Onko Vinnie vilpittömästi halukas luopumaan pääomistajuudesta? Kuten laskelmani yllä osoittivat, niin ulkopuoliset ovat sijoittaneet osakeanneissa (2010&2014) niin paljon rahaa, että Vinnien osuus pitäisi olla jo selkeästi alle 40%. Lehtitietojen ja toimintakertomuksen mukaan hänen lainojaankin on konvertoitu osakkeiksi (vastoin antiehtoja), jotta osuus on saatu yli 50%:n. Minulle tulee väkisin mieleen 2010 tapahtumat, jolloin olin mukana isossa tamperelaisessa ryppäässä ostamassa. Tuolloin Vinnien piiriin kuuluva lipsautti minulle vahingossa, ettei Vinnien klaani aio luopua päätäntävallasta.
Tavallaan IH:n uudet omistajat ovat siis kantaneet Vinnien firmaan rahaa, mutta ne ovat hävinneet savuna ilmaan.
Yksi dilemma organisaatiossa on se, ettei puheet ja teot kohtaa. Vinnie on useampaan otteeseen luvannut sijoittaa ekstraa, jotta menestyttäisiin, mutta on Vinniemäiseen tapaan syönyt sanansa.
Toisaalta miettikää edelleen resursseja. Suomen parhaimpiin kuuluva juniorimylly, toiseksi isoin talousalue, Suomen suurin emoseura, suuret kasvattajakorvaukset ja liigan kärkipäähän lukeutuva yleisömäärä. Nollatulos pitäisi olla erittäin helppo saavuttaa. Tällä tilikaudella nollatulos on 0,5-1,0 m€. IH on saanut muhkeat kertaluonteiset tulot ja tuloksen pitäisi olla kirkkaasti yli 0,5 millin plussalla,
Jotkut pohtivat siten, että missä oltaisiin ilman Vinnietä. Vastaan, olisimme Liigassa ja menestyneet huomattavasti paremmin. Naapurit ovat saavuttaneet 13 mitalia tällä vuosituhannella. Niistä Ilves olisi napannut oman osansa. Vertailu löytyy läheltä. Emoseura Ilves ry on samaan aikaan hoitanut taloutensa mallikkaasti ja on selkeä poikkeus suomalaisessa urheilumaailmassa.