Eturistiside napsahti poikki

  • 249 210
  • 612

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitenkähän esimerkiksi ortopedi pystyy päättelemään, että siirre on mennyt paskaksi.

Kai se siitä ortopedin tekemästä vetolaatikkokokeesta selviää. Muistaakseni sen niminen se oli, kuuklettele itte, jos haluat asiasta lisäinfoa. Siinä kuitenkin ollaan selällään jalat koukussa ja lekuri vetää polvea ulos tai jotain, nähdäkseen miten tiukka eturistiside on. Itsellä on toiseen polveen tehty uusi eturistiside ja ainakin ortopedi osasi jossain välissä tuon kokeen perusteella kertoa, että leikattu polvi on paremmassa hapessa kuin luomu, siis eturistisiteen puolesta.

*edit*

Piti oikein tarkistaa sen kokeen nimi ja tuohan se juuri oli.

Linkki googlen hakutuloksiin.
 
Viimeksi muokattu:

Mäkelä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Durrels Palace
Mutta ilmeisesti tosiaan siirteen rikkoutuminen ei tässä vaiheessa aiheuta käytännössä mitään kipua, joten eipä sitä kivun puolesta huomaa. Mitenkähän esimerkiksi ortopedi pystyy päättelemään, että siirre on mennyt paskaksi. Magneettikuviakaan kun nyt ei aivan huvikseen oteta. Ei tuo siirre kuitenkaan kai kovin helposti mene paskaksi ilman urheilemista, pahaa kaatumista jne. Tuo kokenut lekuri kun puhui kuitenkin vähän siihen malliin, kun asiasta kyselin heti leikkauksen jälkeen jotain että "kerran yksi oli onnistunut katkaisemaan ristisiteensä heti kolmannella viikolla kun oli liukastunut".

Yleensähän eturistisiteen rikkoutumisen pystyy tunnistamaan ihan vetolujuustestillä ilman mitään kuvauksia, eli osaavan ortopedin pitäisi pystyä toteamaan polven epästabiilius ihan sillä tavalla. Polvi antaa siis periksi ja tuntuu löysältä (en nyt muista missä suunnassa). Kun kävin ennakkotarkastuksessa ennen leikkausta, niin ei leikkaava lääkäri kovin monimutkaisia liikkeitä polven kohdalla tehnyt, kun totesi, että löysä on, kannatta leikata.

Siirrännäinenhän on kuitenkin paikalleen laitettaessa vielä elävää kudosta, mutta se lahoaa sitten asteittain n. 3 kk asti, mutta ainakin minut leikannut lääkäri sanoi tosiaan, että ei se siitä huolimatta ihan helpolla hajoa, vaan se vaatii ihan kunnon törmäilyn.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Kai se siitä ortopedin tekemästä vetolaatikkokokeesta selviää.
Joo tuo onkin mulle aikanaan tehty pariinkin otteeseen. Eipä tullut vaan mieleen, että tuo lienee tässäkin tapauksessa yksi parhaimmista keinoista selvittää ristarin kunto.

Liekkö myös se osoittuksena siitä, että ristari ei ole mennyt uudelleen poikki, koska mielestäni tämä polvi ei lonksu ym. vastaavaa kävellessä, mitä se teki silloin, kun ristiside oli poikki ennen leikkausta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Liekkö myös se osoittuksena siitä, että ristari ei ole mennyt uudelleen poikki, koska mielestäni tämä polvi ei lonksu ym. vastaavaa kävellessä, mitä se teki silloin, kun ristiside oli poikki ennen leikkausta.

Se on varmaan vamman laajuudesta kiinni, mutta jos ei tunnu pahalta, niin turha siitä on huolehtia. Mielenrauhan saamiseksikaan ei tarvitse kovin pitkää lekurireissua tehdä.

Se on jännä tuo vetolaatikkokoe. Mä elelin urheiluvammapolveni kanssa viisi-kuusikin vuotta siinä uskossa, mihin mut terveyskeskuksessa jätettiin. Että kylmää ja lepoa vaan, ei tässä sen kummempaa tarvita. 08 -vuonna jalka kuvattiin (ja leikattiinkin), kuvasta sitten selvisi että ristisiteestä oli jäljellä vain surkastuneet jäänteet. Ehdinkin siinä vuosien varrella miettiä, että kyllä lähtee jalka helposti alta jne., mutta koska aktiiviurani, jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua, loppui tuohon polvivammaan, niin ei sitä polvea tullut kunnolla testattua, joten vamman laadun itsediagnosointi oli mahdotonta.

Että kiitokset vaan sille Maskun tk:n lääkärinplantulle. Jos joskus tulee vastaan, niin saatanpa potkaista polveen.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Se on varmaan vamman laajuudesta kiinni, mutta jos ei tunnu pahalta, niin turha siitä on huolehtia. Mielenrauhan saamiseksikaan ei tarvitse kovin pitkää lekurireissua tehdä.
Kävin eilen fysiolla pikakäynnillä. Sattu olemaan onneksi pieni rako samantien. Testasi polven ja kaikki pitäisi olla kunnossa. Polvi tuntui jämäkältä. Tuumasi kyllä, että on sieltä saattanut leikkaushaavaa tai jotain hieman revetä, kun oli vähän tullut verta polveen.

Joku taisi mainitakkin vesijuoksusta. Se olisi vissiin tosi hyvä apukeino polven kuntouttamisessa. Ite en ole yhtään uimahalli ihmisiä, mutta kai tuonne on pakko jonkun kertaa mennä. Tuon saisi varmaan pian aloittaa, nyt kun on tuo neljä viikkoa mennyt leikkauksesta.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Pientä raporttia ja päivitystä tästä omasta 17.11.2010 leikatusta polvesta.

Tähän asti kaikki on mitä ilmeisemmin mennyt todella hyvin. Polvi oikenee nyt käytännössä lukkoon asti. Koukkuun menee myös aika hyvin, mitä nyt heittäisin, sanotaan 95%:sti. Kipua ja arkuutta ei esimerkiksi kävelyn jälkeen ole. Tietyissä venytysliikkeissä kyllä huomaa, että jotain sille on tehty ja sörkitty, mikä on toki varmasti aivan luonnollista.

Pikkuhiljaa joulun jälkeen kun oli saanut luvan, sai tuota kuntopyöräilyäkin aloiteltua. Tylsää hommaa ja täytyy myöntää etten ole kyllä kovin montaa kertaa edes yli 30min settejä pyörällä vetänyt. Tällä hetkellä oon saanut vihdoin kunnolla tuon saliharjoittelun pyörimään, kun sain fysiolta ohjelman tynkää. Käsittääkseni tässä vaiheessa pitää vielä hyvin hyvin kevyillä painoilla, eikä tuola nyt vielä hirveästi voimaakaan olisi tehdä isommilla.

Fysio sanoi, että käyt vaikka pari kertaa viikolla ja kerran vkl:na, eli ilmeisesti tuollainen kolmekin kertaa pitäisi olla määrällisesti ihan ok ja riittävä määrä. Vai? Sitten ainakin pari kertaa viikossa siihen kylkeen kunnon pyöräilyt. Nyt oon reilut parisen viikkoa saanut käytyä tuon kolme kertaa, alkukuukaudesta sen jälkeen kun sain luvan saleilla, kävin ehkä kerran kaksi kertaa viikossa.

Tähän mennessä liikkeet ovat olleet aika yksipuolisia, mutta toivottavasti oon tehnyt niitä tehokkaimpia ja "oikeita" liikkeitä. Oikeastaan joka kerta on ollut vakiona neljä perus liikettä laitteissa: 1. etureidet 2. takareidet 3. lähentäjät 4. loitontajat. Ehdotuksia tähän, mitä liikkeitä kannattaisi vielä ehdottomasti tehdä? Jalkaprässi on jäänyt, se olisi varmasti ainakin yksi.

Toistojen ja sarjojen määrät ovat hieman hakusessa. Nyt oon vääntänyt sellasta 15-20 toistoa ja yleensä neljän sarjoissa. Kommentteja tuohon?

Tällä hetkellä on vielä aika selvät erot vasemman ja oikean jalan lihaksissa. Saas nähdä kauanko tuohon menee, että saisi samalle tasolle. Ja noista leikatun jalan lihaksista kun pitäisi käytännössä saada jopa paremmat kuin terveen jalan, että polvi kestäisi paremmin.

Oon käsittänyt että esim. noita etu- ja takareisiä laitteessa tehdessä olisi hyvä tehdä yksi jalka kerralla, koska molemmilla jaloilla tehdessä terve jalka tekisi enemmän työtä? Lisäksi täten pystyy kirimään leikatulla jalalla eroa terveen jalan voimaan kiinni, kun terveellä jalalla ei tule tietyssä pisteessä samoilla painoilla tehdessä kuin leikatullakin jalalla enää voimaa lisää.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Ihan ok treeniltä tuo näyttää.

Itse tein juurikin tuollain pitkiä 15-20 toiston sarjoja 3-5 kappaletta. Etu- ja takareidet tuossa tärkeimmät ovat, ja tosiaan kannattaa tehdä juuri jalka kerrallaan, niin ei turhaan se ehjä jalka tee suurinta osaa työstä. Jossain vaiheessa voi toki tehdä molemmilla yhtäaikaa vähän isommalla painolla, niin voi testata sitä kuntoutettavaa vähän paremmin. Prässiä mielestäni vasta kun kuntoutettava jalkakin on jonkinlaisessa kunnossa, muuten tuo menee helposti ehjällä jalalla työntämiseksi.

Pyöräily oli tosiaan tympeää, tsemppiä treeniin.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Tähän mennessä liikkeet ovat olleet aika yksipuolisia, mutta toivottavasti oon tehnyt niitä tehokkaimpia ja "oikeita" liikkeitä. Oikeastaan joka kerta on ollut vakiona neljä perus liikettä laitteissa: 1. etureidet 2. takareidet 3. lähentäjät 4. loitontajat. Ehdotuksia tähän, mitä liikkeitä kannattaisi vielä ehdottomasti tehdä? Jalkaprässi on jäänyt, se olisi varmasti ainakin yksi.

Jos etureisien treenaaminen tarkoittaa ns. reisipenkkiä missä laitetaan pompula tuohon nilkan päälle ja ojennetaan polvi, niin en itse tekisi enkä neuvoisi tekemään. Koska liike on avoimessa kineettisessä ketjussa, kuormittuu siirre enemmän kuin suljetussa ketjussa eli esim. jalkaprässissä tai kyykyissä. Toisin sanoen vaarana on siirteen löystyminen tai jopa repeäminen liikaa heiluttaessa.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Jos etureisien treenaaminen tarkoittaa ns. reisipenkkiä missä laitetaan pompula tuohon nilkan päälle ja ojennetaan polvi, niin en itse tekisi enkä neuvoisi tekemään. Koska liike on avoimessa kineettisessä ketjussa, kuormittuu siirre enemmän kuin suljetussa ketjussa eli esim. jalkaprässissä tai kyykyissä. Toisin sanoen vaarana on siirteen löystyminen tai jopa repeäminen liikaa heiluttaessa.
Hyvä näkemys. Fysion antamissa liikkeissä tuo liike on mukana ja olen tehnyt tuota - vieläpä aika paljon. Aivan kuin olisin saanut sen kuvan, että olisi jotenkin turvallisempaa vielä tässä vaiheessa tehdä noin, kuin vaikkapa perus kyykyt tankojen kanssa, jossa kuitenkin tuntuisi tuo onnettomuusriski kasvavan. Hmm..tehdäkkö tuota liikettä nyt sitten jatkossa vai ei. Vai panostaa ehkä enemmän muihin liikkeisiin etureittä treenattaessa.

Jalkaprässistä vielä. Niin se olisi ilmeisesti tässä vaiheessa hyvä tehdä niin, että ei päästä polvea aivan koukkuun asti, vaan tekisi sellasita pientä "nytkytystä".

Polven koukistajat (päinmakuulla maaten koukistaen jalkoja vastusta vastaan). Tuota olen jonkun verran tehnyt ja on ilmeisesti hyvä liike tämän vamman kuntouttamiseen. Tosin tuo tuntuu todella haastavalta, sillä tuossa huomaa että voimaa ei jalassa ole, ja kun jalka ei koukistu aivan kunnolla, niin liike on haastava. En ole aivan varma kannattako tuota liikettä runtata vai ei, mutta kai se on suotavaa kunhan vain käyttää omaa maalaisjärkeä.

EDIT: Tuolla samalla laitteella, jolla tehdään polven koukistajat, voi tehdä nimenomaan myös tuon liikkeen, josta MadMike puhui. Siinä laitteessa on nämä "pompulat" (jos nyt oikein ymmärsin, että tarkoitit niitä tangon varressa olevia ovaalin muotoisia pehmusteita, joita vastaan jalat ovat).
Itse olen tehnyt nuo etureidet lähinnä siinä penkissä, jossa asetutaan istumaan laitteeseen niin, että polvet ovat koukussa ja niiden ylä- ja alapuolilla on tuet. Eli tuossa liike on "hallitumpi" ja "ei kineettinen", jos nyt oikein ymmärsin sen mitä hait takaa.

Noniin menipä osittain pilkun n*ussimiseksi ja en tiedä saiko noista selityksitä selvää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ristiside ollut poikki kohta kolme vuotta ja still going weak. Sählyä ja kaukista tulee pelailtua polvituen kanssa. Ehkäpä toi lenksu tarttis vielä joku päivä leikellä kondikseen, ei tässä enää niin junnuja olla.
 

Taatusti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks, Tottenham Hotspur
Minulla leikataan eturistiside ensi viikon tiistaina. Osaisiko joku tämän rumban läpikäyneenä sanoa, että kuinka todennäköistä on, että pystyisin pelaamaan golffia ensi kesänä? Kyseessä on oikea polvi.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Tuolla samalla laitteella, jolla tehdään polven koukistajat, voi tehdä nimenomaan myös tuon liikkeen, josta MadMike puhui. Itse olen tehnyt nuo etureidet lähinnä siinä penkissä, jossa asetutaan istumaan laitteeseen niin, että polvet ovat koukussa ja niiden ylä- ja alapuolilla on tuet. Eli tuossa liike on "hallitumpi" ja "ei kineettinen", jos nyt oikein ymmärsin sen mitä hait takaa.

Noniin menipä osittain pilkun n*ussimiseksi ja en tiedä saiko noista selityksitä selvää.

Ilmeisesti puhumme täysin samasta laitteesta, eikä sillä itseasiassa ole väliä. Koska jos raajan distaaliosa eli tässä tapauksessa jalkaterä liikkuu avaruudessa vartalon toimiessa tukipisteenä ei kulmilla ja tukipompuloilla ole merkitystä. Suljetussa ketjussa taas jalkaterä on tukipisteen (useinmiten lattia, jalkaprässin lauta jne.) päällä ja vartalo liikkuu tämän tukipisteen varassa.

Taatusti pääsee pelaamaan varmaan golfia loppukesästä, jos polvi kuntoutuu hyvin ja hallinta pitää. Golf on lajina sellainen, että sillä kyllä tuhoaa etujalan polven tehokkaasti, jos on hallinta/tekniikkavirheitä.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitääpä sitten itsekin ilmoittautua tähän ketjuun, ikävä kyllä...oikean jalan eturistiside napsahti poikki 3 viikkoa sitten sählytreeneissä, samalla polvilumpio siirtyi pois paikoiltaan (saatiin tosin takaisin paikoilleen lääkärissä samana iltana), lisäksi tuli joku pieni murtuma yms. Kierukat säilyivät onneksi ehjinä. Tänään kävin jälleen ortopedillä ja hän sanoi että leikkaus voidaan suorittaa kun jalka taipuu taas kunnolla suoraksi. Sain lähetteen fysioterapiaan ja leikkaus on näillä näkymin noin kuukauden kuluttua. Vituttaa kyllä niin paljon kuin vain voi, mutta minkäs näille tekee.

Tuli hieman selailtua tätä ketjua läpi, mutta olisi vielä mukava kuulla lisää vastaavan kokemuksen läpikäyneiltä henkilöiltä, että miten kuntoutus sujui, miten hyvään kuntoon polvi on tullut jne. Itse olen urheillut koko elämäni ja sekä ortopedi että fysioterapeutti ovat vakuutelleet minua siitä, että polvi tulee kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä samaan kuntoon kuin ennen loukkaantumistakin. Käsittääkseni polven oma aktiivinen kuntouttaminen on avainasemassa ja ilmeisen "tylsät" liikeharjoitukset on syytä tehdä säännöllisesti jotta jalka paranee hyvään tahtiin. Korvien välin kannalta on ainakin itselleni tärkeää, että ilmeisesti esimerkiksi kuntosalilla voi tehdä tiettyjä yläkropan liikkeitä oikeastaan heti kun pystyy kunnolla kävelemään. Vesijuoksu olisi kait myös hyvä aloittaa heti kun tikit on poistettu.

Mites muuten Tampereella polvensa leikkauttaneet henkilöt suosittelisivat hyviä lekureita operaation suorittajaksi? Itse olen nyt asioinut Terveystalolla asian tiimoilta ja ilmeisesti siellä on ainakin muutama henkilö, jotka noita leikkauksia enemmänkin tekevät..
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Käsittääkseni polven oma aktiivinen kuntouttaminen on avainasemassa ja ilmeisen "tylsät" liikeharjoitukset on syytä tehdä säännöllisesti jotta jalka paranee hyvään tahtiin. Korvien välin kannalta on ainakin itselleni tärkeää, että ilmeisesti esimerkiksi kuntosalilla voi tehdä tiettyjä yläkropan liikkeitä oikeastaan heti kun pystyy kunnolla kävelemään.

Itselläni tapahtui tämä ihanuus alkukesästä ja leikkaus suoritettiin lääkärin ja itseni yhteisestä halusta vasta pari päivää sitten. Sairaslomaa lyötiin kuukausi käteen ja arvioiden mukaan toipumisen onnistuessa salibandykentille voisin palata n. 4kk kuluttua. Mitä taas tulee tuohon toipumiseen ja kuntouttamiseen niin itse olen ainakin huomannut että näinä päivinä en ole voinut edes vielä kuvitella tekeväni mitään vaikka fysioterapeutti sanoi että sen pitäisi olla mahdollista. Kivut on ollut aamusta iltaan vaan liian suuria ihan vaan perus olemisessa ja liikkumisessakin että tuntuu pahalta miettiäkin jotain fyysistä rasitusta. Sen verran olen turvotukselta kuitenkin huomannut että jalan liikerata tuntuu normaalilta eli pystyn elättelemään toiveita paremmasta.

Johdolle vaan tsemppiä leikkauksen odotteluun, sillä kokemuksesta voin sanoa senkin olevan jo kyllin raskasta aikaa. Tuntuu kliseiseltä sanoa samaa mitä kaikki muutkin sanovat kuntouttamisen yhteydessä, mutta kannattaa kuunnella omaa kehoa ja olla turhaa rasittamatta paikkoja sillä niistä syntyy yleensä jalalle vaan enemmän kipuja ja ongelmia.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselläni tapahtui tämä ihanuus alkukesästä ja leikkaus suoritettiin lääkärin ja itseni yhteisestä halusta vasta pari päivää sitten. Sairaslomaa lyötiin kuukausi käteen ja arvioiden mukaan toipumisen onnistuessa salibandykentille voisin palata n. 4kk kuluttua. Mitä taas tulee tuohon toipumiseen ja kuntouttamiseen niin itse olen ainakin huomannut että näinä päivinä en ole voinut edes vielä kuvitella tekeväni mitään vaikka fysioterapeutti sanoi että sen pitäisi olla mahdollista. Kivut on ollut aamusta iltaan vaan liian suuria ihan vaan perus olemisessa ja liikkumisessakin että tuntuu pahalta miettiäkin jotain fyysistä rasitusta. Sen verran olen turvotukselta kuitenkin huomannut että jalan liikerata tuntuu normaalilta eli pystyn elättelemään toiveita paremmasta.

Johdolle vaan tsemppiä leikkauksen odotteluun, sillä kokemuksesta voin sanoa senkin olevan jo kyllin raskasta aikaa. Tuntuu kliseiseltä sanoa samaa mitä kaikki muutkin sanovat kuntouttamisen yhteydessä, mutta kannattaa kuunnella omaa kehoa ja olla turhaa rasittamatta paikkoja sillä niistä syntyy yleensä jalalle vaan enemmän kipuja ja ongelmia.

Jees, tsemppiä vaan sullekin kuntoutumiseen ja toivotaan että kaikki menee mahdollisimman hyvin! Täytyy toki kuunnella omaa kroppaa ja mennä sen mukaan että paraneminen onnistuu mahdollisimman hyvin. Riittävästi lepoa ja toisaalta samalla myös rasitusta sitä mukaa kuin jalka kestää. Vastaavan kokemuksen läpikäyneiltä kavereilta on onneksi tullut luottavaisia kommentteja paranemisesta ja sitä kautta on omakin mieli edes hieman noussut tuosta hetken aikaa olleesta totaalimasennuksesta.

Menikö muuten sulla kanssa salibandyssä vai missä tuo polvi?
 

ditrim

Jäsen
Suurelle osalle ACL-leikkauskuntoutujia käy niin, että vannotaan, että tehdään ne kaikki tylsät harkat ja laitetaan polvi kuntoon. Sitten alkuinnostuksen jälkeen ruvetaan olemaan tyytyväisiä ja laiskoja. Sitten siitä polvesta ei tulekaan enää "kuin uutta".

Ihan perseestä ne kuntoutusliikkeiden toistamiset ovat, mutta kannattaa pakottaa itsensä tekemään niitä mahdollisimman huolella.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Suurelle osalle ACL-leikkauskuntoutujia käy niin, että vannotaan, että tehdään ne kaikki tylsät harkat ja laitetaan polvi kuntoon. Sitten alkuinnostuksen jälkeen ruvetaan olemaan tyytyväisiä ja laiskoja. Sitten siitä polvesta ei tulekaan enää "kuin uutta".

Ihan perseestä ne kuntoutusliikkeiden toistamiset ovat, mutta kannattaa pakottaa itsensä tekemään niitä mahdollisimman huolella.

Mulle kävi niin että treenasin ilmeisesti liikaa ja polvi jäi löysäksi. Nyt 2. leikkauksen jälkeen noudatin ohjeita tarkemmin ja polvi toimii. Tosin eka kerralla tehtiin patella siirteestä joka kait ei ole paras vaihtoehto.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Menikö muuten sulla kanssa salibandyssä vai missä tuo polvi?

Juu, salibandyssahan se. Onneksi tosin kauden jälkeisillä kaveriporukkavuoroilla nopeassa rytmin vaihto harhautuksessa minkä olen sen puolisen miljoonaa kertaa tehnyt aikaisemmin. Sillä kertaa jalka ei sitä vaan kestänyt.
 
Suurelle osalle ACL-leikkauskuntoutujia käy niin, että vannotaan, että tehdään ne kaikki tylsät harkat ja laitetaan polvi kuntoon. Sitten alkuinnostuksen jälkeen ruvetaan olemaan tyytyväisiä ja laiskoja. Sitten siitä polvesta ei tulekaan enää "kuin uutta".

Varmaan aika yksilöllistä. Itsellä kävi siten, että treenasin kyllä ja tein paljon toistoja, mutta en aivan ehkä niin paljon kuin ohjeissa sanottiin. Kuitenkin leikkauksen jälkeen voi polvesta sanoa, että siitä tuli parempi kuin alkuperäisversiosta eli tarkoitan siitä tulleen parempi kuin uudesta.

Itsellä oli tosin aika hyvä lihaskunto jaloissa ennen vammaa, ehkä se auttoi tässä. Näin arveli kirurgi iloisena jälkitarkastuksessa, kun huomasi leikkauksensa lopputuloksen olevan erinomainen.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oma eturistisiteeni operoitiin eilen Markku Härkösen toimesta Tampereen Koskisairaalassa. Viime yö oli kipujen kanssa yhtä tuskaa eikä nukkumisesta tullut mitään, mutta tänään särkyjä ei ole ollut oikeastaan lainkaan. Fysioterapeutin ohjeistamia liikkeitä olen tehnyt useaan otteeseen ja kotona pystyisi kyllä liikkumaan ilman keppejäkin, mutta toki olen niitä pitänyt koko ajan mukanani varmuuden vuoksi. Äsken otin siteet pois polvestani ja aika massiivisen näköinenhän tuo jalka on, mutta eiköhän turvotus siitä ajallaan laske. Ensimmäinen fysioterapiakerta on jo ensi viikon maanantaina, jolloin saan lisää liikkeitä tehtäväksi. Nyt vaan aktiivista kuntoutusta päivittäin, niin kyllä tästä vielä kuukausien mittaan hyvä tulee.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun täällä lukee näitä tarinoita ja miettii että tuo omakin salibandyura jatkui taas tällä kaudella ja nyt siis tulossa hieman enemmän pelailua kuin parina vuotena aikaisemmin niin minkähänlaisia vakuutuksia porukalla on? Nimenomaan salibandyssa? Kun ei tässä nyt ihan poikasiakaan enää olla niin onhan tuollainen tapaturma hyvinkin mahdollinen. Varsinkin kun on kokoa ja riskialtis pelityyli.

Ei kiinnostaisi odotella mahdollista hoitoa/kuvaa/leikkausta vuositolkulla.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Kun täällä lukee näitä tarinoita ja miettii että tuo omakin salibandyura jatkui taas tällä kaudella ja nyt siis tulossa hieman enemmän pelailua kuin parina vuotena aikaisemmin niin minkähänlaisia vakuutuksia porukalla on? Nimenomaan salibandyssa? Kun ei tässä nyt ihan poikasiakaan enää olla niin onhan tuollainen tapaturma hyvinkin mahdollinen. Varsinkin kun on kokoa ja riskialtis pelityyli.

Ei kiinnostaisi odotella mahdollista hoitoa/kuvaa/leikkausta vuositolkulla.

Mikäli pelaat liiton alaisissa sarjoissa, niin lisenssivakuutukset tulee Pohjolan kautta. Toki omakin vakuutus voi olla (tälllöin maksat vain liiton osuuden), mutta nykyisin on aika hankala saada vakuutusta, joka kattaisi kilpaurheilun. Melko hintaviahan nuo paremmat Pohjolan vakuutukset ovat, mutta 70 euron lisäpanostuksella saat hoitokattoon 7500 euroa lisää. Tonnin hoitokatto on polvivammojen kohdalla ihan yhtä tyhjän kanssa.

Mikäli pelailusi on puulakia tai muuta harrastesählyä, niin silloin varmaan riittää ihan perus vapaa-ajan vakuutuskin.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun täällä lukee näitä tarinoita ja miettii että tuo omakin salibandyura jatkui taas tällä kaudella ja nyt siis tulossa hieman enemmän pelailua kuin parina vuotena aikaisemmin niin minkähänlaisia vakuutuksia porukalla on? Nimenomaan salibandyssa? Kun ei tässä nyt ihan poikasiakaan enää olla niin onhan tuollainen tapaturma hyvinkin mahdollinen. Varsinkin kun on kokoa ja riskialtis pelityyli.

Ei kiinnostaisi odotella mahdollista hoitoa/kuvaa/leikkausta vuositolkulla.

joo tosiaan, jos pelaat oikeita sarjoja, niin vakuutus kannattaa ottaa. Itsellä fenniassa ja kattaa hoitokuluja 8500. Tapaturmavakuutuksen lisänä kilpaurheilulaajennus maksaa vuodessa noin 150, siis yhteensä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen ottanut omalle pojalle If:in vakuutuksen, joka kattaa myös kilpaurheilun. Korvauksen maksimisumma/tapaturma 30765€/tapaturma.

Voimassa ympäri maailmaa niin harjoituksissa kuin kilpailuissakin.

Ai miksi noin iso korvaussumma, no kun poika on nyt USA:ssa pelaamassa yliopistosarjassa jenkifutista. Ja vakutus maksaa 255€/vuosi. En pidä edes kalliina, koska jenkkifutiksessa on myös Pohjolan kautta lisenssivakuutus. Ja hinta oli tälle kaudelle 947 €, josta vakuutuksen osuus 852€.

Siinä maks hoitokorvaus on 8500€. Pojalla on ollut tuo vakuutus If:in kautta jo kolme-neljä vuotta. Ne pari kertaa kun on tarvittu, korvaus on tullut alta viikossa.
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Onkos täällä kellään kokemusta jalkapalloilusta ilman eturistisidettä?

Sain muutama päivä sitten kuulla, että oma eturistisiteeni on napsahtanut poikki joskus vapun tienoilla. Silloin oletin, että kyseessä oli normaali kuukausittainen polvilumpion sijoiltaanmeno, mutta magneetti ei valehtele. Kentällä olen kirmannut ilman kipuja tai muitakaan ongelmia.
Toki joudun polveani varomaan pelatessa, mutta se johtuu synnynäisistä löysistä lumpioistani.

Polvi on operoitu muutama vuosi sitten patellan kiristysleikkauksessa, mutta nähtävästi messimäiset suunnanmuutokseni viheriöllä ovat liikaa koivelleni. Nyt sitten lekuri heitti pallon minulle ja ohjeisti miettimään haluanko leikkaukseen vai en.

Kuinka hyvään kuntoon polven voi tuolla leikkauksella saada? Ei hotsittaisi yhtään joutua taas puukon alle, mutta jos lopputulos se, etten joudu enää varomaan ja jättämään tilanteita pelaamatta, on kuntoutus ja muu paska sen arvoista.

Ja kyllä, kysyin lääkäriltäni saman kysymyksen, mutta kyseisessä herrassa on sen verran poliitikkoa etten järkevää vastausta saanut irti puristettua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös