Autoiluketju

  • 3 189 588
  • 18 516

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Audi a3 1.4TFSI vm. 2011--> vs. VW Polo Gti 2011-->
Jollain varmasti heittää jokunen kommentti kyseisistä autoista.
Älä osta ketjullista 1.4TSI:tä, toisin sanoen unohda Polo GTI.
Saat paljon luotettavamman pelin esimerkiksi ostamalla Polon BlueGT:n ja siihen noin 500€ ohjelmoinnin. Silloin on GTI tehot ja luotettavampi hihnakone. Samoin en ottaisi DSG-tomaattiakaan, vaan manuaalina, GTI:tä et saa manuaalina. BlueGT on vieläpä mielyttävämpi eikä "liian" sporttinen alustaltaan. Nämä hihnakoneet eivät syö öljyä ja ovat sylinterilepuutuksella(ACT), kuluttaakin kohtuullisesti, kaupunkipyörityksessä noin 7 litraa ja maantiellä pari litraa vähemmän.
Mulla 2013 BlueGT ja ihan helvetin tyytyväinen.

Niin ja tuossa vieläpä ok varustelu, sportihkot penkit, ok mankka, kohtuu hiljainen jopa vakio 17" rengastuksella ja sen start/stopin itsekin otan joka kerta napista pois kun lähden liikkeelle, pidän myös ehdottomana että saa kytkettyä helposti pois. Manuaalissa se ei paljoa rasita muutenkaan mutta kun toinen auto on bemarin automaatti niin se on todella rasittava kun joka vitun valoissa sammuu ja starttaa, ei mun juttu.

_
 

TheMolestor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Autosta (possu) Vilkkuu kaikki vikavalot (abs, ilmajousitus yms.) Huollossakaan eivät saaneet niitä nollattua, mutta kaikki toimivat kuitenkin ihan normaalisti. Miten katsastusmies noihin suhtautuu, vai tuleeko hylky? Testaavat jarrut ja kaiken kuitenkin ihan normaalisti. Vattumainen sähkövika kuitenkin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Autosta (possu) Vilkkuu kaikki vikavalot (abs, ilmajousitus yms.) Huollossakaan eivät saaneet niitä nollattua, mutta kaikki toimivat kuitenkin ihan normaalisti. Miten katsastusmies noihin suhtautuu, vai tuleeko hylky? Testaavat jarrut ja kaiken kuitenkin ihan normaalisti. Vattumainen sähkövika kuitenkin.
Jos auto on 2001->eli obd-luku on pakollinen niin oleellista varmaan on, että kun obd-testi katsastuksessa tehdään, onko vikakoodeja. Jos on, tulee hylky. Pelkkä valon palaminen ei ehkä sinänsä ole ongelma, mutta en tiedä onko edes mahdollista että vikavalo palaa mutta vikakoodia ei tulisi. Ja voihan se kyllä olla että esim abs-valon palaminen johtaa hylkyyn vaikka vikaa tai koodia ei olisikaan.
Eli en tiedä tästä oikeastaan mitään.
 
Ei mene auto leimasta läpi, jos ABS valo palaa. Omassa kiesissä oli toissa vuonna sama ongelma ja vaikka jarrut toimi normaalisti hylsy tuli.

Oliko merkkihuolto? Oma kokemus on, ettei kaikissa pajoissa olevat testerit saa nollattua noita vikavaloja/vikakoodeja, vaikka koodien luku onnistuu.
Oma auto meni katsastuksesta läpi vaikka jarrujen häiriövalo paloi. Syyksi paljastui murtunut ABS-rengas, josta anturi mittaa pyörimisnopeutta tms.
 
Onpas ihme juttu. Vika jarruissa ja muissa turvavarusteissa johtaa hylkyyn. Niistä ei voi edes sääntöjen mukaan antaa korjauskehoitusta, vaan aina uusintanäyttö. Missäpäin moinen meni läpi.
Auto kävi huollossa jarrupalojen vaihdossa, jonka luulin olevan syy häiriövalon palamiselle. Huoltomies sanoi, että häiriövalo palaa edelleen, mutta ei vaikuta katsastukseen ja eihän se vaikuttanut. Katsastusmies ei asiasta maininnut mitään, koska jarrut oli kunnossa.
Tapahtumapaikkana Kouvola, mutta väitän, että sama juttu olisi ollut myös paremmassa kaupungissa kuten esim. Tampereella tms.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Onpas ihme juttu, koska mun hyvä kaveri, joka johtaa erästä katsastuskonttoria pk-seudulla kertoi aiemmassa mainitsemani seikat. Tuosta ei ole aikaa kolmea vuotta enempää. Tuo sama kaveri katsasti tuolloin autoni, eikä päästänyt sitä läpi kun ABSn merkkivalo paloi. Ja jarrutesterissä kaikki oli ok. Se minkä takia valo aikanaan syttyi, oli anturin johdon irtoaminen.
Ei tosiaankaan pitäisi mennä läpi. Trafin sivuilta löytyy pdf "Katsastuksen arvosteluperusteet", ja sen mukaan jos lukkiutumattominen jarrujen merkkivalo ei toimi tai valo jää palamaan, ainoa mahdollinen tuomio on Hylätty.
 

Makinpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Japani
Osaisiko joku pääkaupunki seudulla asuva neuvoa minkälaiset parkkeeraus mahdollisuudet on Fabianinkadulla tai sen läheisyydessä. Minulla on ensi viikolla pääsykoe Helsingissä ja saavun hieman kauempaa, joten auto on ainoa mahdollinen kulkuneuvo. Pääsykoe on todennäköisesti osoitteessa Fabianinkatu 33. En ole koskaan ajanut Helsingin keskustan alueella, joten ei ole pahemmin tietoa alueen parkkeeraus mahdollisuuksista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Osaisiko joku pääkaupunki seudulla asuva neuvoa minkälaiset parkkeeraus mahdollisuudet on Fabianinkadulla tai sen läheisyydessä. Minulla on ensi viikolla pääsykoe Helsingissä ja saavun hieman kauempaa, joten auto on ainoa mahdollinen kulkuneuvo. Pääsykoe on todennäköisesti osoitteessa Fabianinkatu 33. En ole koskaan ajanut Helsingin keskustan alueella, joten ei ole pahemmin tietoa alueen parkkeeraus mahdollisuuksista.

Keskustassa on lukuisia pysäköintihalleja, joihin voit ajaa, löytyvät googlella. Kadunvarret ovat tuohon aikaan varmaankin aikarajattuja tuntiin, joten ajaisin esim. Kluuvin halliin. Pysäköinti toki maksaa paljon. Tarkoittaa siis 5-10 euroa tunnille noilla nurkilla helpostikin.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Osaisiko joku pääkaupunki seudulla asuva neuvoa minkälaiset parkkeeraus mahdollisuudet on Fabianinkadulla tai sen läheisyydessä. Minulla on ensi viikolla pääsykoe Helsingissä ja saavun hieman kauempaa, joten auto on ainoa mahdollinen kulkuneuvo. Pääsykoe on todennäköisesti osoitteessa Fabianinkatu 33. En ole koskaan ajanut Helsingin keskustan alueella, joten ei ole pahemmin tietoa alueen parkkeeraus mahdollisuuksista.

Ja jos ei halua maksaa, niin Kalasatamasta löytyy maksuton metron liityntäpysäköinti. Siitä vain metrolla Kaisaniemeen (nykyinen Helsingin yliopisto ja pieni kävely Fleminginkadulle. Kauppatorillakin löytyy toki maksullinen pysäköinti suhteellisen läheltä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ei tosiaankaan pitäisi mennä läpi. Trafin sivuilta löytyy pdf "Katsastuksen arvosteluperusteet", ja sen mukaan jos lukkiutumattominen jarrujen merkkivalo ei toimi tai valo jää palamaan, ainoa mahdollinen tuomio on Hylätty.
Juu kyllä kuulostaa että kohdalle on sattunut todella joviaali katsastusmies kun tuollainen automaattinen hylkäysperuste on jätetty huomiotta. Tuota on useampikin kaveri kiroillut kun virheellinen anturi tai pahimmillaan se että ei saa korjauksen jälkeen ilman ammattihuoltamon laitteistoja virheilmoitusta nollattua, aiheuttaa automaattisesti hylkäyksen.

Itse siirryin kesäautoiluaikaan ja otin -79 Oldsin ajoon tänään. Jaksoin jopa pestä ja vahata auton ennen ajoon lähtöä vaikka hirveä duunihan tuo aina on, ei vähiten sen takia kun liian läheltä maalipintaa touhutessa huomaa aina kaikenlaista pientä vekkiä joihin pitäisi ehkä paikkamaalausta harkita. Renkaanvaihdon yhteydessä huomasin että takakotelot olisi varmaankin tervattava kun hiekkojen poishinkkaamisen jäljiltä paljastui että alkuperäisistä myrkyistä ei ole jäljellä enää puoliakaan. Mietin johtuisiko tuosta että kaaret ovat lähteneet kupruilemaan maalipinnan alta molemmin puolin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja jos ei halua maksaa, niin Kalasatamasta löytyy maksuton metron liityntäpysäköinti. Siitä vain metrolla Kaisaniemeen (nykyinen Helsingin yliopisto ja pieni kävely Fleminginkadulle. Kauppatorillakin löytyy toki maksullinen pysäköinti suhteellisen läheltä.

Missäs Kalasatamassa tällainen metrolle on, kun HSL:n liityntäpysäköintikarttakaan ei tunne?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Meh, helpompaa se auto on viedä Kulikseen ja ottaa metro. Vapaita paikkoja löytyy katujen varrelta, eikä maksa mitään. Liput julkisiin jotain, mutta nopea pätkä liikkua metrolla. Samalla välttää sen Kalasataman työmaakaaoksen. Riippuu tietenkin vähän, että mistäpäin tulee. Joku haaga nyt ajaa ihan saman asian.

Älkää nyt kuitenkaan Flemarille kävelkö, jos Fabianille on tarkoitus mennä. Toisessa päätyy juomaan kaljaa ja toisessa pääsykokeisiin. Oma valintahan se tietysti on.
 
Juu kyllä kuulostaa että kohdalle on sattunut todella joviaali katsastusmies kun tuollainen automaattinen hylkäysperuste on jätetty huomiotta. Tuota on useampikin kaveri kiroillut kun virheellinen anturi tai pahimmillaan se että ei saa korjauksen jälkeen ilman ammattihuoltamon laitteistoja virheilmoitusta nollattua, aiheuttaa automaattisesti hylkäyksen.
Sitä minäkin ääneen ihmettelin huollossa, kun jarrupalojen vaihdon yhteydessä sanottiin, että häiriövalo palaa edelleen. Huollon esimies vielä maksun yhteydessä totesi, ettei vaikuta katsastukseen. Eikä vaikuttanut.

Hain perjantaina 2011 vm. A3 1.4tfsin automaatilla. Olen kyllä tykännyt älyttömästi autosta ensimmäiset 200km.
Todella helppo ajaa! 18" Vanteet nostaa rengasmelua hieman maantienopeuksissa, mutta se on varmaan ainut miinus so far.
Yllätyin tuosta 7 pykäläisestä stronic vaihteistosta. Vaihtaminen on todella nopeaa ja sulavaa ja auto kiihtyy riittävästi omiin tarpeisiin koneen koko huomioiden ainekin sport-modella.
Start-Stop painiketta ei vielä ihan aina muista kytkeä pois. Kesähelteillä ison kaupungin ruuhkassa varmaan ihan jees.
Oliko tuossa joku ulkolämpötilaraja, ettei se sammuta autoa vai päättääkö moottorilämpötilojen mukaan?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tarkoitetaanko "jarrujen häiriövalolla" siis tässä yhteydessä samaa kuin esim käsijarrua käytettäessä palavalla valolla? Vai paloiko abs-vikavalo? Ensinmainittu ei varmaan automaattisesti tarkoita hylkyä?
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tarkoitetaanko "jarrujen häiriövalolla" siis tässä yhteydessä samaa kuin esim käsijarrua käytettäessä palavalla valolla? Vai paloiko abs-vikavalo? Ensinmainittu ei varmaan automaattisesti tarkoita hylkyä?
joissain autoissa on myös varoitusvalo joka kertoo että jarrupalat on loppuun kuluneet, se myös ei taida vaikuttaa katsastuksen tulokseen, mutta ABS valo pitäisi olla automaattinen hylkäys.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei käsijarrun merkkivalo ole häiriövalo, vaan nimenomaan merkkivalo. Ilmoittaa että käsijarru on kytkettynä.
Kyllä se sama valo minusta häiriöistäkin kertoo, ainakin jarrunesteen vähyydestä?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Osaisiko joku pääkaupunki seudulla asuva neuvoa minkälaiset parkkeeraus mahdollisuudet on Fabianinkadulla tai sen läheisyydessä. Minulla on ensi viikolla pääsykoe Helsingissä ja saavun hieman kauempaa, joten auto on ainoa mahdollinen kulkuneuvo. Pääsykoe on todennäköisesti osoitteessa Fabianinkatu 33. En ole koskaan ajanut Helsingin keskustan alueella, joten ei ole pahemmin tietoa alueen parkkeeraus mahdollisuuksista.
En tiedä mistä kaukaa tulet, tuskin kuitenkaan Japanista asti mutta ainakin lännestä tullessa itse jättäisin auton ilmaiseksi hietsuun eli hietaniemen uimarannan alue ja kävelisin sen puolisen tuntia mestoille, tai menisin keskustan julkisilla eli sporilla eli raitiovaunuilla muutaman pysäkin välin.
Oliko tuossa joku ulkolämpötilaraja, ettei se sammuta autoa vai päättääkö moottorilämpötilojen mukaan?
Audista en tiedä mutta bemari on jotenkin älykäs tämän suhteen, mielestäni kovilla pakkasilla ei pysäyttele autoa mikä onkin järkevää. Itse kuitenkin kytken pois päältä tämän start/stop turhakkeen aina kun muistan.

_
 

TheMolestor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei mene auto leimasta läpi, jos ABS valo palaa. Omassa kiesissä oli toissa vuonna sama ongelma ja vaikka jarrut toimi normaalisti hylsy tuli.

Oliko merkkihuolto? Oma kokemus on, ettei kaikissa pajoissa olevat testerit saa nollattua noita vikavaloja/vikakoodeja, vaikka koodien luku onnistuu.

Joo merkkihuollossa kävin ja nimen omaan absin valo palaa. Jarrut pelaa satavarmasti ja kun on jatkuva neliveto, niin eivät voi testata niitä "normaalisti". Koeajolla jarruttelevat. Hassua, että koittivat ensin "nyrkkipajalla" noita vikavaloja nollata, mutta selittivät, että Porsche on ainoa automerkki johon laitteet eivät pysty. Kertoivat vielä, että lain mukaan noi pitäisi voida nollata joka pajassa mutta kys. automerkki on poikkeus. Jarrupalat on kyllä aika lopuillaan, mutta ei aivan. Voiskohan tuo vika johtua siitä kuitenkin? Nooh, tänään herra isoherra soittelee huollosta ja satuilee joitain.

Aikoinaan mun saappiin tuli hylky siitä, että nopeusmittari näytti väärin. Kättä väännettiin ja aseman johtaja joutui myöntämään, ettei niiden mittarit ole satavarmoja. Jos meno on tuollaista, niin kohtahan tulee varmaan hylky siitä, ettei bensamittari näytä oikein. Rupee oikeesti vituttamaan noi kaikki varoitusvalot. Auto on 100% kunnossa, mutta kun ne varoitusvalot. Liikaa paskaa elektroniikkaa autoissa nykyään sanon minä. Volvoa en edes uskalla hankkia kun siinä on se kahvikupin kuva taulussa jos väsyttää. Varmaan hylky tulisi siitäkin jos kuski/katsastaja on väsy.

Sori varmaan väärät lainaukset kirovirheet etc. Voi veljet on banaani otsassa.

Niin ja asiasta kirveeseen. Vituttaa maksaa katsastuksesta itsensä kipeäksi, kun eivät voi testata kaikkea. Jarrua ei kun ajamalla ja iskareita eivät uskalla testata kun on kaasujousitus. Tulee kuulemma iso lasku jos jousitus pettää testin aikana. No kivahan se on maksaa normi lasku töötin, turvavöiden ja valojen tarkastamisesta. Auton pohjaa kyllä hakataan vasaralla innokkaasti 70-luvun tapaan. Saatana.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onhan se kamala paikka, kun kaikki rahat menevät auton hankintaan eikä ole enää varaa maksaa katastuslaskua.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Audista en tiedä mutta bemari on jotenkin älykäs tämän suhteen, mielestäni kovilla pakkasilla ei pysäyttele autoa mikä onkin järkevää. Itse kuitenkin kytken pois päältä tämän start/stop turhakkeen aina kun muistan.

_

Bemarissa on muistaakseni +3 astetta rajana, joten sitä kylmemmällä ilmalla automatiikka ei ole käytössä. Näiden oletusasetusta sai ennen päästöskandaalia merkkihuollossa muutettua, mutta enää ei onnistu. Toki jotkut ropailijat varmaan muuttelevat vieläkin.
 
Joo merkkihuollossa kävin ja nimen omaan absin valo palaa. Jarrut pelaa satavarmasti ja kun on jatkuva neliveto, niin eivät voi testata niitä "normaalisti".
Onko mekaaninen vika poissuljettu vaihtoehto? Itsellä tosiaan oli murtunut ABS-rengas yhdestä kohtaa, jonka takia häiriövalo paloi. Tätä ei katsastusmies eikä kukaan huollossa huomannut, vaan tarkkasilmäinen eläkkeellä oleva tuttu. Huollossa ehdottivat johtosarjojen uusintaa etc. muuta halpaa.
 

TheMolestor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko mekaaninen vika poissuljettu vaihtoehto? Itsellä tosiaan oli murtunut ABS-rengas yhdestä kohtaa, jonka takia häiriövalo paloi. Tätä ei katsastusmies eikä kukaan huollossa huomannut, vaan tarkkasilmäinen eläkkeellä oleva tuttu. Huollossa ehdottivat johtosarjojen uusintaa etc. muuta halpaa.

Tuotapa pitää kysellä. Käynyt itselläkin mielessä. Säästelen ensin ensin huoltoon massia ja toivottavasti jää vähän ylikin, että saan katsastettua. Bensat saan onneksi "ilmaiseksi" kun olen Riki Sorsan veli. :)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Leonilta aika päräyttävä vastaus. Hiljaiseksi veti.
Sori, vaikutti hiukan vastapallolta. Pakkohan niihin on laukoa. Onko noissa premium-merkeissä suuremmat katsastusmaksut kuin meidän köyhien merkeillä? Ihmettelin vaan, kun yleensä katsastus on pienimpiä menoeriä autoilussa heti pissapojan säiliön täyttämisen jälkeen. Siis jos ei tule hylsyä korjauskehotuksineen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös