Jatkislaisten rehellisyys testissä

  • 9 685
  • 106

Rahat lompsaan vai takaisin kassaan?

  • Palauttaisin ylimääräiset rahat

    Ääniä: 88 31,4%
  • Pitäisin ylimääräiset rahat

    Ääniä: 192 68,6%

  • Äänestäjiä
    280

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minut on kasvatettu niin perkeleen hyvin ja oikein ja olen Länsi-Suomen läänin rehellisin mies. Tai ainakin rehellisempi kuin te muut. Ja parempi ihminenkin.

Lisäksi minut on kasvatettu siten, että jos joku haluaa antaa minulle lahjan, esimerkiksi rahaa, otan sen kiittäen vastaan. Epäkohteliastahan se on kieltäytyä tai jopa törkeästi palauttaa saatu lahja. Mitäs siihen sanotte?

Tarina tosielämästä: Ylioppilaaksi päästessähän on tapana, että tuttavat yms. laittavat tilille rahaa ja tuovat juhliin lahjaksi vain sellaisen kuoren, josta tämä lahjoitus käy ilmi. Itselleni kävi niin, että paria päivää ennen juhlia huomasin verkkopankissa puolitutun vanhemman pariskunnan muistaneen minua huomattavalla summalla (muistaakseni 500€). Elettiinpä vielä eurosiirtymäaikaa, joten epäilykset olivat aika vahvat, että nyt on käynyt fiba joko 50 euron tai 500 markan suhteen. Suoraan pariskunnalle soittaminen olisi ollut vähän kiusallista, jos kuitenkin olivat tarkoittaneet koko summan minulle antaa. Otin yhteyttä pankkiin, selitin tilanteen ja sovimme että ottavat pankista yhteyttä pariskuntaan ja selittävät jotain "automaattisesta tarkistusjärjestelmästä" ja "pankin virheestä". Viisikymmentä euroa taisin sitten heiltä lopulta saada, ja kaikki olivat tyytyväisiä. Kyllä mä sitten olen hyvä ihminen, ja rikaskin, ei paljon painanut 450 euron tappiot silloin, eikä nyt.

Lisäksi painan vihannesosastolla aina karambolan nappia, vaikka ostaisinkin vaan perunaa. Kaikki voittavat: kassa ei mokaa ja menetä palkkaansa, köyhä kauppias saa katteensa, pieni siivu menee köyhälle karambola-viljelijälle sarvikuonojen maille, somerolainen perunaviljelijä saa yllättäviä lisätilauksia kun kaupassa huomataan että peruna on loppu vaikka koneen mukaan hyllyt pitäisi notkua Nicolaa, ja minä olen edelleen hyvä ja rikas ihminen.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Surullista huomata, että täällä on niin paljon epärehellistä porukkaa kirjoittajien joukossa.

Paitsi että omasta mielestään he eivät ole epärehellisiä, vaan fiksuja kuluttajia.

Epäilen, että tämä on ikäkysymys, kuten muun muassa aasiakas.net-sivustolla olevista tarinoista näkee. Useimmissa kertomuksissa "aasiakas", eli huonosti/typerästi käyttäytyvä asiakas on keski-ikäinen tai vanhempi henkilö. Vaikka nuoriso onkin aina kelvotonta ja laiskaa, niin rehellisiä sentään ovat.

Epäkohteliastahan se on kieltäytyä tai jopa törkeästi palauttaa saatu lahja. Mitäs siihen sanotte?

En muista tiedä, mutta omassa lähipiirissä lahjat on tavattu pakata joko lahjapaperiin tai -kassiin. Mainitsemasi rahalahjat ovat yleensä kirjekuoressa. Kassaneidiltä olen saanut todella harvoin rahaa kauniissa kirjekuoressa.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En muista tiedä, mutta omassa lähipiirissä lahjat on tavattu pakata joko lahjapaperiin tai -kassiin. Mainitsemasi rahalahjat ovat yleensä kirjekuoressa. Kassaneidiltä olen saanut todella harvoin rahaa kauniissa kirjekuoressa.

Ei ole lahjahevosen suuhun katsominen, opetti isäni minulle jo varhain. Mun isä on muuten parempi ihminen kuin sun isä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Paitsi että omasta mielestään he eivät ole epärehellisiä, vaan fiksuja kuluttajia.
Fiksu kuluttaja mielestäni katsoo millaista tuotetta ostaa kannattavaan hintaan. Kassatapahtuma ei kuulu tähän. Rahanvaihto tuotteisiin on erillinen tilanne. Ei raha nyt niin tiukassa voi olla, että pitää repiä pari centtiä väärässä paikassa.

Edit. Lisätty vika lause.
 
Viimeksi muokattu:

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Rehellisesti: Menetkö palauttamaan myyjälle ylimääräiset rahat vai käveletkö vähin äänin pois?

Itse palauttaisin, paitsi jos myyjä olisi ollut erityisen v-mäinen.

Olen juuri tata samaa mieltansa. Riippuu niin kassasta. Jos siina on mukava asiansa hyvinhoitava henkilo, niin totta kai palautan rahat. Mutta jos siina on evvk-tyyppi, joka kylmakiskoisesti hoitaa hommaansa, niin en tietenkaan. Kavelen takaisin kauppaan, haen oluen ja maksan sen silla vitosella.
 

Glove

Jäsen
En palauttaisi. Onhan tuon tapaista joskus meikäläiselle sattunutkin, esim. kerran sain mäyräkoiran yhden pullon hinnalla, kun se skanneri lukikin viivakoodin mäyriksen päädyssä olevasta pullosta, eikä siitä pahvipakkauksesta. Oli parempaa kaljaa kuin tavallisesti, ilmainen viina maistuu aina kummasti.

Vähän samanlainen tapaus, kaksi sidukkaa yhden hinnalla kun tölkit oli semmoisssa kahden tölkin nipuissa. En valittanut yhtöön vaan join mielihyvällä pois.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Palauttaisin, jos huomaan sen siinä tilanteessa. Jostain kaupan ovelta en jaksaisi enää lähteä säätämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös