Bluesin uuden johdon tärkeimmät toimenpiteet – Jatkoaika opastaa

  • 122 372
  • 418

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Keskustelu Salonojan myyntipäätöstä koskevassa ketjussa on mennyt inttämiseksi siitä pitäisikö nimi vaihtaa Kiekko-Espooksi tai maalilaulu toiseksi. Nyt olisi hyvä aika aloittaa keskustelu siitä mitä uuden johdon pitäisi oikeasti tehdä. Uusi johto tekee mitä parhaaksi näkee, mutta tuodaan me oma kortemme kekoon.

Vanhassakin ketjussa oli nimeä ja maali-lauluja koskevan jankkaamisen ohella paljon hyviä ehdotuksia. Nyt niitä voisi tuoda uudestaan esille ja toisaalta pitää tämän ketjun keskustelu olennaisissa asioissa. Mitä oikeasti pitäisi tehdä, että Blues saisi houkuteltua espoolaiset hallille? Oli sitten kyse uudesta jääkiekon ystävästä tai uskon palauttamisesta vanhoille kannattajille. Potentiaalia ja kasvuvaraa Espoossa ainakin pitäisi olla.

Itse näkisin, että keskeiset kehittämisalueet koskevat taloudellisten resurssien parantamista, esim seuraavilla alueilla:

- Kaiken keskiössä on se, että toimistolle pitää pystyä tuomaan osaavaa ja innostunutta porukkaa, jotka oikeasti haluavat kehittää espoolaista kiekko-organisaatiota. Laatu menee tässä kirkkaasti määrän edelle.

- Markkinoinnin aloittaminen uudestaan niin, että Blues alkaa taas näkymään espoolaisessa katukuvassa. En ole mikään asiantuntija, mutta uusia tuulia perinteisen markkinoinnin rinnalle olisi oikein virkistävää nähdä. Tapoja on varmasti monia ja osaava porukka osaa ne tuoda esille. Oli sitten kyse perinteisestä katu-mainoksesta tai jutuista lehdissä, näkyvyys on aina tärkeää.

- Yhteistyösopimusten osalta en osaa sanoa miten hyvä tilanne Bluesilla on, mutta uskoisin että kehittämistä silläkin saralla olisi. Pelaajabudjetti on tällä hetkellä liigan pienimpiä. Vaikka Vuorinen onkin hyvän nipun kasannut pienillä resursseilla, olisi hienoa, jos hän saisi hieman paremmat työkalut.

Itselle ei paljon muuta nopeasti tule mieleen. Urheilullinen puoli organisaatiossa on kaikin puolin kunnossa, resursseihin nähden. Pohjatyö on siis jo tehty. Nyt pitäisi saada vielä yhteyttä niin asiakkaisiin kuin yhteistyökumppaneihin päin kehitettyä. Onneksi se on kuitenkin paljon nopeammin toteutettavissa kuin urheilullisen puolen rakentaminen.

Mitä mieltä olette? Mitä pitäisi tehdä, että Blues houkuttelisi enemmän väkeä ensi kaudella ja hyvä urheilullinen organisaatio saisi rinnalleen hyvän taloudellisen organisaation?
 
Suosikkijoukkue
Espoolaiset
Tamimaisesti neljään prinsiippiin tiivistettynä:

- Urheilullinen puoli toimii nyt hyvin, älkää pilatko sitä

Tämän pointin tärkeyttä en voi liikaa korostaa, sillä se luo koko organisaation kivijalan. Tai Kivilinnan, kuten olemme jo muutamaan otteeseen todistaneet. Se on nykyisellään hoidettu Suomen tasolla loistavasti, ja näin haluaisin sen jatkuvan jatkossakin. Uudistaa saa toki, mutta maltilla ja nykyistä toimintaa pilaamatta.

- Markkinointi kuntoon

Koskee koko seuran ulospäin tapahtuvaa viestintää. Markkinointiin kannattaa satsata, ja se pitää sisällään muutakin kuin kalliit mainokset eri medioissa. Ilmaista julkisuutta kannattaa hyödyntää, ja viestin on aina oltava ulospäin "meidän matseihin kannattaa tulla". Ostoskeskuspromot, kouluvisiitit, lastensairaalakäynnit ja pelaajien itse kuvaamat nettivideot ovat mainioita esimerkkejä onnistuneesta ja kustannustehokkaasta imagonrakennuksesta. Ihan sekin, että nettisivujen kalenterista löytyy aina ja varmasti oikeat ottelupäivämäärät. Yleisesti ottaen kaikki viestintä on hoidettava sen vaatimalla tarkkuudella, tässä on tällä hetkellä parannettavaa.

- Pitkäjänteisyyttä toimintaan ja ylpeyttä omista juurista

Mulle on ihan yksi ja sama millä nimellä meidän jengi pelaa, mutta haluaisin organisaation ylistävän seuran aiempia vaiheita eikä piilottelevan niitä. Hemmetti, tähän riittäisi vaikka valokopiot Pihalta päätyyn -kirjan sivuista nätteihin kehyksiin ripustettuina hallin seinälle. Historia näkyville ja viestitään rohkeasti olevamme ylpeitä siitä mitä meidän espoolainen lätkä on tähän asti saavuttanut ja mistä tähän on tultu.

Pitkäjänteisyys-puoleen kuuluu sitten esim. sellaista että fanit haluavat tietää seuraavan kauden pelaajarungon ajoissa, eivät halua kuulla kaikkien pelurien olevan vapaita siirtymään seurasta pois jne. Tähän tilanteeseen päästäkseen esim. talous on saatava tasapainoon niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä, joka onkin viimeinen pointti:

- Tulot ja menot tasapainoon

Jussi Salonoja on ollut hieno mesenaatti espoolaiselle jääkiekolle, ja kiistämättä saanut aikaan enemmän hyvää kuin pahaa. Pitkällä tähtäimellä seuran pitäisi kuitenkin pyöriä jotakuinkin omillaan, eikä luottaa yhden ihmisen pohjattomiin taskuihin. Tuloja on saatava niin yhteistyökumppaneilta kuin katsojiltakin. Ensimmäisiin on avaimena onnistunut varainhankinta, ja toiseen noiden ensimmäisinä mainittujen kolmen prinsiipin kunniallinen hoitaminen.
 
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
Odotuksiani:

1. Bluesista uskottava ja ammattimaisesti toimiva organisaatio

Loppu puuhastelulle ja tempoilulle. Ammattilainen toimitusjohtajaksi sekä pätevät henkilöt vastaamaan seuran viestinnästä ja markkinoinnista.

2. Joukkueen brändäys

Pelkkä espoolaisuus ei riitä, tarvitaan muitakin adjektiiveja. Taisteleva, ilkeä...ajokoirateemaa voisi kehitellä eteenpäin. Olen usein kuullut mainittavan että Blues on joukkue, jota vastaan on vittumaista pelata. Tuota voisi jalostaa ja käyttää hyväksi viestinnässä. Joukkueen brändiä ei voi keksiä. Se on olemassa. Kyse on sen nostamisesta framille.

3. Joukkueen näkyvyys

Bluesin tulee näkyä Espoossa ollakseen uskottava. Tällä hetkellä Blues näkyy työmatkani varrella hyvin - joukkueen fanien omilla rahoillaan ostamien tarrojen välityksellä! Jos fanit saavat pikkurahalla aikaan tuota mihin ammattiorganisaatio pystyisi jos näkisi edes pikkuisen vaivaa? Ottelutapahtuman lippujen on oltava hinnaltaan kilpailukykyisiä, mutta markkinointi ei voi perustua hintojen hehkuttamiseen. Sen on vedottava katsojan ja kuulijan tunteisiin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Keskustelu Salonojan myyntipäätöstä koskevassa ketjussa on mennyt inttämiseksi siitä pitäisikö nimi vaihtaa Kiekko-Espooksi tai maalilaulu toiseksi.
Sä olet trolli jos näin sanot!

Sitten asiaan. Kyllä kai suurin ongelma on kuitenkin raha. Siihenhän Jussikin lopulta kypsyi. Kuten siinä toisessa ketjussa jo sanoinkin, niin oleelliseksi asiaksi noussee sopimus halliyhtiön kanssa vuokrista, mainosmyynnistä ja oheismyyntiprovikoista. Tämä on ehdottomasti mielestäni tärkein asia.

Sitten jos nuo asiat saadaan kuntoon, niin sen jälkeen tulee vasta kaikki muu, markkinointi, tiedotus jne.
 

Toy Gun Ed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Taloudellinen puoli pitää luonnollisesti laittaa kuntoon, mitä täällä monet ovatkin jo kommentoineet. Miten nyt normaalia menestyvää yritystä pyöritetään: tuotot kuluja suuremmat ja rahaa aina kassassa. Helposti sanottu, vaikeammin tehty.

Toivoisin, että kannattajat otettaisiin tulevaisuudessa joukkueen toiminnan keskiöön ja keskuteluyhteyttä kehitettäsiin. Tämä on sitä pitkän ajan duunia, mikä auttaa joukkuetta menestymään myös pitkässä juoksussa. Tosin en ole aktiivina toiminnassa mukana, joten en tiedä miten tämä puoli tällä hetkellä toimii. Minulle on kuitenkin jäänyt kuva, että tätä puolta olisi syytä kehittää.

Monia asioita mitä Jussi on kokeillut, pitää jatkossakin tehdä mutta vain paljon paremmin. Osaava henkilökunta on luonnollisesti kaiken keskiössä. Toivottavasti ei mennä liikaa perinteiselle "palkkaan vanhan lätkäkaverini" -linjalle, vaan otetaan oikeasti osaavaa porukkaa remmiin.

Espoon raja kun ylitetään pitää olla selvä, että kaupungissa on vain yksi espoolainen joukkue.
 

ralph cox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, AS Roma, Blues
Blues on loistavalle markkinoijalle unelmien mahdollisuus: valtava yleisön ja yritystuen potentia, loistava halli: valtavan suuri pinnanalla sympatisointi vs. todellinen kannatus. Lehtimainosten tai ulkomainosten sijaan samalla rahalla saadaan sosiaalinen media keskiössä ihan toisenlaisia tuloksia. Blues voisi levitä Facebookin kautta oikein tuettuna ja ammattilaisilta konsultaatio ostettuna valtavasti. Neljän junioriseuran verkostot ovat mahtava lähtökohta, päälle tulevat muut kannattajat, sosiaalisen verkoston tempausmarkkinointi ja siihen kytkettävä yritysten mukaanottaminen. Ilmiömarkkinoinnin eväät ovat poikkeukselliset. Joukkueen kokoamisesta; Espoon mielenkiinto elää kunnon showsta; eli Huhtaloiden, Kuuseloiden etc. sijaan 1-2 niminä innostavaa hyökkääjää, jotka on pakko nähdä. Väitän, että Espoossa noiden starojen vipuvarsi on korkeampi yleisötuloihin kuin missään muualla. Espoolaiset eivät ole defense-ihmisiä.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joukkueen kokoamisesta; Espoon mielenkiinto elää kunnon showsta; eli Huhtaloiden, Kuuseloiden etc. sijaan 1-2 niminä innostavaa hyökkääjää, jotka on pakko nähdä. Väitän, että Espoossa noiden starojen vipuvarsi on korkeampi yleisötuloihin kuin missään muualla. Espoolaiset eivät ole defense-ihmisiä.

Tässä on kyllä varmasti perää, koska persoonia ja yksilötaitoa espoolaisen isomman yleisön paikalle saaminen vaatisi. Vähän toki harmillistakin nyt kun sinänsä hyvin pelaavat Huhtalat ym. jäävät ihan pimentoon, koska normaali espoolainen ei tiedä kyllä lainkaan, mitä pelaajia nämä ovat. Yleensä kuulee lähinnä jotain, että se Camilo Miettinenhän on ihan kova jätkä kun teki taas maalinkin viime matsissa. Miksi ne muut eivät tee mitään...

Mutta se kertookin siitä, että osaa jengistä kiinnostaa juuri se että asiassa on jotain mielenkiintoista, kuten nyt Camilo joka on sympaattinen kolumbialainen kikkarapää ja samalla ihan hyvä jääkiekkoilija. Pelillisesti ei tähti, mutta markkina-arvo on iso, koska Bluesin joukkue on muutoin hyvin väritön nyt. Mutta mitä muuta mielenkiintoista Bluesin pelaajissa on tällä hetkellä suuremmalle yleisölle? Toni Kähkösen kaljuus ei valitettavasti toimi samalla tavalla. :)

Väh'n huumorispekulointia ja toiveajatelmaa: Erikssonin vierelle Mikko Lehtonen ja Oskar Osala, kakkosketjuun Cami, Juuso Ikonen ja Toni Kähkönen. Menestyksestä en tiedä, mutta se voisi toimia myös markkinointina. Kyllä moni tuosta diggaisi kun ns. omat pojat olisivat kehissä. Osalaa ei voi tietysti pitää omana poikana, mutta kyllä Osala oli ns. Bluesin adoptoima silloin. Ja Lehtonen on täysin oma mies. Kummallekin kausi SM-liigassa voisi olla kova juttu, kun hiljaista on sittemmin ollut. No, kai sitä saa pyöritellä, mutta etenkin Lehtonen taitaa jo tietää, että Elitserienin maalikuninkuus on kovaa valuuttaa ja sillä voi ratsastaa vaikka minne, tosin puhtaasti vain eurokaukaloissa kun pelaajatyyppinä on sitä kamaa, joka ei tule ikinä mahtumaan edes mm-kisoihin ilman jotain hyvää syytä ja tasonnostoa.

Kummatkin ovat ihan ok rivipelaajia siellä. Jos jompikumpi lukee tämän ja ajattelee vielä NHL-unelmaa: KHL:n kautta sitä ei saa. Ketään ei kiinnosta KHL:n rivipelaaja. SM-Liigassa kumpi tahansa olisi kovan luokan pelaaja, herättäisi huomiota. Saisi vähemmin rahaa sillä kaudella. Huomiota enemmän. Ensi kaudella vähän enemmän rahaa. No, se on poikien oma asia.
 
Viimeksi muokattu:

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mun fiiliksiä siitä mitä joukkue kaipaisi. Saattaa mennä metsään, mulla ei ole markkinointikokemusta, mutta on silti mukava osallistua keskusteluun :)

1. Edullista fanikamaa kaupungin katukuvaan! Pipoja, kaulahuiveja, pinssejä, yms.! Maalataan kaupunki siniseksi. Mitä enemmän me saadaan Blues-pipoja esim. koulujen pihoille, sen paremmat mahdollisuudet meillä on taistella nuorukaisista Narreja ja Nördensköldeläisiä vastaan. Ja poika se on se, joka saa perheen isän jääkiekkohallille. Oma jääkiekkofaneuteni alkoi juuri piposta, ja niin näyttää alkavan nuoren poikanikin. Ikävä kyllä sen silmiin osui Hifki-pipo. No, täytyy aivopestä ;)

2. Slaavistara. Edelläkin spekuloidaan sillä, kuinka joukkue kaipaa värikkyyttä ja tähtiä rosteriinsa. Mun mielestä Blues ei ole saanut haltuunsa (tai ainakaan ole kyennyt pitämään) sellaista omaa värikästä seuraikonia. Mielestäni joukkue pelaa hyvällä tyylillä. Taisteleva Blues on ehdottomasti markkinoimisen arvoinen. Mutta jos tästä taistelevasta joukkueesta pitäisi yksilön päästä esille, kannattaisi miettiä jotain slaavitaiteilijaa. Ruotsalaiset ja pohjois-amerikkalaiset sopivat joukkueen yleisilmeeseen niin hyvin, että heitä on sieltä vaikea erottaa... ainakaan pelityyliltään. Joku oikukas slaavi saattaa haitata hieman joukkuehenkeä, mutta uskoisin sen tuovan joukkueelle sydäntä... ja kunnon seuraikoni toisi historiaa.

Ps. En tarkoita, ettei kanukkeja ja ruotsalaisia kannattaisi hankkia joukkueeseen, päin vastoin, mutta ykkösketjuun sopiva Camilo Miettinen tekisi gutaa ;)
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
Kaikkein tärkein asia:

Kaikkein tärkein asia, joka uuden johdon tulee huomioida on se ettei fanit ole mikään pakollinen paha vaan se taho joka viimekädessä maksaa koko lystin!
Kaikki tekeminen,kaiken suunnittelu ja ylipäätään kaikki toiminta pitää lähteä siitä, että fanilla on hyvä olla ja fani viihtyy.

Ei edes urheilullinen menestys ole lopulta niin tärkeää kuin se että fanit viihtyy, ja kantaa rahansa uskollisesti hallille.

Kaikissa muissa tapauksissa voidaan kipata koko paska tai pelata matsit jatkossakin tyhjässä hallissa.

Kehottaisin vahvasti uutta omistajaa huomioimaan, että nykyään koko kauden kaikki (koti- ja vieras)matsit näkee parilla sadalla kotisohvalta joten hallilla täytyy todella olla erityistä tarjottavaa jotta fani tulee sinne.

Ja jotta fani jaksaa ja tuo hallille uusia faneja ja lisää rahaa, on fanin tunnettava itsensä halutuksi ja tunnettava olevansa osa tätä juttua.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Marshallsaaret ja pavlovin koira ovat tuossa edellä kiteyttäneet homman aika hyvin. Muiden kommentit ovat pitkälti jatkumoa niistä toimista, mitä nämä kaksi ehdottavat. Koitan tässä vähän yhdistellä niitä.

1. Bluesista uskottava ja ammattimaisesti toimiva organisaatio
- Urheilullinen puoli toimii nyt hyvin, älkää pilatko sitä
- Markkinointi kuntoon
- Tulot ja menot tasapainoon
2. Joukkueen brändäys
- Markkinointi kuntoon
- Pitkäjänteisyyttä toimintaan ja ylpeyttä omista juurista
3. Joukkueen näkyvyys
- Markkinointi kuntoon
- Urheilullinen puoli toimii nyt hyvin, älkää pilatko sitä

Hienosti sain tuossa kirjoitettua paljon antamatta itse mitään, joten ehkä tässä olisi syytä vähän itsekkin kommentoida.

Kohdassa 1 tarvitaan rahaa, jotta saadaan palkattua ammattimaista väkeä hoitamaan asiat kuntoon. Yhtenä esimerkkinä voisi sarkastisesti laittaa, että vastataan puhelimeen ja sähköposteihin.
Talouspuolesta sen verran, että ongelma lienee nyt enemmän tulopuolella kuin menopuolella, joista jälkimmäistä on karsittu rankalla kädellä. Itselläni on vähän sellainen pelko persiissä, ettei uutta pääomaa ole tarpeeksi. Blues ei tule tekemään edes nollatulosta seuraavan kahden kauden aikana, vaikka tulisi tuplamestaruus. Ensi kausi menee yhteistyösoppareiden uusimisessa ja uskottavuuden pohjan rakentamisessa. Seuraavalla kaudella alkaa sitten näkyä, ollaanko asiat tehty oikein. Näin ollen kausi kolme tulee olemaan se koetinkivi uusille omistajille. Tuolloin on ensimmäinen realistinen mahdollisuus tehdä nollatulos, mutta epäilen sitäkin vähän.
Itse olen tyytyväinen, jos tappio pystytään puolittamaan joka vuosi. Jo se toisi roimasti lisää uskottavuutta ja ennen kaikkea sitä positiivista vipinää Bluesin ympärille. Uskon sen myös olevan mahdollista jo ihan metronkin takia.

Kohtaan 2 taidetaan tarvita aikaa ja osaamista. Mikäli Helsinki, Vantaa, Kauniainen ja Sipoo liitetään Espooseen, kuten ministeri Virkkunen haluaa, on brändin luominen entistä hankalampaa. Joka tapauksessa pitää keksiä jotakin omaa, joka on hyvää ja sitä on maltettava ajaa sisään rauhassa ja pitkään. Toki siinä pitää olla myös jonkin näköinen exit-strategy.

Tuo kohta 3 tulee varmaan aika automaattisesti, jos kaksi ensimmäistä onnistuvat. Media ihmettelee kuinka rumasta ankanpoikasesta kehittyy uljas joutsen. Lisäksi pitää toki osata ottaa kaikki irti siitä näkyvyydestä mitä saadaan ja osata käyttää hyväkseen eri medioita.

Tämän kaiken saavuttamista helpottaisi varmasti, jos Blues pystyisi hankkimaan yhden ns. vahvan miehen johtoon, jonka ammattitaitoon ja karismaan koko organisaatio näin aluksi yhdistettäisiin (vrt. Junno Kärppä-dynastiassa tai Seppänen JYPin nousussa). Kaikella kunniotuksella Saarikangasta kohtaan, pitäisi sen olla joku hieman nuorempi henkilö.

edit. okei, eivät nuo esimerkit ole kovin karismaattisia, mutta seurojen menestys on kuitenkin jossakin määrin henkilöitynyt heihin.
 
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
Kohtaan 2 taidetaan tarvita aikaa ja osaamista. Mikäli Helsinki, Vantaa, Kauniainen ja Sipoo liitetään Espooseen, kuten ministeri Virkkunen haluaa, on brändin luominen entistä hankalampaa. Joka tapauksessa pitää keksiä jotakin omaa, joka on hyvää ja sitä on maltettava ajaa sisään rauhassa ja pitkään. Toki siinä pitää olla myös jonkin näköinen exit-strategy.

Tuopa onkin Bluesin(kin) kannalta aika iso kysymys miten Henna Virkkusen kuntauudistukselle käy. Itse uskon, että Espoo tulee kuntana säilymään mutta onhan sellainenkin mahdollisuus olemassa että hallitus jyrää läpi Suur-helsingin (väittäisin että todennäköisyys siihen on alle yksi viidestä). Jos Suur-Helsinki -skenaario toteutuu on Bluesilla jokatapauksessa paikka profiloitua "lännen" joukkueena vaikkei sen identiteetti enää Espoo -nimiseen kaupunkiin voisikaan nojata. Silloin Helsingissä olisi jako: idässä ja pohjoisessa Jokerit, vanhassa Helsingissä IFK ja lännessä Blues.

Mutta vaikken yllämainittuun tulevaisuuteen uskokaan, tajoaa tämä kuntaliitoskeskustelu aivan mainion tilaisuuden Bluesille profiloitua "itsenäisen Espoon joukkueena". Vaikka Espoossa kaupungin asukasrakenteesta johtuen kannatetaankin suurin piirtein kaikkia liigajoukkueita, ovat espoolaiset ylivoimaisella enemmistöllä oman kunnan säilymisen kannalla. Kun Harkimo ajatteli viime syksynä ääneen ettei Espoota ole olemassa käytti Blues hänen lausuntoaan hyväksi ottelumainoksessa joka oli otsikoitu: "Espoolainen: On tullut aika nousta puolustamaan omaa aluetta". Nyt jos koskaan kannattaa ratsastaa nurkkapatriotismilla "Puolusta itsenäistä Espoota; Kannata paikallista seuraasi!"
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Moi Tami.

Mitä kuntayhdistyskeskusteluun tulee, niin ei se varmaan täällä pääkaupunkiseudulla juuri mitään vaikuttaisi kannattajista tai joukkueiden profiloitumisesta puhuttaessa, toisin kuin kuntataloudessa. Nykyään junnut viedään sinne, missä on joko oma lehmä ojassa tai jotain toista parempi valmennus. Se mihin tämä vaikuttaa jo nyt ilman kuntauudistusta, on että näillä kantakaupungin ja itäisen Helsingin junioreilla alkaa jo ongelmaksi muodostua, etteivät enää omaansa saati sitten maan parhaimpaan junioriputkeen mahdu, kun meillä alkaa kasvavissa syntyperäisissä espoolaissukupolvissa olemaan jo kohta yli oman tarpeen.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olen vähän samaa mieltä tästä kuntaliitospelleilystä ylläolevien kanssa. Ei sillä niin hirveästi vaikutusta ehkä kuitenkaan olisi. Espoo on kaikesta huolimatta profiloitunut monelle oikeaksi asuinkaupunkiksi ja alueeksi hajanaisuudestaan huolimatta, esim. Vantaa tulee pahasti perässä tässä asiassa. Yksi merkittävä asia on se, että Espoossa on oikeasti hyvin menestyneitä urheiluseuroja. Ehkä pikkujuttu jonkun mielestä, mutta sopii mennä kysymään niiltä joille asia oikeasti merkitsee. Espoo on oikeasti olemassa monille ihmisille täällä.

Markkinointi ja fanien huomioon ottaminen ja ottelutapahtuman viihtyvyyden merkitys on jatkossa suuri. Hallissa on kyllä ihan mukavaa, mutta siellä on tietty kliininen henki yleisesti ottaen. Fanibaari on hyvä homma, mutta hallin pitäisi olla muutenkin vähän enemmän sen oloinen, että tämä on Espoon Bluesin halli. Nyt se on pitkälti kuin mikä tahansa rakennus, jossa on tyhjiä seiniä ilman mitään tunnetta siitä, että tämähän on meidän mestamme. Markkinointi - no tarvitseeko sanoa enempää. Ja ottelutapahtuma kannattaa ehkä ensi vuonna aloittaa jollain muulla kuin taitoluistelijatyttöjen pyörimisellä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Talouspuolesta sen verran, että ongelma lienee nyt enemmän tulopuolella kuin menopuolella, joista jälkimmäistä on karsittu rankalla kädellä. Itselläni on vähän sellainen pelko persiissä, ettei uutta pääomaa ole tarpeeksi.
Tuolta pääoman hankinnan puolelta toivoisin julkista osakeantia, johon pääsisi mukaan pienelläkin panoksella (alle 1000€). En tiedä miten paljon sillä voisi saada rahaa kasaan, mutta saataisiin ainakin lisää ihmisiä tuntemaan Bluesin entistä enemmän omakseen. Nythän on olemassa edelleen se vaara, että omistus jää kovin suppealle pohjalle.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tuolta pääoman hankinnan puolelta toivoisin julkista osakeantia, johon pääsisi mukaan pienelläkin panoksella (alle 1000€). En tiedä miten paljon sillä voisi saada rahaa kasaan, mutta saataisiin ainakin lisää ihmisiä tuntemaan Bluesin entistä enemmän omakseen. Nythän on olemassa edelleen se vaara, että omistus jää kovin suppealle pohjalle.
Kyllä sillä varmaankin saisi jonkin verran rahaa, mutta pitää muistaa, että miltsikin on aika pieni raha tällä kulurakenteella.

Se mistä olen hieman eri mieltä, on tuo summa. Minusta minimimerkinnän pitäisi olla suurempi. Kahdesta syystä. Ensiksikin sitä on todella haluttava olla hommassa mukana ja toiseksi sen pitää olla jollakin tavalla "erikoista", että on osakkaana. On toki monia, jotka todella haluavat olla mukana, mutta eivät pysty irrottamaan sanotaan vaikka kahta tonnia. Anti pitää kuitenkin ilmoittaa tarpeeksi aikaisin, jotta pienituloisemmat voivat halutessaan säästää pari kuukautta. Jos sekään ei auta, voivat he varmasti olla muulla tavalla mukana auttamassa Bluesia nousuun.
 

scholl

Jäsen
1. ihmisten viihtyvyys
- sopivan kokoinen melko moderni halli tulevan metroaseman kupeessa alueella, jonka läheisyydessä on paljon työpaikkoja, korkeakoulu ja asukkaita. Heidät vain pitää saada hallille. Lippujen hinnat ovat erittäin kilpailukykyisiä, joten se, mikä pitää laittaa kuntoon, on viihtyvyys. Jos ihmiset kokevat, että Bluesin matseissa on paras asiakaspalvelu missään suomalaisessa urheilutapahtumassa niin he haluavat tulla sinne uudelleenkin. Silloin hallissa voisi käydä myös muualta muuttaneita, jotka kävisivät ihan puolueettomina vain lätkän takia ja ne, jotka kannattavat vierasjoukkuetta. Toiseen päätyyn tekisin oikein kunnon vierasfanikatsomon. Pk-seudulta saa takuulla tarpeeksi paljon porukkaa vieraskannattajia kasaan, koska täällä on niin paljon muualta Suomesta muuttaneita ja koska IFK ja Jokerit sijoittavat vierasfanit kummallisiin paikkoihin ja/tai liput ovat kalliimpia

2. seuraidentiteetti
- pitää olla joku tarina, joka kertoo ihmisille sen, mitä Blues on. Espoo ei pelkästään riitä. Itseasiassa kaupungin nimen huutaminen matseissa karkottaa paljon potentiaalisia kannattajia. Kyllä Helsingissäkin jotkut voivat kokea Bluesin enemmän omakseen kuin IFK:n tai Jokerit, jos tarina on hyvä. Sama juttu muualta Suomesta muuttaneiden kohdalla

3. jatkuvuus
- ei saa poukkoilla koko ajan eri suuntiin, vaan pitää tehdä pitkäjänteistä työtä samojen teemojen parissa. Esim. logoa ei saa vaihtaa joka toinen kausi, kun sitten kannattajilla on aina väärät paidat
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Toiseen päätyyn tekisin oikein kunnon vierasfanikatsomon. Pk-seudulta saa takuulla tarpeeksi paljon porukkaa vieraskannattajia kasaan, koska täällä on niin paljon muualta Suomesta muuttaneita ja koska IFK ja Jokerit sijoittavat vierasfanit kummallisiin paikkoihin ja/tai liput ovat kalliimpia

Kun nyt saisi kunnon kotifanikatsomon päätyyn, vieraille sitten sen jälkeen. Ei vaan valitettavasti ole Baronalla mahdollista.

Hartwallilla liput ja paikka vierasfaneille ihan ok, Nordiksella ei kumpikaan.
 

Kyjy

Jäsen
tarkoitin vieraspäätyä, ei kotipäätyä eli sinne vastapäätä, missä ei aiemmin ollut lainkaan katsomoa.

Tässä on kyllä ideaa: toivotetaan vierasfanit aidosti tervetulleiksi ja osoitetaan se heille konkreettisesti. Tietenkin ensin hoidetaan kotiläksyt omien fanien osalta...;
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
tarkoitin vieraspäätyä, ei kotipäätyä eli sinne vastapäätä, missä ei aiemmin ollut lainkaan katsomoa.

En nyt vaan ymmärtänyt, kumpaan päähän vierasfanit ja kumpaan kotifanit (101-102 vs. 103 eli se uusi katsomo). Tällä hetkellä ei faniryhmien katsomoita ole kummassakaan päädyssä. Kotifanien katsomoasiat ensin kuntoon, jos jotain edes ajateltaisiin muuttaa. Ja tuonne 101-102 päätyyn on oikeasti turha ajatella edes mitään fanikatsomoa tehdä, koska sellainen sieltä juuri poistettiin.

Eikä matseissa huudeta kaupungin nimeä vaan joukkueen, ne nyt vaan sattuvat olemaan samat ja niin on aina huudettu.
 

bultsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun nyt saisi kunnon kotifanikatsomon päätyyn, vieraille sitten sen jälkeen.

Hartwallilla liput ja paikka vierasfaneille ihan ok, Nordiksella ei kumpikaan.
Ihan ok? Nyt täytyy kyllä sanoa että en vähäänaikaan ole tyhmempää kuullut. Hartwalillahan on SM-liigan parhaat aivaspaikat! Oliko hintana 18e ja oma joukkue hyökkää 2 erää omaan päätyyn? Mikäköhän sulle kelpaisi?
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Ihan ok? Nyt täytyy kyllä sanoa että en vähäänaikaan ole tyhmempää kuullut. Hartwalillahan on SM-liigan parhaat aivaspaikat! Oliko hintana 18e ja oma joukkue hyökkää 2 erää omaan päätyyn? Mikäköhän sulle kelpaisi?

No nyt sitten kuulit. Rasti seinään. Ihan ok = ihan hyvä. Ei tässä nyt ruveta nuoleskelemaan ja ylisanoja heittämään, Lappeenrannassa on paremmat mutta se on niin kaukana. Sitä paitsi tuo oli vastaus Schollin heittoon "IFK ja Jokerit sijoittavat vierasfanit kummallisiin paikkoihin ja/tai liput ovat kalliimpia" mikä ei luonnollisestakaan pidä paikkaansa kuin Nordiksen osalta "ja" sanalla varustettuna. Herkkänahkaisuudelle luonnollisesti pisteet, jos ei omaa hallia parhaaksi arvioida. Mitä muuten ovat aivaspaikat? Niitä on kai sitten ainoastaan Hartwallilla ja ne ovat luonnollisesti silloin liigan parhaat.
 

scholl

Jäsen
En nyt vaan ymmärtänyt, kumpaan

Raflan alle kotifanit. Jos eivät mahdu niin sitä voisi levittää niihin kulmiin. Vierasfanit sinne kapeaan katsomoon, mikä tehty sinne vastapäiseen päätyyn jonkun baarin alle, missä ei Länäri-hallin alkuvuosina ollut mitään katsomoa. Kun kotikannustus on niin heikkoa tuossa hallissa niin olisi hemmetin hyvä, jos saisivat sinne joka matsiin aktiivisen vieraskannustuksen potkimaan persuksiin kotikannattajia. Jos siellä huudettaisiin koko ajan esim. SaiPaa niin espoolaiset ja muut Bluesia sympatiseeraavat aktivoituisivat. Nyt siellä hallissa on ollut vähän sellainen virkamiestunnelma ainakin silloin, kun minä olen siellä ollut. Yleisesti ottaen todella harvalla on edes mitään Bluesin kaulaliinaa tai lippistä tms. tuotetta, mistä näkisi, kumpaa joukkuetta katsomossa kannatetaan.

Eikä matseissa huudeta kaupungin nimeä vaan joukkueen, ne nyt vaan sattuvat olemaan samat ja niin on aina huudettu.

Joukkueen nimi on Blues, enkä ole sitä ikinä kuullut huudettavan. Jos näin ei olisi niin paidassa olisi kirjain E ja lukisi Espoo.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Raflan alle kotifanit. Jos eivät mahdu niin sitä voisi levittää niihin kulmiin.

Ei onnistu, meidäthän häädettiin sieltä pois kun kannustus oli liian kovaa (=äänekästä) ja seisominen häiritsi ravintola-asiakkaita.

Kun kotikannustus on niin heikkoa tuossa hallissa niin olisi hemmetin hyvä, jos saisivat sinne joka matsiin aktiivisen vieraskannustuksen potkimaan persuksiin kotikannattajia.

Tämä on kyllä erikoista. Ehkä perustat arviosi viime kevään finaaleihin, koska kyllä jokaikisessä muussa HIFK-matsissa kotikannustus on ollut voimakasta. Tämä koskee toki lähinnä vain fanikatsomoa. Koko halli on ollut mukana kannustuksessa oikeastaan vain hyvin harvoin, mikä on toki sääli, mutta ei kovin harvinaista nyky-suomessa. Eikä se, että baronalla olisi maailman parhaat paikat vierasfaneille, tuo heitä suoraan hallille. Kyllä siihen vaikuttaa viikonpäivä, oman joukkueen sarjatilanne jne. Eihän tuota voi yksin kaataa kotijoukkueen niskaan. Vieraskannattajien huomioiminen lienee tällä hetkellä viimeisenä listalla tehtävistä muutoksista.

Yleisesti ottaen todella harvalla on edes mitään Bluesin kaulaliinaa tai lippistä tms. tuotetta, mistä näkisi, kumpaa joukkuetta katsomossa kannatetaan.

Tämä riippuu hyvin paljon siitä, missäpäin hallia liikut. Kyllä fanikatsomon puolella näkee hyvin paljon fanikrääsää satunnaisillakin kannattajilla. Klubipuolella varmasti paljon vähemmän.

Joukkueen nimi on Blues, enkä ole sitä ikinä kuullut huudettavan. Jos näin ei olisi niin paidassa olisi kirjain E ja lukisi Espoo.

Anteeksi nyt vaan, mutta joukkueen nimi on Espoo Blues. Ei logossa tarvitse lukea juuri seuran koko nimi tai sen ensimmäinen kirjain. Ja minä olen kyllä kuullut huudettavan myös Bluesia. Se tapahtui tosin Helsingin jäähallin evakkovuotena ja vääntyi muotoon blueshit, joten ei siitä enempää...
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Yksi toive uudelle johdolle: Tällaisia ostoksia ei tehdä enää ikinä. (linkki vie Etelä-Saimaan sivuille).

Olihan McTavish hyvä meilläkin, mutta pelkkänä siirtosummana tuo oli aivan järjetön kun miettii, missä tilanteessa seura oli. Palkka oli varmasti myös aika huikea..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös