Intti - 3 ensimmäistä viikkoa

  • 18 432
  • 42

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Andrej
En silti usko, että jaksan tätä pelleilyä edes sitä 180 päivää, vaan jotain ratkaisuja on keksittävä.

Tsemppiä vaan kovasti. Voin vain kuvitella sitä vitutuksen määrää, mikä minulla olisi asemassasi. Ehkä kannattaa myös harkita tilanteesta keskustelemista - on sieltä vuosien varrella päästetty poikia pois paljon turhemmistakin syistä.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Kirjurithan ovat ns. puolen vuoden alikersantteja. Nakittelu on kivaa ja kun on itse arvoasteikossa pikkasen ylempänä (vaikka onkin sotilasarvoltaan sama), niin pitäähän sitä paskaa valuttaa.
 

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
Asiasta kolmanteen, kannattaa vierailla sivlla http://www.uskontojenuhrientuki.fi/aivopesu.html ja miettiä tosissaan että aivopestäänkö meitä sielä, minusta käsittämätön määrä yhdenkaltaisuuksia löytyy suomen puolustusvoimien sekä uskonnollisten kulttien käyttämistä metodeista.

MEIDÄT KAIKKI AIVOPESTÄÄN tämä selittää myös vihan sivareita kohtaan jota armejassa todellakin on. Nyt olen jo huomannut miten meitä vempoissa olevia kohdellaan eritavalla muiden alokkaiden toimesta esim "vempat klenkkaa miinakentälle sodan syttyessä", "hei se on vemppa, varo ettei se mee rikki". Myös useasti vemppaavia puhutaan asennevempoiksi vaikka tosissaan olisi ollut sairas.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Heh, taas meitä aivopestään. Hassua, minut on sitten varmaan aivopesty noin 5 kertaa elämässäni. Vähintään. Tai ainakin joku instanssi on ystävällisesti kertonut minun tulleen aivopestyksi aina tasaisin väliajoin. Vähän vaihteli sen mukaan, ketä sen hetkinen toiminta ei miellyttänyt, kuka tämän kertoi. Onkohan ajatteluni nyt puhdasta, kun aivotkin on pesty jo noin monta kertaa...
 

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Alku oli tosiaan rankkaa ja kyllä siinä ekoina päivinä oli pala kurkussa pariin kertaan, varsinkin silloin kun ekaa kertaa kotiin soitteli. Toinen päivä tuntui kestävän ikuisuuden, mutta siitä se sitten lähti ja sopeutuminen tapahtui varsin nopeasti. Heti tullut tuplagines oli myös ihan mukava yllätys siihen alkuun. P-kausi tuntui matelevan, mutta kun siitä pääsi eroon, on aika tuntunut menevän todella nopeasti. Hommat rupeavat helpottamaan p-kauden jälkeen, se on varma ja kun ottaa sen turhan stressin intistä pois, niin helposti sen intin kestää, tosin eipä se kaikkiin päde.

Itse en ole pahemmin jännäillyt intin takia ja sen ovat varmasti muut meidän komppanian "taistelutoverit" huomanneet. ;) Siitä olen kuitenkin lähtenyt, että hommat hoidetaan hyvin ja oikein, niin eipä tule mitään sanomista.

TJ 67 and counting...
 

Tuamas

Jäsen
Oma inttini oli varsin helppo ja sujui kohtuullisen kivuttomasti. Osasi vain ottaa riittävän rennosti ja oli riittävästi uv:lla, niin ei tuo heinäkuussa loppunut 180 päivää meni yllättävänkin nopeasti. Vielä kun tällä rennolla asenteella ja nöyristelemättä ketään, sai korpin jämät ja nimen seinälle, niin eipä voi valittaa.

Niinisalossa siis olin 1/03 ja 2./SatTR. Honko on kyllä kieltämättä aika kunnioitusta herättävä, avaa ovetkin aika "mielenkiintoisella" tyylillä. Kukas on nyt kakkosen kapteenina? Kun Mäenpään piti sieltä lähteä...

Itselläni on intistä käytännössä vain hyviä muistoja, kiitos mukavien tupakaverien, hyvän patterin/jaoksen yhteishengen, rentojen skappareiden/varusmiesjohtajien ja urheiluvapaiden ansiosta...
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Damien
MEIDÄT KAIKKI AIVOPESTÄÄN tämä selittää myös vihan sivareita kohtaan jota armejassa todellakin on. Nyt olen jo huomannut miten meitä vempoissa olevia kohdellaan eritavalla muiden alokkaiden toimesta esim "vempat klenkkaa miinakentälle sodan syttyessä", "hei se on vemppa, varo ettei se mee rikki". Myös useasti vemppaavia puhutaan asennevempoiksi vaikka tosissaan olisi ollut sairas.


Hä ? et voi olla tosissas. Kylmä huumori ja vittuilu kuuluvat armeijaan kuin ryssä helvettiin.
En tiedä miksi vempassa olet ollut, mutta huumoria huumoria.
Ei inttiä tarvitse rakastaa, muttä älkää nyt jumalauta sitä noi tosissaan ottako.

K
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
TJ liikaa, vaan ei hajota.

TJ 145 TJSP, eikä hajota vieläkään. Ei pätkääkään.

Pari viikkoa oli aika rankkaa kun samaan syssyyn osui virka-apu, patterin vartiovuoro (gines) ja kaksi leiriä. Tuli sitten hieman sykittyä ympäri Niinisalon luonnonkaunista maastoa, mutta jäi siitä hyvä mielikin. Tulipa tehtyä ja selvittyä kunnialla. Kohokohtia olivat taistelijaparin suoja-ammunnat ja KVKK:lla suoritetut harjoitukset. Se on käheä peli se.

Jotenkin nyt reilun viiden viikon jälkeen ihmetyttää entistä enemmän, mistä kaikki kohu armeijan kauheudesta oikein johtuu. Kun ei perseile ja edes näyttää yrittävänsä parhaansa, ei paljon ongelmia tule. Ei ole ainakaan minulle vielä tullut. Toki joukkoon mahtuu näitä yhteiskunnan valioyksilöitä, jotka kapinoivat rankasti systeemiä vastaan perseilemällä intissä niin paljon kuin ehtivät. Kun tähän rankkaan rage against the machineen kuuluu muodossa pyörimisen, alikeille kuiskaten vittuilun ja huonosti ojentamisen kaltaisia sankaritekoja, ei voi kuin ihailla. Korjaan, ei voi kuin ihmetellä, oliko kavereilla sitä henkistä ikää 4 vai 5 vuotta. Lisäksi kuulemma ainakin yhtä rankkaa ajattelijaa suorasti vituttaa katsella tyyppejä, jotka yrittävät armeijassa. Yksi tällainen kaveri on ilmeisesti saanut jo sukkasaippuaa ja ihan syystä. Pari muuta pääsi tänään juoksemaan motivaatiolenkkiä muiden käydessä tulipatterin esittelyrasteilla. Smör smör ja HVV, ei ole minulta pois.

Sangen yllättävänä käänteenä alkaa näyttää siltä, että minusta ollaan tekemässä spadea. Kun polveni ei ollut oikein morttileirin vaatimalla tasolla, minulle annettiin kaksi vaihtoehtoa: etsiä itselleni jotain tekemistä leirin ajaksi tai saada jotain tekemistä nakitettua. Koska nakki ei ole koskaan hyvä, kyselin ystävällismielisiltä talousalikeilta mahdollisuutta autella spaderyhmässä kuvitellen sen olevan kevyt ja mukava homma. Pääsin mukaan mutta huomasin myös, että ei ole kovin kevyttä kanniskella 65 litran ämpäreitä ympäriinsä, pilkkoa puita tai kaivaa jätepoteroita 00:00 asti ja sitten herätä 03:00 keittämään vettä puuroa varten. Homma kuitenkin toimi ja yksi alikeista ilmoitti päivänä eräänä, että mikäli kiinnostaa niin paikka spadekurssilla on plakkarissa. Voisi sitä puoli vuotta huonomminkin viettää?

Muut Niksulan käyneet saattavat muistaa luutnantit Kuismin ja Koponen. Kaverit olivat mortilla sangen huikeassa vireessä, kun Kuismin johti yöllistä hyökkäystä toisen jaoksen leiriin aseinaan KVKK ja RK-62, yksi kummassakin kädessä. Oli aika huikeaa katsella kun äijä tikkaa ympäriinsä ampuen täyttä sarjaa kahdella aseella ja pysähtyen välillä heittelemään TOPeja. Ltn. Miettinen puolestaan kunnostautui KVKK-radalla päästelemällä KVKK:lla (tietenkin lonkalta) pari vyötä ammuksia ympäri metsää.

Morttiaikaa 3 viikkoa jäljellä, mutta ne näyttävät olevan aika pahoja viikkoja. Ensi viikolla ollaan 2 päivää maastossa, saadaan koulutus lähitaistelussa (puukolla, pistimellä, lapiolla ja paljain käsin), juostaan 7 kilometriä Kankaanpäähän uimakoetta varten ja suoritetaan taistelijan esterata + ATT. Kuntsareita jaossa, joten nyt tsemppiä.

Mites muualla Suomessa?

(P.S. hajottaa sittenkin. Missasin Valioliigan avauskierroksen)
 
Viimeksi muokattu:

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kaiser Soze
Hä ? et voi olla tosissas. Kylmä huumori ja vittuilu kuuluvat armeijaan kuin ryssä helvettiin.
En tiedä miksi vempassa olet ollut, mutta huumoria huumoria.
Ei inttiä tarvitse rakastaa, muttä älkää nyt jumalauta sitä noi tosissaan ottako.

K

No ainakin itse huomasin intissä ollessani tuota "aivopesua", jos sitä nyt siksi voi mainita. Asenteisiin todella pyritään vaikuttamaan, joka ei ole aivopesua. Kantahenkilöillä ainakin on asenteissaan parantamista, ei kaikilla. Ei inttiä tarvitse rakastaa, muttei myöskään pitää.

Olin todellakin armeijassa ja läpäisin sen, olen ollut jopa kertauksissa.
 
Viimeksi muokattu:

Arrows

Jäsen
Viestin lähetti keppimies
Onko ketään kenties Satakunnan Pioneeripataljoonassa tai muualla Huovinrinteen inspiroivilla harjuila?
Omana kohtalonani oli joutua johtajakoulutukseen ja ns. who cares-alikessuksi...

Jatkoajan lukijoista ainakin minä olen Huovinrinteellä SatPionP:ssä palvelemassa isänmaata. Tarkemmin sanottuna 1. Pioneerikomppaniassa. Mites keppimies itse, 1. vai 2. PionK?

Omia kokemuksia ensimmäisistä viidestä viikosta. Armeija on vastannut kohtuullisen hyvin odotuksiani, eikä nyt niin erikoisen rankkaa ole ollut. Täyttä pelleilyähän tämä tietysti on, mutta kun ei ota sitä niin vakavasti niin kyllä siitä selviää. Eikä ole edes pahemmin hajottanut, mitä nyt ensimmäisinä päivinä ja ensimmäisenä metsäyönä, kun vettä tuli kuin saavista kaatamalla, kaikki paikat oli märkinä ja 10 hengen sissiteltassa nukkui 12 henkeä, eikä edes kaminaa saatu syttymään (toki taisi olla hyväkin asia, sillä olisin varmasti polttanut itseni siinä, kun jouduin oven ja kaminan vieressä nukkumaan). Alikessut, koksut ja kantahenkilökunta ovat olleet ihan riittävän mukavaa porukkaa, joten toimeen ollaan tultu ja tullaan varmasti tulevaisuudessakin.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Tatzka
No ainakin itse huomasin intissä ollessani tuota "aivopesua", jos sitä nyt siksi voi mainita. Asenteisiin todella pyritään vaikuttamaan, joka ei ole aivopesua..

No tuota samaa aivopesuahan tapahtuu esikoulusta lähtien. Ainahan sinun käymäsi luokka tai koulu yms ovat vetäjien mielestä parasta. Sitä sanotaan yhteishengen luomiseksi.

Seuraava osio ei sitten ole varsinaisesti osoitettu sinulle. Ei siis herneitä.

Se että kapiaisilla on parantamista asenteessaan, onkin kinkkisempi juttu.
Millainen armeija se olisi, jos kaikki yhdessa kirmattaisiin niitylle retkelle eväskori mukana ja nauttisimme yhteisestä elosta leikkien, laulaen ja kirmaillen. Kapiasten hymyillessä ja leikkiessä piirileikkejä mukana.
Armeijalla on vain yksi tarkoitus. Sen tarkoitus on kouluttaa miehiä toimimaan sotatilanteessa. Silloin ei ketään pyydetä, silloin käsketään.

Mutta ehei kuulkaas. Tämän päivän armeija on vitsi siihen verrattuna, mitä touhu oli vielä 60 luvulla. Silloin ei ollut puhettakaan tämän päivän luumuilusta, velttoilusta ja marisemisesta.
On se sääli ettei Suomalainen mies saa armeijaa suoritettua tänäpäivänä. Surullista.



K
 

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
5 viikkoa takana Savon Prikaatissa, tiedustelukomppaniassa. Ainoana hajottavana tekijänä mainittakoon muutama krooninen inisijä, joita kuunnellessa hajoaa itsekin. Muuten aikamoista sluibailua.

Muita kääkkä-ääliöitä Karkialammen leirikoulussa?
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ohi on 31.

Ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun purin hieman tuntojani, ja kerroin miten armeija-aika oli edennyt ensimmäisen kolmen viikon aikana. Jo tuolloin oli lähtenyt liikkeelle prosessi, joka johti viime torstaina siihen, että minut siirrettiin nostoväen II luokkaan, eli toisin sanoen palveluskelpoisuuteni muuttui C:ksi. Vapautettu palveluksesta rauhan aikana, siis.

Koko homma lähti liikkeelle siitä, että kerroin varuskunnan lääkärille, mikä tilanne on astmani suhteen, ja miten se vaikuttaa motivaatioon ja ns. vitutuskäyrään. Samoin kerroin siitä, miten seitsemisen vuotta omillaan asuneen on hiukan vaikea sopeutua elämään 24 tuntia vuorokaudessa vähintään kahdeksan ihmisen seurassa. Ja näistä suurin osa oli kahdeksan vuotta nuorempia, joten puheenaiheissa ja kiinnostuksenkohteissa oli hieman eroja, vaikka suht fiksuja kersoja ovatkin.

Tuon lääkärin kanssa jutustelun jälkeen minulle määrättiin vapautus marssi-, taistelu- ja liikuntakoulutuksesta, ja tilattiin aika Tilkan keskussotilassairaalasta. Tilkan reissu tuli ajankohtaiseksi toissa viikon torstaina, joten sotilasvakuutuskin jäi antamatta, koska sairaalareissu aiheutti pienen kalenteriristiriidan. Tilkan psykiatri (kyllä, antenniosaston kautta tähän on tultu) kirjoitti diagnoosinsa, jonka loppulauselma meni ulkomuistista jotensakin: "Psykiatrinen tila sinänsä ei anna aihetta C-luokitukselle, mutta yhdistettynä perussairauteen (astma) ja ikään, suositan siirtoa C-luokkaan". Tämän jälkeen olo helpotti huomattavasti, koska alkoi näyttää todennäköiseltä, että armeija-aikani jää lyhyeksi.

Viime viikon tiistaina VMTL x 12 oli kulunut loppuun, ja piipahdin taas lääkärin juttusilla. Hän luki Tilkasta tulleen diagnoosin, ja kirjoitti loppuviikoksi vapautuksen kaikesta palveluksesta (johon sitten kävin hakemassa lisäyksen "saa osallistua päivystykseen tms., saa käydä sotilaskodissa", koska eivät minun hermoni kestä edes yhden päivän toimettomana tuvassa makoilua). Pari päivää toimin päivystäjänä, koska lähes koko muu komppania oli taisteluleirillä. Viime torstaina sitten oli sairaantarkastuskomission kokous, jossa palveluskelpoisuuteni lopulta muuttui, ja varusteiden luovutuksen jälkeen pääsin kävelemään portista ulos siviilimiehenä.

Mitä sitten jäi käteen? Kokemus oli joiltain osin yllättävän positiivinen. Kouluttajien ja varusmiesjohtajien käytös ja suhtautuminen olivat lähes kautta linjan yllättävän asiallista. Itse en joutunut kokemaan minkäänlaista epäasiallista kohtelua. Tästä syystä ennen lähtöäni kiitin kädestä pitäen komppanianpäällikköä ja paria muuta kouluttajaa, jotka paikalla sattuivat olemaan.

Yleisesti koko touhu vaikuttaa mielestäni naurettavalta. Kuten taisin jo aiemmin jossain sanoa: miljoonia poltetaan savuna ilmaan, ja tärkein asia koko touhussa tuntuu olevan se, että pikkupojat oppivat komentelemaan toisiaan. Ei minulla tuon kasarmikäyttäytymisen ja kurin kanssa ollut mitään ongelmia, mutta helvetin naurettavalta se touhu silti tuntui, vaikka jätetään huomioon ottamatta oma näkemykseni ihmisten tappamisesta valtioiden välisten erimielisyyksien ratkaisemiseksi.

Muuta, pienimuotoisempaa:
-Rynnäkkökivääri on yksinkertaisen nerokas vekotin. Ja ampumataitonikin ehti hieman parantua, vaikka aika heikko se lopulta on.
-Taisteluvyö sen sijaan on yksinkertaisen raivostuttava asuste, varsinkin kastuessaan.
-Sissiteltta on liian pieni yli 180-senttiselle, varsinkin oven vieressä nukuttaessa. Kipinävahdit polkevat jokainen vuorollaan jalkojen päälle, jos ne erehtyy suoristamaan.

Ja kyllä, jäi sieltä hauskojakin muistoja mieleen, varsinkin eräästä luutnantista joka pariin otteeseen yritti saada minut häkeltymään, tosin melko heikolla menestyksellä.

Huomenna sitten töihin. Olen helpottunut, ja tunnen, että pääsen tekemään jotain, josta on hyötyä paitsi minulle, myös muulle yhteiskunnalle aivan toisella tavoin kuin siitä, että minä pyörin palvelustovereiden jaloissa ja vaivana.

Siinäpä se.

Terveisin lentosotamies Andrej, nostoväen II luokka.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
TJ83

Noniin, nyt onkin sitten aikaa vierähtänyt hieman enemmän ja ollaankin jo "reilusti" yli sen maagisen kääntöpisteen. Juna suuntaa kohti kotia ja vain Rovajärven leiri muodostaa minkäänlaista huomattavaa ylämäkeä.

Kuten viimeksi kuulimme, P-kauden jälkeen minut nimitettiin AUK:n kirjuriksi, enkä voisi tyytyväisempi olla hommiini. Mukavaa toimistohommaa, asialliset skapparit ja lopussa odottaa (toivottavasti) hyvä palvelustodistus. Sillä onkin sitten kiva lähteä työnhakuun.

AUK:n skapparit ovat todellakin erittäin asiallisia ja tuossa aiemminkin mainittu ltn Hämäläinen on kyllä melkoinen Ässä-fani. Hämpy ja ltn Pietilä ovat molemmat kuskanneet kouluttajien huoneeseen jumalattoman suuret Ässä-liput seinää koristamaan. Oli myös hauskaa, kun liigan alussa Tepsi konttasi Ässiä vastaan, jonka jälkeen koulun äänekkäin Tepsi-fani kutsuttiin Hämäläisen ja Pietilän toimesta kouluttajien huoneeseen selittämään omiensa tappiota :) Ei siis tosiaankaan mitään turhan tiukkapipoista touhua.

Huvittavasti myös AUK:n särmä toimistotiimi on jo päässyt tornihuhujen kohteeksi. Yksi onneton oppilas yritti pönkittää mainettaan levittämällä legendaa, jonka mukaan hän olisi käynyt avautumassa toimistossa. Homma menee siinä vaiheessa nappiin, kun toimistolle avautuminen on legendaarisen urhea suoritus. No, kaveri pääsee keksimään lisää legendaa pian päivystäjän pöydän taakse...

AUK I loppuu ensi perjantaina, joten kiirettä on taas odotettavissa. Sitten alkaakin jo J-kausi ja se kultainen reserviaurinko alkaa hiljalleen paistaa...

Mites muilla on E-kausi mennyt?
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Re: TJ83

Viestin lähetti mission16W
Noniin, nyt onkin sitten aikaa vierähtänyt hieman enemmän ja ollaankin jo "reilusti" yli sen maagisen kääntöpisteen. Juna suuntaa kohti kotia ja vain Rovajärven leiri muodostaa minkäänlaista huomattavaa ylämäkeä.

Kuten viimeksi kuulimme, P-kauden jälkeen minut nimitettiin AUK:n kirjuriksi, enkä voisi tyytyväisempi olla hommiini. Mukavaa toimistohommaa, asialliset skapparit ja lopussa odottaa (toivottavasti) hyvä palvelustodistus. Sillä onkin sitten kiva lähteä työnhakuun.


Itse olin vuosi sitten samassa varuskunnassa ja samassa tilanteessa, tosin eri yksikön kirjurina.

Rovajärvi vitutti etukäteen ihan perkeleesti. Mutta mitä lähemmäs se tuli, sitä hienommalta se alkoi tuntua. Ja loppujenlopuksi koko kymmenen vuorokautta mitä itse Rovajärvellä viettiin, oli ehkä intin parasta aikaa. Aika meni nopeasti, kirjurina sai välillä vähän sluibaillakin, pääsi kohtuu usein sotkuun ja saunaan. Parasta oli kuitenkin kotimatkalle lähtö. Pakkasta oli rontti 20 astetta, junat kuusi tuntia myöhässä, mutta me istuttiin keskellä yötä notskilla ja paistettiin viimeisiä eväitä ja juteltiin mukavia. Ja sitten junan autuas 22 tunnin yöuni. Oli se nannaa.

Itse huomasin, että kun hoiti kassulla hommat särmästi, niin mettässä skapparit kohtelivat ainakin meikäläistä ihan eri tavalla ja usein tuli juteltua ihan niitä näitä kaikesta maailman asioista. Yllättäen jääkiekosta käytiin kovia vääntöjä.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Olen huomannut itse saman asian. Itsellänikin on ikää "jo" 25 vuotta (joka on armeijassa jo ikälopun miehen merkki) ja ainakin tähän asti skapparit ovat suhtautuneet minuun hyvin asiallisesti. Lätkästä ja elämästä muustakin tulee juteltua hyvinkin paljon. Suosittelen Niinisaloa lämpimästi kaikille inttiä harkitseville.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaaha, osittain ehkä jopa oudon nostalginen aihe tämä, joskin kyllä vuosi -94 ja Huovinrinne (ikuisesti kirottu olkoon Säkylänharju!) tuntuvat jo melko kaukaisilta. Pitkään se kokemus kyllä säilyi kirkkaana mielessä - syvästi outo maailma, joissain suhteissa jopa varsin huikaiseva niin hyvässä kuin pahassa. Ylä- ja alamäet olivat tuntuivat äärettömän paljon jyrkemmiltä kuin siviilissä, logiikka oli aivan joku toinen kuin omassa arkikokemuksessa - armeijahan on ylipäänsä oma aikavyöhykkeensä (missään muualla muutama päivä tai jopa tunti ei ole tuntunut yhtä loputtomalta ajalta kuin siellä). Palvelus oli mitä oli, mutta seura oli uskomattoman hienoa, tunsi itsensä etuoikeutetuksi olla osa sitä joukkoa, huumori ja kielenkäytön värikkyys olivat melko ylittämättömällä tasolla. Sitä seuraa tietysti tarvitsikin jaksaakseen, vaikka melko asiallista koulutus sinänsä oli, myös kasarmilla (jos hyväksyi ne armeijan reunaehdot), siltikin sitä inhosi sydämensä pohjasta, mutta vapaa-aika tuntui sitä synkkää taustaa vasten sitäkin hienommalta - myös vapaus näytti paljon selkeämmältä ja todellisemmalta, kun sitä ei itsellä ollut: keskellä kauneinta kesää moottorimarssilla Parolaan oli melko karua nähdä lomailevia turisteja auton lavalta, vapaita menemään minne halusivat... Väittäisin kyllä että sinänsä on arvokas kokemus olla sisällä suljetussa organisaatiossa, jos se on mahdollista kestää. Täydellisen rationaalista inhimillistä organisaatiota ei liene vielä keksitty. Moraalisesti väkivalta-organisaatiossa on varmasti tietysti aina jotain kyseenalaista, mutta karussa maailmassa täydellinen pasifismi ei välttämättä johda täydelliseen pasifismiin, ja ainakin menneisyydessä Suomen armeija on toiminut tavalla joka on estänyt brutaalin väkivalta-yhteiskunnan luomisen tähän maahan. Ei kovin ei-valistunut asia.
 

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
Oon niin hajalla taas kun olla voi, elämä ei juuri kiinosta ja pakko lähteä takas keskitysleirille. Armeija on jotenkin kummasti onnistunut pilaamaan elämäni täysin, kesällä oli vielä jonkunverran elämä kunnossa, itseluottamusta ja yrittämistä ja jopa elämänhalua, nyt kaikki on tipotiessään. Intissä on nyt tullut 2kk lorvailtua siis tosissaan en oo tehnyt hevonvittu sitte mitää, paniikkikohtauksetki o palannut maisemiin kiitos niitten vitunaikasten skapparien. No vielä olis 3kk lusittavana... Vieläku se depressiokin iskis takas ni olis vähä vitun jees.......

nyttekkin ollut 4päivää lomaa ja oon koko helvetin ajan istunut tietokoneen vieressä, uskomaton kyky saada ihmisten addiktiot esiin toi armeija.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös