Ylipäänsä raideleveys haittaa kilpailua, kun VR:n potentiaalisilla haastajilla kuten esim. Veolia ei ole Suomeen sopivaa kalustoa. Siksi jossain vaiheessa ehdotettiin kaluston siirtämistä omaan yhtiöönsä, josta niitä saisi vuokrata niin VR kuin muutkin.
Sentään nyt sallittiin käyttää ns idän liikenteen vaunuja Suomen sisäisissä puu- ja kemikaalikuljetuksissa tavaraliikenteessä kun kalustosta pulaa. Fenniarail alkoi ajamaan elokuun alusta UPM:lle raakapuuta Jämsänkoskelta ja Porista virolaisomistuksessa olevilla vaunuilla, jotka vuokrattu.
Baltiassahan on sovittu EU:hun liityttyessä että siellä saadaan käyttää EU:hun standardisoitujen vaunujen sijaan näitä Venäjän standardin mukaisia vaunuja. On silti Viroon esimerkiksi hankittu Flirt-junia, millä Suomessa ajetaan lähiliikennettä, voisko jossakin vaiheessa käytettyä henkilöliikenteen kalustoa saada Baltiasta. Toki siinäkin on se pieni nyanssi, että Suomessa raideleveys on 1524, kun Venäjällä ja Neuvostoliittoon kuuluneissa sitä pienennettiin 4mm:llä. Kalusto kulkee, mutta ei täysin optimaalisesti.
Vaikkei sitä tunnelia ole vähään aikaan tulossa niin suunnitellaanhan junalauttaa Viron ja Suomen välille. Se antaa erilaisia vaihtoehtoja mille raideleveydelle lautta tulee vai tuleeko molemmilla. Deltamarin suunnittelee Fennorailille junalautan - Navigator Magazine