Euroviisut 2024 ja UMK 2024

  • 220 776
  • 2 980

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämä on muuten hauska juttu. UMK-finaalin alla tässä tällä viikolla iltapäivälehdessä joku musiikkitoimittaja sanoi, että Windows95man ei ole sopiva viisuihin lähetettävä, koska se on liian samanlainen Käärijän kanssa. Ja hän siis tarkoitti liian samanlainen vain siksi, koska se on huumoriesitys, kuten myös Käärijän esitys oli huumoriesitys (ainakin nyt tämän toimittajan mielestä siis oli)
No nyt iltapäivälehdissä kysytään jokaiselta joka vain viitsii vastata siitä, että miten häpeällistä Suomen on laittaa Windows95man Euroviisuihin. Parhaat kommentit tasoa Käärijän perintö vedettiin hetkessä vessasta alas. Miten helvetissä Käärijä liittyy mitenkään tähän Win95manin esitykseen ja mikähän perintö Käärijältä jäi jota olisi voinut tulevissa viisuissa hyödyntää. Ilmeisesti Siipolan Paskana olisi sitten vaalinut tätä mystistä Käärijän jättämää perintöä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No niin… en ollut kuunnellut lainkaan noita biisejä etukäteen, joten pääsin neitseellisesti toteamaan, ettei yksikään noista biiseistä jäänyt musiikillisesti millään tavalla mieleen. Jesse Markinin veto ja biisi oli miellyttävä. Siitä jäi hyvä fiilis, mutta unohdin saman tien sen jälkeen koko biisin totaalisesti. Silti se oli musiikillisesti ainoa, jonka äärellä en varmaan olisi vaihtanut radiossa kanavaa. Cyan Kicksin asut herättivät huomiota rohkeudellaan, mutta olivat täydellisessä kontrastissa itse biisin kanssa, joka taas oli harmitonta poppi-heviä ilman minkäänlaista särmää. Sara Siipolan biisi oli aika perinteistä euroviisu-meininkiä, joka tuskin olisi erottunut mitenkään euroviisujen harmaasta massasta, varsinkaan kun ei siinä ollut mitään mieleenpainuvaa koko esityksessä. Kauttaaltaan ihan ookoo-menoa laulua myöten, jonka olisin 90% todennäköisyydellä veikannut jäävän semifinaaliin. Windows95man oli ainoa biisi joka erottui jollain tapaa poikkeuksellisesti ja kirvoitti minussa jonkinlaisen tunne-elämyksen. Olin aidosti huvittunut ja naureskeltiin sitä porukalla kotisohvalla. Itse biisistä ei jäänyt mitään mieleen. En edelleenkään muista millainen se oli. Sääli.

Lähetettiinkö oikea biisi euroviisuihin? Se lienee makukysymys. Halutaanko olla tuolla Euroopan näyttämöllä ns. mukana, mutta unohdettuna, vai erottua ja jäädä katsojien mieleen jollain tavoin? Ei voi kiistää, etteikö Windows95man olisi ”noloudessaan” ja typeryydessään jotain erilaista. Itse olen Will Ferrellin komedioiden ystävä ja tuossa oli jotain samaa. Ei tuo missään nimessä voita, tai ehkä edes menesty. Tuomaristot pitää siitä huolen, mutta kyllä Suomen esitys mieleen jää. Mikään noista esityksistä ei olisi menestynyt, mutta nuo kuusi muuta biisiä olisi myös saman tien unohtunut. Itse tahdon ajatella, että jos tuonne lavalle astelee, niin on se hyvä jos joku muistaa Suomen siellä ylipäätään käyneenkin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Italian Sanremon voitti ennakkosuosikki Angelina Mango kappaleella "La noia". Hän saa nyt päättää, tuleeko hän edustamaan Italiaa Euroviisuissa.



 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tämä on juuri se mitä itsekin ajoin takaa. Jos siis esityksen ja biisin takana oleva se suuri vitsi menee eurooppalaisilta ohi, mikä vaara on iso, niin tällöin me olemme lähettäneet vain parodian Waldo´s Peoplen uskomattoman paskasta viisubiisistä..

Se lienee tosiaan selvä, että kun viisuissa sitten kierretään raateja ympäri Eurooppaa, niin sieltä ei pisteitä tipu..

Tuota itse esitystä on minun mielestäni räätälöitävä överimpään suuntaan. Noin alkuun "no rules" -julistusta some täyteen ja statementia vapautumisen ja rohkeuden puolesta.

Visuaalisesti on saatava joku räikeä ja nokkela oivallus esiin. Käärijällä Cha Cha Cha tanssijat loivat kiehtovan ristiriidan biisin yleiseen tunnelmaan. Mikä tuo olisi ikkunamiehen osalta, toivottavasti keksivät jotain päällekäyvää että laulajan epävireisyys ja itse pääjehun häröily ei karkaa myötähäpeään vaan itseironiseksi huumoriksi.

Onhan tässä mahdollisuuksia, mutta tekemistä on minusta todella paljon. Ja tämän miettimisen pitäisi alkaa jo eilen.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
PS. En oo nörtti enkä ysärilapsi enkä tunne mitään nostalgiaa tuosta biisistä. Tulin ainostaan hyvällä tuulelle tuota katsellessa.

Itselle ei auennut mikä tuossa oli hauskaa. Itse en syty karvaisista miehistä, tai huonosta kappaleesta. Enkä kyllä tuollaisesta epämääräisestä sekoilusta lavalla.

Käärijä oli loistava, vaikkei sekään kappale mulle iskenyt.
 
Itselle ei auennut mikä tuossa oli hauskaa. Itse en syty karvaisista miehistä, tai huonosta kappaleesta. Enkä kyllä tuollaisesta epämääräisestä sekoilusta lavalla.

En mä tiedä onko mikään vitsi hyvä jos se kirjoitetaan auki. Plus että onko sellaista vitsiä olemassakaan, mikä naurattaa kaikkia. Minua se kuitenkin nauratti ja äänestyksen perusteella muutamaa muutakin suomalaista.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tuota itse esitystä on minun mielestäni räätälöitävä överimpään suuntaan. Noin alkuun "no rules" -julistusta some täyteen ja statementia vapautumisen ja rohkeuden puolesta.
"No rules" -julistus toimii siihen saakka, kunnes muistetaan että kaveri joutui vaihtamaan koko artistinimensä ja esiintymisasunsa sääntöjen vuoksi.
 
Pitää varmaan laittaa raadit 70 % painotuksella ja yleisöäänet 30 %, niin superfanit ovat tyytyväisiä. Sitten Euroviisuissa itketään, että raadeilla on liikaa valtaa. Mikään ei ole hyvä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Itselle ei auennut mikä tuossa oli hauskaa. Itse en syty karvaisista miehistä, tai huonosta kappaleesta. Enkä kyllä tuollaisesta epämääräisestä sekoilusta lavalla.

Käärijä oli loistava, vaikkei sekään kappale mulle iskenyt.
Joo, minäkään en nyt tajua, mikä tässä esityksessä on niin hauskaa (olenko tosikko, kun tuollainen kalsareilla/shortseilla esiintyminen ei uppoa muhun?).
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Harmi, ettei sulle auennut, mutta monille aukesi, kun kerran voitti yleisöäänet reippaasti.

Kyllähän monille aukeaa Frendien ja Miesten puolikkaidenkin huumori, vaikka omaa huumoriani ne ei kutittele. Meitähän on moneen junaan.

Nyt vaan katsotaan ja ehkä toivotaan, että aukeaa muillekkin kuin suomalaisille.
 

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Luulin, että Euroviisut ovat suvaitsevaisuuden juhlaa, mutta silti Windows95mania haukutaan ja vähätellään mediassa ja somessa. Hienoa suvaitsevaisuutta kyllä.
Me ollaan hei Suomessa. Yleensä se voittaja saa kritiikkiä ja paskaa niskaan. Paitsi Käärijä. Oltiin sitä blind channelistakin kauhuissaan kun keskarista lauloivat ja näyttivät lavalla sentteriä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Vaatisi vaan sen, että joku Ruotsissa muistaisi mitä Globenissa vuonna -95 on tapahtunut.
Tai ylipäätään muualla Euroopassa + Israelissa ja Australiassa.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Pitää varmaan laittaa raadit 70 % painotuksella ja yleisöäänet 30 %, niin superfanit ovat tyytyväisiä. Sitten Euroviisuissa itketään, että raadeilla on liikaa valtaa. Mikään ei ole hyvä.
Ainakin omasta puolestani raadit voisi itse viisuista poistaa vaikka kokonaan, mutta ei ole tapahtumassa ja siellä ne joka tapauksessa ovat ja pysyvät.

En siis ymmärrä, miksi UMK:ssa pitää tieten tahtoen antaa valta Ylilaudalle, koska se nyt on selvä, että jatkossakin sinne tullaan lähettämään joku hulvaton kainalopierujen tekijä niin pitkään kuin nykyformaatilla mennään. Toki huumoriesityksillekin on sijansa, kuten vaikkapa viime vuoden Käärijälle tai Moldovan takavuosien tempauksille ja niin edelleen. Se vain vaatii sitä, että myös itse biisi on laadukas, kuin myös esitys. Eilisen osalta emme päässeet todistamaan kumpaakaan, vaikkakin eittämättä kainalopierujen ystäviä esitys hykerrytti.
 

Barney

Jäsen
Itselle ei auennut mikä tuossa oli hauskaa.
Valtaosalle suomalaisista kuitenkin aukesi. Toukokuussa nähdään aukeaako myös muille eurooppalaisille.

Mielestäni Sara Siipolan menestyspotentiaalia kuvaa parhaiten se, että jopa Ruotsin raadin mielestä Suomesta tuli tänä vuonna kaksi parempaa esitystä kuin tuo Loreen-kopio. Luulisi Ruotsin raadin olevan juuri sitä Siipolan keskeistä kohderyhmää.

Windows95man on ainut, jonka ympärille voidaan tehdä Euroviisuissa myös musiikin ulkopuolinen ilmiö, jolla voidaan vaikuttaa äänestystulokseen merkittävästi. Kolikon kääntöpuolella on se mahdollisuus, että vitsi ei toimi ja tulos tulee olemaan surkea. Suomalaiseen mielenmaisemaan kuuluu vahvasti se, että mieluummin lähdetään hakemaan tasapaksulla suorituksella pistesijaa kuin riskillä menestystä. Kun sillä tasapaksulla suorituksella ei erotuta mitenkään massasta, niin kukaan ei ainakaan naura meille.

Itse olen tyytyväinen siihen, että Suomessa uskalletaan rohkeasti lähteä mukaan tällaisella high risk - high reward -edustajalla. Mieluummin käydään ottamassa yhdeksän kertaa rumasti turpaan ja kerran voitetaan kuin käydään kymmenen kertaa vetämässä virkamiesmäinen pistesija.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
"No rules" -julistus toimii siihen saakka, kunnes muistetaan että kaveri joutui vaihtamaan koko artistinimensä ja esiintymisasunsa sääntöjen vuoksi.

Tällöin vain juurikin lisää löylyä koneeseen, eli edes säännöt eivät pysäytä ikkunamiehen menoa. Pelikirjasta kaivautukoon esiin "no rules" -julistus pienellä uhriutumislisällä.

Jotain isoa tuohon on minusta keksittävä ja aiemmassa viestissä tuosta hölisin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Mielestäni Sara Siipolan menestyspotentiaalia kuvaa parhaiten se, että jopa Ruotsin raadin mielestä Suomesta tuli tänä vuonna kaksi parempaa esitystä kuin tuo Loreen-kopio. Luulisi Ruotsin raadin olevan juuri sitä Siipolan keskeistä kohderyhmää.
No Ruotsin raati on äänestänyt yleensä aina oudosti ollessaan raatina UMK:ssa. 2020 antoivat 12 pistettä F3M-yhtyeen Bananas-biisille, 2023 puolestaan Benjaminin Hoida mut-biisille ja tänä vuonna Jesse Markinin Glow-biisille. Yrittävät tietoisesti sabotoida meidän edustajavalintaamme?
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen tyytyväinen siihen, että Suomessa uskalletaan rohkeasti lähteä mukaan tällaisella high risk - high reward -edustajalla. Mieluummin käydään ottamassa yhdeksän kertaa rumasti turpaan ja kerran voitetaan kuin käydään kymmenen kertaa vetämässä virkamiesmäinen pistesija.
Ihan hyvää pohdintaa viestissäsi, ja siitä olen samaa mieltä että musiikin ulkopuolinen ilmiö on mahdollista rakentaa. Itse pidän tuota mahdollisuutta aika pienenä koska en usko että tuo vitsi jaksaa Euroopassa naurattaa (varsinkin kun se Windows95 napataan pois), mutta kyllä se mahdollista on.

Mutta sitten tuo high risk - high reward. High risk löytyy, mutta high rewardia en kyllä pysty kuvittelemaan vaikka kuinka yritän. Siitä kyllä pitävät raadit huolen. Siinä vaiheessa kun (mahdollisessa) finaalissa aletaan yleisöpisteitä jakamaan, niin Suomi on siellä perällä 0-10 pisteessä. Ja 10 pistettä juryilta on jo tosi optimistinen arvio.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Mielestäni Sara Siipolan menestyspotentiaalia kuvaa parhaiten se, että jopa Ruotsin raadin mielestä Suomesta tuli tänä vuonna kaksi parempaa esitystä kuin tuo Loreen-kopio. Luulisi Ruotsin raadin olevan juuri sitä Siipolan keskeistä kohderyhmää.
Ruotsin raatihan antoi 12 pistettä Jesse Markinille, jonka esitys oli ruotsalaisempi kuin mihin Ruotsissa itse pystyisivät, joten ei kyllä sikäli yllättänyt yhtään. Sinällään laadukkaimmin tuotettu, hillitty biisi hyvällä laulajalla, joka kuitenkin unohtui hetkessä. Markinin biisille on aikansa ja paikkansa, mutta Euroviisut se paikka ei ole.

Vähän vastaava kuin Robin viime vuonna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös