Hiihdon harrastajat Jatkoajassa

  • 235 007
  • 1 391

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tarpeeksi paljon olen Lapissa asunut ja pyörinyt. Viimeisen 10 vuoden aikana on noussut trendiksi tulla etelämpää "kokeilemaan rajojaan" pohjoiseen, josta paikalliset ovat olleet huolissaan. Luontoa ei kunnioiteta, vaan omat hullut riskinotot ovat kaiken lähtökohta. Tähän asti ollaan selvitty monesti hyvällä tuurilla.

Kun ennen reissua katsoo sääennusteen ja lumivyörytilanteen, pystyy tekemään jo paljon päätelmiä. Kaiken uutisoinnin mukaan Pallaksen alueen säästä ei tässä tapauksessa ole pystytty tekemään mitään johtopäätöksiä. Tällöin ei pitäisi edes harkita lähteä tuolle alueelle tammikuussa monen päivän hiihtovaellukselle 12-vuotiaan lapsen kanssa.

Eikä tämä ole ainoa tapaus edes tälle talvea. Monta itsensä jäädyttäjää on onneksi saatu pois arktisista olosuhteista. Mitä sitä ei nykyihminen tekisikään hienon somekuvan toivossa.
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos sitten siihen hiihtoon... Eilen kävin heittämässä lenkin perinteisellä Petikossa. Ai hitto että näillä pakkasilla saa nautittavan pidon purkkivoiteella. Latu-uralta ei tarvinnut hypätä pois kertaakaan, vaan kaikki nousut meni suorilla ylös. Yleensä parissa joudun juoksemaan pienellä haaralla.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Tarpeeksi paljon olen Lapissa asunut ja pyörinyt. Viimeisen 10 vuoden aikana on noussut trendiksi tulla etelämpää "kokeilemaan rajojaan" pohjoiseen, josta paikalliset ovat olleet huolissaan. Luontoa ei kunnioiteta, vaan omat hullut riskinotot ovat kaiken lähtökohta. Tähän asti ollaan selvitty monesti hyvällä tuurilla.

Kun ennen reissua katsoo sääennusteen ja lumivyörytilanteen, pystyy tekemään jo paljon päätelmiä. Kaiken uutisoinnin mukaan Pallaksen alueen säästä ei tässä tapauksessa ole pystytty tekemään mitään johtopäätöksiä. Tällöin ei pitäisi edes harkita lähteä tuolle alueelle tammikuussa monen päivän hiihtovaellukselle 12-vuotiaan lapsen kanssa.

Eikä tämä ole ainoa tapaus edes tälle talvea. Monta itsensä jäädyttäjää on onneksi saatu pois arktisista olosuhteista. Mitä sitä ei nykyihminen tekisikään hienon somekuvan toivossa.
Totta toinen puoli. Terveisin nimimerkki etelän kokeilija. Kerran olen lähtenyt tunturiin urheilemaan ja siinä toivottavasti tuli se ensimmäinen ja viimeinen kerta. Ei päästy uutisiin, mutta henki meinasi mennä. Luontoa todella tulee kunnioittaa.

Samaan aikaan on totta, että kyseisellä alueella juuri nyt vaeltaminen ei lähtökohtaisesti ole vastuutonta tai uhkarohkeilua. Tälläkin hetkellä tiedän useamman retkueen olevan alueella, tietävät mitä tekevät ja tulevat kotiin terveinä. Uutisessa olevaan tapaukseen en osaa ottaa kantaa, onko lähdetty tyhmästi vai ei.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun ennen reissua katsoo sääennusteen ja lumivyörytilanteen, pystyy tekemään jo paljon päätelmiä. Kaiken uutisoinnin mukaan Pallaksen alueen säästä ei tässä tapauksessa ole pystytty tekemään mitään johtopäätöksiä. Tällöin ei pitäisi edes harkita lähteä tuolle alueelle tammikuussa monen päivän hiihtovaellukselle 12-vuotiaan lapsen kanssa.
Tästä täytyy sinänsä vähän olla eri mieltä, koska kyseessä oli somen perusteella erittäin kokenut retkeilijä, joka varmasti tiesi, mitä oli tekemässä. Jos pitää paikkansa, että reissu oli alkanut muutamaa päivää aiemmin Hetasta, niin sääennusteet Pallakselle eivät ole varmasti olleet vielä kovin tarkkoja. Ongelmaksi lienee muodostunut tuuli, joka on lisännyt pakkasen purevuutta, pöllyttänyt lunta heikentäen näkyvyyttä, vienyt kamoja ja tehnyt etenemisestä käytännössä mahdotonta. Mahdollisesti eksyminen on aiheuttanut ajautumisen Pyhäkuruun tai sen liepeille, josta lumivyöry on vienyt mennessään. Mukana on ollut paljon huonoa tuuria ja kuten @Rick Rother totesi, pelkästään alueella vaeltaminen ei ole vastuutonta tai uhkarohkeilua. Kaiken kaikkiaan erittäin surullinen tapaus, enkä voi kuin kuvitella, millaista surua perheessä tällä hetkellä koetaan.

Pallaksen kovista olosuhteista ei ole talvella kokemusta, mutta kesälläkin tunturissa voi olla hyvin haastavaa. Joitain vuosia takaperin olin juoksemassa Pallas-Hetta-kisan ja edellispäivänä lämpötilat olivat hellelukemissa auringon paistaessa. Kisa-aamu valkeni sateisena ja harmittelin, kun reissussa oli vain paksu kuoritakki ja ohut tuulitakki. Paremmin juoksuun sopiva välimallin takki oli jäänyt kotiin. Tunturihotellin pihalla verryttelin tuulitakki päällä, kun kaveri tuli alas tunturista ja sanoi, että siellä on ihan vuoristo-olosuhteet. Tätä oli vaikea uskoa, mutta starttasin kisaan paksun kuoritakin kanssa. Taivaskeron päällä sade piiskasi ja tuuli painoi vastaan niin, että sai tosissaan nojata eteenpäin, että pääsi liikkumaan. Voin vain kuvitella, millaista tuolla on silloin, kun pakkasta on yli 30 astetta ja lumi pöllyää. Muutaman kilometrin eteneminenkin voi käydä mahdottomaksi, kun mistään ei näe, mihin suuntaan edes pitäisi edetä.

Nyt alkaa mennä sen verran ohi ketjun aiheen, että parempi lopettaa.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vyörystä ja etenkin hätäpuhelusta kerrotun tiedon perusteella eivät ole mahtaneet olla talvi- vaan kesäreitillä. Hyvässä säässä senkin kyllä hyvin hiihtää. Jos olisivat olleet kummalla tahansa talvireitillä (joita ei ole merkitty yhtä hyvin maastoon kuin kesän vaellusreitti), ei siellä olisi lähtenyt varustusta tuulen mukaan ainakaan tuossa kohtaa. Talvireitti menee lakien alla.
Näin luulen minäkin. Huonon näkyvyyden ja/tai tuulen viemien varusteiden perässä eksytty turhan lähelle kurua ja tämä aiheuttanut lumivyöryn. Paikalleenkaan ei ole voinut jäädä, kun olisi lähtenyt henki paleltuen. Ei tuossa loppuviimein tainnut olla enää hyviä vaihtoehtoja, ei edes vähiten huonoakaan.

Saas nähdä löytyykö poika ennen kevättä. Koiratkaan eivät noin vain tuolta ihmistä löydä, ja ensi viikon alussa taitaa tulla lisää lunta. Toivotaan että löytyy.

Edit. YLE tietää kertoa, että löytyi poikakin kuolleena. Surullinen loppu mutta hyvä kun löytyi. Ei omaisten tarvitse olla yhtään pidempään epätietoisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Prolink menee samoihin reikiin joo, eli ainakin joksikin aikaa saat sillä suksesi muutettua NNN-pohjaan. Itse laittaisin ehkä ennemmin adapterilevyn niin, että saa vaihdettavan NIS/NNN-siteen. Esimerkiksi tuossa niitä kaupan: https://www.sporttipaja.fi/hiihto/r...EQPAORzx4Y8ti3mbyyGBoCvXAQAvD_BwE#description

Varmistuksena, onko tämä siis sama kuin tuossa linkissä:


Pitäisi saada XXL:n lahjakortti käytettyä, niin voisin se uusiin siteisiin käyttää ja samalla noihin levyihin.

Noi menevät siis tosiaan heittämällä samoihin SNS-siteiden reikiin?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Varmistuksena, onko tämä siis sama kuin tuossa linkissä:


Pitäisi saada XXL:n lahjakortti käytettyä, niin voisin se uusiin siteisiin käyttää ja samalla noihin levyihin.

Noi menevät siis tosiaan heittämällä samoihin SNS-siteiden reikiin?

Näyttäisi nopeasti vilkaisten sellaiselta. Kannattaa toki vaikka paikan päällä varmistaa että reikämuoto on sama.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tällä viikolla ei metrin metriä hiiihtoa (eikä oikein mitään ulkoilua, todella harvinaista minulle).

Huomennakin kylmä mutta voisi sitä käydä vetämässä kyllä jonkun lenkin...

Salomonin luistelusukset... mitä tököttiä sinne pohjaan suosittelisitte jos haluaisi mahdollisimman liukkaan luiston?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tällä viikolla ei metrin metriä hiiihtoa (eikä oikein mitään ulkoilua, todella harvinaista minulle).

Huomennakin kylmä mutta voisi sitä käydä vetämässä kyllä jonkun lenkin...

Salomonin luistelusukset... mitä tököttiä sinne pohjaan suosittelisitte jos haluaisi mahdollisimman liukkaan luiston?

Profiili ja hionta tuovat luiston, voide ei ole kovin merkityksellinen. Merkistä ei voi päätellä mitään, vaan pitäisi nähdä painealueet suksesta kelialueen määrittämiseksi. Todennäköisesti luistaa hyvin tai niin hyvin kuin voi, kun pidät pohjan puhtaana ja harjaat sen kunnolla. Vapaan hiihtoonhan nämä säät eivät ole hyviä, kun tuskin yhdelläkään kuntoilijalla on vapaalle hyviä vitikelin suksia.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä en edes pysty hiihtämään vapaata tällä kelillä. Tarvitsen vuorohiihdon rytmiä lämmetäkseni. Se taas onnistuu hyvin, koska pito kovalla pakkasella on takuuvarma purkkivoiteella.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Näyttäisi nopeasti vilkaisten sellaiselta. Kannattaa toki vaikka paikan päällä varmistaa että reikämuoto on sama.

Oli sama, joten ostin pois. Rupesin epäilemään itseäni asennuksen suhteen kun huoltoäijä puhui, ettei välttämättä kannata samoihin reikiin kuitenkaan laittaa, onko näin? Olin ajatellut erikeeperiä ja ruuvi sinne perään, mutta kannattaako tässä nyt suosiolla viedä johonkin asennettavaksi, kun ei se kustanna kun sen 15€?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oli sama, joten ostin pois. Rupesin epäilemään itseäni asennuksen suhteen kun huoltoäijä puhui, ettei välttämättä kannata samoihin reikiin kuitenkaan laittaa, onko näin? Olin ajatellut erikeeperiä ja ruuvi sinne perään, mutta kannattaako tässä nyt suosiolla viedä johonkin asennettavaksi, kun ei se kustanna kun sen 15€?

Uusia ei ainakaan lähtökohtaisesti kannata porata, sillä ne heikentävät rakennetta eikä levy tule oikeaan kohtaan millään muulla kuin noilla rei’illä. Olisiko huollossa sitten tarkoitettu, että pitää varmistua reikien tiiveydestä. Erikeeper ei välttämättä riitä siinä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tää on ku Kummelin Jaken ja Sepin -pajalta, mutta miten ihmeessä saan nää vanhat sns pilotit irti?
 

Liitteet

  • IMG_6539.jpeg
    IMG_6539.jpeg
    796,2 KB · kertaa luettu: 70

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noiden alta pitäisi löytyä ruuvit. Taaempi ruuvi auki, niin tuo pohjapala liukuu taakse. Alla muistaakseni kaksi ruuvia lisää.
 

Liitteet

  • IMG_0187.jpeg
    IMG_0187.jpeg
    462,4 KB · kertaa luettu: 69

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Noiden alta pitäisi löytyä ruuvit. Taaempi ruuvi auki, niin tuo pohjapala liukuu taakse. Alla muistaakseni kaksi ruuvia lisää.

Etummainen lähti, mutta taaempaan en pääse käsiksi kun ei lähde tuo tulppa irti. Siihen vinkkejä? :D
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Etummainen lähti, mutta taaempaan en pääse käsiksi kun ei lähde tuo tulppa irti. Siihen vinkkejä? :D
Ai perkele... Itsekin olen noiden kanssa taistellut. Suosittelen etsimään youtubesta, sieltä löysin lopulta. Jaa, eikun yhden parin osalta jouduin kysymään Kalle Sportista :D. Ongelmana on, että noissa SNS-siteissäkin on erilaisia ratkaisuja sen suhteen, miten ruuvit on piilotettu.

Mutta itse kysymykseen... Tulpan pitäisi kyllä irrota jollain pienellä talttapääruuvarilla, jos sitä saa vähän sinne rakoon tungettua ja sitten kammettua.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ai perkele... Itsekin olen noiden kanssa taistellut. Suosittelen etsimään youtubesta, sieltä löysin lopulta. Jaa, eikun yhden parin osalta jouduin kysymään Kalle Sportista :D. Ongelmana on, että noissa SNS-siteissäkin on erilaisia ratkaisuja sen suhteen, miten ruuvit on piilotettu.

Mutta itse kysymykseen... Tulpan pitäisi kyllä irrota jollain pienellä talttapääruuvarilla, jos sitä saa vähän sinne rakoon tungettua ja sitten kammettua.

Joo muutaman hyvän videon löysin, eikä pitäisi olla mikään ongelma tuon poistaminen, kunhan pääsisi kaikkiin ruuveihin käsiksi :D täytyy väkivalloin poistaa tuo tulppa jos ei muuta, kun ei noilla siteillä enää mitään tee.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joo muutaman hyvän videon löysin, eikä pitäisi olla mikään ongelma tuon poistaminen, kunhan pääsisi kaikkiin ruuveihin käsiksi :D täytyy väkivalloin poistaa tuo tulppa jos ei muuta, kun ei noilla siteillä enää mitään tee.
Joo, poraat vaikka paskaksi sen tulpan.

Mä voisin kyllä ottaa nuo siteet vaikka varaosiksi. Mulla on edelleen SNS-siteet kovassa käytössä myös luistelusuksissa. :)
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joo, poraat vaikka paskaksi sen tulpan.

Mä voisin kyllä ottaa nuo siteet vaikka varaosiksi. Mulla on edelleen SNS-siteet kovassa käytössä myös luistelusuksissa. :)

Sama juttu, enkä mielelläni ihan heti niistä luovu. Piti käydä hakemassa muutama side varastoon varmuuden varalle, vielä kun toiset monot löytäisi.

Olipahan varsin nautinnollista hiihdellä parin asteen pakkasessa kammopakkasten jälkeen. Ei meinaa etenkään sormet kestää edes -15 asteen pakkasia saati sitten kovempia lukemia.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sama juttu, enkä mielelläni ihan heti niistä luovu. Piti käydä hakemassa muutama side varastoon varmuuden varalle, vielä kun toiset monot löytäisi.

Olipahan varsin nautinnollista hiihdellä parin asteen pakkasessa kammopakkasten jälkeen. Ei meinaa etenkään sormet kestää edes -15 asteen pakkasia saati sitten kovempia lukemia.
Olen varmaan täällä kirjoitellutkin siitä, kun toissatalvena kovasti harkitsin karvapohjasuksien ostamista. Luovuin siitä sitten lopulta siksi, koska varsinkin pakkaskeleillä perinteisen sukset saa todella helposti toimimaan purkkivoiteilla. Lisäksi ei tarvinnut lähteä monoja vaihtamaan, kun ostin voideltavat sukset, joihin sai SNS-siteet.
Toiset pertsan sukset jätin liisterisuksiksi. Luistelusuksia on pari-kolme paria, nekin kaikki SNS-siteillä.

Mitä pakkasiin tulee, niin minullakin yleensä sormet jäätyvät ensimmäisenä. Kuitenkin esim. sunnuntai-iltana tarkenin ihan hyvin, vaikka Petikossa auton mittari näytti -24:ää. Kädessä oli rapumalliset hanskat. Toki alkuun oli vähän näpit jäässä, mutta kyllä ne siitä lämpeni. Luistellen mulla on vaikeuksia saada käsiä lämpimäksi tosi kylmällä ilmalla.

Oli muuten todella nautinnollinen juuri tuo sunnuntainen lenkki. Perinteisen sukset toimi kuin unelma. Kaikki mäet pääsi taas suorilla ylös ja luistokin oli hämmästyttävän hyvä pakkaslukemiin nähden. Itse asiassa ihan kellollakin mitattuna kulki yllättävän kovaa.

Huono puoli oli se, että ilmeisesti onnistuin hieman palelluttamaan vatsan seutua. Sama on käynyt joskus aiemminkin, kun hiihtotakki on alaosasta falskannut todella kylmällä ilmalla. No, kyllähän tuo tuosta paranee.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mitä pakkasiin tulee, niin minullakin yleensä sormet jäätyvät ensimmäisenä. Kuitenkin esim. sunnuntai-iltana tarkenin ihan hyvin, vaikka Petikossa auton mittari näytti -24:ää. Kädessä oli rapumalliset hanskat. Toki alkuun oli vähän näpit jäässä, mutta kyllä ne siitä lämpeni. Luistellen mulla on vaikeuksia saada käsiä lämpimäksi tosi kylmällä ilmalla.

Joo, nuo ns. "turtles -hanskat" on loistava keksintö. Mä olen joskus nuorempana palelluttanut sormet pari kertaa niin pahasti, että nyt eivät oikein meinaa kestää vaikka olis rapuhanskat ja vielä ohuet hanskat siellä alla. Loppulenkistä kyllä kestää, mut ensimmäiset muutamat kilometrit on kovemmilla pakkasilla ihan tuskaa.

Se miksi tykkään SNS -siteistä luistelusuksissa on se niiden antama tuntuma sukseen. Jos vaan etenkin se siteen taaempi kiinnitys ja sen jousi on kunnossa niin suksi pysyy mukana kuitenkin antaen pienen jouston.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Snögöä tulee ainakin Pk-seudulla enemmän kun lääkäri määrää.

Tämä reitti pitäisi joskus hiihtää, kesällä ainakin pyörällä hieno!


Melkein joka talvi on tullut hiihdettyä keskuspuiston ympäri, nykyään osa pitkittäisreiteistä on aurattuja, mutta edelleen pääsee Haagan kautta Paloheinän ympäri ja jokirantoja takas. Mainiota pertsalenkkiä.

Tänään satanut lumi korjasi tietysti roskaisuuden tilannetta mutta on niin höttöistä, ettei sitä lopulta kovin paljon tullut.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Malmin lentokentän ympäri menevällä ladulla on aina kävelijöitä. Ja tietysti myös koiraa pitää ulkoiluttaa siinä - koska niin kesälläkin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikille aloittelijoille voin lämpimästi suositella tuota Malmin lentokentän hiihtolatua. Taitaa olla lähemmäs 90% reitistä täysin tasaista, joten pääsee ihan rauhassa hiomaan tekniikkaa. Olen aiemmin noita mäkisiä reittejä mennyt ja kironnut vittuperkelettä sykkeen ollessa lähemmäs 200, mutta Malmilla pääsi rauhassa hyvin verkkaiseen tahtiin menemään. Olikin eilen aika mainio keli, ja meni kolme kertaa sen ympäri eli 17km. Sai todella paljon toistoja wassbergiin, kun aiemmilla lenkeillä on vain hyvin ajoittain onnistunut sitä vääntämään. Pääsin jopa ensimmäistä kertaa ns. autopilotille, ettei ihan jokaista potkua tarvinnut manuaalisesti ajatella.

Noin muuten arvioni on edelleen, että luisteluhiihtoa kovempaa treeniä saa kyllä hakea.

e. ja @Straight Edge oli siellä eilenkin kahdet kävelyn jäljet (tai juoksun), muttei onneksi ollut isompaa vahinkoa tehty. Ei se kyllä taida montaa kävelijää vaatia, että menee lähes hiihtokelvottomaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös