DNA-Kuluttajan kaveri!

  • 8 025
  • 58

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Sattuipa tuossa eilen tällainen juttu.
Postista tipahti DNA:lta kirje, ja se olikin aikamoinen ylläri. Paria päivää aikaisemmmin oli tullut uusin lasku, mutta nyt DNA lähetti minulle kolme maksumuistutusta yhdellä kertaa, eikä siinä vielä kaikki, ne olivat koko kuluneen vuoden ajalta.

Aloinpa siinä sitten ihmettelemään, että mitäköhän laskuja nämä ovat, kun en ole niitä koskaan nähnyt. Soitin seuraavaksi DNA:n laskutusneuvontaan ja siellä varsin tympeämielinen asiakasneuvoja väitti minulle, että ne ovat maksamattomia laskuja! Kysyin häneltä, että miksi näistä ei ole tullut karhukirjeitä koskaan ja miksei liittymääni ole suljettu? Langan toisesta päästä vastattiin, että kun olen kerennyt jo maksaa seuraavan kuun laskuni, niin heillä ei ole ollut mitään tarvetta lähettää karhua. Nyt he kuitenkin vaativat minua maksamaan nämä laskut, tai liittymäni suljetaan ja luottotiedot menee, jos maksa en.

Kuluttajansuoja neuvoja oli seuraava paikka, mihin päätin siirtää ihmettelyni. Aloitin puheluni sanomalla, että minulla on pieniä ongelmia puhelinoperaattorin kanssa, niin hän kysyi, ettei se vaan olisi DNA. Sain kuulla langan toisesta päästä, että en todellakaan ole ainoa jolla näin on käynyt lähiaikoina. Sieltä myöskin selitettiin minulla, että jos pystyn todistamaan, että olen nämä kyseiset laskut maksanut, on homma sillä selvä. Suurin kusetus tässä koko hommassa on se, että jos nämä laskut ovat oikeita ja niistä ei ole lähetetty karhuja ja muistutuksia, joudun maksamaan puhelut operaattorille, siis melkeen vuoden vanhoja laskuja, joita en ole IKINÄ nähnyt.

Noh, jos laskut ovat oikeita, niin mikäpä siinä sitten. Ei muuta kuin maksuaikaa ja koitetaan saada luottotiedot pidettyä. Suurimman ketutuksen ja vihan tunteen tätä kyseistä firmaa kohti on kuitenkin se, etten todellakaan ole nähnyt näitä laskuja. Onko oikein jättää karhut ja muistutukset ( kolme eri laskua ) lähettämättä ja periä niitä sitten vuoden lopuksi suoraan uhkailukirjeenä ( viimeinen muistutus )?

Voin kertoa, että liittymä lähti juuri vaihtoon, ja palaan näihin perinteisiin ja pidemmän aikaa markkinoilla oleviin vaihtoehtoihin!!! Suosittelen muillekin onnellisille DNA liittymän omistajille.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Viestin lähetti El Samuel
vaihtoehtoihin!!! Suosittelen muillekin onnellisille DNA liittymän omistajille.

Minulla on ollut DNA vuoden päivät tai vähän yli. Olen kyllä ollut aivan tyytyväinen ja kertaakaan ei ole tapahtunut vastaavaa. Täytyy kyllä tarkistaa seuraava lasku huolella, jonka pitäisi tulla ensi viikon alussa.
 

Rocco

Jäsen
Kuulemma kun DNA tuli markkinoille niin kesti muutaman kuukauden ajan ennenkuin he saivat yhtään laskua lähtemään kenellekään. Että kannattaa tosiaan tarkistaa ja pitää silmällä. Ihan näin muutenkin, ei vain DNA:n vaan laskuissa muutenkin.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
Aika yllättävää. Itse vaihdoin DeNAan toukokuussa ja kokemukset ovat olleet lähes pelkästään hyviä. Puhelinlaskut ovat tippuneet noin kymmenellä eurolla kuukaudessa.

Ainut negatiivinen asia, minkä olen huomannut, on se, että ulkomailla olevaan suomalaiseen operaattoriin lähetettävät tekstiviestit eivät usein mene perille, ennenkuin kyseinen puhelin on palannut suomalaisen verkon vaikutusalueelle.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Tyytyväinen olen minäkin

Ittelläni on DNA Maraton ja viimeisimmässä laskussa puheluita DNA-liittymiin on kertynyt kuukauden ajalta 96:55:45 ja tekstiviestejä dna-liittymiin 378. Muitten operaattoreitten liittymiin puheluita on tullut yhteensä 00:02:45 ja tekstiviestejä 5. Kysympä vaan, että minkä muun operaattorin hinnoittelulla lasku olisi ollut pienempi kuin nyt saamani maksu 40,23 euroa? Sen kun kerrotte mulle, niin vaihdan HETI operaattoria! Niin, antaa vaan tulla niitä ehdokkaita!
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti El Samuel
Voin kertoa, että liittymä lähti juuri vaihtoon, ja palaan näihin perinteisiin ja pidemmän aikaa markkinoilla oleviin vaihtoehtoihin!!! Suosittelen muillekin onnellisille DNA liittymän omistajille.

Samaa suosittelen minäkin. Olen kuluttajaryhmissä kuullut niin paljon juttua DNA:n tunaroinneista ja päässyt sitä itsekin läheltä seuraamaan, että en voi sitä enää kenellekään suositella. Teknisesti DNA on laadukas. Puhelut eivät pätki ja kuuluvuus on hyvä, mutta se asiakaspalvelu... Liittymiä on suljettu ilman varoituksia, kertaallen maksettuja laskuja yritetään hivuttaa maksettavaksi uudestaan jne...

Samat varoitukset muuten Teliastakin. Sen jälkeen kun keväinen Telia - Radiolinja-sotku tuli julki, on firma menettänyt ihan älyttömästi asiakkaita. Tätä yritetään ilmeisesti paikata, sillä asiakaspalvelussa on todellinen kusipäävaihde päällä. Mistään on turha yrittää keskustella, vaan menosta tulee lähinnä mieleen hilpeä natsi-Saksa 1940-luvulla.
 

JanJ

Jäsen
Re: Re: DNA-Kuluttajan kaveri!

Viestin lähetti mission16W
asiakaspalvelussa on todellinen kusipäävaihde päällä. Mistään on turha yrittää keskustella, vaan menosta tulee lähinnä mieleen hilpeä natsi-Saksa 1940-luvulla.
Ai oletko päässyt asiakaspalveluun läpi?
Multa veloitettiin 10 euroa liikaa, ja soitin sinne sitten pari kertaa päivässä muutaman päivän ajan. Odottelin tingel-tangelien soidessa taustalla 15-20 minuuttia aina kerrallaan, mutta kukaan ei halunnut minulle vastata.
Itse laskun epäselvyys yritettiin ensin kuitata pistämällä se jotenkin minun syyksi, pyysin toisen henkilön puhelimeen ja sitten homma korjaantui.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse olen jo 6 vuotta pysynyt uskollisesti Tele/Sonera asiakkaana. Isä, äiti ja sisko ovat vuoden verran käyttäneen DNA:ta. Maksuissa ei ole ongelmia ollut, mutta ulkomaan yhteyksissä ne tulevat esille. Luonnollisesti dna:n liittymällä ei ainakaan yleensä tee mitään, mutta tuo aiemmin mainittu ongelma lähettää Suomesta ulkomailla olevaan minkä tahansa operaattorin liittymään on esiintynyt heilläkin - ei siis onnistu.

-ipa rules
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hitto mitä touhua.

Itsellä on rätinälinjalla hommat hoituneet aina moitteetta. Laskuja olen oman huolimattomuunei takia missannut ja saanut jälkimuistutuksia, ja kiltisti toki maksanut, mutta hyvin ovat ymmärtäneet. Ennen liittymän sulkemista saa vielä tekstiviestin ja muutaman päivän aikaa. Näin olen nähnyt käyvän, oma kohtaista tämä tosin ei ole.

Ongelma on yleistä Suomessa ja asiakaspalvelu ongelmat ovat odellisia eivätkä muutaman ihmisen propagandaa tai utopiaa.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minulla on Telian liittymä ja kesällä kun oli tämä SIM-korttisekoilu, en päässyt asiakaspalveluun läpi kolmeen viikkoon. Voin kertoa teille, että ABBAn "I have a dream" ei kuulosta korvissani enää kovinkaan hyvältä... Kun viimein pääsin läpi olin jonottanut 15 minuuttia ja olin tietenkin erittäin ärsyyntynyt. Langan toisessa päässä sattui kuitenkin olemaan kärsivällinen ja avulias henkilö, joka ei olut moksiskaan vaikka kuinka uhkailin vaihtaa operaattoria ja vuodatin kaikki negatiiviset mielipiteeni hänen korvaansa, viattoman työntekijän - suoraan pomoillehan siinä olisi pitänyt soittaa!

Juhannus sujui todella rattoisasti kun Telialla ei satu olemaan kuuluvuutta Keuruun suunnalla. Akku loppui kahden päivän epätoivoisen tavoittelurupeaman jälkeen, yritin lähettää yhtä ainoaa tekstiviestiä 10 tunnin ajan ennen kuin onnistuin!

DNA:sta sen verran, että heidän asiakkaiden pyydystyksensä ei ole vielä saanut yhtä törkeitä muotoja kuin Radiolinjan. RL nimittäin soittelee Telian liittymien omistajille ja yrittää saada ihmistä vaihtamaan heidän liittymäänsä. Ja DNA pätkii, ainakin erään kaverini soittaessa joka kolmannen sanan kohdalla on katkos.

Sen verran on negatiivisia kokemuksia Radiolinjan pyydystelyistä, että siihen operaattoriin en vaihda kuin äärimmäisessä hengenhädässä. DNAkin alkaa vaikuttaa epäilyttävältä, taitaakin olla niin, että jos on operaattorin vaihto edessä, niin täytynee palata takaisin Soneraan. Toivon mukaan tuo ei tapahdu lähiaikoina, sillä Soneran taksat ovat kaikkein korkeimmat.

EDIT: Unohtui kertoa, että lokakuun laskussa olivat tekstiviestit -50% menneet omien laskelmieni mukaan kymmeniä senttejä pieleen, tietenkin Telialle hyödyksi. SOitin sitten tänään asiakaspalveluun ja ilmoitin asiasta, oikeasti laskussa oli vain 4 sentin heitto, kyllä nolotti...
 
Viimeksi muokattu:

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
DNA ja minä olemme tulleet hyvin toimeen keskenämme, ei minkäänlaisia ongelmia,mm. puhelinlaskut pudonnut useita satoja wanhaa rahaa.

Asiakaspalvelusta ei negatiivisia kokemuksia ei ole, tosin en ole useasti joutunut soittamaan..
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Itse vastikään vaihdoin DNA:n liittymään sillä Soneran touhu meni viimeisen kerran yli minun ymmärrykseni. Vielä ei ole juurikaan mitään erikoisempia kokemuksia ko. firmasta. Eikä toivottavasti tulekaan mitään vakavampaa. Tuosta kuuluvuudesta sen verran että huonokuntoinen puhelin vaikuttaa erittäin paljon siihen. Esimerkiksi mikrofoni voi olla huonossa kunnossa jos puhelin on tippunut tai muuta vastaavaa. Ei syy ole aina operaattorissa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
mission16W: nyt kun DNA ostanee Telian matkapuhelintoiminnot ensi viikon aikana niin saadaan kaikki "yhden katon alle". Itselläni oli Telian liittymä noin puoli vuotta ja jouduin soittamaan asiakaspalveluun neljä kertaa. Lyhin jonotusaika yli 9 minuuttia, pisin 22 minuuttia. Kivaa....
 

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Chip
Sen verran on negatiivisia kokemuksia Radiolinjan pyydystelyistä, että siihen operaattoriin en vaihda kuin äärimmäisessä hengenhädässä. DNAkin alkaa vaikuttaa epäilyttävältä, taitaakin olla niin, että jos on operaattorin vaihto edessä, niin täytynee palata takaisin Soneraan. Toivon mukaan tuo ei tapahdu lähiaikoina, sillä Soneran taksat ovat kaikkein korkeimmat.

*köh* Saunalahti *köh*

Ainakin vähän puhuvalle (niin kuin minulle) liittymä on kaikista halvin.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Demon Allbran
*köh* Saunalahti *köh*

Ainakin vähän puhuvalle (niin kuin minulle) liittymä on kaikista halvin.

Eikös Saunalahti ole samassa omistuksessa kuin Jippii? Jos näin on, niin ei kiitos, konkurssin uhka on liian lähellä...

Mutta kiitos vinkistä kuitenkin :)

Ja joku tuossa aiemmin sanoin DNAn kuuluvuusongelmien johtuvan puhelimen kunnosta. Tuolla kaverillani on pari kuukautta sitten hankittu 5210 ja kuuluvuuden kanssa on ollut ongelmia alusta asti.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
DNA: Edullista kera yhden ison puutteen

Itse vaihdoin Soneran DNA:han 1½ vuotta sitten. Osin tein sen täysin itsekkäistä syistä, mutta osittain ajattelin tietysti myös teitä muita, jotka ette vielä(kään) uskalla irroittautua tutun ja turvallisen Soneran helmoista.

Jaa mitä he¤"#¤#!"!ä? ;)

No DNA:n hinnoittelu sopi ja sopii paljon paremmin minun kukkarolleni. Tärkeimmillä kännykontakteillani on sama DNA ja muuten soittelen paljon lankapuhelimiin. Näissä puheluissa DNA:n hinnoittelu pätkii muut firmat mennen tullen, ja lähipiirisopimuksella (tai mikä se nyt sitten nimeltään onkaan) saa vielä siivun päältä pois. Tekstiviesteissäkin DNA oli ja on hinnoiltaan hyvin kilpailukykyinen. Soneran markka/laaki vaihtui 45 penniksi DNA:han viestitettäessä ja 70 penniksi muihin suuntiin asioidessa.

Soneralla ei tuntunut olevan mitään tarvetta hintojen tarkistukseen. Niin kauan kun yli 60% meidän suomalaisten puhelimista rätisee heidän verkossaan, he voivat levätä laakereillaan. Uskolliset asiakkaat maksavat ikään kuin tavan vuoksi mitä pyydetään, ja firmalle on päässyt syntymään pientä paikattavaa Saksan matkan varrella. Ja ihmiset pysyvät uskollisina suorastaan käsittämättömän pitkään, koska "eihän sitä puhelinnumeroa nyt voi niin vaan vaihtaa, sillä millä se viisi vuotta sitten viimeeksi soittanut Alma-mummokin minuun yhteyden saa, jos minä alan itsekkäästi puhelinkuluissani säästämään".

Mutta hei. Nythän Sonerakin on tinkinyt tekstiviestikatteistaan jo puoli senttiä, vaiko peräti kokonaisen sentin? En siis vaihtanut suotta firmaa, vaan teille uskollisillekin suuren palveluksen. ;)

Yhteyksien puolesta DNA on toiminut hyvin. Mitä tulee DNA:n toimintaan yhtiönä, kaikenlaista pientä on matkalla ollut, ja ne liittyvät lähinnä juuri laskutukseen. Alkusuoralla laskuja ei kuulunut ollenkaan, sitten niitä tuli aluksi hyvin vaihtelevin välein. Nyttemin tahti on kyllä tasainen.

Lokakuussa minäkin sain suureksi hämmästyksekseni "viimeisen ilmoituksen", että erääntynyt puhelinlasku on maksettava tai muuten... Luulin huomatutuksen tietysti koskevan viimeistä laskua ja tarkistin vielä kerran, että olen sen maksanut. Sitten vasta katsoin laskun päivämäärää. Lasku oli todellakin jäänyt minulta joskus tammi-helmikuussa epähuomiossa maksamatta , mutta kertaakaan sitä ei aiemmin oltu karhuttu. Minun virheeni siis, mutta kyseisen kaltainen menettely ei ihan hirveästi herätä luottamusta yrityksen laskutuspuoleen tai koko yhtiöön: "Oho, huomattiin juuri, että meiltä jäi vuosi sitten jotain saamatta."

Suurin ihmetyksen aiheeni on kuitenkin se, että toimittuaan kohta 2 vuotta, tuon kokoisen ja tuollaisen taustan omaavan (perinteiset 100 vuotta jo toimineet paikalliset puhelinyhtiöt omistajina) yhtiön luulisi jo saavan aikaan suoraveloitussysteemin, niin kuin kaikilla muillakin itseään kunnioittavilla yrityksillä Suomessa jo on. Firman ei tarvitsisi lähetellä karhukirjeitä vuoden viiveellä, kun rahat menevät automaattisesti asiakkaan tililtä. Asiakaskin pääsee helpomalla.

Mikähän siinä suoraveloituksessa voi oikeasti olla niin vaikeaa, että homma ei DNA:lta onnistu? Kohtelias vastaus asiaa koskeviin tiedusteluihin on ollut jotain luokkaa "haluamme ensin varmistua, että asiat varmasti sujuvat ja menevät oikein, kun kyse on raha-asioista". Pitkän päälle tuo vastaus ei vaan enää oikein vakuuta. Taitaa joku olla tosiaankin yrityksen laskutuksessa pahasti pielessä, kun hommat tähän malliin takeltelevat ja suoraveloituskin viipyy ja viipyy. Vääriä laskuja ei sentään ole ainakaan minulle tullut, joten siltä osin homma sentään on oordningissa.

Mahtavatkohan ne siellä DNA:n pääkallonpaikalla miettiä ollenkaan sellaista asiaa kuin yrityskuva? Tässäkään ketjussa heidän yritystään ei käsitellä pelkästään silkkihansikkain, vaikka mitään suurta katastrofia ei ilmassa olekaan. Vai meneekö DNA:ssa kaikki huomio tällä hetkellä yrityksen ja sen asiakaspohjan kasvattamiseen, mistä johtuen niitä "pikkuasioita", jotka ovat seurausta juuri tuosta asiakaspohjan kasvattamisesta, ei enää ehditä tai kyetä hoitamaan täysillä.

Eipä silti. Hinta on halpa, yhteydet pelaa ja pikku hiljaa kai yrityksen toiminta kuitenkin kehittyy ja jopa suoraveloitus tulee käyttöön. Riittää vielä minulle sen verran, että Soneran kaipuu ei yllätä. Telian jengiinkään ei huvita liittyä, kun koko operaattoria ei enää kohta sillä nimellä Suomessa ole. Uusi omistaja tuonee mukanaan uudet ehdot, joita vielä nyt ei tiedä kukaan.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: DNA: Edullista kera yhden ison puutteen

Viestin lähetti Jip Pii
Soneralla ei tuntunut olevan mitään tarvetta hintojen tarkistukseen. Niin kauan kun yli 60% meidän suomalaisten puhelimista rätisee heidän verkossaan, he voivat levätä laakereillaan. Uskolliset asiakkaat maksavat ikään kuin tavan vuoksi mitä pyydetään, ja firmalle on päässyt syntymään pientä paikattavaa Saksan matkan varrella. Ja ihmiset pysyvät uskollisina suorastaan käsittämättömän pitkään, koska "eihän sitä puhelinnumeroa nyt voi niin vaan vaihtaa, sillä millä se viisi vuotta sitten viimeeksi soittanut Alma-mummokin minuun yhteyden saa, jos minä alan itsekkäästi puhelinkuluissani säästämään".

Riittää vielä minulle sen verran, että Soneran kaipuu ei yllätä. Telian jengiinkään ei huvita liittyä, kun koko operaattoria ei enää kohta sillä nimellä Suomessa ole. Uusi omistaja tuonee mukanaan uudet ehdot, joita vielä nyt ei tiedä kukaan.

Totta joka sana, Sonerasta ainakin. Mutta ymmärrän esimerkiksi isäni kannan siitä, että hän ei mielellään vaihda SOneran liittymää, sillä hänen toidensä kannalta numeron vaihtamisesta aiheutuisi vain ongelmia, kun ihmiset eivät tavoittaisi häntä. Numero on kyllä luettelossakin, ja sen voi sinne vaihtaa, mutta turhan kauan kestää ennen kuin tämän vuoden alussa vaihdettu numero on seuraavassa luettelossa ihmisten tiedossa. Siinä ehtii menettää monta työnantajaa.

Telian uusi omistaja tiedetään ilmeisesti aivan lähitulevaisuudessa. Ja jos on paljon negatiivista ja suurta muutosta tulossa, niin sitten täytyy harkita operaattorin vaihtoa, mutta sen näkee sitten. DNA uutena Telian isäntänä ei kyllä kuulosta kovinkaan lupaavalta, sen verran on tullut palautetta kyseisen firman toimista, ainakin laskutuspuolella, jossa Teliasta ei ole juurikaan pahaa sanottavaa. Tietenkin DNA saa lisää asiakkaita, mutta kuluttajille tuosta omistussuhteesta ei juurikaan ole hyötyä, sillä kummankin kuuluvuusalue on samaa tasoa, ja syrjäisemmillä seuduilla ei edelleenkään ole aihetta olla tavoitettavissa.
 

Tuamas

Jäsen
Re: Re: DNA: Edullista kera yhden ison puutteen

Viestin lähetti Chip
Totta joka sana, Sonerasta ainakin. Mutta ymmärrän esimerkiksi isäni kannan siitä, että hän ei mielellään vaihda SOneran liittymää, sillä hänen toidensä kannalta numeron vaihtamisesta aiheutuisi vain ongelmia, kun ihmiset eivät tavoittaisi häntä. Numero on kyllä luettelossakin, ja sen voi sinne vaihtaa, mutta turhan kauan kestää ennen kuin tämän vuoden alussa vaihdettu numero on seuraavassa luettelossa ihmisten tiedossa. Siinä ehtii menettää monta työnantajaa.


Ottaa numeron joka on muuten sama, kuin tuo "vanha" sonera, lukuunottamatta alkua. Sitten lyö soitonsiirron Soneralta siihen uuteen ja/tai vaikka äänittää vastaajaan viestin, että: "Hei olen vaihtanut numeroa, soita 044-1234567.." Tuo soitonsiirto on muistaakseni vieläkin Soneralla maksuton, elikkä ainoa minkä joutuu siirtymäaikana maksamaan on kk-maksu. Tämän lisäksi Dna:lta saa lähetettyä ainakin sata viestiä joissa ilmoitetaan että: "Numeroni on vaihtunut T: Tauno" tms.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Re: DNA: Edullista kera yhden ison puutteen

Viestin lähetti Tuamas
Ottaa numeron joka on muuten sama, kuin tuo "vanha" sonera, lukuunottamatta alkua. Sitten lyö soitonsiirron Soneralta siihen uuteen ja/tai vaikka äänittää vastaajaan viestin, että: "Hei olen vaihtanut numeroa, soita 044-1234567.." Tuo soitonsiirto on muistaakseni vieläkin Soneralla maksuton, elikkä ainoa minkä joutuu siirtymäaikana maksamaan on kk-maksu. Tämän lisäksi Dna:lta saa lähetettyä ainakin sata viestiä joissa ilmoitetaan että: "Numeroni on vaihtunut T: Tauno" tms.

Ihan kätevää, mutta kun sitten tulisi kuuluvuuden olla samaa luokkaa Soneran kanssa. Ja kuuluvuushan ei DNAlla ole sieltä parhaimmasta päästä, verkko kun ei taida kattaa koko eteläistä Suomeakaan (siis jos vain Lappi jätetään laskuista pois). Unohtui tuo kuuluvuus mainita edellisessä viestissä. Ainakin Telialla verkko kuulemma laajenee jatkuvasti, tavoitteena on 98% asutuista alueista olikohan vuoden 2003 loppuun mennessä... Entäs nyt kun Telia ei olekaan enää Telia?
 

Tuamas

Jäsen
Re: Re: Re: Re: DNA: Edullista kera yhden ison puutteen

Viestin lähetti Chip
Ihan kätevää, mutta kun sitten tulisi kuuluvuuden olla samaa luokkaa Soneran kanssa. Ja kuuluvuushan ei DNAlla ole sieltä parhaimmasta päästä, verkko kun ei taida kattaa koko eteläistä Suomeakaan (siis jos vain Lappi jätetään laskuista pois). Unohtui tuo kuuluvuus mainita edellisessä viestissä. Ainakin Telialla verkko kuulemma laajenee jatkuvasti, tavoitteena on 98% asutuista alueista olikohan vuoden 2003 loppuun mennessä... Entäs nyt kun Telia ei olekaan enää Telia?

- Dnan verkko on jo pirun lähellä Soneran vastaavaa, Radiolinjan kanssa tuo alkaa olla aikalailla tasoissa. Nimittäin Dna:lla oli todella laaja verkko (paikalliset teleyhtiöt) jo ennen kuin koko firmaakaan oli edes olemassa, nyt sitä on vain hieman paranneltu pikkuhiljaa. Dna:n oma verkko on todella paljon kattavampi, kuin Telian Oma verkko, nimittäin Telia on suurimmilta osin toiminut vuokraverkossa (Radiolinja) ja omaa verkkoa on ollut vain suurissa kaupungeissa (lähialueet). Dna:n kuuluvuus on nykyhetkellä käytännössä samalla tasolla kuin muillakin.
 
En aivan ymmärtänyt miksi ketjun aloittaja ei ollut nähnyt ko. laskuja, joista 'karhut' tulivat. Onko DNA jättänyt lähettämättä ne vai onko ne 'hukkuneet' postissa? Kyllä sen verran pitäisi jo ymmärtää maailman menoa, että jos ei ala laskua kuulumaan (pitäisi myös ymmärtää milloin sen laskun pitäisi tulla) niin soittaa perään. Tiedän, ei PITÄISI olla asiakkaan hommia, mutta kun hommat ei kuitenkaan toimi niin täytyy itse hoitaa. On sentään ilmainen palvelunumero johon soittaa.

Toiseksi Matkapuhelinfoorumiin oli joku laittanut linkin, jossa puhutaan lisää DNA:n 'laskusotkuista'. Kun valitusvirsi alkoi: 'Oletin avopuolisoni maksaneen laskut..' niin lopetin lukemisen siihen. Kyllä heikoilla mennään, jos tuollaisen varassa elää eikä avopuolisoiden kesken sen vertaa viitsi asoita hoitaa, että tarkistaa onko lasku oikeasti maksettu tai edes saapunut. Täysin itse aiheutettu sotku. Kuten suurin osa tällaisista tapauksista alasta riippumatta. Yleensä kyse vain on vanhemmista ihmisistä, jotka eivät oikeasti ymmärrä.

EDIT: Ai niin vielä siitä kuuluvuudesta ja yhteyksien toimimisesta. Tänä vuonna kaikki on pelannut DNA:lla mm. Portugalista ja Bulgariasta, jotka eivät liene mitään GSM-teknologian ihmemaita. Tämä ei nyt tietenkään tarkoita, että toimii kaikista maista, mutta ihmettelen taas vain....
 
Viimeksi muokattu:

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Joo, ei sieltä tullut karhuja ja muistutuksia, vaan suoraan seuraavan kuun lasku! Ei siinä mitään, oma virhehän se on ettei joka viikko tarkasta mitä laskuja tulee. Kyllä minun mielestäni yrityksen itse tulee lähettää karhukirjeet ja muistuttaa maksajaa että lasku on maksamatta. Näin siis tapahtuu ns. perinteisillä operaattoreilla.

DNA sinänsä on toiminut aivan mainiosti, ja laskujen suuruus on ollut sitä mitä odotettu, mutta kyllä tällainen käsittämätön toiminta saa minut vaihtamaan kyseisen kusetusfirman liittymän välittömästi.
 

Rocco

Jäsen
Josko joku ihmettelee ja vertailee hintoja niin... no. DNA on halpa. Toisaalta DNA tekee mainostyössään nyt juuri sitä mitä Radiolinja teki vuosi pari takaperin. Eli mainostaa minuuttihinnoissaan jatkuvasti halvinta hintaansa ja vertaa sitä kilpailijoiden johonkin toiseen liittymätyyppiin joka ei ole vertailukelpoinen. Lisäksi hinnoittelussa on vain esillä yksi hinta tyyliin "alkaen x,xx€". Taisi RL saada muuten uhkasakkojakin vääristelevästä mainonnasta pariinkin otteeseen.

DNA:han pystyy pitämään liittymien sisäisessä liikenteessä todella halpoja hintoja koska DNA:n liittymiä ei todellakaan ole paljoakaan. Niihin siis kertyy soittoja vähemmän kuin muihin liittymiin. Esim Sonera jolla on about 65% Suomen markkinoista ei voi vastaavia sisäpiirin hintoja pitää koska liittymiä on niin paljon. Halvempaa Sonerasta on Soneraankin soitella mutta mihinkään yhden sentin hintaan ei voi mennä. Soneralla tämä liittymämäärä vähän vääristää hintakuvaa. Lisäksi Soneralla on paljon ilmaista. Soitonsiirrot ei maksa, laksujen maksuajoista sopiminen ei maksa... nämä molemmat ovat maksullisia esim. Radiolinjalla.

Lisäksi Soneraa rassaa kilpailuviraston säädöksen määräävän markkina-aseman kohdalla. Sonera ei voi itse määrätä asioitaan yhtä helposti kuin RL ja DNA. Sonera voi vain vastata kilpailijoiden tarjouksiin yms. Lisäksi nuo hintavertailut tehdään aina ns. oletettujen asioiden perusteella. Vertailun tekevä taho luo muutamia kuviteltuja henkilöitä ja laskee papereista hinnat sinne ja sinne soitettaessa. Eli vertailut eivät koskaan ole todenmukaisia. Vuosi sitten Sonera oli halvin operaattori, sitä ennen se oli RL ja nyt se on DNA... Eikä mikään operaattori ole hintojaan pahemmin korjaillut. Jokainen henkilö kuitenkin soittaa aivan oman kaavan mukaan puheluita ja koska jokaisella operaattorilla on lukuisia vaihtoehtoja niin eiköhän jokaiselle löydy sopiva miltä tahansa operaattorilta.

Itselläni ei ole koskaan ollut syytä vaihtaa Sonerasta pois. Kavereilla on ollut ongelmia RL:n, Telian ja DNA:n kanssa. Sonera on toiminut kuin junan vessa. Lisäksi Soneran jälleenmyyjät ovat todella asiantuntevia, heiltä on aika kaupungista riippumatta saanut aina hyvää ja asiantuntevaa apua.

Ai niin vielä siitä kuuluvuudesta ja yhteyksien toimimisesta. Tänä vuonna kaikki on pelannut DNA:lla mm. Portugalista ja Bulgariasta, jotka eivät liene mitään GSM-teknologian ihmemaita. Tämä ei nyt tietenkään tarkoita, että toimii kaikista maista, mutta ihmettelen taas vain....

Ulkomailla kun ollaan niin siellä ei ole väliä mikä operaattori kotimaassa on. Ulkomailla ollaan sen ulkomaisen operaattorin verkossa ja sen mukaan mennään. Eli ulkomailla Sonera, RL ja DNA toimivat tasan yhtä hyvin. Joillakin operaattoreilla vaan saattaa olla jossakin maassa enemmän yhteistyökumppaneita eli enemmän valinnanvaraa. Ulkomaillakin hinnat vaihtelee. Kannattaa muuten tarkistaa hinnat ennen lähtöä, löytyy GSM-operaattoreita jotka eivät esim. laskuta tekstiviestejä lainkaan!
 
Viimeksi muokattu:

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti assat__85
Kukaan DNA-virkailia ei oo mulle osannu vastata tähä, joten kysyn sitä teiltä. Kiitos.

Oikeaa vastausta en tiedä, mutta jos ei tiedä kukaan DNA:n työntekijäkään, ei siellä päässä todellakaan mene lujaa. Kyllähän tuo nyt on yksi tärkeimpiä juttuja saada tietää, kun vaihtaa liittymää.

Itsellä on ollut Radiolinja kesästä 1999, enkä ole nähnyt vielä syytä vaihtaa mihinkään. Kertaakaan ei ole liittymän oikkuilun takia yhteydenpito vaikeutunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös