Inttiin lähdössä?

  • 1 214 171
  • 3 574

MegaForce

Jäsen
Saaks intissä nykyään enää toimittaa rättisulkeisia ollenkaan?

Tuli vaan mieleeni, kun tämän ketjun näin ja aina silloin tällöin vuosien mittaan nähnyt joitain uutisointeja siitä, miten kuulemma koko touhu muistuttaa kohta sitä kuuluisaa kirjekurssia.

Ei sinänsä, että järjettömässä kyykyttämisessä mitään ideaa olisikaan, mutta onhan omille rättärikokemuksille ainakin joskus kiva hymähdellä, kun muistelee.
Periaatteessa ei saisi, mutta kyllä meille vielä viime kesänä Upinniemessä rättisulkeiset pienen perseilyn jälkeen pidettiin. :)
 

MegaForce

Jäsen
Onko täällä jatkoajassa Upinniemessä palvelleita rannikkojoukkoja tai laivaston jäseniä? Itse olin MeVa VeVa 9kk.

Upinniemessä palvelleet tietävät mitä se tarkoittaa.
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Periaatteessa ei saisi, mutta kyllä meille vielä viime kesänä Upinniemessä rättisulkeiset pienen perseilyn jälkeen pidettiin. :)

Nykyään tulee löytyä viikko-ohjelmasta ja kulkee nimellä järjestymisharjoitus, kahteen taisin itsekin osallistua ja kerran johtajakauden aikana seurailin vierestä kun alokkaille pidettiin vastaavaa.
 

Moses

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ette kai sentään pihalla ole lenkkareissa kun tämän verran pakkasta? Itse muistelen ensimmäisiä viikkoja Parolannummella -95 kun keskellä kuuminta kesää alokkaana käytimme kumisaappaita kunnes lääkintääkapteeni huomasi asian. Kyseli pikkuišen yksikönmme järjenkäytöstä kun lämmintä reilut 20 astetta pihalla eikä vettä ollut tullut tahi tiedossa useaan viikkoon. Kyllä jopa PV:ssä varusteet pitäisi valita sään mukaan :)
Kyllä ollaan. Kyllä siellä pärjää ihan sukka + villasukka combolla. Tänään oli ammunnat! 1/3, 1/3 ja sitten kohdistukset ja 4/4.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Jees, pikaiset kuulumiset tänne, ennen kuin painan silmät kiinni. Ensimmäiset viisi päivää takana, ja pakko sanoa että ei tämä niin kamalaa ole kun olisi luullut. Itseasiassa, jopa ihan hauskaa.

Näinhän se on, alussa on vielä mukavaa tai miksikä sitä nyt haluaakaan kutsua, ja tämä varmaan johtuu siitä että kaikki on vielä uutta ja kaikkea uutta tapahtuu koko ajan. Varmaan alussa mukana on myös jonkinlaista itsesuojeluvaistoa, itsetsemppausta, taisteluhenkeä tms.

Odota 3 kuukautta, niin silloin voi vituttaa enemmän. Ainakin sellaisessa palveluksessa, jossa ei paljoa uutta tapahdu vaan kaikki on sitä samaa. Ja sitten voi vituttaa hieman toisella tavalla jos pääsee metsäleireille. Kasarmilla olohan on melkein kuin olisi kotona.

Eikä sekään helpota oloa, kun alkaa päivien laskeminen mitä alussa ei vielä tehdä, eikä kannatakaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Odota 3 kuukautta, niin silloin voi vituttaa enemmän. Ainakin sellaisessa palveluksessa, jossa ei paljoa uutta tapahdu vaan kaikki on sitä samaa. Ja sitten voi vituttaa hieman toisella tavalla jos pääsee metsäleireille. Kasarmilla olohan on melkein kuin olisi kotona.

Ei kai se siitäkään ole kiinni, että koko ajan vituttaisi. Vaan siitä, että ei siinä vain ole mitään järkeä siellä notkua, kun jokainen voisi olla missä onkaan ja mitä haluakaan tehdä.
 

MegaForce

Jäsen
Nykyään tulee löytyä viikko-ohjelmasta ja kulkee nimellä järjestymisharjoitus, kahteen taisin itsekin osallistua ja kerran johtajakauden aikana seurailin vierestä kun alokkaille pidettiin vastaavaa.
Joo näinhän se olikin kin muistelen, järjestäytymisharjoitus, pakollinen kaikille.
 

MegaForce

Jäsen
Riippuu toki paljon aselajista mihin pääsee/joutuu. Itse olin 8,5kk. Aamujen laskeminen alkoi jo noin kahdesta sadasta.. Itselläni oli noin joka toinen/kolmas viikonloppu kiinni jolloin kyllästyi todella paljon tekemisen puutteeseen.

Alokasaikana sitä ei tajuakkaan että joskus armeijassa on todella paljon luppoaikaa jolloin ei ole mitään tekemistä paitsi rötistä punkassa.. Mikäli joku palvelee täältä Upinniemessä niin kertokaa ihmeessä miltä paikka vaikuttaa. :)
 
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Onko täällä jatkoajassa Upinniemessä palvelleita rannikkojoukkoja tai laivaston jäseniä? Itse olin MeVa VeVa 9kk.

Upinniemessä palvelleet tietävät mitä se tarkoittaa.

Rannikolta huudetaan "hep!" 0/

Tuli siis palveltua Öbiksessä Merivoimien rannikkojoukoissa jokunen vuosi takaperin. Jos merivartiohommissa hajoillessasi ajattelit ettei varuskunnasta löydy huonompaa palvelustehtävää niin olit väärässä. Olin nimittäin itse sellaisessa, sotilaspoliisina tarkastelemassa varusmiesten oikeaoppista pukeutumista ja varusmieskortteja. Ja rämpimässä metsässä & harjoittelemassa voimankäyttöä.

Pakko kysyä että olivatko MeVaVeVa-tehtävät niin karmea nakki kuin monien kuulee kertovan?
 

MegaForce

Jäsen
Pakko kysyä että olivatko MeVaVeVa-tehtävät niin karmea nakki kuin monien kuulee kertovan?
MevaVeva ei ollut fyysisesti rankkaa. P-kauden jälkeen ekat tetsaukset vasta huhtikuussa leirillä. Mevakurssi, jossa perehdytettiin luolaan oli hirveä, pitkät päivät luokassa ja valvomista yöllä.

Itse kuulun meva tj:hin eli "mittasimme maaliin" johon tulijaos ali TAS sitten ampui rannikkotykeillä. Paljon täytyi opiskella esim sanomalaitteen, tumilan ja p-75:en käyttöä. Leirejä oli lähinnä Hangon Russarössä. Legendaarinen Ltn. Hasan tuli tutuksi.

Joka kolmas viikko oli kiinni luolavuorojen takia. Olimme "luolassa" aina 2h kerrallaan, vuorot olivat pitkästyttäviä ja sinne mentiin usein 6-8h välein ympäri vuorokauden. Tämän lisäksi luolaviikoilla oli valvontalepo aina aamupäivän palveluksen aikaan lounaaseen asti. Luolaan nukahtaminen oli automaattinen esapekka. Toisaalta kuntsareita sai myös suhteellisen helposti leireillä sykkimällä sekä luolassa tehdyistä havannoista.

Meva tj hommien loputtua teimme paljon samaa mitä spollet: tra jne. Kävimme myös palvelulsen lopussa spollien ampumaleirin.

Pahinta hommissa oli kiinniolot ja vähäien päiväohjelma, jolloin varsinkin kesän aikana tekemisen puute alkoi vituttamaan ja kasarmilla lusiminen kun olisi voinut tehdä paljon muutakin.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kylläpä täällä oli osuvaan aikaan alettu puhumaan Upinniemestä. Vuosi sitten sinne marssin porteista sisään ja 6kk vierähti meritiedustelukompaniassa tiedustelu- ja valmistelumiehenä. Metsäaamuja kertyi riittävästi ja hajotuksiakin riitti, mutta toisaalta vastapainoksi päästiin kokeilemaan ihan siistejäkin juttuja, mitä ei varmasti siviilissä olisi tullut tehtyä. Esimerkiksi G-veneestä hyppy ja rinkan kanssa avannostapoistumisharjoitus ovat jääneet mieleen.

Noh, kesäkuussa sitten astuin reserviin. Palveluksen lopussa kerrottiin sodanajan sijoitus, sekä se, että kertaukset odottavat yleensä 5 vuoden päästä. Ja paskat: tänään kilahti postiluukusta kirje ensi kevään rannikkotaisteluharjoitukseen, alle vuosi palveluksen päättymisestä siis. Vähän ristiriitaiset fiilikset, mutta eiköhän sinne pääosin positiivisella asenteella lähdetä. Varsinkin kun kertauksissa se meininki ei taida olla ihan vastaavaa niskaanhengittämistä kuin palveluksen aikana.

Upinniemessä palvelevat, olkaahan toukokuussa tarkkana. Jos keskellä yötä metsästä alkaa kuulua risujen katkeilua ja kiroilua, se olen todennäköisesti vain minä tiedustelemassa teidän asemia. :)

Aamuja!

Ps. Löytyykö muita meritiedustelukomppaniassa palvelleita? Joko sen lyhyen Upinniemen taipaleen aikana, tai sitten aikaisemmassa sijainnissa Kotkan Kirkonmaalla? Samat skapparit taitavat edelleen aika pitkälti kuvioissa pyöriä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@Virveliä kainaloon , miltä se intti nyt tuntuu vai tuntuuko miltään? Vieläkö siellä järjestetään suksisulkeisia, nyt olisi ihan tuota luntakin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
@Virveliä kainaloon , miltä se intti nyt tuntuu vai tuntuuko miltään? Vieläkö siellä järjestetään suksisulkeisia, nyt olisi ihan tuota luntakin.

Tänään pääsin vihdoista viimein lomille. Ei olla hiihdetty, ylipäänsä juoksulupa tuli vasta toissapäivänä. Mutta eiköhän ensi viikolla, viimeistään sitä seuraavalla. Enpä oikein osaa sanoa, miltä tuntuu. Jotkut asiat vituttavat, mutta on tässä järkiperäisiä hyviä puoliakin. Tetsari pitää vaan ensi kerralla asetella vähän eri kohdista kireälle, niin avot. Paljon koomisuutta tässä kyllä sinänsä on, jos ihan siviilijärjellä miettii.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Tänään pääsin vihdoista viimein lomille. Ei olla hiihdetty, ylipäänsä juoksulupa tuli vasta toissapäivänä. Mutta eiköhän ensi viikolla, viimeistään sitä seuraavalla. Enpä oikein osaa sanoa, miltä tuntuu. Jotkut asiat vituttavat, mutta on tässä järkiperäisiä hyviä puoliakin. Tetsari pitää vaan ensi kerralla asetella vähän eri kohdista kireälle, niin avot. Paljon koomisuutta tässä kyllä sinänsä on, jos ihan siviilijärjellä miettii.

Ja heti lomille? On tää nykyajan meininki erikoista. Mikä on juoksulupa? Ei hyvä isä sentään. Me mentiin kolmantena päivänä hiihtään vaikka oli kesäkuu.

No, ei siinä. Jotenkin on turvallisempi olo kun on Mouhiksen mies rajalla vartiossa talikko asennossa ja ampuu kaikki ohi menevät.
 

Meikäpoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils
Ja heti lomille? On tää nykyajan meininki erikoista. Mikä on juoksulupa? Ei hyvä isä sentään. Me mentiin kolmantena päivänä hiihtään vaikka oli kesäkuu.

No, ei siinä. Jotenkin on turvallisempi olo kun on Mouhiksen mies rajalla vartiossa talikko asennossa ja ampuu kaikki ohi menevät.
Tuo on aikalailla kiinni prikaatista/komppaniasta. Itse olin Kainuun Prikaatissa viestimiehenä ja kotiuduin joulukuussa. Meille lyötiin ainakin samantien maiharit jalkaan ja alkuun tuplagines että aikalailla paikasta kiinni.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään pääsin vihdoista viimein lomille. Ei olla hiihdetty, ylipäänsä juoksulupa tuli vasta toissapäivänä. Mutta eiköhän ensi viikolla, viimeistään sitä seuraavalla. Enpä oikein osaa sanoa, miltä tuntuu. Jotkut asiat vituttavat, mutta on tässä järkiperäisiä hyviä puoliakin. Tetsari pitää vaan ensi kerralla asetella vähän eri kohdista kireälle, niin avot. Paljon koomisuutta tässä kyllä sinänsä on, jos ihan siviilijärjellä miettii.

Mihin komppaniaan pääsit/jouduit? Vieläkö siellä on ne vanhat tetsarit (rakkauspakkaukset) eli ne jotka ovat erillisiä taisteluliivin kanssa? Meidän erän jälkeen oli puhetta että uudet tetsarit olisivat taisteluliivissä ''kiinni''. Se vanha tetsari alkoi tuntua melko rasittavalta pitkillä marsseilla, intin jälkeen meni varmaan muutama kuukausi ennenkuin olkapäät ja selkäranka suoristuivat normaaliin muotoonsa *hymiö*.

Itse olin aikanaan 6 kuukauden tykkimies, ah niitä tykkimies vitsejä ja solvauksia joita kuuli muilta komppanioilta. Omat muistot kasarmilta ovat hyvät, leireiltä ei niinkään (yli 40 leiri aamua 6kk aikana).

Kyllä se siitä menee, aika muuten menee varmaan nopeammin kun ei laske niitä aamuja etenkään alussa.

E: Korjaus.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja heti lomille? On tää nykyajan meininki erikoista. Mikä on juoksulupa? Ei hyvä isä sentään. Me mentiin kolmantena päivänä hiihtään vaikka oli kesäkuu.
Muistaakseni noin viikko vedettiin lenkkarit jalassa ja rauhalliseen tahtiin, koska kuulemma osalla porukasta ei olisi kroppa kestänyt "revittelyä" eli tässä tapauksessa ilmeisesti lenkkeilyä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mihin komppaniaan pääsit/jouduit? Vieläkö siellä on ne vanhat tetsarit (rakkauspakkaukset) eli ne jotka ovat erillisiä taisteluliivin kanssa?

Viesti. En mä tiedä mitään vanhoista tai uusista, pari liiviä on päällä, sirpa ja modattava tst-liivi. Ei tällanen mosa osanne edes käyttää termistöä oikein.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kävin suorittamassa asepalveluksen Panssariprikaatissa vuonna 1993. Kertausharjoitus-kutsua ei ole kolahtanut postiluukkuun, joten firma on kai minut unohtanut.

Olin aika erikoisessa tehtävässä ja minulle luvattiin kyllä lisäkoulutusta, mutta näyttää siltä, että jään keräämään pölyä reserviin.
 
Pakko kysyä että olivatko MeVaVeVa-tehtävät niin karmea nakki kuin monien kuulee kertovan?

Ainakin tuo tehtävä oli henkisesti melko raskasta. Kuten @MegaForce kuvaili, niin luolan uumenissa kopissa kuunneltiin laivojen moottoreita ja hylkeiden nussimista parin tunnin pätkiä 2-3 kertaa päivässä. Todellista "työtä, jolla on tarkoitus..."

Guantanamossa terroristeille soitettiin repeatilla lauluja - voin nyt jotenkin ymmärtää, miten karmea kidutuskeino moinen on.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Ps. Löytyykö muita meritiedustelukomppaniassa palvelleita? Joko sen lyhyen Upinniemen taipaleen aikana, tai sitten aikaisemmassa sijainnissa Kotkan Kirkonmaalla? Samat skapparit taitavat edelleen aika pitkälti kuvioissa pyöriä.

Täällä hep! Vanhalla kunnon Kirkonmaalla tuli vuosi vietettyä. Mukavan pieni ja hyvähenkinen paikka ainakin tuolloin, kun meritiedustelukomppania sai puuhailla omiaan ilman muita yksiköitä ympärillä.
 

MegaForce

Jäsen
Kylläpä täällä oli osuvaan aikaan alettu puhumaan Upinniemestä. Vuosi sitten sinne marssin porteista sisään ja 6kk vierähti meritiedustelukompaniassa tiedustelu- ja valmistelumiehenä. Metsäaamuja kertyi riittävästi ja hajotuksiakin riitti, mutta toisaalta vastapainoksi päästiin kokeilemaan ihan siistejäkin juttuja, mitä ei varmasti siviilissä olisi tullut tehtyä. Esimerkiksi G-veneestä hyppy ja rinkan kanssa avannostapoistumisharjoitus ovat jääneet mieleen.

Noh, kesäkuussa sitten astuin reserviin. Palveluksen lopussa kerrottiin sodanajan sijoitus, sekä se, että kertaukset odottavat yleensä 5 vuoden päästä. Ja paskat: tänään kilahti postiluukusta kirje ensi kevään rannikkotaisteluharjoitukseen, alle vuosi palveluksen päättymisestä siis. Vähän ristiriitaiset fiilikset, mutta eiköhän sinne pääosin positiivisella asenteella lähdetä. Varsinkin kun kertauksissa se meininki ei taida olla ihan vastaavaa niskaanhengittämistä kuin palveluksen aikana.

Upinniemessä palvelevat, olkaahan toukokuussa tarkkana. Jos keskellä yötä metsästä alkaa kuulua risujen katkeilua ja kiroilua, se olen todennäköisesti vain minä tiedustelemassa teidän asemia. :)

Aamuja!

Ps. Löytyykö muita meritiedustelukomppaniassa palvelleita? Joko sen lyhyen Upinniemen taipaleen aikana, tai sitten aikaisemmassa sijainnissa Kotkan Kirkonmaalla? Samat skapparit taitavat edelleen aika pitkälti kuvioissa pyöriä.

Oliko metik:ssa vielä se hullu vääpeli, "karhuherra Paddington" Itse jouduin jossain häväriasiassa asioimaan kyseisen herran luona. Ei ollut kivaa ei.
 

MegaForce

Jäsen
Mihin komppaniaan pääsit/jouduit? Vieläkö siellä on ne vanhat tetsarit (rakkauspakkaukset) eli ne jotka ovat erillisiä taisteluliivin kanssa? Meidän erän jälkeen oli puhetta että uudet tetsarit olisivat taisteluliivissä ''kiinni''. Se vanha tetsari alkoi tuntua melko rasittavalta pitkillä marsseilla, intin jälkeen meni varmaan muutama kuukausi ennenkuin olkapäät ja selkäranka suoristuivat normaaliin muotoonsa *hymiö*.

Nykyään taitaa olla uudet, m05-malliset tetsarit. Ne taisivat vaihtua niin, että saapumiserä 1/15 oli ensimmäinen joka sai ne ensimmäiseksi käyttöönsä. Toki en osaa sanoa kaikkien varuskuntien puolesta.

Ne vanhat olivat kyllä yhtä tuskaa kun siihen päälle laitettiin vielä jokin täyspakkaus.. Uudet sitten tukivat vähän paremmin selkää, hyvät kiristysremmit jotka helpottavat tetsarin käyttöä paljon. Vielä kun pakkitasku ja sadetakki otetaan pois niin uusi tetsari on oikein kätevä ja helppo käyttää. Koukkuja ei ole ja kaikki kiinnitetään remmein kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös