Jatkislaisten rehellisyys testissä

  • 9 693
  • 106

Rahat lompsaan vai takaisin kassaan?

  • Palauttaisin ylimääräiset rahat

    Ääniä: 88 31,4%
  • Pitäisin ylimääräiset rahat

    Ääniä: 192 68,6%

  • Äänestäjiä
    280

Helmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä palauttaisin. Yleensä maksan kyllä kortilla joten harvemmin tarvitsee tätä miettiä.
Mutta esim raflassa olen palauttanut kerran 30 ekuu baarimikolle.
Tosin jos huomaa vasta kotona niin ei varmaan monenkaan tule lähdettyä vartavasten palauttelemaan rahoja..
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ehdottomasti palautan, jos huomaan heti. Kotona huomatessani en palauttaisi, jos summa on muutama euro ja kauppa sellainen jossa en usein käy.

Perustella en muuten osaa, kun että kotona on opetettu, että varastaminen on rumaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse tilasin kerran muutaman pizzan ja kebabin, maksoin kortilla.
Allekirjoitin kuitin sen tarkemmin katsomatta, kun tuossa hetkessä tärkeämpää on löytää tasainen alusta kirjoittamiselle - eteisen ovi antaa nimittäin aina periksi.

No, sen piti ottaa joku 20 euroa mutta ottikin jostain syystä kaksi euroa. Soitin myöhemmin takaisin et nyt otitte pikkasen liian vähän rahaa, ei ymmärtänyt. Piti vääntää rautalangasta pariin kertaan ja tulihan sieltä sama kloppi uudestaan, pyysi vielä anteeksi ja sai rahansa.

Aikoinaan oli tapana kokoontua lauantai-iltaisin kavereiden kesken jonkun kämpille pelaamaan korttia ja juomaan olutta. Yleensä jossain vaiheessa iltaa tuli nälkä, joten tilasimme pizzat (aina samasta paikasta). Silloin ei vielä oltu kuultukaan mobiilimaksupäätteistä, joten kortilla maksaminen oli aikamoista säätämistä.

Yhden kerran isäntänä ollessani sanoin pojille, että maksetaan käteisellä. Kun pizzat tulivat (hinta 79 mk), ei kenelläkään meistä ollut (pelissä olevien kolikkojen lisäksi) kuin satasia. Maksoimme siis satasella. Pizzan tuoneella kuskilla ei ollut antaa takaisin kuin 11 mk. Hän totesi: "Tänne tule paljo tilaus. Minä olla kymmen markka velka. Minä maksa ensi kerta."

Seuraavalla kerralla oma-aloitteisesti ilmoitti, että kympin velka vähennetään senkertaisen tilauksen hinnasta.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
En palauta. Samoin en käy rutisemaan jos olen väärin saanut. Tosin en ole kertaakaan tuollaista huomannut, kun en rahojani laske ja 99% ostoistani suoritan kortilla.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeksi pääsin testaamaan rehellisyyttäni tällaisessa tilanteessa muutama vuosi sitten.

Paikallisessa kaupassa oli hyvän tovin ollut duunissa nuori ja kaunis kassaneito, joka eräällä kauppareissullani antoi vaihtorahojen joukossa kympin ylimääräistä takaisin.

Uskallan väittää, että olisin jollekin pahemmankin näköiselle tai vaikka miespuoliselle kassahenkilölle sen setelin palauttanut, mutta tässä tapauksessa suoritin rehellisen velvoitteeni joka tapauksessa hetkeäkään miettimättä ja sainkin aika helpottuneen hymyn ja kiitokset palkkioksi rehellisyydestäni. Vielä kun olisin pesää saanut, olisi ollut kympillä kiitettävästi vastinetta. Toisaalta tämä suloinen kaunotar olisi samalla paljastunut halvaksi huoraksi, joten loppujen lopuksi kaikki ok ja ihan hyvä ettei kympistä lähtenyt.
 

Suonikohju

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Reds, Oulun Kärpät
Kesällä H-linnan Rossossa tarjoilijatyttö jätti velottamatta karpalokossun, totta helvetissä maksoin jälkikäteen. Ei tarvi maksaa omistaan, mutta rehellisyys maan perii- loru on täyttä sitä ihtiään. Samalla reissulla sekin nähtiin, kun omat romut oli hukassa. Meikäläinen on koulittu sen verran hyvin, että tavara löytää kyllä omistajansa, mikäli se on minusta kiinni. Kaikki pankkikortteja myöten on toimitettu käyttämättömänä takaisin omistajalleen.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei tuota kyselyn tulosta voi kun ihmetellä. Siinä ei todellakaan ole mitään epärehellistä saati sitten varastamista, jos saa ylimääräistä rahaa eikä palauta niitä. Luuletteko, että yritykset eivät ole laskeneet katteeseen näitä? Jos ostoksesi kaupassa pitäisi maksaa esimerkiksi 43€ ja maksaessasi viisikymppisellä saat takaisin 12€, niin et todellakaan ole varastanut sitä vitosta vaan ne ostokset vain maksavat sen 38€.

Pohdiskelin, että minkälaiset ihmiset ovat oikein äänestäneet tuon palautuksen puolesta. Veikkaan, että jakauma menee suurinpiirtein seuraavasti. 15% on tosi rikkaita. Siis tälläisiä suuren perinnön tai lottovoiton saaneita, mutta ei todellakaan itse omaisuuttaan tienanneita. 25% on "isi maksaa" -tyyppejä. 50% on "nettiegonsa nostattajia", jotka ei todellisuudessa kuitenkaan palautaisi rahoja. 5% ei ole tajunnut kysymystä. 5% palauttaisivat rahat omaa hyvyyttään (=tyhmyyttään).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Analysoidaanpa nyt sitten rahat palauttamatta jättävä porukka samaan syssyyn: 70 % ei tajua mistään mitään ja loput ovat vain ahneita.

Kummallista, että rehellisyyttä pidetään jo tyhmyytenä. Oi aikoja, oi tapoja.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Analysoidaanpa nyt sitten rahat palauttamatta jättävä porukka samaan syssyyn: 70 % ei tajua mistään mitään ja loput ovat vain ahneita.

Kummallista, että rehellisyyttä pidetään jo tyhmyytenä. Oi aikoja, oi tapoja.

Voi kuule, yleisen moraalin ja loputtoman hyvyyden puolestapuhuja sampio. Onhan se nyt tyhmyyttä herran tähden, jos lätkäistään käteen ylimääräinen kaksikymppinen ja sen menee palauttamaan. Siinä ei todellakaan syyllisty rikokseen, jos kassaneidin/sedän virheen johdosta saa liikaa rahaa takaisin. Ja aina voi "päättää", ettei huomannut saaneensa liikaa takaisin, joten myös extrasetelin vastaanottamisesta voi halutessaan tehdä inhimillisen erehdyksen.

Ei minulla ainakaan koskaan niin paljon ylimääräistä massia ole, etteikö ylimääräinen vitonen tai kymppi silloin tällöin ilahduttaisi.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse lukeudun näihin typeryksiin, jotka palauttavat ylimääräiset rahat aina* kun vain erehdyksen huomaavat. "Hyvä teko" lämmittää mieltäni paljon enemmän ja pidempään kuin mahdolliset voitetut eurot.

Viimeksi Jyväskylässä paikallisessa ravintolassa sain oluesta takaisin 15 euroa, vaikka maksoin tasarahalla. Palautin rahat.

*Kerran olen tästä lipsunut. Ostin Alkosta 2kpl 4-päkkiä lonkeroita. Maksettuani ihmettelin ostoksen halpuutta, ja kuitista kävikin ilmi, että myyjä oli laskuttanut toisesta päkistä vain yhden tölkin hinnan. Hetken mietittyäni uskottelin itselleni että Alko on ilkeä monopoli, enkä lähtenyt korjaamaan virhettä.

Ps. Miksiköhän molemmat esimerkit liittyivät alkoholiin..?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voi kuule, yleisen moraalin ja loputtoman hyvyyden puolestapuhuja sampio.
Ai tällainen titteli tällä kertaa. En minä itseäni kovin pyhänä pidä, mutta enemmistöllä on sitten oikeasti läpeensä paska moraali.

Onhan se nyt tyhmyyttä herran tähden, jos lätkäistään käteen ylimääräinen kaksikymppinen ja sen menee palauttamaan. Siinä ei todellakaan syyllisty rikokseen, jos kassaneidin/sedän virheen johdosta saa liikaa rahaa takaisin. Ja aina voi "päättää", ettei huomannut saaneensa liikaa takaisin, joten myös extrasetelin vastaanottamisesta voi halutessaan tehdä inhimillisen erehdyksen.

Ei minulla ainakaan koskaan niin paljon ylimääräistä massia ole, etteikö ylimääräinen vitonen tai kymppi silloin tällöin ilahduttaisi.
Ei toki minuakaan tarkoituksella annettu raha haittaa. Rehellisyys ja suoraselkäisyys sen sijaan ei koskaan ole typeryyttä, ja tässä tapauksessa asiasta ei voida edes keskustella, koska ylimääräinen raha ei ole saajan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jos näin kävisi, niin todennäköisesti ostaisin kyseisellä rahalla jotain ylellistä samasta liikkeestä. Saisivat ainakin rahansa takaisin ja allekirjoittanut saisi hyvän mielen kusetettuaan kauppiasta.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Hyvä AnFa, tahtookirjoittaa ja loput 70% jatkoaikalaisista, vastatkaapa tällaiseen kysymykseen:

Olet ystävällesi velkaa 10 euroa. Maksat velkasi 20 euron setelillä. Ystäväsi antaa vahingossa takaisin kympin sijaan 50 euron setelin. Pidätkö rahat?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Hyvä AnFa, tahtookirjoittaa ja loput 70% jatkoaikalaisista, vastatkaapa tällaiseen kysymykseen:

Olet ystävällesi velkaa 10 euroa. Maksat velkasi 20 euron setelillä. Ystäväsi antaa vahingossa takaisin kympin sijaan 50 euron setelin. Pidätkö rahat?

En pidä, koska ystävän kusettaminen on vähän eri juttu kuin jonkun tuntemattoman kassaneidin/kauppiaan. Minulla se raja kulkee siinä. Lähimmäisiään pitää kunnioittaa, mutta hypermarketketjussa työskentelevä kassaneiti tai ko. lafkan kauppias ei ole lähimmäiseni. Joten kassasta lahjoitettu ylimääräinen kymppi lompakkoon kylmästi ja mukavaan lähikauppaan ostamaan mäyräkoira KOFFia. Näin se menee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En pidä, koska ystävän kusettaminen on vähän eri juttu kuin jonkun tuntemattoman kassaneidin/kauppiaan. Minulla se raja kulkee siinä. Lähimmäisiään pitää kunnioittaa, mutta hypermarketketjussa työskentelevä kassaneiti tai ko. lafkan kauppias ei ole lähimmäiseni. Joten kassasta lahjoitettu ylimääräinen kymppi lompakkoon kylmästi ja mukavaan lähikauppaan ostamaan mäyräkoira KOFFia. Näin se menee.
Eli periaatteesi on sama kuin rahat palauttavillakin, me vain sovellamme sitä jo kassan kohdalla. Mikä siinä on tyhmyyttä?
 

Jotva

Jäsen
Kyllä palauttaisin ja olen palauttanutkin, yleensä kyllä aika pieniä summia. Suurin taisi olla markka-aikaan, kun maksoin sain 30 markkaa liikaa takaisin ja palautin kuitista ostoket tarkistettuani. Itsekin opiskeluaikoinani kaupassa työskennelleenä muistelen, että kassanhoitaja kuittaa vajeet palkastaan ja siksi olen ajatellut, että näissä tapauksissa vien ylimääräiset rahat kassanhoitajalta enkä kaupalta.

Löyhästi aiheeseen liittyvä tapaus sattui muutama kuukausi sitten, kun olin poikani ja hänen kaverinsa kanssa kaupassa. Kassan jälkeen edessämme käveli mies pienen lapsensa kanssa ja mieheltä putosi 20 euron seteli suoraan eteemme, eikä hän huomannut tapahtunutta. Nappasin setelin, koputin miestä olkapäälle ja annoin setelin hänelle. Taisi hän ihmetykseltään kiitoksen urahtaa. Autossa sain sitten pojilta kuulla, miten tyhmä olin ollut, eihän se äijä edes tiennyt kadottaneensa seteliä jne. Itse olisivat kuulemma pitäneet rahan ihan pokkana. Tuolla kertaa kyllä tunsin itseni hyväksi ihmiseksi ja ennen kaikkea hyväksi esimerkiksi pojille, mutta minähän olenkin vain "tyhmä jokeripelle".
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kelpaako tähän tapaus jossa ei rahaa varsinaisesti liiku?

Ostin aikoinaan Ikeasta kaksi taulua kappalehinnaltaan jotain 50-60 euroa. Taulut olivat päällekäin ja myyjä ei jostain syystä huomannutkaan kuin toisen jonka veti viivakoodinlukijallaan (kamaa oli siis muutakin ostettavana silloin, ladoin vain tavaraa myyjälle tohinalla). Epäilyksen herättyä ei kyllä tullut mieleenkään huomauttaa, vaan lähinnä mahdollisimman nopeasti kaupasta pois. Hah se siitä.
Kaverin laina olisi tottakai eriasia ja jokaisenhan tämän nyt pitäisi ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Palautan poikkeuksetta. Hyvä omatunto painaa vaa'assa enemmän kuin rahallinen hyöty, joka on joka tapauksessa todella mitätön.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuota kyselyn tulosta voi kun ihmetellä.


Sama, ei tuota kyselyn tulosta voi kun ihmetellä.

Pohdiskelin, että minkälaiset ihmiset ovat oikein äänestäneet tuon rahojen pitämisen puolesta. Veikkaan, että jakauma menee suurinpiirtein seuraavasti:

100% näistä ovat niitä, jotka nähdessään kadulla tajuttoman ihmisen, kulkevat ohi puuttumatta asiaan, koska eihän se heitä hyödyttäisi tippaakaan, jos tarkistaisivat tilanteen ja soittaisivat tarvittaessa apua.

Tuntuu vain useissa vastauksissa olevan se oma hyötyminen ainoa määrittävä tekijä sille, mikä on rationaalista ja oikeaa toimintaa.

Maaseudulla on muuten useita kioski-tyyppisiä paikkoja, joista ostaminen aukioloajan ulkopuolella tapahtuu itsepalveluperiaatteella. Eli otat x kiloa perunaa, maksat rahapönttöön fyrkat, ja jos sinulla ei ole tasarahaa, otat vaihtorahat pöntöstä. Mites te AnFat toimitte näissä tapauksissa: otatte kaiken mitä luulette tarvitsevanne, ja tyhjennätte kassan lähtiessänne? Tuli "vahingossa" vähän liikaa vaihtorahaa, mutta sen palauttaminenhan on silkkaa typeryyttä?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siinä ei todellakaan ole mitään epärehellistä saati sitten varastamista, jos saa ylimääräistä rahaa eikä palauta niitä.
Lievä petos on rikos, jos muuta itsellesi väität petät itseäsi. Toiset haluavat noudattaa yhteisiä pelisääntöjä, toiset taas eivät.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jatketaanpa tätä rehellisyystestiä pienellä pikagallupilla: Kun punnitsette jotain hedelmiä, teettekö sen umpirehellisesti vai esim. otatte suomalaisia tomaatteja, kilohinnaltaan ~6euroa johonkin vuodenaikaan, mutta punnittaessa "vahingossa" painattekin espanjalaisten tomaattien, ~2€/kg, nappia.

Tässä tilanteessa suomalainen tuottaja saa silti rahansa ja kassaneiti pitää palkkansa, vain iso kauppaketju sekä oma omatunto häviävät.
 

Janezky84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Argentiina, Italia, AC Milan
Jatketaanpa tätä rehellisyystestiä pienellä pikagallupilla: Kun punnitsette jotain hedelmiä, teettekö sen umpirehellisesti vai esim. otatte suomalaisia tomaatteja, kilohinnaltaan ~6euroa johonkin vuodenaikaan, mutta punnittaessa "vahingossa" painattekin espanjalaisten tomaattien, ~2€/kg, nappia.

Tässä tilanteessa suomalainen tuottaja saa silti rahansa ja kassaneiti pitää palkkansa, vain iso kauppaketju sekä oma omatunto häviävät.

Mulla on käynyt monesti toi juttu mielessä. Kukaan ei varmasti huomaisi sitä, eikä kukaan "pieni ihminen" eli kassaneiti tms. jäisi tappiolle. En silti ole vielä milloinkaan tehnyt tuota. Vaikka opiskelija olenkin, niin ei sitä rahaa ole vielä milloinkaan niin vähää ollut ettenkö voisi muutamakymmentä senttiä ylimääräistä maksaa jostain tomaateista.

Mitä tulee tuohon ylimääräisten rahojen palauttamiseen, niin aina olen palauttanut kun ei vaan jostain syystä ole pokkaa pitää rahoja itsellä. En kuitenkaan tuomitse ketään joka pitää rahat. Vaikken hirveästi ole Raamattua koskaan lukenut, sieltä löytyy ehkä maailman viisain vertauskuvallinen tarina - "se joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven".

Toki, jos huomaan asian vasta kotona niin en kyllä lähde palauttamaan rahoja.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Tässä tilanteessa suomalainen tuottaja saa silti rahansa ja kassaneiti pitää palkkansa, vain iso kauppaketju sekä oma omatunto häviävät.
Tämä ei ole kyllä ihan itsestäänselvästi näin. Niissä kaupoissa joissa minä olen ollut töissä, seurataan millintarkasti sitä mitä myydään, siis koko ajan tallennetaan tieto siitä mitä kassan läpi kulkee. Jos espanjalaisia tomaatteja myydään satamäärin, nimenomaan niitä sitten myös hankitaan lisää, kun kerran ovat niin suosittuja. Erot hyllyssä olevien tavaroiden ja myytyjen tavaroiden välillä selviävät vasta inventaariossa.
Hedelmien ja vihannesten kohdalla muutenkin pienet erot ostetun ja myydyn tavaran välillä tulkitaan todennäköisesti normaaliksi hävikiksi, jonka seuranta vaihtelee.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Jatketaanpa tätä rehellisyystestiä pienellä pikagallupilla: Kun punnitsette jotain hedelmiä, teettekö sen umpirehellisesti vai esim. otatte suomalaisia tomaatteja, kilohinnaltaan ~6euroa johonkin vuodenaikaan, mutta punnittaessa "vahingossa" painattekin espanjalaisten tomaattien, ~2€/kg, nappia.

Tässä tilanteessa suomalainen tuottaja saa silti rahansa ja kassaneiti pitää palkkansa, vain iso kauppaketju sekä oma omatunto häviävät.
Kerran olen vuosia sitten (>10) tarkoituksella syyllistynyt yllä mainittuun ja omatunto kolkutti koko matkan kassalle, ja vielä pitkän aikaa tuonkin jälkeen. Sen jälkeen en ole vastaavaa tehnyt, sillä rehellisyys on kuitenkin huomattavasti helpompi vaihtoehto omatunnolle. Tässä yllä mainittussa tapauksessa hyödyin rahallisesti ehkä muutama kymmentä penniä.

Edit: korjattu markka penneiksi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jatketaanpa tätä rehellisyystestiä pienellä pikagallupilla: Kun punnitsette jotain hedelmiä, teettekö sen umpirehellisesti vai esim. otatte suomalaisia tomaatteja, kilohinnaltaan ~6euroa johonkin vuodenaikaan, mutta punnittaessa "vahingossa" painattekin espanjalaisten tomaattien, ~2€/kg, nappia.

Tässä tilanteessa suomalainen tuottaja saa silti rahansa ja kassaneiti pitää palkkansa, vain iso kauppaketju sekä oma omatunto häviävät.
Painan oikeaa nappia, koska jos minun tekee mieleni ostaa jotain safkaa, on minulla varaa maksaa siitä pyydetty hinta. En myöskään lisäile ylimääräisiä tomaatteja pussiin punnitsemisen jälkeen.

Surullista huomata, että täällä on niin paljon epärehellistä porukkaa kirjoittajien joukossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös