Formula 1 – kausi 2018

  • 298 674
  • 1 853

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Williamsilla oli kuitenkin suuruuden vuosinaan Adrian Newey puikoissa, eikä miehen rooli ihan pieni ollut. Varmaan jos samantasoinen tähti nousee insinööriosastolta niin talli voi nousta vielä, tai sitten ei kun joku Ferrari tarjoaa sata miljoonaa vain siitä ilosta ettei työskentele kilpailijalle. Siitähän heillä on kokemusta kun halusivat Räikkösestä edellisen kerran eroon.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sitten nykyisellään ajattaisivat kahta maksukuskia. Mitä fakkia tälle lajille on tapahtunut?
Mitä niin pahaa tuossa nyt olisi? Rahallahan se Valtterikin tuonne meni, ja kaverina ajaneet Maldonado ja Massa maksoivat myös omista paikoistaan.

Mikään erityisen varakas talli Williams ei kait koskaan ole ollut, mutta ovat osanneet tehdä poikkeuksellisen toimivia innovaatioita sekä hankkia oikeita moottorikumppaneita (Honda, Renault ja BMW), joiden tuki oli runsas.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikään erityisen varakas talli Williams ei kait koskaan ole ollut, mutta ovat osanneet tehdä poikkeuksellisen toimivia innovaatioita sekä hankkia oikeita moottorikumppaneita (Honda, Renault ja BMW), joiden tuki oli runsas.

Ei Williams tosiaan suuruutensa päivinäkään ollut lähelläkään jotain Ferrarin tai McLarenin resursseja vaan kyllä se on aina mieluummin tunnettu sellaisena vanhan liiton kilpatallina jossa on panostettu osaamiseen ja siihen että resurssit hyödynnetään mahdollisimman hyvin. Ja Williamsilla on ollut myös hyviä suhteita moottorikumppaneiden kanssa. Myös noina suuruuden päivinä Williams oli tunnettu aika kitsaana palkanmaksajana ja tallihan menetti mm. pari maailmanmestaria heti mestaruuden jälkeen kun eivät halunneet antaa mestarin pyytämää palkankorotusta. Frankilla oli sellainen periaate että hyvän auton ja toimivan tallin pitää riittää ja siksi kuljettajille ei makseta tähtitieteellisiä summia.

Kyllähän talli edelleenkin vähän samalla periaatteella menee, vaikka toki 2000-luvun taitteessa alkanut alamäki ja resurssien kutistuminen on muuttanut tuota siten että mieluummin kuljettaja maksaa tallille kuin toisin päin. Mutta vaikka tässä viime vuosina Williamsilla onkin nähty "maksukuljettajia" niin minusta nämä ei kuitenkaan ihan sellaisia perinteisiä maksukuljettajia ole olleet. F1-maailma on muuttunut sen verran että oikeastaan juuri kukaan ei enää pääse F1:een pelkällä lahjakkuudella ja sillä tavalla että talli alkaisi heti maksamaan hyvää palkkaa. Kyllä siellä suurin osa näistä ihan kovista lahjakkuuksistakin tuo "myötäjäisiä" mukanaan eli ovat tavallaan maksukuskeja.

Mutta tällaisena ihan perinteisenä maksukuskina minä käsitän nämä tyypit joita nähtiin menneinä vuosina paljon, joilla ei olisi ollut F1-luokkaan mitään asiaa ilman massiivisia rahasummia. Olihan siellä esim. 90-luvulla ihan karmeita suhareita joukossa. Ei esimerkiksi edes Maldonadoa voi laskea tällaiseksi, puhumattakaan Bottaksesta tai Massasta. Edes Strollia en laskisi ihan puhtaaksi maksukuljettajaksi vaikka valtavat summat onkin tuonut Williamsille rahaa, koska onhan tuo Stroll kuitenkin tehnyt pikkuformuloissa tulostakin ja osoittanut alkuvaikeuksien jälkeen että ei ihan toivoton tapaus F1-tasollakaan loppujen lopuksi ole. Ericsson ehkä menee enemmän tähän maksukuskien kuin "maksukuskien" kastiin, mutta ei Ericssonkaan ole edes lähelläkään sitä toivottomuuden tasoa millä jotkut Taki Inouet, Yuji Idet, Giovanna Amatit, Paul Belmondot jne. liikkuivat. Ja joskus 90-luvulla nähtiin sekin yksi kaveri (olisikohan ollut Pacificin tiimissä) joka oli niin huonossa kunnossa että hänen piti keskeyttää ensimmäinen kilpailunsa jo ihan alkuvaiheessa kun ei jaksanut enää pitää päätänsä pystyssä.

2021 sääntöuudistukseen lataan paljon odotuksia ja toivon, että tulevaisuudessa vielä nähtäisiin aika, jolloin yllättäviä GP voittajia tulisi keskikastinkin talleista. Tosin ei siitä ole montakaan vuotta ole kun kauden seitsemään ensimmäiseen kisaan tuli seitsemän eri voittajaa.

Minä näkisin että tällaista aikaa ei tulla näkemään ennen kuin näistä moottori-/vaihdelaatikko- ym. rajoituksista luovutaan tai kevennetään niitä huomattavasti. Käytännössähän se on aina niin että 1-2 tallia (tai max. 3 tallia) on ylitse muiden, ja näitä yllätysvoittajia on nähty kisoissa jossa näiden tallien kuljettajat ovat joutuneet vaikeuksiin (kolaroineet, tekniikka pettänyt jne.) samaan aikaan. Nyt kun näiden huipputallien autot keskeyttävät ehkä 1-2 kertaa kaudessa niin kuinka todennäköistä on se että esim. Mersun, Ferrarin ja Red Bullin kaikki autot keskeyttäisivät tai joutuisivat suuriin vaikeuksiin samassa kisassa? Baku oli ehkä lähimpänä sellaista kisaa tällä kaudella mutta sielläkin Ricciardo voitti RB:llä ja Bottas nousi ihan järkyttävän takamatkan päästä kakkoseksi Mersulla. Tähän aivan yli vedettyyn luotettavuuteen kun yhdistetään vielä se että radat on melkein läpeensä asfaltoitu sellaisiksi että hiekalle juuttumisen vaara on käytännössä olematon, niin ulosajoistakaan ei yleensä seuraa muuta kuin pieni aikamenetys. Toki on vielä muutama rata jossa ulosajo kostautuu koska muurit/kaiteet on lähellä, mutta on se edelleen aika epätodennäköistä että kaikki kuusi kärkiautoa joutuisi samassa kisassa niin suuriin ongelmiin että joku noiden kolmen tallin takaa nousisi voittoon. Saattaa tapahtua joskus mutta sanoisin että keskimäärin maksimissaan kerran kolmessa kaudessa.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ja joskus 90-luvulla nähtiin sekin yksi kaveri (olisikohan ollut Pacificin tiimissä) joka oli niin huonossa kunnossa että hänen piti keskeyttää ensimmäinen kilpailunsa jo ihan alkuvaiheessa kun ei jaksanut enää pitää päätänsä pystyssä.
Juuri Paul Belmondo oli tämä jantteri, tosin hän ei aivan ensimmäisessä kilpailussaan joutunut keskeyttämään kunnon puutteen takia. Monacossa 1994 kaverille tuli väsy ja kisa loppui siihen.

Jos jossain on menty eteenpäin, niin nämä kaikkein naurettavimmat tallit ja kuljettajat ovat jääneet pois sarjasta. Viimeisin oikeasti katastrofaalinen kuski on Yuji Ide, ja siitäkin on vierähtänyt yli kymmenen vuotta. Sitä edellistä superpaskaa tallia joudutaankin etsimään Lolan ajoilta, eli ysäriltä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos jossain on menty eteenpäin, niin nämä kaikkein naurettavimmat tallit ja kuljettajat ovat jääneet pois sarjasta. Viimeisin oikeasti katastrofaalinen kuski on Yuji Ide, ja siitäkin on vierähtänyt yli kymmenen vuotta. Sitä edellistä superpaskaa tallia joudutaankin etsimään Lolan ajoilta, eli ysäriltä.

Totta. F1:stä on tullut niin kallista että nämä aivan toivottomat viritelmät eivät pääse oikein edes alkua pidemmälle, kun taas vielä tuossa 80- ja 90-luvulla mukana oli vaikka mitä suorastaan katastrofaalisen huonoja tiimejä (Life, Coloni, Andra Moda, EuroBrun jne.) joiden vehkeet (ja osa kuljettajista) oli jo vaarallisen huonoja. Vaikka esim. HRT, Caterham, Manor jne. eivät mitään hyvää tulosta koskaan saaneetkaan aikaiseksi niin kyllähän heidän touhunsa kuitenkin oli ihan ammattimaista. Samoin kuljettajapuolella nämä ihan toivottomat tapaukset karsiutuu luonnostaan pois kun superlisenssi on vähän vaikeampaa saada, ja toisaalta paikkojen määrä on niin vähäinen että tallien on mahdollista saada parempia kuljettajia hyvän sponsoripaketin kera. Yuji Ide on tosiaankin viimeisin ihan oikeasti huono kuljettaja, joku Ericsson on mestaritasoa Ideen verrattuna. Puhumattakaan jostakin Giovanna Amatista joka lienee koko F1-historian heikoin kuljettaja. 11 sekunnin ero paaluaikaan aika-ajossa on jo oikeasti kova suoritus, varsinkin kun eroa omaan tallikaveriinkin oli koko ajan viiden-kuuden sekunnin luokkaa (ja tallikaveri oli Eric Van De Poele joka ei hänkään nyt ihan kärkikuljettajiin kuulunut).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä näkisin että tällaista aikaa ei tulla näkemään ennen kuin näistä moottori-/vaihdelaatikko- ym. rajoituksista luovutaan tai kevennetään niitä huomattavasti. Käytännössähän se on aina niin että 1-2 tallia (tai max. 3 tallia) on ylitse muiden, ja näitä yllätysvoittajia on nähty kisoissa jossa näiden tallien kuljettajat ovat joutuneet vaikeuksiin (kolaroineet, tekniikka pettänyt jne.) samaan aikaan. .

Nyt muuten ensikaudelle tiukennetaan entisestään sääntöjä näistä.. onhan se hyvä että f1 myös vihreitä arvoja ja kestävää kehitystä mietitään, mut luulin että tää on kuninkuusluokka jossa miehestä ja laitteista otetaan kaikki irti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta keskustelusta näistä huonoista F1-kuljettajista tuli mieleen että lieneeköhän tämä Yuji Ide muuten koko F1-historian ainoa kuljettaja jolta FIA on ottanut pois superlisenssin kesken kauden vaarallisten ajosuoritusten takia? Ei tule ainakaan muita mieleen.

Mutta takaisin tämän ketjun aiheeseen, eli kauteen 2018: Huhujen mukaan Williamsin kuljettajaehdokkaiden lista ensi kaudelle on lyhenynyt nyt kolmeen nimeen, eli Strollin pari löytyisi kolmikosta Massa, Di Resta tai Kubica. Williams on ollut kai yhteydessä Alonsoon mutta Alonso on jatkamassa McLarenilla, Palmer ja Ericsson olisivat kiinnostuneita Williamsista mutta kiinnostus on ilmeisen yksipuolista. Massa ja Di Resta ovat Williamsille tietenkin ne turvalliset ja riskittömät ratkaisut koska kumpikin on ollut tiimissä pitkään, mutta jotenkin tuntuisi että tiimin kannattaisi nyt ottaa pieni riski ja ottaa Kubica. Massa aloitti kauden kyllä hyvin mutta vaikuttaa nyt vaan roikkuvan mukana ja ajelevan ilman mitään riskejä, Di Resta ei koskaan ollut minusta mikään kovin nopea vaikkakin varma ja tasainen suorittaja, mutta tuskin pitkä tauko on tuonut nopeutta yhtään lisää. Kubica on riski, mutta myös iso mahdollisuus. Kiinnostus koko Williamsin tallia kohtaan kasvaisi ihan eri sfääreihin Kubican myötä ja jos Kubica saa tuon käpälän toimimaan edes tyydyttävällä tavalla F1-auton ratissa niin saattaa lopulta yllättää kaikki nopeudellaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Di Resta... No joo, ihan kelvollinen kuljettaja aikanaan, mutta ei ole ajanut ykkösissä sitten vuoden 2013 (ellei Unkarin tuurauskeikkaa lasketa) eikä esittänyt tuolloinkaan mitään ihmeellistä.

Massa aloitti "uuden uransa" ihan pirteästi, mutta suoritusten (ja varmaan autonkin) taso suhteessa muihin on lähtenyt kauden edetessä laskuun. Kiitos kaunis vaan hienosta urasta, mutta ehkä tämä saisi jäädä tähän.

Kubica Williamsille olisi high risk, high reward -tason mahdollisuus. Tuossa olisi ainekset johonkin oikeasti suureen, niin hyvässä kuin pahassakin. Mutta haluaako muotikeisari poikansa tallikaveriksi kuljettajaa, jonka toinen käsi on pahasti vammautunut ja joka ei ole ajanut ykkösissä moneen vuoteen?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Red Bull vaihtaa näköjään ensi kaudelle nimensä Aston Martin Red Bull Racingiksi, ja lisää kuulemma yhteistyötään Aston Martinin kanssa. Voisi vähän uumoilla että tämä liittyisi myös noihin tuleviin moottorikuvioihin mistä Horner vihjaili pari viikkoa sitten. Jännä nähdä minkälaisia suunnitelmia RB:llä on tulevaisuuden suhteen koska voisi myös kuvitella että Toro Rosson ja Hondan diili liittyy jollakin tasolla myös emotalliin, ja koska Astonilla tuskin riittää resurssit oman F1-moottorin kehittämiseen ainakaan nykysäännöillä, ja toisaalta taas Aston tekee siviiliautopuolella tiivistä moottoriyhteistyötä Mercedeksen kanssa. Mutta suostuisiko Mercedes antamaan moottorit pahimmalle kilpailijalleen edes Astonin kautta?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kubica käynyt testailemassa kolmen vuoden takaista Williamsia, ja talli ollut ilmeisesti erittäin tyytyväinen testin antiin. Nimittivät sitä "menestykseksi". Toivottavasti saisivat Kubican vielä myös tämän vuoden auton rattiin niin saisivat kunnon vertailua Strolliin ja Massaan. Jotenkin vaan tuntuu että "yksikätinen" mutta erittäin motivoitunut Kubica tuskin huonompi vaihtoehto olisi kuin nykyisin jo henkisesti eläkkeellä oleva Massa jonka suoritustaso on minusta romahtanut alkukaudesta. Massahan on aina ollut tämä "Felipe-baby" jota pitää vähän paapoa ja kannustaa koko ajan, ja tuntee ehkä nyt olevansa vain väliaikaisratkaisu Williamsille niin tämä näkyy suorituksissa. On ollut jotenkin ihan lapanen pirteähkön alkukauden jälkeen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Veikkaan että Kubican palkkaaminen olisi todella iso asia ihan pr-mielessäkin, joten jos yltää samalle tasolle tallipaikasta kilpailevien kanssa niin lyhyissä kuin pidemmissäkin vedoissa niin valitsevat Kubican. Massa on jo nähty, veikkaan että Williams haluaa nyt jotain muuta. Stroll,Pascal ja muut junnut eivät riitä kokonaisuuden kannalta, eikä Martinille.
Kubican sponssikuvioista en tiedä mutta viitaten tuohon pr-kuvioon niin veikkaan että sitä kautta tulee mainetta ja mammonaakin. Ehkä toisen pallin täyttää sitten Stroll isoine rahavirtoineen, nopeutta on löytynyt paljon muutamissa kisoissa nyt tarvitaan vain se tasaisuus ja muutamat hölmöt virheet pois.
Ei silti voi vähätellä Massan saavutuksia tälläkin kaudella ja tasaisuutta monissa kisoissa, siinä on Kubicalla tekemistä. 10 kertaa pisteille jo tähän mennessä välillä täysin umpisurkealla Williamsilla.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei silti voi vähätellä Massan saavutuksia tälläkin kaudella ja tasaisuutta monissa kisoissa, siinä on Kubicalla tekemistä. 10 kertaa pisteille jo tähän mennessä välillä täysin umpisurkealla Williamsilla.

Kyllähän Massalta on ihan perusvarmaa suorittamista nähty, ja erityisesti alkukaudesta tuntui olevan ihan hyvässä vireessä kun pääsikin lopettamispäätöksen jälkeen takaisin kuvioihin. Mutta jotenkin tässä kauden loppupuoliskolla Massa on ollut jotenkin vaisu, ylivarovainen ja tehnyt silti ihmeellisiä virheitä (esim. kaikenlaisia pieniä osumia kilpailutilanteissa). Tulee vähän sellainen olo kun Massan suorituksia viime kisoissa on seuraillut, että mies on jo henkisesti eläkkeellä ja koko sydän ei ole enää touhussa mukana. Siksi toivon että Williams palkkaisi toiseen autoon kuljettajan jolla olisi kunnolla nälkää ja motivaatio huipussaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsellä ainakin tulee välillä mieleen että onkohan Williamsin vauhti oikeasti mennyt edes niin paljon alaspäin kun tallin vauhti oikeasti näyttää? onko vain stroll niin epätasainen ja massan vauhti hukassa että williamsin pitäisi olla oikeasti muutaman sijan parempi jos vain olisi osaava kuski?

Kubica voisi toimia senkin kannalta että muut ehdolla olevat todennäköisesti pystyisi hankkimaan vielä vaikka kesken kaudenkin tarvittaessa jos Kubican kunto ei kestä kisoja tai vauhti on hukassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itsellä ainakin tulee välillä mieleen että onkohan Williamsin vauhti oikeasti mennyt edes niin paljon alaspäin kun tallin vauhti oikeasti näyttää? onko vain stroll niin epätasainen ja massan vauhti hukassa että williamsin pitäisi olla oikeasti muutaman sijan parempi jos vain olisi osaava kuski?

Paha mennä sanomaan, mutta kyllä minusta vaikuttaa että Williams on mennyt oikeastikin alaspäin tällä kaudella. Heillä on ollut tuo monivuotinen ongelma että auto toimii tietyillä radoilla hyvin, mutta tiettyjen ratojen kanssa on sitten todella suuria vaikeuksia, ja tuo näyttää tällä kaudella uuden auton myötä vaan korostuneen entisestään. Että ehkä kuitenkin enemmän laittaisin tuon suoritustason vaihtelun auton piikkiin kuin kuljettajien koska ongelmat on toistuneet molemmissa autoissa juuri tietyillä radoilla.

Kubica voisi toimia senkin kannalta että muut ehdolla olevat todennäköisesti pystyisi hankkimaan vielä vaikka kesken kaudenkin tarvittaessa jos Kubican kunto ei kestä kisoja tai vauhti on hukassa.

Tästä ihan samaa mieltä että jos Kubican vaihtoehtona on vaikkapa Paul Di Resta, niin ei Williams tuossa mitään valtavan suurta riskiä ota jos Kubican palkkaa. Di Resta on ihan takuuvarmasti saatavilla vielä kesälläkin jos alkukausi näyttää että Kubicalla ei käpälä kestä ajamista, ja hyviä kuljettajia näyttäisi muutenkin jäävän ilman F1-paikkaa niin korvaaja on varmasti helppo löytää. Mutta Kubica olisi sen sijaan Williamsille valtavan suuri mahdollisuus, koska on takuuvarmasti motivoitunut, kunnossa ollessaan erinomaisen hyvä kuljettaja, ja Kubican PR-arvo nykytilanteessa on aivan huikea. Voin kuvitella miten paljon Williams saisi positiivista PR:ää jo pelkästään siitä että he olisivat se talli joka tarjosi Kubicalle mahdollisuuden comebackiin, ja jos tuo vielä onnistuu niin voisi hyvin olettaa että tämä näkyisi myös sponsoririntamalla, medianäkyvyydessä jne. Jos Kubican testit vaan sujuvat siihen tahtiin että on samoilla sekuntiluvuilla muiden kuljettajien kanssa ja fysiikka näyttää kestävän niin Williamsin kaltaiselta tallilta olisi minusta melkeinpä typerää jättää tällainen mahdollisuus käyttämättä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Maikkari uutisoi että Oviedon Ohjus, Fernando Alonso jatkaa ensi kaudella MäkLaarenilla ja soppari ei kaiketi ole vaan vuoden mittainen
Linkki
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Liittynee enemmän tähän ketjuun kuin tämän vuoden, mutta Verstappen on tehnyt jatkon 2020 kauden loppuun Red Bullin kanssa. Yllättävää sinänsä, koska aiemmin Verstappen kukkoili tallille, mutta niin vain hollantilainen sopimuksen sorvasi. Verstappen siis teki jatkosopimuksen siitä huolimatta, vaikka sekä Mercedekselle että Ferrarille on taas kauden 2018 jälkeen tuoli/tuoleja auki.

Mielenkiintoinen veto Maxilta.
 

scholl

Jäsen
. Verstappen siis teki jatkosopimuksen siitä huolimatta, vaikka sekä Mercedekselle että Ferrarille on taas kauden 2018 jälkeen tuoli/tuoleja auki.

Ei oo ykköskuskin paikkoja auki. Vettel teki kolmen vuoden diilin. Sen jälkeen sanottiin, että Hamilton hakee 3v jatkoa. En usko, että Max haluaa Lewisin kanssa samaan talliin ja Seb ei taas varmaan päästä Maxia tallikaverikseen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä mutta näin suomalaisittain saattaa olla lottovoitto jos kärkitallit on kiinittänyt jo ykköskuskinsa moneksi kaudeksi, Bottas kun ei oikein kenenkään varpaile ole astumassa, mutta on kuitenkin perusnopea "kakkoskuski". Aika hyvä valinta vettelille tai hamiltonille tallikaveriksi jatkossakin, toki tuo yhden vuoden jatko vain on tietenkin uhka jos peliliikkeitä alkaa enemmänkin tapahtua sitten kakkoskuskien osalta. En tiedä olisiko jopa mahdollista että molemmat suomalaiset vielä kauden jatkaa nykyisissä talleissa ensikauden jälkeenkin, vaikka Kimillä alkaa ikä jo kertyä, ei ferrarikaan välttämättä halua kahta "ykköskuskia" talliin taistelemaan niin kauan kun Vettelillä on monivuotinen sopimus.
 

scholl

Jäsen
Luulen, että Kimi haluaa lopettaa ensi kauden jälkeen. Bottas jos saa otteisiinsa tasaisuutta, on hän hyvä ehdokas monivuotiseen jatkosopimukseen. Jos nyt pitäisi veikata, niin sanoisin, että Bottas jatkaa pitkään. Tallissa on selvän hierarkian takia hyvä harmonia. Bottas ei ole edes uhka Hamiltonille niinkuin Nico oli.

Giovinazzin osakkeet saattavat olla vähän laskussa ja tuntuu, että Kimin korvaaja Ferrarilla tulisi olemaan Leclerc. Jännä nähdä saavatko nuo kaksi kuskia ensi kaudeksi jonkun paikan jostain pikkutallista. En oo seurannut onko Haasilla, Sauberilla tms. talleissa vielä tilaa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Giovinazzin osakkeet saattavat olla vähän laskussa ja tuntuu, että Kimin korvaaja Ferrarilla tulisi olemaan Leclerc. Jännä nähdä saavatko nuo kaksi kuskia ensi kaudeksi jonkun paikan jostain pikkutallista. En oo seurannut onko Haasilla, Sauberilla tms. talleissa vielä tilaa.
Joskus tämän kauden aikana oli puhetta, että Ferrari saattaisi heittää Sauberille ensi kaudeksi juurikin tuon kaksikon Giovinazzi-Leclerc. Eiköhän sieltä sitten tule tosiaan Kimin korvaaja 2019 kaudelle. Leclerc on ainakin nyt lähempänä tuota paikkaa, mutta jos samaan talliin päätyvät ajamaan, niin siinähän on sitten hyvä puntaroida kummasta on paremmaksi tallikaveriksi Vettelille.

Bottaksella lienee uransa tärkein "off-season" edessä. Simulaattorissa tulee varmaan viettämään useita tunteja ja parantelemaan ajotapaansa. Nykyisellä vauhdilla kun ottaa sen puoli sekuntia Hamiltonilta takkiin jokaisella kierroksella.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisin melkein lyödä pääni pantiksi sen puolesta, että kaudella 2019 Ferraria ajaa Daniel Ricciardo ja Sebastien Vettel. Carlos Sainz ottaa paikan siitä Maxin vierestä Red Bullilta.

Red Bullin ja Renaultin iskukyvyt kyllä isossa roolissa ensi kaudella tallipaikkojen suhteen.

E: @scholl taitaa olla julkinen salaisuus se että Sauberin ensi kauden kuljettajakaksikko on Leclerc - Giovinazzi. Ericssoninkin puheissa ollut vähän sitä suuntaa että tallipaikka menossa alta ja Leclerc on jo käytännössä ”varma”

Leclerc ainakin ansaitsee paikkansa, niin ylivoimainen kaveri on ollut omissa sarjoissaan.
 

Outsider

Jäsen
Voisin melkein lyödä pääni pantiksi sen puolesta, että kaudella 2019 Ferraria ajaa Daniel Ricciardo ja Sebastien Vettel. Carlos Sainz ottaa paikan siitä Maxin vierestä Red Bullilta.

Riccardo on kuitenkin itse sanonut tietävänsä, että hänellä ei ole mitään asiaa Ferrarille sinä aikana, kun Vettel on tallissa.


En ole ehtinyt lukemaan, onko jossain ollut asiasta spekulaatiota, mutta uskoisin, että Verstappenin sopimuksessa on jonkinlaiset purkupykäkät, jos auton puolesta ei tule tulosta. Alonson puheista päätellen hänen sopimuksessa ainakin on. Eli sinänsä pakka voi sekoittua, vaikka kaikki kärkikuskit ovatkin kiinnitettyjä.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
E: @scholl taitaa olla julkinen salaisuus se että Sauberin ensi kauden kuljettajakaksikko on Leclerc - Giovinazzi. Ericssoninkin puheissa ollut vähän sitä suuntaa että tallipaikka menossa alta ja Leclerc on jo käytännössä ”varma”

Skylla höpisivät eilen täysin päinvastaista ja heidän tietojensa mukaan Ericsson olisi ensi kaudellakin Sauberilla, jolloin toista autoa ajaisi Leclerc. Tämä jättäisi Giovinazzin aika tukalaan tilanteeseen, kun tallipaikkaa ei löytyisi ja takaa olisi nuorempi jannu hypännyt suoraan edelle.

Tallipaikkoja (kaudelle 2019) mietittäessä on Ricciardolla, Oconilla ja Bottaksella aika iso rooli. Kärkitallien ykkösautot ovat lukittuja (Hamilton-Vettel-Verstappen), mutta mikäli Ricciardo-Ocon-Bottas-kolmikko onnisuu ensi kaudella hyvin, niin loput paikat noissa talleissa jaetaan näiden kuskien kesken. En pitäisi ollenkaan hullumpana vaihtoehtona, että Bottas siirtyisi Mersulta Ferrarille, koska Mersulla tuntuu olevan kova kiinnostus Oconia kohtaan.

Ricciardon osalta Ferrari taitaa tosiaan olla poissuljettu reitti, joten vaihtoehdoiksi kärkitalleista jäävät Red Bull ja Mercedes (jollei McLaren/Renault ensi kaudella yllätä ja nosta itseään kärkitallien joukkoon). Kimin en usko enää ensi kauden jälkeen jatkavan, mutta olenpahan ollut samalla kannalla jo kaudesta 2015 lähtien...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Skylla höpisivät eilen täysin päinvastaista ja heidän tietojensa mukaan Ericsson olisi ensi kaudellakin Sauberilla, jolloin toista autoa ajaisi Leclerc. Tämä jättäisi Giovinazzin aika tukalaan tilanteeseen, kun tallipaikkaa ei löytyisi ja takaa olisi nuorempi jannu hypännyt suoraan edelle.

Sauber tarvitsee rahaa ja Ericsson tuo sitä mukanaan, joten sillä perusteilla hän jatkanee jos toinen kuski ei ole ns "maksukuski".

Mielenkiinnolla odotetaan nouseeko esim McLaren ensi kaudella Rellun koneilla myös tappelemaan voitoista, Autosportilla arveltiin auton olevan muiden isojen tallien tasoinen, mutta tuo tappio tehoissa antaa liikaa tasoitusta.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Sopii varmaan parhaiten tähän ketjuun eli Felipe Massa ilmoitti juuri somessa, että lopettaa uransa tähän kauteen. Williams lienee tehnyt siis päätöksensä toisesta kuljettajasta ensi kaudelle. Kubica, Di Resta, Wehrlein, Kvyat? Joku noista varmaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös