Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 28 682
  • 268

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oonko ymmärtänyt oikein: Helmut Marko siis vuosi ne Horner-viestit? Ja nyt sekä hän että Verstappen ovat Wolffin tutkalla Mersulle siirron osalta?

Kunnon saippuaoopperameinikiä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Oonko ymmärtänyt oikein: Helmut Marko siis vuosi ne Horner-viestit? Ja nyt sekä hän että Verstappen ovat Wolffin tutkalla Mersulle siirron osalta?
Jotakuinkin näin. Enpä kamalasti yllättyisi, jos Red Bullia ohjastaisi ensi kaudella Red Bullin oma kasvatti Carlos Sainz. Checon en usko tuolla enää jatkavan, siirtyi Max sitten muualle tai ei.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Sainzin kannalta ikävä juttu ja pikaista paranemista sinne, mutta on kyllä katsojien kannalta mielenkiintoinen tilanne, kun 18-vuotias keltanokka ajaa ensimmäisen F1-kilpailunsa Ferrarin ratissa.
Ennen korvaajaksi otettiin arpisia kehäraakkeja malliin Mika Salo tai Luca Badoer, nyt pääsee lapset Ferrarin rattiin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Ennen korvaajaksi otettiin arpisia kehäraakkeja malliin Mika Salo tai Luca Badoer, nyt pääsee lapset Ferrarin rattiin.
Toisaalta taisi Ferrarille tulla aika kiire hommata Sainzille korvaaja ja Bearman Ferrarin akatemia kuskina oli paikalla ja taitaapa tuo olla varakuljettajakin, ainakin osassa kisoista.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaahas, pitäisikö sitä samantien vaan lopettaa F1TV tältä kaudelta. Voi jeesus mitä paskaa kaksi ensimmäistä kisaa.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jaahas, pitäisikö sitä samantien vaan lopettaa F1TV tältä kaudelta. Voi jeesus mitä paskaa kaksi ensimmäistä kisaa.
Kertoo Red Bullin ylivoimasta kun kaksi kisaa jopa Perez ajanut toisena maaliin. Ei ollut läpihuutojuttu viime vuonna.

Ei ole hyvä tälle lajille tämän hetkinen tilanne, katsojat kaikkoaa pikkuhiljaa. Edes Schumin tai Hamiltonin vallan aikana ei ollut ihan näin selvää kuka kisan tulee voittamaan mitä tällä hetkellä on.
 

NumberFour

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Chiefs, Arsenal, Ronnie O.
Kertoo Red Bullin ylivoimasta kun kaksi kisaa jopa Perez ajanut toisena maaliin. Ei ollut läpihuutojuttu viime vuonna.

Ei ole hyvä tälle lajille tämän hetkinen tilanne, katsojat kaikkoaa pikkuhiljaa. Edes Schumin tai Hamiltonin vallan aikana ei ollut ihan näin selvää kuka kisan tulee voittamaan mitä tällä hetkellä on.
Perez voitti viime kaudella viidestä ensimmäisestä kisasta kaksi ja oli kolme kertaa toinen. En tiedä ajatteliko tuossa vaiheessa voivansa haastaa Verstappenin mestaruustaistossa ja homma meni yliyrittämisen puolelle.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jotakuinkin näin.

Vaikka nyt tölkkifirman pääpomo ilmeisesti ilmoitti ettei Markoa hyllytetä, niin joku tuolta lähtee ulos ellei tuo pääpomo ole joku fakiiri. Tuo vuoto oli niin selkeä puukko Hornyrin selkään etten oikein tiedä miten nuo kaksi voivat jatkaa yhteistyötä.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Perez voitti viime kaudella viidestä ensimmäisestä kisasta kaksi ja oli kolme kertaa toinen. En tiedä ajatteliko tuossa vaiheessa voivansa haastaa Verstappenin mestaruustaistossa ja homma meni yliyrittämisen puolelle.

Tämä. Olihan Perez tosiaan viime kaudellakin Miamiin asti jonkinlaisella etäisyydellä, mutta tuon kisan häviön jälkeen homma lähti täysin lapasesta väärään suuntaan.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Voi kunpa joku Magnussen joskus vahingossa vähän osuis Maxiin ja joku mäyrä hajottais seuraavassa etusiiven. Mikään muu ei edes sisäiset riidat vie mestaruutta muualle. Tästä kaudesta tulee mestaruuksien osalta kaikin puolin tylsempi kuin koskaan aikaisemmin
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ennen korvaajaksi otettiin arpisia kehäraakkeja malliin Mika Salo tai Luca Badoer, nyt pääsee lapset Ferrarin rattiin.
Ennen tilanne oli se, että testimääriä ei juurikaan rajoitettu, ja Ferrarin testikuskit höyläsivät Fioranoa ympäri melkein yötä päivää. Koska testeillä oli paljon merkitystä, niin tallit valitsivat yleensä testikuljettajiksi kokeneita kilpa-ajajia ja oli sitten aika loogista, että kun varakuljettajaa tarvittiin, niin kyseessä oli joku heistä. Nykyisin ei käytännössä enää testata ollenkaan, joten ei edes kannata pitää reservissä mitään kokeneita kuljettajia, eikä kukaan kokeneempi varmaan sellaiseen rooliin edes halua koska se tarkoittaa lähinnä simulaattorissa hinkkausta. Siksi nuo varakuljettajat on nykyisin lähinnä näitä akatemiakuljettajia ym. junnuja.

Ja onhan nuo kuljettajat muutenkin nuorentuneet, että F1:n portteja aletaan kolkuttelemaan heti kun on tultu täysi-ikäiseksi.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ennen tilanne oli se, että testimääriä ei juurikaan rajoitettu, ja Ferrarin testikuskit höyläsivät Fioranoa ympäri melkein yötä päivää. Koska testeillä oli paljon merkitystä, niin tallit valitsivat yleensä testikuljettajiksi kokeneita kilpa-ajajia ja oli sitten aika loogista, että kun varakuljettajaa tarvittiin, niin kyseessä oli joku heistä. Nykyisin ei käytännössä enää testata ollenkaan, joten ei edes kannata pitää reservissä mitään kokeneita kuljettajia, eikä kukaan kokeneempi varmaan sellaiseen rooliin edes halua koska se tarkoittaa lähinnä simulaattorissa hinkkausta. Siksi nuo varakuljettajat on nykyisin lähinnä näitä akatemiakuljettajia ym. junnuja.

Ja onhan nuo kuljettajat muutenkin nuorentuneet, että F1:n portteja aletaan kolkuttelemaan heti kun on tultu täysi-ikäiseksi.
Ainakin Badoerin tapauksessa oli erikoista, että kaikesta testaamisesta huolimatta oli todella huono kaudella 2009, kun piti Massaa tuurata pari kisaa (sijat 17 ja 14). Samoissa kisoissa Kimi ajoi kuitenkin molemmissa podiumille, voittaen jälkimmäisen kisan. Sitten tajuttiinkin, ettei Badoerista hirveästi hyötyä taida ollakaan ja sai monoa.

En tiedä kuuluuko reservikuskit tuohon kulukaton piiriin, mutta eikö Bearmankin ole Ferrarin ja Haasin reservikuski? Onko sitten taustalla kulujen säästö vai se että tarvetta on niin vähän, vaikea sanoa. Toisaalta eikö tuolla Bearman saa myös enemmän kokemusta F1:stä, kun x-määrä perjantaitestejä pääsee ajamaan sekä Ferrarilla että Haasilla? Hienosti ajoi kyllä nuori britti, hatunnoston arvoinen suoritus noita lähtökohdista kyllä.

Muuten kisa olikin aikalailla kopio Bahrainista, mikä ei toki yllätys ollut kun peräkkäisinä viikonloppuina ajettiin. Max ei montaa kierrosta kameroissa viihtynyt ja ainoa näpäytys oli nopeimman kierroksen lipeäminen Leclercille. Muuten aika sopuisaa ajelua, pois lukien Magnussenin aiheuttama ruuhka, joka toisaalta oli loistava taktinen oivallus Haasilta.

Voihan Valtteri. Näytti että lähti viivalta hyvin liikkeelle, mutta hidastuksen perusteella jotain tapahtui heti liikkeellelähdön jälkeen, jonka takia takana tulleet nousivat ohi. Siitä sitten tutusti pussiin ykkösmutkaan ja sijojen menetys. Eihän sitä vauhtiakaan toisaalta ollut, eli ihan sama mitä sirkustemppuja olisi tehnyt, niin ei kotiinviemisiä olisi tullut. Jos ensi kaudelle meinaa tallipaikan vielä löytää, niin jotain pitäisi alkaa tapahtua niin tehtaan- kuin ohjaamonkin puolella.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vaikka nyt tölkkifirman pääpomo ilmeisesti ilmoitti ettei Markoa hyllytetä, niin joku tuolta lähtee ulos ellei tuo pääpomo ole joku fakiiri. Tuo vuoto oli niin selkeä puukko Hornyrin selkään etten oikein tiedä miten nuo kaksi voivat jatkaa yhteistyötä.

Ja nyt näyttää siltä että Hornyr onkin se joka lähtee: Lähteet: Christian Horner saa potkut
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Ainakin Badoerin tapauksessa oli erikoista, että kaikesta testaamisesta huolimatta oli todella huono kaudella 2009, kun piti Massaa tuurata pari kisaa (sijat 17 ja 14). Samoissa kisoissa Kimi ajoi kuitenkin molemmissa podiumille, voittaen jälkimmäisen kisan. Sitten tajuttiinkin, ettei Badoerista hirveästi hyötyä taida ollakaan ja sai monoa.
Fisicohan tuli tilalle, eikä hänelläkään nyt juuri paremmin loppukausi mennyt. Sijat 9, 13, 12, 10 ja 16. Knoppina toki, että Force Indialla paineli tuossa Kimin voittamassa kisassa toiseksi. Itseasiassa tuota kisaa lukuunottamatta keskiarvo sijoitus Force Indialla oli 12,8 ja Ferrarilla 12.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ainakin Badoerin tapauksessa oli erikoista, että kaikesta testaamisesta huolimatta oli todella huono kaudella 2009, kun piti Massaa tuurata pari kisaa (sijat 17 ja 14). Samoissa kisoissa Kimi ajoi kuitenkin molemmissa podiumille, voittaen jälkimmäisen kisan. Sitten tajuttiinkin, ettei Badoerista hirveästi hyötyä taida ollakaan ja sai monoa.
Käsittääkseni tuo 2009 Ferrari oli aika susi ja jollakin ihmeellä Räikkönen sai siitä revittyä loppukaudesta niinkin paljon suorituskykyä irti. Fisichellahan ei onnistunut kovin paljon Badoeria paremmin, ja hänellä sentään ei ollut vuosien tauko kilpailemisesta kuten Badoerilla, ja oli saman kauden aikanakin ajanut jopa yhden podiumin.

Eihän Badoer ikinä mikään superlahjakkuus edes ollut, vaikka väläytti pari kertaa Minardilla nuorempana. Mutta oli tehnyt pitkään hyvää testityötä Ferrarilla, joten ehkä he katsoivat että Badoer oli ansainnut ainakin kokeilla. Ja hänelle tuo ilmeisesti aika vaikeasti ajettava auto oli edes tuttu entuudestaan.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kausi 2009 oli se, kun testaaminen kiellettiin kauden aikana kokonaan, joten Badoer ajoi autoa ensimmäisen kerran Valencian harjoituksissa.

Tuolle kaudelle tuli mahdolliseksi KERS autoihin, ja sen opettelu oli kuskeille varmasti vaikeaa, ja varmasti osaselitys siihen, että Badoerilla ja Fisichellalla oli hyvin vaikeaa.

Badoer muuten voitti vuonna 1992 F3000-mestaruuden. Muita täyden kauden ajaneita kuskeja sarjassa olivat mm. Rubens Barrichello, David Coulthard ja Olivier Panis. Badoer pääsi ykkösiin seuraavaksi kaudeksi, mutta Scuderia Italia -tallin auto oli täysi susi.

Ennen kahden kisan Ferrari-pestiään Badoerin tallikaverit olivat saaneet yhteensä kaksi MM-pistettä, ja molemmat kisoista, joissa Badoer oli ennen ongelmiaan paremmissa asetelmissa. Nürburgring 1999 on toki kuuluista tapaus, Adelaidessa 1995 Badoerin auto hajosi jo ennen starttia (olisi lähtenyt 15. ruudusta, Lamy ruudussa 17.)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä tässä itse ainakin jo alkaa toivoa, että Max voittaisi kaikki kisat. Olisi se hieno statsi. Nykyään kun luotettavuus on niin hyvää, niin se on ihan mahdollista, toki epätodennäköistä. Aika-ajot pitää selvittää kunnialla; homma vaikeutuu heti jos tulee joku kämmi ja jää esim Q1:een, mutta Q3:sta Max on nykytiedolla aina ennakkosuosikki voittajaksi.
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Tämä. Olihan Perez tosiaan viime kaudellakin Miamiin asti jonkinlaisella etäisyydellä, mutta tuon kisan häviön jälkeen homma lähti täysin lapasesta väärään suuntaan.
Jep! Mielestäni on nyt trendi parikertaa toistunut että kauden alussa Perez on hyvin mukana Maxin kyydissä, mutta kauden alkupuoliskon aikana sitten jossain vaiheessa jää. Mielestäni taisi olla Albon joka haastattelussa kertoi että aina jossain vaiheessa autoa aletaan kehittämään Maxin suuntaan, ja käytti tosiaan sanaa "lead driver" Maxin kohdalla, että voisiko tässä olla osasyy Perezin vaikeuksiin kuten oli Albonilla. Kuitenkin Maxillahan oli aina ongelmia Ricciardon kanssa kuka ei kuitenkaan ollut mikään ihmeellinen kuski, ja ymmärrykseni mukaan tälläistä politiikkaa ei silloin vielä Red Bullilla harrastettu Maxin hyväksi.

Harmi että Red Bullilla ei ole samanlaista systeemiä kuin Mersulla jossa kumpaakaan kuljettajaa ei suosita millään tavalla. Tuohan on ollut heidän vahva periaate ihan Rosbergin ajoista lähtien. Voisi nimittäin olla kovat mestaruuskamppailut Verstappenilla ja Perezillä jos tiimi toimisi noin kuten mersulla. Toki tulosten maksimoimiseksi tämä Red Bullin tapa on ehkä parempi, ja muutenkin eiköhän Jos Verstappen ja kumppanit ole Ricciardon jälkeen heti nopeasti hommanneet soppareihin ykköskuski ehdot yms.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka juuri nyt näyttää siltä, että Max laskettelee helppoon mestaruuteen, niin varmaa se ei kuitenkaan ole.

Esimerkiksi pari vuotta sitten Leclerc avasi kauden kahdella voitolla ja yhdellä kakkossijalla. Siitä alkoikin Ferrarin alamäki.

Luotettavuus ja ratakohtaiset erot ovat vielä pitkälti näkemättä. Samoin se, miten autot toimivat erilaisilla säätiloilla. Red Bull ei ole ollut niin paljoa muita edellä, että olisi mahdotonta ajatella muiden pystyvän haastamaan pitkän kauden aikana. Kaksi ekaa kisaa ovat sujuneet Red Bullin kannalta täydellisesti, mutta tarina on vasta alussa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Bearman ajeli kyllä hienosti. Kierrosajat parani loppua kohden ja ajeli lähes samoja mitä Leclerc vaikka siinä jo hieman säästeltiin lopussa. Kuvissa näkyi hyvin kun kisan lopussa ei niskalihakset enää jaksaneet vaan kypärä nojasi ohjaamoon ulkokaarteen puolelle. Onhan tuo iso hyppy g-voimissa ja kisamitassa, vieläpä radalla jossa paljon kovavauhtisia mutkia.
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Bearman ajeli kyllä hienosti. Kierrosajat parani loppua kohden ja ajeli lähes samoja mitä Leclerc vaikka siinä jo hieman säästeltiin lopussa. Kuvissa näkyi hyvin kun kisan lopussa ei niskalihakset enää jaksaneet vaan kypärä nojasi ohjaamoon ulkokaarteen puolelle. Onhan tuo iso hyppy g-voimissa ja kisamitassa, vieläpä radalla jossa paljon kovavauhtisia mutkia.
Oli kyllä hieno nähdä Hamilton onnittelemassa Bearmania, taisi vetää hänet ulos autostakin kun oli niin rankka kisa hänelle ensikertalaisena. Hieno mies tuo Hamilton täytyy kyllä sanoa. En ole niin pitkään sarjaa seurannut, mutta tuo kuski on aina erottunut edukseen käytöksellään ja oikeastaan vähän kaikella, jotenkin tosi vilpitön ja nöyrä persoona, ja tämä vaikka on ilmeisesti menestynein kuljettaja aktiivikuljettajista. Erittäin esimerkillinen persoona, sarjan nuorille kuljettajille varmasti tosi hyvä roolimalli.

Tekee myös mieli tässä kysyä samalla muilta palstalaisilta jos joku haluaa avata vähän ajatuksiaan, niin mistä johtuu että Hamilton on täällä palstalla jotenkin niin vihattu henkilö? En ole täällä niin pitkään kirjoitellut, mutta tämä on aina pistänyt jotenkin silmään kovasti, ja olen tätä suuresti aina sivussa ihmetellyt, kun luulisi että Hamiltonin kaltainen jalat maassa tyyppinen persoona juurikin vetoaisi varsinkin täällä Suomessa?
 
Viimeksi muokattu:

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Oli kyllä hieno nähdä Hamilton onnittelemassa Bearmania, taisi vetää hänet ulos autostakin kun oli niin rankka kisa hänelle ensikertalaisena. Hieno mies tuo Hamilton täytyy kyllä sanoa. En ole niin pitkään sarjaa seurannut, mutta tuo kuski on aina erottunut edukseen käytöksellään ja oikeastaan vähän kaikella, jotenkin tosi vilpitön ja nöyrä persoona, ja tämä vaikka on ilmeisesti menestynein kuljettaja aktiivikuljettajista. Erittäin esimerkillinen persoona, sarjan nuorille kuljettajille varmasti tosi hyvä roolimalli.

Tekee myös mieli tässä kysyä samalla muilta palstalaisilta jos joku haluaa avata vähän ajatuksiaan, niin mistä johtuu että Hamilton on täällä palstalla jotenkin niin vihattu henkilö? En ole täällä niin pitkään kirjoitellut, mutta tämä on aina pistänyt jotenkin silmään kovasti, ja olen tätä suuresti aina sivussa ihmetellyt, kun luulisi että Hamiltonin kaltainen jalat maassa tyyppinen persoona juurikin vetoaisi varsinkin täällä Suomessa?
Ei suomalainen tykkää kun jumalaa kiitetään kaikesta. Samalla hengaillaan räppäreitten yms kanssa
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tekee myös mieli tässä kysyä samalla muilta palstalaisilta jos joku haluaa avata vähän ajatuksiaan, niin mistä johtuu että Hamilton on täällä palstalla jotenkin niin vihattu henkilö? En ole täällä niin pitkään kirjoitellut, mutta tämä on aina pistänyt jotenkin silmään kovasti, ja olen tätä suuresti aina sivussa ihmetellyt, kun luulisi että Hamiltonin kaltainen jalat maassa tyyppinen persoona juurikin vetoaisi varsinkin täällä Suomessa?
Simppeli vastaus on varmaankin dominointi. Sama homma kuin nyt Verstappenilla ja aiemmin niin Vettelillä kuin Schumillakin. Tai no Schumi toki oli myös se Häkkisen ja Räikkösen alku-uran päävastustaja, mutta yleisesti, lajissa kuin lajissa, aletaan dynastioita vihaamaan koska "aina sama voittaa". Vettelistä kuoriutui erittäin pidetty kuski, mutta oikeastaan vasta kun ei enää kairannutkaan mestaruuksia parhaalla autolla ja Hamiltonilla sama polku menossa paraikaa.

Mielenkiintoista nähdä käykö Maxille samalla tavalla, jos joskus ei enää mestaruudesta ajaisi.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Oli kyllä hieno nähdä Hamilton onnittelemassa Bearmania, taisi vetää hänet ulos autostakin kun oli niin rankka kisa hänelle ensikertalaisena. Hieno mies tuo Hamilton täytyy kyllä sanoa. En ole niin pitkään sarjaa seurannut, mutta tuo kuski on aina erottunut edukseen käytöksellään ja oikeastaan vähän kaikella, jotenkin tosi vilpitön ja nöyrä persoona, ja tämä vaikka on ilmeisesti menestynein kuljettaja aktiivikuljettajista. Erittäin esimerkillinen persoona, sarjan nuorille kuljettajille varmasti tosi hyvä roolimalli.

Ei suomalainen tulkitse kyseistä käytöstä vilpittömyydeksi. Hapatukseen ja käsikirjoitettuihin mantroihin, joita suolletaan 24/7, metsien kansa viittaa kintaalla.

Vilpittömyys ja välittömyys on sitä, kun saunan lauteilla istutaan hiljaa ja oluet avatessaan kaverukset katsovat toisiaan ymmärtävästi nyökäten.

Tuossa noin runollisesti tulkittuna syy siihen, miksi Hamiltonia ei arvosteta niin paljon, kuin esim. Räikköstä.

Kyllä, minustakin Hamilton on muovilla kuorrutettu pr kone. Tyyli ei iske minuun ollenkaan, mutta ei tämä poista sitä, etteikö joku muu saisi pitää hänen persoonastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös