Automaatti- vai käsivaihteet?

  • 6 334
  • 53

Automaatti- vai manuaalivaihteet?

  • Automaatti

    Ääniä: 94 45,6%
  • Manuaali

    Ääniä: 112 54,4%

  • Äänestäjiä
    206

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Muutamaa automaatti Meseä on tullut ajettua, mutta kyllä manuaali tuntuu paremmalta.

Siis käsivaihteita äänestin.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Itsellä ei ole ikinä ollut automaattia, mutta sen verran olen niillä ajellut, että seuraava auto tulee olemaan tomaattiloota. Varsinkin kaupunkiajossa, jota suurin osa autoiluani käsittää, aika yliveto.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tallista löytyy yksi kappale molempia, mutta kyllähän automaatti on selvä ykkönen. Miksi sitä keppiä pitää päästä hämmentämään?

Old TJ
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kysymyshän kuuluu, mihin vapautuva käsi hakeutuu... käsi munissa vaiko vaihdekepillä? Vain (latentit) homot pitävät muusta kuin omasta kepistään kiinni...

Jeps, automaatilla on tullut ajeltua viimeiset 10 vuotta, laskentatavasta riippuen kauemminkin ja vain ainoastaan siinä tapauksessa ottaisin manuaalin tilalle, että sellaisen olemassaolo jotenkin "kuuluisi" auton luonteeseen. mahdollisesti tietyt (klassikko) urheiluautot nyt lähinnä, joiden imagoon manuaalivaihteisto jotenkin sopii.

Ns normaaliin ajoon tulevassa autossa en ole pitkään aikaan käsittänyt suomalaisten ja eurooppalaisten viehtymystä manuaalivaihteistoon?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Miksi sitä keppiä pitää päästä hämmentämään?
Niin, hyvä kysymys sinällään, mutta ainakin itsellä on sellainen fiilis, että manuaalissa on enemmän ajamisen makua, kun kaikkia hallintalaitteita tulee käytettyä.

Ja talviliukkailla sitä on jotenkin eri tunteella liikkeellä, kun ajelee manuaaliaskilla. Auto tuntuu turvallisemmalta ajaa, kun sekä veto että moottorijarrutus ovat paremmin käytössä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se ero ei ole mikään hirvittävän iso ja itse asiassa harva manuaalilla ajava osaa vaihtaa optimaalisesti eli se ero saattaa sulaa jo siihen. Ja uusissa autoissahan nämä automaatit toimii niin hienosti että taitaa joillakin valmistajilla olla jopa pienemmät kulutukset automaateissa kuin manuaaleissa.

Tutustuin juuri Golf GTI:n tuplakytkinautomaattiin ja se on sekä taloudellisempi, että tehokkaampi kuin manuaali. Vaihtaminen kestää "jotain sadasosia" ja sport-asennossa se takaa optimaalisen kiihdytyksen.

Tietenkin amismiehet luulevat pystyvänsä vaihtamaan paremmin manuaalilla, mutta minä uskon tekniikan voimaan.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kyllähän se automaatti on vaan mukava, ei siitä pääse mihinkään.

Kuitenkin valitsisin manuaalin, syytä en tiedä. :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä olen omistanut sekä manuaali- että automaattilaatikolla varustettuja kulkuneuvoja. Lisäksi olen ajanut muiden omistamia kulkuneuvoja - sekä manuaali- että automaattilaatikolla varustettuja.

Minun mielestäni kaupunkiajossa automaatti on ehdottomasti parempi. Maantieajossa manuskalla on puolensa, mutta oma bilikkani on kuitenkin automaatti.
 

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Autokoulun jälkeen tuli ajettua yli 6kk pelkällä automaatilla. Liikenteeseen tottuminen sujui siis todella pehmeästi kun ei tarvinnut tunaroida vaihteiden kanssa.

Jokunen kuukausi sitten tuli vaihdos automaatista manuaaliin ja eka kerta oli kyllä varsinaista hakemista. Nyt ajo sujuu kuitenkin jo kuin rasvattu, nopeastihan sen manuaalilla ajamisen palauttaa mieleen.

Eli vastasin manuaali, mutta vain siksi että alla on manuaali tällä hetkellä. Kyllähän automaatillakin rullaaminen leppoisaa puuhaa on...
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
tomaatti!

Luulen että automaattia vieroksuvat lähinnä ihmiset, joilla ei ole sellaisesta todellista kokemusta. Muuten en voi ymmärtä, miksi joku haluaa välttämättä tehdä itse sen, minkä joku muu tekee vielä paremmin? Eivät kai manuaalin kannattajat vastusta keskuslukitusta, sähköikkunoita - tai suihinottoa - koska haluavat tehdä kaiken itse?
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koskaan en oo automaatilla ajanut.
En minäkään. Käsivaihteet, näillä mennään!

Pitäisi kyllä jossain vaiheessa ihan kokeilla, että millaista on ajaa automaattivaihteisella autolla, ihan vain mielenkiinnosta ja kokeilunhalusta. Sitten pystyisi vertailemaan paremmin automaatti- ja käsivaihteisia autoja, lähinnä millaista on ajaa automaattivaihteisella autolla verrattuna käsivaihteiseen autoon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koskaan en oo automaatilla ajanut. Onko se manuaalista kuinka helppo vaihtaa tomaattiin?

Pari eka päivää pitää muistuttaa itselleen että pitää sen vasemman jalan erossa polkimista mutta sitten se alkaa sujua jo ihan luonnostaan. Helpompi manuaalista automaattiin on siirtyä kuin automaatista manuaaliin.
 

pak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikkei se aina niin kivaa olekaan niin, SaiPa.
Luulen että automaattia vieroksuvat lähinnä ihmiset, joilla ei ole sellaisesta todellista kokemusta.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Muuan työkaveri vieroksui automaattia lähinnä siksi, että ei olut sellaisella ajanut.
Sitten kun kerran heitti minut minun autolla juna-asemalle ja pääsi kokeilemaan automaatilla ajoa ja siitä vähän ajan päästä oli ajanut naapurinsa automaatilla, niin ei mennyt kun pari viikkoa kun alkoi puhumaa, että on ajatellut ostaa auton. Todennäköisesti automaattivaihteisen.

Eli jo parin ajokerran jälkeen tykästyi.

Vaan onhan se niin, että kun ajaa automaatilla, niin voi keskittyä itse ajamiseen eikä tarvitse sitä keppiä veivata kokoajan eikä polkea kun polkumopoa.

Kaksi viimeistä autoani on ollut automaatteja eikä manuaaliin ole enää paluuta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Autokoulun jälkeen tuli ajettua yli 6kk pelkällä automaatilla. Liikenteeseen tottuminen sujui siis todella pehmeästi kun ei tarvinnut tunaroida vaihteiden kanssa.

Jokunen kuukausi sitten tuli vaihdos automaatista manuaaliin ja eka kerta oli kyllä varsinaista hakemista. Nyt ajo sujuu kuitenkin jo kuin rasvattu, nopeastihan sen manuaalilla ajamisen palauttaa mieleen.

Eli vastasin manuaali, mutta vain siksi että alla on manuaali tällä hetkellä. Kyllähän automaatillakin rullaaminen leppoisaa puuhaa on...

Minulla oli vuosia, vuosia sitten autokoulun jälkeen käytössäni kolmekin peräkkäistä automaattivaihteista autoa, joiden kanssa oli ilo ajaa. Sen jälkeen ei omaa vakituisessa käytössä olevaa autoa ole ollutkaan yli vuosikymmeneen. Satunnaisajot vuokra-autoilla ja/tai isän autolla jos olen häntä kyytinyt esim. reissuun lähtiessä ovat tapahtuneet pääosin manuaalilla, ja onhan se aikamoista kepin runkkaamista, jonka voisi jättää väliinkin. Ei manuaalivaihde mitään lisäarvoa ajamiseen tuo, päin vastoin.

En minä halua autoa käynnistääkään mitään kampea vääntämällä, miksi siis haluaisin vaihtaa vaihteita retkuttamalla vaihdekeppiä?

Ei sikäli, että nykyisten autojen, käyttömaksujen ja -verojen hinnalla ja nykyisellä, luultavasti pysyvällä suht pienellä palkkatulolla mihinkään autoon olisi varaakaan. Ei ole järkeä laittaa satoja euroja kuussa autoon, oli siinä manuaali- tai automaattivaihteisto.

Jos voitan eurojackpotin tai vastaavan, niin hommaan joka tapauksessa auton jossa on automaattivaihteisto. Ajan sillä sitten jossain Caribialla kesät talvet.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yllätyin, että manuaalivaihteisto on täällä suositumpi. Tietysti sitä on helppo äänestää, jos ei ole automaatista kokemusta omassa arkiajossa. Samat naamat tietysti äänestävät myös nastarenkaiden puolesta, koska kokeilematta tietää, että eihän kitkoilla pärjää. Itse en manuaalilaatikkoa autooni halua, koska mukava matkanteko on suurin nautinnon tuottaja ajoreissussa. Lisäksi vakionopeudensäätimen muistin käyttö toimii automaatin kanssa vaivattomammin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos on varaa ostaa uusi auto jonain kauniina päivänä niin sit automaatti. Mutta niin kauan kun joutuu ostaa käytettyjä niin manuaali. Opin sen kerralla edellisen auton kanssa. 2000€ remppa automaattilaatikkoon opetti kantapään kautta. Ja kyseessä oli vielä "pikkuvika"... Toki se manuaalikin voi hajota mutta korjaaminen ei maksa läheskään tuonlaisia summia...
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Yllätyin, että manuaalivaihteisto on täällä suositumpi. Tietysti sitä on helppo äänestää, jos ei ole automaatista kokemusta omassa arkiajossa. Samat naamat tietysti äänestävät myös nastarenkaiden puolesta, koska kokeilematta tietää, että eihän kitkoilla pärjää. Itse en manuaalilaatikkoa autooni halua, koska mukava matkanteko on suurin nautinnon tuottaja ajoreissussa. Lisäksi vakionopeudensäätimen muistin käyttö toimii automaatin kanssa vaivattomammin.
No jaa. Omissa autoissa on ollut sekä automaattia että manuaalia, mutta äänestin manuaalia - vaikka ei mulla mitään automaattiakaan vastaan ole. Toisesta vaan pitää enemmän.
Sama juttu minulla kitka- ja nastarenkaidenkin kanssa, eli molemmista on taatusti riittävästi kokemusta, mutta kuitenkin valitsen mieluummin nastat - ihan käytännön syistä.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yllätyin, että manuaalivaihteisto on täällä suositumpi.
Tämä äänestys tosiaan on vuodelta 2008. Olen äänestänyt manuaalia, mutta nykyään minulla on automaatti. Tutuista ja puolitutuista tiedän heti kuusi henkilöä, jotka ovat ikänsä ajaneet manuaalia, mutta nyt kahden vuoden sisällä ovat siirtyneet automaattiin. Onhan se luksusta ajella automaatilla. Taisi minun autossani olla hintaeroa 1500€, joten sen summan olin valmis maksamaan luksuksesta.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Musta Nuoli kaivaa jostakin syystä näitä 10 vuotta vanhoja juttuja ylös? Miten muuten nuo tuplakytkinviritykset, joko sellaiseen voisi alkaa luottamaan? Molemmat autot ovat vielä momentinmuuntimella mutta jos nyt menisi autokauppaan uutta autoa ostamaan, niin saisiko sieltä enää muuta kuin DSG:tä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös