Avoin kirje Hjallikselle: onko Jokerit yhä sinulle tärkeä?

  • 14 688
  • 100

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
cobol kirjoitti:
Itse asiassa historiasta löytyy vielä paljon Tammistakin huonompia toimitusjohtajia. En halua nimetä ketään, mutta kyllähän muutama kaveri on ensin tuhonnut seuransa talouden lähes täydellisesti ja sen jälkeen vielä pudottanut seuransa liigasta.

Esimerkkejä löytyy myös Oulusta, tosin ei ehkä enää liigatasolta, mutta kuitenkin. Täällä huonolla talouden pidolla ajettiin seura konkurssiin liigasta putoamisen jälkeen. Pahan paluu siirtyi 10 vuodella. Mutta toki oli sitten sen arvoistakin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vekurinen kirjoitti:
Ainahan voidaan selittää näitä juttuja siitä, kuka palkkasi kenet ja kuka maksaa ja mitä maksaa ja kuka laittaa itsensä peliin kakkosena, mutta aivan objektiivisesti asiaa katsoen sanoisin, että kyllä Jokereissa on turailtu tällä kaudella oikein kunnolla. Yleensä heikkoa menestystä seuraa muutokset, enkä oman kokemukseni perusteella keksi Virmasta luontevampaa vaihtoehtoa henkilöksi, joista nämä muutokset voisivat alkaa.

Tätä ei varmaan kiistä kukaan. Mutta isoimmat ja ratkaisevimmat virheet teki Hjallis itse. Ongelma vaan on siinä, että tekohetkellä juuri kukaan ei tiennyt niitä virheiksi. Ja tällä tarkoitan Lukkarilan palkkaamista ja häneen uskomista treenien osalta sekä Lindströmin palkkaamista ja Virmasen määräämistä kakkoseksi. Näistä kahdesta asiasta maksetaan edelleen isoa hintaa.

Lukkarilan on koulutukseltaan liikuntatieteen maisteri, joka on erikoistunut rasituksen ja rasituksesta palautumisen tutkimiseen ja jolla oli kokemusta Jokereista jo Summasen kakkosena. Periaatteessa siis loistava valinta! Todellisuudessa hän tuhosi Jokerien pelaajien liikkeen koko kaudeksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
cobol kirjoitti:
Lukkarilan on koulutukseltaan liikuntatieteen maisteri, joka on erikoistunut rasituksen ja rasituksesta palautumisen tutkimiseen ja jolla oli kokemusta Jokereista jo Summasen kakkosena. Periaatteessa siis loistava valinta! Todellisuudessa hän tuhosi Jokerien pelaajien liikkeen koko kaudeksi.

Tästä yksi esimerkki eilisestä HPK-Jokerit ottelusta (jossa en ollut paikalla). Jokerien pelaaja X tulee vaihtoaitosta ja kentällä syntyy tilanne, jossa HPK:n pelaaja Y on joutuu kilpaluisteluun kiekosta X:n kanssa. Y voittaa. Muuten asiassa ei olisi mitään ihmeellistä, ellei Y:llä olisi ollut takanaan ylipitkäksi venynyt vaihto... Nyt on helppo sanoa, mutta Jokerien kausi pilattiin jo kesällä. Seuraava virhe tehtiin syksyllä kun uskottiin liian kauan alan ammattimiestä eli Lukkarilaa. Hän vakuutti, että tahmeus on tilapäinen häiriö, joukkue on pian lennossa.

Tämä on keskeinen asia, joka on vaikuttanut kaikkeen tekemiseen tällä kaudella. Jokerit häviää pelit, koska joukkue joutuu ottamaan ylivoimaisesti eniten kakkosia liigassa**. Luistin ei kulje. Helvetin hyvä on, että Thomas lähti. Hänestä olisi tullut pelle puupölkkyjen takana.

** Jokereilla on 270 alivoimaa eli eniten. Jokereilla on myös vähiten ylivoimia.

Edit: poistettu vertailu, koska se oli väärä.
 
Viimeksi muokattu:

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
cobol kirjoitti:
Tästä yksi esimerkki eilisestä HPK-Jokerit ottelusta (jossa en ollut paikalla). Jokerien pelaaja X tulee vaihtoaitosta ja kentällä syntyy tilanne, jossa HPK:n pelaaja Y on joutuu kilpaluisteluun kiekosta X:n kanssa. Y voittaa. Muuten asiassa ei olisi mitään ihmeellistä, ellei Y:llä olisi ollut takanaan ylipitkäksi venynyt vaihto... Nyt on helppo sanoa, mutta Jokerien kausi pilattiin jo kesällä. Seuraava virhe tehtiin syksyllä kun uskottiin liian kauan alan ammattimiestä eli Lukkarilaa. Hän vakuutti, että tahmeus on tilapäinen häiriö, joukkue on pian lennossa.

Tässäpä se tulee kaikkien toimitusjohtajien dilemma, uskoako valmentajien sanaa vai omaa vaistoa? Ja missä tulee se raja eteen kun ei voi enää luottaa itse palkkaamiinsa valmentajiin? Alussa on aivan pakko luottaa niihin äijiin ketä sinne penkin taakse on hommattu. Entäs sitten kun on vaihdettu penkin taakse äijät ja TJ on itse kakkosena? Missä vaiheessa pitää itse luovuttaa ja sano ettei omat rahkeetkaan riittäneet? Minusta jos maanantaina tulee takkiin, ja on mahdollista löytää paremmat valmentajat, olisi aika vaihtaa miehiä? Eron Tepsiin voi vielä kuroa umpeen. TPS pelaa aivan yhtä surkealla tasolla. Pleijareihin asti olisi aikaa löytää toimiva pelisysteemi. Jos kaikki on menetetty, sama pelata rutiköyhää ja upporikasta??
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Totta kirjoitat, mtmela. Missä vaiheessa pitää uskoa sitä mitä näkee, ei enää valmentajaa - siinä on hyvä kysymys.

Nykyisestä tilanteesta sen verran, että itse olen pitänyt virheenä Virmasen menemistä kakkoseksi ja olen sen hänellekin todennut sekä suullisesti että julkisesti ja myös kirjallisesti. Minusta Virmasen päätyö kärsii kakkosena olemisesta ja kakkosena oleminen kärsii toimitusjohtajuudesta. Roolit menevät kaiken lisäksi sekaisin ja se ei tee hyvää kummallekaan asialle. Minusta siis väärin, mutta ymmärrän myös tarpeen pistää itsensä peliin. Jokereissa moni asia olisi vuosien varrella jäänyt kokonaan tekemättä, jos ei Virmanen sitä olisi tehnyt. Ehkä hän on liikaa kasvanut siihen ajatukseen, että jos muut eivät tee, hän sen tekee.

Ja kyllä se kausi on ohi. Pelikaanit latoo kiekkoja maaliin tänään niin että sulat pöllyävät. Heillä on jalkoja ja valmentaja.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
cobol kirjoitti:
Ja kyllä se kausi on ohi. Pelikaanit latoo kiekkoja maaliin tänään niin että sulat pöllyävät. Heillä on jalkoja ja valmentaja.

No johan on mennyt maailma erikoiseksi kun Kärppäfanin pitää uskoa enemmän Jokereihin kuin jokerimaailman itse. 6 pistettä hoituu tuurillakin, Jortikan TPS ei ole ohittamaton kaski pellossa.Pyttyä ei ehkä tule, mutta säälipleijaripaikka on vielä täysi mahdollisuus.

edit: laskin tuossa nopeasti, että molempien joukkueiden pistesaalis olisi loppukaudella nykyisellä rytmillä 11-20 pistettä. Eli keskinäiset ottelut ratkaisevat.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
mtmela kirjoitti:
No johan on mennyt maailma erikoiseksi kun Kärppäfanin pitää uskoa enemmän Jokereihin kuin jokerimaailman itse. 6 pistettä hoituu tuurillakin, Jortikan TPS ei ole ohittamaton kaski pellossa.Pyttyä ei ehkä tule, mutta säälipleijaripaikka on vielä täysi mahdollisuus.

Kuusi pistettä hoituisi kyllä tuurillakin, mutta kun TPS:llä on kaksi ottelua vähemmän pelattuna eli teoreettinen ero on jopa 12 pistettä. No, sekin saattaisi hoitua, jos Jokerit pystyisi voittoputkeen. Tilanne on kuitenkin todellisuudessa se, että Jokerien voittoputki on mahdoton käytännössä. Viisikkopeli ei toimi, puolustustyö ja -asenne sekä maalivahtipeli kusee ja luistin ei kulje. Viimeistään kakkoserässä tulee tyrmäys lähes ottelussa kuin ottelussa.

Kausi pitäisi saada jotenkin siedettävästi pelattua loppuun ja vieläpä niin, että se ei enää pahentaisi nykyisestään ensi kauden valmisteluja.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
cobol kirjoitti:
Kuusi pistettä hoituisi kyllä tuurillakin, mutta kun TPS:llä on kaksi ottelua vähemmän pelattuna eli teoreettinen ero on jopa 12 pistettä. No, sekin saattaisi hoitua, jos Jokerit pystyisi voittoputkeen. Tilanne on kuitenkin todellisuudessa se, että Jokerien voittoputki on mahdoton käytännössä. Viisikkopeli ei toimi, puolustustyö ja -asenne sekä maalivahtipeli kusee ja luistin ei kulje. Viimeistään kakkoserässä tulee tyrmäys lähes ottelussa kuin ottelussa.

Kausi pitäisi saada jotenkin siedettävästi pelattua loppuun ja vieläpä niin, että se ei enää pahentaisi nykyisestään ensi kauden valmisteluja.

Me kyllä hoidetaan TPS kahdesti eli hoitakaa te vaan oma tonttinne ;)
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
cobol kirjoitti:
Ongelma vaan on siinä, että tekohetkellä juuri kukaan ei tiennyt niitä virheiksi.

No tämähän on aivan The ultimate latteus. Harvemmin sitä nyt etukäteen suunnitellaan, että tyritään koko homma.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
cobol kirjoitti:
Kiitoksia hienoista sanoistasi.

Mitä vaan, että saamme taas perinteisen pleijarisarjan pystyyn. Sehän tekee keväästä odottamisen arvoisen. Nyt teillä ei ole Uunoa syssimässä aloituksia ja maalivahtikin on mahdolllista löytää. Tervetuloa bozikin kans Ouluun pleijareissa keväällä 2006.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Nykyisestä tilanteesta sen verran, että itse olen pitänyt virheenä Virmasen menemistä kakkoseksi ja olen sen hänellekin todennut sekä suullisesti että julkisesti ja myös kirjallisesti. Minusta Virmasen päätyö kärsii kakkosena olemisesta ja kakkosena oleminen kärsii toimitusjohtajuudesta.

Kyllä tällainen on mielestäni aika ainutlaatuista. Henkilö ei kykene kunnolla hoitamaan hänelle annettuja eikä itse ottamiaan tehtäviä.

No, ymmärrän kyllä kantasi siinä mielessä, että kauden räjähtämisessä on ollut monia muitakin tekijöitä kuin Masa (Hjallis, sattuma, NHL-siirrot jne.).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vekurinen kirjoitti:
No tämähän on aivan The ultimate latteus. Harvemmin sitä nyt etukäteen suunnitellaan, että tyritään koko homma.

Eipä niin. Mutta Jortikan yhtäkkinen ja pakollinen kieltäytyminen pisti tilanteen vaikeaksi. Silloin oma poika ja legenda kaukalossa, Summasen ja Jortikan ajan kakkonen Wade Immonen + kokenut tiedemies treenauksen alalla näytti paperilla joidenkin mielestä onnistuneelta. (Itse en siihen joukkoon kuulunut ja toin sen avoimesti heti esille. Nimesin tulevan kauden välikaudeksi jo viime keväänä. Silti omien takana seisotaan täydellisesti kun kiekko putoaa jäähän ensimmäisessä harjoitusottelussa).
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
cobol kirjoitti:
Lukkarilan on koulutukseltaan liikuntatieteen maisteri, joka on erikoistunut rasituksen ja rasituksesta palautumisen tutkimiseen ja jolla oli kokemusta Jokereista jo Summasen kakkosena. Periaatteessa siis loistava valinta! Todellisuudessa hän tuhosi Jokerien pelaajien liikkeen koko kaudeksi.
Tämä selitys on nyt varmaan pakko uskoa, koska se on ainoa joka selvittää kaikkien pulmien syyt. Liike joka on kadoksissa, pelitapa jota ei löytynyt koska tönkköjaloilla ei pysty mitään toteuttamaan, valtaisa jäähymäärä ja pelaajien turhautuminen kun luistin ei liiku. Ja päälle sitten vielä (sen vääränkin) kesäharjoittelun huono toteutus, nimiin perustuvat epärealistiset odotukset, harvinaisen paha epäonni loukkaantumisten suhteen (menisikö tuokin harjoittelun piikkiin?) ja Curren virhevalinta hoitamaan päänuppia kun olisi pitänyt parantaa jalat. Siinä se on. Nyt on helpompi istua otteluissa kun tietää mistä taaperrus on peräisin ja ketä voi syyttää.

mtmela kirjoitti: No johan on mennyt maailma erikoiseksi kun Kärppäfanin pitää uskoa enemmän Jokereihin kuin jokerimaailman itse. 6 pistettä hoituu tuurillakin, Jortikan TPS ei ole ohittamaton kaski pellossa.Pyttyä ei ehkä tule, mutta säälipleijaripaikka on vielä täysi mahdollisuus.
Erikoisuus on siinä että me olemme nähneet Jokereiden otteluita enemmän. Se vaan on niin tukossa ettei se siitä aukene.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Ole Fart kirjoitti:
Erikoisuus on siinä että me olemme nähneet Jokereiden otteluita enemmän. Se vaan on niin tukossa ettei se siitä aukene.

Miksi te uskotte vähemmän Jokereihin kuin Tepsiin? Kummankin peli on yhtä ulalla, ja Jokereilla on enemmän parempia pelimiehiä hoitamaan kuusi pistettä Helsinkiin. Ei Jortikan TPS ole mitenkään parempi kuin Lindströmin Jokerit.
 

Elrith

Jäsen
Suosikkijoukkue
On vain Jokerit
mtmela kirjoitti:
Miksi te uskotte vähemmän Jokereihin kuin Tepsiin? Kummankin peli on yhtä ulalla, ja Jokereilla on enemmän parempia pelimiehiä hoitamaan kuusi pistettä Helsinkiin. Ei Jortikan TPS ole mitenkään parempi kuin Lindströmin Jokerit.

Kukaan Jokerien kannattaja ei tässä vaiheessa kautta ole valmis uskomaan sellaisia lausuntoja, joissa sanotaan jotain jengiä huonommaksi kuin tämän kauden Jokereita. Sen näköisiä ovat omien esitykset olleet.

Uskoisitko itse kun saldona tämän kauden aallonpohjista on Jokerit - Kalpa 4-8 ja Jokerit - HPK 2-10? Ja nyt on menossa aallonpohja.

Näin hyvin täällä menee...
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Elrith kirjoitti:
Kukaan Jokerien kannattaja ei tässä vaiheessa kautta ole valmis uskomaan sellaisia lausuntoja, joissa sanotaan jotain jengiä huonommaksi kuin tämän kauden Jokereita. Sen näköisiä ovat omien esitykset olleet.

Uskoisitko itse kun saldona tämän kauden aallonpohjista on Jokerit - Kalpa 4-8 ja Jokerit - HPK 2-10? Ja nyt on menossa aallonpohja.

Näin hyvin täällä menee...

Kärpät - Jokerit 8-0, Kärpät - Jokerit 6-2. Silti taistelette säälipleijaripaikasta, nyt oikeasti järki päähän takaisin!!! Ei TPS kynnä yhtään ylempänä kuin te, se kumpi hoitaa keskenäiset ottelut pelaa sääleissä. Se on pohjoisen tuulen perusteltu arvaus. Hankkikaa roti!
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
mtmela kirjoitti:
Miksi te uskotte vähemmän Jokereihin kuin Tepsiin?
Näyttää olevan niin etteivät sivulliset vieläkään ymmärrä Jokereiden taaperruksen koko surkeutta. Itse olen seurannut jääkiekkoa varmaan 40 vuotta. Tällaista en muista nähneeni koskaan. Tarkoitan siis joukkueen odotusarvon ja suorituksen suhdetta, toki joku joskus jossain on absoluuttisesti huonomminkin pelannut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
mtmela kirjoitti:
Miksi te uskotte vähemmän Jokereihin kuin Tepsiin? Kummankin peli on yhtä ulalla, ja Jokereilla on enemmän parempia pelimiehiä hoitamaan kuusi pistettä Helsinkiin. Ei Jortikan TPS ole mitenkään parempi kuin Lindströmin Jokerit.

Paperilla Ässät, Saipa, HPK yms eivät ole Jokereita ainakaan parempia. Silti turpaan tulee tällä kaudella kun kohdataan. Joukkue on henkisesti ja fyysisesti siinä tilassa, josta ei nousta kymppipaikalle. Kaiken lisäksi TPS repii koko ajan eroa. Kuudessa viime ottelussa viisi pistettä. TPS:n viisikkopeli toimii jo jotenkin. Kuusi viime peliä maalierolla 10-11. Jokereilla samassa pelimäärässä maalit 15-29.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Ole Fart kirjoitti:
Näyttää olevan niin etteivät sivulliset vieläkään ymmärrä Jokereiden taaperruksen koko surkeutta. Itse olen seurannut jääkiekkoa varmaan 40 vuotta. Tällaista en muista nähneeni koskaan. Tarkoitan siis joukkueen odotusarvon ja suorituksen suhdetta, toki joku joskus jossain on absoluuttisesti huonomminkin pelannut.

On tottakai, mutta nyt on kyse pleijareista ja sinne pääsemisestä. Siellä voi tulla noutaja ensimmäisellä kierroksella tai ei. Turha luovuttaa nyt, TPS on aivan yhtä paska. Jatko on taas herran kädessä, ihmeitä tapahtuu. 17 ottelua jäljellä.
 

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
cobol kirjoitti:
Paperilla Ässät, Saipa, HPK yms eivät ole Jokereita ainakaan parempia. Silti turpaan tulee tällä kaudella kun kohdataan. Joukkue on henkisesti ja fyysisesti siinä tilassa, josta ei nousta kymppipaikalle. Kaiken lisäksi TPS repii koko ajan eroa. Kuudessa viime ottelussa viisi pistettä. TPS:n viisikkopeli toimii jo jotenkin. Kuusi viime peliä maalierolla 10-11. Jokereilla samassa pelimäärässä maalit 15-29.

OK, minä luovutan. Jos Jokerit on sääleissä saatte tarjota illan, Flintstonekin saa kaivaa sen yhden bissen pöytään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
mtmela kirjoitti:
OK, minä luovutan. Jos Jokerit on sääleissä saatte tarjota illan, Flintstonekin saa kaivaa sen yhden bissen pöytään.

Omasta puolestani lupaan, että tarjoan. Sen verran hienoa tekstiä kirjoitit.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kalkun rusakko kirjoitti:
Eihän Jokereilla mitään hätää ole,
...Liigasta ei putoa tämän kauden päätteeksi kukaan.
 

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Birkku kirjoitti:
Kuulostaa ihmeelliseltä ettei tuollaisessa organisaatiossa voitu kuvitella suurinta osaa noista asioista virheiksi, kun samanaikaisesti iso joukko rivikatsojia uskalsi ennustaa virheiden tapahtuneen.

Ottamatta sen kummemmin kantaa cobolin näkemyksiin, on todettava, että iso joukko rivikatsojia ja varmaan yhdeksän Jatkoajan TPS-kirjoittajaa kymmenestä uskalsi ennustaa Juha Junnon tehneen suuren luokan virheen palkattuaan Kari Jalosen Kärppien päävalmentajaksi vajaat kaksi vuotta sitten. Mieleen tulee myös Jortikan palkkaaminen Tepsin päävalmentajaksi keväällä 1998, mitä ei muualla Suomessa juuri ymmärretty: menneisyyden mies joka ei pärjää ilman huippupelaajia.

Ja kyllä, em. herrojen kokemus oli työsopimusta solmittaessa aivan eri luokkaa kuin Immosella viime keväänä. Yhtymäkohta on kuitenkin se, että kaikissa valintatilanteissa oltiin varmasti tietoisia valintaan liittyvistä riskeistä: hölmöhän sitä saisi olla, jos ei näkisi mitään riskialtista kokemattoman (tai entisessä valmennuspestissään epäonnistuneen) valmentajan palkkaamisessa. Harkittu riskinotto on kuitenkin eri asia kuin se, että valinta tiedettäisiin virheeksi jo ennakolta. Vaikka tällaisia tietäjiä ja epäilijöitä aina rivikatsojien joukosta löytyykin.

Itseni on kaikesta huolimatta helppo ymmärtää perusteet Immosen valinnalle. Oma kasvatti ja pitkän linjan Jokeri-ikoni, jolla oli usean vuoden kokemus kakkosvalmentajana, vieläpä useamman huippuvalmentajan alaisuudessa. Ihan ymmärrettävää ja kunnioitettavaa, että tällaiselle kaverille haluttiin tarjota mahdollisuus kokeilla siipiään ykkösenä. (Hieman samanlainen tilanne siis kuin Tepsillä Kari Jalosen kanssa, tosin sillä erotuksella ettei Jalonen ole TPS:n kasvatti ja hänellä oli kokemusta työskentelystä vain Jortikan alaisuudessa.) Harkittu riski, joka ei onnistunut, that's it. Lisäksi nostan hattua Jokerijohdolle siitä, että valitun päävalmentajan takana seistiin niin kauan kuin se vain suinkin oli mahdollista ja pyrittiin sitkeästi paikkaamaan joukkueen kokemia menetyksiä uusilla hankinnoilla. (Tässäkin suhteessa yhtymäkohdat Kari Jalosen ensimmäiseen päävalmentajakauteen ovat mielenkiintoisia - joukkueen paha hajoaminen kesän aikana ja yritykset paikata sitä myöhemmin jne. - joskin ratkaisevana erona on, että vaikka Jalosen alkukausi Tepsissä oli vielä synkempi kuin Immosella Jokereissa, Kojon joukkue kykeni lopulta nostamaan peliesityksensä suunnilleen odotetulle tasolle.)

Jälkikäteen arvioituna pääsyyt ja syypäät Jokereiden huonoille esityksille löytyvät epäilemättä valmennusportaasta, mutta näin totaalinen konttaaminen on kuitenkin usean tekijän summa. Kuka tahansa valmentaja olisi lirissä, jos joukkue hajoaisi samalla tavalla kuin jokeripakka menneenä kesänä - ykkösmaalivahdin lähtö oli kuin kirsikka kakun päälle. Kun muistetaan, että samaan aikaan Tony Salmelainen ei saanut pestiä rapakon taakse ja Nicklas Bäckströmin NHL-siirto kariutui siihen, että hänen agenttinsa sekoili päivämäärien kanssa, on helppo yhtyä nimim. Vakion tyhjentävään toteamukseen: ei vain ole Jokereiden kausi tämä. Tätä aihetta on muutenkin analysoitu tässä osiossa erittäin ansiokkaasti ja omat näkemykseni ovat tässä suhteessa vain vanhan toistamista.

Osaamattomista toimitusjohtajista taas on tuolla meidän hiekkalaatikolla tullut puhuttua niin monta kertaa, ettei täällä jaksaisi edes aloittaa. Esimerkkinä voin kuitenkin todeta, että itse annan kyllä melkoisesti rispektiä toimitusjohtajalle, joka hankkii kesken kautta Tommi Santalan ja Hannes Hyvösen kaltaisia vahvistuksia. Se on sitten ikävämpi homma, jos tämän tason herrat eivät pelaa odotetulla tasolla, mutta siitä ei todellakaan voi toimitusjohtajaa syyttää. Valmennusjohtoa ehkä enemmänkin ja siitä päästäänkin aasinsillan kautta Virmasen todelliseen virheliikkeeseen eli kakkosvalmentajan tehtävien ottamiseen. Vaikea tosin sanoa, millaiset mahdollisuudet hänellä olisi ollut kieltäytyä Hjalliksen tuota paikkaa tarjottua.

Oli miten oli, Santalan ja Hyvösen (jne.) hankinta on aika kovaa kamaa jos verrataan viime kauden tapahtumiin oman suosikkijoukkueeni osalta. Tilanteessa, jossa joukkueeseen tarvittaisiin ykkösketjun sentteri ja laituri, vahvistukseksi hankitaan joukkueessa edelliset viisi kautta pelannut kolmossentteri. Se on jo pikemminkin vittuilua kannattajia kohtaan kuin osaamattomuutta.


HTT:n mukaan Lukkarila "naurettiin" edellisestä joukkueesta pelaajien toimesta pihalle ja Virmanen ei ole ikinä valmentanut liigassa ja valmentajakokemuskin on aika olematonta.

Toisaalta kannattaa muistaa, että Raimo Summanen olisi mieluusti ottanut Lukkarilan kakkosvalmentajakseen maajoukkueessa. Lukkarilan sössimä keikka naisten maajoukkueessa oli kuitenkin nostanut miehen tien Jääkiekkoliitossa pystyyn, minkä vuoksi Rami päätyi Westerlundiin. Eli kaikesta huolimatta Lukkarilalla on luottamusta myös ammattitaitonsa todistaneiden valmentajien parissa. Muutenkaan Lukkarilan pestaamisesta ei kannata syyttää Hjallista & Masaa kuin epäsuorasti, sillä kyseessä oli Waden oma valinta ja siitähän vasta soppa olisi syntynyt, jos Wade olisi valittu päävalmentajaksi mutta hänen ei olisi annettu valita itse apuvalmentajiaan. Edellä mainitulla Summasella olisi epäilemättä aiheesta jokunen tarina kerrottavanaan.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kaikkien urheilujoukkueiden menestys tekee aaltoliikkeitä. Jokerit putosi nyt pohjalle ja tästä ei ole kuin yksi tie, ylöspäin. Se, että nousu ihan kärkiryhmään tapahtuisi jo ensi kaudella ei minusta kuitenkaan ole ollenkaan varmaa. Kärkiryhmällä tarkoitan sijoitusta neljän parhaan joukkoon kauden jälkeen.

On mielenkiintoista nähdä mikä tie valitaan. Nostetaanko joukkueeseen esim. lukuisia omia lupaavia nuoria pelaajia vai jatketaanko rahalinjalla ja palkataan taas kaikki Santalat, Hyvöset ja Vopatit, joita markkinoilla liikkuu. Paras olisi tietysti joku rahan ja omien poikien välisen hankintapolitiikan välinen keskitie.

Jollain tapaa tuntuu, että ainakin Curren korvaavan ykkösvalmentajan ominaisuuksiin pitäisi kuulua "voittamaan pakottaminen".

Sihvonen jaotteli Urheilulehdessä valmentajat sen mukaan kuka on a) peliä innovoiva b) voittamaan auttava c) voittamaan pakottava. Aioastaan Raimo Summanen täytti kaikki kolme kriteeriä. En tiedä tarvitseeko Jokerit peliä innovoivaa valmentajaa, tuskin. Niistä, jotka samaan aikaan auttavat ja pakottavat voittamaan, on ehkä saatavissa Hannu Aravirta, Juhani Tamminen, Hannu Jortikka ja Ismo Lehkonen. Lehkosta en oikein usko näkeväni Jokereiden ykkösenä, ainakaaan lähivuosina ja Jortikkakin näyttää voittaneen itselleen sopivan reviirin TPS:n sisällä, joten jäänee Turkuun. Jäljelle jää suomalaisista Aravirta ja Tamminen. Pelkästään ominaisuudella "voittamaan pakottava" valmentaja olivat Sihvosen analyysissä Heikki Mälkiä, Mika Toivola ja Risto Dufva. Mälkiä on sitoutunut SaiPaan ja tuskin itsekään haluaa takaisin Helsinkiin kokeilemaan uudestaan. Jäljelle jää Toivola, joka on jo ilmoittanut jättävänsä Ässät ja Dufva. Se uusi on siis kotimaisista joku nelikosta Aravirta, Tamminen, Toivola tai Dufva. Valitkaa näistä vai onkohan se uusi valmentaja joku ulkomainen.

Joukkueen ilmeeksi valitsisin siksi aikaa, kunnes homma saadaan toimimaan enemmän taisteleva kuin taitojoukkue.

Ensi kauteen minusta Jokereiden on valmistauduttava kuin pikkuseuran. Alkusyksyyn on saatava ns. "lentävä lähtö", jollaisen ovat perinteisesti ottaneet esim. JYP, SaiPa ja Ässät. Jos nimittäin ensi kausi alkaa kehnosti, niin vaarana on samanlainen negatiivinen kierre, joka on sotkenut tämän kauden aika legendaarisesti.

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös