DNA-Kuluttajan kaveri!

  • 8 019
  • 58

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Rocco
DNA:han pystyy pitämään liittymien sisäisessä liikenteessä todella halpoja hintoja koska DNA:n liittymiä ei todellakaan ole paljoakaan. Niihin siis kertyy soittoja vähemmän kuin muihin liittymiin. Esim Sonera jolla on about 65% Suomen markkinoista ei voi vastaavia sisäpiirin hintoja pitää koska liittymiä on niin paljon.
Tässä kyllä nyt joku ontuu, ainakin minusta. Miten vähäiset puhelut verkossa tekisivät puhelun hinnan halvemmaksi? Eikö suurten määrien nimenomaan pitäisi tuoda sitä volyymiä bisnekseen? Myykö DNA sinusta siis minuutteja alle omakustannushinnan toiseen DNA-liittymään soitettaessa? Jos nimittäin et väitä niin, niin silloin Sonera myy minusta niitä minuutteja roimaan ylihintaan. Sonera voi niin tehdä, koska ihmiset ovat sille "junanvessalle" niin uskollisia, että ovat valmiita maksamaan, mitä vain kehdataan pyytää.

Edelleen, jos DNA pienten volyymien vuoksi voi pitää minihintoja toisiin DNA-liittymiin soitettaessa, niin miksi se pyytää selvästi Soneraa pienempää hintaa myöskin lankanumeroihin soitettaessa?

Se mikä Soneralta ns. määräävässä markkina-asemassa olevana on kielletty, on tietysti tappiolla myyminen ja markkinoiden kahmiminen sitä kautta. Kustannusten taso+ pieni voittomarginaali ei kuitenkaan ole Soneraltakaan kielletty hinnoitteluperuste. Soneraa kahlitsee omiin nykyisiin hintoihinsa vain tarve tehdä osakkeenomistajille mahdollisimman isoa voittoa, ei mikään muu. Ei Soneraa ole mikään mahti maailmassa kieltänyt laskemasta hintoja, varsinkaan sen jälkeen kun nämä pienemmät operaattorit ovat sen jo tehneet. Vaan Sonera laskee hintojaan vasta sitten, kun asiakkaat laskevat Soneran markkinaosuutta.

Hinnoittelusta muuten vielä sellainen hauska seikka, että Radiolinjan mainostettua suuren malliin ulkomaanyhteistyötään Vodafonen kanssa, vertailin niitä Radiolinjan joka maassa edulliseksi mainostamia hintoja. Taisi käytännössä jokaisessa maassa DNA:n hinnat pätkiä Vodafone-yhteistyön helmet, ja useimmiten ihan selvästi. Mutta Vodafone-yhteistyössähän maksetaankin ennen kaikkea mielikuvista. Sitä paitsi ManU Beckhameineen tarvitsee lisää sponssirahaa...

Jos palaamme vielä alkuperäiseen aiheeseen eli DNA:n laskutukseen, niin silläkin saralla saatiin taas tänään uusia helmiä. Tuli nimittäin lasku, jossa paitsi veloitettiin viimeisen kuukauden puhelut ja tekstiviestit, niin veloitettiin myöskin 4.7. (!!!!) jälkeen käytetyt omaDNA-palvelut. No pitäähän palveluista maksaa, mutta onko aiemmissa laskuissa heinäkuusta lähtien todettu, että ko. palvelut muuten laskutetaan sitten vasta marraskuussa. Epäilen. Itseäni asia ei sinänsä koskenut, kun en ole logoja ja soittoääniä tilannut, mutta joille kuille on ehkä tullut epämiellyttävä yllätys. Kai sitä asiakas sentään sen verran voi odottaa, että firma laskuttaa kaikki saatavansa tietyltä ajalta samalla laskulla. Ajattelevatkohan ne siellä DNA:lla todellakaan julkisuuskuvaansa?
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Tässä kyllä nyt joku ontuu, ainakin minusta. Miten vähäiset puhelut verkossa tekisivät puhelun hinnan halvemmaksi? Eikö suurten määrien nimenomaan pitäisi tuoda sitä volyymiä bisnekseen? Väitätkö siis, että DNA myy minuutteja alle omakustannushinnan toiseen DNA-liittymään soitettaessa? Jos nimittäin et väitä niin, niin silloin minä väitän vastineeksi, että Sonera myy niitä minuutteja roimaan ylihintaan. Sonera voi niin tehdä, koska ihmiset ovat junanvessalle niin uskollisia, että ovat valmiita maksamaan mitä vain kehdataan pyytää"

Uskoisin että yksi vaikuttava tekijä on runkoverkon mitoitus, jos liikennemäärät ovat pieniä niin verkko rasittuu vähemmän, tarvitaan vähemmän kapasiteettia kuljettamaan tavaraa jne.

Soneralla taasen on entisen Telen , ehkä riippakivenäkin toisaalta etuna, rakentama koko maan kattava verkko joka syö kuitenkin jonkunverran resursseja jne.

Omalla kohdallani operaattori on aikalailla merkityksetön, puhelumäärät ovat niin pieniä ettei olennaisia säästöjä syntyisi vaikka Sonerasta vaihtaisinkin johonkin.

Ja toisaalta ainoastaan Sonera kuuluu Lapin erämaissa ja Avomerellä, kyllä sitä sitten vituttaisi jos katkaisisi jalkansa Lapissa ja ei voisi soittaa apua...mutta kyllähän ne säästetyt sentit puhelulaskussa lämmittäisivät mieltä.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Jip Pii
Tässä kyllä nyt joku ontuu, ainakin minusta. Miten vähäiset puhelut verkossa tekisivät puhelun hinnan halvemmaksi? Eikö suurten määrien nimenomaan pitäisi tuoda sitä volyymiä bisnekseen? Väitätkö siis, että DNA myy minuutteja alle omakustannushinnan toiseen DNA-liittymään soitettaessa? Jos nimittäin et väitä niin, niin silloin minä väitän vastineeksi, että Sonera myy niitä minuutteja roimaan ylihintaan. Sonera voi niin tehdä, koska ihmiset ovat junanvessalle niin uskollisia, että ovat valmiita maksamaan mitä vain kehdataan pyytää.


Niin, sitä tarkoitan että DNA pystyy tarjoamaan oman verkon sisäiset puhelut paljon halvemmalla koska DNA:n markkinaosuus on niin pieni. Ne rahat jotka ns. jäävät tulematta verkon sisäisten puheluiden osasta saadaan kompensoitua sillä että ihmiset kuitenkin soittelevat muuallekin kuin DNA:n liittymiin. Jos vaikkapa noin 10% puheluista on verkon sisäisiä niin niitä voidaan myydä halvalla koska loput 90% tuovat paljon rahaa.

Sonera taas ei voi niin halpoja verkon sisäisiä hintoja tarjota koska Soneralla on niin paljon liittymiä. Tällöinhän Soneralla on näitä kompensoivia "kalliimpia" puheluita paljon vähemmän. Soneralla on n. 65% liittymistä joten loput 35% olisivat näitä kalliimpia.

Jos tilanne olisi toisinpäin ja DNA:lla olisi 65% maan liittymistä niin voisiko se myydä verkon sisäisiä puheluita yhtä halvalla kuin nyt? Ei takuulla. Konkurssiin menisivät ja heti.

Matematiikkaa tähän väliin.

Jos sinulla on 100 kaveria ja 90%:lle annat Euron ja 10%:lle eli 10:lle hengelle annat 10 senttiä. Sinulta menee yhteensä 90€ + 1€ eli 91€.

Jos sinulla on 100 kaveria ja 35%:lle annat Euron ja loput 65% saavat 75 senttiä, sinulta menee 35€ + 45,5€ eli vain 80,5€.

Tämä on nyt vain laskelma mutta toivottavasti tajuat mitä ajan takaa. Alempi laskelma voi tulla halvemmaksi koska pientä säästöä tulee niin suuresta osasta, ei isoa säästöä pienestä osasta. Tässä se niksi.
 
Viimeksi muokattu:

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Rocco
Niin, sitä tarkoitan että DNA pystyy tarjoamaan oman verkon sisäiset puhelut paljon halvemmalla koska DNA:n markkinaosuus on niin pieni. Ne rahat jotka ns. jäävät tulematta verkon sisäisten puheluiden osasta saadaan kompensoitua sillä että ihmiset kuitenkin soittelevat muuallekin kuin DNA:n liittymiin. Jos vaikkapa noin 10% puheluista on verkon sisäisiä niin niitä voidaan myydä halvalla koska loput 90% tuovat paljon rahaa.
En vieläkään oikein nielaise tätä teoriaa.

Olemme kai yhtä mieltä siitä, että DNA:kin haluaa tuottaa voittoa, eikä hyvää hyvyyttään jakele ilmaisia minuutteja? Ei DNA myy verkkonsa sisäisiä puheluita tappiolla, myypähän vaan selvästi Soneraa halvemmalla hankkiakseen uutta markkinaosuutta. Pitää myös muistaa, että DNA ei saa esittämälläsi tavalla voittoa niistä "kalliimmista puheluista", jotka suuntautuvat Radiolinjan tai Soneran verkkoon.

Minun käsittääkseni DNA saa nistä puheluista juuri tasan yhtä monta senttiä itselleen kuin se saa verkkonsa sisäisistä puheluista. Ylimenevä osa menee ns. terminointimaksuina sille toiselle operaattorille, jonka verkkoon DNA:n verkosta soitetaan. Ylipäätään ei olisi DNA:n edun mukaista kerätä toisen operaattorin verkkoon menevistä puheluista suuria lisämaksuja voittojen kasvattamiseksi, sillä tosiasiahan on, että suurimmalla osalla suomalaisista on vielä Soneran tai RL:n liittymä, ja täämän vuoksi DNA:n olisi vaikea kasvattaa markkinaosuuttaan, jos ihmiset mieltäisivät puhelut muihin verkkoihin liian kalliiksi rahastussammoiksi.

Minä olen tähän asti ollut siinä käsityksessä, että juuri nämä operaattoriverkon sisäiset puhelut ovat se varmin rahasampo operaattorille. Siksi DNA:kin pitää sisäiset hintansa alhaalla ja houkuttelee kokonaisia perheitä ja kaveriporukoita vaihtamaan liittymää samanaikaisesti. Kertyvän hynän ja mammonan operaattori saa pitää kokonaan itsellään, sillä operaattorin ei tarvitse niistä puheluista maksaa sitä terminointimaksua sille operaattorille, jonka verkkoon soitetaan. Juuri terminointimaksut tekevät toiseen verkkoon soitetuista puheluista kalliimpia, ja nimenomaan niillä isommat perinteiset operaattorit aikansa koittivat estää uusia yhtiöitä pääsemästä kakkua jakamaan.

Sonera todellakin menettäisi kuvaamallasi tavalla rahaa, jos se laskisi verkkonsa sisäisten puheluiden hinnan DNA:n tasolle. Sehän on selvä. Silloin eivät osakkeenomistajat olisi tyytyväisiä. Mikään laki tai virasto ei kuitenkaan sitä Soneralta kiellä, ja siinä mielessä Soneran hinnoittelua on asiakkaan lähtökohdista turhaa hyväksyä.

En millään usko, että kertaalleen rakennettu verkko kuluisi jotenkin dramaattisesti enempää kuin se samanlaiseksi rakennettu vähemmän käytetty verkko. Sitä paitsi voihan enemmän käytetyn verkon isommilla volyymeilla myös maksaa enemmän kapasiteetin ylläpidosta ja korjauksista. Ei kai Soneran verkon korjaaminen kalliimpaa voi olla kuin DNA:lla. Sanoisin siis edelleen, että ero puheluiden hintoihin em. yritysten välillä ei löydy verkkokapasiteetista. Se löytyy toisaalta Soneran suuresta asiakasuskollisuudesta ja markkinaosuudesta, mikä ei vielä pakota Soneraa muuttamaan hinnoiteluaan, ja myöskin Soneran osakkeenomistajien tarpeesta sekä toisaalta DNA:n tarpeesta saada itselleen lisää markkinaosuutta. Niin simppeliä se on. Jos ero löytyisi verkon rakennus- ja ylläpitokuluista, niin silloinhan verkkoaan vasta rakentavan ja kovasti laajentavan DNA:n hintojen pitäisi olla selvästi Soneran hintoja korkeammat. Ja niitä eivät ole, ei edes Soneran verkkoon soitettaessa.[/B][/QUOTE]

Viestin lähetti Rocco
Sonera taas ei voi niin halpoja verkon sisäisiä hintoja tarjota koska Soneralla on niin paljon liittymiä. Tällöinhän Soneralla on näitä kompensoivia "kalliimpia" puheluita paljon vähemmän. Soneralla on n. 65% liittymistä joten loput 35% olisivat näitä kalliimpia.
Miten niin ei voi? Totta kai DNA:kin haluaa voittoa tuottaa, joten ei kai se nyt "ilmaiseksi" anna soittaa. Paremminkin Sonera ei halua luopua rahasammosta, kun asiakkaat eivät siihen vielä pakota. Ja mihin tästä laskelmasta unohtuvat nyt ne lankapuhelut, jotka ovat selvästi DNA:lla Soneraa halvempia? "Kalliimpien" puheluiden kompensoivasta vaikutuksesta jo kirjoitinkin. Sellaisia ei ole olemassakaan.

Viestin lähetti Rocco
Jos tilanne olisi toisinpäin ja DNA:lla olisi 65% maan liittymistä niin voisiko se myydä verkon sisäisiä puheluita yhtä halvalla kuin nyt? Ei takuulla. Konkurssiin menisivät ja heti.
Kyllä se varmastikin voisi, jos se tinkisi vähän omista katteistaan. Konkurssin vaaraa sillä tuskin olisi. Sonera osakkeenomistajineen on vaan vanhana monopoliyrityksenä ja vielä nykyisenäkin markkinavaltiaana tottunut liian hyvään, ja muutos ajattelussa vie aikansa. Ehkä Soneralla on myöskin jonkinlaista halua olla se mobiiliverkkojen mersu, mistä mielikuvasta ihmisten kuvitellaan olevan valmiita maksamaan pikkaisen lisää, ihan vaan Perämeren reissun tai Tenojone kalakeikan vuoksi. Ja onhan se kiva kuvitella Bulevardillakin, että "tää Sonera varmaan kuuluu jotenkin puhtaammin kun ne toiset".
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti assat__85
Te ihmiset, joilla on jo DNA, voisitteko kertoa mulle tyhmälle pienelle ihmiselle, että kun mä (enne jouluu) vaihdan DNA:han, ni saako esim. netistä lähetettyä ILMASEKS (!!!) tekstarit tutuille numeron vaihtumisesta? Ankeeta se ois omaa laskuu lähettää likemmäs kakssataa viestii. Kukaan DNA-virkailia ei oo mulle osannu vastata tähä, joten kysyn sitä teiltä. Kiitos.

Vaikka minulla ei DNA:n liittymää olekaan, voinen silti vastata. Minä olen saanut ystäviltäni, jotka ovat vaihtaneet DNA:han seuraavanlaisia tekstiviestejä: "Hei! Vaihdoin DNA:han ja uusi numeroni on 044 xxx xxxx. Terveisin *piip* *piip*" Ei nyt ihan juuri noilla sanoilla mutta melkein.

Nykyään kaikilla operaattoreilla (Sonerasta ja Jippiistä en kyllä menisi takuuseen) on tuollainen tekstiviestipalvelu, jolla uusi asiakas saa ilmaiseksi ilmoittaa kaikkiin SIM-korttinsa muistissa oleviin numeroihin, että hänellä on nyt DNA:n/Telian/RAdiolinjan/tms. liittymä.
 

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti FourForty
Oikeaa vastausta en tiedä, mutta jos ei tiedä kukaan DNA:n työntekijäkään, ei siellä päässä todellakaan mene lujaa. Kyllähän tuo nyt on yksi tärkeimpiä juttuja saada tietää, kun vaihtaa liittymää.
.

- Onhan siellä se käytössä, OmaDna-sivuilla voi lähettää kymmenene viestiä kerralla, yhteensä ainakin sata.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
DNA:n GPRS-liittymä?

Onkos kenelläkään JA:laisella kokemuksia DNA:n GPRS-liittymästä, jossa on 20 EUR kiinteä kuukausimaksu tmv? Pelittääkö kunnolla, kannattaako hankkia?
 

Tuamas

Jäsen
Re: DNA:n GPRS-liittymä?

Viestin lähetti Pressiboxi
Onkos kenelläkään JA:laisella kokemuksia DNA:n GPRS-liittymästä, jossa on 20 EUR kiinteä kuukausimaksu tmv? Pelittääkö kunnolla, kannattaako hankkia?

- Pelittää ihan hyvin, ei aivan Soneran tasoa, mutta kiinteällä hinnalla ei kannata olla liian kranttu. Tuo on niin selkeästi halvin, että kannattaa hankkia. Rätinälinjalla on ollut tuon kanssa jonkin verran ongelmia & hitautta, kuin myös Dna:lla ruuhka-aikoihin.
Jos Gprs-yhteyttä tarvitset ja itse maksat laskut, niin välittömästi hakemaan tuo. Kun Teliakin lopettaa kiinteän hinnoittelunsa vuodenvaihteen jälkeen.
 

Durable

Jäsen
Vaihdoin itse talvella Sonerasta Denaan. Ei oo ollu mitään valittamista. Laskutkin on pienentyny.

Kun Dna:n kautta saa usen joukkueen maalitietokanavan ilmaiseksi, niin ottelupäivinä puhelimeni piippaa aika usein. Jos joutuisin maksamaan niistä jotain, niin en tilaisi niitä. Nyt vain mielenkiinnosta. Saa tilanteista hyvin tietoa.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Emäntäni on saanut myöskin DNA-liittymään vaihtaneelta kaveriltaan viestejä näin:
"numeroni on vaihtunut blaablaablaa. " (Nimi tosin on joka kerralla ollut väärin kirjoitettuna)
pari päivää myöhemmin:
"numeroni ei olekaan se blaablaa vaan se onkin blaablaablaa"
taas pari päivää:
"Numeroni ei olekaan se vaan, blaablaablaa (palataan taas ensimmäiseen numeroon)"


Nämä kaikki tulivat jostain DNA:n systeemiistä. Arvatkaapa oliko uusi DNA-liittym'n omistaja tyytyväinen?
 

Allu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Chip
Nykyään kaikilla operaattoreilla (Sonerasta ja Jippiistä en kyllä menisi takuuseen) on tuollainen tekstiviestipalvelu, jolla uusi asiakas saa ilmaiseksi ilmoittaa kaikkiin SIM-korttinsa muistissa oleviin numeroihin, että hänellä on nyt DNA:n/Telian/RAdiolinjan/tms. liittymä.

Jippiillä on tuollainen palvelu. Muistaakseni 50 numeroon voi netistä lähettää liittymänvaihtotekstarin.
 

hege

Jäsen
Mulla oli ennen DNA:n liittymä ja toiminnassa ei ollut valittamista. Puhelujen hinnat tippuivat selvästi Soneraan verrattuna, tosin ensimmäistä laskua joutui odottelemaan jonkin aikaa (DNA ei saanut aluksi kerättyä laskutustietoja tms.). Omat kokemukset DNA:n asiakaspalvelustakin olivat hyviä verrattuna Soneraan, tosin silloin (vuonna -01) ei niitä liittymän haltioitakaan ollut niin paljoa kuin nykyisin. Nykyisin käytän duunin rähinälinjaa, mikä on kyllä ollut kanssa ihan ok.

Niin ja yksi mikä saattaa selittää sitä miksi DNA voi myydä puheluita edulliseemmin kuin Sonera voi olla siinä, että DNA:lla ei ole ollut mm. zedin ja smarttrustin kaltaisia huikeita menestystarinoita rahoitettavana... (lisäksi siellä taitaa työntekijoiden ja liittymien suhde olla edullisempi kuin Sonerassa?)
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
vielä dna:sta

Muija vaihtoi DNA:han noin kuukaudenpäivät sitten ja sieltä luvattiin toimittaa tekstiviestillä nettitunnukset, joiden kanssa sitten myös pääsee lähettämään näitä viestejä, että numero on vaihtunut. No ei ole tähän päivään mennessä tunnuksia kuulunut, vaikka asiakaspalveluakin on muistutettu asiasta...

Tätä ketjua kun olen luetuttanut hänelle, on mieli kyseisestä operaattorista alkanut hänelläkin muuttumaan. Taitaa olla kohta yksi vanha asiakas lisää.
 

Allu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: vielä dna:sta

Viestin lähetti JiVe
Muija vaihtoi DNA:han noin kuukaudenpäivät sitten ja sieltä luvattiin toimittaa tekstiviestillä nettitunnukset, joiden kanssa sitten myös pääsee lähettämään näitä viestejä, että numero on vaihtunut. No ei ole tähän päivään mennessä tunnuksia kuulunut, vaikka asiakaspalveluakin on muistutettu asiasta...

Lähetä muijas puhelimesta viesti TUNNUS numeroon 60000 ja saat tunnukset, joilla pääset nettisivuille.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Re: Re: vielä dna:sta

Viestin lähetti Allu
Lähetä muijas puhelimesta viesti TUNNUS numeroon 60000 ja saat tunnukset, joilla pääset nettisivuille.

Liittymän kaupannut kaveri sanoi, että tunnukset tulee tekstiviestinä, kun liittymä on aukeaa...

En siis lähetä. ;-)
 

Tuamas

Jäsen
Re: Re: Re: vielä dna:sta

Viestin lähetti JiVe
Liittymän kaupannut kaveri sanoi, että tunnukset tulee tekstiviestinä, kun liittymä on aukeaa...

En siis lähetä. ;-)

- Luet kahtos sieltä Dna-sivuilta, joissa sanotaan että tunnuksien Pitäisi tulla liittymän auetessa. Jos näin ei käy, niin ilmainen tekstiviesti "Tunnus" tuohon numeroon, niin pitäisi ilmestyä.
Itsellä kävi niin, että menin ja poistin tuon alkuperäisen viestin, joka sieltä tuli ja näin jouduin tilaamaan ne uusiksi.

Osalle väestä ne tulevat muistaakseni ns. Flash-viesteinä, eli niiden poistaminen on jo liian helppoa.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oliko repliikkini noin tyhjentävä?

Rocco, Varjo ja kumppanit! Mihin te katositte? Mihin tämä periaatteellinen keskustelu tyssäsi?

Pitääkö minun tulkita tämä niin, että kantani niiden "kalliiden puheluiden" mahdottomuudesta ja Soneran politiikasta on kirjoituksieni jälkeen nykyään teidänkin kantanne?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jip Pii:

Asia ei oikeastaan liikuta minua , omat perusteluni Soneran puolesta ovat omalta kohdaltani aukottomat joten en näe syytä jatkaa tätä iänikuista väittelyä. Eivät ne DNA:n hinnat kuitenkaan niin halvat ole että asialla olisi jotain suurempaakin väliä.

Kuten MacDonalds, myös DNA tullee nostamaan jossain vaiheessa hintojaan kunhan se ensin saa markkinoitua halpaa imagoaan tarpeeksi.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Muillakin lienee ollut ongelmia (ainakin) tänään DNA:n liittymän kanssa? Ainakin täällä Oulussa yhteys on ollu mitä sattuu. Pari tuntia oli verkko kokonaan kateissa ja tuntuu olevan ongelmia muuallakin päin Suomea.
Pohjanmaalta pääsi porukat asiakaspalveluun läpi ja palvelusta kerrottiin ongelman tiedostetun ja sen parissa häärättiin parasta aikaa. Korjaisivat sen vielä täysin.

Edit:

Keskustelua matkapuhelinfoorumissa http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=8273
 
Viimeksi muokattu:

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Jep, Turussa romahti myös. Siinä 17.50 kieppeillä DNA:n verkko putosi pois ja palasi vasta kahdeksan maissa. Nokian puhelimeensa kyllästynyt veljeni veti tästä kyrpiintyneensä puhelimensa niin kovaa rattia päin, että kuoret halkesivat :-D No, puhelin ei kuitenkaan hajonnut.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Re: Re: Re: Re: vielä dna:sta

Viestin lähetti Tuamas
- Luet kahtos sieltä Dna-sivuilta, joissa sanotaan että tunnuksien Pitäisi tulla liittymän auetessa. Jos näin ei käy, niin ilmainen tekstiviesti "Tunnus" tuohon numeroon, niin pitäisi ilmestyä.
Itsellä kävi niin, että menin ja poistin tuon alkuperäisen viestin, joka sieltä tuli ja näin jouduin tilaamaan ne uusiksi.

Osalle väestä ne tulevat muistaakseni ns. Flash-viesteinä, eli niiden poistaminen on jo liian helppoa.

Palataantpa vielä aiheeseen, vaikka jo tuossa asiakaspalveluketjussakin asiasta mainitsin.

EI tullut viestiä ja lopulta sitten päädyimmekin lähettämään tuon viestin ohjeiden mukaan jolla se tunnus saapuisi. Ei vaan sittenkään tullut.

Silloin meni kuppi nurin ja lähti soitto DNA:lle, että se on loppou ny. Lupasivat laittaa kaikki laskut kerralla, koska sitä niin pyysimme. (sen takia pyysimme, koska oli tiedossa nämä DNA:n laskutuksen sekoilut) Laskua/laskuja ei kuulunut. Lopulta postilaatikkoon oli kolahtanut muikkarilasku, jossa ei ollut mitään erittelyjä, että mistä loppusumma koostuu.

Soitteluiden jälkeen selvisi, että se ei ollutkaan ns. loppulasku, vaan että sen jälkeen oli vielä tulossa yksi lasku. No taas luvattiin lähettää yhdessä paketissa laskut, myös niin, että ensimmäisenkin laskun 'erittely' näkyy.

Lopulta tuli lasku, missä oli molemmat yhdessä ja sitten vielä pienen saatetekstin kanssa: "Kuittikopiosta veloitamme 2,90 seuraavan laskun yhteydessä"... Saas nähdä koska se tulee?

Muutenhan emme olisi tuota laskuerittelyä halunneet, mutta kun alkuperäinen liittymän vaihdon syy oli se, että lasku pienenisi. Normaalisti lasku oli ollut 35 € seudulla ja nyt kun avattiin tämä ilman kuukausimaksua ollut dna, olikin ensimmäisen kuukauden lasku noin 60€. Mitenkään poikkeuksellisen paljon ei tuon kuukauden aikana soiteltu.

Tällä hetkellä kuitenkin on päälimmäisenä mielessä päästä vain eroon tuosta DNA:sta.

Ai niin, emäntä alkoi tuossa vuoden alkupuolella ihmettelemään, kun yhdestä kaveristaan ei ollut kuulunut vähään aikaan. No soitto eräälle toiselle kaverille vahvisti sen, että tämä ensimmäinen oli vaihtanut dna-liittymään joulun aikana. No soitto tälle ensimmäiselle ja häneltä tivaamaan: "miksikäs et ollut uutta numeroasi ilmoittanut?" Johon vastaus: "Kyllä sinä olit ensimmäisten joukossa, jolle lähetin sen olen vaihtanut liittymääni viestin..."
Ylläri, ylläri.. ei vaan koskaan tullut perille asti.
 

LzR

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP Jyväskylä, Washington Capitals
Varmaan evvk, mutta täällä Keski-Suomessakin on ollut DNA:n kanssa ongelmia, toissapäivänä hävis kentät kokonaan illalla ja eilen oli sitten lähes koko päivän kateissa yhteys.
Nyt tuntuisi taas pelittävän hyvin puhelut/tekstarit, mutta DNA:n GPRS:n kanssa on edelleen ongelmia, yhdistäminen tuntuu olevan todella vaikeaa.
Onko kukaan saanut aspasta mitään infoa tuosta katkoksesta, kun tuntuu muilta foorumeilta luettujen viestin perusteella olleen aika laaja, koko maan kattava...

[edit: Tuolla Matkapuhelinfoorumin topicissa olikin jo juttua tuosta, joten viimeisen palstan kysymys on turha, jääköön nyt kuitenkin siihen kun meni parikymmentä sekuntia sen kirjoittamiseen :) ]
 
Viimeksi muokattu:
No niin, DNA lähetti minulle ihan laskun tänään.

Ilmeisestihän DNA:lla on jonkin sortin uudistus meneillään laskutuksen suhteen (tai näin olen ymmärtänyt), kun ei ole laskuja pahemmin näkynyt sitten toukokuun. Tai ainakaan kukaan minun lähipiirini DNA-asiakkaista ei ole laskuja saanut.

Mutta tänään siis tuli ja hauskaksi asian tekee se, että lasku on ns. karhu. Eräpäivä oli viime vuoden marraskuun 13. päivä. Ja aikaa laskun maksamiseen annettiin tämän kuun 20. päivään saakka. Sitten lyövät liittymän lukkoon, jos rahat eivät heidän tileillään näy.

Omaa tyhmyyttä tässä asiassa on sen verran, että kirjanpitoa olen harrastanut äärimmäisen laiskasti. Muistikuvieni mukaan olisin kuitenkin maksanut tuon kyseisen laskun. Varma en osaa olla, koska netti-Sololla ei näe viime marraskuun tilitapahtumia.

Hyvä juttu, kun rahaa on tilillä jopa hieman yli euro.

Älytöntä toimintaa sekä minulta että ennen kaikkea DNA:lta.
 

Ipa9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Montreal Canadiens
Liverpool FC
Radiolinjan asiakas kesästä 1999 lähtien, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.

Kovasti Turun messuilla DNA:n mainosmies todisteli edustamansa liittymän edullisuutta ja hyvyyttä, mutta en kertakaikkiaan keksinyt yhtään syytä hänen houkutuksiinsa langeta.

Avokillani on Soneran liittymä, eikä ole hänelläkään ilmennyt mitään ongelmia.

Kauan eläköön perinteiset liittymät! =)
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Panenpa tämän vielä tähänkin ketjuun, jotta varmasti kenellekään ei jäisi epäselväksi mielipiteeni DNA:n asiakaspalvelusta:

Itse kirjoitin eilen:

Juuh, emäntä sai tuossa pari päivää sitten laskun, jossa oli hänen oman liittymänsä lisäksi lasku 2 kk ajalta liittymästä, jota hän ei ole avannut. Operaattori on siis nimeltä mainitsematon kolmen kirjaimen yhdistelmä, joka toimii omassa verkossaan. No ei tässä vielä mitään, mutta luonnollisesti tuollaisissa tilanteissa otetaan yhteyttä asiakaspalveluun. Edellä mainittu avovaimoni pyrki muodostamaan yhteyttä yritykseen - tosin ensimmäiset 90 minuuttia vaatimattomalla menestyksellä, ellei menestykseksi lasketa suomalaisen iskelmän ja Ricky Martinin kuuntelua gsm:n välityksellä. Loppujen lopuksi yrmeä naisääni vastasi, että olet juuri soittanut väärään numeroon, ja että miksi et ottanut yhteyttä numeroon, joissa neuvotaan laskuongelmissa. Pienen suostuttelun jälkeen tämä "asiakaspalvelija" suostui yhdistämään puhelun oikeaan paikkaan. Tällä kertaa nauhoittamaton ihmisääni saatiin puhelimen päähän niinkin nopeasti kuin 20 minuutin kuluttua. Asialle ei tosin voitu sillä hetkellä tehdä mitään toistaiseksi tuntemattomasta syystä, mutta tämä kuulemma asiallinen miesääni lupasi ystävällisesti ottaa "hetken kuluttua" yhteyttä. Tätä kirjoitettaessa on kulunut noin 24 tuntia viimeisimmästä puhelusta, ja tämä edellä mainittu hetki ei ole vielä koittanut. Tänään koitin soittaa kumpaankin noista yllä mainituista "asiakaspalvelu"numeroista kysyäkseni DNA:n asiakaspalvelupäällikön numeroa, mutta kyllästyin jo 15 minuutin jälkeen. Sitä minä vaan ihmettelen, että kenen kanssa olen sen puhelusopimuksen aikoinaan tehnyt. Paperissa lukee, että "palveluntarjoaja", mutta se lienee jokin tuntemattomaksi jäänyt instanssi.

Prkl sanon minä, oli liittymänvaihtorumba käynnissä tai ei, niin kyllä minä oletan asiakaspalvelua edes sellaisessa ajassa, että nämä nykytekniikalla varustettujen puhelimien akut kestäisivät edes yhden asiakaspalvelupuhelun ilman lataamista.

Niin, sanomattakin on selvää, että operaattori vaihtuu ensi tilassa. Mihin, se on vielä avoinna. Esimerkiksi Soneran asiakaspalvelunumero vastasi liittymänvaihtorumbasta huolimatta noin viiden sekunnin odottelun jälkeen.

---

Jatkoa edelliseen...

Eli soitin tänään Hämeenlinnan kaupungin kuluttaja-asiamiehelle. Eipä siinä mitään ihmeellistä uutta tullut, mutta totesipa vain, että ei tuollainen ylimääräisten laskujen lähettely mitään vallan tavatonta ole. Hän joka tapauksessa kehoitti lähettämään DNA:lle kirjallisen reklamaation (koska puhelimitse heitä ei saa kiinni alta 2 tunnin), jossa pyydetään kopio sopimuspaperista, jossa on liittymän avaajan allekirjoitus. Tällaistahan ei sieltä missään tapauksessa tule löytymään, joten asia ratkennee helposti.

Sellainen mahdollisuus tuli kylläkin mieleeni, että jos joku tuttu on DNA:n liittymämyyjä, niin hän on voinut tuollaisen liittymän avata. Se on kuulemma avattu helmikuussa, ja jos DNA:lla on silloin ollut joku "puolen vuoden kk-maksut ilmaiseksi" -tarjous, niin laskua ei sitten ole näkynyt. Ja sitten tämä ko. myyjä on unohtanut sulkea liittymän ennen sen 6 kk umpeutumista. Tai jotain...

Niin, ja tämä kyseinen operaattori ei ole 24 tunnin odottelun jälkeen vastannut minunkaan rakentavaa kritiikkiä sisältäneeseen sähköpostiini. Operaattori vaihtuu ehdottomasti, ja nimenomaan asiakaspalvelun laaduttomuuden vuoksi. Tuollaisen laskutusvirheen olisi vielä kyennyt ymmärtämään...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös