Automaatti- vai käsivaihteet?

  • 6 325
  • 53

Automaatti- vai manuaalivaihteet?

  • Automaatti

    Ääniä: 94 45,6%
  • Manuaali

    Ääniä: 112 54,4%

  • Äänestäjiä
    206

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli tuossa ajeltua ensimmäisen kerran elämässäni automaattivaihteilla ja aikamoista hakemista oli. Alitajuntaa piti jatkuvasti muistuttaa, ettei sitä vasenta jalkaa oikeasti tarvitakaan.

Mites muut? Löytyykö autosta automaattivaiheisto vai vaihdellaanko käsipelillä? Tai kumpa nähdään mielekkäämpänä?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Automaattivaihteet olleet neljä vuotta käytössä. En vaihtaisi missään nimessä manuaalilaatikkoon, on se niin paljon yksinkertaisempaa ja esim. mäkilähdöt sujuvat paljon paremmin kun on koko ajan pieni veto päällä.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Molemmilla olen ajellut aika lailla, ja nykyisestä autosta löytyy automaattilaatikko. Amerikkalaiset ovat tämänkin jo tajunneet kymmeniä vuosia sitten; mitä sitä turhaan hämmentelemään vaihdekeppiä.
Suomessa ja Euroopassa jostain syystä automaatti on saanut jonkinlaisen pappaimagon, mikä lie syynä. Itse mukavuudenhaluisena kyllä tykkään.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Manuaalilla kuljen, mutta olisihan se automaatti poikaa, mitä nyt olen kerran kokeillut. Erityisesti kaupunkiajossa automaatti on passeli, mutta toki viat ovat ikuinen riesa.

Kyllä se manuaali riittää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Manuaalilla ajelin pitkään mutta sen jälkeen kun ensimmäisen automaatilla varustetun auton vaihdoin niin paluuta ei enää ole. On se vaan niin paljon mukavampi. Se kepillä hämmentäminen on vaan niin turhan tuntuista kun muitakin vaihtoehtoja on.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Itse olen suurimman osan autoilusta manuaalilaatikolla ajanut, satunnaisesti on sitten sattunut alle automaattilaatikolla oleva auto. Tällä hetkellä omasta autosta manuaalilaatikko löytyy.

Automaatti on mielestäni mukavampi, tosin meinaa vaan välillä tulla vähän ilkeitä tilanteita kun vahingossa painaa "kytkimen" pohjaan ja auto pysähtyy kun seinään. Varsinkin kun vähänkin ajatuksissaan on, niin tätä meinaa silloin tällöin sattua.. Kaupunkiajossa automaatti on varsinkin on unelma.

Joskus aiemminkin äänesteltiin mielekkäämmästä vaihtoehdosta näiden kahden välillä, silloin oli aika tasatulos.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tomaatti on ollut alla nyt puolisen vuotta ja tuskin tulee paluuta manuaaliseen. En koe että olisin nössömpi kuski vaikka automaatti onkin, helpottaa kummasti elämää kaupungissa kun ei tarvitse kytkimellä seisoa. Aika vähän tulee ruuhkissa nykyään ajeltua mutta peruslaiskana tuo automaatti on hyvä valinta. Bensaa saattaa palaa vähän enemmän mutta sitä saa huoltoasemalta lisää.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Kaikkein mieluiten ajan jalkavaihteisella. Ilmeisesti nyt on kyse vain autoista, joista tokkiinsa automaatti on mukavuutensa takia ylivoimainen. Kaupungilla eritoten, kun manuaalin kanssa saa olla hämmentämässä koko ajan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Vanhin ja uusin Saabeista on automaatteja, mutta keskimmäisessäkään ei ole kytkintä, koska se on ns. puoliautomaatti.

Onhan se tomaatti ihan ykkönen, orjat ja sosiaalidemokraatit vaihtavat itse vaihteita, minä en.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bensaa saattaa palaa vähän enemmän mutta sitä saa huoltoasemalta lisää.

Se ero ei ole mikään hirvittävän iso ja itse asiassa harva manuaalilla ajava osaa vaihtaa optimaalisesti eli se ero saattaa sulaa jo siihen. Ja uusissa autoissahan nämä automaatit toimii niin hienosti että taitaa joillakin valmistajilla olla jopa pienemmät kulutukset automaateissa kuin manuaaleissa.
 
Henkilöautossa manuaali. Töissä mieluummin automaatti. Osassa niistä kotteroista on sen verran perkeleelliset vaihteet. Ihmettelen ettei mersu osaa vieläkään tehdä kunnollisia vaihteita, vaan ne on pirun jäykät. On kyse sitten uudesta tai vanhasta mersusta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Automaatti autossa totta hemmetissä...teini-ikä on ohi. Moottoripyörä antaa tarpeellisen kicsin latoa vaihteita nippuun.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Perinteiselle automaatille jyrkkä ei. Tämän uusimman perheenjäsenen olisin mieluusti ottanut DSG:llä, mutta muija teki hilllittömän välikysymyksen sillä perusteella, että unohtaisi automaatin myötä manuaalilla ajamisen. Ei väkisin, prkl. Uusi yritys parin vuoden päästä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Tämän uusimman perheenjäsenen olisin mieluusti ottanut DSG:llä, mutta muija teki hilllittömän välikysymyksen sillä perusteella, että unohtaisi automaatin myötä manuaalilla ajamisen. Ei väkisin, prkl. Uusi yritys parin vuoden päästä.
Vähän sama vika (ilman tuota uutta perheenjäsentä). Manuaalilla mennään, mutta katsotaas seuraavan kohdalla taas uudestaan.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se ero ei ole mikään hirvittävän iso ja itse asiassa harva manuaalilla ajava osaa vaihtaa optimaalisesti eli se ero saattaa sulaa jo siihen. Ja uusissa autoissahan nämä automaatit toimii niin hienosti että taitaa joillakin valmistajilla olla jopa pienemmät kulutukset automaateissa kuin manuaaleissa.

Totta tämäkin. Omassa vm. 2006 ilmoitetuissa kulutuksissa ei ole eroa kuin 0,4l/100km, mutta oma perstuntuma sanoo että automaatilla saan kulumaan enemmän bensaa. Pitäisi varmaan opetella ajamaan optimaalisesti.

Perinteiselle automaatille jyrkkä ei. Tämän uusimman perheenjäsenen olisin mieluusti ottanut DSG:llä, mutta muija teki hilllittömän välikysymyksen sillä perusteella, että unohtaisi automaatin myötä manuaalilla ajamisen. Ei väkisin, prkl. Uusi yritys parin vuoden päästä.

Täällä kanssa tuota vaihteistoasiaa pohdittiin koska avokki sai vasta kortin joku aika sitten. Manuaaleja ei siis ehtinyt treenata kuin autokoulussa mutta todettiin että ei ajella sellaisilla sitten. Jos tulee hätä niin löytyy ne vaihteet ja en usko että sellaista tilannetta tulee että hän joutuisi lähtemään yksin ja kylmiltään manuaalia ajamaan.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Manuaalilla kuljen, mutta olisihan se automaatti poikaa, mitä nyt olen kerran kokeillut. Erityisesti kaupunkiajossa automaatti on passeli, mutta toki viat ovat ikuinen riesa.

Kyllä se manuaali riittää.

Lainasin viestiäsi, koska siinä on parikin asiaa joihin voi tarttua.

Vähemmän automaatissa on huollettavia osia ja sitä kautta vikoja kuin manuaalivaihteisissa. Harrasteautot ym. vanhukset erikseen, mutta jos nyt puhutaan käyttöautosta, niin tuo vikaherkkyyskin puoltaa automaattia.

Manuaalin riittävyys-kommenti taas kertoo siitä huonosta tarjonnasta ja oletuksesta, että automaatti olisi jotenkin pappa- tai luxusmeininkiä. Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi enää valmistetaan autoja ilman automaattivaihtoehtoa, saati että niitä kukaan myy tai ostaa.

Ai niin, itse automaatilla. Aina.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Automaatti on tällä hetkellä. Onhan se pirun käytännöllinen, mutta en nyt sano, ettenkö ikinä enää ostaisi manuaalivaihteista. Riippuu paljon asianhaaroista - en pane sille kovin suurta rahallista arvoa, mutta jos edullisesti saa, niin mikä ettei.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olenko ainoa joka luki otsikon ensin "automaatti- vai käsiaseet", vaikka kyseinen yhdistelmä olisikin aika cepari?

Käsivaihteella olen enemmän tottunut ajamaan, mutta saapa nähdä miten seuraava auto. Jos mennään tyylin perusteella, se on joku Taunus 2.0 käsivaihteilla, jos käytännöllinen perheauto, taitaa olla parempi ettei ota mitään minkä naiset voivat huudattaa rikki.
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olenko ainoa joka luki otsikon ensin "automaatti- vai käsiaseet",
Et ole.

Itse asiaan sen verran, että en ole koskaan automaatilla ajanut, eli vastaan manuaali. Kai sitä voisi joskus mennä vaikka koeajamaan jotain automaattia.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Automaatilla on menty kahden viimeisen auton verran enkä näe paluuta takaisin. Varsinkin kun ajaa lähinnä kaupungissa, niin onhan se mukavata.

Jos tulee pakottava tarve vaihtaa vaihteita, niin onnistuu sekin, kun tökkää keppiä asteen oikealle. Ylimääräistä poljinta en ole jäänyt kaipaamaan.
 

Wod

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Manuaali

Manuaalilla tulee ajettua. Ikinä en ole automaattia testannut. Varmasti ihan kiva peli sekin, mutta ääneni menee manuaalille, koska automaatista ei ole kokemusta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Manuaalivaihteisen omistan, mutta automaateillakin olen ajellut paljon. Jos autot muuten olisivat samankaltaiset ja -hintaiset, valitsisin kaiketi automaatin, mutta tähän saakka ei käytetyissä ole tullut tomaattia vastaan sopivassa hintaluokassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös