Jarkko Ruutu – kova pelaaja vai rotta?

  • 690 514
  • 3 212

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Verta jäällä

Jaa että vääryyden kohteet ovatkin Jarkko Ruutu ja Suomi?
Ihmeelisesti täällä puhutaan pääasiassa siitä mikä aiheutti verta vuotavan haavan Jagrin päähän, ja syylliseksi tapahtumaan löydetään kypärä. Kai tuollaisessa tilanteessa niskan murtuminen on se pelottavin uhkakuva joka raivostutti tsekit ja säikäytti "kukkahattutädit". Edes verta ei välttämättä jäällä näy kun niska sanoo naps. Niskavammat ovatkin kaiketi ne todennäköisimmät pelätyistä vakavista vammauttajista jääkiekossa ja käsittääkseni syntyvät juuri tilanteissa, joissa törmätään pää edellä laitaan holtittomasti ja oman kropan massa on liikaa niskanikamille kallon pysähtyessä laitaan, joka ei jousta. Tsekin pelaajien reaktiot olivat inhimillisiä, koska samanlaisissa tilanteissa on pelaajia rampautunut ennenkin.

Niin, se kypärä aiheutti haavan otsaan, mutta sellaista kypärää ei olekaan, joka suojaisi niskaa "pää edellä seinään" -tilanteissa.
Ne ketkä eivät siedä häpeää, kyllä löytävät puolustuksen Jarkon vastuuttomille ajeluille. Minun(kaan) moraalini ei voi hyväksyä urheilua, jossa menestystä haetaan keinoilla millä hyvänsä, vastustajan terveyden kustannuksella. Jopa sodassa on oma moraalisäännöstö.

Tässä ketjussa on Jagrin kypärän lisäksi saanut lukea myös hänen hiusmuodistaan ja hänet on arvioitu mm ryssäksi. Todella hienoja ja asiallisia argumentteja Jarkon puolesta tällaiset. ("ne varmaan vihaa nyt meitä, vihataan takaisin")

Joopa joo. Olisikohan Sihvonen uskaltanut kirjoittaa saman jutun UL:n sivuille jos Jagrin ura olisi päättynyt jääkiekkoilijana ja jalankulkijana tuohon taklaukseen. Epäilen vahvasti, ei, olen varma että ei olisi.
Nyt hän kerää jutullaan - tilannetta hyväkseen käyttäen - kaiken matalaotsaisten nationalistien, Halmeen äänestäjien ja punaniskojen suosion lisäksi, vielä tavallisia sohvaperunoita puolelleen pönkittäen kyseenalaista auktoriteettiasemaansa kiekkokansan silmissä, tuomitsemalla jyrkästi Jagrin ja kehumalla vuolaasti Jarkon toimia.

Eli ei näin.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
kummitus kirjoitti:
Jaa että vääryyden kohteet ovatkin Jarkko Ruutu ja Suomi?
Ihmeelisesti täällä puhutaan pääasiassa siitä mikä aiheutti verta vuotavan haavan Jagrin päähän, ja syylliseksi tapahtumaan löydetään kypärä. Kai tuollaisessa tilanteessa niskan murtuminen on se pelottavin uhkakuva joka raivostutti tsekit ja säikäytti "kukkahattutädit". Edes verta ei välttämättä jäällä näy kun niska sanoo naps. Niskavammat ovatkin kaiketi ne todennäköisimmät pelätyistä vakavista vammauttajista jääkiekossa ja käsittääkseni syntyvät juuri tilanteissa, joissa törmätään pää edellä laitaan holtittomasti ja oman kropan massa on liikaa niskanikamille kallon pysähtyessä laitaan, joka ei jousta. Tsekin pelaajien reaktiot olivat inhimillisiä, koska samanlaisissa tilanteissa on pelaajia rampautunut ennenkin. Niin, se kypärä aiheutti haavan otsaan, mutta sellaista kypärää ei olekaan, joka suojaisi niskaa "pää edellä seinään" -tilanteissa.

Tähän asti olen kanssasi samaa mieltä.

kummitus kirjoitti:
Ne ketkä eivät siedä häpeää, kyllä löytävät puolustuksen Jarkon vastuuttomille ajeluille. Olisikohan Sihvonen uskaltanut kirjoittaa saman jutun UL:n sivuille jos Jagrin ura olisi päättynyt jääkiekkoilijana ja jalankulkijana tuohon taklaukseen.

Ruutun taklaus näyttää pahalta, koska Jagr kumartuu juuri ennen osumaa. Ilman tuota kumartumista, ei taklauksessa olisi ollut mitään vaarallista. Taklaus ei myöskään ollut mitenkään erityisen kova, minkä huomaa helposti katselemalla Ruutun luistelua ennen osumaa. Eli se ei mitenkään ole vastuuton ajelu!

Jagr ei haavaa lukuunottamatta loukkaantunut taklauksesta. Tämän Tsekin lääkärien lausunnon pitäisi jo lopettaa spekulaatiot halvaantumisista!
 

Tuamas

Jäsen
kummitus kirjoitti:
JaaTsekin pelaajien reaktiot olivat inhimillisiä, koska samanlaisissa tilanteissa on pelaajia rampautunut ennenkin.

- Kerrothan minulle näin alkuun kolme esimerkkiä samanlaisissa tilanteissa rampautuneista pelaajista?
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
kummitus kirjoitti:
En minä epäillyt Jagrin olevan halvaantunut.

Kirjoitit: mm. "Olisikohan Sihvonen uskaltanut kirjoittaa saman jutun UL:n sivuille jos Jagrin ura olisi päättynyt jääkiekkoilijana ja jalankulkijana tuohon taklaukseen."

Minä vastasin siihen ja muihin vastaaviin, että tuossa taklauksessa ei ollut halvaantumisvaaraa sen enempää kuin muissakaan sen ottelun taklauksissa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Veikkaisin, että tänään J. Ruutu on suht hiljaista poikaa kun vastaan luistelee Kanada. Kanadalla löytyy sellaisia pelaajia jotka kyllä tiputtavat Ruudun pojan maan pinnalle jos hän sattuu leijumaan. Ruutu ei pärjää millään fyysisessä pelissä kanadalle. Ja Suomen on aivan turha edes lähteä pelaamaan fyysisesti Kanadaa vastaan sillä silloin tappio on selviö. Mielestäni J. Ruudusta kertoo paljon se, että Vancouver Canucksin paidassa mies tappeli joukkuetoveriaan vastaan harjoituksissa. Ja kyseessä ei ollut mikään "leikkitappelu". Joten kyllä jossain sutii tyhjää.

Ennustus: Kohta tulee 3 viestiä provoa koskien lempijoukkuettani :D
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuamas kirjoitti:
- Kerrothan minulle näin alkuun kolme esimerkkiä samanlaisissa tilanteissa rampautuneista pelaajista?
http://www.physsportsmed.com/issues/1999/11_99/roberts.htm
ja
http://www.syd.kth.se/neuronik/4E1150/downloads/Project_2004.pdf

Näin alkuun. Vai halusitko loukkaantuneiden nimet ja yksityiskohtaiset selvitykset tapahtumien kulusta? Googlettele itse jos kiinnostaa, mutta voin kertoa että tapauksia on paljon. Mutta perehdy aluksi noihin linkkeihin, jos aihe on sinulle noin vieras.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Stigu kirjoitti:
Tässä kiteytyy fyysistä peliä - ja esim. Ruutun eilistä taklausta- vastustavien, todellisten jääkiekkoammattilaisten filosofia yhdessä lauseessa. Kyllähän nyt taklaamiselle joku syy pitää olla-olkoonkin että kyseessä on jääkiekko-niminen peli!

Ehdotankin, että SM-liigassa otetaan vallalle käytäntö, jossa pelaaja, ennen taklaustaan käy ensin kysymässä valmentajalta, ja kysyy sen jälkeen vielä kerran itseltään: "Miksi minun oikeastaan pitäisi taklata tuota vastapuolen pelaajaa?".Onko hän esim. vahingoittanut minua? Onko tälle tulevalle väkivaltaiselle tapahtumalle mitään syytä? Mitkä ovat omat arvoni ja moraalini? Mitä jos hän esimerkiksi ei pidä siitä, että taklaan häntä? Miten tämä vaikuttaa maailmanrauhaan?

Tällä yksinkertaisella menetelmällä kitketään pelistä pois turha väkivalta.

Ja PTS:n ja muiden mieliksi esim "mailalla toisen pelaajan vauhdin hidastaminen" edustaa tämän jälkeen sitä fyysisintä hokia.


Huoh, luetun ymmärtäminen on tärkeä taito. Jos viitsisit lukea viestini vielä kerran uudelleen läpi ja miettiä, mitä tuolla lauseella oikein tarkoitan. On typerää irrotella yksittäisiä lauseita oikeista asiayhteyksistään ja keksiä niille samalla itseä miellyttävä merkitys. Viestisi sisältö on muutenkin tasan nolla. Mitään järkevää argumenttia siihen ei ainakaan sisälly.

Jotta säästyisit uudelleen lukemisen kauhealta vaivalta, voin vääntää rautalangasta: Jos taklaaja näkee hyvissä ajoin ja selvästi taklattavan olevan esimerkiksi kyyryssä laidan vieressä, jokaisen järkevän ihmisen hälytyskellot alkavat soida. Taklattavalla on oma vastuunsa, mutta jääkiekko on vauhdikas peli, jossa on väkisinkin tilanteita, joissa taklattava on huonossa asennossa. Vastustajaa kunnioittava pelaaja ei vie taklaustaan täysillä loppuun, jos huomaa taklattavan olevan huonossa valmiudessa.

Vahinkoja sattuu joskus, mutta taklaaja ei voi taklata tietoisesti huonossa valmiudessa olevaa pelaajaa. Se on vastustajan kunnioittamista. Sillä ei ole pätkän vertaa tekemistä fyysisyyden tai kovuuden kanssa.

Minun pointtini on, että Ruutu näki ja tiesi Laaksosen kanssa kamppailleen Jagrin olevan kaikkea muuta kuin valmis taklaukseen. Jos näin ei ollut, sitten kyseessä oli vahinko (joka täyttää kyllä silloinkin laitataklauksen tunnusmerkit). Mutta olen sitä mieltä, että videolta on selvästi nähtävissä, että Ruutu tiesi tilanteen. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun kyseinen henkilö vahingoittaa tahallisesti vastustajaa.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Hyi helvetti kun oli vastenmielinen kolumni Ilkka Virjolta. Nämä häpeäjät voisi vaihtaa lajin seuraamista. Olette muutenkin Suomen heikoin lenkki. Propsit kuitenkin siitä, että herätti tunteita ja siitä, ettei Jatkoaika ole kolumneissaan yhden totuuden asialla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU,MIFK
Panzerfaustilta täyttä asiaa. Hirveää itkemistä Virjon Iirolta. Ruudun taklaus, kun oli vielä puhdas ja matkassa oli myös rutkasti huonoa onnea. Ilman Jagrin pään aukeamista tilanteesta ei tuskin olisi tullut kuin 2+2 minuuttia ryntäyksestä tai vastaavaa.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
"The simplest solution, then, to the high rate of injury in ice hockey is to follow the example of the women's and girl's game and eliminate body checking, at least for the youth levels of the sport."

Tässä ratkaisu! tuosta ekasta linkistä, sitten varmaan katsojiakin alkaa tulemaan lisää, eikö?

2014 Olympic Ice Hockey: safest sport in the world! Tehään vielä sillailla että kumpikaan joukkue ei saa ylittää punaviivaa ja lämitään sen takaa...
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
kummitus kirjoitti:
http://www.physsportsmed.com/issues/1999/11_99/roberts.htm
ja
http://www.syd.kth.se/neuronik/4E1150/downloads/Project_2004.pdf

Näin alkuun. Vai halusitko loukkaantuneiden nimet ja yksityiskohtaiset selvitykset tapahtumien kulusta? Googlettele itse jos kiinnostaa, mutta voin kertoa että tapauksia on paljon. Mutta perehdy aluksi noihin linkkeihin, jos aihe on sinulle noin vieras.

Luitko itse lainkaan näitä tekstejä? Niistä ei meinaan paljoa apua sinun väitteillesi löydy.

Loukaantumiset joista näissä puhutaan, ovat tapahtuneet kaukanalaidoista joista mailaa käyttäen (poikkitainen tai kampitus) on horjutettu vastustajaa niin, että se on ajautunut pääedellä laitaan.

Suurin osa loukkaantumisista tapahtuu kaukana laidoista ja sääntöjen vastaisella toiminnalla, eikä laidassa kiinni puhtaalla taklauksella kuten Jagrin tapauksessa.
 

Tuamas

Jäsen
kummitus kirjoitti:
http://www.physsportsmed.com/issues/1999/11_99/roberts.htm
ja
http://www.syd.kth.se/neuronik/4E1150/downloads/Project_2004.pdf

Näin alkuun. Vai halusitko loukkaantuneiden nimet ja yksityiskohtaiset selvitykset tapahtumien kulusta? Googlettele itse jos kiinnostaa, mutta voin kertoa että tapauksia on paljon. Mutta perehdy aluksi noihin linkkeihin, jos aihe on sinulle noin vieras.

- Luitko itse linkittämiäsi sivuja lainkaan?

Täytyy näemmä hiukan tarkentaa, koska ymmärsit kysymyksen väärin. Eli osoita minulle kolme (3) tapausta, joissa samanlaisessa tilanteessa pelaaja on rampautunut. Ja mielellään ammattilaissarjassa, eikä missään Tsekin seiskadivarissa.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
masaman kirjoitti:
"The simplest solution, then, to the high rate of injury in ice hockey is to follow the example of the women's and girl's game and eliminate body checking, at least for the youth levels of the sport."

Tässä ratkaisu! tuosta ekasta linkistä, sitten varmaan katsojiakin alkaa tulemaan lisää, eikö?

2014 Olympic Ice Hockey: safest sport in the world! Tehään vielä sillailla että kumpikaan joukkue ei saa ylittää punaviivaa ja lämitään sen takaa...
Tuohan olisi äärimmäinen ratkaisu. En suosittele ainakaan miesten tasolla. Olipa yllätys että lainasit juuri tuon kohdan tekstistä. Se ei vain ollut minun kantani, vaan tehokkain ratkaisu terveysviranomaisten näkökulmasta. Luulen että pelkkä lähimmäisen/jääkiekkoilijan kunnioituksen filosofian pitäisi riittää. Eli jokainen itse miettii kun ajelee toista, mikä on kohtuullista ja tarkoituksenmukaista pelitilanteessa. Viimekädessä vastuu nuorten pelaajien sivistämisessä on nuorisovalmentajilla ja ammattijääkiekkoilijoilla, jotka lausuntoineen ja tekoineen näyttävät esimerkin nuorille.
Onko jääkiekko nykyajan turnajaiset, jossa gladiaattorit vuodattavat vertaan katsomon sinappimursujen barbaarisen action-nälän ja verenhimon tyydyttämiseksi.
 

Tuamas

Jäsen
kummitus kirjoitti:
Onko jääkiekko nykyajan turnajaiset, jossa gladiaattorit vuodattavat vertaan katsomon sinappimursujen barbaarisen action-nälän ja verenhimon tyydyttämiseksi.

- Aivan uskomatonta kukkahattuvuodatusta tavallisen taklaustilanteen jäljiltä. Edelleen mitään verta ei olisi kentällä nähty, jos Jagr olisi viksuna miehenä pitänyt kypärää, tuon elvistely-lelun sijaan.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuamas kirjoitti:
- Luitko itse linkittämiäsi sivuja lainkaan?

Täytyy näemmä hiukan tarkentaa, koska ymmärsit kysymyksen väärin. Eli osoita minulle kolme (3) tapausta, joissa samanlaisessa tilanteessa pelaaja on rampautunut. Ja mielellään ammattilaissarjassa, eikä missään Tsekin seiskadivarissa.
Miksi ammattilaissarjassa? Eivätkö amatöörien tai junioreiden selkärangat merkitse mitään? Luitko itse niitä, siellä oli Suomalaista, Kanadalaista ja Jenkkitutkimusta? Itse en huomannut Tsekin seiskadivarista olleen mitään noissa linkeissä. Osoita kolme tapausta..... No älä nyt jaksa! Sitten kun minä sinulle lopulta löydän mielestäni kolme sopivaa tapausta ja postaan ne tänne, sinä pyydät uusia niin kauan, kunnes multa menee hermot ja tarmo loppuu. En suo sinulle tuollaista iloa, saat pitää tunkkisi. Sinähän voit sanoa jokaisen tapauksen kohdalla, että se ei ollut samanlainen koska se oli erilainen siltä ja siltä osin. Tämän tapauksen kanssa identtistä pelaajan halvauttavaa lentokulmaa (tms.) laitaan, en edes yritä sinulle etsiä.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
kummitus kirjoitti:
Onko jääkiekko nykyajan turnajaiset, jossa gladiaattorit vuodattavat vertaan katsomon sinappimursujen barbaarisen action-nälän ja verenhimon tyydyttämiseksi.

On se sitäkin. Entä sitten?
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuamas kirjoitti:
- Aivan uskomatonta kukkahattuvuodatusta tavallisen taklaustilanteen jäljiltä. Edelleen mitään verta ei olisi kentällä nähty, jos Jagr olisi viksuna miehenä pitänyt kypärää, tuon elvistely-lelun sijaan.
En minä mitään veripisaraa jäällä tarkoita pelle, vaan riskiä loukkaantua vakavasti! Ymmärrätkö mitä sinulle sanotaan?
 

ilu

Jäsen
kummitus kirjoitti:
En minä mitään veripisaraa jäällä tarkoita pelle, vaan riskiä loukkaantua vakavasti! Ymmärrätkö mitä sinulle sanotaan?

Kerrotko vielä tarkennuksen vuoksi seuraavat asiat:

a) kuka nyt loukkaantui vakavasti?

b) kuka viimeksi loukkaantui vakavasti vastaavasta (eli täysin puhtaasta) taklauksesta?
 

Tuamas

Jäsen
kummitus kirjoitti:
Miksi ammattilaissarjassa? Eivätkö amatöörien tai junioreiden selkärangat merkitse mitään? Luitko itse niitä, siellä oli Suomalaista, Kanadalaista ja Jenkkitutkimusta? Itse en huomannut Tsekin seiskadivarista olleen mitään noissa linkeissä. Osoita kolme tapausta..... No älä nyt jaksa! Sitten kun minä sinulle lopulta löydän mielestäni kolme sopivaa tapausta ja postaan ne tänne, sinä pyydät uusia niin kauan, kunnes multa menee hermot ja tarmo loppuu. En suo sinulle tuollaista iloa, saat pitää tunkkisi. Sinähän voit sanoa jokaisen tapauksen kohdalla, että se ei ollut samanlainen koska se oli erilainen siltä ja siltä osin. Tämän tapauksen kanssa identtistä pelaajan halvauttavaa lentokulmaa (tms.) laitaan, en edes yritä sinulle etsiä.

- Pikkuneiti huomasi tehtävänsä mahdottomaksi?

Miksikö ammattilaissarjasta?
Ihmettelen (tai no en tosissani) että miksi edes kysyt, että miksi nimenomaan ammattilaissarjassa.
Eli siksi ammattilaissarjasta, koska vain ammattilaissarjoissa vauhti ja taklaukset ovat niin kovia ja yleisiä, että pelaajat osaavat niiden vastaanottamisen kunnolla.

Amatöörien ja juniorien selkärangat eivät merkitse tässä tapauksessa yhtään mitään, koska kyseisillä pelaajilla ei ole niin hyviä valmiuksia taklata puhtaasti ja ottaa taklauksia vastaan, kuin ammattilaispelaajilla.

Ja älä turhaan etsi, pääsarjatasolla (tai edes 1.divaritasolla) rampautuneita on niin älyttömän vähän, että et varmasti tule edes sitä kolmea tapausta löytämään.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Panzerfaust kirjoitti:
On se sitäkin. Entä sitten?
Sitä vaan että ehkei kaikki tajua miten primitiivistä käyttäytymisemme välillä onkaan. Ja sitä, että ehkä kaikki pelaajat kentällä eivät halua tulla taklatuksi pää edellä laitaan, ainakaan yleisön riemuksi.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
kummitus kirjoitti:
Sitä vaan että ehkei kaikki tajua miten primitiivistä käyttäytymisemme välillä onkaan. Ja sitä, että ehkä kaikki pelaajat kentällä eivät halua tulla taklatuksi pää edellä laitaan, ainakaan yleisön riemuksi.

Ehkä heidän tulisi sitten pitää päänsä ylhäällä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
kummitus kirjoitti:
Sitä vaan että ehkei kaikki tajua miten primitiivistä käyttäytymisemme välillä onkaan. Ja sitä, että ehkä kaikki pelaajat kentällä eivät halua tulla taklatuksi pää edellä laitaan, ainakaan yleisön riemuksi.

Ei varmasti kukaan pelaaja rakasta sitä fiilistä, kun ajetaan levyksi. Sinun pitää muistaa se seikka, että pelaajat tietävät pelin luonteen. He tietävät, että taklauksia tulee ja he tietävät myös sen että välillä sattuu loukkaantumisa. Vaikka he tietävät nämä seikat he ovat kuitenkin valinneet jääkiekon pelaamisen ammatikseen. He tietävät riskit ja ovat valmiita ne riskit ottamaan.

Jos sinua niin kamalasti inhottaa taklauspeli ja siinä joskus tapahtuvat loukkaantumiset, niin suosittelen siirtymään naiskiekon seuraamiseen.

Tämän keskustelun kehitys haiskahtaa siltä, että penaltia napsahtaa johonkin suuntaan..
 

Tohtori paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
kummitus kirjoitti:
Tämän tapauksen kanssa identtistä pelaajan halvauttavaa lentokulmaa (tms.) laitaan, en edes yritä sinulle etsiä.

Älä sitten änkytä siellä, että monesti vastaavista tilanteissa on rampautunut pelaajia, vedä se hame korviisi, ja pistä taas videoihin se kauden 2005 ringeten parhaat hetket kasettisi.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuamas kirjoitti:
- Pikkuneiti huomasi tehtävänsä mahdottomaksi?
Sinäpä olet teräväkielinen kaveri. Taisin saada uuden ystävän.

Tuamas kirjoitti:
Miksikö ammattilaissarjasta?
Ihmettelen (tai no en tosissani) että miksi edes kysyt, että miksi nimenomaan ammattilaissarjassa.
Eli siksi ammattilaissarjasta, koska vain ammattilaissarjoissa vauhti ja taklaukset ovat niin kovia ja yleisiä, että pelaajat osaavat niiden vastaanottamisen kunnolla.

Niin. Tai näin;.. ammattilaissarjasta, koska vain ammattilaissarjoissa vauhti ja taklaukset ovat niin kovia ja yleisiä, että pelaajat eivät aina ehdi niihin valmistautua.
Tuamas kirjoitti:
Amatöörien ja juniorien selkärangat eivät merkitse tässä tapauksessa yhtään mitään, koska kyseisillä pelaajilla ei ole niin hyviä valmiuksia taklata puhtaasti ja ottaa taklauksia vastaan, kuin ammattilaispelaajilla.
Mutta vastaavasti vauhti on hiljaisempi ja pelaajat pienempiä, kuten tiedät. Eikö Jaromir Jagr ole jääkiekkoammattilainen kun lentelee seinille noin vaarallisen näköisesti?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös