Inttiin lähdössä?

  • 1 213 415
  • 3 574

Jokerinho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks
Vedät ns. vituiksi kaikki johtaja- psykologiatestit. Skapparin haastattelussa sanot sitten, että jos sinut pistetään AUK:iin, niin lähdet sivariin. Jyrkkä ei siis vastaukseksi, eikä mitään nössöilyä tyyliin "en mä kyl oikein tiedä" ;) Se on niille sama asia kuin myöntyminen.

Eikä siitäkään haittaa ole, jos vetää peruskoulutuksessa puolivaloilla tai välillä vaikka majakka pimeänä. ;)

Parastaan voi huoletta esitellä sitten viimeiset 4 kuukautta.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Kaikkeni teen, että 6 kuukaudella pääsisin, koska opiskelemaan olisi tarkoitus lähteä samana syksynä, joten neuvoja kaivataan!

Ei välttämättä auta, vaikka kuset testit ja muut kuten, Blackie sanoi. Santahaminassa nimittäin alle 50% on 6kk palveluksessa. Muut ovat sitten 12kk tai 9kk.

Aika iso mahdollisuus on siihen että 9kk -nakki napsahtaa, jos sulta ei rikosrekisteriä löydy. Eli sotilaspoliisit ovat tuon 9kk ja koska menet tammikuussa niin komppania olisi 2.JK. Heinäkuun erässä sotilaspoliisien koulutuspaikka on Sotilaspoliisikomppania.

Mutta jos tuuri käy, niin voit päästä johonkin 6kk -komppaniaan ja näitä ovat 1.JK, 3.JK ja Tukikomppania. 3.JK on ehkä saaren rennoin paikka ja komppanian päällikkö ainakin vielä tällä hetkellä on rautainen, mutta reilu kaveri.

Tuolla 2.JK:ssä kuri on paljon kovempi kuin esim 3.JK:ssa, joten siltäkin osin mieli säilyy parempana. Tosin 3.JK:ssä on hieman rankempi koulutus ja metsässä tulee oltua ihan tarpeeksi, mutta kyllä se on palkitsevaakin. Tuo 6kk on myös hyvä motivaation lähde.

Itsellä kävi pieni tuuri, kun sain p-kauden loputtua vaihdettua 2.JK:sta Kolmoseen, mutta näitä vaihtoja ei kovin heppoisin perustein tehdä.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei välttämättä auta, vaikka kuset testit ja muut kuten, Blackie sanoi. Santahaminassa nimittäin alle 50% on 6kk palveluksessa. Muut ovat sitten 12kk tai 9kk.

Aika iso mahdollisuus on siihen että 9kk -nakki napsahtaa, jos sulta ei rikosrekisteriä löydy. Eli sotilaspoliisit ovat tuon 9kk ja koska menet tammikuussa niin komppania olisi 2.JK. Heinäkuun erässä sotilaspoliisien koulutuspaikka on Sotilaspoliisikomppania.
...
Itsellä kävi pieni tuuri, kun sain p-kauden loputtua vaihdettua 2.JK:sta Kolmoseen, mutta näitä vaihtoja ei kovin heppoisin perustein tehdä.

No tätähän ne sielä kutsunta-infossakin selittivät, että jos mahdollisimman varman päälle haluaa 6kk, niin pitäisi Vekaralle lähteä. Eikö siis tammikuussa aloittaville ole 1.JK ja 3.JK, vai mitä tarkoitit tuolla "koska menet tammikuussa niin komppania olisi 2.JK"? Millä perusteilla itse sait muuten vaihdettua pois 2.JK:sta?

Joltain kuulin sellaista, että sotilaspoliisin pitäisi olla täysin suomalainen, onkohan tämä totta? Itse olen vain puoliksi suomalainen, tosin en omaa kuin Suomen passin, joten vaikuttaako se jotenkin?

Onhan tuo sitten perseestä, jos vaikka satun saamaan keväällä -10 tai -11 opiskelupaikan ja sitten pakotetaan jäämään vielä syksyksi -11 inttiin. Silloin opiskelut siirtyvät vielä vuodella lisää...
 

Samsonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HFBoards oikeinkirjoitus
Kaverin isoveli oli laitettu aukkiin ja oli kuulemma sanonut tuon saman. Ei auttanut ja kaveri keskeytti intin.

Itselläni on kutsunnat ensi viikon perjantaina, pitääpä silloin palata tähän ketjuun.

Sodankylässä tuttu sai pitkän mankumisen päätteeks lähtä Aukista ja pääs puolella vuodella, vieläpä kirjuriksi. Ei olis missään vaiheessa halunnu edes aukkii.

Samaan aikaan mietin mitä tein väärin kun eivät aukkiin ottaneet vaikka kuinka halusin.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
No tätähän ne sielä kutsunta-infossakin selittivät, että jos mahdollisimman varman päälle haluaa 6kk, niin pitäisi Vekaralle lähteä. Eikö siis tammikuussa aloittaville ole 1.JK ja 3.JK, vai mitä tarkoitit tuolla "koska menet tammikuussa niin komppania olisi 2.JK"? Millä perusteilla itse sait muuten vaihdettua pois 2.JK:sta?

Joltain kuulin sellaista, että sotilaspoliisin pitäisi olla täysin suomalainen, onkohan tämä totta? Itse olen vain puoliksi suomalainen, tosin en omaa kuin Suomen passin, joten vaikuttaako se jotenkin?

Siis sotilaspoliiseja kouluttaa tammikuun erälle tuo 2.JK. Koska heidän palvelusaikansa on 9kk, ei heinäkuussa tulevia alokkaita voi laittaa 2.JK:hon, koska siellä siis porukka kotiutuu lokakuussa. Niinpä heinäkuun sotilaspoliisi-saapumiserä menee Sotilaspoliisikomppaniaan, joka on siis periaatteessa ihan sama kuin 2.JK.

Ja 2.JK:ssa on kyllä suurin osa suomalaisia, mutta kyllä siellä muutama syntyperältään ei-suomalainen myös oli. Mutta ulkomaalaisia/taustaisia on huomattavasti enemmän 6kk miehistöissä. En tarkkoja kriteerejä tiedä, millä taustalla 2.JK:seen laitetaan, mutta sanoisin että mahdollisuutesi päästä 6kk-komppaniaan on paremmat kuin täysin suomalaisella.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis sotilaspoliiseja kouluttaa tammikuun erälle tuo 2.JK. Koska heidän palvelusaikansa on 9kk, ei heinäkuussa tulevia alokkaita voi laittaa 2.JK:hon, koska siellä siis porukka kotiutuu lokakuussa. Niinpä heinäkuun sotilaspoliisi-saapumiserä menee Sotilaspoliisikomppaniaan, joka on siis periaatteessa ihan sama kuin 2.JK.

Ja 2.JK:ssa on kyllä suurin osa suomalaisia, mutta kyllä siellä muutama syntyperältään ei-suomalainen myös oli. Mutta ulkomaalaisia/taustaisia on huomattavasti enemmän 6kk miehistöissä. En tarkkoja kriteerejä tiedä, millä taustalla 2.JK:seen laitetaan, mutta sanoisin että mahdollisuutesi päästä 6kk-komppaniaan on paremmat kuin täysin suomalaisella.

Meinaatko, että meikäläisestä tulee sotilaspoliisi? Ei ollut noista mitään puhetta lautakunnassa.

Tuo ulkomaalais-jutun vaikutus on itselläni varmaan aika marginaalinen, koska en sitä edes niihin papereihin pistänyt. Faija on jenkki ja Suomessa olen aina asunut, joten ei tuota muusta kuin sukunimestä tajua. Milläs perusteilla sait vaihtaa 2.JK:sta Kolmoseen?
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Blackie kirjoitti:
Skapparin haastattelussa sanot sitten, että jos sinut pistetään AUK:iin, niin lähdet sivariin.

Noin on joku sanonut aiemminkin, mutta eipä tuo toiminut ainakaan meidän komppaniassa. Kapteeni oli sen verran tiukka kaveri, ettei sitä kiinnostanu yhtään, mitä jos joku sitten meniskin sivariin. Jos olit tarpeeksi kyvykäs, niin AUkki kutsu ja tiukkaan.

Paremmin luulen, että auttaa, jos vetää puolivaloilla tuon ekat kaksi kuukautta, eikä siitä "töhöilystäkään" liene haittaa alkuvaiheessa. Loput 4kk voi sitten antaa parastaan ilman pelkoa 362:sta. Itse toimin juuri näin, sillä vuosi ei napannut yhtään. AUK itsessään olisi voinut kiinnostaakin, mutta tuo palveluaika ei.

Mutta tosi on se, että jos joku ei halua aukkiin, pitää kannassaan olla ehdoton. "En mä oikein tiedä" tarkoittaa skappareiden kielellä "Haluan AUKiin".
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kutsunnoissa tuli tuossa viime viikolla käytyä. 10.1.2011 alkaa varusmiespalvelu keskellä ei mitään Vekaranjärvellä. Eipä siinä tuonne sitä itse halusin mennäkkin.
Ei muuta kuin tsemppiä palvelukseen! Itse kävin samaisella paikalla kääntymässä I/2008 ja reissussa oltiin 6kk. Papereissa laittoivat minut pioneereihin, mutta ensimmäisenä palveluspäivänä löysin itseni kenttätykistöstä.

Paljon legendaa kuulin paikasta etukäteen, mutta niinpä vain suurin osa näistäkin jutuista ammuttiin komeasti alas muutamien ekojen viikkojen aikana. Kaiken kaikkiaan Vekaranjärvi osoittautui kerrassaan hienoksi paikaksi. Pääkaupunkiseutulaisena olen kyllästymiseen asti kuullut kavereiltani tarinoita The Saarelta (Santahaminasta) kun itse sain kokea Pahkajärven tropiikin, Kaartinaukion jyhkeyden ja todistetusti Suomen parhaan tykistörykmentin koulutuksen. Puhumattakaan niistä monista leireistä, joissa reissattiin pitkin Suomea aina länsirannikolta keskelle Lappia. Aah..

Ainoaksi isommaksi miinukseksi koin reissailun välillä Helsinki-Valkeala, jota ilmeisesti myös sinulle profiilistasi päätellen on luvassa. Mutta kaiken kaikkiaan, tervemenoa sinne Suomen suurimpaan ja kauneimpaan! :)
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Meinaatko, että meikäläisestä tulee sotilaspoliisi? Ei ollut noista mitään puhetta lautakunnassa.

Eihän sitä vielä tiedä, tuurista kiinni. 2JK:n vahvuus on jotain yli 200 alokasta aluksi, joten tuo on ihan mahdollinen vaihtoehto.

Itsellä alkoi opiskelut toisella paikkakunnalla, joka kelpasi sitten syyksi vaihtoon. Monet, jotka vaihtoa hakivat, joutuivat pettymään, vaikka oli hyviä syitä. Monilla oli esimerkiksi se, että jos eivät sinä syksynä ota opiskelupaikkaa vastaan, menee koko paikka alta. Eikä vaihtoa herunut.

Toinen vaihtoehto, miten spolle-palveluksesta pääsee varmasti pois, on joutua b-mieheksi p-kaudella. Tällöin edessä on siirto 6kk-palvelukseen. B-miehillä on yleensä jotain pysyvää haittaa esim.jaloissa tai selässä eikä näin voi osallistua fyysisimpiin harjoituksiin. B:n papereita käsittääkseni jaetaan aika helposti. Multakin kysyttiin ekoissa terveystarkastuksissa, että haluanko A:n vai B:n paperit, kun lääkäri huomasi jossain muistiinpanoissa jotain pientä kaarevuutta selässäni. Eipä tuo näkynyt tai tuntunut koko intin aikana ja hyvin se palvelus A-miehenä meni.

Mutta suosittelen kyllä, ettei B-mieheksi mene ellei ole oikeasti jotain häikkää. Palveluksesta saa paljon enemmän irti kun joutuu jotain tekemäänkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta suosittelen kyllä, ettei B-mieheksi mene ellei ole oikeasti jotain häikkää. Palveluksesta saa paljon enemmän irti kun joutuu jotain tekemäänkin.

Juuri näin, itsekin summaisin suurimman osan tästä keskustelusta niin että ehdottomasti helpoin ja mukavin tapa suoriutua intistä on mennä sinne riittävän hyvällä kunnolla ja avoimin mielin.

Omat ajatukset olivat kutsuntojen aikaan juuri samanlaisia "minimiajassa pois jne..", mitä kävikään... ajauduin sotilaspoliisiksi, viivyin 12kk, kävin AUK:in ja voin rehellisesti sanoa että viihdyin todella hyvin jos verrataan ajatuksiin/epäilyksiin mitä oli ennen palvelukseen menoa.
SP sotilaslajina toi paljon mielenkiintoa ainakin itselleni, itsepuolustusta, kaupunkitaistelua mm käsiasein, extreme-henkisiä metsäretkiä missä kiipeiltiin kallioilla.. tehtiin metsäntarpeista käikennäköistä hyödyllistä, ruoka oli elävänä mukana jne. :)
Voisi sanoa että kaupunkilaispoika muuttui aikapaljon ja selviämismahdollisuudet kasvoi huomattavasti jos joskus joutuu hätätilanteeseen keskelle metsää.

Loppu varusmiespalvelus koulutuksen jälkeen menikin sitten aika lungisti vartiossa monitoreja tsiigaillen ja yks kilsan kävelylenkki illassa. Ei tarvinnut edes rynkkyä kantaa vaan käsiase riitti. Iisiä.


_
 

tutzba

Jäsen
Nyt ahdistaa.

Tänään lähtee kaverit sitten Haminaan ja itse jään tänne. Nyt sen vasta tajusi, että eihän AUKiin jää melkein ketään järkevää ihmistä (=ystävää) - kaikki läheisimmät kun lähetettiin RUKiin.

Saa nähdä kuinka pahasti tänne tulee hajoamaan, kun ei oikein ketään soulmatea ole.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Viimeinen kuppi kahvia naamaan ja sitten onkin lähtö Baana 09-harjoitukseen kertaamaan viikoksi! Löytyykö kohtalotovereita?
 

Selänne 8#

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, KalPa ja Anaheim Ducks
Kutsunnat ohi!

Maanantaina 10.1.2011 klo.16:00 puetaan armeijan harmaat päälle Kaartin Jääkärirykmentissä ja tällä hetkellä fiilis on kyllä aika odottava. Kun vähän miettii, niin onhan tuohon vielä hemmetin pitkä aika, mutta kuitenkin nyt jo jännittää :)
Heh! Tuo aika kuule menee niin äkkiä, että hyvä kun huomaatkaan. Itselläni oli pari vuotta vielä kutsuntojen ja armeijan välillä ja eipä aikaakaan, kun koitti 13.7.09 ja kajaani kutsui. Ja nyt tuolla on sykitty yli 100 aamua ja jäljellä viel 75. Äkkiä on aika menny vaikka ei se aina siltä tunnu, mutta paljon on tullu uusia kavereita ja muutenkin hyviä kokemuksia. Rankimmat leirit on toki vielä edessä, mutta itse olen sen verran erä ihminen, että ei juuri hajoamisia ole leireillä tullu.
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Kutsunnat ohi!

Maanantaina 10.1.2011 klo.16:00 puetaan armeijan harmaat päälle Kaartin Jääkärirykmentissä ja tällä hetkellä fiilis on kyllä aika odottava. Kun vähän miettii, niin onhan tuohon vielä hemmetin pitkä aika, mutta kuitenkin nyt jo jännittää

Itellä oli kuukauden 1.päivä kutsunnat ja Niinisaloon pääsin toiveideni mukaisesti. Spolleksi olis tarkoitus kouluttautua, ei ihan välttämättä toi tykkimiestouhu ole sydäntä lähellä. Mutta eipä tuon väliä sit, mieluummin silti tohon tunnin päähän Niinisaloon kuin Kajaaniin...

Ensi heinäkuussa alkaa ja jos toi 2011 tuntuu läheiseltä, niin itse kauhistelen että kyllä toi heinäkuu tuleekin TODELLA pian. Mutta ihan hyvä niin.
 

Matsku

Jäsen
Tammikuussa lähtö Santikseen. Lekuri lähetti tänään kotiin lääkärintodistuksen, missä ilmenee kaikki meikäläisen probleemat (keliakia, muut ruoka-allergiat, astma, heinäallergia). Vaikuttaako esimerkiksi keliakia palvelusluokitukseen? Ennen vissiin oli samantien C, nykyään ei kai, vai? Jos voi palvella, niin miten safkat järjestetty leireillä? Voinko saada C:n paprut noilla meriiteillä? Käytännön kokemuksia ois kiva kuulla. =)
 

I ro1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja JM Aaltonen
Kouluttautuminen reservissä aliupseerista upseeriksi. Löysin tuollaisen linkin mil.fi sivustoilta. Kiinnostaisi. Onko joku käynyt vastaavalla kurssilla?? Mielellään ottaisin tietoa tästä vastaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tammikuussa lähtö Santikseen. Lekuri lähetti tänään kotiin lääkärintodistuksen, missä ilmenee kaikki meikäläisen probleemat (keliakia, muut ruoka-allergiat, astma, heinäallergia). Vaikuttaako esimerkiksi keliakia palvelusluokitukseen? Ennen vissiin oli samantien C, nykyään ei kai, vai? Jos voi palvella, niin miten safkat järjestetty leireillä? Voinko saada C:n paprut noilla meriiteillä? Käytännön kokemuksia ois kiva kuulla. =)

Mikäli intti ei nappaa, niin suosittelen vahvasti vapautuksen hankkimista etukäteen. Itse tein sen virheen että jätinhomman viime tippaan ja sitten olikin jo lähtö. No, onneksi pääsin sieltä pois käytännössä samantien ilman mitään suurempaa härdelliä. Mutta turhaa silti.

Olen tutustunut ihmisiin jotka ovat vapautuksen hankkineet ja jonkin verran tietoa vapautuksen hankkimisesta jakanutkin eri yhteisöissä, netissä ja oikeassa elämässä.

Yleisin vapautuksen syy on mielenterveysongelmat. Osalla niitä on ihan oikeastikin, ja osalla taas ei. Mutta kyseinen sairaustyyppi on niin vaikeasti havaittava että on mahdotonta sanoa että kuka haluaa pois intistä ja kuka on potentiaalinen uhka. PV ei (omien sanojensa mukaan) halua ottaa sitä riskiä että joku sekoaisi ampumaradalla.

Siis käytännössä kaikki vapautusta pyytävät saavat C:n. Ota yhteyttä paikalliseen psykyatriin. Kunnalliset ovat yllätysyllätätys yleensä täynnä näin lama-aikaan, joten suosittelen lähestymään yksityistä. Usein yksi käyntikerta riittää vapautuksen saamiseen jos esittää asiansa selkeästi. Hintaa tuolle tulee yleensä alle satasen.

Tässä kohtaa usein kuulee pelottelua siitä kuinka "hullunpaperit seuraavat sinua lopun ikääsi...blaa blaa blaa". Todellisuudessa lääkärien vaitiolovelvollisuus pitää huolen siitä että vapautuksen syy jää vain itsesi tietoon eikä kukaan saa siitä koskaan tietää, ellet itse siitä kerro.
Työnhaussa, pankkiasioissa, passihakemuksessa ym ei edes tarvitse ilmoittaa koko asevelvollisuuden suoritustapaa. Sillä ei ole mitään merkitystä että oletko käynyt armeijan, sivarin vai oletko vapautettu tai totaalikieltäytyjä. Poikkeuksen tekee viimeiseksi mainittu. Totaalikieltäytyjille jää suojelupoliisin merkintä mikä estää muutamat harvat turvallisuusalan työt esim rajavartija, poliisi tai armeijan työt.
 

TimanttiLada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen kiekko ylipäätänsä
Tänään oli allekirjoitaneella kutsunnat, menin ihan pää tyhjänä paikalle, enkä todellakaan tiennyt minne haluaisin.

Noh, Isosaari on se, minne tämä räkänokka itsensä suuntaa ensi kesänä. Ihan tyytyväinen olen paikkaan, vaikken siitä mitään tiedäkään.

Yllättävä fiilis, tässä melkeinpä odottaa jo armeijaa. Ihan mukava kokemus se luultvasti kuitenkin on.
 

J.Petke

Jäsen
Tammikuussa lähtö Santikseen. Lekuri lähetti tänään kotiin lääkärintodistuksen, missä ilmenee kaikki meikäläisen probleemat (keliakia, muut ruoka-allergiat, astma, heinäallergia). Vaikuttaako esimerkiksi keliakia palvelusluokitukseen? Ennen vissiin oli samantien C, nykyään ei kai, vai? Jos voi palvella, niin miten safkat järjestetty leireillä? Voinko saada C:n paprut noilla meriiteillä? Käytännön kokemuksia ois kiva kuulla. =)

Keliakia ja armeija on ihan mahdollinen yhdistelmä kyllä. Kasarmilla homma yleensä toimii mutta leireillähän tuo on aina sitten vähän hankalampaa kun siellä ruoan tekevät tavalliset vatipää spadet. Keliakikko voi ihan hyvin olla a- tai b- tai c-miehiä. Leireillä kannattaa olla myös omia eväitä mukana sillä joskus ruoat voi hukkua jonnekin tai unohtua. Se on ihan kiinni omasta motivaatiosta ja halusta. Jos haluaa niin varmasti saa ainakin b:n paperit ja pääset pumppaamaan ilmaan polkupyöriin.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Tänään oli allekirjoitaneella kutsunnat, menin ihan pää tyhjänä paikalle, enkä todellakaan tiennyt minne haluaisin.

Noh, Isosaari on se, minne tämä räkänokka itsensä suuntaa ensi kesänä. Ihan tyytyväinen olen paikkaan, vaikken siitä mitään tiedäkään.

Yllättävä fiilis, tässä melkeinpä odottaa jo armeijaa. Ihan mukava kokemus se luultvasti kuitenkin on.

Muista ottaa sinappia mukaan, jotta maistuis kinkku paremmalta. :)
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Ainoaksi isommaksi miinukseksi koin reissailun välillä Helsinki-Valkeala, jota ilmeisesti myös sinulle profiilistasi päätellen on luvassa. Mutta kaiken kaikkiaan, tervemenoa sinne Suomen suurimpaan ja kauneimpaan! :)

Joo kyllähän tässä pientä matkaa kertyy, mutta ei se haittaa. Vekaralle kuitenkin halusin mennä. Olit siis itse ollut myöskin Vekaralla ja vieläpä kenttätykistössä? Itselläkin olisi tarkoitus tykistöön mennä, joten olisi mukava kuulla hieman asiaa tykistöstä. Minkälaista siellä oli? Mitä tehtiin? Oliko paljon reissaamista ympäri Suomea (kun jotain reissaamisesta puhuit)?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Itselläkin olisi tarkoitus tykistöön mennä, joten olisi mukava kuulla hieman asiaa tykistöstä. Minkälaista siellä oli? Mitä tehtiin? Oliko paljon reissaamista ympäri Suomea (kun jotain reissaamisesta puhuit)?

Tykistörykmenttiin kuuluu itse Tuliasemapatterin lisäksi Viesti- ja Tulenjohtopatterit, joten tykistössäkin on muutakin tehtäviä kuin murkulan putkeen työntämistä.

Palvelin Vekaralla Tuliasemapatterissa II/95 erässä. Ihan tykkimiehistössä tuli oltua ja erikoistuttua raketinheitinhommiin. Tuo erikoistuminen hoidettiin yhdellä Pahakajärvellä pidetyllä leirillä. Muuten palvelusaika meni normaaliin tyyliin kaikilla silloiseen arsenaaliin kuuluneilla tykeillä ammuskellessa pl. Vammaksen 155mm kanuuna.

Nykyisin ainakin nuo museo 105mm haupitsit on dumpattu Viroon tms. Noiden 105 millisten kartusseissa oli valmistusvuotena 1944, joten ihan tuoretta kamaa nuo eivät olleet. Raketinheittimillä kavin kertaamassa pari kertaa Rovajärvellä 2001 ja 2005. Nyt tuo DDR Tatra RakH89 on sekin kohta museoitu, joten enää ei kertauskutsuja tule.

Ampumaleirejä oli muistaakseni kolme Pahkiksella ja sitten Rovajärvellä, joten matkustus jäi tuon Lapin eksotiikan varaan. Tykkimiehistö siirtyy paikasta toiseen aina kuorma-autolla, joten tetsailu ja marssiminen jäi minimiin.
 

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
11.1. lähtee tämä hippi Kajaaniin, äkkiä tämä vuosi onkin kutsunnoista laskien jo kulunut. Vähän kai tuota jo odotteleekin, kunhan ei ota liikoja stressiä =).
 

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Hyvinhän se marssi meni omalta osalta, reilu 50 kilsaa täysvarustuksessa.

Pyry 209 olisi joulukuussa edessä, vartioimista koko ajan. Hiukan arveluttaa se, että aiempi saapumiserä ei ollut nukkunut tuon 8 päivän ajan kuin 18 tuntia yhteensä. Hyvä puoli on se, että jotain puhetta on ollut, ettei leiri kestäisi ihan niin kauaa. Mutta pari tuntia yössä nukkumista, ei hyvää päivää.

Talvi jälleen kerran taas tupsahtanut ja kylmä on. En tiedä, mitä linjauksia on intissä yleensäkkään, mutta joku on puhunut, että sotilaspoliisit eivät käytä m91 talvitakkia vaan ihan normaalia maastopukua. Tämähän nyt ei kuitenkaan haittaa yhtään, koska tuon pakkastakin ja jotain housuja voi laittaa sinne maastopuvun alle.

Moni aina sanoo, että leireillä ja muissa on kylmä. Kannattaa muistaa, että sinne maastopuvun alle voi laittaa omaakin vaatetta ja varsinkin noita takkeja. Tietysti jos tetsaa ja muuta, niin hiki tulee ja kylmyys on sen jälkeen sen mukainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös