HIFK kaudella 2014–2015

  • 1 485 415
  • 3 548
Ja kukakohan nyt näin on taas sanonut? Joku "sisäpiiriä lähellä oleva henkilö"? Vai se vierustoveri siellä F1 katsomossa kolmen kaljan jälkeen? Ei hitto oikeesti, hyvä jos uskot tota.

Niitä on minulle sanonut IFK:n yhteistyökumppanin edustaja, jonka työtehtäviin kuuluu mm. yhteydenpito IFK:n suuntaan. Se, uskotko sinä näitä tarinoita on minulle ihan se ja sama. Itsehän en otteluita katso F1:ssä, eivätkä vierustoverini juurikaan kaljaa otteluissa nauti. Uskon minulle kerrotun, koska ystävyyteni kertojan kanssa on kestänyt vuosikymmeniä, eikä tähän mennessä ole tarvinnut herran sanomisia epäillä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Noista jatkosopimusten julkaisuista... En tiedä ovatko muut kannattajat täältä tehneet niin (fanimatkoilla käyvistä jotkut ovat kyllä), mutta minä olen ainakin ihan suoraan pyytänyt officea julkaisemaan soppareita mielummin tähän tyyliin kun panttaamalla niitä risteilylle. "Maksavilla asiakkailla" on mun mielestä oikeus tietää tulevaisuudesta ja jatkosoppareista aikaisemmin kun kauden jälkeen. Myös pelaajien sairauslomien pituuksien avoimempaa tiedotusta olen pyytänyt aikoinaan, mutta se onkin ollut parempaa jo jonkin aikaa. Saikun syitä ei vissiin saa liian tarkkaan aina sanoa, kun ay-liike marssii kimppuun muuten, mutta poissaoloaika kiinnostaa faneja aina.

Tiedottaminen on nykyisin parempaa IFK:ssa, joten ei tarvitse enää sinne vinkua noista :)
 

MasaV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiaa Kiekko-Vantaa.
Niitä on minulle sanonut IFK:n yhteistyökumppanin edustaja, jonka työtehtäviin kuuluu mm. yhteydenpito IFK:n suuntaan. Se, uskotko sinä näitä tarinoita on minulle ihan se ja sama. Itsehän en otteluita katso F1:ssä, eivätkä vierustoverini juurikaan kaljaa otteluissa nauti. Uskon minulle kerrotun, koska ystävyyteni kertojan kanssa on kestänyt vuosikymmeniä, eikä tähän mennessä ole tarvinnut herran sanomisia epäillä.

Ei ole syytä epäillä Stadin Valojen kuulemaa asiaa, ihmettelen suuresti jos asia ei ole kuten mies kirjoittaa. Ei tule Ramia ikävä ja kyllä helpottaa jengin rakentamista tieto siitä, että Törmänen tulee ensi kaudeksi. Tosin ei Rami varmasti yksin syyllinen ole pelaajarulettiin, vaan aika vääriä mestistason nimiä tänne myös tuotiin.

Enpä muista, milloin seuraavaa kautta on odottanut näin positiivisin fiiliksiin, runko alkaa olla kasassa jo tässä vaiheessa.

Kunhan vielä Söde saataisiin pidettyä ja Ville jatkaisi yhden kauden.

Husso varmaankin jatkaa, tarvitaanko sitten uusi toinen veskari? Lundström viime pelin hapuilusta huolimatta olisi mun mielestä riittävän hyvä toiseksi veskariksi ja voisi ajatella miehen haluavan uuden päävalmentajan tullessa jatkaa.

Kukakohan muuten on kakkosvalmentaja? Tuskin Tanska kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Husso varmaankin jatkaa, tarvitaanko sitten uusi toinen veskari? Lundström viime pelin hapuilusta huolimatta olisi mun mielestä riittävän hyvä toiseksi veskariksi ja voisi ajatella miehen haluavan uuden päävalmentajan tullessa jatkaa.

Luulen, että Lundström on aivan liian kallis kakkosmaalivahti koko kaudeksi. IFK maksaa hänelle varmasti ihan kelpo liksaa. Venäjältä Lundströn kuitenkin tänne siirtyi.

Epäilen, että ensi kaudeksi haetaan jotain Mika Norja- tyyppistä ratkaisua Husson aisapariksi.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Kukakohan muuten on kakkosvalmentaja? Tuskin Tanska kuitenkaan.

Tuohan riippuu pitkälti Törmäsestä haluaako pitää Tanskan vai haluaako jonkun oman kaverin tuohon hommaan. Vaikea sanoa lopulta kuinka hyvin Tanska on tuossa hommassa pärjännyt, mutta luulisi että organisaation sisältä tulleena henkilönä hänet haluttaisiin pitää jatkossakin.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Kirjoituksestasi saa sen kuvan että tämän kauden pelaajarumba on Summasen syytä!? Mitä vittua? Mikä on Nybben toimenkuva sitten? Mistä hänelle maksetaan liksaa jos kerta päävalmentaja on vastuussa kaikesta paskasta mistä tällä kaudella ollaan saatu nauttia?

Itse olet joka ketjussa kaatamassa kaiken paskan Nybondaksen päälle. Tämän kauden pelaajarumba on täysin Summasen syytä vai meinaatko, että Nybari heittelee Ramia pelaajilla? Sitä paitsi Rami kusee urheilujohdon nilkoille näillä Hagman kommenteillaan.

Elkinsin jatko on aivan mahtava juttu. Mikäli täällä esitetyt tiedot myös Kuparisen jatkosta pitävät paikkansa, on ensi kauden keskushyökkääjäosasto paremmassa kuin kunnossa. Määrää pitää toki vielä lisätä. Itse olen kuullut IFK:n kanssa läheistä yhteistyötä tekevältä taholta juttua, että seurassa on tällä hetkellä todella rankka vaihe menossa. Liittyy nimenomaan herra Summaseen tämä uupumus. Ensi kautta kuulemma kaikki odottavat erittäin innoissaan ja siinä on yksi syy miksi näitä jatkosopimuksia julkistetaan erittäin mielellään tällä hetkellä. Samassa keskustelussa kävi myös ilmi, että Valtanen on todella kypsynyt urheilupuolen sukeltamiseen ja sekoiluun, koska se lisää suoraan hänen työtaakkaansa.

Kyllä myös Valtanen voi katsoa peiliin koska on ollut päättämässä Summasen sopimuksesta. Vähän on sellainen fiilis, että Summanen ei ikinä valmetajaksi olisi tullut ellei olisi ollut Everin hyvä kalakaveri. Ei sitä oikein voi urheilujohdon piikkiin laittaa jos hallitus haluaa palkata Petri Matikaisen ja joka päättää sitten rikkoa sopimuksensa. Tästä tämä koko alamäki alkoi. Tietysti Nybondasta voidaan syyttää hieman naivista ajattelu tavasta ettei sopimuksia voisi rikkoa.

Elkinsin jatko on todella hieno juttu, mutta Twitteriä kun eilen selasi niin kommentit oli sitä luokkaa, että ei syksyllä enää jengissä ole. Nyt kun näitä spekuloidaan niin täytyy muistaa, että Elkinsin pöydällä oli KHL tarjouksia, mutta silti valitsi IFK:n. Corey Elkinsille on perhe erittäin tärkeässä asemassa ja uskon täsät syystä jääneen IFK:hon. Samasta syystä uskon Hirvosen olevan rosterissa kun kausi 2014-2015 alkaa. Enää toivomuksena olisi, että Törmäselle on tehty jo kerralla pidempi sopimus. Saataisiin jotain jatkuvuutta tuohon touhuun.
 

Kuutamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Suomen jääkiekkojoukkueet
Voi kullinvitunkyrväntussu. Ja penis siihen päälle.

No, ehkäpä Törmäsen Ana hokaa ajoissa, ettei Jassella mennä juuri minnekään ja sopimus puretaan. Uskomattoman kakka pelaaja.

Jos on liigan taso laskenut, niin samoin on käynyt kirjoittajien tasolle. Eikö tänne jatkoajan keskustelupalstalle vois saada ikärajaa. Esim. 14v.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kukakohan muuten on kakkosvalmentaja? Tuskin Tanska kuitenkaan.

Toivottavasti Törmäsen annetaan itse päättää kenen kanssa hän joutuu/pääsee pari kautta tiiviissä yhteistyössä husertamaan.

Elkinsin jatko toivotetaan täälläkin erittäin tervetulleeksi ja kyllähän tuo sentteriosasto on pedattu Törmäselle todella mielenkiintoiseksi, mikäli huhut Kuparisen jatkosta pitävät paikkansa: Ramstedt-Elkins-Kuparinen. Kyllä tuo minulle kelpaa, kun otetaan huomioon, että jokainen noista jätkistä pelaa ainakin toista kauttaan HIFK:ssa mikä on mahdollistanut tietyn sitoutumisen seuraan, ja sehän yleensä kielii pelkkää hyvää. Tämän lisäksi sekä Ramulla, että Kuparisella on rahkeita paljon isompiin saappaisiin, joten minun mielestäni se ei olisi kummoinenkaan ihme jos kumpikin herroista keikkuisi EHT:llä ensi kaudella. Nykoppille myös ehdottomasti jatkoa!

Laituriosastokin on kärkinimien osalta todella hyvällä mallilla, mikäli nyt tosiaan Puustinenkin on jatkamassa ja Wärnille ollaan saatu sorvattua lappu. Vielä tuohon toivoisi kuitenkin, jotain kiekollisenpelin eksperttia àla Umicevic, Huml tai Keränen, jolloin saataisiin sopivaa tasapainoa noille romuluisille jätkille. Luttiselle soisin jatkoa vaikka hän onkin monen nimimerkin sylkykuppina, lähtökohtaisesti 3. ketjun laituri, joka pystyy loukkaantumisten iskiessä tuuraamaan ylemmissä ketjuissa niin laitureita, kuin tarpeen tullen senttereitäkin (mutta toivottavasti ei tarvitse tunkea sentterintontille...). Muista nykyisistä laitureista tarjoaisin jatkoa ainoastaan Peltoselle (luonnollisesti), Partaselle ja Harille, joista Harin kanssa toimisin siten, että jos kauden aikana selviää rahkeiden riittävän ylempiin ketjuihin, niin hieno homma, mutta en lähtisi sen varaan laskemaan yhtään mitään.

Puolustus taas näyttäisi olevan tällä hetkellä aivan levällään ja minäkin tarjoaisin jatkoa: Söderholmille, (uudesti syntyneelle) Jokelalle, Fernholmille, Mäkelälle ja Salmelle, jolla on kuulemma paljon potentiaalia nousta liigapelaajaksi, minä en sitä ole nähnyt, mutta tuskin sitä oltaisiin hehkutettu tai roikotettu mukana jos asia ei noin olisi. Nuori kaveri kuitenkin kyseessä. Tuohon vielä pari kiekollista pakkia ja problem solved.

Maalivahdit ovat Husson johdolla alustavasti kunnossa, joku kirittäjä vielä remmiin. Lundström kävisi minulle, mutta liian kallis kakkoseksi?

HIFK:n joukkue tuntuisi olevan harvinaisen hyvällä mallilla tähän aikaan vuodesta. Hämmentävää.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
jph27

Minusta on suorastaan liikuttavaa tämä Nybondaksen puolustelu täällä! Minusta on hienoa että jotkut katsovat hänen hoitaneensa tehtäviään hyvin, oikeasti. Aina tarvitaan vastavoimia keskusteluihin. Mutta minun pointtini oli se että kaadetaanko tämä huonosti mennyt kausi kokonaan Summasen niskaan? Nimittäin se ei käy! Kuten tuolla "uusi hallitus, floppi"-ketjussa kirjoitin, syy on myös heissä yhtälailla kuin Summasella tai Nybarilla. En oikeasti ajattele että huonosti mennyt kautemme olisi yksin Nybondaksen syytä, kyllä sen sopan keittämiseen tarvitaan useampi kokki. Mutta, se mitä ajan takaa on Nybondaksen asema seurassa, hän on UTJ! Ja UTJ mielestäni vastaa urheilullisista toiminnoista käsittääkseni, korjaa minua jos olen väärässä. Niin kauan kuin Nybondas viimeisenä miehenä päättää kenet hankitan, kenet ei, katson hänen olevan vastuussa siitä paskan määrästä mikä on luistellut petopaita päällä tällä kaudella. On varmasti mahdollista että ei olle saatu parempia pelimiehiä Summasen takia, mutta silloin tullaan kysymykseen: kuka Summasen palkkasi?? Hänkö itse palkkasi itsensä HIFK;hon? Toisaalta katson että sellaiset pelaajat jotka kieltäytyvät pestistä HIFK;ssa koska jengiä valmentaa sellainen valmentaja joka vaatii pelaajilta paljon niin pysyköön poissa.

Tämä kausi ja sen pettymykset ( eihän tämä toki ole ohi vielä ) ovat pitkälti huonojen pelaajavalintojen summa, sekä myös näköjään huonohkon valmennuksen syytä. Ei siinä mitään, kausia tulee, kausia menee. HIFK pysyy! Soisin vaan että HIFK;n asioita hoidettaisiin hieman suuremmalla kunnianhimolla ja ammattitaidolla.

Henkilökohtaisesti minulla ei ole Nybondasta vastaan mitään, enhän edes tunne koko jamppaa, mutta maksavana asiakkaana minulla lienee oikeus kritisoida asioita jos ne ei minua miellytä, eikö? Ja tämä Jatkoaikahan on vaan keskustelupalsta, ei mikään kansakunnan totuus ja absoluuttinen fakta.

Ja haluaisin edelleen Renegadelta vastauksen, meinataanko kaataa kaikki Ramin syyksi jotta taustalla luimuilevat tyypit säilyttävät kasvonsa?
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyynikon kanssa samoilla linjoilla. Jos HIFK:n johto(kin) on kyllästynyt pelaajarumbaan, olisin siinä vaiheessa kiinnostunut siitä minkälainen valta Nybarilla seurassa on. Pitäisi nimittäin UTJ:n pystyä lyömään valmentajalle sellainen asia selväksi, että 'nyt ei enää hommata yhtään ukkoa vaan vedät näillä homman loppuun!' Nythän näin ei ole vaan sinne on tungettu ties minkälaista jamppaa koppien ovien ollessa käytännössä koko ajan täysin auki molempiin suuntiin.

HIFK:ssa ollaan taatusti tiedetty riskit mitä Raimo Summanen kantaa mukanaan. Jos ei niin siinä on sitten valtakunnan suurimmat taukit, kattelkoot Kiben peileihin nyt.

Nybarin track record on muuten aika ihmeellinen: eka kausi Penan perinnöllä ja mitä ihmeellisimpiä hankintoja. Tokalle kaudella tuli jo parannusta ja kolmannella hankittiin lähes poikkeuksetta pelkkää laatua. Sitten mestaruus ja 3 vuotinen yhteistyökumppani lähti pois. Uusi kaveri sisään ja kalliita hankintoja, tuloksena hirveä pelillinen sekoilu runkkarissa joka kuitenkin väännettiin loppuvaiheessa hyvään tulokseen. Pleijarit ja yksi historian suurimpia floppauksia.

Tähän asti mä antaisi Nybarille 80-90% puhtaat paperit. Pari ekaa kautta meni opetellessa ja sitten homma alkoi toimia, oli se sitten KJ:n ansiota tai ei. Mutta Cacan kaudelle lähdettiin 'sama runko jatkaa ja mestaruus on meidän taas'- ajatuksella mitä täydennettiin sitten kauden aikana. Ei Cacan idänpakojuna ole Nybarin syytä, eihän sellaista voi kukaan estää. Sen sijaan sen jälkeinen aika on yhtä täyttä kaaosta+pelillisen identiteetin hävittämistä. Mentiin mistä aita on matalin(Le Soup) ja eihän silloin ikinä mitään saavuteta. Tän kauden pelaajarumba voi olla osittain Reimosta kiinni mutta jossain vaiheessa se UTJ:nkin valta pitää näkyä ja sanoa että 'riittää'.

Näiden jatkojen julkaisu on osittain taatusti Nybarin yrityksiä kiillottaa omaa kuvaansa. Ei siinä mitään, hyvää duunia ja varsinkin Elkins+Pakarinen on hienoja työnäytteitä. Mutta kokonaisuutena koko HIFK:n urheilujohto on epäonnistunut pahasti sitten 10-11 kun tuli Kanisteri ja tästä syystä en jaksaisi enää lähteä uuteen yritykseen samoilla keijoilla.

Missä on jatkuvuus, mitä KJ:n aikakausi edusti? Missä on pelillinen identiteeti, mitä KJ:n aikakaudella rakennettiin ja ennenkaikkea pidettiin kiinni?

Nyt olisi loistava tilaisuus aloittaa alusta. Nybari pois nybarin paikalta ja siihen uusi mies sisään. Stögön kanssa ekalla kaudella sisäänajo ja seuraavalla sitten täyspotti. Toki menestystä pitää tulla joka vuosi jollain tasolla, mutta realismi on hyvä muistaa. Miettikääpä: Pakarinen ja Elkins vääntää vain yhden kauden ja ton jälkeen varmasti lähtee muualle. Stögöllä taitaa olla kahden vuoden lappu, eikö? Puustinen, jos jatkaa, pelaa max yhden kauden enää?

Ollaan taas kivasti hajoita-ja-rakenna leikin ääressä vuoden päästä. Toivottavasti Törmänen tietää mihin on tulossa.
 

Maigeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK❤️ The Habs, Everton FC, Joe Finley
Miettikääpä: Pakarinen ja Elkins vääntää vain yhden kauden ja ton jälkeen varmasti lähtee muualle.

Pakarisen sopimus on kaksivuotinen. Eli saattaapi olla meillä vielä kaksi vuotta.

YLE kirjoitti:
Jääkiekkoseura Helsingin IFK on kiinnittänyt hyökkääjä Iiro Pakarisen kausiksi 2014-2016.

Ylen mukaan.
 
Kyllä myös Valtanen voi katsoa peiliin koska on ollut päättämässä Summasen sopimuksesta. Vähän on sellainen fiilis, että Summanen ei ikinä valmetajaksi olisi tullut ellei olisi ollut Everin hyvä kalakaveri. Ei sitä oikein voi urheilujohdon piikkiin laittaa jos hallitus haluaa palkata Petri Matikaisen ja joka päättää sitten rikkoa sopimuksensa. Tästä tämä koko alamäki alkoi. Tietysti Nybondasta voidaan syyttää hieman naivista ajattelu tavasta ettei sopimuksia voisi rikkoa.

Yhtään Valtasta puolustelematta tästä olisi mukava kuulla lisää. Itse olen käsittänyt, että valmentajan kiinnittäminen IFK:ssa on yhteistyötä urheilutoimenjohtajan ja seuran hallituksen välillä. Mikäli tämä kutina pitää paikkansa, ei Valtanen ole sekaantunut Summasen palkkaamiseen mitenkään. Summasen palkkaajista riippumatta itse käsitin, että tämä mainitsemani turhautuminen olisi pidemmän kuin tämän kauden aikavälin tarkastelun lopputulos.
 

Arminius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Söderholmille rustattu jatkosopimus! Asiaa. Söde on kyllä sellainen perusvarma liigapakki, ellei jopa liigan paras. Osakseen välillä saanut vähän liikaakin kritiikkiä, mutta hienoa että saadaan pidettyä meillä. Olispa kyseessä uran loppuun kestävä sopimus!

edit. ajatusvirhe
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ja näin Söden jatko sitten taattu!! Nyt on mahtava fiilis!

JEEEEEEES!!! Aivan mahtavaa, että liigan kenties paras all-aroun pakki ja oma IFK:n ikoni jatkaa täällä yhä!
 

Joona D

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Boston Bruins
No niin, kerrankin ilmoitellaan kunnolla näitä jatkoja. Nyt on jo aika hyvin diilejä ensi kaudelle, löytyy runkoa.
 

Time-out

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huhu kyllä nyt herkutellaan toimiston puolelta, iso peukku myös tuolle uudelle tiedotustavalle, toimii!!!

Ensi kausi alkaa muotoutuu todella kilpailukykyiseksi, runko todella vahva ja liigan sekä myös kansainvälisellä mittapuulla todella kovia miehiä kiinnitetty (tulevia KHL-pelaajia). Nyt tarvitsee ennen kautta hankkia ne pari täsmähankintaa puolustukseen sekä hyökkäykseen.

Lähtökohdat ihan eri luokkaa mitä ne olivat tähän kauteen ja uskon vahvasti IFK:n olevan valmiina heti kauden alusta ja tämä näkyy sitten pisteiden muodossa.

Noh, tässä hieman mopo meinaa karata ja katse tulevassa mutta onha tässä kausi meneillää ja mitä tahansa voi tapahtua, vaikkakin lähtökohdat ei parhaimmat ole. Muttamutta playoffit sen verran oma maailmansa, yllätyksiä täynnä ja mitä vain voi tapahtua.
 

Arminius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suht mieletöntä että ens kauden joukkueen runko on jo näin kivasti kasassa, hei haloo nyt on vasta HELMIKUU ja meillä on jo selkeesti sentterit kasassa, ykköspakki jatkaa ja Pakarinen saatiin pidettyä stadissa. Vielä Fernholmille, Jokelalle ja Puustiselle jatkoa niin on hyvät pullat uunissa ens kautta varten.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Johan näitä nyt tippuu. Ei jumalauta, että mä diggaan tästä uudesta tiedoitustavasta. Loistava uutinen on Söden jatko.

Tästä samaa mieltä! Tämä on se linja jonka toivon HIFK;n pitävän tulevaisuudessakin. Turha pantata tärkeitä tietoja maksavilta asiakkailta.

Ja itse uutinen paras mahdollinen!!! Hienoa että Söde on ja pysyy....
 

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC
Seuraavassa himapelissä Södelle sitten pieni merkki, että tätä arvostetaan (vaikka sen varmaan tietääkin jo).
IFK-huutojen sijaan alkuun Söderholmia?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tästä samaa mieltä! Tämä on se linja jonka toivon HIFK;n pitävän tulevaisuudessakin. Turha pantata tärkeitä tietoja maksavilta asiakkailta.

Ja itse uutinen paras mahdollinen!!! Hienoa että Söde on ja pysyy....

Se on juuri näin. Fanit haluavat tietää aiemmin jatkosopimuksista kuin vasta kauden, joten hienoa että IFK on muuttanut tiedotuspolitiikkaansa tällä kaudella.
Söde on loistava pakki, ja ei voi muuta kuin olla tyytyväinen jatkosoppariin taas!
 

Time-out

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seuraavassa himapelissä Södelle sitten pieni merkki, että tätä arvostetaan (vaikka sen varmaan tietääkin jo).
IFK-huutojen sijaan alkuun Söderholmia?

Hyvä idea! Mielestäni olisi todella siistiä jos fanit ja yleisö muuten kiittäisi pelaajia jotka jatkaa jne. Kyllä toimistolla laitetaan tämä mieleen ja ajatelkaapa itse pelaajaa? Kyllä siinä tulee sellanen näytönhalu ja hyvä fiilis esim. Elkinsinkin tulla takaisin jenkeistä kesällä kun tietää että fanit todella pitävät hänestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös