Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 138 822
  • 10 753

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Outoa, Lindström siirsi lentoalan lakkoa – toimenpide on lainvastainen lakko-oikeuden rajoitus | Ammattiliitto Pro

Tuossa mainitaan ettei ole yhtään tiedossa... tarkoitetaankohan tuossa että ilman valtakunnansovittelijan esitystä, nythän ilmeisesti Lindström tuli suoraan "hätiin".
Kyllä tuo on enemmän sääntö, @punaiset_lasit - Pron tiedotteelle en antaisi painoa. Tottakai - ja kuuluukin - siellä olevan oma näkökulmansa. Näitä lienee (toki saatan muistaa väärin) lykätty pariinkin otteeseen, siis samaa lakkoa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Tuossa mainitaan ettei ole yhtään tiedossa... tarkoitetaankohan tuossa että ilman valtakunnansovittelijan esitystä, nythän ilmeisesti Lindström tuli suoraan "hätiin".
Ei tullut.

Työ- ja elinkeinoministeri Jari Lindström (ps) on siirtänyt kahdella viikolla hiihtolomalentoja uhannutta työtaistelua.

Lakko siirtyi valtakunnansovittelija Minna Helteen esityksestä. Valtakunnansovittelija voi esittää työtaistelun lykkäämistä, jos taistelu koskee yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja ja aiheuttaa kohtuuttomasti haittaa.

Lähteenä Hesari:
Hiihtolomaviikon lentoliikennettä uhannut työtaistelu siirtyy – valtakunnansovittelija tarvitsee lisää aikaa sotkun selvittämiseen - Kotimaa - Helsingin Sanomat
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Okei, mutta edelleen, mistä lähtien lomalennot ovat yhteiskunnalle tärkeitä toimintoja? Luulisi että tuota pykälää olisi käytetty AKT: tä vastaan useasti...
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Okei, mutta edelleen, mistä lähtien lomalennot ovat yhteiskunnalle tärkeitä toimintoja? Luulisi että tuota pykälää olisi käytetty AKT: tä vastaan useasti...
Lentoliikenne yleensä on. Ja hiihtoloma on varmaankin hyvä peruste, "kohtuutonta haittaa". Mitenkään ainutlaatuinen tämä ei todellakaan ole.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuo puolivälin tarkastuspisteen siirtäminen kunnallisvaalien jälkeen on hieman hymyilyttävää touhua - Sipilä onkin nyt ollut aurinkoisen positiivinen ja kaikki menee niin hyvin ettei tosikaan, eikä ainakaan leikkauksia koskaan ikinä enää tule. Mikähän on kerroin sille, että kun vaalien jälkeen hallitus analysoi tilannetta niin "yllättäen" huomataankin merkittäviä ongelmia ja haasteita ja tarvitaan mm. lisäleikkauksia?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Lentoliikenne yleensä on. Ja hiihtoloma on varmaankin hyvä peruste, "kohtuutonta haittaa". Mitenkään ainutlaatuinen tämä ei todellakaan ole.
Työntekijäpuolen kannalta vaan hyvä asia, että tuli pari viikkoa lykkäystä. Etelän hiihtolomareissujen sotkeminen olisi tuonut mediassa rutkasti "badwillia" heidän tavoitteilleen. Sympatia työntekijöille tyssää siihen hetkeen kun perheen Pattaijan reissu viivästyy kuusi tuntia ja matkalaukutkin tulevat vasta myöhemmillä lennoilla. Pohjoisen hiihtolomareissujen mutkistuminen ei saa samanlaista medianäkyvyyttä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Työntekijäpuolen kannalta vaan hyvä asia, että tuli pari viikkoa lykkäystä. Etelän hiihtolomareissujen sotkeminen olisi tuonut mediassa rutkasti "badwillia" heidän tavoitteilleen. Sympatia työntekijöille tyssää siihen hetkeen kun perheen Pattaijan reissu viivästyy kuusi tuntia ja matkalaukutkin tulevat vasta myöhemmillä lennoilla. Pohjoisen hiihtolomareissujen mutkistuminen ei saa samanlaista medianäkyvyyttä.

Saattaa olla. En tähän kyseisen lakon perusteisiin ole paria nettiklikkausta lukuunottamatta perehtynyt. Mitään uutta tässä ei kuitenkaan ole. Ja perheettömänä en tiedä käyvätkö hiihtolomalla Thaimaassa vai paria viikkoa myöhemmin.

Jos noin niinkuin sanoit, nyt tuli sitten goodwilliä lakon siirtyessä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toihan on hyvin argumentoitu. Kun on joskus käyttänyt jotain julkisen sektorin palvelua, niin ei saa kritisoidakaan valtion varojen käyttöä.
Yhtä hyvää argumentointia kuin saaristolaisen juntiksi haukkuminen, mutta kukin tyylillään. Täytyisi asuttaa noita turvapaikanhakijoita saaristoon, niin sinne kulkemiseen riittäisi valtion varat hyvinkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yhtä hyvää argumentointia kuin saaristolaisen juntiksi haukkuminen, mutta kukin tyylillään. Täytyisi asuttaa noita turvapaikanhakijoita saaristoon, niin sinne kulkemiseen riittäisi valtion varat hyvinkin.
vielä parempi ajatus olisi asuttaa nuo saaristolaiset vastaanottokeskuksiin. Tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
vielä parempi ajatus olisi asuttaa nuo saaristolaiset vastaanottokeskuksiin. Tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle.
Joo. Voisin niitä ottaa naapurinkin. Saaristoakin olis lähellä, sinne pääsee autolla. Kerrostalossa ne ei varmaan tosin viihdy.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Kaavailtu moottoripyörä- ja venevero perutaan. Järkevä ratkaisu, koska ei mainittu vero olisi aiheuttanut kuin lisää byrokratiaa ja siihen suhteutettuna mitättömät lisätulot. Jos nyt lisätuloja ollenkaan.

Hallitus luopuu moottoripyöräverosta ja veneverosta | Yle Uutiset | yle.fi

Vielä eilen Timo Soini sanoi jämäkkään sävyyn, että juppiskootterivero on ja pysyy hallitusohjelmassa. Hallituskumppanit sovittelevat persuille narrin hattua tämän tästä. Noh, antoivat Soinin porukan sentään vielä kerran meuhkata homoliitoista.
 
Hesari tosin uutisoi aiheesta näin:

Moottorialan järjestöt tyrmäsivät suunnitellun veron ja poliitikot alkoivat olla samaa mieltä. Vastustavia ääniä kuului niin perussuomalaisista, keskustasta kuin kokoomuksestakin. Hallituksen päätös syntyi perussuomalaisten puheenjohtajan Timo Soinin ehdotuksesta.

Timo siis haisteli tuulia ja käänsi jämynä ja suoraselkäisenä miehenä takkiaan alle vuorokaudessa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaavailtu moottoripyörä- ja venevero perutaan. Järkevä ratkaisu, koska ei mainittu vero olisi aiheuttanut kuin lisää byrokratiaa ja siihen suhteutettuna mitättömät lisätulot. Jos nyt lisätuloja ollenkaan.

Kuinka mones peruttu päätös tämä oli hallituskaudelta? Noihin päätöksiin ja perumisiin käytetty aika ja kustannukset olisi hyvä laskea.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Vielä eilen Timo Soini sanoi jämäkkään sävyyn, että juppiskootterivero on ja pysyy hallitusohjelmassa. Hallituskumppanit sovittelevat persuille narrin hattua tämän tästä. Noh, antoivat Soinin porukan sentään vielä kerran meuhkata homoliitoista.

Halla-ahoa tämä tuskin pahemmin harmittaa..
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Hesari tosin uutisoi aiheesta näin:



Timo siis haisteli tuulia ja käänsi jämynä ja suoraselkäisenä miehenä takkiaan alle vuorokaudessa.

Tämä hallitus persut etunenässä on jotain säälittävän ja naurettavan välimaastosta. Koska nämä puupäät oppivat antamaan virkamiehille riittävästi aikaa valmistella asioita, hosumalla ei tule kuin perussuomalaisten äänestäjiä. Vai sekö tässä takana onkin?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hallitus ehdottaa isoja muutoksia tieliikennelakiin. Yksi mielenkiintoinen kohta on miniminopeusrajoitus. Hyväähän tässä on se, että ne alinopeuksia ajavat vaaratilanteiden aiheuttajat saadaan rankaisulistalle, mutta eipä tätäkään ole varmasti mietitty loppuun asti. Päällimmäisenä tulee mieleen huonot sääolosuhteet. Tänä talvena olen ajanut valtatiellä (80 km/h) vain neljääkymppiä, koska lujempaa ei siinä peilijäisellä tiellä uskaltanut ajaa ja mäissä oli jo tiukkaa päästä ylös asti. Syyllistyykö tuossa tapauksessa mahdollisesti lain rikkomiseen? Meitä oli siinä jonossa varmaankin 30 autoa, joten hyvä sakkorysä tuo olisi ollut. Ohittajia oli siinä 40 kilometrin matkalla kaksi kappaletta, kovia kuskeja. Eli toimii normaalioloissa, mutta jääkö tulkinta olosuhteista poliisin harteille? Siinä tapauksessa sakotuskäytäntö muodostuu hyvinkin kirjavaksi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Syyllistyykö tuossa tapauksessa mahdollisesti lain rikkomiseen?
Ei - "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet."
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei - "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet."
Kun keskustellaan tulevasta uudesta liikennelaista, jossa tulee käyttöön tuo miniminopeuden ilmoittama liikennemerkki, niin nykyisen vuodelta 1981 olevan liikennelain lainaaminen ei taida olla vastaus käyttäjän @Joukka kysymykseen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun keskustellaan tulevasta uudesta liikennelaista, jossa tulee käyttöön tuo miniminopeuden ilmoittama liikennemerkki,
No lyödäänkö vaikka 10000 euron veto siitä että tulevakaan liikennelaki ei pakota ajamaan nopeampaa kuin keliolosuhteet sallivat? Minä lyön sen puolesta ettei tule pakottamaan?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No lyödäänkö vaikka 10000 euron veto siitä että tulevakaan liikennelaki ei pakota ajamaan nopeampaa kuin keliolosuhteet sallivat? Minä lyön sen puolesta ettei tule pakottamaan?
En tietenkään lyö vetoa asian puolesta johon en usko.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tämä hallitus persut etunenässä on jotain säälittävän ja naurettavan välimaastosta. Koska nämä puupäät oppivat antamaan virkamiehille riittävästi aikaa valmistella asioita, hosumalla ei tule kuin perussuomalaisten äänestäjiä. Vai sekö tässä takana onkin?

Perussuomalaisten kannatushan on vain laskenut hallitustouhujen takia, ja syystäkin. Pikemminkin voi miettiä, vedättävätkö kepu ja kokkarit perussuomalaisia oikein huolella saadakseen näiden kannatuksen pohjamutiin. Todennäköisempää tosin on, että nuo kaikki ovat uskomattoman epäpäteviä, lyhytnäköisiä ja Kekkosta lainatakseni "saatanan tunareita" ja koko hallituspuoluekolmikko tekee ja peruu päätöksiä lähes paniikissa gallupien pelossa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mukava nähdä evoluutiota! Pitkään muistaakseni "ajattelit", että se todellinen ongelma on julkisen talouden vaje, muistan nalkuttaneeni ties kuinka monta kertaa sullen, notta vaje on seuraus, ei syy pitkään laskusuhdanteeseen... Muistatkos muuten kotimaisen kysynnän osuuden BKT:sta, tai arvaa edes?

Sitten vaan @mjr suoria lainauksia tulemaan kiitos niin muistellaan yhdessä mitä olen sanonut, ihan vain siksi ettei kumpikaan meistä joudu arvailemaan.

Kotimainen kysyntä lienee jotain 50% BKT:sta, give or take. Se mitä et vieläkään tajua on että kotimainen kysyntä pitkällä tähtäimellä rahoitetaan positiivisella vaihtotaseella ja sen tärkein komponentti on kauppa+palvelutase, jos vientiä ei saada kasvuun niin kotimainen kysyntä tapahtuu velkarahalla.

Valopikku on matkailutase, 2016 lienee Suomen paras matkailuvuosi (pl. venäläiset joka sekin on nyt paranemassa).

HS: Sivuutettiin virantäytössä - syrjikö hallitus Astrid Thorsia poliittisista syistä?
Nyt on Astridia syrjitty poliittisin perustein, kun palkkiovirka meni sivusuun. Kyllä tämä hallitus on paha, kun kehtaavat sivuuttaa RKP:n meritoituneen ehdokkaan. Toivottavasti samaa närkästymistä tuodaan ilmi myös silloin, kun PS-ehdokas jää ilman virkaa. Eiköhän hallituksilla ole oikeus nimittää virkoihin niiden omista lähtökohdista sopivimmat henkilöt.

Huutonaurua. Muistellaanpa vuotta 2010, eräs Eva Biaudet valittiin vähemmistövaltuutetuksi vaikka hän ei täyttänyt viran vähimmäisvaatimuksia (ohitti valinnassa muodollisesti pätevämpiä, mm. maahanmuuttajataustaisia. Valinnan esittelevä ministeri oli eräs <drumroll> Astrid Thors RKP!

Työministeri Lindström on sitten luokitellut lomalennot yhteiskunnalle tärkeiksi toiminnoiksi ja kieltänyt lakon. Tämän hallituksen touhu alkaa olemaan jo laittomuuksissa...

Työministeri tekee päätökset valtakunnansovittelijan esityksestä. Esityksen teki valtakunnansovittelija Minna Helle (SDP, STTK).

Tuo puolivälin tarkastuspisteen siirtäminen kunnallisvaalien jälkeen on hieman hymyilyttävää touhua - Sipilä onkin nyt ollut aurinkoisen positiivinen ja kaikki menee niin hyvin ettei tosikaan, eikä ainakaan leikkauksia koskaan ikinä enää tule. Mikähän on kerroin sille, että kun vaalien jälkeen hallitus analysoi tilannetta niin "yllättäen" huomataankin merkittäviä ongelmia ja haasteita ja tarvitaan mm. lisäleikkauksia?

Lisäleikkauksia ei kukaan oikeasti halua, hallituksessa käydään nyt vääntöä niistä kuuluisista rakenteellisista uudistuksista ja Kokoomus pitää hallitusohjelmaa aseenaan eli jos rakenteellisia uudistuksia ei saada, tehdään ko. ohjelman mukaisesti lisäleikkaukset. Kepu ja Persut joutuvat nyt valitsemaan.

Hallituksen kyvystä työllistää itseään on pakko antaa pisteet. Ammattimaista kuvaa se ei itsestään valitettavasti anna, mutta pöhinää riitää.

Tämä oli kyllä aivan käsittämätön episodi, vaihtoehtoja on kaksi; 1) joko valmistelevat virkamiehet eivät osanneet/halunneet huomioida dynaamisia vaikutuksia yhtään tai 2) ko. verot olivat ideologisia kateusveroja. Veikkaanpa että Soinin vaikutuksesta "juppikootterit" ja "huvikuunarit" meni verolle poliittisista syistä.

Olihan Soini aika uitettu koira kun verojen peruutusta kommentoi televisiossa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
EK sanoi irti parikymmentä sopimusta. Itku alkoi. Sipilä twiittasi ottavansa ”ajankohtaiset työmarkkina-asiat” esille talousneuvoston kokouksessa ensi keskiviikkona. Mitä tapahtui? Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder tyrmäsi hallituksen puuttumiseen asiaan saman tien. Hallituksen pysyttävä pois työmarkkina- ja sopimuspöydistä. Aikaisemmat esimerkit huonoja. Riidat ja asiat sovitaan parttien kesken, Fjäder twiittasi.

Niinpä. Suomessa on edelleen tilanne, jossa ay-liike pitää kaikin keinoin kiinni monopolistisesta sopimusoikeudestaan työntekijöiden osalta. Sen seuraukset maksetaan veronmaksajien kukkarosta. Ay-liike pitää osaltaan huolen siitä, että välttämätöntä rakenneuudistusta ei voida tehdä. On surullista huomata, kuinka sokeus valtaa yhä enemmän tilaa. Demokraattisessa yhteiskunnassa talous- ja työllisyyspolitiikan johto kuuluu hallitukselle. Samoin lukuisten työllistymisesteiden (tuet, lisätyöpaikat jne) purkaminen.

Nykyinen tilanne sopii ay-liikkelle. Työttömyyskassat maksavat vain noin 5.4 prosenttia työttömyyskuluista. Sitra julkisti tammikuussa 2015 aloitteen ansiosidonnaisen työttömyysturvan perusteelliseksi muuttamiseksi. Sitä olivat kirjoittamassa mm. Osmo Soininvaara, sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo sekä silloinen Vattin ylijohtaja Juhana Vartiainen. Ehdotuksessa oli näkemys, jonka mukaan ansiosidonnainen työttömyysturva pitäisi irrottaa työttömyyskassan jäsenyydestä. Kaikki olisivat oikeutettuja ansioturvaan, edellyttäen, että muut ehdot täyttyvät.

Esitystä kommentoineen Helsingin Sanomien mukaan

työttömän peruspäiväraha kustannetaan valtion varoista, ja sen päälle tuleva ansiosidonnainen työttömyysturva pääosin työttömyysvakuutusmaksuilla, joita kerätään jokaisesta työntekijästä, sekä työnantajilta että työntekijöiltä. Ansiosidonnaista kuitenkin saavat vain työttömyyskassojen jäsenet. Ei oikein kuulosta reilulta maksaa vakuutuksesta, jonka turvaa ei kuitenkaan pääse nauttimaan.

HS:n alla olevassa linkissä artikkeliin tuotiin esille ay-liikeen vastustus uudistuksille: jos perustelut liiton jäsenyyteen heikkenevät, vaarantuu ay-liikkeen joukkovoima nykyisestä. Se on se palkansaajien perimmäinen pelko.

Ansioturva tuskin muuttuu radikaalisti - Pääkirjoitus - Helsingin Sanomat

Sama ongelma vaivaa edelleen. Hallitus joutuu kerta toisensa jälkeen sen faktan eteen, että sen tehtävä on ay-liikkeen ja sitä tukevien puolueiden mielestä ainoastaan maksaa verovaroista työttömyyden kuluja ja ehdottomasti korvauspainotteisesti ay-liikkeen jäsenille. Loimaan kassa ja monet muut ay-liikkeestä irrallaan olevat tahot ovat ainakin vielä toistaiseksi liian pieniä uhkaamaan ay-liikkeen valtaa.

Hallitusta voidaan syystä haukkua monista asioista. Mutta ilman värilaseja huomaa, että hallituksen keskeisimmistä tavoitteista - kuten juuri työllisyys- ja talouspolitiikasta - oppositio ja ay-liike ovat tehneet erittäin haasteellisen ongelman. Nykyisellään Suomi ei tule saavuttamaan mm. Kikyn tavoitteita, koska varsinaisiin rakenteellisiin ongelmiin ei voida puuttua ilman, että seurauksena on esimerkiksi yleislakko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös