HIFK boikottiin!

  • 19 663
  • 179

Aiotko sinä osallistua IFK-boikottiin?


  • Äänestäjiä
    178

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
En ymmärrä sitä logiikkaa, ettei Peltosta voi erottaa, koska silloin jää kaksi laatupelaajaa hankkimatta lisäkustannuksien takia. Nyt meillä on joukkue täynnä kalliita laatupelaajia ja tulos on tämä. Mitä me teemme näillä laatupelaajilla ilman pätevää valmennusta? Sehän vasta rahan haaskaamista on, kun isketään huippupelaajiin isot rahat kiinni ja laitetaan kyvytön mumisija valmentamaan heitä. Hölmöläisten hommaa.
En ymmärrä minäkään. Minulla on lisäksi sellainen käsitys, että maailmasta ja jopa ihan Suomesta saattaa löytyä jääkiekkovalmentajia, jotka osaavat kehittää lupaavasta pelaajasta laatupelaajan.

Joskus nimittäin käy niin ihmeellisesti, että joku pelaaja kehittyy kauden aikana.
 

444

Jäsen
En mä nyt boikotista puhuisi, mutta aion osallistua ensi kaudella yhtä paljon kuin kuluneellakin kaudella. 0 kotipeliä, 2 vieraspeliä (molemmat Tampereella) ja 4 peliä telkkarista. Mulla oli hiton pitkään kausikortti, vielä silloinkin, kun muutin tänne takahikiälle. Se ei vaan voi olla vaikuttamatta fiilikseen lähteä hallille, etenkin täältä kauempaa, että kokemus paikan päällä jää kerta kerrasta valjuksi. Tunteetonta möyrimistä, halutonta neppailua. Ja kun se tarttuu myös sinne fanikulmaan, niin kyllä mä olemattomalle vapaa-ajalle keksin aidosti parempaakin tekemistä. Oikeastaan mikä hyvänsä ajaa tällä hetkellä ohi, lähinnä kaikki sellainen, joka tarjoaa muutakin tunnetta kuin pettymyksen tai vitutuksen. Käyn vaikka kylän leffateatterissa tai avantosaunassa. Tampereella on helppoa, kun pääsee kävelymatkan päästä matsiin, mutta Helsinkiin sitä matkaa pitää tehdä ottelukohtaisesti yhteensä 3-4 tuntia, joka ikinen kerta. Tarjoaako seura tai edes joukkue mitään sellaista, tällä hetkellä, mikä edes jollain tasolla hyvittäisi tämän 6-7h/ottelu käytetyn vapaa-ajan. Ei. Ei edes lähelle. Lopputuloskin on lopulta aika yhdentekevä, jos meno kaukalossa näyttää siltä, että edes yritetään. Mutta jos 70% joukkueesta on vain nostamassa eittämättä isoa liksaa ja ovat otteluissa vain näyttämässä naamaansa, niin se näkyy kaikessa.

Mä olen pitkään ollut Villen fuduja vastaan. Mutta jos joukkue toisensa jälkeen tuottaa tällaisen tunteen otteluiden ja kausien jälkeen, niin en näe perustetta olla vaihtamatta valmentajaa. Mitään pelillistä ja pelitavallista kehitystä ei ole havaittavissa, vaan samaa paskaa se on kaudesta toiseen samoine ongelmineen. Kyllä, joukkue vaihtuu joka kaudelle. Niin se vaihtuu kaikkialla muuallakin. Silti moni muu joukkue pystyy suorittamaan hyvällä tasolla kauden alusta alkaen. Meillä pelaajat unohtavat ihan kaiken kesälomien aikana, saavat vähän juonesta kiinni tammi-helmikuussa, ja sitten palataan tuttuu formaattiin, eli alistuneeseen neppailuun. Meillä on kaudesta toiseen ihan Liigan eliittipelaajia rosterissa, toiset näistä suoriutuvat pisteiden valossa jopa erinomaisesti, mutta osa katoaa jonnekin massaan. Kaudesta toiseen ostetaan Liigan parhaimmistoa, silti junnataan ynnämuut-sijoilla.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Olisi mielenkiintoista tietää, miten isoin panostuksin tähän ketjuun kirjoittajat ja äänestykseen osallistuva ovat HIFK:ta tukeneet. Onhan siinä olennainen ero, alkaako joku aktiivisesti peleissä omalla rahalla (tai yrityksen tarjoamalla kausikortilla, jos päätös kausarin hankkimisesta on boikotoijan vastuulla) käyvä kannattaja boikotoida vai ryhtyykö boikottiin henkilö, joka käy Nordiksella 1-2 kertaa vuodessa. Tai vaikka sellainen henkilö, joka käy katsomassa HIFK:ta jollain vieraspaikkakunnalla, jos sattuu kalenteriin muuten sopimaan.
Voin auttaa kertomalla, että olen käynyt kausikortilla kaikki vuodet lukuunottamatta kahta, jolloin irtolipuilla. Ts. aikamoinen määrä rahaa on mennyt.
Lisäksi futis, jääpallo ja Gimmat ovat saaneet rahaa minulta.
Kannattamista en lopeta, mutta kannatan organisaation silmien avaamista jonkinmoisella mielenilmaisulla, on se sitten lakanat, hiljaisuus, ulosmarssi ja ottelusta poisjääminen kollektiivisesti.
Muuten tällä menolla saattaa käydä kylmästi, jos tulee pitempi yleisökato ja myös siksi, että nykyinen pelaajapolitiikka ei juuri suosi jatkumoa tai nuorten kehittämistä. Kun nuo kaikki reilusti 30+ ukot lopettavat, mille me sitten rakennamme?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Boikotti pitää sisällään ihan sen mitä itse päätätte. Mitään "sääntöä" ja tarkempaa ohjeistusta tässä ei ole itselläni, mutta jos joku haluaa ottaa ohjat käsiin, niin antaa mennä vain! Itse en aio kantaa seuraan enää yhtään rahaa, jos päävalmentajana häärää Ville Peltonen. Salmelaisen jatko olisi hieman fifty-fifty tilanne itselleni. Kai se riippuisi sitten vähän joukkueen rakentumisesta kesän aikana, että saisiko minua syksyllä hallille tai ostamaan fanikamaa yms. Peltosen potkut pitää kuitenkin tulla, jos seura ihan aidon oikeasti kehtaa kertoa tavoitteekseen mestaruuden ja jos minulta kysytään, niin Salmelaisen pitäisi erota. Hänen itsekin pitäisi jo tajuta, että kun ei vain riitä, niin ei se vain riitä.

Tarkoituksena tässä on antaa painetta hallituksen suuntaan mikä tuntuu välittävän ainoastaan maksavista asiakkaista/faneista. Tuntuu, että muuten tuolla ei ole aikomustakaan yrittää menestyä urheilullisesti. Riittää, että osallistuu Liiga-kauteen ja että yleisöä käy jotta kassakone kilisee.


Itseä hävettää IFK seurana sillä tavalla ettei kehtaa pitää mitään fanikamaa päällä. Naurunalaiseksi siinä itsensä tuntee kun seurakin on ollut sitä urheilullisesti tyyliin aina.
Kai Salmelainen jossakin määrin voi mennä, noiden tavoitteidensa hiekkaan valumisen suhteen sen taakse, että halliproggis meni persiilleen. Siis ainakin toistaiseksi. Mutta se ei selitä kuitenkaan vaikkapa nyt nähtyä menestystyä pelikaanien kanssa taistellessa, vaan kyllä joutuu nyt joku jossakin miettimään, että mikä tuntuu säännönmukaisesti menevän pieleen joukkueen tasapainossa, että tulos laahaa jatkuvasti. Turbulenssia ei varmaanakaan enää ole, koska ollaan jämähdetty juuri sinne keksikastiin hyvinkin stabiililla tavalla, joten sitä ei ainakaan tarvitse pelätä.

Toki edelleen pidätä oikeuden muuttaa mieleni, jos tästä sillasta vielä noustaan sinne mestaruuteen, tai edes finaaleihin, jossa kuitenkin laadukkaalla pelaamisella sitten hävitään, mutta muuten alkaa olemaan kyllä mitta täynnä touhua, vaikkei seuraa hylkäisikään isossa kuvassa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä kaadan rahaa IFK:lle samalla tavalla, mitä aiemminkin. Viihdettä, draamaa ja sisältöä elämään, vähän niin kuin Salkkarit tai Kauniit ja rohkeat. Monta kymmentä vuotta pettymyksiä ja vain vähän aihetta juhlaan, ei tunnu tällaiset huonommat kaudet enää oikein missään. Nuorena miehenä jaksoi vielä vituttaa. Nykyään muu elämä ahdistaa ja jääkiekko tarjoaa paskimmillaankin tervetullutta eskapismia.
Täysin ymmärrettävää. Kuten useinkin todettu, niin ei ole sellaista oikeaa kannattamista. Jokaisella painaa vähän eri asiat niissä päätöksissään, miten keskittyy joukkuetta seuraamaan. Elämäntilanteet, työt, pelinrakenne, urheilulliset tavoitteet.
Ei se, että ei enää seuraa samalla intensitettillä, tarkoita varmaan monellakaan, että nyt vaihtui seura, kun tää on ihan paska. Sitä vaan sitten seurailee enmmän silleen lonkalta touhuamista. Vähän samanalisella asentellla, kuin mitä joukkuekin esittää mukaan lukein se organisaatio.
Kaikki tietenkin omalla kohdalla tietää parhaiten omat motiivinsa siihen, miten paljon on halukas aikaa ja rahaa touhuun laittamaan, ja siihen kaikki yllämainittu on erialaisia ja -asteisia vaikuttumia.

Ei siis kukaan tässä(kään) ole toistaan parempi. Krittiiki puhuttuja tavoitteita vasten lienee kuitenkin täysin oikeutettua sellaiselle, joka haluaa nähdä myös sitä menestystä, eikä vaan istua hallissa osana jotakin kollektiivia, ja pelistä itsessään viis.

Siinä vaiheessa kun itsellä ei isommin ole enää himoa siihen nähtyyn, sekä seuran tavoitteisiin, lienee luonnollista vähentää kulutustaan sinne suuntaan, ja vice versa.
Mutta hyvä viesti kuitenkin, ja kiva kun tulee erilaisia perusteita ja näkemyksiä sille, miten kukakin asiaa tarkastelee, ja ne kaikki ovat yhtä oikein, koska sellaista henkilöä ei oikein voi olla, joka voisi olla oikeutettu muille kertoilemaan miten asiat pitää nähdä ja kokea.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi mielenkiintoista tietää, miten isoin panostuksin tähän ketjuun kirjoittajat ja äänestykseen osallistuva ovat HIFK:ta tukeneet. Onhan siinä olennainen ero, alkaako joku aktiivisesti peleissä omalla rahalla (tai yrityksen tarjoamalla kausikortilla, jos päätös kausarin hankkimisesta on boikotoijan vastuulla) käyvä kannattaja boikotoida vai ryhtyykö boikottiin henkilö, joka käy Nordiksella 1-2 kertaa vuodessa. Tai vaikka sellainen henkilö, joka käy katsomassa HIFK:ta jollain vieraspaikkakunnalla, jos sattuu kalenteriin muuten sopimaan.
Kaikilla lienee lopulta erilaiset resurssit sille, miten se oma seuraaminen näkyy joukkueen arjessa, anteeksi, tarkoitin siis siinä hyvässä arjessa, joten lopulta kaiketi merkitsee se, että miten paljon itse kukin siitä maksamisestaan jatkossa vähentää. Jossakin kohtaa se kuitenkin alkaa jokainen euro näkymään seurassakin, ja silloin lienee se kohta, jossa sielläkin ollaan ratkaisuiden edessä, että lyödäänkö hanskat tiskiin, vai muutetaanko jotakin.
Ihan hyvinhän voi vaikka todeta, että meillä IFK:ssa ei ole arvona voitto, vaan se osallistuminen, ja se on jees. Siihen sitten sitoutuu he, joille se riittää. Tosin itse olettaisin silloin edes sen ottelutapahtuman muuttumista viihteellisemmäksi erilaisine kilpailuineen ym. Nykyäänhän rakenne on varsin tylsä. Show puuttuu kokonaan, ja joukkuekin pääosin tylsää seurattavaa, niin jää enää se kollektiivi. Ja sekin tietenkin on hiton hyvä syy toki siellä hallilla käydä, mutta myös oikein hyvä syy jättää käymättäkin.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi mielenkiintoista tietää, miten isoin panostuksin tähän ketjuun kirjoittajat ja äänestykseen osallistuva ovat HIFK:ta tukeneet. Onhan siinä olennainen ero, alkaako joku aktiivisesti peleissä omalla rahalla (tai yrityksen tarjoamalla kausikortilla, jos päätös kausarin hankkimisesta on boikotoijan vastuulla) käyvä kannattaja boikotoida vai ryhtyykö boikottiin henkilö, joka käy Nordiksella 1-2 kertaa vuodessa. Tai vaikka sellainen henkilö, joka käy katsomassa HIFK:ta jollain vieraspaikkakunnalla, jos sattuu kalenteriin muuten sopimaan.

No, mä aloitin boikotin etuajassa. Matseissa on ollut viime vuosina ja erityisesti Peltosen aikana niin tylsää, että minä eikä jälkikasvuni ole enää kovin halukkaasti priorisoitu niitä muiden menojen edelle. Hänellä iso syy on ollut aikuistumisen ruuhkavuosien lisäksi myös ollut se, että fanikulma on niin apaattinen verrattuna IFK:n futismatseihin (niitä ei ole jäänyt juuri väliin).

Eli: nyt on yksi kausikortti jäljellä aiemman kahden sijaan ja käydään sillä eri aikaan. Jos ollaan menossa yhdessä tai jomman kumman gimmakaveri (eli mulla iästä johtuen jo "naisystävä") on mukana, niin ostetaan sitten lisäksi irtolippu/liput.

Yhteiskäytöstä huolimatta kausikortti on ollut noin 1/3-osassa matseja käyttämättömänä.

Ei sitä viihdearvoltaan 0-tasoista matsia jaksa lähteä duunipäivä jälkeen katsomaan edes tohon lähelle, vaan tulee jäätyä sohvalle. Etenkin kun näin varttuneeksi viiskymppiseksi mä olen innokkaasti aina laulamassa fanikatsomossa, eikä se kahtiajakautuminen, jossa ylärivin mummot disauttaa junnujen (sinänsä typerää, mutta ymmärrettävää) intomielisyyttä, sekä suurimmassa osassa matseja oleva hiljaisuus kannusta siihen toimeen. Eli perisuomalaisittain hävettää liki yksin laulaa, mutta Eläkeläisiä siteeratakseni: "vaan en välitä - humppaan itsekseni". Siis silloin kun siellä olen.

Jatkoin nyt sitä yhtä jäljelle jäänyttä tsettiä ja kai se ensi kaudellakin meillä on.

Ja kaljat olen ottanut hallilla edelleen, mutta fanikamaa ei olla lätkästä enää pitkään aikaan ostettu. Olemme ostaneet ne (eli erilaisia lahjoja sukulaisille ja itselle joku huivi ja lippis ja joku pikeepaita kaudessa) futiksen puolelta tai Kingeiltä (sitä niiden omaa tuotantoa), kun on tuntunut, että siellä tarvitaan sitä fygyy enemmän.

2 kausaria on ollut myös futikseen ja aion uusia ne myös tulevalle kaudelle kolmoseen.

Kingien tifokassaan olen laittanut säännöllisesti mobilepaylla ja käteisellä fyrkkaa ja sieltä kundi on ostanut paitojen lisäksi myös tarroja sähkökaappeihin liimattavaksi (myös niitä paheksuttuja anti-klubi-tarroja!).

Televisiopassi on ollut joka vuosi urho-tv:stä lähtien ja HIFK:n futiksen näyttävä maksukanava myös. Sit on vielä jäsenyysmaksu seurassa esimerkiksi.

Eli: vähennän lätkää, mutta en kyllä boikotoi kokonaan.

Se syy vähentää on paskassa viihdearvossa, josta olisin valmis tinkimään, jos tylsällä kiekolla saavutettu urheilullinen menestys olisi mallia runkosarjan voitto, Mestareidenliigan finaali ja Liigan nakkikattila. (Futiksessa viihdearvo on löytynyt katsomosta.)

Vaatimus: potkut koko johdon linjalle C, koutsi, utj, tj.

Tällä hetkellä nimittäin on niin, että viihdyttävintä antia lätkän IFK tarjoilee Jatkoajassa kiukuttelun muodossa.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisihan se hienoa, kun suuri ja mahtava IFK ei tuijottelisi omaan napaan, kun hankkii Villen ja Tobiaksen tilalle uudet. Uskokaa tai älkää, mutta ne ei tarvitse olla IFK taustaisia. Muualla pelataan parempaa hokia kuin meillä. Seuraava valmentaja ei tarvitse olla Söde, vaikka hän onkin niin ihana IFK mies. Olisiko aika uudistua kokonaan ilman pakollista IFK taustaa?

Itse joudun ostamaan ensi kaudeksi kausarin, mutta en mene paikan päälle Katsomaan matseja.

Miksi ihmeessä joudut ostamaan kausarin? Eikös tollainen boikotointi ole vähän turhaa, että "joudut" ostamaan sen kausarin, josta rahat menee seuralle, mutta sitten kuitenkin itse päätät boikotoida seuraa olla tulematta matseihin?
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ymmärrä sitä logiikkaa, ettei Peltosta voi erottaa, koska silloin jää kaksi laatupelaajaa hankkimatta lisäkustannuksien takia. Nyt meillä on joukkue täynnä kalliita laatupelaajia ja tulos on tämä. Mitä me teemme näillä laatupelaajilla ilman pätevää valmennusta? Sehän vasta rahan haaskaamista on, kun isketään huippupelaajiin isot rahat kiinni ja laitetaan kyvytön mumisija valmentamaan heitä. Hölmöläisten hommaa.

Täysin totta kyllä. Meillä on jo tälläkin hetkellä hyvä joukkue, jolla pitäisi menestyä huomattavasti paremmin, eikä jäädä tolla materiaalilla johonkin runkosarjan kutosen jämäsijalle.

Tälläkin hetkellä tuolla on paraikaa liigan pudotuspeleissä materiaaliltaan meitä heikompia joukkueita edellämme, kuten nyt parhaimpana esimerkkinä meitä kesälomalle passittava Pelicans.

Sitten myös vielä Jukurit, sekä lisäksi myös KalPa taistelemassa siellä nyt ihan tosissaan runkosarjan kakkosta Ilvestä vastaan ja johtaa sarjaa nyt voitoin 2-0. Vaikka KalPa tämän taiston häviäisikin, niin silti heidän kaudesta tulisi jäämään paljon onnistuneempi maku, kun mitä meidän jengin alisuorittamisesta, jossa SM-liigan miljoonamiehistö jämähtää runkosarjan kutospaikalle ja putoaa sitten jopa 4-0 voitoin selvästi pienemmän budjetin ja pelaajamateriaalin Pelicansille.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Oma mielipiteeni on se, että Ville Peltonen ja valmennus ylipäätään on helvetisti isompi ongelma IFK:lle, kuin Salmelainen. Toisaalta Salmelaisen tehtävä on myös valmennuksen rekrytoiminen ja siinä on nyt epäonnistuttu täysin anteeksiantamattomalla tavalla, kun muistaa myös Villelle jostain helvetin syystä tehdyn 2v jatkosopimuksen. Eli ei ole missään nimessä mennyt Salmelaisellakaan putkeen. Kuitenkin tämän kauden joukkue on paperilla sellainen, että paremmalla valmennuksella sillä olisi kaikki edellytykset pelata vähintään finaaleissa ja jopa nostaa kanisteria.

Joten johtopäätökseni on se, että Peltonen ja muu valmennusjohto on epäonnistunut työssään huomattavasti Salmelaista pahemmin ja näin ollen Peltosesta eroon pääseminen kauden jälkeen on aivan mimimivaatimus. Tilalle jos tasonsa osoittanut kiistaton huippuvalmentaja, kiitos. Maksoi mitä maksoi.
 

Hydrophyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi ihmeessä joudut ostamaan kausarin? Eikös tollainen boikotointi ole vähän turhaa, että "joudut" ostamaan sen kausarin, josta rahat menee seuralle, mutta sitten kuitenkin itse päätät boikotoida seuraa olla tulematta matseihin?
Koska pyörätuolikausareita ei ole kuin 10kpl ja ne on loppuunmyytyjä olleet. Varmistan ostamalla kausarin, että on joskus muutosten jälkeen mahdollista päästä takaisin matseihin. Lainaan kyllä kausaria ilmaiseksi, jos joku vammanen haluaa mennä katsomaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensiksi kiitokset kaikille, jotka vaivautuivat omista HIFK:hon liittyvistä kulutustottumuksista kertomaan. En todellakaan tarkoittanut väheksyä ketään, vaan halusin saada selville, kuinka paljon boikotoijissa on niitä, jotka laittavat aikaa ja rahaa HIFK:hon säännöllisesti. Mä kuulun ehdottomasti siihen siipeen, jonka mielestä kaikkiin sellaisiin asioihin panostaminen kannattaa vähentää, jotka vievät enemmän kuin tuovat. Varsinkin, jos itse voi niihin vaikuttaa. Ja HIFK:n kannattaminen on yksi sellainen asia, joka ei ole millään muotoa pakollista toimintaa. Totta kai se on ikävää, jos ja kun moni kokee, että eivät saa enää sitä, mitä haluavat. Mutta silloin kannattaa ottaa etäisyyttä ja katsoa, muuttuuko joku asia ajan kanssa.

Näissä on kahdessa lauseessasi on mielestäni perustavanlaatuinen ristiriita ja ne kuvaavat hyvin mikä tässä seurassa on vikana. Tämähän on sama ajatusmalli kuin Kife Heinolla eli mestaruus per vuosikymmen ja narrien voittaminen on riittävä urheilullinen vaatimustaso. Vai miten muuten kuvailet tuota ajatusmalliasi, että tiedät jo ennen kautta IFKn mestaruuden olevan epätodennäköinen lopputulema. Mielestäni Tapparassa viime vuosina tuo esittämäsi ajatusmalli on ollut päinvastainen. Eikö siihen IFKn pitäisi myös pyrkiä? Ja aivan turha selittää, että Salmelaisen ja Peltosen kaltaisilla arparekrytoinneilla siihen pyritään.Tällaisilla arvoilla nimenomaan ruokitaan tuota sinun ensimmäisen lauseesi ajatusmallia. Koska olet heitä jatkuvasti ties minkälaisilla argumenteilla puolustellut niin se jo vesittää tuon toisen lauseesi. Jos oikeasti olisit tyytymätön urheilullisen tilanteeseen ja menestykseen niin olisit jo aika päiviä sitten ruvennut myös vaatimaan laaja-alaista muutosta. Ja ennen kuin tulet kertomaan, ettei mikään seura voi voittaa joka kausi. Siinä olet oikeassa, mutta katsopa samallla Tapparan track recordia viimeiseltä reilulta kymmeneltä vuodelta. Onko oltu kertaakaan näillä Peltosen vakio eli ynnämuut sijoilla?


Edelleen aliarvioit ja raskaasti huippuvalmentajan merkityksen. Tässä on sinulla täysin sokea piste.

Ei näissä kahdessa lauseessa mielestäni ole ollenkaan mitään ristiriitaa. Kuten @Pepper Jack mainitsi, kyse on puhtaasti todennäköisyyksistä. Ja koska olen aika monta vuosikymmentä ollut tämän seuran matkassa, minulla ei myöskään ole mitään ylisuuria odotuksia. Kutsuttakoot sitä vaikka oman psyykeen suojelemiseksi.

Aina kiva kuulla, kun joku, joka minua ei tunne ja tietää minusta vain sen, minkä olen itse kertonut, arvostelee tekemiäni valintoja. Varsinkin, kun käsittääkseni sinä itsekin olet istunut firman(?) kausikorteilla katsomossa kaikki nämä vuodet. Ja minä olen sitten ongelma.

Tämä Kifen lausunto elää vähän omaa elämäänsä. Olen sen lukenut monta kertaa ja tiedän, mitä siinä sanotaan, mutta en ole kuullut Kifen sitä itse sanovan, joten en tiedä, onko jotain jätetty kertomatta. Olen tähän ikään mennessä oppinut sen, että jos jotain jätetään pois, asiat voivat näyttää ja kuulostaa hyvinkin erilaiselta kuin mitä alunperin on tarkoitettu. Yhtä kaikki, minä en ole vastuussa Kifen lausunnoista, enkä myöskään ajattele niin.

Tämä on jokseenkin turhauttava palsta, kun täällä ei oikein saa katsoa asioita eri näkövinkkelistä. En kauheasti arvosta sitä, että sinä esität oletuksia tai vaatimuksia, mitä mun pitäisi tehdä. Se, että sinä et arvosta mun argumenttejani, jotka perustelen aina perusteellisesti, on totta kai sinun oikeutesi, mutta mulla on oikeus pitää omat näkökulmani, eivätkä ne ole väärin. Maailmaa voi katsoa eri vinkkelistä ja samat asiat voi nähdä hyvinkin eri tavalla. Meidän jokaisen omat kokemukset muokkaavat näkemyksiämme, enkä mä heittele näitä mun juttujani muille vittuillakseni, vaan siksi, että haluan haastaa muita ajattelemaan asioita myös eri kantilta. Mun omat elämänkokemukseni ovat muokanneet mua ja pyrin hyödyntämään niitä jatkossakin. En myöskään ymmärrä, miksi sun pitää hyökätä "ja ennen kuin tulet tänne kertomaan sitä ja tätä"? En ole ennen tätä vastaustani osoittanut aikoihin just sulle yhtään viestiäni. Vaikka olen monesta asiasta eri mieltä, se vain pitää kestää. En mä tule mielipidettäni muuttamaan siksi, että mulle auotaan täällä päätä. Tietenkään.

En näe mielekkäänä verrata seurojen toimintaa yksi yhteen, koska toimintaolosuhteet eivät samanlaisia. Totta kai tuloksia pitää verrata, mutta kun niitä jonkun muun seuran toimintatapoja ei voi sellaisenaan siirtää toiseen toimintaympäristöön. Osan voi, mutta ei kaikkia. Tappara tekee omaa hommaansa ja täällä tehdään omaa. Ilveskin tekee asioita eri tavalla kuin Tappara, vaikka ovat naapureita. Miksi? Koska kaikkia asioita ei vain voi suoraan kopioida.

En myöskään ymmärrä, mitä laaja-alaista muutosta HIFK nyt ihan oikeasti tarvitsisi. Muuta kuin paremman urheilullisen menestyksen. Mutta sekin tulee sitten, kun joukkue pelaa riittävän hyvin. Sitä varten tekevät varmasti joka päivä monen henkilön voimin hartiavoimin duunia.

Ja mitä tulee siihen, että mä aliarvioin huippuvalmentajan merkityksen, sehän ei pidä ollenkaan paikkaansa. Mähän en ole missään kohtaa väittänyt Ville Peltosen olevan huippuvalmentaja. Mä olen sanonut, että hänestä epäilemättä tulee huippuvalmentaja, mutta kyllä sen matkan aikana tarvitaan joukkueelta apua ja ripaus onneakin. Ja mä aidosti uskon, että Villestä tulee vielä huippuvalmentaja. Toivottavasti se tapahtuu pian ja meillä. Mulla on sen verran itsellänikin kokemusta urheilumaailmasta ja valmentajista, että koen voivani antaa asioista myös omat mielipiteeni ja näkemykseni. Mulla itselläni on ollut paska, pari keskinkertaista ja yksi aivan huippuvalmentaja. Ainoastaan paskalla valmentajalla oli aivan suora merkitys pelillisiin esityksiin. Ja sekin johtui siitä, että hän oli laiska ja jätti paljon sellaisia asioita harjoituttamatta, jotka olisivat olleet kriittisiä pelaajien kokonaisvaltaiselle kehitykselle, pelin ymmärtämiselle ja paremmalle fysiikalle. Keskinkertaisten valmentajien merkitys tuloksiin oli paljon pienempi, koska joukkueessa oli muutama huippuyksilö, jotka yksilösuorituksillaan kannatteli joukkuetta. Yksi keskinkertaisista valmentajista oli aivan superhauska ja kaikki tekeminen oli kivaa ja välillä meni överiksi. Toinen oli järkky tosikko ja tunnelma oli erilainen ja fokus oli ihan eri asioissa kuin muiden koutsien kanssa. Huippuvalmentajan aikana menestys oli odotuksiin nähden alakanttiin, koska useampi meistä ei pystynyt kauden kriittisillä hetkillä pistämään parasta pöytään. Itse olen yksi heistä. Mutta se ei johtunut millään tavalla valmennuksesta, vaan se oli monen tekijän summa. Sain kaiken tarvittavan henkisen tuen, kaikki mahdolliset vinkit, tsemppauksia ja välillä potkuja persauksille kaikkea juuri oikeassa suhteessa, mutta vajaaksi jäi silti. Kaikkeni yritin, mutta ei vain kovassa paikassa riittänyt. Jälkikäteen ajateltuna olisi varmaan pitänyt yrittää ja välittää vähän vähemmän. Mutta se jäi viimeiseksi mahdollisuudeksi. Ja nämä omat kokemukseni ovat se syy, miksi mä vastuutan pelaajia. Kun mä en koe voivani vierittää vastuuta omista epäonnistumisista muille, miksi ajattelisin, että yksi ihminen voisi olla vastuussa 10+ pelaajan epäonnistumisista? Koska kaikki pelaajathan eivät meillä ole lyhyellä tai pitkällä katsannalla suinkaan epäonnistuneet. Mä tiedän itse omakohtaisesti, että vaikka tekisit kaiken kuinka oikein ja kaikki yrittäisivät parhaansa ja kaikki edellytykset olisivat olemassa, silti kaikki voi mennä ihan perseelleen. Olkoot tällainen katsanto sitten vaikka armollisuutta, vaikka en mikään uskovainen olekaan.

Mä myös kävin täällä taistelua Pikkaraisen aikana alusta asti sen puolesta, että Pike on oikeasti hyvä koutsi ja hänen palkkaamisensa oli hyvä veto. Valtaosa tänne kirjoittavista oli sitä mieltä, että hän on umpisurkea harjoittelija ja sitä valitusta, miten kaikki on valmennuksen syytä käytiin täällä silloinkin aktiivisesti. Ja junttikin Pike oli vielä. Niin kuin onkin, mutta ylpeästi oma itsensä, kuten kuuluukin. Kas kummaa, kun aikaa kului, aika moni käänsi kelkkansa ja tajusi, että Pikkarainen on itse asiassa hyvä koutsi ja pelaajatkin kehuivat. Ja varmaan myös HIFK-historian huono-onnisin päävalmentaja. Osa on toki edelleen sitä mieltä, että Pikkarainen on umpipaska koutsi, mutta nähdäkseni nämäkin ovat vain hirttäytyneet omiin kantoihinsa kiinni ihan muista kuin Pikkaraisen ammattitaitoon liittyvistä syistä. Tätäkin taustaa vasten olisi ihan älyttömän mahtavaa, jos sinä (tai kukaan muukaan) et tulisi mulle kettuilemaan*) mun sokeista pisteistä.

Edit: Kevyttä viilailua
Edit2*): Korvattu tuhma kirosana
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma mielipiteeni on se, että Ville Peltonen ja valmennus ylipäätään on helvetisti isompi ongelma IFK:lle, kuin Salmelainen. Toisaalta Salmelaisen tehtävä on myös valmennuksen rekrytoiminen ja siinä on nyt epäonnistuttu täysin anteeksiantamattomalla tavalla, kun muistaa myös Villelle jostain helvetin syystä tehdyn 2v jatkosopimuksen. Eli ei ole missään nimessä mennyt Salmelaisellakaan putkeen. Kuitenkin tämän kauden joukkue on paperilla sellainen, että paremmalla valmennuksella sillä olisi kaikki edellytykset pelata vähintään finaaleissa ja jopa nostaa kanisteria.

Joten johtopäätökseni on se, että Peltonen ja muu valmennusjohto on epäonnistunut työssään huomattavasti Salmelaista pahemmin ja näin ollen Peltosesta eroon pääseminen kauden jälkeen on aivan mimimivaatimus. Tilalle jos tasonsa osoittanut kiistaton huippuvalmentaja, kiitos. Maksoi mitä maksoi.

Salmelainen kuitenkin teki johtajana sen suuren emämokan, että hän meni vielä tekemään Villen kanssa sen kahden vuoden jatkosopimuksen tämän epäonnistuneeksi käyneen kolmen vuoden kokeilun jälkeenkin, vaikka nyt on jo ainakin vuoden verran nähty varsin hyvin se asia, ettei se joukkueen peli yhtään mihinkään tästä parane. Yksikin kausi olisi ollut jo liikaa, niin vielä oikein peräti kahden kauden jatko Villen kanssa, niin ei voi muuta kun vaan ihmetellä tätä typeryyttä.

Toki Salmelaiselle olisi kyllä vielä mahdollisuus pelastaa nahkansa ja säilyttää edes jonkinlainen arvostus IFK-fanien keskuudessa, jos hänellä vaan olisi riittävästi kanttia ja halua potkia Peltonen ulos tästä päävalmentajan paikalta viimeistään ensi kauden alussa ja hankkia siihen joku uusi parempi vaihtoehto korvaajaksi.

Nyt kun peli Villen alaisuudessa on mitä se on ollut, niin oon varma siitä, että joukkueen fanit ottaisivat sinne Villen tilalle ihan hyvin vaikka jopa Sakari Pietilän tai Juhani Tammisen, koska tilanne on jo mennyt noin surkeaksi, että ei se peli voisi enää tosta huonommaksi muuttua. Ehkä se Pietilän ja Tamin pelikirja voi olla vähän vanhentunut tämän päivän SM-liigaan, mutta heillä kun sentään olisi edes se jonkinlainen pelikirja ja pelisuunnitelma, jota Peltosella ei sen sijaan näytä olevan kumpaakaan tai jos on, niin sitten se on ollut aivan totaalisen surkea.
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Boikotti… Hmm. Telkkarista varmasti seuraan kun CMore kuitenkin on. Harkitsen vakavasti kausikortin perumista jos Tobbe ja Ville jatkavat. En kuitenkaan pysty olla seuraamatta IFK:ta
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Ei tässä varmaan lähdetä mihinkään boikottiin, kausari ensi kaudelle on jo tilattu, mutta jos
Villestä ei päästä eroon , niin saattaa toki olla että tulee paikalle vähän harvemmin kun mitä
nyt on tehnyt. Nordikselle tuleminen on allekirjoittaneelle ja vaimolle isompi duuni kun monille
muille, kun nyt vähän yli sadan kilsan päästä kuitenkin aina tullaan paikalle, ja matkoihinkin menee
noin 3,5 h-4 h per matsi. Teen tällä hetkellä duunia joka mahdollistaa etätyön, senkin takia on
aika hyvin päässyt paikalle tämän kauden aikana.

Kerran pari kaudessa ollaan otettu lauantaipelien jälkeen hotelli Stadissa niin ei tarvitse kiiruhtaa
takaisin, ja on voinut ottaa koiratkin mukaan ja jättää ne parkkiin matsin ajaksi hotlaan

Jos tällaista logistista palapeliä pyörittää, niin sille haluaa todellakin vähän vastinetta ,
kuten me kaikki muutkin toivotaan saavamme.

Kesällä täytyy kyllä ehdottomasti tulla muutamaan fudismatsiinkin, ihan rakkaudesta IFK:hon.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Yli 7500 lippua myyty huomiseen peliin eli mökki taas täynnä tai ainakin lähes! Fanit täällä netissä kiukutellaan mutta toimistolla taputellaan toisia selkään kauden jälkeen! Yleisöä kävi ja kassakone laulaa. Mitä sitä suotta mitään muuttamaan kun mökki täynnä joka ilta!
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Yli 7500 lippua myyty huomiseen peliin eli mökki taas täynnä tai ainakin lähes! Fanit täällä netissä kiukutellaan mutta toimistolla taputellaan toisia selkään kauden jälkeen! Yleisöä kävi ja kassakone laulaa. Mitä sitä suotta mitään muuttamaan kun mökki täynnä joka ilta!
Tämä kausi mennään vielä näin. Uskon ja toivon, että ensi kaudella yleisömäärä romahtaa isosti, JOS seura ei osoita, että myös urheilullinen menestys kiinnostaa.

Mistään tällaisesta boikotista ei ikinä tarvitsisi edes puhua, jos voisi luottaa siihen, että IFK:n johtoporras tekee kaikkensa, jotta seura menestyisi urheilullisesti. Ikävä kyllä en enää usko tähän yhtään. Uskon, että tasan ainut asia mikä kiinnostaa IFK:n hallitusta on yleisömäärät = raha. Kaikki toiminta viittaa tuohon.

Peltosella ei ole mitään edellytyksiä jatkaa valmentajana. Eikä oikein kyllä Salmelaisellakaan urheilutoimenjohtajana. Silti en olisi yhtään yllättynyt, jos kausi 2024-25 alkaa IFK:n toimesta Peltosen valmennuksella ja urheilutoimenjohtajan paikalla on Salmelainen.

Koska miksi muuttaa mitään kun kansaa käy katsomossa ja kassakone kilisee? Toinen on harjoitellut urheilutoimenjohtajana olemista seitsemän kautta olemattomin tuloksin ja toinen valmentamista kolme kautta saavuttamatta yhtään mitään. Kolmen kauden pisin voittoputki on jotain luokkaa neljä peliä. Playoff-sarjat on 1-3. Playoff-pelit on 8-13. Runkosarjasijoitukset 5, 6 ja 6. Ei vain voi olla edellytyksiä jatkaa, mutta koska IFK, niin kyllä voi.

Kauden jälkeen vain ne perusselitykset medialle. Oltiin epäonnekkaita, paljon loukkaantumisia, marginaalit on pienet, pitää olla pitkäjänteinen ja nähdä tuloksen taakse, virheistä opitaan, kaikki kivet käännetään...
 
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers
Kyllä se on niin että Ville ulos ellei IFK tee ihmettä ja pelaa finaalissa. Välieriin pääsy ja niissä putoaminen ei riitä jatkoon.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Kyllä se on niin että Ville ulos ellei IFK tee ihmettä ja pelaa finaalissa. Välieriin pääsy ja niissä putoaminen ei riitä jatkoon.
Välierissä vastaan tulee Kale Van Pallo, Juksut tai Tepsi. Mikäs tässä finaalipaikan suhteen enää voisi mennä pieleen?
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sairas on tilanne, jos hallitus kävelee valmentajan valitsemisessa utj:n yli. Mikään ei tule muuttumaan parempaan, jos luuta ei käy myös hallituksen puolella tai hallitus ei tajua vetäytyä urheilullisista päätöksistä.

Jos tuo pitää paikkansa, niin en ymmärrä miksi Salmelainen haluaisi edes itse jatkaa pestissään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös