Gradua vääntämään...

  • 103 437
  • 470

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meikän Dtyöstä on aikaa jo vuosikymmeniä, mutta uteliaisuuttani kysyisin onko kukaan vääntänyt gradua näistä netin keskustelupalstoista?

Asiaa ja aihetta varmaan löytyy useistakin tarkastelukulmista, tilastollisesta analyysistä urheilun kautta uskontoon, turhautuneisiin kotiäiteihin ja "ammattimaisten" trollaajien sielunmaisemiin - peräkammarin pojat löysivät netin...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Kilgore Trout
Meikän Dtyöstä on aikaa jo vuosikymmeniä, mutta uteliaisuuttani kysyisin onko kukaan vääntänyt gradua näistä netin keskustelupalstoista?

Asiaa ja aihetta varmaan löytyy useistakin tarkastelukulmista, tilastollisesta analyysistä urheilun kautta uskontoon, turhautuneisiin kotiäiteihin ja "ammattimaisten" trollaajien sielunmaisemiin - peräkammarin pojat löysivät netin...

Olen miettinyt aivan samaa. Silloin kun mietin mihin kouluun sitä hakisi, niin sosiologia oli vahvasti mukana kuviossa. Luinkin niitä pääsykoekirjoja, mutta päädyin sitten kuitenkin toisaalle.

Vielä koulussa ollessani meillä oli mobiilitekniikan kurssi ja siinä tenttikirjana oli sosiologisesta näkökulmasta kirjoitettu kirja mikä oli aivan huikeata tekstiä. Silloin tuli taas nämä vanhat jutut mieleen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vittu ja joo.... Heko heko....

Äskettäin oli totaalinen nauruun repeäminen lähellä. Pomo nimittäin piti melkoisen palopuheen tuossa työpaikan käytävällä... meikäläisen diplomityön pitäisi kuulemma olla valmis KUUKAUDEN päästä! Vaikken ole edes kunnolla aloittanutkaan sitä. Teollisuuden rahoittama projekti, jota ollaan tehty tässä, pitäisi pistää siis kansiin. No kyllähän kaikki simulaatiot ja muut härpäkät ovat edenneet aikataulussa, mutta oikeastaan vasta äsken kuulin, että tästä pitäisi kirjoittaa oikein diplomityökin...

Aikaa olisi se kuukausi, joka itseasiassa kuluu siihen, että teemme tätä projektia. Ei tässä ehdi mitään thesis:tä kirjoittamaan.

Vielä enemmän nauratti, kun pomo sanoi että pitäisi parin kuukauden kuluttua valmistua. Tämäkin on ihan totaalinen mahdottomuus. Meikäläisen opintoviikkomäärä (151) on kyllä jo melko lähellä valmistumiseen tarvittavaa (160+20), mutta kun noita pakollisia kursseja, jotka kestävät jopa lukuvuoden on käymättä vielä kymmenkunta... luen siis pääainetta ja yhtä sivuainetta pitkänä ja lisäksi vielä kahta lyhyttä sivuainetta. Siksi tuo opintoviikkomäärä on noinkin suuri.

Oma suunnitelma oli valmistua joskus keväällä 2006... EI Jouluna 2004. Enkä kyllä valmistukaan. Enkä kyllä tee diplomityötä kuukaudessa. On tässä muutakin tekemistä, kuin ensin päivät tehdä tuota projektia ja yöt kirjoittaa tekstiä.

Vittu, että kummastuttaa tämä ristiriita koulutuksessa. Ensin suositellaan lukemaan sitä ja tätä sivuainetta ja ottamaan tätä ja tuota kurssia. Sitten kun opintoviikkomäärä kasvaa riittävän suureksi, sanotaan että: "Sun pitää nyt valmistua viikon päästä!" Tämäkö on siis palkinto siitä, että on ollut ahkera? Kummaa ettei opiskelija saa itse päättää, minkä verran suorittaa kursseja...

Ja mainitaan vielä, että vaikka olenkin viettänyt joskus jopa rankkaakin opiskelijaelämää, niin opintoviikkoja on kuitenkin kertynyt 3.43/kk, mikä on huomattavasti enemmän, kuin KELAn vaatimus. Keskiarvokin on 3.8 (1-5 asteikko), joten omasta mielestäni olen ainakin hoitanut tämän puolen ihan kunniallisesti.

Voi olla että kohta alkaa uuden osa-aikatyöpaikan etsintä. En nimittäin koe olevani vielä riittävän pätevä menemään päätoimisesti työelämään. Tarvitsen vielä opintojen ohella hankittua työkokemusta ja pätevyyttä myös sivuaineiden puolelta.
 
Molemmat tarkastajat ovat tehneet työnsä. He löysivät vain muutamia, pieniä virheitä, joten gradu on nyt epävirallisesti läpi. Tarttee luovuttaa korjattu versio kahtena kappaleena ja sen jälkeen asia etenee omalla painollaan.

Arvosanaksi korjaajat ehdottavat eximiaa. Ihan hyvä.

Koko, valmis ja korjattu gradu on nyt kuvineen kaikkineen luettavissa: http://www.helsinki.fi/~tohautal/gradu.html
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Viestin lähetti operational error
Arvosanaksi korjaajat ehdottavat eximiaa. Ihan hyvä.

Onnittelut! Arvosanastasi päätellen gradusi lienee varsin solidi paketti. Itse en kykene tämän syvällisempään analyysiin, olenhan vain tyhmä (tuleva) juristi enkä ymmärrä mitään matematiikasta.

Omasta projektista sen verran, että lähdeaineistoa alkaa olla jo varsin mukavasti (n. 40-50 kpl) kasassa ja aihekin on jo periaatteessa muodostunut ainakin työnimen tasolle. Tänä viikonloppuna ajattelin sitten naputtaa ensimmäiset sivut. Aikataulua olen miettinyt sen verran, että neljää kuukautta enempää en aio tuohon käyttää. Luulen sen olevan realistinen aikataulu, vaikka väliin pitäisikin mahduttaa osa-aikatyöskentelyä ja pari kielikurssia. Helmikuun loppuun mennessä gradun pitäisi siis olla valmis, aika näyttää miten äijän käy.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Pari tuntia sitten palautettu viimeisin korjattu versio. Tiistaina kypsyyskoe ja silloin pitäisi myös saada palaute ja arvosana. Yksi työselostus vielä pitäisi palauttaa (tai siis ensin se pitää tehdä) ja sitten se räpistely on ohi.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Tuskaa, motivaatio-ongelmia, tuskaa, kahvia, tupakkaa, motivaatio-ongelmia.

Näin etenee minun opinnäytetyöni ammattikorkeakouluun. Tämän kuun loppupuolella pitäisi työ esitellä. Kohtuullisen pitkällä olen jo, mutta se loppurykäisy pitäisi saada tehtyä.

Aihe sinällään on turhankin helppo, tuskin mitään ihmeellisiä arvosanoja on odotettavissa, mutta hällä väliä. Kunhan saa nyt alta pois.

Toimeksiantajan luona kun tekee, tulee lähinnä surffattua netissä. Kotona kun yrittää tehdä, tulee käytännössä ainoastaan surffattua netissä.

Onneksi käytännön työ on suunnilleen tehty, mutta nyt on se pahin vaihe, eli raportin kirjoittaminen työn alla.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Hell yeah!

Nyt sitten saatiin painolupa. Pari pientä korjausta pitää kuitenkin vielätehdä, mutta ei mitään isompaa. Kypsyyskoe tuli tehtyä tänään. Joten aika mainiolta alkaa näyttää. Ehkä ne paperit on sittenkin takataskussa ennen vuoden vaihdetta.

On se hienoa kuulua maisterien harvaan ja valittuun joukkoon.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Sistis

Vielä enemmän nauratti, kun pomo sanoi että pitäisi parin kuukauden kuluttua valmistua. Tämäkin on ihan totaalinen mahdottomuus. Meikäläisen opintoviikkomäärä (151) on kyllä jo melko lähellä valmistumiseen tarvittavaa (160+20), mutta kun noita pakollisia kursseja, jotka kestävät jopa lukuvuoden on käymättä vielä kymmenkunta... luen siis pääainetta ja yhtä sivuainetta pitkänä ja lisäksi vielä kahta lyhyttä sivuainetta. Siksi tuo opintoviikkomäärä on noinkin suuri.

Oma suunnitelma oli valmistua joskus keväällä 2006... EI Jouluna 2004. Enkä kyllä valmistukaan. Enkä kyllä tee diplomityötä kuukaudessa. On tässä muutakin tekemistä, kuin ensin päivät tehdä tuota projektia ja yöt kirjoittaa tekstiä.

Vittu, että kummastuttaa tämä ristiriita koulutuksessa. Ensin suositellaan lukemaan sitä ja tätä sivuainetta ja ottamaan tätä ja tuota kurssia. Sitten kun opintoviikkomäärä kasvaa riittävän suureksi, sanotaan että: "Sun pitää nyt valmistua viikon päästä!" Tämäkö on siis palkinto siitä, että on ollut ahkera? Kummaa ettei opiskelija saa itse päättää, minkä verran suorittaa kursseja...

Itsekin olen ihmellet tätä opintojen paisuttamista. Minusta ei ole mitään järkeä opiskella yhtä Master tutkintoa esim. seitsemää vuotta. Näin kuitenkin Suomessa tehdään, kun taas monessa muussa maassa teet neljässä vuodessa Masterin. Sitten parissa vuodessa toinen Master tai tohtoritutkinto. Suomessa samassa ajassa saa yhden hikisen opistotutkinnon.

Lisäksi Suomessa porukka sluibaa yliopistoissa kolmekymppisiksi. Olisi kiva tietää kuinka kauan kansantalous tätä kestää varsinkin, kun nykyään kaikista halutaan tehdä korkeakouluopiskelijoita? Kolmekymppisenä töihin ja viisikymppisenä varhaiseläkkeelle.

Tämä ei sitten ollut sinulle osoitettu Sistis, vaan vain yleinen kannanotto Suomen (korkea)koulujärjestelmästä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Sininen Lanka

Tämä ei sitten ollut sinulle osoitettu Sistis, vaan vain yleinen kannanotto Suomen (korkea)koulujärjestelmästä.

Jep, meillä on osittain erilaiset ja osittain samanlaiset kannat.

Joka tapauksessa itse valmistunen viidessä ja puolessa vuodessa, riippuen diplomityöpaikan saannista. Itse olen lukenut ylimääräisiä opintoja, tai tavallaan lukenut sivuaineeni pitkänä ja pääaineeseenikin ylimääräisiä kursseja. Miksikö? Haluan valmistua yliopistosta pätevänä henkilönä, enkä nopeasti hutaisten ja ihmetellen sitten, miksi ei saakaan töitä.

On totta, että sluibailua esiintyy, mutta tämän eliminoimiseksi olisinkin tuon SYL:n esittämän passiivirekisterin kannalla.

Ja on totta, että Suomessa koulutetaan liikaa väkeä akateemisesti. Ja hyvinkin paljon liikaa.

EDIT: Ja aiheeseen: Itse olen tällä hetkellä töissä paikassa, jossa olisi mahdollisuus tehdä diplomityö. Joka tapauksessa tämä paikka on sellainen, jossa suurinpiirtein automaattisesti edellytetään että työntekijät tekevät 10-15:a, pahimmassa tapauksessa 20:ä palkatonta ylityötuntia viikossa... Kaiken lisäksi tulevaisuudennäkymät ovat sangen heikot. En siis halua kahlita itseäni paikkaan, jossa en viihdy.

Olen siis päättänyt, että lopetan täällä tammikuussa, kun työsopimukseni päättyy. Alan sitten etsimään rauhassa diplomityöpaikkaa, ja mieluiten yritysmaailmasta. Onneksi kursseja on vielä käymättä, ja opintotukikuukausia on jätetty nostamatta viime aikoina, joten kyllä tässä pärjätään.
 
Viimeksi muokattu:

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Viestin lähetti Rygge
Hyvänä tavoitteena voisi pitää sitä, että vuoden loppuun mennessä olisi joku 20-30 sivua valmista tekstiä koneella. Mutta nähtäväksi jää, miten edetään.

Itse itseäni lainaten nostan tätäkin välillä ylös. Eli nyt sitten tosiaan on tullut gradua jo jonkin aikaa kirjoitettua, ja on ehkä jonkinlaisen väliraportin aika. Tuon lainauksen otin tuohon, jotta voisin ikään kuin palauttaa mieleen, mitä silloin aikoinaan tuli luvattua. No, nyt on sitten enemmän tai vähemmän ahkerasti kirjoiteltu ja tällä hetkellä mennään sivulla 22. Eli aika hyvin ollaan aikataulussa. Tekstin laadusta on kyllä paha sanoa itse mitään, kun en ole tuota vielä kenellekään näyttänyt. Mutta jos gradun aihetta sivuavan harjoitusaineen palautteesta mitään voi päätellä, niin ei kai tätäkään hävetä tarvitse.

Ihan mukavaa hommaahan tuo on, aika vaan meinaa välillä olla kortilla, kun töissäkin pitää käydä. Suomessa kun on joku keksinyt opintotukijärjestelmään niinkin hienon asian kuin tulorajat, joka mielestäni ainakin nykyisellään on täysin älyvapaa ja ei missään nimessä ainakaan kannustava järjestelmä. No, turha tässä on asiasta sen enempää alkaa avautumaan. Mutta kuten sanoin, aikataulussa ollaan. Miten muilla gradut etenee?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Rygge
Miten muilla gradut etenee?

Torstaina koko paska lopulta hyväksyttiin laitosneuvostossa ihan virallisestikin. Tänään sitten pistetään tutkintotodistus hakuun.

OpiskelijaTJ alle 10.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Rygge
Miten muilla gradut etenee?
Eteneehän se. Jossain puolivälin paikkeilla taidan olla eikä tässä ole ollut mitään suurempia ongelmia. Tuossa aikaisemmassa viestissä 29.9 julistin tavoitteekseni 25 sivua ennen joulua. Tuo on kyllä täyttynyt mutta tämän hetkistä sivumäärää on kyllä vaikea lähteä arvioimaan sillä teksti on tällä hetkellä liian tiiviissä muodossa (kerrankin näin päin!). Mutta yli 30 sivua joka tapauksessa.

Tuossa syksyllä oli sellainen reilun kuukauden mittainen jakso jolloin työ sujui todella hyvin. Työskentelin pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti ilman pidempiä taukoja, mutta myös ilman kummempia kirijaksoja. Sillä tavalla kun työskentelee niin työmäärä onkin paljon pelättyä pienempi. Lopputulos tästä työstä oli ensimmäinen seminaarityö jota aion käyttää sellaisenaan gradun ensimmäisenä osana. Sain tästä työstäni varsin hyvää palautetta ja valitukset koskivat ainoastaan pikkujuttuja. Eli tuossa on ihan hyvä pohja loppuosaa varten.

Tämän jälkeen vuorossa olikin luova tauko, kaamosmasennus tai pelkkä laiskuus. Joka tapauksessa kolmeen-neljään viikkoon en saanut paljoakaan aikaiseksi. Tuossa viikko sitten otin sitten vihdoinkin itseäni niskasta kiinni ja suoritin pienen loppukirin. Tuloksena 6 sivua menetelmästä sekä otsikot gradun loppuosaa varten. Eli ilmeisesti olin tämän löysänkin jakson aikana työstänyt ajatuksiani.


Itse työskentelystä sen verran että eihän tämä niin pahaa ole mitä olisin pelännyt, lähinnä tylsää ja mekaanista. Pahinta tässä graduhommassa on se että tuo gradu pyörii jatkuvasti mielessä aiheuttaen stressiä silloin kun homma ei ota kulkeakseen.

Työskentelytavoista sanoisin sen verran että kaikki kikat jotka jotenkin auttavat hahmottamaan kokonaisuutta ovat ehdottomasti paikallaan. Kirjoitusurakka helpottuu todella paljon kun tietää tarkalleen mitä on tekemässä.
Itse tein tuota ensimmäistä osaa varten työtä seuraavanlaisella kaavalla: aluksi käytin pari viikkoa lukemiseen kunnes tulin siihen pisteeseen että tietomäärä piti saada purettua paperille. Tämän jälkeen tein yksinkertaisen suunnitelman seminaarityön pääpiirteistä. Tämän voi tehdä hyvin yksinkertaisesti kirjoittaen ranskalaisia viivoja paperille tai sitten laitetaan jo valmiiksi otsikoita paperille ja otsikoiden alle pistetään muistiin mitä kirjallisuutta kussakin kappaleessa on tarkoitus käyttää. Ja tämän jälkeen ei kun kirjoittamaan!

Entäs jatko?
No, nyt pitäisi tehdä menetelmäosuus valmiiksi ja sen jälkeen vuorossa olisikin tulosten analysointi. Tein tuossa syksyn mittaan jonkinlaista tutkimustyötä ja tammikuun aikana pitäisi vielä tutkia hiukan lisää. Kunhan tulokset ovat selvillä niin paperille vaan. Uskoisin että saan gradun valmiiksi aikaisintaan maaliskuussa ja viimeisintään huhtikuussa. Saa haukkua jos gradu ei ole valmistunut toukokuuhun mennessä.
 

foligno

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jaa että tämmöinenkin ketju on olemassa! Sepä mukavaa.. Oma teokseni on yhteenvetoa vaille valmis, eli sikäli harmi että eksyn tähän ketjuun vasta nyt.

Itse päädyin viime keväänä siihen ratkaisuun, että teen kesän aikana gradun niin pitkälle valmiiksi kuin mahdollista ja otan muuten iisisti. Toki huono kesätyötilanne vaikutti päätökseeni varsin tiukasti. Opintolainat käteen koko vuodelta vasta kesäkuussa, sillä pärjäsi ihan hyvin kesän ajan. Joka tapauksessa otin tavoitteeksi sen, että kirjoitan sivun per päivä. Jokainen gradua tosissaan tekevä tietää, että kirjoittaminen on vain osa hommaa, tosin se näkyvä osa sitä. Kuitenkin mielestäni tuo tahti oli hyvin sopiva. Suurin piirtein tuolla tahdilla teinkin hommia kesän ja elokuun lopulla oli jämäkkä teoriaosa valmis plus kaikki suunniteltuna empiriaosiota varten. Empirian työstämisessä onkin sitten kulunut koko syksy lähinnä sen takia, että haastattelut yrityksissä ovat lykkääntyneet aina uudestaan ja uudestaan (tosin nyt on kaikki tehtynä).

No joo, pienessä tissuttelutilassa tässä kirjoittelen parasta aikaa, mutta pointti on seuraava: Mikäli taloudellisen tilanteen puolesta on suinkin mahdollista, kannattaa varata yksi kokonainen kesä pelkästään gradun tekemistä varten. Sen aikana pystyy homman saamaan vähintään hemmetin hyvään kuosiin ja pystyy samalla nauttimaan kesästä. Jos arto paistaa niin voi mennä rannalle. Pääasia on se, että pitää selkeän tavoitteen koko ajan mielessä kirkkaana, esim viikoittain 7 sivua on mielestäni hyvä tavoite. Kunhan ei tingi siitä, ei riviäkään!

Liian moni hyvä tuttu on jättänyt valmistumisen roikkumaan gradun takia niin pitkään, että lopulta koko asia on muodostunut valtavaksi taakaksi. Kun tekee päätöksen homman pakettiin laittamisesta ja hoitaa itselleen 2-3 kuukautta aikaa pelkästään gradua varten niin aivan varmasti tekee itselleen palveluksen. Toki tämä edellä mainittu on vain yksi tapa, tottakai moni pystyy tekemään gradunsa muun opiskelun tai työn ohessa, mutta oman kokemukseni mukaan suuri osa opiskelijoista ei siihen pysty.

Tsemppiä kaikille oman tuotoksensa kanssa taisteleville!
 

lakimies

Jäsen
Tänään sain G:n tulostettua ja huomenna proffalle esitarkastukseen. Otsikoksi tuli "tarpettomasta turvaamistoimesta aiheutuva vahingonkorvausvastuu oikeudenkäymiskaaren 7 luvun 11 §:n mukaan" Esitarkastuksen jälkeen on vielä mahdollisesti pientä säätöä.

On tää huikeeta.
 

Cimbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Liverpool
Kaikenlaisten viivyttelyjen, tekosyiden ja laiskuuden jälkeen on tullut allekirjoittaneelle aika, jolloin se gradu on tehtävä. 7 vuotta yliopistolla on toki myös ihan riittävä aika, ei siinä mitään.

Koska opintotuki on käytetty ja vaimokaan ei kauheasti tienaa, on ongelma tietenkin raha. Eli mistä rahaa ja samalla opiskella? Omat voimavarat tuntien olisi parasta jos pystyisi täysipäiväisesti tekemään gradua, mutta nyt siihen ei ole varaa.

Koska homma on melko alussa (seminaarityötä ei pysty suoraan hyödyntämään), ei mitään nopeaa tulosta ole tiedossa. Mutta tingitään sitten laadussa ;)

Kesään mennessä pitäisi kuitenkin jonkinlainen versio olla valmiina, sen lupaan.

Cimbe

Ps. onnittelut gradun/päättötyön tehneille, nyt olen kateellinen!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itselläni kävi nyt niin, että päätin jättää tuon yllä mainitsemani työpaikan ja alkaa uuden etsinnän ihan mistä päin Suomea tahansa. Tavoitteena olisi löytää paikka, johon pääsisin kesäksi kesäharjoitteluun, jossa tulisi tehtyä D-työtä valmistelevia juttuja ja syksyllä alkaa tuo kirjoitusvaihe joko palkkasuhteessa tai sitten stipendillä.

Viimeiset pakolliset kurssit tulee käytyä kevään aikana. Siksi voin ihan hyvin jättää Tampereenkin toukokuussa - täältä kun ei oikein sopivia paikkoja taida löytyä.

Hyvässä lykyssä valmistuminen vuoden 2005 lopussa tai 2006 alussa.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Viestin lähetti mysteeri
Lääketieteellisestä tiedekunnasta valmistuttu korkeimmalla arvosanalla ulos. Melkein pitäisi kirjoittaa onnellisuusketjuunkin.

Tai sitten "Tee muut kateellisiksi" -ketjuun. No ei sentään, hieno suoritus, onneksi olkoon! Omassa projektissani saavutan tällä viikolla (toivottavasti) ainakin itselleni kohtalaisen merkittävän merkkipaalun, nimittäin 40 sivun raja on uhkaavasti menossa rikki. Nyt pitäisi panostaa reilu kuukauden ajan tosissaan, niin alkaisi työ varmaan olla viimeistelyä vaille valmis. Tällöin pystyisin toteuttamaan alkuperäisen suunnitelmani, johon kuuluu valmistuminen huhtikuussa 2005. Nähtäväksi jää, miten käy.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Rygge
Tai sitten "Tee muut kateellisiksi" -ketjuun. No ei sentään, hieno suoritus, onneksi olkoon! Omassa projektissani saavutan tällä viikolla (toivottavasti) ainakin itselleni kohtalaisen merkittävän merkkipaalun, nimittäin 40 sivun raja on uhkaavasti menossa rikki.

Onkos 40 sivua vähimmäisvaatimus vai? Itse valmistuin juuri joulun alla taloushallinnon merkonomiksi ja vähimmäissivumäärä lopputyössä oli 20. No, niin lyhyen mäkin sain sentään väsättyä ja lähteitäkin mulla oli peräti neljä. Käytännössä otin kaiken tiedon ryhmämme ohjaajalta lainaamastani kirjasta ja muista lähteistä muodon vuoksi pari lausetta. Kirjan palautin opettajalle valmistumispäivänä, koska muuten olisi tullut sanomista siitä, että sivuja oli liimaantunut yhteen. Jotta ette luule mun harrastaneen kirja kädessä mitään itsesaastutusta niin todettakoon, että Kossu-tuoremehu -paukku kaatui kirjalle lopputyötä tehdessä, sillä enhän nyt sentään selvin päin jaksa noinkaan pientä työtä tehdä. Mites muut? Vähentääkö stressiä, jos ottaa ihan vähän alkoholia siinä työtä tehdessä? Omalta kohdaltani voin sanoa, että kyllä. Silloin se lyyti vasta rupee kirjoittamaan.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Viestin lähetti Blackie
Onkos 40 sivua vähimmäisvaatimus vai?

Itse asiassa ei, muistaakseni ohjeissa on suosituspituus on 50-80 sivua tai jotain sinne päin. Itselläni voi olla, että tekee tiukkaa saada mahtumaan työ nykyisessä mittakaavassaan tuohon 80 sivuun. Pitää varmaan loppuvaiheessa vielä vähän tiivistää ja rajata sekä täsmentää kysymyksenasettelua. Lähteitäkin taitaa olla jo toista sataa.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Kirjoitellaanpa välillä taas tännekin. Eilen esittelin omaa tutkimustani projektiryhmälleni, ja saamani palaute oli pääosin positiivista. Joitakin kysymyksiä esitykseni herätti, ja tyytyväinen täytyy olla siitä, että tässä vaiheessa pystyin antamaan niihin jo varsin järkeviä vastauksia.

Tilaisuus oli monessa mielessä itselleni hyödyllinen. Sain siitä tietynlaista varmuutta siihen, että oikealla tiellä tässä hommassa ollaan. Lisäksi sain professorilta ja opiskelijatovereiltani arvokkaita vinkkejä siitä, mitä tutkimuksessa olisi syytä käsitellä ja nostaa esiin. Jotkut näistä näkemyksistä olivat selllaisia, mitä itse en ollut syystä tai toisesta juurikaan ajatellut. Tässä mielessä kiitosta kuuluu jakaa proffalle ja projektiryhmälleni. Mutta tästä on hyvä jatkaa, edelleen uskon vakaasti, että tämän kevään aikana saan projektin päätökseen ja toukokuussa voin esitellä projektiryhmälleni jo valmiin ja arvostellun tutkielman.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Viestin lähetti timmi
Tuskaa, motivaatio-ongelmia, tuskaa, kahvia, tupakkaa, motivaatio-ongelmia.

Näin etenee minun opinnäytetyöni ammattikorkeakouluun. Tämän kuun loppupuolella pitäisi työ esitellä. Kohtuullisen pitkällä olen jo, mutta se loppurykäisy pitäisi saada tehtyä.

Aihe sinällään on turhankin helppo, tuskin mitään ihmeellisiä arvosanoja on odotettavissa, mutta hällä väliä. Kunhan saa nyt alta pois.

Toimeksiantajan luona kun tekee, tulee lähinnä surffattua netissä. Kotona kun yrittää tehdä, tulee käytännössä ainoastaan surffattua netissä.

Onneksi käytännön työ on suunnilleen tehty, mutta nyt on se pahin vaihe, eli raportin kirjoittaminen työn alla.

Joo. Ilmoitettakoon nyt tässä, että opinnäytetyöni hyväksyttiin (jo joulukuun alussa). Pituutta sillä oli huikeat 27 sivua, minimimäärä oli kait 30... Arvosanaksi kaikesta huolimatta nelonen. Itse pelkäsin, ettei mene edes läpi, joten olen erittäin tyytyväinen arvosanaan.
Nyt vielä pitää rästikursseja suoritella pois kuleksimasta.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Hilataanpa ketju ylös väliraportin muodossa. Tällä hetkellä sivumääräni on 54. Menossa on muutenkin hyvä vaihe tässä projektissa, nimittäin tekstiä syntyy kiitettävällä tahdilla, ja ajatukset alkavat kummasti selkiintyä tämän aiheen tiimoilta, näyttää siltä, että jonkinlaisen käsityksen olen "ongelmasta" saanut ja siten tutkimuksellani saattaa olla jotain kontribuutiota myös "tiedeyhteisölle". No joo, jätetäänpä taas turhan korkeat tavoitteet pois ja pidetään vaan huolta siitä, että se työ valmistuu ajallaan. Mutta hyvin menee, ja näillä näkymin vaikuttaa hyvinkin todennäköiseltä, että valmistun tämän vuoden huhtikuussa. Sen jälkeen kaikki onkin auki.

Miten muut, mikä on gradujen/muiden opinnäytteiden tilanne? Tänne voisivat raportoida myös jatko-opiskelijat, mikäli sellaisia palstan kirjoittajista löytyy. Olisi mielenkiintoista kuulla mietteitänne ja ennen kaikkea mielipiteitänne siitä, miten jatko-opiskelijan opinnäytteen tekeminen eroaa perustutkintoa opiskelevan vastaavasta.

Nyt takaisin kirjoitushommien pariin, vielä on reilu tunti aikaa ennen päivän futismatsien alkua.
 

ShakesBier

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oma opinnäytetyöprojektini oli pitkään tilassa "olen ajatellut asiaa". Nyt on sentään aihe jo hyväksytetty ja ohjaava opettaja työlle nimetty. Työn aihe on niinkin sydäntä lähellä, kuin urheilusponsorointi, joten antakaa palaa vaan tänne päin hyvää lähdeaineistoa..;)

Vakavasti puhuen, olen työstä jopa innoissani. Ainoastaan vaan tuon tutkimusosuuden toteuttaminen jännittää eli se, kuinka hyvin saan haastattelut purettua järkevään ja tarkoituksenmukaiseen kirjalliseen muotoon. Mutta toisaalta olen kyllä helpottunut siinä vaiheessa, kun tuo aika koittaa. Nyt olen vasta aivan alussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös