Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 28 678
  • 268

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Simppeli vastaus on varmaankin dominointi. Sama homma kuin nyt Verstappenilla ja aiemmin niin Vettelillä kuin Schumillakin. Tai no Schumi toki oli myös se Häkkisen ja Räikkösen alku-uran päävastustaja, mutta yleisesti, lajissa kuin lajissa, aletaan dynastioita vihaamaan koska "aina sama voittaa". Vettelistä kuoriutui erittäin pidetty kuski, mutta oikeastaan vasta kun ei enää kairannutkaan mestaruuksia parhaalla autolla ja Hamiltonilla sama polku menossa paraikaa.

Mielenkiintoista nähdä käykö Maxille samalla tavalla, jos joskus ei enää mestaruudesta ajaisi.
En tiedä vertautuuko Max tähän, hänestähän on tullut ehkä jopa vähemmän vihattu nykyään kun ajelee horisontissa. Tämä on tietysti omaa spekuani, mutta väitän että jos hän olisi esim taistellut Leclerciä ja kumppaneita vastaan tasapäisesti pari viime kautta niin hänestä ei pitäisi enää kuin fanaattisimmat hollantilaiset.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Ei suomalainen tulkitse kyseistä käytöstä vilpittömyydeksi. Hapatukseen ja käsikirjoitettuihin mantroihin, joita suolletaan 24/7, metsien kansa viittaa kintaalla.

Vilpittömyys ja välittömyys on sitä, kun saunan lauteilla istutaan hiljaa ja oluet avatessaan kaverukset katsovat toisiaan ymmärtävästi nyökäten.

Tuossa noin runollisesti tulkittuna syy siihen, miksi Hamiltonia ei arvosteta niin paljon, kuin esim. Räikköstä.

Kyllä, minustakin Hamilton on muovilla kuorrutettu pr kone. Tyyli ei iske minuun ollenkaan, mutta ei tämä poista sitä, etteikö joku muu saisi pitää hänen persoonastaan.

Tämähän se on. Jatkuva mantra siitä, miten on ollut vaikein kisa koskaan ja joka paikassa on paras yleisö, vaikka totuuden näkee kaikki, että ei se nyt niin vaikeaa tälläkään kertaa ollut ja kyllä joku yleisö myös sattui buuaamaan. Hamilton ei koskaan sano mitään suoraan, vaan aina kierrellään ja kaarrellaan ja ollaan olevinaan. Toista se on ollut suomalaisilla ja myös Verstappenilla on yleensä aika suora anti liittyen tapahtumiin, josta on helppo pitää.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
En tiedä vertautuuko Max tähän, hänestähän on tullut ehkä jopa vähemmän vihattu nykyään kun ajelee horisontissa. Tämä on tietysti omaa spekuani, mutta väitän että jos hän olisi esim taistellut Leclerciä ja kumppaneita vastaan tasapäisesti pari viime kautta niin hänestä ei pitäisi enää kuin fanaattisimmat hollantilaiset.
Uskon täysin samaan.
En missään nimessä toivo (vaikka ennemmin team Hamiltoniin tai Leclerciin kuulunkin), että Verstappen jäisi kärkitaisteluiden ulkopuolelle missään vaiheessa uraansa, koska se että hän taistelee voitosta tuo isoa viihdettä. Taisteluissa varmasti nimittäin sattuisi ja tapahtuisi, kuten kaudella -21 nähtiin. Vaikka esimerkiksi Vettel ja Hamilton kisasivat 2018 kauden alkupuolikkaan rinnakkain, ei siinä taistelussa räiskynyt juuri ollenkaan.
Ylipäätään Max on sen näyttänyt, että on aika häikäilemätön taistellessaan. Tämä jos mikä toimii viihdearvoa mitattaessa!
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Itseä Verstappen ei vituta oikeastaan yhtään, koska hän on kuitenkin "avoimesti vittumainen" joka ei mielistele ja jossa on mukavaa särmää. Teeskentely on asia mistä en tykkää yhtään ja sitä en Maxin kohdalla näe ollenkaan. On kilpailija henkeen ja vereen ja tarpeen tullen todella lapsellinenkin, mutta noiden piirteiden vuoksi/ansiosta siellä ratin takana on kuitenkin ihminen eikä mikään kone.

Max Verstappen ja Iivo Niskanen ovat samantyyppisiä kilpailijoita. Pidän kummastakin.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Maxissa on se mielestäni pidettävää, että hän on loppujen lopuksi todella tavallisen oloinen kaveri ja pitää yksityisyydestään huolta, vaikka on sarjassa pitkään ajanut ja menestystä koulinut tietysti siinä samassa enemmän mitä monet kuljettajat yhteensä. Ei hän postaile juuri mitään mihinkään ainakaan itse ja ainoa missä häntä näkee julkisesti on Redlinen striimit. Kaveri on suora puheissaan ja pirun kova kilpailemaan mies miestä vastaan radalla. Arvostan ja suon hänelle tämän kaiken menestyksen, koska näen hänen ansaitsevan sen meriitillä. Toki kisat ovat voittotaistelun kannalta todella tylsiä tällä hetkellä, eikä Maxin veikkaaminen voittajaksi voi käytännössä mennä edes vihkoon, vaikka hän epäonnistuisi aika-ajoissa.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Käsittääkseni tuo 2009 Ferrari oli aika susi ja jollakin ihmeellä Räikkönen sai siitä revittyä loppukaudesta niinkin paljon suorituskykyä irti.
Lieneekö sattumaa, että Kimillä oli kaksikin kertaa tämmöinen maaginen kauden puolikas, kun Ferrari -diili oli loppumassa.

Vieläkö otetaan vetoja vastaan Maxin mestaruudesta? Mietin, että maksetaanko siitä paremmin kuin korkoa säästötilille?

Kauden alussa oli ~1,20. Siinähän olisi lyönyt Euroopan indeksit kauden päätteeksi kevyesti, jos olisi pistänyt touhutonnin kiinni.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Lieneekö sattumaa, että Kimillä oli kaksikin kertaa tämmöinen maaginen kauden puolikas, kun Ferrari -diili oli loppumassa.
Ei Räikkösen Ferrari-diili ollut loppumassa vuonna 2009. Räikkösellä oli sopimus kaudesta 2010, mutta Maranellon maestrot ostivat sopimuksen ulos koska piti saada Fernando Alonso talliin.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Ei Räikkösen Ferrari-diili ollut loppumassa vuonna 2009. Räikkösellä oli sopimus kaudesta 2010, mutta Maranellon maestrot ostivat sopimuksen ulos koska piti saada Fernando Alonso talliin.
Käsittääkseni tämä oli Kimillä kyllä tiedossa hyvän aikaa, että Santander -rahat kolkuttaa. Kaksi välivuotta muistaakseni takasivat melko sievoiset korvaukset Räikköselle. Ainakin 2010 -kausi jos ei muuten.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hemmetin tylsältä kaudeltahan tämä taas näyttää. Verstappen tulee voittamaan mestaruuden, Perezistä ei ole haastajaksi. Muut edelleen mailin päässä.

Kiinnostavinta tässä kaudessa taitaa lopulta olla kuskisiirrot ja Hornerin heruttelut. Missä vaiheessa Hamiltonin siirto alkaa näkymään Mersun tekemisessä, missä vaiheessa Alonso ilmoittaa jatkostaan jne. Max on niin kusipään oloinen tyyppi, että nauttisin kun joutuisi jonnekin jossa Marko ei ole pehmittämässä koko tallia Verstappen-kaksikon mielen mukaiseksi.

Mitäs muuta on jäänyt käteen? Ricciardolle varmaan bye bye tän kauden jälkeen jos suurin tukija, Christian Horner, joutuu vaihtamaan alaa. Sauber totutun paska, joten jos Bottaksella edes olisi jotain motia, ei pystyisi näyttämään mitään. Toki kaikesta näkee, että miehen parasta ennen -päiväys on kauan sitten ohitettu, joten aika se ja sama. Katseet ja toiveet suomalaisittain Taposeen.
 

Stevie Why

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Red Wings, Rams, Blue Jays
Mitäs muuta on jäänyt käteen? Ricciardolle varmaan bye bye tän kauden jälkeen jos suurin tukija, Christian Horner, joutuu vaihtamaan alaa. Sauber totutun paska, joten jos Bottaksella edes olisi jotain motia, ei pystyisi näyttämään mitään. Toki kaikesta näkee, että miehen parasta ennen -päiväys on kauan sitten ohitettu, joten aika se ja sama. Katseet ja toiveet suomalaisittain Taposeen.
Muutama nosto:
  • Sauber tosiaan ollut paska. Toiveet paremmasta huomisesta nojaa pitkälti Audi-yhteistyön alkuun, viikonloppuna kun Audi vahvisti sitoutumistaan Sauber-projektiin ja niillä Audin rahoilla pitäis sit saada hommattua niin autosuunnittelun osaamista kuin myös ykköskisakuski Zhoun kaveriksi. Sainz lienee se selvin kandidaatti, toki tämä kuvio nyt riippuu paljon siitä että mitä paikkoja Red Bullilta nyt vapautuu ja kenet Mersu pestaa Lewisin tilalle.
  • Myös Alpine on ollut sysihuono. Samat virheet managementissa toistuu vuodesta toiseen. Projekti käynnistyi, ja johto vaihdettu jo kahteen vai kolmeen otteeseen. "Le plan" ei näytä vieläkään realisoituvan, ja kykenevien kuskien (ainaki omasta mielestä) paikka on melko tekemätön kun auto ei kulje mihkään.
  • Haas ollut yllättävän hyvä ja ehkä Steinerin vaihto on rauhoittanut koko yksikön tekemistä. Saudi-GP:ssä tiimistrategia toimi erinomaisesti kun Hulkille pelattiin piste Magnussenin loistavalla puolustusajamisella.
  • MM-sarja Red Bullin jälkeen on todella mielenkiintoinen kuskeissa ja talleissa - sitä seurataan isoimmalla innolla. Ferrari, Mäkki ja Mersu voinevat vaihdella keskinäisiä paikkojaan paljonkin. Ja toisaalta, on siinäkin jännitettävää voittaako Red Bull kaikki skabat vaiko eikö.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tänä vuonna tuo häntäpään pistekamppailu voi olla tiukempi kuin viime kaudella, koska tuntuisi olevan selkeä ero top-5 tiimien ja muiden välillä, eli ilman ongelmia nuo viisi parasta (RedBull, Ferrari, Aston Martin, Mercedes, McLaren) vievät aika tehokkaasti pistesijat. Sen jälkeen on kuitenkin suht tasainen tuo tuo gridin jälkipuolisko, mutta kellään ei ole tällä hetkellä mitään palaa top-5:sen kisavauhtiin. Sen takia häntäpään pistekisassa voi olla yhdellä pakan sekoittavalla tuurikisalla isokin merkitys. Toisaalta kausi on pitkä ja paljon voi tapahtua, mutta samat säännöt olleet jo pidempään, autojen luotettavuus paranee joka vuosi, tuskin tulee isoja hyppäyksiä enää suorituskyvyssä jne.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toisaalta kausi on pitkä ja paljon voi tapahtua, mutta samat säännöt olleet jo pidempään, autojen luotettavuus paranee joka vuosi, tuskin tulee isoja hyppäyksiä enää suorituskyvyssä jne.
Vielä vuosi sitten Mclaren oli todella hidas tässä kohtaa kautta, eli kyllä tuosta bottom 5-ryhmästä joku voi nousta ainakin erottumaan selkeämmäksi 6. parhaaksi talliksi. Top 5-autoista varmaan keskimäärin yksi tavalla tai toisella jää ilman pisteitä, eli muille olisi silloin yksittäisiä pisteitä jaossa ja eiköhän se joku kelikaaoskisakin saada vielä aikaiseksi.

Sauber ollut tosiaan vielä huonompi mitä odotin ja vaikka Audi kummittelee jo taustalla, niin mielenkiintoista nähdä mikä hinku esim Sainzilla on ensi kausi ajella häntäpään sijoituksista, odotellen kautta 2026. Useamman vuoden sopparihan sieltä varmasti tulee Audin tulevalle ykköskuskille porkkanaksi (kuka sitten onkaan), mutta ensi kausi voi olla vielä Sauberilla aika tervanjuontia.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Bearman ajeli kyllä hienosti. Kierrosajat parani loppua kohden ja ajeli lähes samoja mitä Leclerc vaikka siinä jo hieman säästeltiin lopussa. Kuvissa näkyi hyvin kun kisan lopussa ei niskalihakset enää jaksaneet vaan kypärä nojasi ohjaamoon ulkokaarteen puolelle. Onhan tuo iso hyppy g-voimissa ja kisamitassa, vieläpä radalla jossa paljon kovavauhtisia mutkia.




Oli sen verran kypärä kolissut ohjaamon reunukseen, että toisella puolella oli kate pikkaisen rikkoutunut. Hyvä muikkari aina kun puhutaan miten on helppo nykyautoja ajaa.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Myös Alpine on ollut sysihuono. Samat virheet managementissa toistuu vuodesta toiseen. Projekti käynnistyi, ja johto vaihdettu jo kahteen vai kolmeen otteeseen. "Le plan" ei näytä vieläkään realisoituvan, ja kykenevien kuskien (ainaki omasta mielestä) paikka on melko tekemätön kun auto ei kulje mihkään.
Itseäni kyllä kovasti harmittaa Alpinen sekoilu. One step forward takes two steps back vai miten se menikään; Oconin ja Gaslyn myötä toiminnassa näytti olevan jo jotain vakautta kuljettajien suhteen ja johto uusittu, mutta mitäpäs tulikaan: nykyisestä autosta jouduttiin tekemään kiireellä ylipainoinen alkuperäisen rungon pompattua FIA:n kolaritestissä, ja tekniset johtajat lähtivät kävelemään heti kättelyssä.

Kova uho heillä kai on, että 2026 sääntömuutosten myötä kone olisi kunnossa (tässähän Renault jäi hybridiajan alussa pahasti jälkeen) ja uusi aika odottaa. Kovin pitkään Renault tuskin antaa enää aikaa, jos silloinkin ollaan viimeisiä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tuli juuri muistutusviesti F1TV:ltä että nykyinen tilaus päättyy kuukauden päästä ja uuden vuositilauksen hinta nousisi 30 eurolla.

Edelleenkään ei puhuttaisi erityisen kalliista tuotteesta, mutta onko mitään itua laittaa senkään vertaa kun koko sarja ja kisat on äärettömän tylsiä? Joo, vasta kaksi kisaa takana mutta aika paljon saa tapahtua, että tässä mitään mullistavaa voimasuhteissa tapahtuu.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Heräsin ja luin uutisen aika-ajosta..olin unohtanut kokonaan. Ei vissiin jaksa enää kiinnostaa, ja katsoin kyllä tulokset ja kukapas se siellä paalulla taas istuukaan. Jaksaisikohan sitä huomenna herätä katsomaan kilpailua nyt kun muisti että siellä on kisaviikonloppu.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Verstappen voitti. Vai saako sen vasta kertoa, kun jakso on tullut tv ssä? Eli n. 4h päästä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös