Formula 1 – kausi 2018

  • 300 020
  • 1 853

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Massa aloitti "uuden uransa" pirteästi, mutta on kalenterivuoden 2017 kuluessa vaipunut yhä enemmän varjoihin. Eli en jää kaipaamaan yhtään.

Ura Massalla on tietysti komea, yksi komeimmista kun mietitään niitä kuljettajia, jotka ilman mestaruutta jäivät. Harmi että se Unkarin paha kolari (ja Alonson täydelliseksi orjaksi joutuminen) vei parhaan terän Massan suorituksista.

Olisiko se sitten Kubica, joka Williamsia ajaa? Kvyat ja Wehrlein ovat kuitenkin ensikin kaudella "alaikäisiä", ja Di Restan katto nähtiin jo. PDR on joo tiimille tuttu mies, muttei ole ajanut vuosiin täyttä kautta eikä saavuta mitenkään Kubican tuomaa mainosarvoa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ura Massalla on tietysti komea, yksi komeimmista kun mietitään niitä kuljettajia, jotka ilman mestaruutta jäivät.
Onko jopa paras, jos mietitään nyt vaikka 90-luvulta lähtien? Barrichello, Coulthard, muita? Tuohon listaan taitaa päästä helpoiten, kun on jonkun ison tiimin kakkoskuskina.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Sopii varmaan parhaiten tähän ketjuun eli Pirelli on suunnitellut tuovansa mahdollisesti kuudennen kumiseoksen mukaan ensi kaudelle, kertoo Turun Sanomat. Ultrapehmeästä vieläkin pehmeämpi versio. Näinkö niitä kuluja karsitaan, kun tuodaan kuudet kuivan kelin slicksit kisaviikonlopuille + sadekelin ja välikelin renkaat? Enemmin niitä seoksia pitäisi vähentää eikä lisätä.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sopii varmaan parhaiten tähän ketjuun eli Pirelli on suunnitellut tuovansa mahdollisesti kuudennen kumiseoksen mukaan ensi kaudelle, kertoo Turun Sanomat. Ultrapehmeästä vieläkin pehmeämpi versio. Näinkö niitä kuluja karsitaan, kun tuodaan kuudet kuivan kelin slicksit kisaviikonlopuille + sadekelin ja välikelin renkaat? Enemmin niitä seoksia pitäisi vähentää eikä lisätä.

Omasta mielestäni kovimman rengasseoksen voisi vain muokata vielä ultrapehmeää pehmeämmäksi. Kovinta rengasseosta ei tarvita nykyisin käytännössä missään, ultrapehmeitä pehmeämmälle seokselle taas on monella radalla tarvetta.

Tämän kauden rengasseokset ovat aiheuttaneet sen, että kaikki menevät samalla taktiikalla. Siksi myös viikonlopun rengasvalinnat ovat aina luokkaa "6-10 pehmeintä, 2-5 toisiksi pehmeintä ja 1-2 kovinta". Erinomaisesti edelliskaudella toiminut rengaspaletti ja tallien erot rengasvalinnoissa ovat kadonneet kokonaan, kun pehmein rengas toimii hyvin ja pitkään.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Omasta mielestäni kovimman rengasseoksen voisi vain muokata vielä ultrapehmeää pehmeämmäksi. Kovinta rengasseosta ei tarvita nykyisin käytännössä missään, ultrapehmeitä pehmeämmälle seokselle taas on monella radalla tarvetta.
Tämä olisi kyllä järkevin muutos, katselin tuossa niin ainoastaan Barcelonaan on tuotu tällä kaudella mukaan noita hardeja. Sielläkin kisassa mentiin kuitenkin sitten mediumeilla ja softeilla.

Noista ultrapehmeistä taidettiin sanoa silloin kun tulivat, että kestää noin 10 kierrosta ja sitten alkavat sulaa alle, eli puhtaasti aika-ajorengas. Nyt Meksikossa paahdettiin yli 30 kierrosta noiden kanssa. Ehkä voitaisiin poistaa nykyiset hardit ja sen jälkeen tuoda yksi pehmeämpi seos, josta tehdään sitten se oikea ultrapehmeä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Onko jopa paras, jos mietitään nyt vaikka 90-luvulta lähtien? Barrichello, Coulthard, muita? Tuohon listaan taitaa päästä helpoiten, kun on jonkun ison tiimin kakkoskuskina.
No jos tuohon listaan Coulthard ja Barrichello nousee, niin nostetaan myös Mark Webber. Etenkin Coulthardiin verrattuna nostan kyllä ohi, koska Webberillä oli ainakin yhdellä kaudella ihan aidosti mahdollisuus taistella siitä maailmanmestaruudesta kun sai ajaa tasavertaisessa asemassa tallikaverin kanssa, eli Red Bullilla kaudella 2010. Toki yksittäisen kauden paras sijoitus on Coulthardilla parempi mitä Webberillä, eli Laatikkopää oli kerran MM-sarjan kakkonen kun Webberin paras sijoitus on kolmas. Coulthardilla ei silti ollut mitään palaa mestaruuteen, kun mestaruuden vienyt Schumi keräsi pisteitä melkein tuplasti enemmän.

Ja oikeastaan kyllä Rubinhoon nähdenkin nostelisin samoin perustein ohi, vaikka toki sympaattinen brasilialainen hieno mies onkin. Eli jos jotain rankingia näistä pitäisi lähteä tekemään, niin Massa ja Webber sinne kärkeen ja sen jälkeen vasta nämä kakkosviulujen soittajat eli Barrichello ja Coulthard.

Toki jos kaikkien aikojen parasta ei-mestaria miettii, niin varmaankin sieltä esihistoriasta 50- ja 60-luvuilta pitää nostaa Stirling Moss sinne kärkeen. 16 osakilpailuvoittoa ainoastaan 66 kilpailussa on aika kova prosentti, mutta vastapainona sitten niitä keskeytyksiä tuli myös 26 kappaletta samassa ajassa. Varmaan kaiken huippuna kausi 1958 jolloin ajettiin 10 kilpailua (tai no virallisesti 11, mutta yksi niistä kisoista oli Indy 500 kisa joka siis oli virallisesti osa MM-sarjaa, käytännössä homma meni siten että tuon kisan ajaneet eivät ajaneet juuri muita kisoja kauden aikana), Moss voitti näistä 4/10 kilpailua ja oli kerran toinen, mutta vastapainona keskeytti loput viisi. Mestaruuden voitti yhden pisteen erolla Mike Hawthron, joka voitti yhden kisan kauden aikana mutta keskeytti vain kahdesti.

Noh, sellaista se joskus on. Toki pitää todeta tuolta kaudelta sekin fakta, että pistelasku oli siihen aikaan sellainen että kauden tuloksista ainoastaan kuusi parasta tulosta laskettiin mukaan pisteisiin, eli Hawthronille laskettiin 42 pistettä MM-taulukkoon, vaikka kaikki kisat huomioiden 49 pistettä kertyi taulukkoon. Eli periaatteessa nuo lukuisat keskeytykset ei kuitenkaan suoraan vesittäneet Mossin mahdollisuuksia mestaruuteen, kun keräsi viidestä kisasta 41 pistettä. Tai no vesittivät siinä mielessä, että yksi keskeytys oli liikaa.
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
No jos tuohon listaan Coulthard ja Barrichello nousee, niin nostetaan myös Mark Webber. Etenkin Coulthardiin verrattuna nostan kyllä ohi, koska Webberillä oli ainakin yhdellä kaudella ihan aidosti mahdollisuus taistella siitä maailmanmestaruudesta kun sai ajaa tasavertaisessa asemassa tallikaverin kanssa, eli Red Bullilla kaudella 2010. Toki yksittäisen kauden paras sijoitus on Coulthardilla parempi mitä Webberillä, eli Laatikkopää oli kerran MM-sarjan kakkonen kun Webberin paras sijoitus on kolmas. Coulthardilla ei silti ollut mitään palaa mestaruuteen, kun mestaruuden vienyt Schumi keräsi pisteitä melkein tuplasti enemmän.

Ja oikeastaan kyllä Rubinhoon nähdenkin nostelisin samoin perustein ohi, vaikka toki sympaattinen brasilialainen hieno mies onkin. Eli jos jotain rankingia näistä pitäisi lähteä tekemään, niin Massa ja Webber sinne kärkeen ja sen jälkeen vasta nämä kakkosviulujen soittajat eli Barrichello ja Coulthard.

Kyllä Coulthardilla oli täysi mahdollisuus ja jopa erinomaisen hyvä mahdollisuus mestaruuteen kaudella 1999. Sai taistella tallikaveriaan vastaan ja voittaa tämän. Pilasi myös harvinaisen tehokkaasti yhden kisan Häkkiseltä (Itävalta) eikä miehelle siltikään tarjottu kenkää tai jäähyä tai edes ehdotonta vaatimusta varmistella suomalaisen mestaruutta. Monzan GP:n jälkeen Häkkinen, Irvine, Frentzen ja Coulthard mahtuivat kaikki 12 pisteen sisään kun kolme kisaa oli ajamatta. Noh, Coulthard tyri Nurburgringillä johtoasemassa omasta virheestä itsensä nurmikolle ja seinään kun otettavissa olisi ollut voitto ja kymmenen pistettä. Malesiassa tekniikka oli keskeytyksen syy, mutta Japanissa mies tyri jälleen omaan virheeseen itsensä radalta ulos.

Skotti oli parhaimmillaan erittäin nopea, mutta ailahteleva ja virheille altis.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä Coulthardilla oli täysi mahdollisuus ja jopa erinomaisen hyvä mahdollisuus mestaruuteen kaudella 1999.
Nojoo totta kyllä, olihan Coulthard tavallaan mestaruustaistossa mukana mutta silti oli kuitenkin koko ajan varsin isolla takamatkalla pisteissä, ja juurikin nuo loppukauden sössimiset vei sen mahdollisuuden mestaruuteen. Tuon Nürren kisan jälkeenhän ero Häkkiseen oli 14 pistettä ja sen jälkeen miehestä kyllä tehtiin selkeä kakkoskuski, toki tähän vaikutti sekin kun Schumi tuli takaisin auttamaan Irvineä mestaruustaistelussa.

Tuo kausi 1999 olisi ollut kyllä potentiaalinen kunnon yllätysmestarille kun Schumi oli loukkaantuneena ja Häkkinenkin sekoili sen Schumin loukkaantumisen jälkeen ties mitä, mutta pahimmat haastajat oli lopulta sen verran keskinkertaisia että Häkkinen vei vähän vasemmalla kädellä tuon mestaruuden sitten lopulta. Toki kovissa paikoissa oli jälleen jäätävä, kuten kauden päätöskisassa jonka voitti ja varmisti mestaruuden.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ihan varteenotettava ehdokas tähän keskusteluun on myös Juan Pablo Montoya. Kolumbialainen esitti Williamsilla parhaimmillaan maagisia suorituksia päästen 2003 oikein mestaruustaistoon ja pystyi muinakin vuosina horjuttamaan (siis siinä määrin kuin se oli mahdollista) horjuttamaan Schumacherin kuningastuolia.

McLarenilla kaikki menikin sitten pieleen tyypin ajauduttua heti kättelyssä tukkanuottasille Ron Dennisin kanssa ja jouduttua Räikkösen murskaamaksi. Mutta jos esiin on nostettu niin ikään lyhyen kukoistuksen Webber ja Ferrarilla orjana ollut Barrichello, en näe syytä, miksi Montoyaa ei voisi niiden neljän kautensa perusteella keskusteluun ottaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ihan varteenotettava ehdokas tähän keskusteluun on myös Juan Pablo Montoya. Kolumbialainen esitti Williamsilla parhaimmillaan maagisia suorituksia päästen 2003 oikein mestaruustaistoon ja pystyi muinakin vuosina horjuttamaan (siis siinä määrin kuin se oli mahdollista) horjuttamaan Schumacherin kuningastuolia.
Montoya on ihan hyvä nosto, ja kyllä itsekin pidin miehestä etenkin Williams-vuosina 2001-2004. Harva muistaa esim. sitä että mies oli kausina 2002-04 tallikaveriaan Ralf Schumacheria parempi, vaikka yleinen näkemys taisi olla että Ralf oli näistä kahdesta se parempi kuski. Mutta olihan Montoya erittäin nopea ja tosiaan kykeni esim. aika-ajoissa horjuttamaan Schumia erittäin hyvin, vaikka kuitenkin Williams vs. Ferrari -väännössä se vaakakuppi oli niin selkeästi Ferrarin eduksi kuin olla ja saattoi.

Pari viimeistä kautta vähän mustasivat miehen mainetta, vaikka toki vielä kaudella 2005 mies voitti peräti kolme kilpailua, mutta vastapainona kun olisi pitänyt esim. tarjota apua Räikköselle mestaruustaistelussa, niin aika usein Montoya löysi itsensä radan varresta. Viimeinen kausi 2006 olikin sitten ihan huumoriosastoa, ja mies sai kenkää kesken kauden ja tilalle nostettiin Pedro de la Rosa.

Huippusuorituksena muistan kaudelta 2001 kun kauden kolmannessa kisassa Brasiliassa mies kyykytti Schumia ihan satanolla ekassa mutkassa ohittaen tämän, Schumilla taisi mennä hetkellisesti pasmat vähän sekaisin tuosta ja Montoya olisi varmaan voittanut tuon kisan, mutta keskeytti sitten kolaroituaan muistaakseni Jos Vestappenin kanssa. Oliko vielä peräti niin että Montoya ohitti Verstappenin kierroksella juurikin siinä pääsuoralla, ja Verstappen veti sitten jarrutuksen pitkäksi ja ajoi Montoyan perseeseen ja molemmat pihalle. Osasi se isä-Verstappenkin hämmentää...
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nojoo totta kyllä, olihan Coulthard tavallaan mestaruustaistossa mukana mutta silti oli kuitenkin koko ajan varsin isolla takamatkalla pisteissä, ja juurikin nuo loppukauden sössimiset vei sen mahdollisuuden mestaruuteen. Tuon Nürren kisan jälkeenhän ero Häkkiseen oli 14 pistettä ja sen jälkeen miehestä kyllä tehtiin selkeä kakkoskuski, toki tähän vaikutti sekin kun Schumi tuli takaisin auttamaan Irvineä mestaruustaistelussa.

Tuo kausi 1999 olisi ollut kyllä potentiaalinen kunnon yllätysmestarille kun Schumi oli loukkaantuneena ja Häkkinenkin sekoili sen Schumin loukkaantumisen jälkeen ties mitä, mutta pahimmat haastajat oli lopulta sen verran keskinkertaisia että Häkkinen vei vähän vasemmalla kädellä tuon mestaruuden sitten lopulta. Toki kovissa paikoissa oli jälleen jäätävä, kuten kauden päätöskisassa jonka voitti ja varmisti mestaruuden.

Noinkohan olisi antanut suosiolla tilaa Häkkiselle tai pelannut aidosti tiimipeliä Ferrareita vastaan Malesiassa jos laitteet olisivat kestäneet? Vauhti ainakin oli enemmän kuin kohdallaan.

Frentzen Jordan-Mugenilla (aikaa jolloin Hondan asiakasmoottorikin oli huippulaatua ja erittäin tavoiteltu) olisi kyllä ollut mestarina jotain todella yllättävää. Kotikisassaan Nurburgringillähän myös HHF keskeytti johtopaikalta, mutta ei omaan virheeseen vaan tekniikan pettämiseen. Kahdessa viime kisassa vauhtia ei sitten enää tuntunut löytyvän. Tuon huippukauden jälkeen Jordan Grand Prix lähtikin menemään alamäkeä kun tuota ennen se oli ollut pitkäjänteisellä työllä ja järkevillä siirroilla rakennettu pienten yksityistallien kuningas josta oli kasvanut suurten kiusaaja.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Noinkohan olisi antanut suosiolla tilaa Häkkiselle tai pelannut aidosti tiimipeliä Ferrareita vastaan Malesiassa jos laitteet olisivat kestäneet? Vauhti ainakin oli enemmän kuin kohdallaan.
Uskon että olisi, koska ei Coulthardilla ollut sen Nürren keskeytyksen jälkeen enää mitään saumaa mestaruuteen, vaikka toki teoriassa olikin mahdollista ottaa kiinni mutta käytännön mahdollisuudet oli menneet. Ja sitä paitsi eihän siitä Coulthardille mitään hyötyä olisi ollut jos olisi jättänyt Häkkisen taakseen, Coulthardin mestaruushaaveet lepäsi Malesian kisassa käytännössä siinä että sekä Irvine että Häkkinen olisi keskeyttäneet ja Coulthard olisi voittanut tuon kisan.

Frentzen Jordan-Mugenilla (aikaa jolloin Hondan asiakasmoottorikin oli huippulaatua ja erittäin tavoiteltu) olisi kyllä ollut mestarina jotain todella yllättävää. Kotikisassaan Nurburgringillähän myös HHF keskeytti johtopaikalta, mutta ei omaan virheeseen vaan tekniikan pettämiseen. Kahdessa viime kisassa vauhtia ei sitten enää tuntunut löytyvän. Tuon huippukauden jälkeen Jordan Grand Prix lähtikin menemään alamäkeä kun tuota ennen se oli ollut pitkäjänteisellä työllä ja järkevillä siirroilla rakennettu pienten yksityistallien kuningas josta oli kasvanut suurten kiusaaja.
Kyllä, tuo 1999 kauden Jordan on oikeasti eräs hienoimmista tarinoista mitä F1:ssä on nähty, huikeasti oli kyllä talli rakennettu pitkäjänteisellä työllä sinne ihan kärkeen tai ainakin kärjen tuntumaan, mutta ikävästi tuli sitten realiteetit vastaan ja huipulla ei sitten pysytty kun rahaa tuo homma kuitenkin vaatii.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän kauden rengasseokset ovat aiheuttaneet sen, että kaikki menevät samalla taktiikalla. Siksi myös viikonlopun rengasvalinnat ovat aina luokkaa "6-10 pehmeintä, 2-5 toisiksi pehmeintä ja 1-2 kovinta". Erinomaisesti edelliskaudella toiminut rengaspaletti ja tallien erot rengasvalinnoissa ovat kadonneet kokonaan, kun pehmein rengas toimii hyvin ja pitkään.
Näinhän se on. Pirellin taholtakin on myönnetty, että täksi kaudeksi selvästi muuttuneet autot tekivät renkaiden kehittämisestä ison haasteen ja ottivat varman päälle, ettei ainakaan käy niin että autot syö kaikki renkaat kolmessa kierroksessa tms.
Toivottavasti saavat nyt kerättyä hyvät datat tältä kaudelta ja uskaltavat ensi kaudelle tehdä aggressiivisemmat setit tuomaan vähän vaihtelua kisataktiikoihin ja kestävyyteen. Onhan se tosiaan naurettavaa, että kaikista pehmeimmillä renkailla pystyi monessa kisassa ajamaan yli puoletkin kisapituudesta helposti.

Nämä on näitä huonoja puolia sen suhteen, kun testaaminen on niin rajoitettua ja Pirellikin ei taida oikein saada käyttää nykyspeksien autoja pahemmin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Toro Rosso vahvisti nyt Gaslyn ja Hartleyn myös ensi kaudelle.

Gasly nyt oli jo pitkään suhteellisen varmana pidetty, mutta kyllähän tuo Hartleyn nousu vakituiseksi kuljettajaksi on aikamoinen. Silloin kun ne ensimmäiset huhut tuli, että Hartley saattaisi ajaa yhden kisan Toro Rossolla, niin eipä niitä itse oikein uskonut, vaan piti lähinnä niinä huhuina, joissa heitellään kaikki mahdolliset nimet sarjasta kuin sarjasta mahdollisiksi ajajiksi milloin minkäkin yhteyden takia.
Noh, tässä nyt ollaan. Kisatuuraajasta vakituiseksi kuljettajaksi kokonaiseksi kaudeksi ja aivan puskista.
27-vuotias (nyt jo 28v.) Red Bull-organisaation testikuski kaudelta niinkin kaukaa kuin vuodelta 2009 ja sen kauden jälkeen organisaatiosta hylätty oleva kaveri ajaakin nyt jatkossa Red Bullin kasvattajatallissa kisakuskina vuonna 2017 ja 2018.

Kun miettii, että Di Restakin ajoi tällä kaudella kisan, niin taas kerran aika monta sellaista asiaa, joita ei olisi voinut uskoa, jos joku olisi ennen niiden tapahtumista sanonut. Buttonkin kävi Monacossa pyörähtämässä McLaren ratissa.

Nyt myös alkaa vahvistumaan huhut siitä, että Kubica saattaa hyvinkin olla Williamsin toinen kuljettaja ensi kaudella.
Sehän tästä nyt vielä puuttuisi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
3,5 sekunttia jäi Kubica kuitenkin testeissä kärkeen kun Stroll 1,8, vaikeeta sanoa aijoi Kubica vain lähinnä kisatestiä, mutta onhan tuossa eroa, toisaalta pari miestä jäi taaksekin, että ei ainakaan etanavauhtia ajanut. Isoin asia on varmaan se että kestikö käsi tuon urakan hyvin ja tuliko sen takia ongelmia esim. kierosajoissa heittelyä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alfan ja Sauberin yhteistyö tuo kyllä mielenkiintoa sinne ruudukon loppupäähän. Nyt Sauberillakin on varmasti paremmat resurssit käytössään, joten ei ole automaattisesti vajoamassa pohjamutiin. Muutenkin ikonisen Alfan paluu sarjaan on todella piristävä juttu.

Ensi kausi vaikuttaa tässä vaiheessa todella mielenkiintoiselta. Voimasuhteisiin voi tulla merkittäviä muutoksia ja hyvällä tuurilla voittokamppailuun kykenee jopa 4-5 tallia. Mersu, Ferrari ja Red Bull tuskin kärjestä ovat mihinkään putoamassa, mutta McLaren ja Renault ovat ainakin sinne pyrkimässä. Molemmille viimeksi mainituille toivon hyvää, sillä se tekisi koko sarjalle hyvää.

Lisäksi kärjen takana taistelu on entistäkin mielenkiintoisempaa, kun Sauberillakin on nyt mahdollisuuksia pysyä muiden mukana. Haasin resurssit ovat riittävät, joten sieltäkin saattaa olla mustaa hevosta tarjolla. Toro Rosson tilanne on mielenkiintoinen, miten käy Hondan kanssa? Sieltä voi tulla jackpotti tai sitten valahtavat syviin vesiin - tai jotain siltä väliltä.
 

BaronFIN

Jäsen
Eli Sauberin käyttämät vuoden vanhat Ferrarin moottorit brändätään Alfa Romeon moottoreiksi? Seuraavaksi varmaan Chryslerin koneet Haasille?

Loppujorinat teknisestä tuesta ja historian hienoudesta olivat silkkaa sananhelinää. Vai tuleeko Alfa Romeosta ihan moottoritoimittaja?
 

Pottajofa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sauberilla jatkossa käytössä Ferrarin samanvuotiset koneet. Toivottavasti jo niiden avulla nousi pois tämän kauden ”omilta sijoiltaan”. Saisi keskikastiin vielä lisää säpinää.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Sauberilla jatkossa käytössä Ferrarin samanvuotiset koneet. Toivottavasti jo niiden avulla nousi pois tämän kauden ”omilta sijoiltaan”. Saisi keskikastiin vielä lisää säpinää.
Oho, aikamoista. Näyttäisi siltä, että Ferrari haluaa panostaa jonkun verran tähän kakkostiimiin ja Alfa Romeon nimi on mukava saada takaisin lajiin (vaikka henkilökohtaisesti vain huonoja kokemuksia kyseisestä merkistä).

McLaren tuolta tulee varmasti nousemaan ensi kaudella, koska sen verran hyvä paketti näillä on jo aerodynaamisesti. Riittääkö se sitten vielä voittotaisteluihin, niin siihen en usko. Red Bullilla toivotaan varmasti, että Rellu on jostain taikonut lisää suorituskykyä ja luotettavuutta myllyihinsä - ja niin toivon minäkin. Force Indialla (vai onko se Force One ensi kaudella?) olisi se viimeinen steppi otettava podium-paikoista taistelemiseen, mutta tiimin resurssit taitavat tulla vastaan tässä asiassa. Hemmetin hyvää työtä ovat kyllä tehneet menneet kaudet.

Valitettavasti tuo halo ja moottorien rajoittaminen kolmeen ensi kaudella syö vähän omaa mielenkiintoa. Tulee olemaan hienot kisat loppukaudesta, kun koko ruudukolla on moottorirangaistukset päällä. Paitsi Mersulla tietenkin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Valitettavasti tuo halo ja moottorien rajoittaminen kolmeen ensi kaudella syö vähän omaa mielenkiintoa. Tulee olemaan hienot kisat loppukaudesta, kun koko ruudukolla on moottorirangaistukset päällä. Paitsi Mersulla tietenkin.
Oliko se niin, että Ferrari oli ainoa joka vastusti että moottorisääntöä olisi pidetty ennallaan, tai jotain. Tuli nyt mieleen, että onko ollut esillä että loput tallit sopisi keskenään montako moottoria käyttävät. Jos kaikki pl Ferrari sopisivat käyttävänsä vaikka kuusi konetta kaudessa, niin ei Ferrari siinä sitten enää paljoa lähtöruudullisesti voittaisi, ja heilläkin varmaan kasvaisi houkutus ottaa sakkokoneita käyttöön. Mietin tätä noin kaksi sekuntia, eli naurakaa vaan.
Vai onko talleilla ja moottorivalmistajilla ihan yhteinen näkemys että tämä endurancenuukailu on se suunta johon lajia pitääkin viedä?
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Oliko se niin, että Ferrari oli ainoa joka vastusti että moottorisääntöä olisi pidetty ennallaan, tai jotain. Tuli nyt mieleen, että onko ollut esillä että loput tallit sopisi keskenään montako moottoria käyttävät. Jos kaikki pl Ferrari sopisivat käyttävänsä vaikka kuusi konetta kaudessa, niin ei Ferrari siinä sitten enää paljoa lähtöruudullisesti voittaisi, ja heilläkin varmaan kasvaisi houkutus ottaa sakkokoneita käyttöön. Mietin tätä noin kaksi sekuntia, eli naurakaa vaan.
Vai onko talleilla ja moottorivalmistajilla ihan yhteinen näkemys että tämä endurancenuukailu on se suunta johon lajia pitääkin viedä?
Täytyy sanoa, että itselläni ei tästä ole ihan tarkkaa tietoa. Aina luotettavan Wikipedian mukaan kuitenkin useampi talli protestoinut tätä uudistusta, mutta eipä ole mennyt läpi.

"Hainevät" katoavat myös autoista ensi kaudelle. Vaikka noihin on jo tottunut, niin ainoa autojen ulkonäköä parantava seikka ensi kaudelle. Alkuperäinen suunnitelma oli talleilla jatkaa noilla myös ensi kaudelle, mutta lopulta McLaren ainoana tallina protestoi vastaan ja näin ensi kausi mennään sitten ilman.

Ja Pirelli tosiaan tuo ensi kaudelle hypersoftit ja superhardit. Superhardit ovat oranssiraitaiset, kun taas entiset hardit muuttuvat siniraitaisiksi. Pirellin mukaan ensi kauden seokset ovat kaikki nykyistä pehmeämpiä, mutta en taas ihan ymmärrä mikä järki tässäkin oli.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ideana lienee se ettei ultrasofteilla enää vedetä heittämällä 50% kilpailumatkasta.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ideana lienee se ettei ultrasofteilla enää vedetä heittämällä 50% kilpailumatkasta.
Toki näin ja idea onkin hyvä. Näiden uusien renkaiden testaaminen on kuitenkin ilmeisesti aika vähäistä, joten mielenkiinnolla odotetaan kuinka dramaattinen muutos noissa seoksissa loppupeleissä on.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti tosiaan saadaan paremmin kuluvia renkaita. Itsellä on jonkinlainen luotto siihen, että näin myös tulee tapahtumaan. Pirellikin saa niin paljon turhaa paskaa niskaansa.
Tämäkin vuosi helvetin vaikea ennakkoon, kun autot muuttuvat totaalisesti ja pitäisi tehdä rengas, joka ei räjähdä kolmen kierroksen jälkeen, mutta joka sitten kuitenkin muutaman kierroksen jälkeen heikkenisi niin, että kierrosajat tippuisi mutta olisi edelleen turvallinen ajaa. Kävi miten kävi, niin paskaa tulee kuitenkin niskaan, kun kuskit ja tallit vittuilee. Vieläpä kun ei saa testata lähes ollenkaan, niin on se pikkaisen vaikeaa rakentaa toimivaa palettia.
Sen takia ensi kausi luultavasti tuo hyvää muutosta, kun sääntömuutokset on pieniä ja tästä kaudesta on opittu ja uskalletaan ottaa nopeampia ja vähemmän kestäviä renkaita kisoihin. Nuo "superhardit" on luultavasti sellainen takaportti, että jos jonkinlainen rengasskandaali tulee ja kumit räjähtelee, niin voidaan sitten ottaa varastosta esiin ja pelata varman päälle.
Toki siitä olen samaa mieltä, että vähän liikaa noita eri renkaita on, nyt jo seitsemän eri mallia, joista toki kaksi on sadekelille.

Toivottavasti ei enää ikinä ajeta kaksilla eri rengasvalmistajilla. Kyllähän se vitutti USA:n kisaa 2003 katsoa, kun Kimi ajelee kärjessä ja sitten Schumi käy hakemassa Bridgestonen selvästi paremmat sadepyörät alle verrattuna Micheliniin ja ajelee ylivoimaiseen voittoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös