Digiboksi oli vertaus siihen miten television digitalisointi hoidettiin. Mutta verovaroin rahoitetussa televisiossahan maksua ei ole sidottu katsottuihin ohjelmamääriin, joten bokseja ei ollut tarpeen sinetöidä tai muuten "lukita" fuskauksen estämiseksi. Eli ei bokseja asennella itse omiin autoihin.Lisäksi en usko, että noita kuka tahansa voisi asennella juurikin tuon väärinkäytön vuoksi. Vai tarkastettaisiinko kilometrit vuosittain?
Oletan, että "musta laatikko" tulee konetilaan ja kiinnityskohdat sinetöidään. Boksin kanssa huoltamolle (tai asennus katsastuksen yhteydessä?), boksin paritus tiettyyn autoon ja "SIM-kortille" ostetaan käyttöoikeudet. Luultavasti kytkykaupalla ostaessa asennus ja käyttövalmistelu kuuluu hintaan mukaan. Kilometrit varmaan luetaan etänä kuten etäluettavan sähkömittarin osalta tehdään.
@Tuomas: Kuvasin hallituksen järkeilyn päätösten taustalla. Itse olen ajatuksen suhteen neutraali, kun konkreettista toteutustapaa ei ole tiedossa. Samaa mieltä siitä, että kuten kaikissa isoissa hankkeissa, tässäkin on isoja riskejä. Mikä tahansa idea voidaan ryssiä surkealla toteutuksella. Ehkä kokonaisuudella nähdään jotain vientipotentiaalia, mutta raadollisin syy taitaa olla saada "tase töihin" ja ottaa iso menoerä pois valtion budjetista. Toki yhtiöittäminen voi tuoda järkeäkin tienpitoon, kun korjaushankkeita ei tarvitse pätkiä usealle vuodelle (tai jopa vaalikaudelle) pelkistä budjettisyistä tai poliittikkojen mielihaluista.