Kuinka kaukana ne nykyiset pysäköintihallit on areenan suunnitellusta sijainnista? Kaivoparkin tiedän, mutta ne muut?
Hämeensaari alueenahan on erinomainen ja houkuttelee luultavasti keskustan läheisyydestä reilusti enemmän porukkaa peleihin kuin sieltä ennen on tullut kätevyyden takia, mutta sitten tässä on mielestäni tällä nykyisellä suunnitelmalla riskinä, että kauempaa autolla saapuvat taas jäävät enemmän kotisohvalle, kun ei jostain käsittämättömästä syystä olla näköjään tekemässä alueelle riittävän kokoista parkkitaloa. Ei tarvitsisi kuin lätkiä siihen tarpeeksi kerroksia, pari sisäänkäyntiä ja pari leveää autospiraalia kerroksista toisiin. Esim. Hartwallissa monikerroksinen parkkihalli areenan vieressä toimii erinomaisesti.Mitä tulee tuohon itse monitoimiareenaan, lähtökohdan on pakko olla se, että tulevaisuudessa HPK:n pelien katsojakeskiarvo on ehdottomasti nykyistä - unohdetaan koronakausi - suurempi eli yli 4000 katsojaa, mielellään lähellä 4500 katsojaa. Muuten koko homma ei kannata kohonneiden kulujen vuoksi. Kaupungin kasvu antaa tähän mahdollisuuden, mutta tällöin tarjottavan palvelun tulee olla laadukkaasti hoidettu sekä itse ottelutapahtuman että sen tavoitettavuuden osalta.
Enpä usko, että kaatuu. Jos nykyiset päättäjät ei halua tätä parkkeerausongelmaa ratkaista riittävän kokoisella parkkitalolla, niin tulevaisuudessahan tuon parkkipaikkaongelman voi korjata painamalla sinne ydinkeskustan alle niitä parkkipaikkoja peruskallioon, jos sellainen sieltä löytyy, ja tekemällä sisäänkäynnin sieltä Paasikiventielle/Eteläkadulle/Linja-autoasemalle. Siltikin parempi ratkaisu tuollaiselle Hämeensaaren kaltaiselle alueelle olisi mielestäni oma parkkitalo, joka olisi ihan vieressä, riittäisi alueen kysyntään autopaikoista ja jota voisi laajentaa tarvittaessa ylöspäin lisäkerroksilla.Käviköhän tässä nyt niin, että toriparkin kaatuminen tappoi tämänkin projektin.
Linja-autoaseman kohtalo on kai yhä päättämättä. Mitä sille alueelle tehdään? Siinä on myös yksi potentiaalinen pysäköintitalon paikka, joka voisi palvella linja-autoasemaa/matkakeskusta, keskustaa ja monitoimiareenaa.
Linja-autoaseman kohtalo on kai yhä päättämättä. Mitä sille alueelle tehdään? Siinä on myös yksi potentiaalinen pysäköintitalon paikka, joka voisi palvella linja-autoasemaa/matkakeskusta, keskustaa ja monitoimiareenaa.
Ei, mutta sitä voi mielestäni lieventää nykyistä paremmalla suunnittelulla.Suurten yleisötapahtumien aikana liikenneverkon ruuhkaisuudelta ei voi välttyä.
Minusta nykyinen suunnitelma juuri saattaa johtaa etelästä Hämeensaareen tulevien osalta Goodmanin rampin ruuhkautumiseen, kun rampista ei pääse suoraan Hämeensaareen enää, vaan seistään liikennevaloissa kääntymässä Paasikiventielle. Ennen pääsi suoraan ilman liikennevaloissa seisomista:Tutkitut maankäyttövaihtoehdot eivät aiheuta moottoritien ramppien jonoutumista.
Niin vaatii, jos halutaan autolla saapuvaa yleisöäkin runsaasti peleihin.Tapahtuma-areenan pysäköinti vaatii tarkempaa suunnittelua.
Minusta juuri kaikki pysäköinti pitäisi osoittaa Hämeensaareen, jotta tuota mainitsemaasi riskiä ei tapahtuisi. Pysäköintitilaa pitäisi vaan olla riittävästi parkkitalossa ja kulkuun sinne riittävän monta sisäänkäyntiä ja spiraalia kerrosten väleihin.Kaikkea areenan pysäköintiä ei voida osoittaa Hämeensaareen, mutta areenan vierailijoille todennäköisesti halutaan tarjota jonkin verran pysäköintiä. Paasikiventien toimivuuden näkökulmasta Hämeensaareen voidaan osoittaa korkeintaan 500 ap (aiemmin 300ap). Riskinä on, että vähäinen pysäköintipaikkatarjonta täyttyy nopeasti, minkä jälkeen Hämeensaareen kääntyisi tarpeettomasti paikkaa etsivää yleisöliikennettä, joka ruuhkauttaa väylästön, lisää virheellistä pysäköintiä ja aiheuttaa vaaratilanteita. Ratkaisuna esimerkiksi pysäköintioikeuden myyminen tapahtumalipun yhteydessä ja areenan pysäköinnin tarjoaminen vain paikan varanneille.
Ok, kiitos. En ehdi nyt tutustua, mutta luulenpa, että ihan kaikki asiantuntijat eivät ihan noin tuota suunnittelisi.Nämä linkittämäni jutut on poimittu täältä https://www.hameenlinna.fi/wp-content/uploads/2020/12/Asemakaavan-2581selostus-luonnos.pdf, eivät ole omia mielipiteitä. Paljon juttua, kun jaksaa lukea ja skrollailla vaan alas asti.
Linkki: Hämeenlinna.fi
Joo, kiinnostava opinnäytetyö. Sivulta 19 löytyy näköjään " 4.4 Laskelmien tulokset " -osio, jossa kolmen Kerhon pelin keskimääräinen automäärä on 1064 autoa/ottelu, kun niissä peleissä on ollut yleisöä keskimäärin 3772 katsojaa/ottelu. Noista 1064 autosta keskimäärin 688 autoa oli pysäköity Pohjantähti Areenan viereisille pysäköintialueille ja 376 autoa kadunvarsiin. Tuo 1064 on siis keskiarvolukema kolmesta tammikuun runkosarjapelistä, maksimi niissä oli 1112 autoa pelissä, jossa yleisöä oli 3887 katsojaa.
Linkissä Roope Pitkäsen opinnäytetyö liittyen Rinkelinmäen pysäköintiin vuodelta 2015.
Tuolloin laskettiin kolmen pelin otoksella, että keskimäärin hieman yli tuhat saapui otteluun autolla.
Ilmeisesti noissa laskelmissa ei ole otettu huomioon niitä, jotka tulevat autolla ja pysäköivät lähialueen pihoihin.
Linkissä Roope Pitkäsen opinnäytetyö liittyen Rinkelinmäen pysäköintiin vuodelta 2015.
Tuolloin laskettiin kolmen pelin otoksella, että keskimäärin hieman yli tuhat saapui otteluun autolla.
Ilmeisesti noissa laskelmissa ei ole otettu huomioon niitä, jotka tulevat autolla ja pysäköivät lähialueen pihoihin.
Pitkän kokemuksen perusteella voin sanoa, että yhdessä omakotitalon pihassa on menneinä vuosina säännöllisesti ollut 3 - 6 ylimääräistä autoa peli-iltoina. Uskon, että muitakin vastaavia tapauksia on jonkin verran, joten tämä pysäköintimuoto pitäisi ottaa laskelmissa huomioon.
Ei ole todellakaan mitätön määrä. Talojen pihoja on melko paljon. Äkkiä noista reilu 100 autoa tulee lisää, semmoinen 10 prosenttia - ehkä jopa enemmänkin.Periaatteessa aika mitätön määrä kuitenkin. Ja onhan se laskijallekkin hieman haastavaa pohtia, että ovatko nuo autot nyt tuon talon omia vai peliä tulleet kattomaan.
Laittaa sitten vaikka laskelmiin, että "oli siellä sitten meitä muitakin".
Että silleen...
Ei ole todellakaan mitätön määrä. Talojen pihoja on melko paljon. Äkkiä noista reilu 100 autoa tulee lisää, semmoinen 10 prosenttia - ehkä jopa enemmänkin.
Eihän tuommoista tutkimusta pitäisi kävelemällä tehdä vaan esimerkiksi ovensuukyselyllä.
Että selliin...