Autoiluketju

  • 3 205 227
  • 18 538

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onhan tuota Teslaa jo taksina pk-seudulla, mutta vain yksittäisiä kappaleita, että sinällään harvojen herkkuja ellei päivittäin aja taksilla tai sitten osu munkki taksia tilatessa.

Täyssähkössä pääsisi eroon isosta osaa huolloista joita mukana tuleva bensa/dieselkone vaatii. Ja tietty pieni verohelpotuskin kun ei ole päästöjä. Vaikka sitäkin varmasti verottavat jotenkin kun sähköautoilu yleistyy ja fossiilisten polttoaineiden tuoma verokertymä (kulutus ja päästöt) pienenee.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onhan tuota Teslaa jo taksina pk-seudulla, mutta vain yksittäisiä kappaleita, että sinällään harvojen herkkuja ellei päivittäin aja taksilla tai sitten osu munkki taksia tilatessa.

Täyssähkössä pääsisi eroon isosta osaa huolloista joita mukana tuleva bensa/dieselkone vaatii. Ja tietty pieni verohelpotuskin kun ei ole päästöjä. Vaikka sitäkin varmasti verottavat jotenkin kun sähköautoilu yleistyy ja fossiilisten polttoaineiden tuoma verokertymä (kulutus ja päästöt) pienenee.

Totta, vantaalla ainakin yksi valkoinen Tesla jossa vielä ne äänitehosteet hiljaisilla nopeuksilla. Tarkoitin juuri sitä että vaihdetaan kerralla kaikki taksit jonkun tarpeeksi tuntuvan helpotuksen myötä sähköautoiksi. Siinä olisi jo vaikutusta kaupungin päästöihinkin ja saataisiin varmasti laajalla skaalalla käyttökokemuksia.

Mun mielestä vasta sitten kun sähköautot(useat eri sähköautot eli kilpailua) maksaa sen alkaen 20t€ voidaan alkaa puhumaan hyödystä että niissä ei tule lisähintaa osista huolloista, nykyiset polttomoottoritkin on kohtuu huoltovapaita ja vaatiihan esim renkaan ympärillä olevat osat huoltoja niin kuin ennenkin. Kulutuskin on vähän niin ja näin, hybridillä päästään pariin litraan sadalla ja bensaturboillakin jo alle 5 litran perheautoluokassa. 35t€ alkaen hinta Teslalle kuulostaa houkuttelevalta mutta silloinkin tavoitetaan vasta premium-merkeillä ajavat ja uskon sielläkin olevan iso joukko autoilijoita jotka ostavat mieluummin polttomoottoriauton jos auto tulee ykkösautoksi jolla tehdään esimerkiksi perheen automatkat/lomamatkat.
Kaupunkiautoiksi näen sähköautoilla tulevaisuutta jo 10 vuoden sisään siis massoille, taksit olisi tähän oiva pr-temppu koska ne liikkuvat paljon, myös pakkasella ja pitkiäkin matkoja silloin tällöin. Niin ja kun puhutaan että isot massat lähtee liikkeelle ja muuttaa autoilutottumuksiaan niin vaatii jo toimivaa/luotettavaa käytettyjen sähköautojen markkinoita eikä se oikein lähde liikkeelle käytetyistä tesloista, pitäisi olla niitä käytettyjä nissan leafeja kohtuu hinnalla, nyt ne maksaa käytettynä noin 25t€ kun vastaavan bensavehkeen saat 10t€ halvemmalla.
Suomalaiset ostaa vielä pitkään ympäri suomen, ainakin noin 20 vuotta niitä käytettyjä coroll... ei kun octavioita.

_
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Edelleen ottaa päähän tuo liikenteen päästöistä vouhottaminen. Kun globaalisti kasvihuonekaasuista tulee 7% liikenteestä, ja luvussa on mukana kaikki laiva- ja lentoliikennekin, niin tavallinen autolijahan se on se, joka pannaan maksumieheksi. Sinällään toki autojen päästöjä saa laskea, ja ajetaan vaan vaikka kaikki sähköautoilla, mutta ihan naurettavaa kuvitella että autojen päästöjen pienentämisellä olisi mihinkään mitään merkitystä. Toki teollisuuden rattaat pyörivät, kun uutta teknologiaa kehitetään (ja siinä sivussa jatketaan teollisuuden massiivisia päästöjä), ja verojahan voidaan vetää joka välistä. Itse en kyllä ihan heti vielä Teslaan olisi vaihtamassa (mieluiten ajan tosiaan vähintään 8 mukisilla koneilla ihan jo soundien takia), mutta kunhan tekniikka vielä pikkuisen kehittyy, niin varmaan elämänsä aikana joutuu vielä jonkun vastaavan laittamaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
"Pikkuisen" mietityttää, miten onnistuu sähköautojen lataus, jos nuo tosissaan yleistyvät.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Alan ennusteet sanoopi, että vielä vuonna 2020 yli 90% myytävistä uusista autoista globaalisti on ihan perinteisiä polttomoottori-autoja!

Sähköautot tulevat varmasti syrjäyttämään hiienvanhat otto-moottorit jollain aikavälillä, mutta niin kauan kun akkuteknologia on nykytasoa, toimintamatkat itkettävän ja naurettavan välimaastossa (odottakaas sitä tammikuuta) ja auton lataaminen vie moninkertaisesti enemmän aikaa kuin tankkaus niin ei tuu mitään! Norjassa (öljymaa) sähköautoja tuetaan valtion toimesta vallan peevelisti ja niitä onkin myyty siellä todella paljon. Siitä huolimatta sähköauto on keskimäärin perheessä kakkos-/kolmosautona ja sillä "oikealla autolla" tehdään ne viikonloppureissut yms. pitemmät matkat (näin olisi myös Suomessa). Tämä siis paikallisen autoalan edustajan suusta.

Ja sitä vielä piti sanomani, että onhan tuollainen peli tavallaan ekoauto, mutta sen valmistamisen ja kierrättämisen saastepäästöistä ei liiemmälti puhuta...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei tue sähköauto lyömään läpi sen kummemmin missään muualla kun suurkaupunkien keskustoissa. Sen sijaan vetyautot alkavat olemaan lähellä ja niiden kanssa ei tarvitse miettiä latauspisteitä (tankkausasemat toki pitää tulla).

Vetyautoissa on tulevaisuus.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ja sitä vielä piti sanomani, että onhan tuollainen peli tavallaan ekoauto, mutta sen valmistamisen ja kierrättämisen saastepäästöistä ei liiemmälti puhuta...
Eikö polttomoottoriauton valmistamisessa tule sitten päästöjä?

Kyllähän nuo sähköautot kokoajan kehittyvät. Akkuteknologiakin menee kokoajan eteenpäin. Varmasti menisi vielä enemmänkin, mutta sanotaanko näin, että sitä halutaan ehkä tahallisestikkin jarruttaa. Vetyautokin on toki ihan hyvä vaihtoehto, jos saisivat vaan polttokennon halvemmaksi ja auton turvalliseksi. (palamis herkkyys)

Uskon kuitenkin, että jollain aikavälillä polttomoottoreista luovutaan ja siirrytään sähköautoiluun.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Noin periaatteessa en vastusta kyllä mitään kehitystä autoilussa. Mutta päästöistä hössöttäminen on erikoisin temppu mitä kukaan on ikinä keksinyt. Autojen päästöillä kun ei ole käytännössä minkäänlaista merkitystä globaalissa mitassa puhuttaessa vaikkapa CO2 päästöistä. Toki öljy loppuu joskus, ja jollain muulla kuin polttomoottorilla pitää saada autot kulkemaan. Mutta muuten esim. EUn komissio ja jenkeissä Kalifornian osavaltion kiristyville säädöksille on vaikeaa nähdä järkiperusteita - eikä varsinkaan tälle aikatalulle. Joo, toki ne pakottavat autonvalmistaja reagoimaan, mutta miksi kiire? Asiaa perustellaan mm. hiilidioksidipäästöjen vähentämisellä, mutta toistamisen uhalla toistan, ettei sillä ole mitään käytännön merkitystä ongelmaan. Julkisuuden rummuttamisesta voisi ihan oikeasti luulla tilanteen olevan aivan toisin.
Tämän jälkeen totean näin ydinvoiman kannattajana, että ihan hyvähän olisi mikäli sähköautoilu ylestyisi tekniikan kehittyessä, silloin viimeistään olisi ryhdyttävä suosimaan saasteetonta ydinvoimaa, jotta autot saataisiin ladattua suht puhtaasti. Toisaalta kyllä vetyautoilukin on kortti mikä kannattaa katsoa. On kyllä mahdotonta sanoa millaisilla voimanlähteillä autot on varustettu parinkymmenen vuoden päästä. Jos itselläni on vähänkään rahaa, niin ainakin yksi auto on varustettu edelleen kasikoneella, vaikka käyttöautona olisi minkälainen singeri tahansa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä keskustelu on hyvä summata nettiauton tarjontaan.

Klassinen jenkkiveekasi ja vielä harvinaisella manuaaliaskilla
Ford Mustang GT 5.0 Edition Coupé 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto

Pyttyjä voi lisätä muttei vähentää, audin perhefarmari veekympillä
Audi S6 Avant 5,2 V10 320 kW quattro tiptronic-automaatti Farmari 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Suomi M5 kohtuu pienillä kilsoilla, tämä voi olla hyvä saalis.
BMW M5 5.0 99TKM SEUR K 7/-16 ALKUPER SUOMIAUTO 400HV Porrasperä 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto

M5:seenkin voi halutessaan lisätä vielä pari mukia
BMW M5 5.0 V10 4d A //M Power 507hv Porrasperä 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mersu ei kalpene amg-tuotoksillaan. ihmettelen miksi takseissa ei ole yhtään amg:tä, mä soittaisin tälläisen paikalle pelkän "ajokokemuksen takia".
Mercedes-Benz C 63 AMG Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jokaiselle löytyy kasimukinen, tässä jokerina passatin W8 alle kympillä.
Volkswagen Passat 4.0 W8 4d 4wd TipTronic Farmari 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto

Porschen masturboja, eli maasturiturboja esikaupunkicowboylle.
Porsche Cayenne 4.5 Turbo 5d 450hv TipTronic Maastoauto 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Todellinen citymaajussi ajaa hiekkatietkin ainoalla oikealla maastoautolla eli G-sarjalaisella.
Mercedes-Benz G G500 - Uudempi 2002+ malli, rek. 7:lle Maastoauto 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto

Nyt täytyy nauttia vielä kun ehtii, ylhäällä maalaillun apocalyptisen todellisuuden tullessa olo käy yhtä tukalaksi kuin Max Rockatanskylla ja kaikki taistelemme viimeisistä bensatipoista.

_
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Viimeinkin on auto saatu käyttöön tänään. 13,5 viikkoa se otti tilauksen ja luovutuksen välillä aikaa. Toistaiseksi lyhyellä ajokokemuksella vain hyvää sanottavaa. Tietysti robottivaihteistoon on tottuminen, mutta lähes samanlainen nykäisyhän sitä tulee normaalissa vaihteenvaihdossakin. Citigo siis autona.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kyllä tänään taas kylmäsi kun sai todistaa täydellistä piittaamattomuutta liikenteessä. Kaksi kaistaa saman suuntaan ja oikean puoleinen auto jono pysähtyy suojatien eteen päästämään pikkupojan, joka taluttaa polkupyörää tien yli. Pikkupoika lähti ylittämään tietä ja samaan aikaan vasemmalta bemari ajaa muina miehinä koko jonon ohi eikä edes hidasta suojatien kohdalla. Onneksi poika ei kerinnyt pitemmälle suojatietä. Vastaanvanlaisia tapauksia näkee valitettavan usein. Toivottavasti ei tarvi ikinä olla soittamassa ambulanssia.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Minkähänlaisilla sähköautoilla sitä nykyään ajettaisiin jos 100 vuotta sitten ajetuilla sähköautoja olisi kehitetty samalla tavalla kuin bensa-autoja. Taitaisi päästä aika pitkiä siivuja niillä ?
Britteinsaarilla tjsp kaiketi on kehitetty jotain lataussysteemiä tiehen. Eli kun ajat autolla tiettyä kaistaa pitkin, auto laataa "itse itseään"
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä tänään taas kylmäsi kun sai todistaa täydellistä piittaamattomuutta liikenteessä. Kaksi kaistaa saman suuntaan ja oikean puoleinen auto jono pysähtyy suojatien eteen päästämään pikkupojan, joka taluttaa polkupyörää tien yli. Pikkupoika lähti ylittämään tietä ja samaan aikaan vasemmalta bemari ajaa muina miehinä koko jonon ohi eikä edes hidasta suojatien kohdalla. Onneksi poika ei kerinnyt pitemmälle suojatietä. Vastaanvanlaisia tapauksia näkee valitettavan usein. Toivottavasti ei tarvi ikinä olla soittamassa ambulanssia.

Aamuruuhkassa moottoritiellä molemmilla kaistoilla ruuhkaa ja rampilta sisään tullut auto vilkutti vasemmalle kaistanvaihtoa odottaen edessä olleen hitaan rekkajonon vuoksi. Kun tila löytyi, siirtyi ja alkoi kiihdyttää mutta takaa tullut iso bemari ajoi puskuriin, alkoi vilkuttaa valoja ja hetken päästä ohitti tolkuttomalla ylinopeudella oikealta kaistalta, kiilasi eteen, teki äkkijarrutuksen kahdesti ja ruiskutti pissapojalla päälle.
 

Fordél

Jäsen
Noin periaatteessa en vastusta kyllä mitään kehitystä autoilussa. Mutta päästöistä hössöttäminen on erikoisin temppu mitä kukaan on ikinä keksinyt. Autojen päästöillä kun ei ole käytännössä minkäänlaista merkitystä globaalissa mitassa puhuttaessa vaikkapa CO2 päästöistä.

No kyllähän liikenteen aiheuttamilla saasteilla ja melulla nyt kuitenkin sattuu olemaan merkittävä vaikutus ympäristöön ja myös kansanterveyteen. Eli niistä hössöttäminen on kaikkea muuta kuin turhaa. Eikä tarvitse edes miettiä asiaa globaalissa mittakaavassa vaan ihan paikallinen taso riittää.

Itse olen miettinyt viime aikoin auton vaihtoa, mutta vaikea sanoa, että mihin sitä kannattaisi vaihtaa. Toisaalta tekisi mieli vaihtaa johonkin hybridiin, mutta sitten ei oikein tiedä, että uskaltaako kuitenkaan vielä hypätä siihen kelkkaan ja riittääkö budjettikaan. Olisi kiva testata Mersun C-sarjan plug in hybridiä, mutta taitaa mennä pahasti yli budjetin. Ja yksi vaihtoehto on myös se, että luopuisi autosta kokonaan. Todennäköisesti sitä tulee kuitenkin vaihdettua ainakin tämän kerran vielä dieselmoottorilliseen autoon.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Aamuruuhkassa moottoritiellä molemmilla kaistoilla ruuhkaa ja rampilta sisään tullut auto vilkutti vasemmalle kaistanvaihtoa odottaen edessä olleen hitaan rekkajonon vuoksi. Kun tila löytyi, siirtyi ja alkoi kiihdyttää mutta takaa tullut iso bemari ajoi puskuriin, alkoi vilkuttaa valoja ja hetken päästä ohitti tolkuttomalla ylinopeudella oikealta kaistalta, kiilasi eteen, teki äkkijarrutuksen kahdesti ja ruiskutti pissapojalla päälle.

Heh, ottaen huomioon maailmankatsomuksesi niin kirjoituksesi pointti taisi olla "iso bemari" eikä urpo kuski. Ja kehtasi vielä tarjota ilmaiset pissanesteet ruudulle. Oh the humanity!

Kaikki tyylillään.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Vähän tuli vastoinkäymisiä Passatin vaihtomoottorin kanssa. Löydettiin asiallinen moottori jolla ajettu 37tkm ja hintaa 2400e. Laitettiin Saksaan postia että kiinnostaa, mutta tulikin sitten pari negatiivista ylläriä. Postit Suomeen ovat 400 euroa sen noin satasen oletetun sijaan. Toinen juttu sitten on, että haluavat näköjään tuon meidän Passatin rikkinäisen tekniikan vaihdossa ja tilauksen yhteydessä pitäisi maksaa 500 euroa panttia että jos tämä meidän lähettämä moottori on sitten korjauskelvoton niin he vievät sen pantin. Ja ainakin joillakin kilpailevilla firmoilla on ollut vaatimuksena että vaihtomoottorin lohkon tulee olla ehjä, ja meillähän se ei tietenkään ole.. Kivasti meni koko viikon työt harakoille. Eipä vaikuta miltään helpoimmalta touhulta tämä uuden moottorin metsästäminen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Aamuruuhkassa moottoritiellä molemmilla kaistoilla ruuhkaa ja rampilta sisään tullut auto vilkutti vasemmalle kaistanvaihtoa odottaen edessä olleen hitaan rekkajonon vuoksi. Kun tila löytyi, siirtyi ja alkoi kiihdyttää mutta takaa tullut iso bemari ajoi puskuriin, alkoi vilkuttaa valoja ja hetken päästä ohitti tolkuttomalla ylinopeudella oikealta kaistalta, kiilasi eteen, teki äkkijarrutuksen kahdesti ja ruiskutti pissapojalla päälle.

Soitto 112 ja ilmoitus rattijuoppoepäilystä. Ei kukaan aja noin selvin päin, tai sellaisessa mielentilassa jossa ratissa tulisi olla, joten on yleisen turvallisuuden kannalta tarpeen saada virkavalta paikalle toteamaan kuskin kunto ja henkinen tila.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Soitto 112 ja ilmoitus rattijuoppoepäilystä. Ei kukaan aja noin selvin päin, tai sellaisessa mielentilassa jossa ratissa tulisi olla, joten on yleisen turvallisuuden kannalta tarpeen saada virkavalta paikalle toteamaan kuskin kunto ja henkinen tila.

Kuulosti ihan normaalilta maantieraivolta, jota mm. saa todistaa joka ikinen päivä PK-seuden työmatkaliikenteessä. Porukalla vaan yksinkertaisesti flippaa liikenteessä.
 

#48#

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Onnistuin pyhäinpäivänä saamaan yksityiseltä pysäköinninvalvonnalta parkkisakon.

Näiden maksamisesta tuntuu jatkuvasti tulevan eri mielipiteitä. Onko jollakin tämän hetken tilanteesta tietoa?
 

Boltning

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning
Onnistuin pyhäinpäivänä saamaan yksityiseltä pysäköinninvalvonnalta parkkisakon.

Näiden maksamisesta tuntuu jatkuvasti tulevan eri mielipiteitä. Onko jollakin tämän hetken tilanteesta tietoa?

Itse olen väistänyt kahdet yksityisen parkkifirman sakot lähettämällä firmalle reklamaation. Reklamaatioon olen kirjoittanut " En ole itse kuljettanut autoa ja näin ollen en ole hyväksynyt parkkipaikalla noudatettavia sopimusehtoja " Sopimusehdot lukee jokaisella yksityisen yrityksen valvomalla pysäköintialueella. On pysäköintivalvontafirmalla velvollisuus todistaa kuka autoa on kuljettanut. Tästä on nyt pari vuotta, joten en tietenkään ole varma onko lainsäädäntö tämän tiimoilta muuttunut.

Edit. Parkkifirmojen kotisivuilta löytyy reklamaatiolomake.
 

#48#

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Itse olen väistänyt kahdet yksityisen parkkifirman sakot lähettämällä firmalle reklamaation. Reklamaatioon olen kirjoittanut " En ole itse kuljettanut autoa ja näin ollen en ole hyväksynyt parkkipaikalla noudatettavia sopimusehtoja " Sopimusehdot lukee jokaisella yksityisen yrityksen valvomalla pysäköintialueella. On pysäköintivalvontafirmalla velvollisuus todistaa kuka autoa on kuljettanut. Tästä on nyt pari vuotta, joten en tietenkään ole varma onko lainsäädäntö tämän tiimoilta muuttunut.

Edit. Parkkifirmojen kotisivuilta löytyy reklamaatiolomake.

Tuliko parkkifirmalta vielä reklamaation jälkeen kyselyä että kuka on kujettanut autoa tai jotain muuta? Tuliko silti laskua uudestaan parkkifirmalta tai perinnästä?
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Vissiin sieltä tulee joku itkuvirsi vielä, muttei siihen tarvitse vissiin edes vastata, jos reklamaatio on jo tehty. Sit jos lähtevät perimään niin ilmoittaa että se on riitautettu. Murobbs:stä lueskelin aiheesta joskus, ja sieltä löytyy myös reklamaatiopohjia ym ym näiden kiistämiseen. Kannattaa selata läpi, jos et tahdo maksaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös