Järjestyksenvalvojien toiminta

  • 107 376
  • 468

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Nyt me puhutaan hieman eri asioista, sinä asiakkaan suhtautumisesta, minä poken ammattitaidosta. Asiakkaan kuuluu joutua putkaan, mikäli hän käyttäytyy ääliömäisesti pokea kohtaa. Minun alkuperäinen kommenttini koski Cassun kirjoitusta, jossa hän ymmärtää, että pokella menee hermo känniääliön kanssa, tätä en hyväksy. Jos poke konfliktitilanteessa menettää hermonsa, hän voi olla vaarallinen asiakkaalle, puristaa vähän liikaa yms. Poken hermojen kuuluu kestää työssään, se kuuluu hänen ammattitaitoonsa.

Tämä on täysin totta. Olemme samaa mieltä. Ammattitaitoiset poket eivät ole (varmasti 99.99% helsingin keskustan pokeista) vaarallisia asiakkaille.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tunnen aika monta pokea ( joista yksi oma poikani) ja kukaan ei käytä anaboleja tai muuta mihin viittaat, kaikilla kasvaa niin tukka kuin partakin , ovi ei ole auki vaan kiinni (ainakin talvella) ja poket ovat sisällä tuulikaapissa ja känniääliöt jonottavat ulkona.
Portimon hommia tekee aika kirjava porukka. Muutamaa olen vahvasti epäillyt ääliöksi, suurin osa hoitaa hommansa siinä missä muutkin ammattiryhmät. Voiko juristit yleistää Jussi Uotin perusteella, tai kauppatieteilijät profiloida Esko Seppäsen mukaan, siinäpä kysymys.

En käy sellaisissa paikoissa, joissa defaulttina on antaa ovenavaajalle 20 euroa tai jotain vastaavaa. Siinä scholl on oikeassa, että meikäläisessä kulttuurissa setelirahan työntäminen ovenavaajalle ei perustu yhtään mihinkään. Ei ole asiakkaan asia maksaa erikseen jollekulle siitä, että ihminen syynää ovella kenet päästää sisään ja kenet ei. Tuo on normaali kustannus ravintolalle, joka haluaa säännöstellä sisääntulevan porukan määrää ja laatua, plus muita asioita mitä poken odotetaan tekevän. Portimon kustannukset pitää vaan kattaa normaalista ravintolamyynnistä, eli maksattaa poken palkat tätä kautta asiakkailla. Eihän Suomessa tipata kaljanvaluttajiakaan, jollainen mm. Yhdysvalloissa on tavallinen käytäntö.

Yleensäkin koko tippikulttuuri on suomalaiseen ympäristöön kuulumaton elementti. Täkäläinen palkkataso lähtee siitä, että palveluammateissa toimivien palkan ei ajatella koostuvan osittain tipeistä, kuten tunnetusti USAssa on tapana. Joissakin ravintoloissa portsarit ovat muodostaneet poikkeuksen sääntöön. Nyt olen ollut havaitsevinani ilmapiiriä, että ainakin tarjoilijoilla ja taksikuskeilla esiintyy jotain ontuvia lobbauspyrkimyksiä saada tippikulttuuri juurrutetuksi Suomeen. Samalla kiinteästä palkasta ei tietenkään haluta tinkiä. Kukaan taksikuski tai tarjoilija ei ole toistaiseksi vaatinut minulta Suomessa livenä tippiä edes rivien väliin kätkettynä huomautuksena. Jäätävää tulee olemaan kohtelu jos näin tapahtuu.

Portsarille en muuten anna Suomessa sentin latia, ellei sellaista ole kirjallisesti esitetty käytännöksi eteisessä (x EUR palveluraha). Perustelut mainittu edellä. Toistaiseksi kukaan poke ei ole käynyt minuun käsiksi, eikä tiettävästi ole maksamattomuuteni takia kieltäytynyt päästämästä ravintolaan seuraavalla kerralla sisään.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Asiakkaan kuuluu joutua putkaan, mikäli hän käyttäytyy ääliömäisesti pokea kohtaa.....

Ai miksi ja millä perusteella? Miksi ei kaikkia demareita sitten panna putkaan ihan vaan ääliömäisyyden perusteella? Kuka ääliömäisyyden määrittelee ... Scholl vai?

Onnittelut siitä, että suurin osa portsareista on kyllä kanssasi samaa mieltä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Vai eikö Schollia ole aina päästetty ravinteliin sisälle?

Minua ei ainakaan ole aina päästetty sisälle, joskus syystä, joskus syyttä. Muistan vieläkin sen kerran kun porukalla olimme menossa paikalliseen menomestaan. Porukalla sisään, satuin tulemaan viimeisenä ja meikän kohdalla poken käsi tuli vastaan, "sori sä oot tänään ottanut yhden liikaa". Muuten ihan jees, mutta olin seurueen kuski (ja ei ole tapana ajella alkoholin tai muun päihdeaineen alaisena). Poke piti päänsä ja seurue vaihtoi paikkaa.

Toisella kertaa pääkaupunkiseudulla jäin hetkellisesti ilman terassikaljaa, kun ei ollut ikää. Papereiden katsomisen jälkeen ilmoitettiin "sori tänne on ikäraja 24". Muuten ihan oikein, paitsi olin 26v. Jälleen poke piti päänsä ja menimme muualle. Tälläkin kertaa siististi pukeutuneena ja olisi ollut päivän ensimmäinen olut.

Pääasiallisesti kyllä saanut ihan kelvollista palvelua.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Porukalla sisään, satuin tulemaan viimeisenä ja meikän kohdalla poken käsi tuli vastaan, "sori sä oot tänään ottanut yhden liikaa". Muuten ihan jees, mutta olin seurueen kuski (ja ei ole tapana ajella alkoholin tai muun päihdeaineen alaisena). Poke piti päänsä ja seurue vaihtoi paikkaa.
Minulle on käynyt kauan sitten päinvastoin. Kerron kun en ymmärrä hävetäkään. Taisi olla Storyvillen tms. ovella Helsingissä, kun pyrin pikku porukan mukana sisälle 90-luvulla. Promilleja oli kolossaalisesti liikaa, ja myös toiminta oli ilmeisesti sen näköistä.

Poke: - Mikäs mahtaa olla kunto?

PK186 (koettaa terästäytyä) - Kiitos oikein hyvä, tosin kipeä polvi haittaa kävelyä, olisi mukavaa päästä istumaan kohta.

Poke (miettii sekunnin): - Tilaanko mä sulle taksin niin pääset lepuuttamaan sitä jalkaasi?

PK186: - Voidaan tilata, mutta jos mä voisin istua sisällä kavereiden kanssa hetken, ei ole mun puolesta kiire.

Poke: - No tuu nyt sitten, mutta toi sun jalka taitaa vaivata sua kyllä aika pahasti.

Miellyttävä asenne portsarilla, mutta päätös laskea asiakas sisään oli absolut väärä. Sisällä oksensin vessaan alta 5 minuutin, ja lopun aikaa huojuin puolisammuksissa baarijakkaralla. Jotkut läsnäolleet kertoivat nähneensä aiemmin tietokirjoista hieroglyfejä, mutta kiitos minun, nyt he saattoivat kuulla kun niitä lausuttiin. Mahdoin kohottaa osaltani asiakaskunnan profiilia.

Pisteet kuitenkin pokelle siitä ettei asiakasta hakattu!
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Pokejen taso menee noin yleisesti ottaen käsi kädessä ravitsemusliikkeen tason kanssa. Helsingissä ns. laatupaikoissa poket ei ole mitään ylibodattuja kaappeja vaan suht normaalin kokoisia ja oloisia jässiköitä jotka osaavat käyttäytyä hyvin. Ne jotka eivät osaa eivät kauan ole pokena ko. mestoissa, imagosyistä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pokejen taso menee noin yleisesti ottaen käsi kädessä ravitsemusliikkeen tason kanssa.

Turussa tämä kulkee käsi kädessä asiakkaiden kanssa. Kovimmat poket => villeimmät asiakkaat. Kai tuo hieman paikoistakin riippuu. Pintamestoissa tosin riittää niitä kusipäisiä asiakkaitakin. Itsekin ovella olleena näkee nämä asiat ehkäpä hieman toisin. Koskaan en muuten ole joutunut "vääntämään" vaan aina on tilanne purkautunut vaivattomasti. Poken hommia en ole tehnyt enää noin kymmeneen vuoteen.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
En käy sellaisissa paikoissa, joissa defaulttina on antaa ovenavaajalle 20 euroa tai jotain vastaavaa. Siinä scholl on oikeassa, että meikäläisessä kulttuurissa setelirahan työntäminen ovenavaajalle ei perustu yhtään mihinkään. Ei ole asiakkaan asia maksaa erikseen jollekulle siitä, että ihminen syynää ovella kenet päästää sisään ja kenet ei. Tuo on normaali kustannus ravintolalle, joka haluaa säännöstellä sisääntulevan porukan määrää ja laatua, plus muita asioita mitä poken odotetaan tekevän. Portimon kustannukset pitää vaan kattaa normaalista ravintolamyynnistä, eli maksattaa poken palkat tätä kautta asiakkailla. Eihän Suomessa tipata kaljanvaluttajiakaan, jollainen mm. Yhdysvalloissa on tavallinen käytäntö.

Yleensäkin koko tippikulttuuri on suomalaiseen ympäristöön kuulumaton elementti. Täkäläinen palkkataso lähtee siitä, että palveluammateissa toimivien palkan ei ajatella koostuvan osittain tipeistä, kuten tunnetusti USAssa on tapana. Joissakin ravintoloissa portsarit ovat muodostaneet poikkeuksen sääntöön. Nyt olen ollut havaitsevinani ilmapiiriä, että ainakin tarjoilijoilla ja taksikuskeilla esiintyy jotain ontuvia lobbauspyrkimyksiä saada tippikulttuuri juurrutetuksi Suomeen. Samalla kiinteästä palkasta ei tietenkään haluta tinkiä. Kukaan taksikuski tai tarjoilija ei ole toistaiseksi vaatinut minulta Suomessa livenä tippiä edes rivien väliin kätkettynä huomautuksena. Jäätävää tulee olemaan kohtelu jos näin tapahtuu.

Portsarille en muuten anna Suomessa sentin latia, ellei sellaista ole kirjallisesti esitetty käytännöksi eteisessä (x EUR palveluraha). Perustelut mainittu edellä. Toistaiseksi kukaan poke ei ole käynyt minuun käsiksi, eikä tiettävästi ole maksamattomuuteni takia kieltäytynyt päästämästä ravintolaan seuraavalla kerralla sisään.

Tämä tippittämisen kutsuminen jokisikin kultuuriksi on hieman hämmentänyt meikäläistä. Kyllä suomessa annetaan tippiä. Rippuu tietysti paikasta. Kysessä ei ole tietenkään sama mikä jenkeissä jossa se perustuu johonkin automaatioon. Kyse on lisäpalvelun ostamisesta. Jos haluat nopeasti sisälle, haluat kaljasi viikonloppurysässä nopeammin tai haluat vaki taksin ruuhkia varten niin kannattaa kokeilla sitä tippiä. Siitä se on kysymys. Jos sinut tunnistetaan hyvänä tipittäjän niin älä ihmettele yhtään jos hommat yhtäkkiä toimii nopeammin. Kaverit jonon ohi, kutsuja kantisbileisiin, ilmasta viinaa yms.

Jos ei halua antaa, tai ei ole varaa, niin sitä sitten seistään odottelemassa. Saahan sitä äänestää jaloillaan, mutta kun puhutaan ns in-mestoista tai paikoista jossa on usein paljon ihmisiä, niin ei kannata odottaa että perään itketään. Näitä harrastettiin kavereitten kanssa kun oltiin varhaisia parikymppisiä. Kyllä se tuli aika kalliiksi mutta eipähän seisty missään tuhlaamassa tehokasta peliaikaa. Ja voin vielä sanoa että monet sen ajan tippien saajista on edennyt alalla eteenpäin mikä tarkoittaa sitä, että nykyään kun harvemmin ulkona käy ja on joku spesiaali keissi (asiakastilaisuuksia, polttareita, varpajaisia jne) niin kaiken maailman kabinettejen ja erikoisjärjestlyjen saaminen harvoin tuottaa ongelmia.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tipittäminen on varmaankin ihan ok, jos missä tahansa palveluammatissa kohtaa erityisen hyvää palvelua. Tosin harva kai tipittää sairaanhoitajaa, lastentarhanopettajaa tai putkimiestä.

Sen sijaan olisi mielenkiintoista tietää, missä kirjanpidoissa näkyvät narikkamaksuna pyydettävät hilut. Kertokaahan alalla olleet, että tuloutetaanko ne tuolta kirjanpitoon vai jaetaanko fyrkat toimijoille suoraan? Jos fyrkat eivät näy missään kirjoissa ja kansissa, niin siinä onkin sitten sellainen harmaan talouden saareke, joka olisi varmaankin ihan hyvä kitkeä pois. Vai ollaanko tästä eri mieltä?

Taidanpa pyytää narikkamaksusta kuitin, kun seuraavan kerran käyn baarissa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyse on lisäpalvelun ostamisesta. Jos haluat nopeasti sisälle, haluat kaljasi viikonloppurysässä nopeammin tai haluat vaki taksin ruuhkia varten niin kannattaa kokeilla sitä tippiä. Siitä se on kysymys. Jos sinut tunnistetaan hyvänä tipittäjän niin älä ihmettele yhtään jos hommat yhtäkkiä toimii nopeammin. Kaverit jonon ohi, kutsuja kantisbileisiin, ilmasta viinaa yms.
Totta kaikki tämä.

Tosin itse käyn juottoloissa ja yökerhoissa niin harvoin, ettei tippaamisella ole kohdallani tuollaista funktiota. Eikä minulla ole tuttuja minkään baarin henkilökunnassa. Jos joskus harvoin olen yössä liikkeellä, niin sitten käytän rahaa niin paljon kuin tarve vaatii ja siltä tuntuu. Yleensä en kuitenkaan koe tarvetta mennä paikkoihin, jonne ei pääse kertalaakista tai etukäteen varaamalla sisään.

Nykyvuosilla lähinnä vituttaa ajatus siitä, että pitäisi lähteä yöllä johonkin muotimestaan johon jengi jonottaa laumana. Sisällä on kuitenkin ahdasta, ja iso osa porukasta on jotain ilmapäitä. Ihmisten kannattaa muutenkin hankkia itselleen olennaisempia harrastuksia kuin lorviminen yökerhossa.

Pitkä jono on kannattava bisnes puolin ja toisin. Vipiksi noteerattu rahamies/julkimo/mallitypy säästää aikaa ja saa tehdä johonkuhun vaikutuksen. Ovimies saa mukavasti verotonta tuloa ainakin niiltä rahalla jonon ohittavilta. Tosin en oikein tiedä kummat ovat lopulta tyhmempiä, ne jotka jonottavat tunnin vai ne jotka pitävät rahalla yllä vip-statustaan.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sen sijaan olisi mielenkiintoista tietää, missä kirjanpidoissa näkyvät narikkamaksuna pyydettävät hilut. Kertokaahan alalla olleet, että tuloutetaanko ne tuolta kirjanpitoon vai jaetaanko fyrkat toimijoille suoraan? Jos fyrkat eivät näy missään kirjoissa ja kansissa, niin siinä onkin sitten sellainen harmaan talouden saareke, joka olisi varmaankin ihan hyvä kitkeä pois. Vai ollaanko tästä eri mieltä?

Tuohonhan puututtiin verottajan toimesta pari vuotta sitten melko kovasti ja yritettiin tuota vanhaa mallia saada pois. Narikkamaksut lasketaan nykyään ravintolan liikevaihtoon, ja ne pitää tilittää ihan normaalisti eteenpäin, ja sitä kautta maksetaan portsareille palkka. Sen takia monessa mestassa narikkamaksu nousikin noin kymmenisen prossaa tai sinne päin.

Monissa paikoissahan narikka on ulkoistettu jollekin turvayritykselle, joka hoitaa sitä kiinteällä sopimuksella, ja samalla lailla tietysti hoitaa taloutensa.

En kyllä hetkeäkään epäile, etteikö edelleen fyrkkaa menisi pimeänä verottajalta piiloon, mutta paljon pienemmissä määrin varmaan kuin aiemmin. Ja aika pienistä summista varmaan puhutaan verrattuna vaikkapa rakennusalaan.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyt olen ollut havaitsevinani ilmapiiriä, että ainakin tarjoilijoilla ja taksikuskeilla esiintyy jotain ontuvia lobbauspyrkimyksiä saada tippikulttuuri juurrutetuksi Suomeen. Samalla kiinteästä palkasta ei tietenkään haluta tinkiä.

Onhan Suomessa tipitetty tarjoilijoita aiemminkin, 80-luvulla kuulemma tipit olivat reilujakin, mutta laman aikana romahtivat. Ihan yleisesti se kuuluu edelleen suomalaiseen ravintolakulttuuriin, hyvästä palvelusta on tapana jättää tippiä. Toki se on täysin erilaista verrattuna jenkkien kulttuuriin, jossa se on käytännössä pakollista, meillä se on lisä jonka saa hoidettuaan hommansa hyvin. Kyllähän se ylimääräinen kymppi päivän päätteeksi lämmittää kummasti, kun tietää hoitaneensa hommansa hyvin. Ihan verrattavissa monien muiden alojen boonuksiin.

Monissa Helsingin paremmissa ravintoloissa tipit ovat niin reiluja, että tarjoilijat käytännössä elävät niillä. Niinpä niihin mestoihin mennäänkin mielellään töihin, vaikka liksa olisikin vähän huonompi kuin joissain muissa paikoissa. Aika monta ammattitaitoista tarjoilijaa olisi niistäkin mestoista pois, jos ei tippikulttuuri toimisi. Palkkataso kun vaihtelee pk-seudulla todella reilusti eri paikkojen ja toimijoiden välillä.
 

theref

Jäsen
Narikkamaksut lasketaan nykyään ravintolan liikevaihtoon, ja ne pitää tilittää ihan normaalisti eteenpäin, ja sitä kautta maksetaan portsareille palkka. Sen takia monessa mestassa narikkamaksu nousikin noin kymmenisen prossaa tai sinne päin.

Monissa paikoissahan narikka on ulkoistettu jollekin turvayritykselle, joka hoitaa sitä kiinteällä sopimuksella, ja samalla lailla tietysti hoitaa taloutensa.

En kyllä hetkeäkään epäile, etteikö edelleen fyrkkaa menisi pimeänä verottajalta piiloon, mutta paljon pienemmissä määrin varmaan kuin aiemmin. Ja aika pienistä summista varmaan puhutaan verrattuna vaikkapa rakennusalaan.

Itse en ainakaan koskaan muista saaneeni kuittia maksamastani narikkamaksusta. Eikä kuittia koskaan ole tarjottukaan.

Enkä muista kuulleeni kassakoneen ääniä, eikä kortilla ole pystynyt maksamaan narikkaa.

Olisikin siis hauska tietää miten homma toimii, kun tukkimiehen kirjanpitoakaan en ole nähnyt kenenkään narikassa pitävän.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Olisikin siis hauska tietää miten homma toimii, kun tukkimiehen kirjanpitoakaan en ole nähnyt kenenkään narikassa pitävän.

Se toimii niin, että rahat pistetään taskuun ja verottajalle ilmoitetaan pienin mahdollinen summa mikä kokemuksen perusteella ei johda arvioverotukseen. Samalla voi tietenkin käydä nostamassa fattasta rahaa vahvistamaan käsitystä siitä, että huonosti menee, eikä siinä ovella tienaa mitään.

Käsittääkseni kuitti on pakko kirjoittaa suomessa, voi tosin olla, että ravintolaan ei ole asiaa jostain muusta syystä ja kuitti jää siksi saamatta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Itse en ainakaan koskaan muista saaneeni kuittia maksamastani narikkamaksusta. Eikä kuittia koskaan ole tarjottukaan.

Enkä muista kuulleeni kassakoneen ääniä, eikä kortilla ole pystynyt maksamaan narikkaa.

Olisikin siis hauska tietää miten homma toimii, kun tukkimiehen kirjanpitoakaan en ole nähnyt kenenkään narikassa pitävän.

Yritysasiakkaiden osalta näitähän laskutetaan muun laskun yhteydessä ja muutenkin jos laskun maksaa joku yritys, niin kyllähän se kuitin tarvitsee.
Tämä tosin ei varmaan koske niitä laatupaikkoja, joiden pokeista tässäkin ketjussa avaudutaan...?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse en ainakaan koskaan muista saaneeni kuittia maksamastani narikkamaksusta. Eikä kuittia koskaan ole tarjottukaan.

Enkä muista kuulleeni kassakoneen ääniä, eikä kortilla ole pystynyt maksamaan narikkaa.

Olisikin siis hauska tietää miten homma toimii, kun tukkimiehen kirjanpitoakaan en ole nähnyt kenenkään narikassa pitävän.

Viimeksi viime viikolla olen saanut eteispalvelusta kuitin. Oli tosin kyseessä illallisaika, mutta samaan ravintolaan saa myös yökerhosta kuitin varmasti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä itsellänikään ole ollut mitään ongelmia portsareiden kanssa, mutta en myöskään pidä mitenkään mahdottomana, etteikö asia voisi olla niinkin, kuin jundebooY tuossa kertoi. Elämä ei aina ole reilua, ja on ihan hyvin mahdollista, että se ns. paska säkä saattaa joskus osua kohdalle. Portsaritkin tekevät virheitä, tai joissain tapauksissa saattavat ottaa kiinni "syylliseksi sopivan", jos jotain ongelmaa tapahtuu, ja oikea syyllinen jää avoimeksi.

Olen itse havainnut joskus parikymppisenä tilanteen, jossa humaltunut kaverini meni juttelemaan ns. väärälle naiselle. Kyseinen nainen oli ilmeisesti henkilökunnan tuttu, sillä hän pyysi baarimikkoa heittämään kaverini pihalle. Itse seurasin tuota tapausta pöydästä, muutaman metrin päästä. Baari oli tuohon aikaan vielä melkoisen tyhjä, joten pystyin havaitsemaan tilanteen suhteellisen tarkasti. Mitään fyysistä lähentelyä en tilanteessa nähnyt, vaan todennäköisesti kaverini on vain selittänyt jotain ympäripyöreää. Siis jotain sellaista, mitä naiset saavat jatkuvasti kuunnella humalaisilta. Ymmärrettävää siis, että naisen hermot menivät. Noh, nainen katosi melko nopeasti paikalta ja baarimikko ilmoitti kaverilleni, että tälle ei enää myydä. Portsari tuli melkein heti tämän jälkeen paikalle ja ilmoitti kaverilleni, että oli saanut käskyn heittää tämän ulos.

Koska kaverini asui toisessa kaupungissa, ja oli majoittuneena luokseni, lähdin tietysti mukaan katsomaan tilannetta. Kaverini ihmetteli portsarille, mikä oli ulosheiton syy. Portsarikin totesi, ettei itsekään oikein tiedä syytä, koska kaverini ei ole mitenkään kohtuuttomassa kunnossa, ja käyttäytyy ihan rauhallisesti. Oli vain "saanut käskyn ylempää". Eipä siinä mitään, otimme takit narikasta, ja vaihdoimme ravintolaa. Portsari sanoi vielä lähtiessämme, että olemme tervetulleita taas uudestaan, eikä kaverilleni ole mitään porttikieltoa tulossa.

Aika erikoinen tilanne. Portsari oli minusta tuossa kyllä asiallinen. Ulosheiton syy oli taas aika omituinen. Tarkoitukseni ei toki ole puolustella kaverini käytöstä, sillä tiedostan omien havaintojeni pohjalta, kuinka rasittavia kuunneltavia humalaiset, naisseuraa hakevat miehet voivat naisista olla. Tuon edellisen lauseen perustan siis ihan havaintoihini tilanteista, joihin omassa seurueessani olevat naiset ovat joutuneet melkein aina baarissa ollessamme.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Ulosheiton syy oli taas aika omituinen.

No jopas oli kummallinen tapaus. Mielestani tuossa oltaisiin ihan asiallisesti voitu varoittaa hairitsevasta kaytoksesta muita asiakkaita kohtaan ja antaa kaikkien jatkaa iltaa rauhassa. Uskon kylla etta kyseessa saattoi olla tyontekijan tuttu ja nain ollen ulosheitto on tapahtunut varsin keppoisin perustein, propsit tosin jarjestyksenvalvojalle ja etenkin teille etta noinkin rauhallisesti ja suurempia murmuttamatta hoiditte asian.

Itsellani ei kylla ole koskaan ollut ongelmia jarjestyksenvalvojien kanssa, syyna todennakoisesti lahes vuosikymmenen kokemus tiskin takaa joten tiedan varsin hyvin jos ravintolahenkilokunta jotain sanoo, silloin totellaan. Ja jos mielestaan on joutunut kaltoin kohdelluksi asiat hoidetaan jalkikateen johtoportaan tai esimiesten kanssa selvinpain. Nain kun jalkikateen miettii, en muista koska olisin viimeksi heitetty ulos ravintolasta, en edes muista etta olisi koskaan edes heitetty pihalle. Pari kertaa on sanottu ettei sisalle ole asiaa tuossa kunnossa, mutta siinapa se. Joko muisti tokkii nain yomyohaan tai sitten olen valttynyt suurimmilta mokauksilta. Tai siis mokauksilta jotka henkilokunta on huomannut.. Krhm.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskon kylla etta kyseessa saattoi olla tyontekijan tuttu ja nain ollen ulosheitto on tapahtunut varsin keppoisin perustein, propsit tosin jarjestyksenvalvojalle ja etenkin teille etta noinkin rauhallisesti ja suurempia murmuttamatta hoiditte asian.

Noh, eipä tuossa oikein viitsinyt suuttuakaan, varsinkaan kun kumpikaan meistä ei ole mikään äkkipikainen luonne. Tilanne lähinnä ihmetytti, vaikka toki tuolloin köyhää opiskelijaa harmittikin maksaa toistamiseen yökerhon pääsymaksu. Nyt vajaa kymmenen vuotta tapauksen jälkeen tuo ilta lähinnä huvittaa. Tuo baari ei mennyt boikottiin, ja kävimme siellä useasti tuon jälkeenkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kiinnostavaa keskustelua erilaisista preferensseistä - kuulun siihen ryhmään, joka inhoaa yökerhoja ja trendipaikkoja. Karuhko mutta siisti kaupunki-baari edustaa parhaiten omia mieltymyksiäni. Musiikki, asiakkaat eikä henkilökuntakaan saa liikaa häiritä hyvien ystävien seurassa olemista. Hyvä kirjakin on muuten loistavaa baariseuraa - mutta silloin puhutaan enemmän iltapäivän ja alkuillan hiljaiselosta. Hiljainen, puolityhjä baari on kyllä jotensakin ylellinen asia... Etenkin työpaikoilla tämä on joskus ollut aikamoinen vähemmistö-mieltymys, joten noita keskustan karuus-paikkojakin on tullut nähdyksi (schollin tuttua 140-senttistä, 23-kiloista hahmoa Jean-Paul Gaultierin minkinnahkapuvussa ja Guccin kokovartalosaappaissa ei kyllä ole näillä kerroilla tullut havaituksi). Anyway, portsareiden kanssa ei koskaan ole tullut mitään ongelmia - yleensä metsä vastaa niin kuin siihen huudetaan - asiallista palvelua on järjestään saanut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiinnostavaa keskustelua erilaisista preferensseistä - kuulun siihen ryhmään, joka inhoaa yökerhoja ja trendipaikkoja. Karuhko mutta siisti kaupunki-baari edustaa parhaiten omia mieltymyksiäni. Musiikki, asiakkaat eikä henkilökuntakaan saa liikaa häiritä hyvien ystävien seurassa olemista.

Itsekään en pidä pätkääkään yökerhoista enkä trendipaikoista. Rauhallinen, hyvän olutvalikoiman omaava pubi on paras vaihtoehto meikäläiselle. Yökerhoihin ja trendipaikkoihin on kuitenkin etenkin nuoruudessa tullut ajauduttua aika usein, lähinnä kaveriporukan vietävänä. Onneksi nykyään tulee tehtyä niin huomattavasti harvemmin. Anyway, mielestäni parhaat portsarit ja henkilökunta ylipäätään löytyvät pääsääntöisesti juurikin näistä rauhallisemmista pubeista. Räkälät ja nuorison suosimat yökerhot menevät taas sitten hieman randomilla. Molemmissa taitaa asiakaskuntakin olla yleisesti ottaen keskimääräistä päihtyneempi verrattuna rauhallisiin pubeihin. Kaipa se heijastuu sitten henkilökuntaankin, jonka täytyy kaiken aikaa olla valppaampana.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Kiinnostavaa keskustelua erilaisista preferensseistä - kuulun siihen ryhmään, joka inhoaa yökerhoja ja trendipaikkoja. Karuhko mutta siisti kaupunki-baari edustaa parhaiten omia mieltymyksiäni. Musiikki, asiakkaat eikä henkilökuntakaan saa liikaa häiritä hyvien ystävien seurassa olemista. Hyvä kirjakin on muuten loistavaa baariseuraa - mutta silloin puhutaan enemmän iltapäivän ja alkuillan hiljaiselosta. Hiljainen, puolityhjä baari on kyllä jotensakin ylellinen asia...

Viestisi luettuani huomasin miettivani esille tuomaasi asiaa mielekkaista ravintoloista ja ihmetyksekseni en oikein osannut valita inhokkikonseptiani. Todennakoisesti syysta etten sellaista oikein loytanyt. Valitsen ravintolat lahes aina mielialan mukaan, joten paikat vaihtelevat aina rauhallisista olutkuppiloista varikkaisiin cocktail-loungeihin ja hamyisista kulmakuppiloista aanekkaisiin yokerhoihin. Tykkaan ravintoloista, en pelkastaan sen alkoholin takia vaan lahinna niiden tiettyjen vibojen mita sielta valilla saa. Joskus voi menna pakoon suurta ja pahaa maailmaa ja joskus taas pitamaan porukalla hauskaa.

Siina olet kylla taysin oikeassa etta asiakkaan kayttaytyminen ravintolahenkilokuntaa kohtaan useimmissa tapauksissa heijastuu samalla tavalla takaisin. Niin hyvassa kuin pahassa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olen itse havainnut joskus parikymppisenä tilanteen, jossa humaltunut kaverini meni juttelemaan ns. väärälle naiselle. Kyseinen nainen oli ilmeisesti henkilökunnan tuttu, sillä hän pyysi baarimikkoa heittämään kaverini pihalle. Itse seurasin tuota tapausta pöydästä, muutaman metrin päästä. Baari oli tuohon aikaan vielä melkoisen tyhjä, joten pystyin havaitsemaan tilanteen suhteellisen tarkasti. Mitään fyysistä lähentelyä en tilanteessa nähnyt, vaan todennäköisesti kaverini on vain selittänyt jotain ympäripyöreää. Siis jotain sellaista, mitä naiset saavat jatkuvasti kuunnella humalaisilta.

Omalle kohdalle sattui syksyllä sellainen tapaus, että olin kaverin kanssa kantapaikassa muistaakseni Urhon matsin jälkeen dokailemassa baaririskillä. Siihen tuli sitten joku venäläinen akka sössöttämään jotain helvetin tyhmää juttua, eikä meinannut lähteä muualle, joten sanoin sitten suoraan mihin kyseinen suttura voi hiihtää.

Akka sitten meni nillittämään pokeille ja yritti ilmeisesti saada mut ulos baarista. Tämä nyt oli aivan turha yritys, sillä kantiksia ei ihan helpolla heitetä ulos, ellei kunto siihen annan aihetta. Muija ei itsekään lähtenyt menemään ja tulikin sitten puhumaan ihan asiallisesti myöhemmin röökipaikalla ja pyysi anteeksi tapahtunutta.

Tuli vaan mieleen, että jos en olisi ollut kantis, olisinko lentänyt pihalle.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kuittikeskustelusta

Voi olla että olen poikkeus, mutta melkein kaikissa niissä paikoissa missä itse silloin tällöin käyn sivistyneesti tuopposen (tai korkeintaan pari) nauttimassa narikkamaksu/sisäänpääsy myydään yhtenä pakettina. Eli taskuun saa lipun tai leiman käteen, joissain paikoissa kassakonekin raksuttaa kuitteja koko ajan - eli varmaan sellaisenkin saa jos tarvitsee.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Noh, eipä tuossa oikein viitsinyt suuttuakaan, varsinkaan kun kumpikaan meistä ei ole mikään äkkipikainen luonne.

Tämä asenne on se mikä usein sen kohtelun ratkaisee. Poken kädet on ulosheittovaiheessa sidottu. Kun päätös on tehty niin päätös on tehty. Se on alan kirjoittamaton sääntö, kukaan ei lähde oikomaan toisen päätöksiä (kyyppari->poke, poke->kyyppari). Usein ne jotka kahnauksiin joutuu on ne, jotka ei tätä ymmärrä ja rupeavat sitten peräämään oikeuksiaan ja homma eskaloituu. Moni rivakampi ulosheitto alkaa sanoilla "vitut mä jurrrrrissa olen".

Sistiksen tapauksessa luulen, että kyseinen nainen on ollut henkilökuntaa joka on siirtynyt vapaalle. Tämä ei ole puolustus. En tiedä mitä kaveri on neidille selittänyt, mutta oli melkein mitä tahansa, niin todella tökeröä toimintaa. Veikkaan että poke on asian ottanut esille myöhemmässä vaiheessa. Laittoi nimittäin poken aika noloon tilanteeseen. Hyvää toimintaa että kaikille jäi kaikesta huolimata hyvä fiilis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös