Hattrick

  • 1 259 743
  • 10 201

Rex Manning

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Arsenal
Mace kirjoitti:
Suosittelen välittömästi hyvän valmentajan (kehno johtajuus) hankkimista hintaan 268 700, vaikka velkarahalla jos ei muuten onnistu. QUOTE]

Valmentajaa hankkiessa ei tuota velkarahaa voi muuten käyttää.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
sixtus kirjoitti:
Niin samaa pätkää minäkin tarkoitin.

Selvennätkö vielä minulle logiikkaasi. Eli siis jos siirrän kaikki hyökkäykset sinne, missä minulla on huonoin hyökkäys ja vastaavasti vastustajalla paras puolustus, miten tämä lisäisi maalintekomahdollisuuksiani?

Toinen vaihtoehto on, ettet ole tajunnut mitä alunperin kirjoitin, lueppa vaikka se uudelleen:)

Taitaa nyt olla niin, että se en ole minä jolla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Minähän olen nimen omaan koko ajan sanonut, että se huonontaa maaliteko mahdollisuuksia, jos sen tekee kuten sinä sen olet kuvannut.
Ja sen perään olen sanonut, että se ei kuitenkaan meinaa sitä etteikö joukkue osaisi noudattaa taktiikkaa, vaikka se tuloksellisesti huono olisikin.

Toisaalta tähän pätkään ei yllä oleva enää pädekkään: "Hetkinen? Jos saat siirrettyä suurimman osan hyökkäyksistäsi sinne, mistä sinulla on suurin todennäköisyys saada maaleja, huonontaisi se maalintekomahdollisuuksia? Mielenkiintoista logiikkaa täytyy sanoa."

Minusta siis vaikuttaa siltä, että sinä puhut kahdesta eriasiasta ja saat siten homman näyttämään vähintäänkin erikoiselta.
Tummensin vielä nuo tärkeimmät kohdat, että ymmärtäisit missää kohtaa homma meni ristiin

Ja selvennettäköön vielä, että minä en ole käynyt katsomassa matseja, en edes sitä jonka tänne laitoit. Olen siis kirjoittanut vain sen tiedon perusteella, mitä olet tänne laittanut.
Ja siten minulla ei ole tietoa kuin Utajärven käyttämästä taktiikasta.
Elikkä jos ollaan jossain vaiheessa puhuttu täysin eri asioista, niin ymmärrän tämän sekaannuksen.
 

Mace

Jäsen
Rex Manning kirjoitti:
Valmentajaa hankkiessa ei tuota velkarahaa voi muuten käyttää.

Ahaa, itse en ole aikoihin yrittänyt hankkia valmentajaa velkarahalla, joten en muista asiaa sen tarkemmin. Tuolla harjoittelusivulla (josta valmentajan voi vaihtaa) kuitenkin lukee, että pankki myöntää lainaa sen 200k, mutta ehkäpä siellä on sitten virheellinen tieto.
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
repe_joke kirjoitti:
Taitaa nyt olla niin, että se en ole minä jolla on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Jos nyt lukisit sen mun ekan viestin uudestaan, niin ehkä ymmärtäisit, että aloitit koko keskustelun turhaan.

Oma pointtini on siis alusta asti ollut se, että ihmettelin, miten joukkue voi saada taktiikka-arvosanaksi hyvän, jos siinä ei ole mitään järkeä. Eli siis tässä tapauksessa siirtämällä hyökkäyksensä sinne, missä oma hyökkäys on heikoimmillaan ja vastustajan puolustus parhaimmillaan. Tässä vaiheessa en vielä itse tiennyt, ettei vastustajan arvosanoilla ei ole mitään tekemistä taktiikka-arvosanaa laskettaessa.

Tämän jälkeen esitin mielipiteeni, jossa kerroin, että mielestäni nykyinen systeemi on typerä, koska taktiikkataidon arvosanassa ei huomioida vastustajan eri osa-alueita, ts. onko järkeä hyökätä esim. keskeltä vai ei.

Ollaan molemmat puhuttu samasta asiasta, mutta ilmeisesti et ymmärtänyt ensimmäistä viestiäni aivan täysin, koska tällöin tätä keskustelua olisi ollut turha käydä.

Eiköhän tämä keskustelu ole syytä lopettaa tähän:)

edit: on myönnettävä sen verran, että myös itse olisin voinut olla tarkkaavaisempi vastineidesi kanssa. Myös se olisi edesauttanut väärinkäsitysten syntymisessä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Näyttäisi vähän siltä ettei illan turnausottelusta tulekaan mitään, koska vastustajasta ei kuulu mitään. Siispä voisin treenauttaa ukkojani, jos jollakulla vielä harjoitusvastustaja puuttuu...

Joukkue: Kiljuhanhet VI-divarissa
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Mace kirjoitti:
Ahaa, itse en ole aikoihin yrittänyt hankkia valmentajaa velkarahalla, joten en muista asiaa sen tarkemmin. Tuolla harjoittelusivulla (josta valmentajan voi vaihtaa) kuitenkin lukee, että pankki myöntää lainaa sen 200k, mutta ehkäpä siellä on sitten virheellinen tieto.

Itse muistelisin myös, että pankki myöntää lainaa valmentajan hankkimiseen. Mutta ero on siinä, että tarvittava määrä pitää olla sinulla valmentajan hankintahetkellä, eikä siis suluissa, kuten pelaajia hankittaessa.
 

Mace

Jäsen
sixtus kirjoitti:
Itse muistelisin myös, että pankki myöntää lainaa valmentajan hankkimiseen. Mutta ero on siinä, että tarvittava määrä pitää olla sinulla valmentajan hankintahetkellä, eikä siis suluissa, kuten pelaajia hankittaessa.

Joo, tuo on ihan totta, rahasumman tulee olla sulkujen ulkopuolella. Ehkäpä Rex Manning tarkoittikin tuota, mutta muisti asian väärin.
 

Mace

Jäsen
sixtus kirjoitti:
Tämän jälkeen esitin mielipiteeni, jossa kerroin, että mielestäni nykyinen systeemi on typerä, koska taktiikkataidon arvosanassa ei huomioida vastustajan eri osa-alueita, ts. onko järkeä hyökätä esim. keskeltä vai ei.

Ja tähän vastaan itse, että nykyinen systeemi on ilman muuta parempi. Ei ole pelin tehtävä kertoa managerille, onko jokin ratkaisu typerä vai ei, vaan managerin on se itse pääteltävä. Tuota päättelyä varten peli toki tarjoaa paljon hyödyllistä informaatiota, kuten sen tuleekin tehdä.
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Mace kirjoitti:
Ja tähän vastaan itse, että nykyinen systeemi on ilman muuta parempi. Ei ole pelin tehtävä kertoa managerille, onko jokin ratkaisu typerä vai ei, vaan managerin on se itse pääteltävä. Tuota päättelyä varten peli toki tarjoaa paljon hyödyllistä informaatiota, kuten sen tuleekin tehdä.

Eihän mun ratkasussakaan peli kertoisi mitään. Itse ne ratkasut pitäs silti tehdä ja arvioida vastustaja samaan tapaan. Mielestäni taktiikkataitoon tulisi vain vaikuttaa se, onko taktiikassa oikeasti järkeä vai ei.

Mun ajatusmaailmaan ei oikein mahdu ajatus, että taktiikkaa kuvataan vaikka sanalla loistava, jos siinä ei ole yhtään mitään järkeä.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
sixtus kirjoitti:
Mun ajatusmaailmaan ei oikein mahdu ajatus, että taktiikkaa kuvataan vaikka sanalla loistava, jos siinä ei ole yhtään mitään järkeä.
Ei HT:ssä missään kerrota, että "taktiikka" olisi loistava. Käytetty termi taitaa sen sijaan olla "taktiikkataito", jota oletkin osittain käyttänyt. Noiden sanojen merkityksellä on kuitenkin aika suuri ero.

Hemmetin helppo mielestäni käsittää, että joku joukkue (a) vaikka reaalimaailmassa osaa pelata erittäin hyvin laitojen kautta. Jos nyt sitten vastustaja (b) olisikin vielä parempi ja osaa tukkia ne laidat, ei se mielestäni tarkoita sitä, etteikö joukkue (a) olisi kykenevä toteuttamaan valittua taktiikkaa hyvin.

Ja tosiaan, niinkuin voi ehkä päätellä, nykyinen arviointitapa on mielestäni toimivampi joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
sixtus kirjoitti:
Vierasjoukkue Utajärvi on siis yrittänyt sijoittaa hyökkäyksensä sinne, missä oma hyökkäys on heikoimmillaan ja vastaavasti vastustajan puolustus parhaimmillaan. Lyhyesti siis sinne, missä on pienin todennäköisyys maalien tekemiselle. Miten taktiikkaa voidaan silloin kuvata arvosanalla hyvä? Joku tuhoisa kuulostas järkevämmältä, vastatkaas viisaammat:)

Vielä tähän asiaan pientä selvennystä (sorry, jos joku on jo tämän sanonut, en kuitenkaan huomannut että tätä olisi mainittu).

Eli siis se taktiikkataito (AOW:ssa ja AIM:ssa) kuvaa vain sitä, että kuinka todennäköisesti hyökkäyksiä siirtyy haluamaasi paikkaan (eli kuinka taitavia sun pelaajat on siirtämään hyökkäyksiä sinne minne haluat). Eli, jos taktiikka on hyökkäykset laidoilta, niin mitä parempi taktiikkataito sulla on, sitä enemmän (keskimäärin) keskelle tulevia hyökkäyksiä siirtyy laidoille.

Eli jos sulla on joku tuhoisa taktiikkataito (jota en ole ainakaan vielä nähnyt), niin todennäköisesti hyökkäyksiä ei siirry yhtään haluamaasi paikkaan.

Sama juttu vastahyökkäyksissä: mitä parempi taktiikkataito, sitä todennäköisemmin saat käännettyä vastustajan epäonnistuneen hyökkäyksen omaksi vastahyökkäykseksi.

EDIT: Eli arvosana kertoo vain sen, kuinka hyvin sun pelaajat pystyy toteuttamaan ko. taktiikkaa. Ei sitä, kuinka hyvin ko. taktiikka soveltuu vastustajaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Jos joku seuraa illalla cup-matseja, niin tätä kannattaa katsoa: 81314484. Tosiaan oma illan cup-matsi, ja vastus on suht kovaa tasoa VI-divarista nousijaksi. Voi mennä aika tiukaksi.
 

Mace

Jäsen
sixtus kirjoitti:
Eihän mun ratkasussakaan peli kertoisi mitään. Itse ne ratkasut pitäs silti tehdä ja arvioida vastustaja samaan tapaan. Mielestäni taktiikkataitoon tulisi vain vaikuttaa se, onko taktiikassa oikeasti järkeä vai ei.

Mun ajatusmaailmaan ei oikein mahdu ajatus, että taktiikkaa kuvataan vaikka sanalla loistava, jos siinä ei ole yhtään mitään järkeä.

Kerrataan nyt vielä, vaikka meneekin jo vanhan toistamiseksi. Jos taktiikkataito kertoisi jotain muuta kuin joukkueen tason toteuttaa valittua taktiikkaa (eli kertoisi taktiikan "järkevyyden"), silloinhan peli nimenomaan kertoisi managerille asian, joka hänen tulisi mielestäni itse analysoida. Nyt taasen on se tilanne, että taktiikkataitoarvosana voi olla vaikka kuinka korkea, mutta silti taktiikkaa ei lainkaan välttämättä kannata käyttää. Taktiikkataitoarvosana voi myös olla hyvinkin matala ja silti voi olla viisasta valita kyseinen taktiikka otteluun. Ja juuri näin sen tuleekin olla. Managerin on itse osattava tulkita asioita pelin tarjoamaan informaatioon nojautuen, ei peli voi tehdä managerin puolesta mitään analyyseja, kuten tuossa sinun ideassasi tapahtuisi.

Loppuun käytännön esimerkki, jossa minä sanon pelaajilleni, että hyökkäämme ottelussa keskeltä. No, pojat hyökkäävät keskeltä todella usein, mutta eivät saa maaleja, koska vastassa on kivikova puolustus. Olisiko siis oikein väittää, ettei joukkueeni osannut noudattaa valitsemaani taktiikkaa? Ei todellakaan, se olisi paha virhetulkinta. Joukkuehan nimenomaan noudatti taktiikkaa todella onnistuneesti (eli taktiikkataitoarvosana on korkea), mutta minä managerina vain tein virheellisen ratkaisun käskyttämällä heille taktiikan, joka ei sopinut otteluun. Eli valittu taktiikka ei ollut järkevä, mutta taktiikan toteuttaminen onnistui oikein mainiosti. Nuo asiat eivät ole millään tavalla ristiriidassa keskenään.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
sixtus kirjoitti:
Jos nyt lukisit sen mun ekan viestin uudestaan, niin ehkä ymmärtäisit, että aloitit koko keskustelun turhaan.

Tämän jälkeen esitin mielipiteeni, jossa kerroin, että mielestäni nykyinen systeemi on typerä, koska taktiikkataidon arvosanassa ei huomioida vastustajan eri osa-alueita, ts. onko järkeä hyökätä esim. keskeltä vai ei.

Niin ja jos sinä lukisit minun vastauksen, niin huomasit, että minä vastasin tuohon sinun alla olevaan kritiikkiin nykyistä systeemiä kohtaan.
Sinun esimerkkitapauksesi otin vain mukaan sen takia, että siinä näkee hyvin kuinka joukkue voi ampua taktiikalla itseään jälkeen.

Tässä vielä se minun eka viesti. Välin jälkeen tuleva oli lähinnä sitä itse asiaa, johonka sitä et sitten vastannutkaan millään tavalla.
Ei se nykyinen systeemi ole typerä. Ei sillä kuitenkaan saa yhtään maalia enempää, jos sen tekee kuten yllä olit kuvannut. Itseasiassa se huonontaa maalinteko mahdollisuuksia.

Ja minä en oikein ymmärrä miksi vastustajan kokoonpano pitäisi ottaa huomioon siinä kohtaa mitenkä, oma joukkue toteuttaa taktiikkaa?
Pääasian luulisi kuitenkin olevan, että vastustajan kokoonpano otetaan huomioon kun katsotaan sitä toimiiko se valittu taktiikka vai ei.
Taktiikanhan kun voi kuitenkin osata, vaikka se ei toimisikaan.
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Mace kirjoitti:
Kerrataan nyt vielä, vaikka meneekin jo vanhan toistamiseksi. Jos taktiikkataito kertoisi jotain muuta kuin joukkueen tason toteuttaa valittua taktiikkaa (eli kertoisi taktiikan "järkevyyden"), silloinhan peli nimenomaan kertoisi managerille asian, joka hänen tulisi mielestäni itse analysoida. Nyt taasen on se tilanne, että taktiikkataitoarvosana voi olla vaikka kuinka korkea, mutta silti taktiikkaa ei lainkaan välttämättä kannata käyttää. Taktiikkataitoarvosana voi myös olla hyvinkin matala ja silti voi olla viisasta valita kyseinen taktiikka otteluun. Ja juuri näin sen tuleekin olla. Managerin onitse osattava tulkita asioita pelin tarjoamaan informaatioon nojautuen, ei peli voi tehdä managerin puolesta mitään analyyseja, kuten tuossa sinun ideassasi tapahtuisi.

Itseäni vain kiehtoo ajatus, että saisi tietää miten onnistuneesti sitä onkaan osannut omat taktiset valinnat toteuttaa ja kuinka suuri merkitys sillä oli ottelun lopputulokseen. Saada ikäänkuin krediittiä tuolta mystiseltä game engineltä:) Mutta yhä enemmän asiaa ajatellessani, ymmärrän koko ajan paremmin myös vastakkaisen näkemyksen. Ehkä joku taktiikkataito+taktiikkahyöty kombo arvosanoina palvelisi mieltymyksiäni paremmin.

repe_joke kirjoitti:
Niin ja jos sinä lukisit minun vastauksen, niin huomasit, että minä vastasin tuohon sinun alla olevaan kritiikkiin nykyistä systeemiä kohtaan.
Sinun esimerkkitapauksesi otin vain mukaan sen takia, että siinä näkee hyvin kuinka joukkue voi ampua taktiikalla itseään jälkeen.

Hämäännyin tuosta esimerkistäsi, tosin se oli ehkä helpohkosti väärinymmärrettävissä. Tätä edesauttoi myös nyt jo vanhentunut näkemykseni taktiikka-arvosanasta ja sen muodostumisesta.

Luin nyt vielä kertaalleen ketjun viimeset pari sivua läpi ja pakko se on nyt myöntää, luetun ymmärtämisessä oli vikaa täällä, ei niinkään siellä päässä:)

Täytyy vielä lopuksi kiittää keskusteluun osallistuneita, avasitte silmäni taas yhden asian suhteen. Ja näitä mystisiä ja vittumaiselta tuntuvia asioitahan hattrickissä riittää.

edit: pientä säätöä.
 

Pluton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lukko
Saisikohan täältä vastustajan joukkueelle Lukkorauma, olis tarve saada pelejä hieman alle.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
sixtus kirjoitti:
Ehkä joku taktiikkataito+taktiikkahyöty kombo arvosanoina palvelisi mieltymyksiäni paremmin.

Taktiikkahyödynhän näkee, kun katselee arvosanoja, ja vastustajien taktiikkaa.

Itse käytän aika paljon Hattrick Organizeria, kun teen kokoonpanoja. Näkee aika hyvät arviot siitä, mitä eri paikkojen arvosanat on. Siltä pohjalta on ihan hyvä tehdä taktiikat seuraavaan matsiin.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Tulipa sitten näköjään turpaan cupissa.

Pelin kannalta ratkaisevin tapahtuma oli heti ottelun alussa, kun ykkösveska (7,5*) loukkaantu 2* kakkonen tilalle..
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
emest kirjoitti:
Tulipa sitten näköjään turpaan cupissa.

Pelin kannalta ratkaisevin tapahtuma oli heti ottelun alussa, kun ykkösveska (7,5*) loukkaantu 2* kakkonen tilalle..
Tappio tännekin tulee, mutta onneksi ei ainakaan vielä loukkaantumisia ole tullut. Sinänsä tappio ei ole mikään ihme sillä vastassa minun kutosen joukkueella on kolmosessa kärkikamppailuissa mukana oleva joukkue. Tällä hetkellä tilanne on 1-7 86 minuuttia pelattu. Yllätyin kuitenkin kun joukkueeni meni johtoon ottelun alussa varsinkin kun pelaajani pelailevat ihan rennosti painostaen. Ei siinä kuitenkaan kovin pitkään kestänyt kunnes tasoitus tuli. Nimittäin heti seuraavalla minuutilla.
 

majuho

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
emest kirjoitti:
Tsekatkaapa huumorilla toi mun matsi: 81314484

Näköjään kutosestaki nousee nykyään suht kovaa porukkaa :/

On muuten melkoisen kova porukka noussut kutosesta. Harvemmin tuollaisiin törmää. Ihan hauska ottelu, jossa näköjään kiroillaankin heh...
 

Iso Vaalee

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä & Jallu Rantanen
By The Way - Tartteeko pellen osata potkia sitä palloa ? Jos ei, niin törmäsin yllättävän halpaan pelleen, jos jotakuta kiinnosta niin kannattaa käydä tsekkaamassa Arttu Ylä-Kojola (117445703), ja EI, ei ole omasta joukkueesta :) Hintapyyntö tässä vaiheessa vasta 3000€, joka on vähän - eikö ?
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Iso Vaalee kirjoitti:
By The Way - Tartteeko pellen osata potkia sitä palloa ? Jos ei, niin törmäsin yllättävän halpaan pelleen, jos jotakuta kiinnosta niin kannattaa käydä tsekkaamassa Arttu Ylä-Kojola (117445703), ja EI, ei ole omasta joukkueesta :) Hintapyyntö tässä vaiheessa vasta 3000€, joka on vähän - eikö ?

Ei, pelle kunhan vaan on. Ei tartte olla edes vaihtopelaajana. Hyöty on käytössä kun pelle on rosterissa. Kunhan pitää huolen että toisia hyvän johtajuuden omaavia ei ole mukana, nimittäin silloin joukkueenjohtaja ei automaattisesti ole pelle.
 

majuho

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Iso Vaalee kirjoitti:
By The Way - Tartteeko pellen osata potkia sitä palloa ? Jos ei, niin törmäsin yllättävän halpaan pelleen, jos jotakuta kiinnosta niin kannattaa käydä tsekkaamassa Arttu Ylä-Kojola (117445703), ja EI, ei ole omasta joukkueesta :) Hintapyyntö tässä vaiheessa vasta 3000€, joka on vähän - eikö ?

Kyllä tuo hinta nousee sinne kartellin hinnoille, eli 79,5k€ . Toki hyvällä säkällä sen voi saada pikkuisen halvemmallakin. Nyt siitä on näköjään tarjottu jo 8001€
 

Kyle

Jäsen
majuho kirjoitti:
Kyllä tuo hinta nousee sinne kartellin hinnoille, eli 79,5k€ . Toki hyvällä säkällä sen voi saada pikkuisen halvemmallakin. Nyt siitä on näköjään tarjottu jo 8001€

Itse muistan uran alkuaikoina rahapulassa löytäneeni 3-4 alle 5 tonnin pelleä, joista yksi oli semi-pelle joka on vieläkin joukkueessani. Muut sain myytyä tuolla 79,5:llä tonnilla.

En tuon semi-pellen vaikutusta ole huomannut, vaikken kyllä tiedäkkään kun en juuri pelejä ole pelannut ilman hänen ollessa rosterissa. Todennäköisesti saa olla "tunne" syistä uransa loppuun asti tiimissäni, nauttien 600 euron viikkopalkkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös