Helle

  • 31 346
  • 195

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tässä tiedä enää miten päin olisi... Pääkoppa pehmenee eikä energiataso ole todellakaan huipussaan. Tässä ketjussa voisimme kertoa toisillemme vinkkejä hyväksi koetuista keinoista selviytyä tässä epäsuomalaisessa tilanteessa.

Aloitan kertomalla omista raskausajan vinkeistäni vuoden 1980 heinä/elokuun vaiheessa. Katselin tv:stä Moskovan Olympialaisia viimeisilläni raskaana, sohvalla makoillen, sälekaihtimet kiinni ja kylmässä vedessä kasteltu pellavapyyhe päälläni. Jompikumpi miehistäni on ilmeisesti erossa saanut sen pyyhkeen, joten joudun tyytymään kakkosvalintaani: pidä t-paitaa pakastimessa 10-15 minuuttia ja pue se sitten päällesi. Hetken helpotus sekin.

Taustamusiikiksi sopii Papu ja Pojat: Helle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tässä ketjussa voisimme kertoa toisillemme vinkkejä hyväksi koetuista keinoista selviytyä tässä epäsuomalaisessa tilanteessa.
Parhaiten selviytyy nauttimalla. Ei tämä nyt niin yleistä täällä ole, saati pitkäkestoista. Lokakuusta vappuun saa kyllä sitten palella taas ihan kyllikseen.

Pienenä muistelona pitää kertoa hellekesästä 1997, jonka vietin nuorisokahvilan valvojana. Yhdestä yhdeksään duunia, eikä montaakaan nuorta kaffilassa näkynyt kun kaikki olivat rannoilla. Ilmastointikin oli talosta sopivasti paskana - sisällä lämmintä noin 40 vaikka ikkunat oli selällään. Siinä sitten makailin illat sohvalla jääpussi pään päällä ja töllötin Eurosportilta futiksen nuorten MM-kisoja (joissa muuten edukseen esiintyi mm. eräs "Teri Aanrii"...)
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ihmetyttää vähän tämä kohkaaminen tästä helteestä. Tuhannet suomalaiset lomailevat vuosittain viikon tai kaksikin paikoissa, joissa on suunnilleen yhtä kuuma kuin mitä nyt on Suomeenkin luvassa muutamaksi päiväksi. Suurin osa selviää sieltä kuitenkin hengissä takaisin ja kertoo nauttineensa kun oli niin lämmintäkin. Nyt kun sitä on kerrankin tarjolla ilmaiseksi kaikille ihan kotomaassa, niin julistetaan suunnilleen kansallinen hätätila.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän tässä tiedä enää miten päin olisi... Pääkoppa pehmenee eikä energiataso ole todellakaan huipussaan. Tässä ketjussa voisimme kertoa toisillemme vinkkejä hyväksi koetuista keinoista selviytyä tässä epäsuomalaisessa tilanteessa.

Pari tuntia päivässä treeniä, runsaasti vettä ja päivittäinen sauna.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
-Suihkuttelu, 4 kertaa päivässä.
-Uiminen, meressä.
-Jäävesi, tuopit pistän joksikin aikaa pakastimeen.
-Ikkunat auki ja mahdollisimman monesta huoneesta. Ristiveto rules.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suomalaiset on oikeita mestareita mitä tulee narisemiseen säästä. Aina on joko liian kylmää, tai kuumaa. Tai sataa tai sataa liian vähän ja kaikki kuivuu. En tiedä valittavatko ihmiset muissa maissa, mutta suomalaiset siis tosiaankin osaa tämän jalon taidon. Facebookistakin saa lueskella aina vähän väliä siitä, että on liian kuuma. Ok, totta kai joku pitkään jatkuva sääilmiö voi vaikeuttaa tai ärsyttää, mutta usein se kynnys valittamiseen on turhan matala.

Tämä on harvinaista herkkua tätänykyä, joten on syytä nauttia ja hakeutua vaikka sitten paikkoihin missä se kuumuuden sietokyky on parempi, kuten rannalle. Tai jonnekin varjoisaan puistoon.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Evil kirjoitti:
Parhaiten selviytyy nauttimalla. Ei tämä nyt niin yleistä täällä ole, saati pitkäkestoista. Lokakuusta vappuun saa kyllä sitten palella taas ihan kyllikseen.

Juuri näin. Minä en ole koskaan valittanut kuumuutta, enkä tule valittamaan. Parasta on muistella sitä saatanan räpäskäaikaa ja pimeyttä, mitä talvi yleensä täällä on. Nyt on ihan passeli keli. Kello 16.15 näytti digitali 29,7 C varjossa :) Lupasivat että alkavalla viikolla lämpenee.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Yllättävän vähän tämä helle on itseäni tänä kesänä vaivannut. Oikeastaan ei aina edes muista, että on niin kuuma kuin onkaan. Nukuttuakin saan ihan hyvin.

No, en ole vielä joutunut töitä tekemään helleaallon aikana tänä suvena, joten sitä en tiedä kuinka rankkaa se olisi.

Mitä tässä valittamaan. Nautitaan nyt näistä säistä niin kauan kuin niitä on. Jos vuodessa on 365 päivää ja hellepäiviä on alle 10 niin eipä ole paljoa. Joten ei kannata ainakaan aikaansa tuhlata säästä valittamiseen. Silloin kun tämä ilma nyppii niin muistellaan vaikka kevään loskasäitä tai talven kovia pakkassäitä.
 

J.Petke

Jäsen
Jotkut vaan ei pidä kuumasta ja jotkut ei pidä kylmästä. Minä en valita jos on liian kylmä, silloin voi pukeutua lämpimämmin. Liian kuumalla taas joutuu sisälläkin hikoilemaan vaikka istuu perkele pelkästään sohvalla. Itse kun en ole ikinä ollut sellainen rannalla makoilija niin eipä tuokaan vaihtoehto innosta.

Ulkomailla tämä kuumuus on jotenkin aivan erilaista. Ollessani puoli vuotta reissussa ei tuo tasainen 35 tuntunut ollenkaan pahalta.

Ja jos saisi vaan olla vapaalla niin tuo lämpökään ei olisi niin tuskaista mutta töissä tuo yli 30 asteen sisälämpötila ei varsinaisesti motivaatiota lisää.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Silloin kun tämä ilma nyppii niin muistellaan vaikka kevään loskasäitä tai talven kovia pakkassäitä.

Minulla taitaa olla jotenkin erikoinen aineenvaihdunta, koska loskan ajattelu ei vähennä hikoilua, vaikka kuinka haluaisin.

Bussimatkat ja töiden tekeminen on näillä keleillä tukalaa, koska hiessä kylpeminen ei kuulu suosikkiharrastuksiini. Onneksi sentään kämppä pysyy yleensä ulkolmäpötilaa viileämpänä, joten nukkuminen ei ole pahasti häiriintynyt.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asun kuudennessa (ylimmässä) kerroksessa ja läpiveto on päällä yötä päivää.
En matkustele rantalomille, koska (tämän täytyy tulla yllätyksenä!) en juurikaan nauti helteestä. Meri on vähintään kymmenen kilometrin päässä, joten jos olen onnistunut välttämään a) aurinkoihottuman ja b) sinilevä-kutkan olen joka tapauksessa kuumissani takaisin tultuani.

Eikö todellakaan ole muita jotka eivät pidä kuumasta? En mä 'valita', halusin vain tietää lisää keinoja siihen, miten tässä voi olla ja elellä. Mites minusta näyttää, että täällä on 'Vitutusketjun' all-time top ten kertomassa, että ei saa valittaa, säästä pitää nauttia :)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmalämpöpumppu viilennykselle, pyynti 21 asteeseen, puhallin kolmoselle ja jääkaappikylmä olut kätöseen.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
30,9 astetta näytti mittari vähän aikaa sitten. Kuulun siihen ryhmään joka ei helteistä nauti, mutta nyt on sikäli poikkeuksellinen kesä ollut että olen sairastellut pitkin vuotta enkä ole töissä ollut aikoihin, niin että sen puolesta nämä helteet nyt jotenkin vielä kestää. Sisällä on mukavan viileää ja tasaisin väliajoin kun muistaa käydä viileässä suihkussa ja juoda kylmää vettä niin mukavasti pärjää. Mutta auringon ottoon minua ei saa edes kirveellä uhkaamalla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mites minusta näyttää, että täällä on 'Vitutusketjun' all-time top ten kertomassa, että ei saa valittaa, säästä pitää nauttia :)
Anteeksi, mikäli tuli tuollainen vaikutelma... Saa toki valittaa eikä ole pakko nauttia. Mie kuitenkin nautin, joten en oikein osaa ohjeistaa niitä jotka eivät.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen palstasisar tant gredulinin kanssa samoilla linjoilla.

Näitä helteitä on aika vaikea päästä ns. pakoon millään tavalla. Tuuletin löytyy kotoa, mutta ei sitä oikein yöksi voi pistää päälle, koska pitää kuitenkin sen verran meteliä, että on vaaraksi kunnon yöunille. Pakkasia vastaan pystyy sentään varautumaan pukeutumalla kunnolla.

En nyt viitsi silti liikaa valittaa, koska muutaman vuoden takainen sateinen kesä on vielä muistissa. Silti, minulle riittäisi oikein mainiosti tuollaiset 20 astetta. Munatkin täytyy käydä pesemässä useammin kuin kerran päivässä tällaisilla keleillä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletteko nyt ihan varmoja, että pakkasista kitisijät, helteestä kitisijät ja "jonnekin lämpimään" matkustavat ovat juuri samoja henkilöitä? Näillä leveyksillä en ole toistaiseksi törmännyt liian kylmään säähän, mutta liian kuuman sään kanssa joutuu joka kesä muutamana päivänä törmäyskurssille. Eikä myöskään tulisi mieleenikään lähteä etsimään lisälämpöä jostain eksoottisesta kohteesta. Jos jollain aikajaksolla on suuri riski yli 25 asteen lämmöille, kyseisen kohteen yli vedetään heti rasti.

Ja muistakaa nauttia, jos talvella menee alle 30 pakkasasteen. Kun se on etenkin Etelä-Suomessa niin harvinaista.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä? Pitääkö munatkin pestä!? Olen pessyt vain kurkut, tomaatit ja kirsikat.
Luonnollisesti puhuin omasta puolestani :) Mutta joo, suihkun jälkeen menee ehkä vartti, kun alkaa jo miettimään, että pitäisiköhän mennä jo uudelleen.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Valittajia riittää säällä kuin säällä, sehän on selvä. Mutta mielestäni neljä vuodenaikaa erilaisine säätyyppeineen ja lämpötiloineen on hieno asia. Toiset tykkää viileämmästä, jotkut lämpimästä. Kyllä tämä mukavaa on, että pari viikkoa vuodesta saa Suomessakin hikoilla kuin Välimeren rannalla kuumimpana lomasesonkina.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
En minä ainakaan pesemättä panisi suuhuni mitään, mikä on jonkun elukan persiistä tullut.

Mistäs päättelet että Blackien munat on tullu, jonkun elukan persiistä? Muuten, ilmoja pitelee :)

edit. pestynäkö pistäisit Blackien munat suuhusi? ;)
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mistäs päättelet että Blackien munat on tullu, jonkun elukan persiistä? Muuten, ilmoja pitelee :)

edit. pestynäkö pistäisit Blackien munat suuhusi? ;)
Kyllähän siitä viehätys häviää, jos niin sanotusti ateriasta viedään mausteet.

Edit: Nyt meni rivoksi. Syytän Olkkua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös