Dingo elää!

  • 7 848
  • 43

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kutakuinkin neljä vuosikymmentä takaperin Suomen ylitse pyyhälsi monen mielestä ennenkuulumaton pop-ilmiö, Dingo. Porin suuren miehen meriltä Suomeen palanneen Pertti "Nipa" Neumannin rokkibändi Dingo nousi ei yhdessä yössä, mutta muutamassa koko valtakunnan tietoisuuteen. Neumannin Lontoosta tuoma New Romantic-tyyli, tarttuvat pop-melodiat ja Pave Maijasen ammattimainen rutiini tuottivat kasarin puolivälin Suomeen ennennäkemättömän suosion. Hurriganes breikkasi isosti ja Hanoi Rocks ennen kaikkea ulkomailla, mutta Suomessa Dingomania oli ennennäkemätön ilmiö ja vaikka porilaisyhtyeen jälkeen monet muusikot ja bändit ovat kohonneet megasuosioon, voi sanoa Dingon viitoittaneen tietä heille kaikille.

Oma suhteeni Dingoon on ollut ennen kaikkea nostalginen. Mutsini on kotoisin Porista ja hän eli ja koki kasarin puolivälin dingomanian ensi kädessä ja osaltaan tästäkin syystä legendaarinen suomirockyhtye on ollut myös allekirjoittaneen muistoissa, vaikka kunnian päivät (pun intended) olivat jo syntyessäni takanapäin. Dingo Neumannin johdolla on sittemmin tehnyt comebackeja toisensa perään, mutta mikään ei liene pääsevän alkuperäiseen kasarin porilaiseen hulluuteen.

Vuosikymmentenkin jälkeen ei liene liioittelua sanoa, että Dingo elää. Allekirjoittaneelle tärkeitä ovat ennen kaikkea yhtyeen kaksi ensimmäistä albumia "Nimeni on Dingo" ja "Kerjäläisten valtakunta". Huikeaa aikansa soundtrackia ja oikeasti tiukkaa rocksoundia.






Mitä Dingo merkitsee teille?
 

SYL Aps67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Toronto,Real Madrid,Jaquars
On yksi ruoskan jälki kasvoissani Toista kuka vain voi yrittää..Merkitsee ja paljon.Olin liian nuori alkuperäiseen huumaan mutta olisko ollu-93 kun tekivät toista tulemista ja esiintyivät meidän ala asteella ni ainakin kutos luokan tytöt meni ihan villiksi Nipan edessä.
 

SYL Aps67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Toronto,Real Madrid,Jaquars
Ja siinä missä Yö uudistui ja kasvatti suosiotaan Dingo ei onnistunut (en tykännyt iskelmä Yöstä).
 

Peikkometeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin Dingon penskana Saapasjalkarockissa. Oli kyllä mainettaan kovempi livebändi. Keikkaversiot olivat paljon raskaampia ja nopeampia.

Yläasteella pari meidän luokan tyttöä reissasi bändin perässä, sifonkia ja kajaalia kului. Hyviä muistoja!

Dingon myöhemmät vaiheet ovat olleet yllättävänkin vaisuja. Kuten ylempänä todetaan, sinä missä Yö jyräsi areenakiertueita, Dingo vajosi pubiluokkaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Kerran näin livenä: 1998 Kuopion opiskelijastartissa. Oli aivan tolkuttoman kova veto.

Harmi etteivät koskaan saaneet uutta musiikkia aikaiseksi. 2000-luvun sekoilut jättivät kyllä kakkaisen sivumaun suuhun, koska Dingo oli kuitenkin bändinä isompi kuin jäseniensä yhteenlaskettu summa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No tämähän merkitsee ihan mielettömän paljon. Olin viidennellä luokalla kovimman huuman aikoihin ja vaikka tätä yleisesti pidettiin enemmän tyttöjen juttuna, niin itse ainakin fanitin ihan avoimesti.

Ensi kosketukseni Dingoon oli se tammikuun 1984 Levyraati, jonka Sinä ja minä voitti. Ei silloin jäänyt vielä mieleen, mikä oli esittäjän nimi, mutta biisi kuulosti siltä, ettei ikinä ennen oltu tehty mitään niin hyvää. Kesällä sitten Levotonta tuhkimoa soitettiin mm sen verran paljon, että Rockradion rokkimittarin säännöt piti uusia, koska tämä ei olisi tippunut sieltä muuten koskaan pois. Saman vuoden Kaivorockissa alkoi olla jo aika kova meno, ei ollut meillä vielä videoita silloin niin piti keikka taltioida C-kasetille. Samoin Härmärockin keikan joulukuussa muistan nauhoittaneeni radiosta.

Debyyttialbumista piti alkuun tyytyä kasetti-kopioon, koska sijoitin vähäiset rahat Yön levyihin. Autiotalo-maxisinkku tuli sitten joulupukilta ja Kerjäläisten valtakunnan ostin heti toisena päivänä kun se oli tullut myyntiin. Näillä kahdella ekalla levyllä on tosiaan ne suurimmat klassikot ja levyt ovat täyttä rautaa alusta loppuun.

Pyhä klaani -levystä en alkuun oikein tykännyt, mutta myöhemmin on siitäkin löytynyt useampi suosikkibiisi, kuten Mirah ja Suru tahtoo sua. Pelkästään sinkkuna myöhemmin julkaistu Juhannustanssit oli ihan tajuttoman kova veto. Siitähän tykkäsivät jopa kriitikotkin. Olisi ollut myös kiva kuulla, miltä noihin aikoihin keikalla vedetty Hölmöläisten laiva olisi kuulostanut levytettynä. Demoversiohan siitäkin löytyy, mutta se on tolkuttoman hidas. Jollain uudella kokoonpanolla tuokin on muistaakseni jälkeenpäin levytetty, mutta se ei kuulostanut "oikealta".

Dingon hajoaminen lokakuussa 1986 tuntui jotenkin käsittämättömältä. Eihän ne nyt voi? Miksi ihmeessä? Vaikka en tuossa vaiheessa enää edes kuunnellut Dingoa paljonkaan, niin ei tuota voinut uskoa ja sen jälkeen kaikki oli jotenkin pysyvästi muuttunut. Neumannin soolotuotantoa yritin kuunnella, mutta eipä se iskenyt samalla tavalla. Ainoastaan se yks joulusinkku mulla on kestokuuntelussa aina joulun aikoihin.

1990-luvun eka comeback tuli sitten varmaan mulle ainakin liian aikaisin enkä siitä suuremmin syttynyt, vaikka esim Perjantai ja Elämäni sankari ovat komeita biisejä. Sen sijaan seuraava comeback osui siihen saumaan, jolloin itsekin kävin paljon festareilla ja muillakin keikoilla, niin siinä näin varsin monta Dingon keikkaa. Tässä vaiheessa Dingo palasi mulla säännölliseen kuunteluun ja sitä se on edelleen.

2000-luvun tuotannosta en ole pahemmin innostunut, mutta 2005 julkaistu Purppuraa -cd sentään löytyy hyllystä ja onhan siinä useampi kiva kappale, tunnetuin tietysti Musta leski. Noin muuten olen koittanut kerätä kaiken vinyylinä julkaistun Dingo-materiaalin ja se onkin onnistunut muilta osin, paitsi se yks englanninkielinen sinkku vielä uupuu ja sitten Sinä ja minä sekä Kreivin sormus -pikkusinkut täytyisi löytää vielä kuvakannellisina versioina kun nyt on niistä pelkät levyt ilman kansia. Via Finlandia -cd on myös edelleen hankkimatta.

Se on ollut mukava huomata, että meillä on siirtynyt Dingo myös seuraavalle sukupolvelle. Alakouluikäinen tyttäreni on kuunnellut paljon Dingon kahden ensimmäisen levyn biisejä. Dingo todellakin elää!
 
Viimeksi muokattu:

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Dingo on kyllä kova bändi ollut aina. 1980-luvun huippuvuodet olivat tietenkin omaa luokkaansa mutta kyllä myöhemmästäkin tuotannosta löytyy helmiä. Nykyinen kokoonpanokin taitaa olla aika suosittu, siinähän soittavat nykyään Nipan, Jontun ja Pepen lisäksi Lordista tuttu Leena Peisa ja Hybrid Childrenissä rummuttanut Kelly Ketonen. Yksi single on tällä kokoonpanolla julkaistu muutama vuosi sitten. Neumann on tälle vuodelle lupaillut uutta materiaalia joten saa nähdä missä vaiheessa tulee.

Itsehän olin 7-vuotias silloin sen kovimman Dingo-huuman aikaan ja kyllä se ihmeelliseltä tuntui, että Suomessa on bändi joka saa tuollaista hysteriaa aikaan.

Kahdesti olen Dingon livenä nähnyt. Vuonna 2014 Neumann ja kumppanit-kokoonpanolla kävivät Raahessa. Kolme vuotta myöhemmin lapsuuden haave toteutui ja pääsin näkemään sen kuuluisimman kokoonpanon livenä Ouluhallissa. Keikan jälkeen Nipa, Jonttu, Pepe ja Pete tulivat moikkaamaan faneja ja jakamaan nimmareita. Quuppa jäi pois kun kädet olivat soittamisesta tulleet kipeiksi. Se oli kyllä varsin ikimuistoinen elämys juurikin tuon meet and greetin takia. Mukavia ukkoja olivat kaikki neljä, varsinkin Pete tuli ihan muina miehinä kättelemään ja kysymään että mitä jätkä. Reilu kolme kuukautta myöhemmin Pete ja Quuppa poistuivat bändistä, joten hienoa oli päästä Famous Five kokemaan livenä.
 
Viimeksi muokattu:

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Toukokuussa -84 Porissa pelattiin Jalkapallon mm-karsintaottelu Suomi- Pohjois Irlanti (1-0)
Neumann sai vielä suhtkoht rauhassa katsella peliä. vain pari nimmarin pyytäjää.
Eka levy oli tuolloin ilmestynyt.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Tätä ei olekaan ketjussa taidettu vielä mainita, mutta Dingostahan on tekeillä elokuva joka saa ensi-iltansa ensi vuoden puolella. Aidosti hyvät kotimaiset elokuvat muusikoista ovat olleet toistaiseksi aika vähissä, mutta onhan se toisaalta aikakin että myös Dingo saa omansa:

 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tämä sama setti oli viime kesänä Rauman kesäteatterissa ja näyttää vielä samat näyttelijätkin olevan mukana tänä vuonna kuin viime kesänä Raumalla.
Lämmin suositus tälle. Toki tarinaltaan suht kevyt, toki kesäteatterityyppinen, mutta musiikiltaan todella loistava.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Tässä on ihan hauska pätkä bändin huippuvuosilta. Siellä on mm. nykyinen Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra kyselemässä Neumannilta kysymyksiä. Purra on aika helppo bongata tuosta joukosta silloin kun on kuvissa.


 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна



Jos näitä Dingon legendaarisia livejä lähdetään rankkaamaan, niin kyllähän Porin puuvillatehtaan (nykyinen kauppakeskus) vuoden 1985-keikka lienee legendaarisimpien joukossa. Miettikää siis, Pori, 1985, Dingo... Polttopisteen ytimessä.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tämä sama setti oli viime kesänä Rauman kesäteatterissa ja näyttää vielä samat näyttelijätkin olevan mukana tänä vuonna kuin viime kesänä Raumalla.
Lämmin suositus tälle. Toki tarinaltaan suht kevyt, toki kesäteatterityyppinen, mutta musiikiltaan todella loistava.

Minä olin katselemassa tämän Dingo-musikaalin tänään. Ja tiesin kyllä etukäteen tuosta että sama musikaali pyöri viime kesänä Rauman kesäteatterissa.

Uskallan myös minä suositella tätä Dingo-musikaalia. Musikaali upposi ainakin minuun vaikka en ihan ole sitä ikäluokkaa edes jonka suuressa suosiossa Dingo aikoinaan oli. Tykkään kyllä Dingon tekemästä musiikista mutta kymmenen vuotta minua vanhempi siskoni on enemmänkin ikäluokaltaan Dingon fanikuntaa.

Niin kuin @Walton sanoo niin tämän musikaalin tarina oli melko kevyt, kesäteatterimainen mutta olihan tuo silti varsin viihdyttävä musikaali ja sen aikana soitetut musiikkikappaleet olivat loistavia.

Täällä Hämeenlinnan seudulla tuo Dingo-musikaali on kerännyt aika paljonkin kehuja ja olihan myös minun paikkakuntalaisena nähtävä mistä ihmiset puhuvat. Tykkäsin kyllä näkemästäni ja viihdyin katsomossa.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kesäteatterissa tietysti on tarkoituskin esittää pääasiassa musiikkia, eihän se muuten musikaali olisikaan. Bändissä on mukana Frogley joka myös pienen hetken soitti Dingossa 2008 tietämissä

Ja sen mitä itse olen keskustellut noista ajoista Jontun kanssa kun samassa bändissä ollaan viitisen vuotta oltu, tosin nyt on ollut hiljaisempaa pari vuotta niin olihan tuo ihan hullua touhua. Pojilla meni lujaa ja naisia olis riittänyt mutta kiltisti tultiin silti kotiin mamman viekkuun (Jonttuhan on hiukan vanhempi kuin muut ja oli jo perheellinen kulta-aikana). Uutta musiikkia kuulemma voisi olla, mutta eipä niitten kanssa pidetä kiirettä kun ei niitä oikein voi keikalla soittaa. Yleisö kuitenkin "repii kappaleiksi" jos jättää tietyt biisit soittamatta ja noitahan on paljon.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin liian nuori alkuperäiseen huumaan mutta olisko ollu-93 kun tekivät toista tulemista
Tämä tapahtui keväällä -93, kun Dingo julkaisi Tuhkimotarina-kokoelman. Tarkalleen ottaen comeback taisi käynnistyä, kun bändi oli nimmarikeikalla Salon Anttilan avajaisissa 15.4.1993.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013

Aiheuttaa liikennemuutoksia.


 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen

Aiheuttaa liikennemuutoksia.



Uutinen kertoo: "Modernit ajoneuvot tulee siirtää pois kaduilta elokuvan kuvausten ajaksi."

Ei aiheuta liikennemuutoksia Porissa.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uutinen kertoo: "Modernit ajoneuvot tulee siirtää pois kaduilta elokuvan kuvausten ajaksi."

Ei aiheuta liikennemuutoksia Porissa.
Onneksi ei tarvitse liikaa moderneja rakennuksiakaan vältellä kunhan pysyy kuvaukset poissa Karjarannasta :D No, hieman liioittelua ehkä. Tänään ilmeisesti kuvataan vanhalla linja-autoasemalla ja siinä ihan vieressä on hyvin uusi kerrostalo, jota varmaan kannattaa välttää ottamasta kuviin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Olen ollut itse silloin Dingon lyhyehkönä kulta-aikana jotain 3-5 vuotias, joten bändi itsessään ei merkitse minulle mitään, ei edes porilaisuuteni takia. Mutta ei voi kuin arvostaa, että täysin tuntemattomia nuoria näyttelijöitä on valittu esittämään bändiä (ja upeaa työtä on näemmä näyttelijöiden ulkonäön kanssa tehty). Tuo nimittäin aivan omanlaisensa raikkaan pöhinän koko hommaan, ja on itse asiassa lähes suurin syy miksi aion mennä syksyllä katsomaan leffan ihan elokuvateatteriin asti
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Olipa hyvä tuo Maikkarilta tullut Missä olit kun Dingo valloitti Suomen. Hyvää ajankuvaa ja materiaalia jota en ollut itse aiemmin nähnyt. Nipaltakin hyvä haastattelu lopuksi.

Niin ja kävihän Dingo räjäyttämässä pankin Ylen Urheilugaalassa torstaina. Hyvin vetivät Nipa, Jonttu ja kumppanit. Pepe oli sairaana ja häntä tuurasi Olli Keskinen. Livebändinähän Dingo on edelleen suosittu ja vetää täysiä tupia kaikkialla missä esiintyykin.

Dingon läpimurtosinglen Sinä ja Minä julkaisusta on myös kulunut 40 vuotta. Single julkaistiin tammikuussa 1984 ja voitti Levyraadin. Siitä se sitten lähti.


 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös