoa varsinkin tähän aikaan vuodesta, mutta en usko että syksyllä ja varsinkaan talvella tulee enää lähdettyä maastoon purkkien perässä. Mites muilla Jatkoajan geokätköilijöillä on kesä sujunut?
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yllättävän helposti Lumia 610 opereoi GC Live -sovelluksen kanssa ja koordinaatit täsmäävät hyvin. Alkuun oli vaikeuksia etenkin micropurkkien kanssa jotka oli "camottu" hyvin. Ajan myötä silmä on kuitenkin oppinut erottamaan potentiaaliset piilot myös näitten osalta.

Tää ainakin valittaa jotain kompassijuttua tai jotain tuossa lumiassa kun yrittää pistää jonkun kätkön johon mennä. Tai sitten en osaa jotain, navigoimaa esim autolla toimii, mutta ei muuten. tai sitten en osaa vain..
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mites muilla Jatkoajan geokätköilijöillä on kesä sujunut?

Laiskasti, edellä kuvaamani syyn takia. Alkuun oli hauskaa, kun etsinnän pystyi aloittamaan nollapisteestä, mutta innostus lopahti, kun kätkö olisi pitänyt etsiä noin 30x30 metriä olevalta alueelta. Eiköhän into taas lisäänny, kun saan aikaiseksi hankkia kunnon laitteen. Voisi tulevan koirankin kouluttaa etsimään kätköjä.
 

puumaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo, Sport liigaan kaudelle 14-15
Tää ainakin valittaa jotain kompassijuttua tai jotain tuossa lumiassa kun yrittää pistää jonkun kätkön johon mennä. Tai sitten en osaa jotain, navigoimaa esim autolla toimii, mutta ei muuten. tai sitten en osaa vain..

Lumia 610:ssä on tosiaan puutteena tuo kompassin puute, joten se ei siinä kompassitilassa toimi. Mutta suhteellisen hyvin navigointi onnistuu karttatilassa. Itse tulee mielummin käytettyä sovelluksena Maaloota, syystä että siihen saa maastokartan.
 

Samurai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS (+sympatiat muille turkulaisseuroille)
Itse aloittelin otsikon mukaista harrastusta pari viikkoa takaperin, kalustona Lumia 820&GC Live. Olen toistaiseksi ollut positiivisesti yllättynyt ainakin tuon GC Liven toimivuudesta, kuvittelin aikaisemmin ettei kännykän gepsin tarkkuus kätköilyyn riittäisi. Mukava ja luonnonläheinen harrastushan tämä on tällaiselle urbaaniin ympäristöön muuttaneelle entiselle maalaispojalle.

Toistaiseksi olen rajoittunut pelkästään tradikätköihin, vaikeusaste on ollut vaihteleva. Mielestäni kaikkein paras puoli tähän mennessä kätköilyssä on ollut se, että sinänsä tuttuihin maisemiin ja maastoihin löytää aivan uuden näkökulman ja samalla "löytää" lähiympäristöstään sellaisia paikkoja joita ei muuten tulisi koluttua.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielestäni kaikkein paras puoli tähän mennessä kätköilyssä on ollut se, että sinänsä tuttuihin maisemiin ja maastoihin löytää aivan uuden näkökulman ja samalla "löytää" lähiympäristöstään sellaisia paikkoja joita ei muuten tulisi koluttua.
Juuri samanlaisen ahaa-elämyksen olen kätköilyn myötä kokenut. Omilla kotikulmilla ja naapurikunnissakin on sellaisia mestoja, joihin tuskin koskaan muuten olisi jalkautunut. Kaupungissa samat tutut kadut, pyörätiet ja jalkakäytävät osaa ulkomuististakin, mutta tradikätköjä hakiessa on tullut tutuksi myös monet pururadat, lenkkipolut jne. Tämä todellakin motivoi liikkumaan ja on erinomaista vastapainoa istumatyölle. Samalla se tarjoaa älyllisen haasteen, kun on selkeä tavoite löytää maastoon piilotettuja kohteita.
 
Viimeksi muokattu:

Tippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kouvolan Kiekko
Liikuntamuoto, jonka yhteydessä joutuu vähän käyttämään aivojakin välillä. :) Reilun vuoden olen nyt harrastanut, ja 188 purkkia olen löytänyt. Talvella ei hirveästi nappaa etenkään metsään mennä, kun kengissä on sen jälkeen kilo lunta. Ja myöskään jotkut kokoluokkaa small/regular-purkitkaan ei nappaa jossain keskellä metsää, koska ne ovat järjestäin jonkun ison kiven juurella haudattuna pienen kivikasan alle ilman mitää tarinaa.

Laitteena minulla Samsung Galaxy S2. Kaveri suositteli tuota sen gepsin takia, eikä kyllä ole ollut mitään valittamista. Tosin meinasin kyllä ihan kunnollisen laitteen hommata eli oisko mitään suosituksia?
 
Viimeksi muokattu:

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Tosin meinasin kyllä ihan kunnollisen laitteen hommata eli oisko mitään suosituksia?

Kyllä! Alla linkit Garminin sivustolle.

Garmin eTrex 20 Edullinen ja helppokäyttöinen.
Värinäyttö ja muistikorttipaikka mahdollistavat samoilun. Muistikorttipaikka on edellytys jotta saat kartat käyttöösi, eihän laitteella mitään mikäli et karttoja saa siihen ladattua(oma mielipide).

Topo Pro V3 Light
Halpa ja tarkka kartta kaikkeen metsässä liikkumiseen. Karttojen hinnat ovat tulleet alas valtavalla tahdilla. Tämän huomaa jos on viimeisen parin vuoden aikana joutunut investoimaan metsäkarttoihin.

Tuolla yhdistelmällä on tullut haettua muutaman kymmenen kätköä hiljattain. GPSmap 62s ollut myös päheä laite mutta eTrex 20 on sopivamman kokoinen taskuun.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Itsellä Garminin 450 ja geocache.fi sivustolla on linkki todella hyvään ilmaiseen maastokarttaan, vaatii gepsin jossa on muistikortti tiedoston koon vuoksi.

Minulla ja vaimolla löytöjä paria vaille 1100, Suomenlinnassa oltiin purkkeja hakemassa toissa viikonloppuna ja yövyttiin samalla Katajanokan vankilahotellissa, sieltäkin saatiin yksi.

Mukavaa oli kierrellä purkkeja ja terasseja :)
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
28 kätköä löydetty ja äsken törmäsin ensimmäiseen geokolikkoon ja pitihän se ottaa mukaan. Tiedän sen, että minun pitäisi merkitä nyt jotain tuonne sivustolle, mutta en vain osaa! Valitsenko logatessani tämän retrieve from vai grab it vaihtoehdon ?
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
28 kätköä löydetty ja äsken törmäsin ensimmäiseen geokolikkoon ja pitihän se ottaa mukaan. Tiedän sen, että minun pitäisi merkitä nyt jotain tuonne sivustolle, mutta en vain osaa! Valitsenko logatessani tämän retrieve from vai grab it vaihtoehdon ?
Jos kolikko näkyy löytämäsi kätkön inventoryssa, niin silloin valitset retrieve from. Tällöin kolikko siirtyy sinun haltuusi. Pudottaessasi sen seuraavaan valitsemaasi kätköön, merkkaat silloin dropped off.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Jos kolikko näkyy löytämäsi kätkön inventoryssa, niin silloin valitset retrieve from. Tällöin kolikko siirtyy sinun haltuusi. Pudottaessasi sen seuraavaan valitsemaasi kätköön, merkkaat silloin dropped off.

Mainittakoon vielä, että grab on yleisesti tuomittava "teko" - tällöin "riistät" kolikon omistajaltaan ennen kuin kolikko on ns. laitettu liikenteeseen. Kannattaa siis odottaa, että kolikon haltija pudottaa sen kätköön ennen kuin otat sen (pudottaminen voi syystä tai toisesta viivästyä).
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mainittakoon vielä, että grab on yleisesti tuomittava "teko" - tällöin "riistät" kolikon omistajaltaan ennen kuin kolikko on ns. laitettu liikenteeseen. Kannattaa siis odottaa, että kolikon haltija pudottaa sen kätköön ennen kuin otat sen (pudottaminen voi syystä tai toisesta viivästyä).
Löysin tässä taannoin TB:n, joka ei kuitenkaan ollut kyseisen kätkön inventoryssa. Otin kulkijan mukaani ja se näytti olevan edelleen henkilön hallussa, joka oli logannut itse kätkön jo reilu kuukausi aiemmin. Toisaalta inventoryyn jäi merkintä toisesta kulkijasta, jota siellä ei fyysisesti ollut. Jossain ohjeissa muistaakseni manittiin, että noin kaksi viikkoa on kohtuullinen aika odottaa kulkijan loggaamista. Merkkasin grab´n tuohon kohtaan, koska aikaa oli kulunut jo niin kauan.

Tietysti niitä saattaa eri syistä kadota muutenkin, inhmillisiä erehdyksiä, tahallista ryöväämistä, milloin mitäkin. Mahdoton travelu bugien ja geokolikoiden liikkeistä on täyttä varmuutta saada, pitää vain luottaa siihen että kätköilijät toimivat vastuullisesti ja herrasmiessääntöjä noudattaen.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Löysin tässä taannoin TB:n, joka ei kuitenkaan ollut kyseisen kätkön inventoryssa. Otin kulkijan mukaani ja se näytti olevan edelleen henkilön hallussa, joka oli logannut itse kätkön jo reilu kuukausi aiemmin. Toisaalta inventoryyn jäi merkintä toisesta kulkijasta, jota siellä ei fyysisesti ollut. Jossain ohjeissa muistaakseni manittiin, että noin kaksi viikkoa on kohtuullinen aika odottaa kulkijan loggaamista. Merkkasin grab´n tuohon kohtaan, koska aikaa oli kulunut jo niin kauan.

Tietysti niitä saattaa eri syistä kadota muutenkin, inhmillisiä erehdyksiä, tahallista ryöväämistä, milloin mitäkin. Mahdoton travelu bugien ja geokolikoiden liikkeistä on täyttä varmuutta saada, pitää vain luottaa siihen että kätköilijät toimivat vastuullisesti ja herrasmiessääntöjä noudattaen.

Itse en ainakaan kolikoita enää laita liikenteeseen, sen verta hävinnyt keräilijöiden taskuun. Yksi kolikoista on USA:n itärannikolla, toivottavasti tulossa kotiin pian.
 

Reznik

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kaverin tiesinkin hommaa harrastavan ja eilen kun sopivilla kulmilla satuttiin olemaan, niin tulipa minunkin ekat kätköt löydettyä ohimennen. Toinen vielä hauskassa paikassa sattui olemaan, kun vinoon veden päälle kasvavasta puusta löytyi purkki.

Tätä harrastusta voisi myös käyttää tekosyynä uuden puhelimen ostoon. Tuo Lumia 520 voisi houkutella, vaikka oman hintahaitarin yläpäässä onkin. Luulisi että pelittää hyvin myös kätköjä etsiessä?
 

Reznik

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tätä harrastusta voisi myös käyttää tekosyynä uuden puhelimen ostoon. Tuo Lumia 520 voisi houkutella, vaikka oman hintahaitarin yläpäässä onkin. Luulisi että pelittää hyvin myös kätköjä etsiessä?

Vastaanpa itselleni muutaman kuukauden ja reilun sadan kätkön jälkeen. Eli aivan hyvin tulee toimeen kyseisellä kännykällä ja GC Live ohjelmalla. Ilman premiumiakin onnistuu hyvin mysteerien/multikätköjen haku, kun waypointseja käyttää hyväksi. Tosin tuli nyt silti premium hommattua, koska sen verran koukussa ollaan. Vaikka toki talvella tahti voi vähän hidastua, mutta eiköhän nämä pienet seikkailut saa välillä ulos suuntaamaan. Kaupunkikätkötkin on ihan hauskoja ja kekseliäitäkin, mutta silti tykkään enemmän näistä lähellä tai kauempana metsiköissä olevista peruspurkeista. Saapahan ainakin rauhassa pyöriä, jos ei satu ihan heti kohdalle osumaan.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vastaanpa itselleni muutaman kuukauden ja reilun sadan kätkön jälkeen. Eli aivan hyvin tulee toimeen kyseisellä kännykällä ja GC Live ohjelmalla.
Itse aloitin kätköilyn viime huhtikuussa Nokia Lumia 610 puhelmilla ja GC Live sovelluksella. Ihan mukavasti tosiaan näillä pärjäsi, varsinkin kesällä tuli tehtyä monta mukavaa reissua luonnohelmaan peruspurkkeja etsien. Nyt syksymmällä en ole enää viitsinyt mennä rämpimään tuonne vetisiin maastoihin ja lähistöllä olevat potentiaaliset kaupunkikätkötkin kolusin jo kesällä.

Kuitenkin lokakuussa aktivoin vielä kolme travel bugia, jotka jätin lähistöllä sijaitseviin purkkeihin. Niiden liikkumista on sitten pitkän talven aikana mukava seurata, jos ylipäänsä pysyvät "hengissä" miten pitkään.

Heinäkuussa Raumalta lähettämäni ensimmäinen TB ehti jo käväistä Helsingin kautta Kanarian saarten Lanzarotella, ja ilmeisesti se on nyt Ruotsissa jonkun kätköilijän hallussa. Toivotaan että reissaajan matka jatkuisi pitkään.
 
Viimeksi muokattu:

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Kävin täydentämässä talven varalle kätköilyvarustusta kun ne syrjäisemmät purkit vaatii niin paljon tarpomista.

Miehen ja naisen ero tuli esiin tässäkin asiassa, kun vaimo puhui lumikengistä niin minä kävin ostamassa moottorikelkan.

Kyllä yhteiseen harrastukseen pitää panostaa jne.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Itse aloitin kätköilyn viime huhtikuussa Nokia Lumia 610 puhelmilla ja GC Live sovelluksella. Ihan mukavasti tosiaan näillä pärjäsi, varsinkin kesällä tuli tehtyä monta mukavaa reissua luonnohelmaan peruspurkkeja etsien. Nyt syksymmällä en ole enää viitsinyt mennä rämpimään tuonne vetisiin maastoihin ja lähistöllä olevat potentiaaliset kaupunkikätkötkin kolusin jo kesällä.

Kuitenkin lokakuussa aktivoin vielä kolme travel bugia, jotka jätin lähistöllä sijaitseviin purkkeihin. Niiden liikkumista on sitten pitkän talven aikana mukava seurata, jos ylipäänsä pysyvät "hengissä" miten pitkään.

Heinäkuussa Raumalta lähettämäni ensimmäinen TB ehti jo käväistä Helsingin kautta Kanarian saarten Lanzarotella, ja ilmeisesti se on nyt Ruotsissa jonkun kätköilijän hallussa. Toivotaan että reissaajan matka jatkuisi pitkään.

Meikäläisen HTC Desire HD ja c:geo on ollut aika toimiva yhdistelmä varayhteytenä (mikäli akkuparistot ovat vedelleet viimeisiään maastossa). Itse kävin etsimässä viime viikonloppuna kolmisenkymmentä purkkia - osin todellakin siellä märässä metsässä. Syksy on kaunis vuodenaika, joten kannattaa mennä metsäänkin! :)

Omat kolikot ja bugit - no, osa on kadonnut parempiin taskuihin, osa jatkaa matkaansa. Yksi kolikko on Jenkeissä ja yksi Saksassa. Toivottavasti tulevat pian kotiin.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Pian on 200 löydettyä kätköä ja sen lisäksi on 8 omaa piilottamaani kätköä on olemassa. Erittäin mukava harrastus, mutta kätköilytahtini voisi olla vieläkin kovempi. Yksin kun tulee kätköiltyä, niin päivittäin sitä ei vain tule lähdettyä kätköille.

Jos olisi hieman porukkaa, joiden kanssa kävisi purkeilla, niin kyllähän niitä löytäisi varmasti rutkasti enemmänkin.

Osattaisiinko täällä antaa hieman neuvoja koskien seuraavia mysteerejä:

Turtle
http://logo.twentygototen.org/Tiedän, että tähän tarvitaan esim tätä ohjelmaa.

Weapons & Flower dreams

Mustaa valkoisella

Nämä tuottavat itselleni suurta päänvaivaa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mysteerikätköt ovat jääneet minulle aika vieraiksi, tosin yhden "myssen" duunasin kotikulmille äskettäin, mutta yhtään en ole itse vielä ratkaissut. Perus tradikätköjä löysin ekan vuoden aikana about 250, mutta tänä keväänä olen perehtynyt enemmän multikätköihin, ja niissä onkin ollut mukavasti haastetta. Itse olen piilottanut kaikkiaan 10 kätköä.

Kiva ollut seurata myös omien ja muiden lähettämien travel bugien liikkeitä. Viimeksi eilen bongasin omalta multikätköltä "kulkijan", joka oli laskettu liikkelle v 2005 ja matkaa on kertynyt liki 45 000 km.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös