Hiustenhalkomista ja parturiasiaa!

  • 2 713
  • 28

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Peräti hämmästyin, ettei Jatkoajassa ole omaa ketjuaan miesten hiustyylien, parturoinnin ja ylipäätään parran yläpuolisen kuontalon hoitoon. Vaan nyt on.

Minua on siunattu varsin paksulla ja runsaalla tukalla. Kantaperheessäni menee varsin kahtiajakoinen linja isäni perintönä - minulla on liki musta, paksu ja lievästi kihartuvat tukka isoisäni tapaan, yhdellä veljistäni taas vaalea ja ohut hiuksista, kuten isoäidilläni. Omista lapsistani tyttäreni vaikuttaa perineen meikäläisen linjan, sen verran tuuhea afro hänellä on näin suomalaisilla standardeilla. Poikani menee vaimoni tapaan aika perusletillä, hiekkatienvaalea ja suora.

No, se siitä sukupuusta. Nuorna tarkkailin itseäni kohtuuttomasti, ja tämä tarkkailu ylsi myös hiuksiini - pidin yllä aikuiseen saakka erilaisia lyhyitä hiusmalleja, koska en kestänyt kihartuviaisiani. Näin aikuiseksi viimein 30 vuoden jälkeen kasvettuani olen alkanut tajuta, että mulla sijaitsee päälaellani PÄÄoma, josta moni mies on kateellinen, ja aikuistumisen tuoman itsevarmuuden myötä sitä on sitten uskaltanut alkaa hyödyntää oikein eli käytännössä olen ottanut tukastani sen suomia mahdollisuuksia irti erilaisilla klassisilla ja vähemmän klassisilla kampauksilla ja tyyleillä. Välillä on vedetty tukka taakse bisnestyyliin, seuraavaksi vedetty Vikings-lookkia ja nyt on ollut jonkin aikaa sellainen sekaisen huoleton ja rennohko back to 2000's pystytukka. Partahan tuossa kulkee koko ajan mukana, sivuhuomiona.

Mutta ei tämän vakavempaa, lähinnä hiusten halkomista. Ja jos haetaan vähän vakavempaa aspektia, niin olen joskus jutellut harvahiuksisempien ystävieni kanssa ja kuullut osalle heistä kyseessä olevan suht herkän asian. Ehkä ovat saaneet kuulla joskus lapsena tai nuorena ulkonäköön liittyviä kommentteja, ehkä myöhemmin kaljuuntuminen on ollut arka paikka. Mulla homma toimi toisinpäin, ja vaikka itsetuntoni ei nuorena ollut erityisen korkealla ja peittelin tuuheaa tukastoani, tiesin operoivani suomalaiseksi varsin hyvin geenein tämän asian suhteen.

Mitäs muiden hiuksille kuuluu?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Walk-in, vai ajanvarauksella? Eli kuinka moni suosii näitä M Roomin kaltaisia palveluita?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olin jäsenenä joku vuosi sitten parisen vuotta, kun poika vielä mahtui samalle kortille - vai oliko se jollain alennuksella mukana - mutta kahta täyshintaista en enää viitsinyt maksaa, kun samaan aikaan alkoi yleistyä nämä arabipoikain 10-20 euron pikaparturit. Vakkarini on tuossa keskustassa jamppa, joka leikkaa helvetin nopeasti ja laadukkaasti sen mitä pyytää 20 eurolla. Jonoa on jatkuvasti, enkä ihmettele yhtään. Pahoittelut jo etukäteen, mutta suomalaisketjujen naisparturit eivät vain pysty samaan, vaikka hinta on tuplat. Berliinissä opin luottamaan näihin arabipartureihin ja jatkoin täällä, kun alkoi Lohjallekin niitä pompsahdella.
 
Leikkaan hiukseni itse. Sivuilta lyhyet, vähän klassista häivytystä ja päältä vähän pidempi. En suostu maksamaan 20 euroa palvelusta, jonka voin tehdä itse lähes yhtä hyvin ja 10 minuutissa. Toki alkuun oli opettelemista, mutta nykyään homma hoituu varsin hyvin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Armeijassa ollessani vuonna 2000 isoäitini isän puolelta kuoli. Hautajaisissa kiinnitin huomiota siihen seikkaan, että papin lisäksi ainoa mies, jolla oli päälaella hiukset, olin minä. Tuona hetkenä varmistui se, minkä kyllä olin arvannut.

27-vuotiaaksi asti loistavan pitkäaikaisen parturini (mies, ja vastoin todennäköisyyksiä hetero) kanssa peittelimme väistämätöntä, kunnes parturini totesi, että minun olisi aika ostaa hiustenleikkuukone. Täyty sanoa, että tuntui vapauttavalta ajaa lopulta hiukset pois. Lisäksi pyöräilykypärän käyttö helpottui kummasti.

Nykyään ajan hiukset kerran viikossa, kesälomalla suoritin urakan jopa kahdesti viikossa. Lyhyttä partaa olen pitänyt siitä lähtien, kun hiukset ajoin pois. Millimetrit taitaa mennä siten, että päästä ajan 0,7 mm terällä ja parran 1,5 mm:n kammalla.

Kaljuille kanssatoverille suosittelen Wahl-merkkisiä laitteita. Paljon ei edes tartte maksaa, mutta homma hoituu - nykyinen laite maksoi 40 euroa. Pitkään luotin johdollisiin laitteisiin pelkästään, mutta nyt on akkukäyttöinen. Tässä kuitenkin on mahdollisuus käyttää myös latauksen aikana, mitä ei läheskään kaikissa ole. Mielestäni aika välttämätön ominaisuus.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Muija kokoajan kinuaa, että laittaisin "legolaksen". On sitä joskus kokeiltukin, ja palaute on ollut hyvää, kun tukka on pitkä, tuuhea ja päistä hieman kiharainen, mutta jotenkin sitä vaan laittaa normaalisti ponnarille ilman kikkailuja. Ei ole tiellä siten mitenkään. En tosin tiedä yhtään onko pitkä letti pysyvä tyyli loppuun asti, vaikka onkin ollut näin jo yli 15 vuotta.

No, pakko sanoa, että jollain jenkkisiilillä naiset eivät olisi olleet koskaan yhtä kiinnostuneita kuin tänä pitkän letin aikakautena, joten sillä on ollut myös itsetuntoa kasvattava vaikutus. Parturissa olen käynyt viimeksi varmaan armeijassa, eli sitäkään ei ole tarvinut miettiä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tosi miellyttävä kurdiparturi leikkaa hiukseni noin 8 viikon välein 10 euron hintaan. Ratkaiseva tekijä ei ole hinta vaan hyvä laatu ja englannin kieli, oli aiemmin Manchesterissä hommissa. Toki ymmärrän ettei tuossa veroja makseta, mutta lähinnä vain jotkut sosiaalidemokraatit asettavat näitä esteitä vapaalle yritystoiminnalle.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Nyt meni jostain kumman syystä kuukausitolkulla aikaa, etten vaan saanut itseäni parturiin ja hiukset pääsivät kasvamaan aikamoiseksi reuhkaksi, jota ei pitänyt kasassa kuin lippis. Kai sitä haluaa välillä kasvatella jotain artistitukkaa (hah!), mutta kun ei ole se tuuhea, niin se ei ole ja näyttää hirveältä tietyn ajan jälkeen. Mutta nyt on tukka mintissä ja tätä olen viimeiset pari vuotta suosinut.

 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Leikkaan hiukseni itse. Sivuilta lyhyet, vähän klassista häivytystä ja päältä vähän pidempi. En suostu maksamaan 20 euroa palvelusta, jonka voin tehdä itse lähes yhtä hyvin ja 10 minuutissa. Toki alkuun oli opettelemista, mutta nykyään homma hoituu varsin hyvin.
Itsensä parturointi kelvollisesti olisi kyllä hyödykäs ja taloudellinen taito. Viikinki-lookkia - sivukaljut, päällä pitkä ja nuttura/letti - ylläpitäessäni pari vuotta leikkasin itse, mutta nyt en enää viitsi sohia, kun pitäisi häivyttää useita eri kertoja ja ohentaa päältä yms yms. Parran kyllä trimmaan itse yleensä silloinkin kun käytän pääni leikattavana.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна




Kuin peiliin katsoisi.

Nuorempana otti koville hiusten kohtalo, vittuilua sai kuulla kavereilta runsaasti. Mutta ei silloin auttanut jäädä asiaa surkuttelemaan ja onneksi tapailin nuoria naisia joilla oli erinomainen maku miesten suhteen. Yksi otti minut ihan aviomieheksi.

Pitkään olen ajanut hiukset muutaman viikon välein koneella, päänahka ei höyläilyä kestä ja hiukset kun kasvaa moneen suuntaan, niin pidän höylällä ajelua turhan vaivalloisena operaationa edes kerran viikossa tehtäväksi. Tummat hiukset kun on, pitäisi kahdesti viikossa höylätä jottei ”varjoa” pääsisi näkymään.

Vahvan itseluottamuksen saan nykyään muista asioista, mutta se olkoon humble brag- ketjun asiaa.
 

redpecka

Jäsen
Tein vuosi sitten galluppia parturissakäynneistä (Koska viimeksi kävit parturissa?) yleisessä sekaketjussa. Laitan tulokset tähän kuivilla hiuksilla.

 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
15€ paikallisessa turkkilaisessa tulee käytyä kerran kuukaudessa. Euron minuutti ja ulos.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Meikäläinen käy parturissa kolmen kuukauden välein, joten ihan sama maksaako 15 vai 30 euroa. Siinä säästäminen olisi ns. säästönäpertelyä. Ja kuitenkin mielellään sitä maksaa kotimaiselle pienyrittäjälle. Mutta joskus on ollut vaikeuksia löytää parturia, joka osaa hyvin leikata ja muotoilla pidempää luonnonkiharaa hiusta.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itselläni tuolle arabijannulle parturoitavaksi päätyminen on ollut ihan käytännön juttu - nopeus, laatu ja hinta kohtaa ehkä parhaiten, mitä olen kohdannut. Jannu on uskomattoman taitava erityisesti nopeuteensa nähden ja vetää siis saksilla pitkälti pl. tietenkin sivut. Rajat veitsellä.

Toki varjopuolena on se, että jonoa yleensä on, mutta yrittäjälle se on vain hyvä asia. 3-5 päätä jos keskimäärin keritsee tuntiin, 20e pelkät hiukset, tekee se 60-100 euroa tuntiin. Vedetään nyt vaikka 50e tunti, 400e päivä, 2000e viikko ja 8000e kk - kai tuosta jo verot, vuokrat ja kohtalaisen palkan maksaa. Fasiliteetit eivät ole kummoiset, su-ma paikka on kiinni ja parin viikon loman tuo pitää kesäisin sekä isot pyhät tietenkin kiinni.

Sinänsä kävisin mielelläni jossain viihtyisässä miesluolassa odottelemassa vuoroani viskiä naukkaillen hierovassa tuolissa istuskellen, mutta Suomessa - jos tuo olisi mahdollista - leikkaus maksaisi sen 100 euroa saman tien.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kesäaikaan kotona parturikoneella 3mm rajaajalla. Talviaikaan sitten kerran kuukaudessa eräässä lähiössä sijaitsevassa parturissa, jossa on todella ystävällinen palvelu ja työn laatu priimaa. Talvitukka on päältä 3-5 senttiä, takaa ja sivuilta saman verran millejä. Hiuksia piisaa, eli vaikka ikää on reilusti päälle neljän kympin niin mitään merkkejä ohenemisesta saati kaljuuntumisesta ei ole.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Itselläni tuolle arabijannulle parturoitavaksi päätyminen on ollut ihan käytännön juttu - nopeus, laatu ja hinta kohtaa ehkä parhaiten, mitä olen kohdannut. Jannu on uskomattoman taitava erityisesti nopeuteensa nähden ja vetää siis saksilla pitkälti pl. tietenkin sivut. Rajat veitsellä.
Parturituoli ei ole mun lempipaikkoja, joten mitä nopeammin fleda on mintissä, sen parempi. 15€/15min on paljon parempi kuin 30€/30 min. Kotimaisen yrittäjän tuolissa menee vähintään se puoli tuntia. Molemmat siis arvostavat oman aikansa täsmälleen saman hintaiseksi.
 

julle-jr

Jäsen
3 mm terällä itse leikkaan sitten kun sivuilta törröttävät hiukset alkavat liikaa häiritä. Noin 1,5 viikon välein leikaten pysyisi look siistinä, mutta yleensä venkoilen vielä yhden viikon tuohon päälle ennen kuin saan aikaiseksi ryhtyä hommiin. Ei se nyt Teams-videokuvassa pahasti näy ja jos näkyy laitan kameran pois päältä. En vain jaksa käydä parturissa, siksi valitsin aikoinaan lyhyen hiustyylin. Joku muu tyyli näyttäisi paremmalta, mutta en ole Tinderissäkään edes, joten Ei parempi ulkonäkö hyödyttäisi mitään.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Käytän vaihtelevasti muutamaa parturiliikettä riippuen siitä, missä milloinkin olen hiustenleikkuun tarpeen todetessani. Arabeja ja yhtä turkkilaista olen käyttänyt myös, osaavat hommansa hyvin. Tosin noissa liikkeissä pitää yrittää saada leikkuu yrittäjältä itseltään, joka on yleensä oikeasti taitava. Apukavereiden taso vaihtelee. Pahimmillaan liikkeessä heiluu joku pomon vaimon serkku tai joku muu, joka on työllistetty mitä ilmeisimmin velvollisuudesta. Parhaimmillaan arabin apulainen voi hänkin olla varsinainen saksitaikuri, mutta eihän kenestäkään tiedä ennen kuin kokeilee.

Helsingin keskustan Aikatalossa on pieni ulkomaalaistaustaisten parturiliike. Bisnes on tainnut siirtyä taannoin isältä pojalle. Isä on täysi mestari, haluttu leikkaus syntyy pikavauhtia ja tarkkuudella. Plussaa hyvistä jutuista; työn aikana kysellään aina naisasiat ja muut mukavat, rentoa menoa. Isää näkee liikkeessä enää harvemmin, mutta poika on hyvää vauhtia isänsä jalanjäljissä, ainakin mitä hiustenleikkuutaitoihin tulee. Kannattaa kokeilla, jos palvelun saa isältä tai pojalta.

Espoon Tapiolassa on myös hyvä arabiparturi. Nopeaa työtä, varmaotteiset kaverit, ystävällinen meininki. Ei ajanvarausta, jonottaa tarvitsee vain hetken tai ei ollenkaan. Hinta 20 euroa, jolla saa huolitellun viimeistelyn. Voin ehdottomasti suositella. Myös apulaiset ovat olleet aina ihan saksimiehiä.

On niitä huonojakin partureita osunut kohdalle. Kehnoimmat tapaukset ovat yleensä olleet ulkkarinaisia, joiden parturointitaitojen alkuperä on herättänyt suuria kysymysmerkkejä. Yleensä tuollaiseen saattaa törmätä vähän isommissa vuokratuoli- yms. paikoissa, jotka ovat kauppakeskuksessa tai keskusta-alueen hyvällä liikepaikalla. Tuolla saattaa mennä toistaitoisempikin parturi joukon jatkona, jos asiakasvirtaa riittää ja miehityksen pitää olla asiakasmäärää vastaavalla tasolla. Noissa paikoissa melkein kannattaa koettaa varata aika sille henkilölle, jonka tietää osaavan hommansa.

Olen kokeillut myös paikallisen ammattikoulun oppilasleikkuuta. Hinnat ovat alle markkinatason, ymmärrettävästi. Kerran pääsin peräti korkkaamaan ekan vuosikurssin opiskelijatytön asiakasneitsyyden, kun olin kuulemma ihan eka vieras ihminen, jonka hiuksia hän pääsi käsittelemään. Olihan se arkaa ja kömpelöä touhua, mutta sitä varten koulua tietysti käydään että homma opitaan. Koko leikkuu kesti ensikertalaisilta melkein tunnin, koska opettaja piti saada vaihe vaiheelta paikalle tarkastamaan työn jälki ja antamaan jatko-ohjeita. Ihan lopuksi opettaja kävi tekemässä itse viimeistelyn, jonka ansiosta työn jälki oli suht ok. Muutenkin tuonne ammattikoulun oppilastyöleikkuuseen menevän kannattaa varata reilusti aikaa, ei sieltä koskaan pääse ulos ihan normiajassa.

Lisäksi, jos siltä tuntuu, saatan leikata hiukset omin käsin kotiparturivehkeillä, lähinnä kesäaikaan. Tuolloin malli on ymmärrettävästi varsin yksinkertainen; 7-9 mm sivuilta ja takaa, päältä reilusti pidemmäksi. Omilla laitteilla onnistuu muistaakseni 55 mm ajo koneella. Joskus kauan sitten ajoin ympäri vuoden itse hiukset, ja malli oli mikä oli, mutta nykyään siis vain satunnaisesti. Jälkikin on tietysti parempaa jos käyttää kunnon parturia.
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Olen käyttänyt samaa parturia (perhetuttu) varmaan 30-vuotta. 25€ pesun kanssa ja parin kuukauden välein tuolla tulee käytyä. Yleensä istun penkkiin ja sanon että anna palaa, aika samanlaiseksi se näyttää aina leikkaavan. Yleensä kerran vuodessa vaimo saa jonkin inspiksen ja haluaa leikata minun hiukset sillon toki malli on vähä eri. Joskus ollaan menty totaalisesti vihkoon ja sitä sitten on pidetty pipoa/lippistä jonkin aikaa.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noin 60-vuotias suomalainen nainen pitää parturi-kampaamoa kotonaan, 5 minuutin kävelymatkan päässä kotooltani. Siellä käyn parturissa. Hinta on 20e. Yleensä käyn noin kahden kuukauden välein ja se on ihan ok maksaa 120e vuodessa siitä. Nyt tosin edellisestä käynnistä on 3 kuukautta aikaa ja seuraavan kerran menen sinne nyt keskiviikkona. Korona ja työkiireet ovat sotkeneet parturikäyntieni aikatauluja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä aloin miettiä, että olisin kyllä valmis maksamaan 50-60 euroa joka toinen kuukausi jostain herrain parturista, jossa aika varattaisiin ennakkoon, ja voisi laadukkaalla nahkasohvalla nauttia esim. tuopillisen pienpanimo-olutta, jos haluaisi hiukan etukäteen tulla istuksimaan. Voisi toki olla ihan jonotusperiaatteella, niin ei harmittaisi vähän pidempikään jono. Ja voisi oikeastaan käydä kerran kuukaudessakin.

Niin, ja tuo 50 euroa sisältäisi oikeasti laadukkaan ja rauhallisen leikkauksen kerä hieronnan. Hiukset minttiin, miksei partakin parin-kolmen kympin lisämaksusta, vähän partavettä ja baanalle. Parturin sukupuolella sinänsä ei väliä, jahka vain priimaa pukkaa tukkaan. Sen verran otan noista naispartureista takaisin, että on niissäkin hyviä, ja jos sattuu olemaan vielä hyvännäkö... hyvä leikkaamaan, niin plussaa siitä ja antavasta kaula-aukosta. Tarkoitan leikkaustekniikasta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin "radikaalilta" kuin se kuulostaakin, niin viime vuodet olen käynyt parturissa vain kerran...pari vuodessa. Tapanani on leikkauttaa 1920-luvun muotia seuraileva lyhyt ananas, siis kolmisen senttiä päälle ja sivut melkein siiliksi. Oma paksuhko ja "aaltoileva" tukka pysyy semisiistinä useamman kuukauden ja kun klassinen 1980-luvun Keke Rosberg-tyyli (sama väri myös allekirjoittaneella +pilottilasit, ei röökiä) on saavutettu, niin voi taas lampsia paikalliselle erinoimaiselle turkkilaiselle parturille.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Oma äitini toimi parturina joten käytin hänen palveluksia siihen asti että täytin 20v. Tämän jälkeen oli siskoni vuoro. Tämän jälkeen aina jonkun kaverin tyttöystävä toimi parturina niin hyppäsin heidän penkille. Muutaman kerran olen toiminut myös hiusmallina muutamalle oppilaalle jotka ovat käyneet koulua. Nykyisin puoliso on ajellut/leikannut hiuksia. Vajaa kuukausi sitten päätin ajella kaikki pois käyttäen 3mm terää. Päätin että leikkaan parran ja hiukset seuraavan kerran sitten maaliskuussa vuonna 2022.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös