Bluesin uuden johdon tärkeimmät toimenpiteet – Jatkoaika opastaa

  • 123 037
  • 418

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nykyrahassa toi McTavishin siirtosumma on vähän päälle 100 000 euroa, joka on mitättömän vähän sen tasoisesta pelaajasta kuin Dale tuolloin. Itse toivon, että meillä olisi jatkossakin mahdollisuus tehdä tuollaisia hankintoja. Näitä tomisallisia tulee kyllä sitten omastakin takaa.

Itseasiassa, juuri McTavishin kaltaiset tähdet ovat niitä pelaajia joiden takia hallille jaksaa mennä vaikka joukkue alisuorittaisikin.
 

scholl

Jäsen
Ei onnistu, meidäthän häädettiin sieltä pois kun kannustus oli liian kovaa (=äänekästä) ja seisominen häiritsi ravintola-asiakkaita.

Kyllähän seisojat voi laittaa sinne syrjempään laajentamalla fanikatsomoa sivuista. Istujat eivät ainakaan minua ole koskaan haitanneet siinä ravintolakatsomossa, vaikka olen montakin kertaa siellä silloin syönyt, kun se katsomo oli siellä. Tosin en kertaakaan IFK-matsissa.

Tämä on kyllä erikoista. Ehkä perustat arviosi viime kevään finaaleihin, koska kyllä jokaikisessä muussa HIFK-matsissa kotikannustus on ollut voimakasta. Tämä koskee toki lähinnä vain fanikatsomoa.

Fanikatsomo ei kuulu, eikä näy yläkertaan ollenkaan, kun se on nyt lipan alla. Sitä ei edes huomaa suurin osa hallissa olioista. Enkä nyt muista erikseen eritellä, mikä kannustus on ollut IFK-matsissa verrattuna muihin peleihin. Viime kevään finaaleista ei ole tietoa, koska en päässyt matkan takia niihin peleihin paikan päälle, ensimmäisen näin telkkarista, toisen aikana istuin lentokoneessa. Blues-Kärpät finaaleissa olin 4. pelissä ja silloin porokannattajat olivat häiritsevän paljon esillä ja äänessä.

Eikä se, että baronalla olisi maailman parhaat paikat vierasfaneille, tuo heitä suoraan hallille.

Ei tuo, mutta se tuo, jos sitä mainostetaan oikein ja tarjotaan heille oikeanlainen lippupaketti jo syksyllä, jotta ne landelta muuttaneet, jotka eivät näe oman joukkueensa peliä ikinä, tulevat kaksi tai kolme kertaa vuodessa joukkuettaan katsomaan ja laittavat ne päivämäärät kalenteriin. Se on yksi vitun lysti mikä se viikonpäivä on, jos esim. Tappara-faneja asuu 5000kpl pääkaupunkiseudulla niin kyllä heistä riittävän moni voi lähteä kaksi kertaa kaudessa Tapparaa katsomaan riippumatta mikä viikonpäivä on. Enkä tarkoita faniklubien huligaaneja, vaan tavallisia ihmisiä, jotka kannattavat Tapparaa ja joille olisi Espoossa oma paikka kannattaa ja tunnustaa väriä. Ne huligaanit ovat sitten asia erikseen. Itse en Espoossa niihin satsaisi, koska niihin satsataan muissa halleissa.

Tämä riippuu hyvin paljon siitä, missäpäin hallia liikut. Kyllä fanikatsomon puolella näkee hyvin paljon fanikrääsää satunnaisillakin kannattajilla. Klubipuolella varmasti paljon vähemmän.

No mitä ne muut sitten häpeilevät? Kyllä esim. Nordiksella näkee hyvin monella katsojalla jonkun kaulaliinan tai lippiksen tai edes punaisen paidan tai rotsin tms., jos HIFK-paitaa ei ole. Outoa käydä matsissa, jos pitää hävetä sitä, kumpaa joukkuetta kannattaa.

Anteeksi nyt vaan, mutta joukkueen nimi on Espoo Blues.

Sitten nimi on väärin. Sen pitää olla Espoon Blues tai Blues, Espoo.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Nykyrahassa toi McTavishin siirtosumma on vähän päälle 100 000 euroa, joka on mitättömän vähän sen tasoisesta pelaajasta kuin Dale tuolloin. Itse toivon, että meillä olisi jatkossakin mahdollisuus tehdä tuollaisia hankintoja. Näitä tomisallisia tulee kyllä sitten omastakin takaa.

Itseasiassa, juuri McTavishin kaltaiset tähdet ovat niitä pelaajia joiden takia hallille jaksaa mennä vaikka joukkue alisuorittaisikin.

Niin, nykyrahassa ja nykytilanteessa. Mutta että tuollainen hankinta tehtiin heti Blues-historian alkuun, eli tuhottiin juuri se pohja (identiteetti), minkä Kiekko-Espoo oli luonut. Silloisessa rahamaailmassa tuo summa oli huomattavasti isompi kuin nykyään, muistathan sen.

Siitä olen tasan samaa mieltä, että McTavishin tyyppiset isot tähdet tuovat faneja hallille, varsinkin kun he onnistuvat ja tekevät niitä pisteitä. Itse en kuitenkaan pitäisi siitä yhtään, jos Blues palaisi ostojoukkuelinjalle, eli joka vuosi ostettaisiin pari "maaseutujengien" parasta pelaajaa isolla rahalla.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
No mitä ne muut sitten häpeilevät? Kyllä esim. Nordiksella näkee hyvin monella katsojalla jonkun kaulaliinan tai lippiksen tai edes punaisen paidan tai rotsin tms., jos HIFK-paitaa ei ole. Outoa käydä matsissa, jos pitää hävetä sitä, kumpaa joukkuetta kannattaa.

Nappaan tuosta kiinni. Bluesin fanituotemyyntihän on ollut samanlaista poukkoilua kun koko muukin toiminta ja tuotteiden valmistaja/välittäjä on vaihtunut lähes joka toinen vuosi. Tämä on taas johtanut siihen, että tuotteita on hyvin vähän ja ne ovat suoraansanottuna tylsän näköisiä. Se on ainakin yksi syy miksi tuotteita ei näe kaikkien päällä.

Toinen syy on myös aika yksinkertainen. Blues ei ole kovin seksikäs, ainakaan vielä. Tässä mielessä HIFK:n ja Bluesin vertaaminen on vähän sama kuin vertaisi Pamela Andersonia ja Miley Cyrusta. Toinen on ollut seksisymboli jo monta vuosikymmentä ja toinen on nuori ja nouseva tähti, mutta aiheuttaa nykytoimillaan vain lähinnä myötähäpeää..
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Nappaan tuosta kiinni. Bluesin fanituotemyyntihän on ollut samanlaista poukkoilua kun koko muukin toiminta ja tuotteiden valmistaja/välittäjä on vaihtunut lähes joka toinen vuosi. Tämä on taas johtanut siihen, että tuotteita on hyvin vähän ja ne ovat suoraansanottuna tylsän näköisiä. Se on ainakin yksi syy miksi tuotteita ei näe kaikkien päällä.

Toinen syy on jatkuva logonvaihtopelleily. Veikkaisin että fanituotteita myytäisiin huomattavastikin enemmän jos niitä myytäisiin (myös) vanhalla logolla - joko K-Espoo- tai edes mailalogolla. Onhan IFK:llakin faniporukkaa jotka ei suostu pitämään petologollisia kledjuja.
 
Onhan IFK:llakin faniporukkaa jotka ei suostu pitämään petologollisia kledjuja.

Erinomainen pointti. Jos tuotteita löytyisi vanhalla logolla niin voisin ostaa vaikka käytettyjä, uudella logolla olen kuitenkin ostanut kannatusmielessä pipon ja t-paidan. Eipä turhan montaa kertaa ole tullut käytettyä...

Jos fanituotteilla haluttaisiin oikeasti tehdä rahaa, olisi pari vuotta sitten painettu laadukkaita CHL-paitoja pilvin pimein, vaikka hinta olisi ollut 250 euroa olisi niitä myyty aivan tolkuttomasti. Jos verrata pitää niin itse en paria kymppiä enempää maksaisi uudesta paidasta räppilogolla, vaikka sattuukin olemaan liigan tyylikkäimpiä pelipaitoja.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos fanituotteilla haluttaisiin oikeasti tehdä rahaa, olisi pari vuotta sitten painettu laadukkaita CHL-paitoja pilvin pimein, vaikka hinta olisi ollut 250 euroa olisi niitä myyty aivan tolkuttomasti.

Niin näitähän olisi saanut tilattua, mutta silloinen yrittäjä ei halunnut ottaa riskiä siitä, että tavara jää käsiin. En tiedä miten nyt, mutta silloinhan Hockey Corner hoiteli fanikaman myyntiä. Ymmärrän, että tämänkin voi toiminnallisesti ulkoistaa, mutta vastuuta laadukkaasta fanikamasta ei seura voi silti ulkoistaa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
En tiedä miten nyt, mutta silloinhan Hockey Corner hoiteli fanikaman myyntiä. Ymmärrän, että tämänkin voi toiminnallisesti ulkoistaa, mutta vastuuta laadukkaasta fanikamasta ei seura voi silti ulkoistaa.

Ulkoistettuhan tuo touhu on edelleen, mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, nykyinen toimija on saanut jatkosopimuksen aikaiseksi ja pystyy näin ollen parantamaan tarjontaansa jatkuvasti. Touhu on pikkuhiljaa alkanutkin toimimaan, mutta työ on pahasti kesken, eikä sitä nykyresursseilla paranneta kovin nopeasti.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Vielä sen verran avautumista noista fanituotteista että pohjanoteeraus on kyllä tämä kaulaliina. Nyt vasta huomasin että sen värit ovat kuin ovatkin Bluesin värit eli sininen ja keltainen mutta minun silmiin tuo on aina hallilla ollessa osunut keltamustana. Ja sen BLUES-tekstiä ei erota jos kaulaliinaa pitää kaulassa. Niinpä siitä on usein hankala erottaa minkä joukkueen liina se on ja sen saattaa sekoittaa esim. Kärppien vastaavaan.

.....

Sitten ketjun varsinaiseen asiaan: uusi johto saisi mieluusti rekrytoida väkeä, joka panostaa hallin yleisilmeeseen ja viihtyisyyteen.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nyt vasta huomasin että sen värit ovat kuin ovatkin Bluesin värit eli sininen ja keltainen mutta minun silmiin tuo on aina hallilla ollessa osunut keltamustana.

Minulle tuo vahvasti sinikeltainen kaulahuivi on vaikuttanut Ruotsin maajoukkueen huivilta, vielä kun siitä pääsee se kruunu vähän pilkottamaan esiin. Pitäytyisivät siinä sinisessä, eivätkä herkuttelisi esiin sitä keltaista - tämä on mielipiteeni mun. Sitä paitsi itselleni on vahvasti iskostunut, että sinikeltaiset värit kuuluvat SM-liigassa vahvasti ja oikeutetusti Rauman Lukolle.
 

Taskukettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Minulle tuo vahvasti sinikeltainen kaulahuivi on vaikuttanut Ruotsin maajoukkueen huivilta, vielä kun siitä pääsee se kruunu vähän pilkottamaan esiin. Pitäytyisivät siinä sinisessä, eivätkä herkuttelisi esiin sitä keltaista - tämä on mielipiteeni mun.
Samaa mieltä, mielestäni värit ovat sininen (navy) ja valkoinen. Keltainen ja musta ovat sitten vain sellaiset tehostevärit, ne eivät mielestäni kuulu fanituotteiden pääväreiksi.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Sitten ketjun varsinaiseen asiaan: uusi johto saisi mieluusti rekrytoida väkeä, joka panostaa hallin yleisilmeeseen ja viihtyisyyteen.
Mielestäni tällainen rekrytointi kuuluu ennemminkin halli- kuin seurayhtiölle, vaikkakin myönnän että yhteistoiminta on tässäkin kaiken avain.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mielestäni tällainen rekrytointi kuuluu ennemminkin halli- kuin seurayhtiölle, vaikkakin myönnän että yhteistoiminta on tässäkin kaiken avain.

Niinhän se on, mutta noista tuo jälkimmäinen on se, jonka suhteen nyt on enemmän toivoa paremmasta olemassa. Eli jos harjoittaisivat vaikka pientä painostusta.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Mikähän on tilanne uusien omistajien suhteen tällä hetkellä. Enemmän ja enemmän on tullut sellainen fiilis, että lehtijutulla haettiin uusia rahoittajia. Toivottavasti olen väärässä. Tästä nyt vaan sellainen neuvo, että varmistakaa toiminnan jatkuminen ainakin se kolme vuotta, vaikka nollatulokseen ei tuossa ajassa päästäisikään.
 
Uuden johdon tehtävät on laitettu tärkeysjärjestykseen kerta heitolla. Pipot,paidat,lippikset huolettavat faneja..... hoh hoijaa.

2-3 miljoonan € rahamies pitäs löytää ihan ensiksi ja sitten ihan viimeisenä miettiä kuka virkkaa kenelle ja millasta pipaa pidetään katsomossa. Rahamiehiä vaan ei kuulu eikä näy.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Uuden johdon tehtävät on laitettu tärkeysjärjestykseen kerta heitolla. Pipot,paidat,lippikset huolettavat faneja..... hoh hoijaa.
Harvinaisen hyvin sanottu.
2-3 miljoonan € rahamies pitäs löytää ihan ensiksi ja sitten ihan viimeisenä miettiä kuka virkkaa kenelle ja millasta pipaa pidetään katsomossa. Rahamiehiä vaan ei kuulu eikä näy.
Ja sitten paluu omalle tasolle. Eihän siellä tarvita yhtä tai kahta sijoittajaa. Mielummin useampia, jotka ovat pienemmällä summalla liikkeellä, ettei ajauduta nykytilaan, jolloin osaamaton kaveri päättää kaikesta.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Uuden johdon tehtävät on laitettu tärkeysjärjestykseen kerta heitolla. Pipot,paidat,lippikset huolettavat faneja..... hoh hoijaa.

Eiköhän tämä kerro siitä, että vaikka saatiin uutisia uusista omistajista, emme oikeasti saaneet mitään tietoa. Samaa paskaa syödään edelleen ja tällöin puheenaiheetkin ovat.. paskaa. Jatketaan siis samalla linjalla: Kyseinen kaulahuivi löytyy omalta hattuhyllyltä ja kyllä sitä on erehdytty luulemaan myös SaiPan huiviksi..

Jos tätä kautta yritetään vielä jotenkin pelastaa, uusi johto pitäisi saada otsikoihin pikkuhiljaa. Seuran tulevien kausien suunta on ilmoitettava hyvissä ajoin! Keväästä tulee tuskin kovin pitkä pelien muodossa, joten ensi kauden markkinoinnin on alettava jo runkosarjan lopussa. Ja tällä en siis tarkoita Ville Lajusen naamaa telkkarissa vaan juuri tätä, että Ahola, Palsternacka, Rautio ja kumppanit kertovat ihan konkreettisesti, mitä alkavat tekemään ensi kaudesta lähtien. Millä tavalla tuote paranee, millaisia pelaajia joukkueeseen on tulossa (soppareiden julkistaminen), kuinka fanit otetaan paremmin huomioon, jatkuuko säästökuuri vai satsataanko joukkueeseen enemmän jne jne jne.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Jos tätä kautta yritetään vielä jotenkin pelastaa, uusi johto pitäisi saada otsikoihin pikkuhiljaa. Seuran tulevien kausien suunta on ilmoitettava hyvissä ajoin! Keväästä tulee tuskin kovin pitkä pelien muodossa, joten ensi kauden markkinoinnin on alettava jo runkosarjan lopussa. Ja tällä en siis tarkoita Ville Lajusen naamaa telkkarissa vaan juuri tätä, että Ahola, Palsternacka, Rautio ja kumppanit kertovat ihan konkreettisesti, mitä alkavat tekemään ensi kaudesta lähtien. Millä tavalla tuote paranee, millaisia pelaajia joukkueeseen on tulossa (soppareiden julkistaminen), kuinka fanit otetaan paremmin huomioon, jatkuuko säästökuuri vai satsataanko joukkueeseen enemmän jne jne jne.
Tässä on kyllä hyvin kiteytety se ensimmäinen askel. Pientä viilausta vielä siihen, että tämä kausi on kyllä taloudellisesti mennyttä, vaikka tulisi mestaruus. Sehän kyllä kelpaisi, mutta juuri nyt ei oikein usko riitä siihen hommaan. Ongelmahan tässä on se, että ensi kausikin alkaa olla menetetty yhteistyökumppaineiden osalta, jos kohta ei ala tapahtumaan. Samoin pelaajasopimusten teko tulee olemaan todella hankalaa. Itse en ainakaan sitoutuisi organisaatioon, jonka tulevaisuudesta ei ole mitään tietoa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Samoin pelaajasopimusten teko tulee olemaan todella hankalaa. Itse en ainakaan sitoutuisi organisaatioon, jonka tulevaisuudesta ei ole mitään tietoa.

Sama ongelma koskee myös faneja, varsinkin niitä, jotka eivät ole raahautuneet hallille joka vuosi, joka matsiin viimeisen ~20 vuoden ajan. Miksi ostaa kausari, kun ei periaatteessa tiedä mitään ensi kauden joukkueesta? En tiedä miten tämä todellisuudessa menee, mutta uskoisin, että moni tekee päätöksen seuraavan kauden kausarista runkosarjan lopun, tai playoffien aikana. Itse olen kerran jättänyt kausarinostamispäätöksen tekemisen kesään. Aina muulloin olen jo edellisen kauden lopussa päättänyt hankkia kausarin myös seuraavalle kaudelle.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Sama ongelma koskee myös faneja, varsinkin niitä, jotka eivät ole raahautuneet hallille joka vuosi, joka matsiin viimeisen ~20 vuoden ajan. Miksi ostaa kausari, kun ei periaatteessa tiedä mitään ensi kauden joukkueesta? En tiedä miten tämä todellisuudessa menee, mutta uskoisin, että moni tekee päätöksen seuraavan kauden kausarista runkosarjan lopun, tai playoffien aikana. Itse olen kerran jättänyt kausarinostamispäätöksen tekemisen kesään. Aina muulloin olen jo edellisen kauden lopussa päättänyt hankkia kausarin myös seuraavalle kaudelle.

Playoff-kausari on tullut hankittua melko usein, myöskin viime kaudella. Päätös seuraavan kauden kausarin hankkimisesta on tapahtunut siinä samalla. Nyt varmaankin hommaan kausarin playoffeihin ja käytännössä samalla ensi kaudelle. Jos en, niin sitten päätös jää kesään ja siinä tapauksessa menee hyvin lähelle kauden alkua. Itselleni runkosarjan fanikausari on kuitenkin suhteellisen halpa, playoff taas ei (vaikka siinä on hyvitys). Ei kai sitä osaa pois olla hallilta, jäädään sitten pois kun viimeinen sammuttaa valot. Mutta me olemme kai poikkeustapauksia.
 
Keskustelu on näköjän ajautunut kaulaliinan väreistä sivuraiteille, joten kirjataanpas tähän muutama hyvä ehdotus uusille omistajille:

- julkistakaa jatkosopimukset mahdollisimman pian
- kertokaa mitä joukkueen taustalla tapahtuu (henkilöstö toimistolla)
- tehkää pitkän tähtäimen markkinointisuunnitelma ja noudattakaa sitä
- jos vaihdatte logoa, palatkaa vanhaan. Älkää vaihtako nimeä
- hommatkaa kaukaloon kärkiosaamista ja eläviä esimerkkejä realisoimaan näiden muiden miesten paljon puhuttua potentiaalia (esim. Eaves, Lehtonen, Keller)
- kasatkaa ensi kaudelle joukkue joka on mestarisuosikkien joukossa jo heti kauden alussa
- tehkää ottelutapahtumasta viihtyisä, sen täytyy olla aina hyvä syy perua illan muut menot, Bluesin pitää olla jokaisessa kotiottelussa voittajasuosikki
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
- tehkää ottelutapahtumasta viihtyisä, sen täytyy olla aina hyvä syy perua illan muut menot...

Tämä. Fakta nyt on vaan niin, että jokainen peli tulee tv:stä/netistä eikä kehitystä voi pysäyttää. Se on sopeuduttava tilanteeseen tai kuoltava pois.

On joukkue minkälainen tahansa ja pelaa se miten paskasti tahansa, on katsojalla oltava syy tulla hallille. Nimenomaan siksi, että hallilla kokee jotain mitä ei netin välityksellä näe. Mielestäni tässä oltiin hyvin kiinni vielä joku viisi vuotta sitten, mutta sittemmin hallista ja ottelutapahtumasta on tehty kliinistä paskaa, joka ei kiinnosta edes vähää alusta.

Barona Areenan pitää olla Bluesin koti, jossa on ajoittain muita tapahtumia. Ei muiden tapahtumien halli, jossa Blues ajoittain pelaa.

Vaikka nää on tärkeitä juttuja, on nyt ihan ensin tultava tietojen ja suunnitelmien kanssa kuitenkin julkisuuteen ja kerrottava yleisölle, miksi Bluesin peleissä kannattaisi käydä jatkossakin.
 

Veltto Sergei

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat paholaiselle
- jos vaihdatte logoa, palatkaa vanhaan. Älkää vaihtako nimeä

Tähän vahva sama. Logo ennen tätä nykyistä oli mielestäni paras nähdyistä viritelmistä, mikäli Kiekko-Espoon logoa ei lasketa.

Joukkoeen sisään tulo pitäisi laittaa kokonaan uusiksi, alkuun vaikka vanhoja klippejä liigaan nousun ajoilta, ja vaikka niistä harvoista kerroista kun ollaan upotettu Jokerit, tai HIFK, ja sen jälkeen joku menevämpi rokkiralli mallia Gluecifer, ja pelaajat sisään.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tähän vahva sama. Logo ennen tätä nykyistä oli mielestäni paras nähdyistä viritelmistä, mikäli Kiekko-Espoon logoa ei lasketa.

Makuasioita, mutta mä olen tykännyt näistä kahdesta viimeisimmästä logosta enemmän kuin siitä alkuperäisestä. Eniten siitä toiseksi viimeisestä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
2-3 miljoonan € rahamies pitäs löytää ihan ensiksi ja sitten ihan viimeisenä miettiä kuka virkkaa kenelle ja millasta pipaa pidetään katsomossa. Rahamiehiä vaan ei kuulu eikä näy.
Kyllä nämä on nähty. Ensin pitää olla selvä näkemys ja suunnitelma toiminnan kehittämisestä. Vasta silloin voi joku omistajaksi sopiva rahojansa laittaa likoon. Turha se on kuvitella löytyvän jotain miljoonikkoa, joka investoi joukkueeseen, "kun on kliffaa omistaa lätkäjoukkuetta".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös