Helenius Ilvekseen

  • 36 756
  • 161

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
HN

Et vielä kertonut, ketkä viisi Ilveksen puolustajaa ovat parempia kuin Petri Kokko tai JD Forrest. :)
 

Jamais Vu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Mind over matter
Mun mielestä tapparakannattajat voisivat olla hiljaa.Minä en ai-
nakaan kaipaa parin sekunnin mielen pahoituksia,jatkuvasti.
Menee kyllä ihan keposesti hauskimpien viestien top kolmoseen!
Eihän tohon vaan pysty sanomaan yhtään mitään..
Ei jumalauta, näitä lisää..!
 

JasonMiller

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti HN
Ilves-johto ei edes harkitse Heleniukselle minkäänlaista sanktiointia suihkukomennusten ja/tai pelikieltojen varalle. Samin tehtävä on taata Pitkämäen koskemattomuus ja hillitä vastustajien intoa taklata Ilveksen pienikokoisia pakkeja - etenkin Murphyä. Jos tehtävän hoitaminen vaatii hanskojen tiputtamista silloin tällöin, ei valmennus- ja seurajohdolla ole mitään sitä vastaan, kunhan tappelemisesta ei tule itsetarkoituksellista.

Eiköhän intoa kuitenkin hillitse liigan langettamat taloudelliset sanktiot. Ainakin Nielikäinen väitti tätä syyksi, miksei esim. Samia haastanut. Taisi puhua jostain 1000€ tappelu. Oliko puheissa sitten Nivala lisää, sitä en tiedä.
 

Aatos

Jäsen
Viestin lähetti tuuski
.
Laamanen pelaa tulevalla kaudella Hämeen Parasta Kiekkoa. Kuoppala ei mielestäni ole Kokon tasoinen pelaaja. Murphyn puolustuspelaamista ei paranna se, jos joku on vielä huonompi?

Lampun pelit - kuin myös Helgen - näkyvät kun Liiga alkaa. Aikaisemmin voimme vain kiistellä mitä tulee tapahtumaan. Lamppua tulee hieman ikävä, mutta ei sopinut oikein Ilvekseen.
Kerhoon saattaa istua hyvinkin - joukkuepeli kun on kyseessä.

Coryn ja kenties Kuoppalan yhteistyö voi sujua tahi ei. Kukaan ei meistä sitä vielä tiedä.

Mielenkiintoista on se, että Heleniuksen siirto Ipaan on herättänyt keskustelua todella runsaasti. Mistä lienee kielii?
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti HN
Ei mun takkini ole kääntynyt. Helenius oli viime kaudella Jokereissa pelillisesti todella huono, eikä hänen muista avuistaankaan loppujen lopuksi saatu juuri minkäänlaista hyötyä irti. Silti pidän hänen hankkimistaan Ilvekseen hyvänä asiana, koska luulen, että täällä hänestä saadaan irti enemmän hyötyä. Onko tässä mielestäsi jokin takinkääntö-luokan ristiriita?

No joo, mitäpä tuosta sitten kättäkään vääntämään, kun et kai ole miestä yleisesti ennen kait(?) täällä haukkunut. Se sinänsä on mielenkiintoista ja varmaankin hyvä asia, että mielestäsi Ilveksen hankinnat ovat menneet tänä keväänä ihan nappiin tai ainakin resursseihin nähden mukiinmenevästi.
(Minä kun aika monena keväänä olen ollut tyytymätön HPK:n johonkin hankintaan, joskus jopa koko kaudenalushankintojen kokonaiskuvaan. Onneksi aika usein olen toki saanut positiivisesti yllättyä huonpolta näyttäneiden hankintojen suhteen.)

Ainiin, haluaisin nyt vielä kuitenkin kysyä, että etkö missään vaiheessa ole viimeisen vuoden aikana ajatellut, että se Heleniuksen Sami taitaakin olla aika ylimainostettu ja hehkutettu puolustaja, joka on kankea, hidas ja huonosti peliä lukeva puukäsi, ja että ainoa mitä se osaa on hanskaus? Minä nimittäin olen aika usein, kun olen ko. pelaajan nähnyt pelaavan.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Musta_Kyy
Ainiin, haluaisin nyt vielä kuitenkin kysyä, että etkö missään vaiheessa ole viimeisen vuoden aikana ajatellut, että se Heleniuksen Sami taitaakin olla aika ylimainostettu ja hehkutettu puolustaja, joka on kankea, hidas ja huonosti peliä lukeva puukäsi, ja että ainoa mitä se osaa on hanskaus? Minä nimittäin olen aika usein, kun olen ko. pelaajan nähnyt pelaavan.

Et kysynyt minulta, mutta vastaan silti omasta puolestani. Itse ainakin kritisoin Heleniuksen esityksiä männä kaudella ihan estoitta, mutta mainitsin myöskin useaan otteeseen, että kaveri ei tehnyt kamalasti virheitä. Hidas, kankea ja kädetön, mutta ei kamalasti virheitä. Ja toisekseen, tulee mieleen kun liigan ehkä nopein luistelija J. Vihko oli 1-1 tilanteessa Heleniuksen kanssa siniviivalla. Ei muuten Vihko päässyt ohi, kaikkien yllätykseksi.

Jotenkin silti vaan tavaksi tuli että Heleniuksesta haettiin kaikki mahdolliset huonoudet viime kaudella (joita toki oli paljon), mutta samalla unohdettiin totaalisesti ne hyvät esitykset, milloin niitä sitten ikuna sattuikaan näkymään.
 

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se on muuten mielenkiintoista kuinka Helenius on Ilveksessä suuri pelote vastustajalle, kuinka pelkkä hänen läsnäolonsa rauhoittaa tilannetta. Vallankin kun viime kaudella Jokerien paidassa häntä ei pelännyt kukaan. Tapparan juniorit taklailivat päin näköä ja ainoa jolla oli makuupaikka oli Sami.

Eli kysymys kuuluu: Miksi Helenius olisi jotenkin oleellisesti pelottavampi kuin ennen? Jättääkö se partansa ajamatta?
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Mielenkiintoinen hankinta

Heleniuksen siirto oli minun silmissäni yllättävä ja kokonaisuudessaan hän on ennen kaikkea mielenkiintoinen hankinta. En päässyt seuraamaan vanhan suosikkijoukkueeni otteita viime kaudella kuin muutaman kerran, mutta minun käsitykseni mukaan Ilveksellä on suhteellisen hyvin liikkuva ja taitava, mutta melko pieni kokoinen puolustus. Tätä taustaa vasten fyysisen Heleniuksen siirto oli hyvä ja ymmärrettävä.

Toisaalta Helenius ei tainnut onnistua Jokereissa viime kaudella kovin hyvin. Hän kärsi liikkeestään ja menetti kiekkoja alimpana miehenä. Hänellä oli kovat odotukset itsellään ennen kautta ja näitä odotuksia taisivat lisätä Jokeri fanien hehkuttamiset uudesta NHL paluumuuttajasta. Jokerien seurajohdon asettamat odotukset ison palkan ja kapteenin aseman muodossa lisäsivät myös näitä paineita.

Ympäristö oli uusi, kaukalon koko isompi mihin hän oli tottunut, kiekon- ja pelaajien liikeradat erilaisia NHL kaukaloon, asema joukkueessa ennen kokemattoman suuri, joukkuekaverit uusia, neitikiekon valtakunta oli erilainen mihin hän oli tottunut... Muutos totuttuun oli valtava, kausi ei lähtenyt odotetun kaltaisesti liikkeelle, erilainen pelityyli ja peliympäristö aiheutti virheitä ja syntyi oravanpyörä, jossa jokainen pieni virhe näytti kertaantuvan isoksi. Tämä vaikutti varmasti mentaaliseen puoleen ja lisäsi tätä kautta tuskaa entisestään.

Spengler Cupin valinta turnauksen all-starsiin, Jokerien nuorempien pelaajien hyvät lausunnut kapteenistaan ja maajoukkuekutsu olivat kauden positiivisimpia asioita ja kertoivat, että monen silmissä pahaksi flopiksi leimattu puolustaja ei ehkä sittenkään ollut Eurooppalaiseen kaukaloon niin huono. Odotukset eivät tietenkään täyttyneet, mutta kausi oli monen eri kentän ulkopuolisenkin asian summana vaikeampi kuin oli odotettu.

Ilvekseen Helgen tulo on mielestäni kuitenkin tervetullut asia. Ensinnäkään hän ei tainnut olla kovin kallis mies. Toisekseen hän ei täytä ulkomaalais pelaajan kiintiötä. Kolmanneksi hän on pelityyliltään kokeneena ja fyysisenä pelaajana juuri sopiva Ilveksen liikkuvan ja suhteellisen nuoren puolustuksen keskelle. Neljänneksi ensi kausi tulee olemaan varmasti helpompi odotusten ja aseman pienenemisen vuoksi. Viidenneksi hän on henkisesti hyvä ja arvokas johtohahmo. Kuudenneksi hän on fyysinen pelote ( joskaan ei saa neitikiekkoilun valtakunnassa täysin käyttää avujaan ). Seitsemänneksi hän lisää mielenkiintoa Suomen perinteikkäimmässä kiekkoseurassa.

Monet kannattajat voivat olla tässä vaiheessa kautta pettyneitä tähän siirtoon ja tavallaan heillä on siihen perusteltu syy heikon viime kauden jälkeen. Mutta uudet kuviot ja uusi helpommin käsiteltävä asema uudessa joukkueessa saattavat kääntää päät kauden mittaan. Olen lähes varma, että kauden mittaan tulee pelejä, joissa Heleniuksen arvo joukkueelle on suuri ja hänestä saattaa tulla Tamperelaisyleisön suuri suosikki kauden mittaan. Toinenkin, vähemmän hieno tulevaisuus tässä siirrossa voi olla mahdollinen, mutta jätetään siitä puhumatta kun yhtään peliä Tampereella ei olla vielä pelattu.

Toivon vain parasta ensi kautta sekä Ilvekselle, että Heleniukselle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Mielenkiintoinen hankinta

Viestin lähetti nuckhead
Monet kannattajat voivat olla tässä vaiheessa kautta pettyneitä tähän siirtoon ja tavallaan heillä on siihen perusteltu syy heikon viime kauden jälkeen.

Kenties näinkin. Mutta kun asiasta jotain kuvittelen tietäväni, niin jos Sami saa hoitaa omaa tonttiaan maalinedustalla eikä Sykora ala heti itkemään, jos muutama boxiin kutsu tulee sen hoitamisen seurauksena, niin homma toimii paremmin kuin Jokereissa. Samoin jos Sykora antaa Samille hieman vapaita käsiä edes joskus reagoida vastustajan ylilyönteihin, ei reagointeja tarvitse tehdä SM-liigassa kuin kerran tai pari. Se riittää. Onnea ja menestystä molemmille vihityille, Samille ja Ipalle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On mielenkiintoista, mitä Sami kertoo Jukka Suutarin ja Sami Heleniuksen elokuun 12. päivä ilmestyvässä kirjassa niistä tapahtumista, jotka johtivat Samin siirtoon Jokereista Ilvekseen. Toivottavasti kertoo asiat kuten ne ovat. Tosin tämä SM-liigan aika on kirjassa ymmärtääkseni vain sivujuonne. Kirja siis ilmestyy elokuussa ja tarkemmin 12.8. 2004.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko kenelläkään mitään tietoa minkälaisia minuuttimääriä Helenius pelasi farmipeleissä?
Ihan mielenkiinnosta kysyn.
 

Tormentori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edit: Heleniusta koskevasta kirjasta on ketju Vapaassa keskustelussa, joten sitä ei ole tarpeen mainostaa liigapalstalla.

t. Modetiimi
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Helenius loukkasi heti kättelyssä polvensa ja on ensimmäisten arvioiden mukaan pelikunnossa kolmen kuukauden kuluttua. Koko harjoituskausi ja kauden avaus jäänee siis väliin.
 

kymppipaita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AcOulu, Liverpool, Barca
Ei välttämättä mikään huono menetys ilvekselle. En alunperinkään ymmärtänyt miksi Ipa hankki Heleniuksen. Naapuriseura sentään osasi hankkia oikean pelaajan eli Myllykosken. Toivottavasti omista nuorista löytyisi Helgelle kelpo korvaaja. Tosiasia on, että Helenius on hidas ja pujottelukeppi, joka ehkä pienessä kaukalossa voi auttavasti pitää maalinedustaa puhtaana ja antaa jollekin turpaan, mutta SM-liigaaei ole hänelle sopiva. Menköön vaikka Englantiin.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti kymppipaita
Ei välttämättä mikään huono menetys ilvekselle. En alunperinkään ymmärtänyt miksi Ipa hankki Heleniuksen. Naapuriseura sentään osasi hankkia oikean pelaajan eli Myllykosken. Toivottavasti omista nuorista löytyisi Helgelle kelpo korvaaja. Tosiasia on, että Helenius on hidas ja pujottelukeppi, joka ehkä pienessä kaukalossa voi auttavasti pitää maalinedustaa puhtaana ja antaa jollekin turpaan, mutta SM-liigaaei ole hänelle sopiva. Menköön vaikka Englantiin.

Höpö höpö höpö.. Kyllä taas oululaiset uhoavat. Mitä jos pysyisitte omilla hiekkalaatikoillanne, kun ulosanti ja provot ovat noin väsyneitä?

Tätäkin asiaa on vatvottu tässä ketjussa jo ties kuinka monen viestin verran. Fakta on kuitenkin se, että Sami Helenius pelaa ensi kaudella Ilveksessä. Se, onko mies pujottelukeppi vai ei, nähdään kun liiga alkaa. Alustavat arviot ovat 2-3 kuukautta, jos mies kuntoutuu kahdessa kuukaudessa, hän on mukana Tampere Cupissa ja ehtii kuukauden harjoitella joukkueen mukana.

Jos Ilveksessä olisi omissa nuorissa ollut joku isokokoinen, voimakas ja aggressiivinen puolustaja, häntä olisi varmasti kokeiltu, mutta tämä joukkue kaipaa ensisijaisesti kokemusta ja sitä ei A-nuorista nostetut pojankoltiaiset tuo.

Minä olisin ottanut ennemmin Sami Heleniuksen kuin Mikko Myllykosken, kun katsoo Ilveksen puolustusta. Ei sinne tarvita enää yhtään pientä ja näppärää jätkää.
 

JPL

Jäsen
Ylipäätänsä huvittaa, kun joku puhuu Myllykoskesta ja Heleniuksesta samassa lauseessa. Eihän ko. miehiä voi edes verrata. Sama kuin vertailisi poliitikkoina Niinistöä ja Halmetta.

Molemmilla on oma roolinsa ja omat hyvät ja huonot puolensa. Itse olisin nähnyt Kärpissä paljon mieluummin Heleniuksen kuin Myllykosken, mutta valmennuksen ja joukkueen johdon ajatukset eivät aina kohtaa.

Harmi että Helge loukkaantui. Hänen kaltaisiaan pelaajia on aina mukava katsoa. Joka kerta tapahtuu jotain... Joko omassa päässä tai sitten jossain muualla. Pääasia kuitenkin että tapahtuu.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti kymppipaita
Ei välttämättä mikään huono menetys ilvekselle. En alunperinkään ymmärtänyt miksi Ipa hankki Heleniuksen. Naapuriseura sentään osasi hankkia oikean pelaajan eli Myllykosken. Toivottavasti omista nuorista löytyisi Helgelle kelpo korvaaja.

Ilveksen B-junnuista löytyisi ainakin pelimies nimeltä Sami Helenius, miten olisi... ;)

Harmi, että Helenius loukkaantui, koska tämä varmasti vaikuttaa hänen alkukauden suorituksiinsa. Uskon, että Helenius tulee kuitenkin parantamaan paljon viimekaudesta ja varsinkin kun hänet osataan laittaa oikeaan rooliiin. Helenius tulee olemaan kova luu ensi kaudella jos saa pelata hänelle optimaalisella pelipaikalla.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
HN: varsin hyvä yhteenveto.

Olen sanonut jo aiemmin mutta C-merkki pois rinnasta ja tyytyminen siihen 6.-7. pakin rooliin niin hyvä tulee. Vähän peliaikaa ja tietyissä spesiaalitilanteissa äijä rauhoittamaan tilannetta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Hannu Hanhia

Ilveksen kannalta Heleniuksen loukkaantuminen tuli kuin taivaanlahjana. Nythän tässä voi käydä niinkin, että Helenius ei tulisikaan ottamaan typeriä jäähyjä ja muutenkaan helpottamaan muiden joukkueiden hyökkääjien maalintekoa.

Heleniuksen kannalta harmittava loukkaantuminen. Kipu ei ole kivaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Myöhästyneet onnittelut tähän ketjuun ! Harmi, että Sami loukkaantui ja hyvä, että hän pääsi pois Jortikan "jalat/ei jäähyjä" -systeemistä. Olisin ottanut riemumielin HIFKiin. Ei kai kukaan tampio vakavissaan usko, että totaalisen pelitaidoton kaveri pelaa vuosikaudet NHL:ssä/AHL:ssä? No, Mertaranta saattaa uskoa näin, kuten Oliwastakin, mutta eikös tämä ole joku jääkiekkoa hieman enemmän tuntevien henkilöiden saitti?

Sami, anna palaa, otas uusinta Vopatin kanssa heti oman kautesi alkuun, niin jengi muistaa taas, että HIFK-Ipa on miesten leikkiä.
 

Random Hero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan hyvä kaappaus ipalta... Ensin en vaan voinut uskoa silmiäni!! Omasta mielestäni hän oli huono narreissa, mutta kuten hän itse sanoi häntä yksinkertaisesti yritettiin istuttaa vääriin saappaisiin eli kiekolliseen rooliin, mutta mitäenemmän ajattelen asiaa sitä paremmalta se tuntuu ja nyt ilves sai voimaa maalinedustan siivoamiseen... harmi vain että Sami joutuu leikkaukseen ja hän on loukkaantuneena noin liiga avaukseen asti... =(
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilman keppejä näköjään Helenius liikenteessä, mutta vielä vähän ontuvalta näytti meno. Ehkä ehtii kauden avaukseen mutta pahasti kärsii kyllä valmistautuminen tämän vahingon kautta.
Mutta tsemppiä vaan Samille ja myöskin Ilvekselle, toivottavasti paikat on pian kunnossa ja pelit sujuvat.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
justiinsa nii

Vai että näin on sitten lopulta päässyt käymään...

Mielenkiintoinen hankinta Ipalta, joku sitä spekuloikin, että kun Lukko ei saanut Luomaa niin vei Ipalta Pettisen, joka sitten hankki Helgen tihrusilmät puolustukseen...

edit. turhat puis...
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Ottakaa nyt te Heleniuksen puolesta puhujat jo ne toivotaantoivotaan-lasit pois otsaltanne! Katoitteko te yhtään miehen suorituksia viime kaudella? Yksinkertaisesti äijän luistelutaito / vauhti / ajatus on sitä luokkaa ettei niillä pärjätä kotoisessa liigassa. Suomisarjan joukkueet tai Pietarinkadun Oilers voisivat olla sopivampia seuroja tälle kehäraakille.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Heleniuksen arvo SM-Liigalle ja Ilveksen puolustukselle on mielestäni vähintäänkin kyseenalainen.

Aikanaan juniorina Lahdessa Helenius oli mitä oli, yksi huonoimmista pakeista kautta aikojen. Se kertonee jo aika paljon..
NHL ei tuonut mitään uutta ainakaan maajoukkue-esitysten ja viime kauden perusteella. NHL:ssä 5-6 pakit ja reservi ovat yleensä näitä kovanaamoja, joiden joukkoon Helge harvoin edes mahtui. Kärjistetysti sanottuna pelkkä koko ja nyrkkien heilutus riittävät P-Amerikassa aika pitkälle, Euroopassa ko. avut ovat aika lailla mitättömiä.
Kovien otteiden tärkeys SM-Liigassa on mielestäni aivan liian yliarvostettu juttu, koska SM-liigan säännöillä oikeanlaisesta ja kiekkoon kuuluvasta kovuudesta tulee käsittämättömän paljon jäähyjä. Säännöt ovat liian tiukat tai sitten tuomarit näkevät monet tilanteet aivan väärin, mutta usein kovaa pelaava, hidas mutta kankea pakki tuottaa vain harmia omalle joukkueelle jäähyjen muodossa.
Toivottavasti olen väärässä, mutta pelkäänpä pahoin, ettei Heleniuksen ura Ipassakaan kovin kauaa kestä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös