Crosby vs. Ovetškin

  • 64 949
  • 264

Kumpi on parempi, Crosby vai Ovechkin?


  • Äänestäjiä
    434
  • Poll closed .

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itselläni on sellainen kuva, että Crosbyn kaikkea potentiaalia ei välttämättä ole vielä nähty. Esim. pisteiden valossa Crosbyllä on saumat lukemiin, joihin Ovechkin ei todennäköisesti tule pääsemäään.

Crosby ei kieltämättä ole kovin sympaattisen palaajan maineessa muutaman tempauksen ja tuomareille tarinoinnin johdosta. Itse en myöskään ole kovin innoissani siitä, että Ovechkin saa paljon anteeksi tuomareilta tähtistatuksellaan. Esim. muutama hyypäämällä vastaanotettu avojäätaklaus olisi pitänyt palkita boksilla tai jopa pelikiellolla.

Kuitenkin maalintekijät ovat sen verran harvinaisia kavereita, että Ovechkin vie voiton tällä hetkellä.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
...Crosby kantaa kuitenkin suhteellisen vihatun pelaajan mainetta ja tämän takia Ovechkin tulee tämänkin äänestyksen viemään suht isolla marginaalilla...

Tämä oli vuorenvarmasti jo äänestystä aloittaneelle kirjoittelijalle ennakkoonkin suhteellisen selvää, että AO-bandwagon äänestää itkijä-Cindyn nurin. Miksi tällä tavoin nimetyssä äänestysketjussa ei siis keskusteltaisi Crosbysta ja Ovechkinista pelaajina sen sijaan, että todetaan itsestäänselvyys "perustellen" tyyliin: "AO ylivoimaisesti", "Ovechkin nyt vaan on monipuolisempi", "Sid itkee", "Sid itkee niin AO vie" jne.?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tykkään Allun pelityylistä enemmän, mutta en osaa sanoa, kumpi olisi parempi noin niin kuin absoluuttisesti. Ehkä Ovetshkin siksikin, että se nauraa enemmän, kun taas Crosby itkee.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Peliä tekevä kanadalaissentteri vastaan maaleja tekevä venäläislaitahyökkääjä. Molemmat nuoria ja ilman Stanley Cupia hiihteleviä supertähtiä.

Siksi haluaisin useamman Stanley Cupin voittaneen täydellisen ruotsalaispuolustajan kolmanneksi vaihtoehdoksi. Eihän näistä kahdesta voi sanoa kumpi on parempi, mutta sen voi sanoa, että Lidas nollaa nämä molemmat vaikka yhtä aikaa.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Crosby. AO:n peliä parhaimmillaan on viihdyttävämpää katsoa (Crosbyn häkellyttävä taituruuskin toki erittäin nautittavaa), mutta ykkössentteri on tärkeämpi kuin ykköslaituri. Kaikenkaikkiaan aikalailla samat perustelut kuin Tosifanilla. Jos lähtisin joukkuetta rakentamaan, niin kyllä ykkösmaalivahdin jälkeen seuraava valinta olisi ykkössentteri, ja maailmassa ei ole siihen parempaa vaihtoehtoa kuin Sidney Crosby. Niin ikään joku mainitsi täällä Crosbyn korkeammasta potentiaalista, ja yhdyn myös siihen. Toki puhtaasti mielipidekysymys, mutta jotenkin näen ne 150 pinnaa ennemmin Crosbylla kuin Ovella. Kaksi viimeistä kautta ovat menneet Sidneyllä enemmän tai vähemmän pilalle loukkaantumisten takia, toivottavasti ei tule tavaksi. Vastaavasti Ovechkin on pysynyt pelityylin huomioonottaen jopa hämmästyttävän hyvin kasassa. Toivottavasti tulee tavaksi.

Crosby näyttäisi ainakin tämän topicin mukaan olevan myös yksi maailman aliarvostetuimmista pelaajista. Mielenkiintoinen ilmiö tämä Crosby-viha. "Taitaa olla kanadalaisille kova paikka kun paras pelaaja tuleekin Venäjältä", toteaa moni. Itse sanoisin, että lähinnä näyttäisi siltä että on suomalaisille kova paikka kun Crosby kestikin paineet eikä tehnyt daigleja.

Mahtavia pelaajia molemmat.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ovechkin vie voiton niukasti monipuolisuudellaan. Crosby on kaiken kehun arvoinen, mutta itse tykkään enemmän Ovechkinin otteista. Alexander on kiekkoilija joka on erittäin hyvä lähes joka osa-alueella. Laukoo todella ahkerasti, kiekko pysyy mukana kovassa vauhdissa, pystyy horjuttamaan ketä tahansa taklauksillaan, mutta on itse erittäin vaikea taklattava erinomaisen tasapainon ja kokonsa ansiosta. Ovechkin on myös persoonana paljon viihdyttävämpi kuin perusharmaa Crosby.
 

TML

Jäsen
Jos nyt jotain vertailua tekisi kun kerta lupailin.Yllättävän tiukille meni vaikka oletin että AO monipuolisuuden vie. En varmaan kaikkia vertailtavia osa-alueita muistanut mutta tässä joitain.

Laukaus:
Ovechkin suht selkeästi. SC tosin käyttää etenkin lämäriään hyvin säästeliäästi, eikä itselle loppupeleissä ole edes kovin selvää kuvaa millainen se on. Crosby toki ampuu vähemmän ja AO:n laukaisumäärillä maaleja tuleekin tulla noin paljon. Enivei AO vie tämän.

Syötöt:
Noh, Crosbyhan on pelintekijä ja esimerkiksi Caps -sarjassa on vituttanut katsoa kun Pens ylivoimassa on Letang, joka yllättyy aina Crosbyn maukkaista passeista. Crosby vie tämän.

Luistelu:
Jaa-a, tää on vaikea. Ovechkin no nopeampi, mutta taas Crosbylla on tasapainoinen luisteluasento ja erittäin hyvä liuku. Eli hieman erilaiset avut on molemmilla luistelun suhteen, joten riippuen mitä haluaa voi tästä voittajan valita. Aika tasan tää menee, ehkä pieni edge AO:lle nopeutensa vuoksi.

Fyysinen peli:
AO vie. Ovechkin on taklaustilanteissa yksi liigan vahvimmista ja ei muistu kyllä mieleen koska hänen olisi totaalisesti jyrätty. Crosby on pienikokoinen mutta tasapaino on hyvä ja häntäkin on vaikea kammeta kiekosta taklauksilla. Itsehän Crosby antaa melko vähän taklauksia.

Johtajanominaisuudet:
Crosby on toiminut kapteeni lähes kaikissa joukkueissan ja on hyvinkin luontainen johtaja. Vei pojankloppina joukkueensa Stanley Cup -finaaleihinkin. AO:n merkitystä joukkueelleen ei voi toki väheksyä. Saanut varmasti muut pelaamaan paremmin ja ulospäin innostunut peli sytyttää varmasti monet Caps -pelaajat. Crosbylle kuitenkin tämä osa-alue.

Hyökkäyspeli ja puolustuspeli:
Mitä Ovechkin ei hyökkäyksessä osaisi tehdä? Täydellinen kaveri hyökkäykseen etenkin mahtavalla laukauksellaan. Crosby toki osaa myös metkut hyökkäyksessä. Tämä on aika vaikea suorittaa vertailuna, kun roolit ovat eri. Sentteriä ja laituria koskee vähän eri lainalaisuudet hyökkäyksessä ja puolustuksessa. Sen takia laitan ne samaan ja kokonaisuudessaan Crosby on hieman vahvempi kahteen suuntaan. Hieman epäreiluahan tämä on AO:ta kohtaan sillä ei hänen edes tarvitse _niin_ hanakasti puolustaa mitä Crosbyn.

Peliäly:
Hieman vaikea määrittää, mutta Crosbylla on sellaiset kiekkoaivot mihin vain harva pääsee. Erittäin oivaltava ja nerokas jäällä.

Tekniikka:
Vaikka AO on tehnyt kauniita maaleja joissa pakkeja on viety kuin litran mittaa, en pidä hänen käsiään erityisen pehmeinä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö hänen tekniikkansa hyvä olisi. Tykkään Crosbyn pikkunäppäristä käsistä hieman enemmän mutta tässäkin pelaajilla on erilainen tekniikka jota on vaikea arvioida puolueettomasti.



Niin elikkä noilla osa-alueilla katsottuna homma menee tasan joten täytyykin hieman kumota aiempaa lausahdustani. Aavistuksen enemmän olen Pensin ja Crosbyn puolella ollut (noin niinku fanitusmielessä) mutta jotenkin sen AO:n mieluummin ottaisin jengiini ja pidän häntä parempana.
 

Nauris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ovechkin ehdottomasti. Maalien teon lisäksi taklaa paljon. Joskus tosin pelaa itsensä ulos tilanteista liiallisella taklausten hakemisella.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Jos nyt jotain vertailua tekisi kun kerta lupailin...

Kiitän tästä. Suurin osa kun tähän ketjuun heittää vaan sen monipuolisuuden ilman sen kummempia perusteluja ja olen kyllä kanssasi suurilta osin samaa mieltä. Tietenkin tuohon olisi voinut lisätä maalinteon (AO:n pääduuni) ja pelinrakentelun (Crosbyn hommaa), mutta nämähän menevät luonnollisesti 1-1. Toki laukaus, hyökkäyspeli ja peliäly osittain kattavat kyseiset ominaisuudet.

Itse kysymykseen muuten vastasin "yhtä hyviä", mutta vaaka kallistuu Crosbyn suuntaan nimenomaan sen vuoksi, että ykkössentteri on joukkueelleen tärkeämpi kuin ykköslaituri.
 
Jatkoaika = totuus. Aika murhaavalla marginaalilla AO näyttää vievän tätä äänestystä. Vaikka laskisi nuo "yhtä hyviä"-ääneet Crosbylle niin silti tämä menee venäläiselle ~70 vs ~30.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Valinta on minulle loppujen lopuksi helppo - pelityylillisesti Ovechkin on lähempänä sitä jota minä arvostan ja jollaisesta minä pidän vaikka en kuitenkaan väheksy taitavia käsiä, taidokkaita syöttöjä ja loistavaa tasapainoa ala Datsyuk (tai Crosby) mutta omassa asteikossani en kuitenkaan osaa nostaa Crosbya Ovechkinin edelle, johtuen ehkäpä osaltaan siitä, että en edes pidä Crosbya NHL:n parhaimpana sentterinä vaikka taitava onkin. Ovechkin siis ykköseksi näistä kahdesta.

vlad.
 

Cube

Jäsen
ykkössentteri on joukkueelleen tärkeämpi kuin ykköslaituri.
Saattaahan näin toki olla, mutta toisaalta huippulaiturit ovat huippusenttereitä harvinaisempia. Tai ainakin mun mielestä NHL:ssä on tällä hetkellä aika selvästi enemmän huippusenttereitä. Eli siis jos joukkuetta lähdettäisiin jonkun fantasiadraftin kautta rakentamaan, niin tasaisessa tilanteessa saattaisin valita laiturin ensin, jos joku kova C näyttäisi olevan saatavilla vielä myöhemminkin.

Washingtonkin on saanut jo ykkössentterinsä hankittua AO:lle (Bäckström), mutta Pittsburgh etsii edelleen ykköslaituria. Toki Capsillekin kelpaisi toinen kovan luokan sentteri, joka on myös menestysjoukkuetta rakentaessa hyvä löytyä.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Saattaahan näin toki olla, mutta toisaalta huippulaiturit ovat huippusenttereitä harvinaisempia. Tai ainakin mun mielestä NHL:ssä on tällä hetkellä aika selvästi enemmän huippusenttereitä.

Tämäkin on aivan totta. Jos listattais maailman parhaat sentterit ja maailman parhaat laiturit niin kyllähän AO olis hyvin todennäköisesti oman listansa kärjessä kun taas Crosbyn paikalla on enemmän haastajia ja todennäköisesti jopa selvästi kokonaisuudeltaan parempia vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Tämäkin on aivan totta. Jos listattais maailman parhaat sentterit ja maailman parhaat laiturit niin kyllähän AO olis hyvin todennäköisesti oman listansa kärjensä kun taas Crosbyn paikalla on enemmän haastajia ja todennäköisesti jopa selvästi kokonaisuudeltaan parempia vaihtoehtoja.
Nimenomaan. Ovechkin on melko varmasti liigan paras laituri, kun taas Crosbyn edelle saattaa senttereistä kiilata kaksikin pelaajaa, eli Datsyuk ja Malkin. Itse en siis välttämättä tätä mieltä ole, mutta yritän korostaa sitä, että erot ovat pienempiä senttereiden kohdalla. Heittäisin kehiin myös sellaisen väitteen, että verrattaessa Ovechkina liigan esim. kymmenenneksi parhaaseen laituriin ja Crosbya kymmeneksi parhaaseen sentteriin, on ero laitureiden välillä suurempi. Tämä siis siitä huolimatta, että (ainakin periaatteessa) laitureita on liigassa tuplamäärä. AO:n voisi siis ehkä sanoa olevan poikkeuksellisempi pelaaja.

Just nyt en ehdi kokoamaan pientä pelipaikkalistaa vertailun havainnollistamiseksi, mutta myöhemmin illalla ennen pelejä voisin senkin yrittää tehdä. Ihan mielenkiintoinen keskusteluhan tämä on.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse kysymykseen muuten vastasin "yhtä hyviä", mutta vaaka kallistuu Crosbyn suuntaan nimenomaan sen vuoksi, että ykkössentteri on joukkueelleen tärkeämpi kuin ykköslaituri.
cube kirjoitti:
Saattaahan näin toki olla, mutta toisaalta huippulaiturit ovat huippusenttereitä harvinaisempia. Tai ainakin mun mielestä NHL:ssä on tällä hetkellä aika selvästi enemmän huippusenttereitä.
Hassu juttu. Meinasin nimittäin tuo "the go":n viestin sisältämän ajatuksen käydä postaamassa tuonne NHL-puolelle. Olen nimittäin täsmälleen samaa mieltä, hyvä sentteri on tärkeämpi joukkueensa menestyksen kannalta kuin hyvä laituri (amerikassa käytetään tuollaisesta pelaajasta termiä "MVP").

Kun Cube tuossa ylempänä mainitsi, niin NHL:ssä on selvästi enemmän huppusenttereitä kuin laitureita Näin on aina ollut ja tulee varmasti olemaan niin kauan kuin pohjois-amerikassa laitetaan kaikkein lahjakkaimmat pelaajat laitetaan tärkeimmälle pelipaikalle eli senttereiksi (joku Team Canada koostuu usein 6-8 sentteristä). Sattumaa ei myöskään ole, että parhaista laitureista suhteellisen suuri osuus tulee euroopasta, sillä täällä tuollaista perinnettä ei ole ollut ainakaan niin vahvasti.
(en lähde maalivahteja tähän vertailuun sotkemaan, mutta totean kuitenkin että senttereiden jälkeen tulevat pakit)

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Ovechkin on ehkä NHL:n kaikkien aikojen paras laituri. Hänen fysiikkansa on aivan ylivertainen kiekkoilijoiden joukossa. Hän on ehdottomasti maailman nopeimpien luistelijoiden joukossa, veto on maailmanluokkaa, taklaajana hän on aivan eliittiä ja vääntäjänä hän on vahva kuin härkä. Pelaajana hän on kuitenkin tietyllä tavalla yksipuolinen suoraviivaisuutensa takia. Vähän kuin rikkaan miehen Olli Jokinen.

Huippusentterit pystyvät kyllä pelaamaan laitureina. Jotkut valittavat jopa että se on helppoa, mutta kysymys onkin että pystyisikö Ovechkin pelaaman keskellä? Jos Ovechkin on niin hyvä kaikilta ominaisuuksiltaan kuin jotkut haluavat antaa ymmärtää, niin miksei häntä voisi siirtyä isompaan rooliin eli sentteriksi? Vaikka Ovechkin antaa paljon hyviä syöttöjä suorista hyökkäyksissä ja ylivoimilla, niin minä en näe hänellä kuitenkaan kykyjä pelinrakentajaksi. Siksi Hart trophyn ansaitsee tänä vuonna Malkin tai Datsuyk. Crosbyn Ovechkin tällä kaudella päihitti.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, mä en nyt 2000-luvulla ole tota NHL.lää niin paljoa seurannut, mutta molemmista noista pelaajista on jostain syystä jäänyt jotenkin sellainen vastenmielinen kuva. Crosby on mammanpoika ja Ovechkin amisteini.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Noh, mä en nyt 2000-luvulla ole tota NHL.lää niin paljoa seurannut, mutta molemmista noista pelaajista on jostain syystä jäänyt jotenkin sellainen vastenmielinen kuva. Crosby on mammanpoika ja Ovechkin amisteini.
Joo, näin.

Pahoittelen että unohdin tämän tärkeän seikan omasta vertailustani.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
en yhtään pidä ryss..siis venäläisistä, mutta tässä äänestyksessä ääni menee kyllä AO:lle. Cindy on vähän turhan kova kitisijä, vaikka loistava peluri onkin.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jäänyt Sidistä mieleen kaveri joka valittaa ja vinkuu tilanteesta kuin tilanteesta, joten ääni AO:lle. Pelitaidollisesti sanoisin tilanteen menevän tasan, mutta taas pidän enemmän pelityylistä mikä suosii laitojen ryskyttämistä.
 

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
Siinä sivussa voi maailman hienoimmalla luonnonlapsen pelityylillä ryskytellä vähän polviakin. On se hieno pelaaja. Menisin vitutusketjuun avautumaan, ellei siellä olisi lätkää tähdellisempää vituttelua alla.

Järjettömän tyhmä viesti. Miten vitussa voi värilasit sokaista ihmisen noin täysin. Pysäytähän huviksesi tuo video kohtaan 0:45.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös